Salattu Jumala ilmoittaa ihmeen
Kuvassa vartijamme Emmanuel. Kutsuimme häntä suomalaisittain lausuen Emaksi ja ranskalaisittain nimen lyhentäen Emmaksi. Hän toimitti kaikki asioimisemme eri puolille kaupunkia mitä erilaisimmissa toimistoissa. Hän toimitti ne huolellisesti ja tunnollisesti.
Suomeen tultuamme saimme kuulla, että hän oli kuollut hyvin nuorena. Suru täytti mielemme.
Elämässämme kohtaamme mitä erilaisimpia tilanteita. Monista asioista saamme iloita suuresti. Mutta tulee myös suruviestejä. Elämäämme koetellaan.
Juditin kirjassa kerrotaan, miten suuri ahdistus oli kohdannut Bait-Ilajan asukkaita. Vihollinen oli tunkeutunut pyhälle maalle. Hävitys oli valtaisaa. Monia kaupunkeja oli hävitetty. Nyt vihollisjoukot piirittivät Bait-Ilajaa. Vesi alkoi loppua. Kansa eli kuoleman vaarassa. Haluttiin luottaa Jumalan apuun. Silti kaupungin johto oli sanonut, että viiden päivän perästä he antautuvat, jos apua ei tule.
Tuossa tilanteessa Judit niminen leski puhutteli Bait-Ilajan johtajia sanoin, joihin sisältyy syvällinen pohdiskelu Jumalan salatun voiman luonteesta ja Jumalan olemuksen rajattoman kaikkivaltiudesta.
Jotain vastaavaa olen löytänyt Jobin kirjan viisaasta pohdiskelusta ja Paavalin Roomalaiskirjeen kuvauksessa Jumalan valinnan ihmeellisestä armosta.
Jumalaa ei voi komennella.
Kukaan ei voi asettaa itseään Jumalan asemaan.
Kukaan ei voi häntä pakottaa.
Kukaan ei voi panna hänelle ehtoja.
Jumalan aikeet ylittävät meidän inhimillisen kykymme ymmärtää asioita.
Jos me emme voi ymmärtää edes omaa itseämme syvyyksiin asti, niin vielä enemmin on totta, että oma ymmärryksemme ei riitä Hänen suuruutensa tutkisteluun.
Ei pidä kiusata Jumalaa, vaan jättää kaikki hänen käteensä.
Juditin syvälliset pohdiskelut eivät jääneet vain moitteiksi ihmisen uhmakkuutta vastaan, vaan niihin sisältyi myös äärettön luottamus Jumalan hyvyyteen.
Meidän tulee siis huutaa Jumalaa avuksemme ja odottaa, että hän pelastaa meidät. Hän kyllä kuulee meidän rukouksemme, jos katsoo asiamme oikeaksi.
Juditin kirjan Jumalan suuruuden kuvauksesta johdan ajatuksia eteenpäin.
Jumala on salattu. Hän ylittää kaikki meidän elämämme rajoitukset. Hän myös pystyy auttamaan meitä syvemmin kuin kukaan muu. Hänen rajattomasta valtasuuruudestaan seuraa myös, että hänen pelastuksensa on ihmeellisempi ja kokonaisvaltaisempi, kuin koskaan voimme käsittää.
Judit pystyi pelastamaan oman kotikaupunkinsa, mutta Jumala antaa avun koko ihmiskunnalle. Jumalan apu on jopa täydellisempi kuin mikään ihmisen toinen toiselleen antama.
Jumala ei jättänyt ihmiskuntaa yksinään ongelmiensa pariin. Hän itse tuli ihmiseksi ihmisten keskelle. Jeesuksessa Kristuksessa, taivas ja maa ovat yhdistyneet. Hän on Juumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Siksi hänen työnsä Golgatan ristillä oli Jumalan teko koko ihmisen ja kaikkien ihmisten elämän avuksi. Sekoitui koko maailman sovitukseksi.
Sovituksen sanaa saarnataan kaikkialle maailmaan. Jokaisen ihmisen jokaisessa kansassa on saatava kuulla Jumalan äärettömän rikkaasta armon osoituksesta, Golgatan sovintotyöstä Jumalan ja ihmisten välillä.
Marian ilmestyspäivä kertoo meille, että Jeesus on ikuinen Jumala ikuisuudesta asti, joka otti olemukseensa ihmisen luonnon jo sikiämisestään asti. Näin jo lasta odottaessaan Autuas Maria oli ja yhä on Jumalan äiti.
Marian päivä siis kertoo, että Jumala itse on kaiten tehnyt. Hän meidät yhdisti itseensä. Se on Jumalan oma teko. Hän on ottanut meidät huomaansa tulemalla itse meidän luoksemme. Näin Jumalan armo ja rakkaus on tullut meidänkin osaksemme.
