Suojelusenkeli

Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa. Sillä Ihmisen Poika on tullut pelastamaan sitä, mikä on kadonnut. (Matt. 18:10-11) Herran enkeli asettuu niiden ympärille, jotka häntä pelkäävät, ja pelastaa heidät. (Ps. 34:8)

Suojelusenkeli

Miksi Jumalalle ovat tärkeitä ja rakkaita, kadonneet, maailman murjomat, köyhät, sairaat ja syntiset?

Miten suojelusenkeli voi puuttua tapahtumien kulkuun?

Mitä tehtäviä Jumalan enkeleillä on?

Miksi erityisesti pienet lapset ovat Jumalalle kallisarvoisia?

Jeesus sanoi: ”Joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen” (Matt. 18:6); miksi Jeesus Kristus käyttää näin voimakkaita sanoja?

Mitkä asiat erottaa Jeesuksen Kristuksen Jumalan enkeleistä?

Miksi enkeleitä ei saa palvoa tai rukoilla?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Jorma Ojala, kalikan kalahtaessa koira älähtää, siis miksi jotkut ”loukkaantuvat” nöyrtymisestä, eihän se ole minun keksintö vaan Jeesus selkeästi Sanoo että tulee nöyrtyä lapsenkaltaiseksi. Mitä nöyrtyminen pitää sisällään, juuri sen ettei ole ollutkaan Jumalan lapsi, siis on elänyt erossa Jumalasta ja nöyrtyy tunnustamaan tämän ja että tarvitsee parantajaa paatuneelle sydämelle, Jeesusta.

    • Ari, kuka loukkaantuu nöyrtymisestä? Mikset sinä ole nöyrtynyt? Mikset kuulu mihinkään Kristuksen kirkon seurakuntaan? Mikset halua tulla valoon ja lähteä seuraamaan Jeesusta yhdessä muiden kristittyjen kanssa?

    • Älä viitsi vääristellä Herran suoria teitä, Ari!
      Ei täällä kukaan ole nöyrtymisestä loukkaantunut.
      Kysymys on siitä, että sinä e t ole sydänten tutkija tai tuomari..

  2. Juha Heinilä, edellä Jorma Ojala sanoittaa etten saisi puhua ”toisten” nöyrtymisestä mitään, siitä minä kommentoin.

    Miksi liittyä seurakuntaan jonka opetusta ei jaa, siis pitää seurakunnan opetusta harhana??

    Mitä nöyrtymistä se on kun jakaa saman uskon saman uskoisten kanssa, siis olisitko sinä valmis menemään kaikkiin luterilaisiin seurakuntiin, jos et niin miksi??????

    Eikö Jeesuksen tarkoittama nöyrtyminen ole että luopuu kaikesta Hänen tähtensä, siis myös isiltä opitusta uskonnollisuudesta ja lähtee seuraamaan Jeesusta??????

    • Ari, Suomessa on paljon seurakuntia ja kirkkoja, jolloin luulisi sinunkin löytävän oman seurakunnan vai onko kaikki seurakunnat harhassa sinun mielestä?

      Kuulun seurakuntaan ja jos muuttaisin, niin uskoisin, että löytäisin helposti uuden seurakunnan, jos vanhaan olisi turhan pitkä matka.

      Nöyrtyä pitää myös omasta viisaudesta, jos luulee muiden olevan harhassa. On suurta sokeutta, jos tukit silmässä ei näe mitään.

      Meidän ei tarvitse luopua Kristuksen kirkon opetuksesta, vaikka sitä oma isämme meille opettaisi.

    • Sinä puhut aivan omiasi ”opitusta uskonnollisuudesta”, eivät ne perustu yhtään mihinkään, Ari!
      Sinulla ei ole mitään edellytyksiä puhua täällä toisten kääntymisen tai nöyryyden aitoudesta.
      Mahtavatko ne puuttua sinulta itseltäsi?

  3. Juha Heinilä, Jeesus ei tullut perustamaan mitään kirkkoa, vaan että Häntä seurattaisiin, ei Jumala ole Sanonut että rakentakaa kirkko/temppeli siis rakennus jossa palvoa Häntä.

    Kun katsot ”kirkkosi” historiaa niin voitko liittää Jeesuksen seuraamiseen kaiken sen mitä näet, uskoonpakottamiset, siis uskonpakko suomessa eli oli pakko kuulua ”kirkkoon”, onko tämä oikeaa Jeesuksen seuraamista, voiko kukaan ihminen ”vallita” toisen uskoa????????????
    Entä luterilaisuuden tulo suomeen, voiko valtiopäivät päättää kansan puolesta että siirrytään katolilaisuudesta luterilaisuuteen????????? Siis onko ”pakkousko” oikeaa Jeesuksen seuraamista??????

