Kaste Jumalan lapseuteen
.
Mikkelinpäivän evankeliumi Matt. 18: 1-10 puhuu kääntymisestä ja lapsen kaltaiseksi tulemisesta.
Jeesus käyttää ilmauksia, jotka viittaavat kasteeseen. Kasteessa olemme tulleet Jumalan lapseksi. Me olemme siirtyneet Jumalan valtakuntaan.
Rinnakkainen puhe kasteen asemasta on Joh. 3:3,5. Kasteessa meidät on otettu Jumalan valtakuntaan. Me olemme syntyneet Jumalan lapseksi.
202 kommenttia
Usko on hyvinkin paljon muuttunut. Nythän kirkon palvelijat ovat kumonneet jo Jumalan luomistyön. He kannattavat saman sukupuolen avioliittoa. Olen kuullut että suurempi osa papeista kannattaa niitä ja vähempi osa ei. Näin on jo usko muuttunut valtavasti. Tiedätkö Matias en tiedä miten sen osaisi kauniisti sanoa, mutta minusta tuntuu että teologia menee sinulla historian ohi. Hankaliin kysymyksiin et enää halua vastata vaan kirjoitat harmonikasta ja sellaisesta. Aikaisemmin kerrot että helluntaitapahtumat tapahtuivat juutalaisen yhteisön sisällä. Sen sisällä kasteet olivat aina tapahtuneet upottamalla. Kuitenkaan et usko, että helluntaina tapahtui niin , se on hyvin kummallista. Vaikka kasteet eivät ehkä tapahtuneet yhtenä päivänä, eivät he varmaan vuosia odottaneet kastetta. Minulle tulee tunne, että teologia määrittelee kaikkea sinulle ja yrität pusertaa kaiken siihen sopivaksi. Ehkä ei ole hienoa kohdistaa näin henkilökohtaisesti, mutta kuitenkin kun esiinnyt tässä keskustelussa tiedon antajan roolissa, niin ehkä se on sopivaa.
Tämä piispan tapaus on hyvin kuvaavaa. Miksi hänellä ei ollut tullut itsellä halua kasteelle? Mikäli hän oli jo kuullut Herran kutsun miksi hän viivytteli, vauhtia tuli vasta piispan viran tullessa esille?
Matias Roto, siis seuraavassa on Luherin ohjeita papeille, noudatatko sinä niitä kun opetata nuorille esim rippikoulussa?
”Nuorten keskuudessa pidä kuitenkin aina kiinni yhdestä ja samasta muodosta ja esitystavasta. Opeta heille ensimmäiseksi yllä mainitut kappaleet, nimittäin kymmenen käskyä, uskontunnustus, Isä meidän -rukous jne., sana sanalta tekstin mukaisesti siten, että he kykenevät toista maan ne ja oppivat ne ulkoa. Mutta niille, jotka eivät halua oppia, on sanottava, että he kieltävät Kristuksen ja ovat kaikkea muuta kuin kristittyjä. Heitä ei myöskään saa päästää ehtoolliselle, ei todistamaan yhdenkään lapsen kastetta eikä nauttimaan vähääkään kristityn vapautta, vaan heidät on jätettävä kerta kaikkiaan paavin ja hänen virkakuntansa, vieläpä itse Perkeleen käsiin. Heidän vanhempiensa ja isäntiensä on kieltäydyttävä antamasta heille ruokaa ja juomaa sekä ilmoitettava heille, että ruhtinas haluaa ajaa tuollaiset raakalaiset maasta pois. ” (Luther, vähäkatekismus)
Ekumeenisen julistuksessa ei väitetä että joku kasteoppi olisi voittanut. Sen sijaan siinä ollaan tultu siihen tulokseen yhdessä että upotuskaste ollut alkuperäinen kastetapa.
Lähestymme 200 kommentin lukemaa kommenteissa. Voinemme vähitellen päättää varsinaista keskustelua ja siirtyä lopputervehdysten ja hyvästelyjen puolelle.
Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille.
Jumalan siunausta teille jokaiselle.
Matias, kiitos hyvästä blogista ja mielenkiintoisesta keskustelusta.
Matt. 11:25 Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
Kiitos miellyttävästä ja antoisasta ajatustenvaihdosta. Kaikille, riippumatta siitä olimmeko asioista samaa vaiko eri mieltä.
Tästäkin jäi hyvä maku Ja sellainen on Raamatusta keskusteltaessa erityisen tärkeää ja tekee Isolle Kirjalle oikeutta.
Kiitos kaikille. Jumalan siunausta kaikille. Taidanpa olla ainut nainen tämän ketjun osallistujista.
Myöskin kulttuurissa on erotettava kirkon sanoma ja kunkin ajan oma kulttuurinsa.
Kun aikamme merkittävimpiin harmonikkataiteilijoista teki näytössoittonsa musiikin tohtorin tutkintoa varten Helsingin saksalaisessa kirkossa. Niin se ei suinkaan merkinnyt sitä että lavatanssit olisivat tulleet kirkkoon vaan sitä että sekä soittimen että soittajien taso oli noussut sille tasolle että valtavan upea kirkkokonsertti oli mahdollista pitää kirkossa.
Paikalla olleet Vili (Viljo) Vesterisen (1907-1961) ihailijat puhelivat välittömästi tuon konsertin päätyttyä minulle miten harmonikkataide oli noussut aivan toiselle tasolle niistä ajoista jolloin heidän suosikkinsa oli taitonsa huipulla.
Evankeliumi siis ei muuta sisältöään kulttuurin muuttuessa vaan ainoastaan saa uusia toteutustapoja.
Onhan pidemmällä aikavälillä sama ilmiö jo tapahtunut urkujen kanssa. Vielä uuden ajan alussa urut olivat sirkussoitin, mutta sitten ne tulivat jumalanpalvelusmusiikin palvelukseen ja samalla alkoivat kasvaa sekä koossa että ilmaisuvoimassaan.
Kulttuurisesti kirkko on aina pyrkinyt voittamaan kunkin kulttuurin omakseen evankeliumia palvelemaan. On siis nähtävä asioiden sisäinen johdonmukaisuus eikä puuttua ulkonaisiin ilmiöihin ikään kuin niiden mukana muka itse usko olisi muuttunut. Päin vastoin usko on voittanut uusia kulttuurialueita oman sanomansa julistamiseen.
Ilmoita asiaton kommentti