SUNNUNTAI 26.3.2023
Marian ilmestyspäivä
Herran palvelijatar
Juhlapäivän apokryfiteksti Judit 8:11–20, 25–27
Miesten saavuttua Judit sanoi heille:
"Kuulkaa minua, Bait-Ilajan asukkaiden johtajat. Te ette tänään puhuneet kansalle niin kuin olisi ollut oikein puhua vaan veditte Jumalan mukaan ja vannoitte, että luovutatte kaupungin vihollisillemme, ellei Herra määräaikana lähetä teille apuaan. Keitä te oikein luulette olevanne? Noilla puheillanne te koettelette Jumalan kärsivällisyyttä – tehän asetatte kaiken kansan edessä itsenne Jumalan asemaan. Te yritätte päästä selville kaikkivaltiaan Herran aikeista, mutta ei teistä ole häntä ymmärtämään, ei ikinä. Ettehän te edes kykene selvittämään, mitä ihminen syvällä sydämessään tuntee tai mitä hän ajattelee. Kuinka te pystyisitte käsittämään Jumalaa, joka on kaiken luonut, kuinka tavoittaisitte hänen ajatuksensa ja ymmärtäisitte hänen suunnitelmansa? Ette mitenkään!
Älkää siis, veljet, vihastuttako Herraa, meidän Jumalaamme. Vaikka hän ei tahtoisikaan auttaa meitä noiden viiden päivän aikana, hänen vallassaan kuitenkin on, milloin hän pelastaa meidät tai, jos niin haluaa, tuhoaa meidät vihollistemme silmien edessä. Älkää yrittäkö asettaa ehtoja Herran, meidän Jumalamme, päätöksille. Ei Jumala ole niin kuin ihminen, jonka saa tottelemaan uhkailemalla ja joka pyörtää päätöksensä, kun häntä kauniisti pyytää.
Meidän tulee siis huutaa Jumalaa avuksemme ja odottaa, että hän pelastaa meidät. Hän kyllä kuulee meidän rukouksemme, jos katsoo asiamme oikeaksi. Eihän meidän aikanamme enää ole kumarrettu ihmiskäsin tehtyjä jumalia – sellaiseen ei täällä ole syyllistynyt yksikään heimo eikä suku, ei kylä eikä kaupunki. Entisaikoina esi-isämme tekivät niin ja saivat rangaistuksensa: he kaatuivat miekkaan, heidän omaisuutensa ryöstettiin, ja viholliset löivät heidät perin pohjin. Me sitä vastoin emme tunne muuta jumalaa kuin hänet, ja siksi toivomme, että hän ei hylkää meitä eikä ketään kansastamme.
Herra, meidän Jumalamme, koettelee meitä samalla tavoin kuin kantaisiämme; kiittäkäämme häntä kaikesta tästä. Muistakaa, mitä hän teki Abrahamille, miten hän koetteli Iisakia ja mitä tapahtui Mesopotamiassa Jaakobille, kun tämä paimensi enonsa Labanin karjaa. Herra korvensi heidän sydäntään tulella, mutta vain koetellakseen heitä, eikä hän meillekään ole tehnyt tätä kosto mielessään. Kun Herra kurittaa niitä, jotka häneen turvaavat, hän ohjaa heitä oikeaan."
104 kommenttia
valma
Ihan itse luen, olen oppinut alaluokilla lukemaan ja kirjoittamaan, ei ole lahkoa, eikä opistoa, enkä ole kirkon jäsen, kukaan ei maksa minulle palkkaa, joten minun ei tarvitse laulaa niitä lauluja kenen leipää syön, olen siis vapaa. Jos sinulla on jotakin sanomista siitä mitä kirjoitan, niin pitäisi pysyä asiassa, eikä mennä henkilökohtaisuuksiin.
Minulle on kyllä sanottu, että minä en ole mikään sanomaan yhtään mitään, ja kuka minä luulen olevani, mutta sen olen tiennyt jo lähtiessäni, että näin tulee käymään. Ja parasta tässä onkin se, että ei ole kukaan, eikä mikään ja siitä huolimatta sanoo mielipiteensä ja tutkii asioita. Pidän itseäni melko rohkeana tyyppinä.
Harvalukuinen ystäväpiirini ei ole ollenkaan kiinnostunut raamatusta, tai uskonnoista, joten ei ole kavereitakaan. Joku joskus aina tykkää myös minun kommenteista, toisin sanoen, joukossa on aina myös valistuneita ja sivistyneitä ihmisiä.
valma ”Mutta kannattaa silti olla varovainen nimittelyissä, sillä joku voi vaikka haastaa kunnianloukkauksesta oikeuteen, jos ei satu olemaan yhtä kiltti kuin Matias tai minä!