  4. Aikaisemmilta ajoilta muistan Arin keskustelijana joka saattaa satoja kertoja inttää samaa asia ilman että asia menee eteenpäin vaan että sama kohta toistuu erilaisin sanakääntein yrittipä puhua sitten mistä tahansa.

    Jotta näkyy vastaus raamatunkohdista niihin kahteen väitteeseen joihin hän toistuvasti palaa, otan ne tässä esille.
    Enempään en halua tässä yhteydessä puuttua.

    1) Ari kieltää lapsikasteen. Pietari puhuu lasten kasteesta helluntaisaarnassaan
    ” — kasteen — teille ja teidän lapsillenne — tämä lupaus on onnettu.”
    Siis kaikki tässä mainittu on annettu
    k a s t e e n
    kautta
    l a p s i l l e n n e.

    2) Ari väittää kerta toisensa jälkeen ettei kaste anna pelastusta. Tähän riittää Pietarin kirjeen sanat.
    1. Piet. 3:21-22
    ” 21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, 22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja istuu Jumalan oikealla puolella ja jolle on alistettu enkelit, vallat ja voimat.”

    Tässä sanotaan että
    — p e l a s t a a
    — k a s t e —

    Kun Ari alkaa lukemaan näitä sisältä ja myös ymmärtää, miten suuri ja valtaisa on se työ minkä
    J u m a l a
    tekee, niin sitten voisi keskustelukin sujua.

    Toivon mukaan.

    • Hyvää iltaa Matias Roto ja tervetuloa keskusteluun.

      Se mitä Pietari selkeästi sanoo heluntai saarnassaan on että tekemällä parannus ja ottamalla kaste….. siis tässä on selkeä järjestys parannus ja kasteen ottaminen.

      KUN TEKEE niin saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan, tämä on lupaus!!!!

      Edellä oleva LUPAUS on niin kulijoille kuin HEIDÄN LAPSILLEEN eli kun kuulijat ja heidän tulevat lapsensa TEKEVÄT parannksen JA OTAVAT kasteen niin he saavat syntinsä anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan.

      Voiko edellä olevaa ymmärtää suomen kielellä toisin?????

      Toiseksi mistä pelastuksesta Pietari puhuu 1. Piet. 3:21-22 on että siitä turmelluksesta joka maan päällä vallitsee pelastaa kaste, siis synnin orjuudesta ja maailman himoista ja hengestä, eiväthä Nooa ja hänen kanssaolijatkaan pelastuneet taivaaseen vaan pääsivät eroon maailman turmelluksista.

  5. Juha Heinilä, et vastaa vaan käännät asian minuun, voisi sanoa että kalikka on kalahtanut koiraan ja näin kuullaan älähdys. Onko syy minun että täällä suomessa on kastettuja niin paljon ja elämä on niin jumalatonta???? Entä vielä sata vuotta sitten kun liki kaikki olivat kastettuja ja sodittiin keskenään, onko syy minussa????? Eikö tämä meno suomessa kerro jotain tästä ”kaste vanhurskaudesta”??????

    Sanot että kaiken antaa Jumala eli uskon ja kaiken siihen liittyvän, antaako tosiaan kaikille kastetuille sen mitä he tekevät?????

    • Ari! Etkö suostu millään ymmärtämään että ne jotka elävät Jumalan tahdon mukaisesti ja pakenevat häntä, eivät ole uskossa, vaan langenneet pois kasteen armosta?
      Juuri 2 päivää sitten tämä asia sinulle kerrottiin.

    • Jorma Ojala, olet ilmeisesti ainoa joka rehellisesti sanoo että on syntiä joka erottaa Jumalasta, siis luterilaisista. Kuinka on sitten vainoojien ja vainojen hyväksyjien kanssa, ovatko he langenneet pois kasteen armosta????

    • Ari, kommenttisi kuvaa hyvin sielusi tilaa. Turhaa odotat kristittyjä tuomitsemaan toisia kristittyjä. Ota ensimmäinen askel ja ala seuraamaan Jeesusta Kristusta; liity seurakuntaan ja ala käymään kokouksissa, keskustelemaan kristittyjen kanssa ja kasvamaan kohti Kristusta.

  6. Arille tämän kerran

    Pietarin puheessa Ap.t. 2:38-39 ei parannus ja kaste ole kaksi eri asiaa eikä siinä ole kysymys järjestyksestä,

    vaan siinä on kysymys yhdestä ainoasta asiasta

    ensiksi kehotetaan että parannus on tehtävä ja sitten kerrotaan kuinka tämä parannus tapahtuu. Parannus annetaan lahjana kasteen välityksellä.

