Valittu kansa

Te olette ”valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja”, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; te, jotka ennen ”ette olleet kansa”, mutta nyt olette ”Jumalan kansa”, jotka ennen ”ette olleet armahdetut”, mutta nyt ”olette armahdetut.”
(1. Piet. 2: 9-10)
b2ap3_thumbnail_Valittu-kansa.jpg
Abrahamin jälkeläiset, juutalaiset, Jumala on valinnut kansakseen (vert. 1. Moos. 22:15-18); miten on mahdollista, että kaikki kansat tulee hänessä siunatuksi?

Miksei Abrahamin vanhimman pojan jälkeläisiä (arabeista) voida pitää Jumalan valittuna kansana vai voidaanko?

Kristityt ovat Jumalan valittu kansa; mitä tämä valinta meille merkitsee?

Kaikki kristityt ovat pappeja; miksi kaste on (tai ei ole) pappisvihkimys?

Mitä velvoitteita Jumala valinnallaan on meille antanut?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. ” Myös muslimeiila on aabrahamin usko. Heitä voimme pitää serkkuinamme, joiden kanssa meillä on sama Jumala.”
    Mutta kuitenkin Muslimeja ja kristittyjä eroittaa risti jolla Jeesus teloitettiin.
    ” Koraani kieltää selvin sanoin Jeesuksen ristiinnaulitsemisen. ”eivät he ole surmanneet eivätkä ristiinnaulinneet häntä, vaan heistä näytti siltä.” (4,156). Kun Saksassa on pidetty muslimien ja kristittyjen yhteisiä tilaisuuksia seurakuntataloissa, on muslimien vaatimuksena ollut ristin poistaminen seinältä. Heillä on hyvä syy siihen: vielä enemmän kuin inkarnaatio, on ristiinnaulitseminen islamin kannalta rienausta sen lisäksi, että se on suoraan Koraanin selvän sanan vastaista. ”Oletko koskaan nähnyt jumalaa, joka otettiin vangiksi, telotettiin ja murhattiin, eikä pystynyt auttamaan itseään” ? (turkkilainen teologi Mehmet Aydin)

    Sovituskuolema. Islamin mukaan Jumala on armollinen. Hänen useimmin toistuvat nimensä ovat Armollinen ja Armahtaja. Hän antaa anteeksi, kenelle tahtoo. Se on hänen oikeutensa ja hänen vallassaan. Jumala antaa myös mielellään anteeksi. Sovitusta ei tarvita. Jumala on niin suuri ja ihminen niin pieni, että olisi naurettavaa ajatella ihmisen synnin sattuvan Jumalaan. Koraani kieltää kaikenlaisen sijaiskärsimyksen. Jotkut muslimiystäväni ovat täynnä tiettyä ylpeyttä sanoneet: minä kannan omat syntini. Kun Paavali sanoo, että Jumala ”teki Kristuksen synniksi” (2. Kor 5:21), on mitta täynnä. Mikä on Jumala, joka ottaa ihmisten synnit omikseen? Tätä jumalakäsitystä voi muslimi vain kirota. Ja niin hän tekeekin.”( Lainaus Risto Soramiehen kirjoituksesta :” Kristillisen ja Islmilaisen Jumalakästyksen vertailua” Sleyn toimittamasta lehdestä Gadiolus )

  2. Lainaan Jumalan sanasta aiheeseen liittyvän tekstin.

    Jumala ei kuitenkaan ole kokonaan hyljännyt kansaansa, sillä siitä pysyy jäännös Jumalalle uskollisena.

    Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa. Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut. Vai ettekö tiedä, mitä Raamattu sanoo kertomuksessa Eliaasta, kuinka hän Jumalan edessä syyttää Israelia: ”Herra, he ovat tappaneet sinun profeettasi ja hajottaneet sinun alttarisi, ja minä yksin olen jäänyt jäljelle, ja he väijyvät minun henkeäni”? Mutta mitä sanoo hänelle Jumalan vastaus? ”Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille.” Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan. Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo. Miten siis on? Mitä Israel tavoittelee, sitä se ei ole saavuttanut, mutta valitut ovat sen saavuttaneet; muut ovat paatuneet, niinkuin kirjoitettu on: ”Jumala on antanut heille uneliaisuuden hengen, silmät, etteivät he näkisi, ja korvat, etteivät he kuulisi, tähän päivään asti.” Ja Daavid sanoo: ”Tulkoon heidän pöytänsä heille paulaksi ja ansaksi ja lankeemukseksi ja kostoksi, soetkoot heidän silmänsä, etteivät he näkisi; ja paina yhäti heidän selkänsä kumaraan.” (Room. 11: 1-10)

    Israelin lankeamisen kautta on pelastus tullut pakanoille.