Voit sinä viedä oikeuteen, ei se minua haittaa, koska se, että Aabraham uhrasi Isakin on valhetta, niin ei tapahtunut. Jos sinä opetat sellaista oppilaillesi, niin onhan se valhetta. Kumpi meistä sitten on oikeassa?
valma ”Alakulttuuri on esim. herätysliike, jonka oppeja opetat.”
Taas valhe, ei ole mitään herätysliikettä minun takananani, jonka oppeja opetan. Olen herännytkin ihan omin voimin.
10Mutta kun Abraham tarttui veitseen uhratakseen poikansa, 11Herran enkeli huusi hänelle taivaasta: »Abraham, Abraham!» Abraham vastasi: »Tässä olen.» 12
Tässä on valmalle todistus 1 Moos.22
”Herran enkeli sanoi: »Älä koske poikaan äläkä tee hänelle mitään. Nyt minä tiedän, että sinä pelkäät ja rakastat Jumalaa, kun et kieltäytynyt uhraamasta edes ainoaa poikaasi.» 13Ja kun Abraham katsoi ympärilleen, hän huomasi oinaan, joka oli sarvistaan takertunut pensaikkoon. Abraham kävi hakemassa oinaan ja uhrasi sen polttouhriksi poikansa sijasta. 14Abraham antoi sille paikalle nimeksi »Herra katsoo». Niinpä vielä tänäkin päivänä puhutaan »Herrankatsomavuoresta».
Matias
Minua eivät kiinnosta tässä yhteydessä mitkään piirit, ja heidän tulkintansa, ei edes juutalaiset piirit, vaan se mitä raamatussa lukee. MInä tutkin raamattua Ja onhan siinä jae Mooseksen kirjasta, joka todistaa sen, että Aabraham ei saanut uhrata Isakia.
Ja joka muuta kertoo, se valehtelee, oli se sitten kirkko, tai yksityinen ihminen. Miksi pitää laskea valheita, sitä minä en ymmärrä, koska totuus selviää lukemalla.
Vähän outoa, että tällainen ryöpytys lentää päälle siitä syytä, että puhuu raamatullista totuutta.
Olenhan minä tuonut esille paljon muitakin valheita, ja sanonut niitä valheiksi. Mikä tässä nyt on niin erikoista, että minusta tulee hyökkääjä, kinaaja ja kaiken maailman alakulttuurien lahkolainen. Ja minä olen sitten se, joka on nimitellyt ja uhkaillaan oikeudella. Miettikää vähän. hohhoijaa !
………………………………… Monet kansat harrastivat ihmisten uhraamista muinaisina aikoina, itse näen että tarina Aabrahammista ja Isakista opettaa, että Jumala ei hyväksy ihmisen ja tässä tapauksessa Pojan surmaamista uhraamalla hänet jonkin tavoitteen saavuttamiseksi, tai sisäisen äänen kehoituksesta, ikäänkuin Jumala sitä kuollutta tarvitsisi. Siinä annetaan tilalle eläin, oinas.
Se jatkui esimerkkinä heille, jotka tappoivat lapsia ja vankeja uhreina. Kunnes Kristillinen oppi sepitti tarinan, että Jumala itse uhraa poikansa, ja eläinten uhraaminen loppui nyt kertakaikkiaan. Se palautti ihmisen uhraamisen takaisin. Ja lampaan syöminen muuttui tämän uhratun syömiseksi. Rituaalisesti, eli toistuvana tapana.
Näin se minun näkökulmasta meni, piireistä huolimatta. Minä en hyväksy ihmisuhria, se on pakanallista ja jumalatonta menoa. Moni varmasti ajattelee sitä kauhulla ja eroilee nyt kirkosta ja sen valheista.
Matias
Kun et vastannut kysymykseen, niin vastaan itse, koska luin tuon Paavalin kirjeen heprealaisille, jossa hän kertoo Isakin uhraamisesta USKON ESIKUVANA.
luku 11 ” Usko sai Aabrahamin tuomaan Isakin uhriksi, kun hänet pantiin koetteille. Hän oli valmis uhraamaan ainoan poikansa, vaikka oli saanut lupaukset. Vaikka hänelle oli sanottu: ” Isakin jälkeläisiä sanotaan sinun lapsiksesi ”
Hän päätteli, että Jumala kykenee jopa herättämään kuolleen ja niin hän sai poikansa takaisin ylönousemuksen ennusmerkkinä. ”
Toisin sanoen, annetaan ymmärtää, että tässä tapahtui myös ylösnousemus, ylösnousemuksen esikuvana. Ei ole ylösnousemuksen esikuva, kun Isak ei kuollut siinä vaiheessa ollenkaan.