    Jo kastetulle parannus on palaamista tähän kasteessa saatuun lahjaan.

    Edellä jo tässäkin keskustelussa on kerrottu että parannus on joka päivä tapahtuvaa elämän uudistusta. Ari et ehkä tiedostanut että tässä viitataan kasteen vaikutukseen meidän elämässämme.

    Tämä on suoraan kasteen sisällöstä kertovan tekstin esille tuomista, kuten Lutherin katekismuksessa sanotaan:

    MITÄ SITTEN TÄLLAINEN VESIKASTE MERKITSEE? VASTAUS:

    Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.

    MISSÄ SE ON KIRJOITETTUNA? VASTAUS:

    Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”
    (Lutherin Vähä katekismus)

    Tästä voi lukea vaikkapa osoitteessa:

    http://www.evl.fi/katekismus/sakramentit/36.html

    Ja jotta edes jollain tavalla tämä juttu liittyisi Juhan aloittamaan keskusteluun, niin kerrottakoon että taivaan enkelit riemuitsevat jokaisesta joka tulee pelastuksen osallisuuteen.

    Parannus on yhteisöllinen asia: Jumalan seurakunnan eli kirkon osallisuuteen tulemista. Tähän yhteisöllisyyteen kuuluu enkelien läsnäolo yhteisessä kirkossa, näkymätön seurakunta eli enkelit ja muut taivaan joukot elävät yhdessä kirkossa yhdessä näkyvän kirkon kanssa eli osallistuvat meidän kanssamme meidän ihmisten kokoontumisessa Jumalan eteen yhteiseen messuun.

    Kuten mikkelinpäivän epistola sanoo: Ilm. 5: 11-12

    Valtaistuimen, olentojen ja vanhinten ympärillä näin suuren joukon enkeleitä ja kuulin heidän äänensä. Heitä oli lukemattomia, kymmenentuhatta kertaa kymmenentuhatta ja tuhat kertaa tuhat, ja he lausuivat kovalla äänellä:
    – Karitsa, joka on teurastettu,
    on arvollinen saamaan vallan,
    rikkauden, viisauden ja voiman,
    kunnian, kirkkauden ja ylistyksen.

    Omalta osaltani lopetan tähän ketjuun kirjoittamisen tähän.

  7. Se on, Ari, päinvastoin.
    Sinä olet täällä ainoa, joka ei rehellisesti myönnä itsessään. että synti erottaa Jumalasta. Siksi sinä pysyt synnin orjana niin kauan kunnes heräät tuntemaan itsesi.
    Nyt elät muiden synneissä ja tuomitset Heinilää ja muita sellaisesta, mitä he eivät ole voineet edes tehdä.
    Ei meistä kukaan ole vastuussa siitä, mitä armosta langenneet ihmiset tekevät.
    Se, että sinä et ole murhaaja, ei tee sinua Jumalan kasvojen edessä yhtään kauniimmaksi.
    Itsevanhurskas on erossa Kristuksesta.

  8. Jorma Ojala, kiitos kun jaksat kärsivällisesti vastata, siis tarkoitin että sinä myönnät että on syntiä joka erottaa Jumalasta, täällä kun on myös ihisiä jotka sanovat armon kattavan kaikki synnit eli mikään ihmisen oma teko ei voi erottaa Jumalasta, näin olen ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärin ymmärtänyt.

    En minä ketään syytä synneistä, enkä varsinkaan aiemmin toisten tekemistä, VAAN kun historiasta selkeästi voi lukea miten kirkko on aikojen saatossa toiminut niin kun sen ymmärtää ettei se ole ollut Jumalasta niin Jeesuksen varoituksen mukaan sieltä ei pidä etsiä MITÄÄN. Siis koko kirkon oppi kuuluu jättää pois eli alkaen lapsikasteesta.

    Vastaa nyt onko suomeen tullessaan luterilaisuus tehnyt Jumalan tahdon mukaan kun valtiopäivien päätöksellä koko kansan oli käännyttävä katolilaisuudesta luterilaisuuteen???
    Miten tämä eroaa nykyisestä ”talibaneista”??????

    • Ari, omat veriset kätesi ovat sinut erottanut Jumalasta, vaikka kuinka paljon muita pilkkaat, ei se sinua auta. Toki varmaan armo kattaa sinun mielestä sinun teot, mutta muiden ei kata, eikö vain Ari?

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.