Salattu Jumala ilmoittaa ihmeen
Kuvassa vartijamme Emmanuel. Kutsuimme häntä suomalaisittain lausuen Emaksi ja ranskalaisittain nimen lyhentäen Emmaksi. Hän toimitti kaikki asioimisemme eri puolille kaupunkia mitä erilaisimmissa toimistoissa. Hän toimitti ne huolellisesti ja tunnollisesti.
Suomeen tultuamme saimme kuulla, että hän oli kuollut hyvin nuorena. Suru täytti mielemme.
Elämässämme kohtaamme mitä erilaisimpia tilanteita. Monista asioista saamme iloita suuresti. Mutta tulee myös suruviestejä. Elämäämme koetellaan.
Juditin kirjassa kerrotaan, miten suuri ahdistus oli kohdannut Bait-Ilajan asukkaita. Vihollinen oli tunkeutunut pyhälle maalle. Hävitys oli valtaisaa. Monia kaupunkeja oli hävitetty. Nyt vihollisjoukot piirittivät Bait-Ilajaa. Vesi alkoi loppua. Kansa eli kuoleman vaarassa. Haluttiin luottaa Jumalan apuun. Silti kaupungin johto oli sanonut, että viiden päivän perästä he antautuvat, jos apua ei tule.
Tuossa tilanteessa Judit niminen leski puhutteli Bait-Ilajan johtajia sanoin, joihin sisältyy syvällinen pohdiskelu Jumalan salatun voiman luonteesta ja Jumalan olemuksen rajattoman kaikkivaltiudesta.
Jotain vastaavaa olen löytänyt Jobin kirjan viisaasta pohdiskelusta ja Paavalin Roomalaiskirjeen kuvauksessa Jumalan valinnan ihmeellisestä armosta.
Jumalaa ei voi komennella.
Kukaan ei voi asettaa itseään Jumalan asemaan.
Kukaan ei voi häntä pakottaa.
Kukaan ei voi panna hänelle ehtoja.
Jumalan aikeet ylittävät meidän inhimillisen kykymme ymmärtää asioita.
Jos me emme voi ymmärtää edes omaa itseämme syvyyksiin asti, niin vielä enemmin on totta, että oma ymmärryksemme ei riitä Hänen suuruutensa tutkisteluun.
Ei pidä kiusata Jumalaa, vaan jättää kaikki hänen käteensä.
Juditin syvälliset pohdiskelut eivät jääneet vain moitteiksi ihmisen uhmakkuutta vastaan, vaan niihin sisältyi myös äärettön luottamus Jumalan hyvyyteen.
Meidän tulee siis huutaa Jumalaa avuksemme ja odottaa, että hän pelastaa meidät. Hän kyllä kuulee meidän rukouksemme, jos katsoo asiamme oikeaksi.
Juditin kirjan Jumalan suuruuden kuvauksesta johdan ajatuksia eteenpäin.
Jumala on salattu. Hän ylittää kaikki meidän elämämme rajoitukset. Hän myös pystyy auttamaan meitä syvemmin kuin kukaan muu. Hänen rajattomasta valtasuuruudestaan seuraa myös, että hänen pelastuksensa on ihmeellisempi ja kokonaisvaltaisempi, kuin koskaan voimme käsittää.
Judit pystyi pelastamaan oman kotikaupunkinsa, mutta Jumala antaa avun koko ihmiskunnalle. Jumalan apu on jopa täydellisempi kuin mikään ihmisen toinen toiselleen antama.
Jumala ei jättänyt ihmiskuntaa yksinään ongelmiensa pariin. Hän itse tuli ihmiseksi ihmisten keskelle. Jeesuksessa Kristuksessa, taivas ja maa ovat yhdistyneet. Hän on Juumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Siksi hänen työnsä Golgatan ristillä oli Jumalan teko koko ihmisen ja kaikkien ihmisten elämän avuksi. Sekoitui koko maailman sovitukseksi.
Sovituksen sanaa saarnataan kaikkialle maailmaan. Jokaisen ihmisen jokaisessa kansassa on saatava kuulla Jumalan äärettömän rikkaasta armon osoituksesta, Golgatan sovintotyöstä Jumalan ja ihmisten välillä.
