Kumpi on meille tärkeämpi: laki vai evankeliumi?

Apostoli Paavali opettaa meille roomalaiskirjeessä Jumalan lain merkityksen. ”Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää” (Room 2:18). ”Lain tehtävä on opettaa tuntemaan, mitä synti on” (Room. 3:20). ”Laki hallitsee ihmistä niin kauan kun hän elää” (Room 7: 1).

Jumalan laki voidaan tiivistää muotoon: ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” (Mark 12:30–31). Tämä kattaa kokonaan vanhan testamentin mukaisen Jumalan lain.

On kuitenkin syytä muistaa että Jumala on rakkaus ja me ihmiset rakkaudettomia. Meille rakkaudettomille ihmisille Herra on antanut myös yksityiskohtaisempia ohjeita. Meidän tulee välttää mm. ylpeyttä, kateutta, haureutta ja puuttumista toisen omaan.

Me ihmiset emme kuitenkaan noudata Jumalan lakia. Apostoli Paavali opettaa, ettemme edes kykenen elämään lain mukaan vaikka haluaisimme (esim. Room. 7:7–25).

Niinpä me kaikki ihmiset olemme omien ansioidemme myötä tuomion alla. ”Ne jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla” (Room. 2:12). Tästä tuomiosta meidät kuitenkin vapauttaa Herran evankeliumi.

Evankeliumin sanoma voidaan tiivistää: ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.” (Joh. 3:16)

Kuten Paavali opettaa: ”Jumala antoi Kristuksen kuolla meidän rikkomustemme tähden ja herätti hänen kuolleista meidän vanhurskauttamisemme tähden” (Room. 4:25) Laki ei siis meitä pelasta vaan evankeliumi. ”Jos suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra ja sydämessäsi uskot että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva” (Room. 10:9)

Otsikon kysymykseen laki vai evankeliumi, vastaan kuitenkin molemmat. Suunnattomasta rakkaudestaan Jumala on antanut meille ensin lain ja sitten  evankeliumin ja evankeliumi auttaa myös meitä rakastamaan, siis noudattamaan lakia.

 

Edellinen kirjoitukseni:

https://www.kotimaa.fi/uskotko-ylosnousseeseen-kristukseen-kuten-kirkko-opettaa-vai-jotenkin-muuten/

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • jorma ojala

      Lain alla eläminen on Jumalan tahdon alla elämistä. Apostolinen usko on ihmisiltä. Jeesuksen uskon sanoma on Jumalalta.

    • Reino Suni

      Apostolinen usko ei suinkaan ole lähtöisin ihmisiltä vaan Jumalalta joka apostolit lähetti.
      (Matteus 28:19-20; Apt 1:1-3; Apt 1:8;Apt 2:31-33; Apt 2:38-41)

    • Jos joku ei halua ottaa huomioon siteerattuja Raamatunkohtia, joissa ilmaistaan, että lopulliseen pelastumiseen vaaditaan uskon ohella myöskin kuuliaisuutta ja tottelevaisuutta Jumalalle JHWH/Jahve/Jehovalle ja Jeesukselle Kristukselle, ja myöskin ponnistelua ja itsehillintää ”voittopalkinnon” saamiseksi, ja ilmaisuille ettei tiettyjen tekojen tietoiset ja katumattomat harjoittajat ”voi periä Jumalan valtakuntaa”, haluaa ne ”raakata” pois, niin jäljellähän on vielä Jeesuksen ns. vuorisaarnassaan esittämät selvät ilmaisut:

      Matteuksen 7. luku (uusi kirkkoraaamattukäännös): ” 21 ”Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon. 22 Monet sanovat minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.’ 23 Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: ’En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!’

      Näillä Jeesuksen kuvaamilla ihmisillä on varmastikin myöskin täytynyt olla uskoa päätellen heidän tekemisistään.

  1. Ismo Malinen: ”Nykyään tiedän, että minä en tarttunut Jumalan käteen vaan Jumala tarttui minuun ja pelasti minut vasten tahtoani,..”

    Vastoin tahtoasi ja miksi juuri sinuun? Mailmassahan on valtaisa joukko epäuskoisia ihmisiä, ja juuri sinutko Jumala valitsi?

    Raamatusta käy kylläkin ilmi, että Jumala haluaa, että häntä palvotaan rakkaudesta ja omasta halusta.

    Ja jos Jumala ”nappaa” ihmisiä kuvaamillasi tavoilla, miksi sitten Jeesuksen lähetyskäskyt?

    Matteuksen 28. luku: ”Menkää sen tähden ja tehkää opetuslapsia kaikkien kansakuntien ihmisistä, kastakaa heidät Isän ja Pojan ja pyhän hengen nimessä 20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikkina päivinä asiainjärjestelmän päättymiseen asti.”

    Matteuksen 24. luku: ”14. Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.”

    Johanneksen evankeliumin 17. luku: ”Tämä merkitsee ikuista elämää, että he hankkivat sinun tuntemustasi, ainoan tosi Jumalan, ja hänen tuntemustaan, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.”