    Minä siis sanon: eivät kaiketi he ole sitä varten kompastuneet, että lankeaisivat? Pois se! Vaan heidän lankeemuksensa kautta tuli pelastus pakanoille, että he itse syttyisivät kiivauteen. Mutta jos heidän lankeemuksensa on maailmalle rikkaudeksi ja heidän vajautensa pakanoille rikkaudeksi, kuinka paljoa enemmän heidän täyteytensä! Teille, pakanoille, minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa, sytyttääkseni, jos mahdollista, kiivauteen niitä, jotka ovat minun heimolaisiani, ja pelastaakseni edes muutamia heistä. Sillä jos heidän hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista? Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat. (Room. 11: 11-16)

    Jumala ei säästänyt oikeita oksia, joten meidän oksastettujen on turha kerskua. Vielä on koko Israel pelastuva.

    Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta, niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua. Sinä kaiketi sanonet: ”Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin.” Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää. Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan. Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois. Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen. Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa! Sillä minä en tahdo, veljet – ettette olisi oman viisautenne varassa – pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut, ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: ”Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista. Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä.” (Room. 11: 17-27)

    Jumala on jättänyt kaikki tottelemattomuuden valtaan, että hän kaikkia armahtaisi.

    Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden. Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu. Samoin kuin te ennen olitte Jumalalle tottelemattomia, mutta nyt olette saaneet laupeuden näiden tottelemattomuuden kautta, samoin nämäkin nyt ovat olleet tottelemattomia, että myös he teille tulleen armahtamisen kautta nyt saisivat laupeuden. Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi. (Room. 11: 28-32)

    Apostoli Paavali ylistää Jumalan armon ja viisauden syvyyttä.

    Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä! Sillä kuka on tuntenut Herran mielen? Tai kuka on ollut hänen neuvonantajansa? Tai kuka on ensin antanut hänelle jotakin, joka olisi tälle korvattava? Sillä hänestä ja hänen kauttansa ja häneen on kaikki; hänelle kunnia iankaikkisesti! Amen. (Room. 11: 33-36)

  3. ” Onko muslimien kumartama Allah sama Jumala kuin meidän Isämme?
    Jumalan ilmoitus on selkeä punainen lanka Raamatussa:” Minä, minä yksin olen Herra, ei ole muuta pelastajaa kuin minä. Minä olen puhunut, minä olen pelastanut, olen ilmaissut teille tahtoni, minä itse, ei kukaan muu. Te olette minun todistajani, sanoo Herra. Minä olen Jumala”. (Jes 43:11-12)

    Alkukristityillä VT:n kaanon oli heidän Raamattunsa. Voidaan sanoa; että ”Jumala ilmoitti itsensä Kristuksessa”, josta VT:n kirjoitukset todistivat etukäteen ja UT:n kirjoitukset jälkikäteen.
    Islamin ilmoitus on taas konkretisoitunut Koraanissa, ei persoonassa. Raamatun itseymmärrys Jumalan ainutlaatuisuudesta on selkeä: Hän on Israelin ainoa Jumala, vaikka muita jumalia oli tarjolla. Tämä käy ilmi mm. profeettojen kritiikistä.
    UT:n puolella taas Jeesus sanoo olevansa tuo Jumala julistamalla olevansa tie, totuus ja elämä. UT:n teksteissä kuvatun Jeesuksen itseymmärryksen mukaan hän on ainoa Jumala, sillä muita tarjolla olleita jumalia hän piti ihmisten keksiminä.
    Islami kieltää perisynnin ja Jumalan syntymisen ihmiseksi ehdottomasti. Mutta Jeesus on Raamatun mukaan ihmisten pelastuksen ja syntisyyden tähden inkarnoitunut ihmiseksi ja tehnyt sovituksen Jumalan ja ihmisten välillä. Islmilaisuuden pinnan alta paljastuu erilainen jumalakuva, joten on syytä kysyä onko kristinuskon Jumala sama Jumala jota kummarretaan ?

  4. Kari, kiitos hyvästä kysymyksestä. Martti jo vastasi kysymykseesi hyvin.

    Allah on Jumala arabiaksi. Eli arabikristityt ja muslimit molemmat puhuvat Allahista. Ainoastaan arabian kielinen Koraani on Allahilta saatu ja ainut ”oikea” Koraani. Koraani saastuu, jos kristitty koskettaa siihen. Sharia-laki on aika julma. Jos muslimi kääntyy kristityksi, niin se voi tarkoittaa (kenttätuomioistuimen) kuoleman tuomiota. Islam on aika nuori uskonto, joka keksittiin 600 luvulla. Vanha testamentissa on paljon kohtia, joissa puhutaan Jumalan Pojasta ja hänen kärsimyksestä. Joten juutalaisten Jumala ja meidän on sama. Taas tämä nuorin uskonto Islam kieltää Golgatalla tapahtuneen syntien sovituksen.

  5. Kun liberaalit riisuvat kristinuskon totuuksistaan, tulee kenties perässä islam tarjoten selvän vaihtoehdon: noudata, tee niin pelastut.
    Jumala on kuitenkin puhunut meille Poikansa kautta. Me voimme päästä Isän luo vain Jeesuksen Kristuksen kautta, uskomalla häneen. Siksi islam raukee tyhjiin, ja sadat miljoonat pettyvät
    Toisaalta islamin viisi pilaria merkitsevät huikeata itsevanhurskauden urakkaa.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.