Marian ilmestyspäivä kertoo meille, että Jeesus on ikuinen Jumala ikuisuudesta asti, joka otti olemukseensa ihmisen luonnon jo sikiämisestään asti. Näin jo lasta odottaessaan Autuas Maria oli ja yhä on Jumalan äiti.
Marian päivä siis kertoo, että Jumala itse on kaiten tehnyt. Hän meidät yhdisti itseensä. Se on Jumalan oma teko. Hän on ottanut meidät huomaansa tulemalla itse meidän luoksemme. Näin Jumalan armo ja rakkaus on tullut meidänkin osaksemme.
SUNNUNTAI 26.3.2023
Marian ilmestyspäivä
Herran palvelijatar
Juhlapäivän apokryfiteksti Judit 8:11–20, 25–27
Miesten saavuttua Judit sanoi heille:
"Kuulkaa minua, Bait-Ilajan asukkaiden johtajat. Te ette tänään puhuneet kansalle niin kuin olisi ollut oikein puhua vaan veditte Jumalan mukaan ja vannoitte, että luovutatte kaupungin vihollisillemme, ellei Herra määräaikana lähetä teille apuaan. Keitä te oikein luulette olevanne? Noilla puheillanne te koettelette Jumalan kärsivällisyyttä – tehän asetatte kaiken kansan edessä itsenne Jumalan asemaan. Te yritätte päästä selville kaikkivaltiaan Herran aikeista, mutta ei teistä ole häntä ymmärtämään, ei ikinä. Ettehän te edes kykene selvittämään, mitä ihminen syvällä sydämessään tuntee tai mitä hän ajattelee. Kuinka te pystyisitte käsittämään Jumalaa, joka on kaiken luonut, kuinka tavoittaisitte hänen ajatuksensa ja ymmärtäisitte hänen suunnitelmansa? Ette mitenkään!
Älkää siis, veljet, vihastuttako Herraa, meidän Jumalaamme. Vaikka hän ei tahtoisikaan auttaa meitä noiden viiden päivän aikana, hänen vallassaan kuitenkin on, milloin hän pelastaa meidät tai, jos niin haluaa, tuhoaa meidät vihollistemme silmien edessä. Älkää yrittäkö asettaa ehtoja Herran, meidän Jumalamme, päätöksille. Ei Jumala ole niin kuin ihminen, jonka saa tottelemaan uhkailemalla ja joka pyörtää päätöksensä, kun häntä kauniisti pyytää.
Meidän tulee siis huutaa Jumalaa avuksemme ja odottaa, että hän pelastaa meidät. Hän kyllä kuulee meidän rukouksemme, jos katsoo asiamme oikeaksi. Eihän meidän aikanamme enää ole kumarrettu ihmiskäsin tehtyjä jumalia – sellaiseen ei täällä ole syyllistynyt yksikään heimo eikä suku, ei kylä eikä kaupunki. Entisaikoina esi-isämme tekivät niin ja saivat rangaistuksensa: he kaatuivat miekkaan, heidän omaisuutensa ryöstettiin, ja viholliset löivät heidät perin pohjin. Me sitä vastoin emme tunne muuta jumalaa kuin hänet, ja siksi toivomme, että hän ei hylkää meitä eikä ketään kansastamme.
Herra, meidän Jumalamme, koettelee meitä samalla tavoin kuin kantaisiämme; kiittäkäämme häntä kaikesta tästä. Muistakaa, mitä hän teki Abrahamille, miten hän koetteli Iisakia ja mitä tapahtui Mesopotamiassa Jaakobille, kun tämä paimensi enonsa Labanin karjaa. Herra korvensi heidän sydäntään tulella, mutta vain koetellakseen heitä, eikä hän meillekään ole tehnyt tätä kosto mielessään. Kun Herra kurittaa niitä, jotka häneen turvaavat, hän ohjaa heitä oikeaan."
104 kommenttia
Matias Roto toteat:”” miten vähän painoarvoa voidaan antaa noiden tavallisten kuulijoiden arviolle Jeesuksen oppin saamisesta.””