  2. jorma ojala: ”Vesa, ihminen on todella vanhurskas silloin kun hän uskoo. Hän on pelastettu uskoessaan evankeliumin.”

    ”Pelastuksella” tarkoitetaan Raamatussa yleensä iankaikkisen elämän palkintoa, joka ei uskon omaksumisvaiheessa ole mitenkään vielä varmaa ja lopullisesti varmistettu asia. Katso edellisen sivun kommenttejani.

    jorma ojala: ”Oletko kuullut ristiinnaulitusta ryöväristä.”

    Tämä tulee saamaan ylösnousemuksen Kristuksen tuhatvuotishallituksen alaisuudessa ja aikana, ja saa silloin tilaisuuden osoittaa uskonsa ja kelpoisuutensa iankaikkiseen elämään.

  3. jorma ojala: ”Sinun teologiasi tekee Kristuksesta toisarvoisen juoksupojan. Se on syntiä!”

    Jeesus sanoi tekevänsä Isänsä JHWH/Jahve/Jehovan tahtoa, suorittavansa tämän antamaa tehtävää, kertovansa siitä mitä Isä oli puhunut ja opettanut jne.

    Kun Jeesus nousi takaisin taivaaseen, kertoo Raamattu, että hänet korotettiin asemaan joka oli korkeampi kuin minkään muun luomuksen taivaassa tai maan päällä.

    • Kieltämältä Kristukselta asema ainoana sovittajana ja ainoana syntisen pelastuksen lähteenä syyllistytään hänen
      sovintoarmonsa ja hänen itsensä halventamiseen.
      Sitä tarkoittaa juoksupojaksi tekeminen.

    • jorma ojala: ”Kieltämältä Kristukselta asema ainoana sovittajana ja ainoana syntisen pelastuksen lähteenä..”

      Kuka täällä on kieltänyt Kristuksen lunnaat/sovituksen merkityksen?

  4. Evankeliumi sana tarkoittaa hyvää uutista. Kreikan sana, joka on käännetty ”evankeliumiksi/hyväksi uutiseksi” on eu·ag·ge′li·on. ”Evankelista” (suomen sana on lähes translitteraatio kreikan sanasta) on hyvän uutisen saarnaaja (Apt. 21:8; 2Timot. 4:5).

    Tämä ilmaus tarkoittaa hyvää uutista Jumalan valtakunnasta ja pelastuksesta, joka voidaan saada uskomalla Jeesukseen Kristukseen. Sitä sanotaan Raamatussa ”valtakunnan hyväksi uutiseksi/evankeliumiksi” (Mt 4:23), ”Jumalan hyväksi uutiseksi” (Room. 15:16), ”Jeesusta Kristusta koskevaksi hyväksi uutiseksi” (Mr 1:1), ”Jumalan ansaitsemattoman hyvyyden hyväksi uutiseksi” (Apt 20:24), ”rauhan hyväksi uutiseksi” (Ef 6:15) ja ”ikuiseksi hyväksi uutiseksi” (Ilmestysk. 14:6).

    Edellä esitetyistä ilmauksista voidaan saada jonkinlainen käsitys hyvän uutisen sisällöstä ja ulottuvuudesta. Siihen sisältyvät kaikki ne totuudet, joista Jeesus puhui ja joista opetuslapset kirjoittivat. Vaikka entisaikojen ihmiset panivat toivonsa Jumalaan ja uskoivat Häneen sen perusteella, mitä he tiesivät Hänestä, Jumalan tarkoitus ja ansaitsematon hyvyys tehtiin ensi kerran ”ilmeiseksi Pelastajamme, Kristuksen Jeesuksen, ilmeiseksi tulon välityksellä, hänen joka on lakkauttanut kuoleman mutta on luonut valoa elämään ja turmeltumattomuuteen hyvällä uutisella” (2Timot. 1:9, 10).

    Satoja vuosia aiemmin Jumala oli julistanut hyvän uutisen Abrahamille ja ilmaissut, millä tavalla hän aikoi antaa hyvän uutisen. Hän sanoi: ”Sinun välitykselläsi tullaan siunaamaan kaikki kansakunnat.” (Galat. 3:8.)

    Myöhemmin Jehova puhui profeetta Jesajan välityksellä hyvän uutisen saarnaamisesta. Jeesus Kristus luki tätä profetiaa Nasaretin synagogassa ja sanoi sen jälkeen: ”Tänään tämä raamatunkohta, jonka juuri kuulitte, on täyttynyt.” (Luuk. 4:16–21.) Jesajan profetia kuvaili sen hyvän uutisen tarkoitusta ja vaikutusta, jota oli määrä saarnata erityisesti Messiaan tulon jälkeen (Jesaja 61:1–3).

Jukka Kivimäki
Jukka Kivimäki
Aktiiviseurakuntalainen Espoosta. Päivätyössä ammatillisen koulutuksen parissa.