Jatkossa Paavali vielä väittää, että ”uskon tähden, tulevaisuus mielessään, antoi Isak siunauksensa Jaakobille ja Esaulle. ” Kun ei antaut molemmille, vaan antoi ainoastaan Jaakobille. Esau ei sitä arvostanut vaan möi siunauksen Jaakobille.
Matias ”Koen kinaamisesi saman tasoiseksi, kuin kymmenvuotiaan lapsen määritelmän sanasta ”silmiinpistävä”: Se tarkoittaa sellaista, joka pistää neulalla silmään.”
No joo.
Olipa kerran kaksi kankuria, jotka kulkivat levittämässä uskoa, että ovat valmistamassa maailman hienointa pukua Keisarille, kangas on läpinäkyvää ja hyvin kallista.
Kun puku oli valmis, järjestettiin suuri juhla ja Kuningas ratsasti juhlakansan keskelle.
Kaikki taputtivat ihaillen, vaikka näkivät kuninkaan alasti ratsastavan, kukaan ei uskaltanut sanoa mitään, koska he pelkäsivät, että heillä ei ole uskoa ja siksi eivät näe kuninkaan hienoa pukua.
Tuli lapsi, joka ei ollut ottanut uskoa vastaan, ei ollut uskon vanki, ja hän huusi: ” Keisarilla ei ole vaatteita ” Nyt keisari itsekkin uskalsi nähdä itsensä alasti ja ajoi kankurit maasta ulos.
Sellaisia ne silmiinpistävät ovat.
Matias ”3) Sekotat Iisakin antaman siunauksen Eesaun myymään esikoisoikeuteen. Näissä on kuitenkin kysymys kahdesta eri asiasta. ”
En sotke, kyse on samasta asiasta, eli esikoisen siunaamisesta ja esikoisoikeuden luovuttamisesta linssikeotosta.
”Esau oli isänsä Iisakin, hänen veljensä Jaakob taas äitinsä Rebekan lempilapsi. Rebekka ohjaili sokean Iisakin myöntämään esikoisoikeuden Esaun sijasta Jaakobille; Raamatussa ei tosin tarkemmin kerrota, mitä aineellisia tai henkisiä etuja esikoisoikeus merkitsi. Palattuaan eräänä päivänä metsästysretkeltään Esau pyysi veljeltään linssiateriaa. Jaakob vaati vastineeksi esikoisoikeutta, mihin Esau suostui. Aikanaan Jaakob sai Iisakilta esikoispojalle kuuluvan siunauksen ja pakeni heti tämän jälkeen kodistaan äitinsä neuvosta. Kuultuaan tapahtuneesta Esau raivostui ja päätti tappaa Jaakobin.” Wikipedia
Valma Luukka:””Kuka on kustos tutkimuksillesi tai opponentti? Helsingin Yliopisto, Turun yliopisto vaiko peräti Jerusalemin Yliopisto. Kerro toki. — Usein oppilaani pitivät ominaan mielipiteitä, jotka oli saatu joko vanhemmilta tai jengiltä, kaveriporukoilta tai vain kaduilta.””
Mielenkiintoinen kommentti, siis mihin perustuu hänen oma ”mielipiteensä, eikö oman kirkon oppiinsa?
Tuossa vaan tulee mieleen ihmisen sokeus omaa perittyä uskontoa kohtaan, ei nähdä eikä kuulla, siis kun Jeesus tuli maanpäälle niin eivät juutalaiset Häntä kuulleet vaan luottivat omaan isiltä perittyyn uskoonsa, samoin tänäpäivänä ”viisaat ja ymmärtäviset” puolustavat omaa kirkkoansa vaikka jokainen joka lukee Raamattua voisi ymmärtää ettei kirkon isät ole oikeita Jeesuksen seuraajia koska samasta lähteestä ei tule kahta eri vettä eli kiitosta ja kirousta, vai voiko tulla?
valma kysyy ”Olisin kovin iloinen, jos Tarja kertoisi viitekehyksensä ja alakulttuurinsa. Ois helpompi ymmärtää. Kahdeksas Jumalan käsky on otettava vakavasti: ”
Alakulttuurinsa ? Pidätkö totuuden etsintää alakulttuurina ? Ja mikä sitten on yläkulttuuria ?
Viitekehys ovat ne viitteet joita Raamatusta löytyy, olen tutkija Herran armosta ja kuljen viitepolkuja pitkin.
Ilmoita asiaton kommentti