Tuossa annat todella ”vähän painoarvoa” Raamatun sanalle eli kun omalla viisaudellasi kumoat Raamatun sanan niin se kyllä kertoo ”viisaudestasi” kaiken.
Siis tuon Raamatun kohdan on kirjoittanut apostoli Johannes ja hän kyllä todella tiesi oliko Jeesus saanut oppia (inhimillisesti) vai ei, joten uskon vuorenvarmasti tuohon Raamatun kohtaan ettei Jeesus ollut oppia saanut.
Mainitsemasi opetuslapsien oppineisuus, mitä se oli, he seurasivat Jeesusta kolme vuotta ja kuulivat Hänen opetuksensa, ymmärsivätkö he ne, eivät, sillä jos he olisivat ymmärtäneet niin esim Pietari kieltäessään Jeesuksen olisi ymmärtänyt että Jeesus kieltää hänet Jumalan edessä, eikö vain?
Vasta helluntaina kun opetuslapset saivat Pyhän Hengen he ymmärsivät Jeesuksen sanat eli opetukset, tämä sama on vielä nykyäänkin eli ilman Pyhää Henkeä ei voi ymmärtää Jeesuksen opetuksia, josta sinä olet elävä esimerkki.
Olen poistanut Arin kommentin, koska siinä ei tuoda mitään uutta asiaa eikä myöskään mitään järkeviä perusteluja aikaisempiin puheenvuoroihin, vaan ainoastaan toistetaan aikaisemmin lausuttuja itsessään huonon käytöksen mukaisia ilmaisuja.
Matias Roto toteat minulle:””Lopeta siis Raamatun sanan puhuttelun kieltämisesi ja avaa silmäsi näkemään teksti niin, kuin se on kirjotettu.””
Lueppa nyt mitä Pietarin helluntai saarnassa on todella kirjoitettu:
38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”
Minä todella luen tuon niinkuin se on todella kirjoitettu enkä lisää siihen mitään.
Kysy nyt ihmeessä joltain suomen kielen opettajalta mitä tuossa todella kirjoitetaan niin itsekkin ymmärtäisit etten minä siitä mitään muuta vaan se olet sinä joka sitä vääntää linkkuun.
Ari
Olet tämän keskustelun kuluessa sanonut olevasi juutalaisten ystävä.
Oletko lukenut Lena Einhornin romaanin En låda appelsiner?
Mulla se on juuri menossa. Mitä mielenkiintoisin teos.
Se on ilmestynyt tämän vuoden alussa Ruotsissa ja kertoo juutalaisesta pojasta ja hänen isästään erittäin hyvin heidän elämäntilannettaan kuvaten.
Se on painettu Latviassa 2023
ISBN 978-91-1-311365-4
Matias Roto tuot esille seuraavan:
””3) Jeesus itse seurasi Pyhän kansan parasta perintöä. Hän osasi kirjansa paremmin kuin kukaan muu aikalainen.
Niinpä hän herätti ihmettelyä tämän taitonsa takia
Johanneksen evankeliumi:
7:15 Niin juutalaiset ihmettelivät ja sanoivat: ”Kuinka tämä osaa kirjoituksia,”” (Matias Roto)
MIKSI jätät tuon Joh.7:15 jakeen kesken, siis eikö sen jatko ole siinä JUMALAN SANAA?
15 Niin juutalaiset ihmettelivät ja sanoivat: ”Kuinka tämä osaa kirjoituksia, vaikkei ole oppia saanut?”
Siis nyt voisit sitten tehdä samaa kuin tuona aikana juutalaiset, siis ihmetellä kuinka ”oppia saamaton” ymmärtää evankeliumin paremmin kuin korkeasti ”oppia saaneet”?
Evanekeliumi on niin yksinkertainen kun JUMALA sen ILMOITTAA mutta täysin mahdoton ymmärtää kun JUMALA sen SALAA, eikö vain? Sanoohan Jeesus tämän selkeästi:
att. 11:25 Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
Mitä ovat ”lapsenmieliset”, eikö juuri ne jotka nöyrtyvät ”oppia saamattomiksi”? Keitä taasen ovat ”viisaat jaymmärtäväiset”, eikö niitä jotka pitävät itseään niin ”korkeasti oppineina”?
Ilmoita asiaton kommentti