Elämä kumpuaa Herran temppelistä
Kuvassa Someron kirkon alttari. Tässä kirkossa olen lapsuuteni ja nuoruuteni jumalanpalveluksiin kokoontunut. Kirkkoon menimme, silloin kun bussikuljetus oli järjestetty meidän suunnalta. Muina pyhinä kuuntelimme jumalanpalveluksen radiosta. Kuva on otettu 24. heinäkuuta 2022.
SUNNUNTAI 7.8.2022
9. sunnuntai helluntaista
Totuus ja harha
Pyhän psalmi on Ps. 92:5–10, 13–16
Ilmeellisiä ovat Jumalan teot. Hän tekee alati työtä. Hän on luonut maailmamme. Hän myös alati pitää huolta kättensä töistä. Hetkeksikään hän ei lakkaa ylläpitämästä maailmaamme. Jokainen sekunnin murto-osakin on hänen hallinnassaan. Jumala on ikuinen. Siksi hänen ohjauksensa ei tunne taukoja, ei hetkenkään katkoja, vaan hän toimii alati. Onhan koko maailmankaikkeuden jokainen hiukkanenkin hänen luomaansa. Hän ohjaa niin täsmällisesti, että voimme tarkastella hänen työtään luonnonlakien tarkkuudella. Saamme riemuita hänen hyvyydestään ja uskollisuudestaan kaiken vaalimisessa.
Herra, sinä ilahdutat minua teoillasi,
minä riemuitsen sinun kättesi töistä.
Kuinka suuret ovatkaan sinun tekosi, Herra,
kuinka syvät sinun ajatuksesi!
Maailmassa on myös paljon pahuutta. Ihmiset eivät toimi oikein. Lyhytnäköisesti haetaan omaa voittoa. Ei nähdä että väärän teon takia moni kärsii. Pahan olemus on siinä, että se hävittää. Jumalan luomistyö turmeltuu. Elämä rajoittuu, kuihtuu, näivettyy. Pahuudelle ei löydy järkisyitä. Paha on pahaa siksi, ettei sitä voi selittää. Se on tyhmyyden tulosta. Paha saa palkkansa.
Tyhmä ei sitä käsitä,
mieletön ei sitä ymmärrä.
Vaikka jumalattomat rehottavat kuin ruoho,
vaikka väärintekijät nyt kukoistavat,
he tuhoutuvat, katoavat ikiajoiksi.
Pahan kylvö kasvaa huonoa satoa. Jo tässä ajassa luonto kärsii. Lähimmäiset kärsivät. Pahantekijä itse kärsii. Viha synnyttää vihaa. Katkeruus lietsoo katkeruutta ympärilleen. Loukkaus katkoo ihmissuhteita. Ystävyys ja toinen toisensa huomiointi vähenevät. Luontokin iskee takaisin, kun sitä hävitetään.
Tärkeintä on nähdä pahuuden kohtalo hyvän Jumalan töiden rikkomisena, Jumalamme mielen pahoittamisena. Syntiinlankeemuskertomuksen tulokset ovat ilmeiset. Synti saa palkkansa, kun turmion valloille annetaan sijaa.
Sinä, Herra, olet iäti Korkein.
Sinun vihollisesi sortuvat,
sinun vihollisesi sortuvat, Herra,
kaikki väärintekijät joutuvat hajalle.
Jumala ei ole hylännyt luomajaan. Hän pitää meistä huolen. Pahuuden vallan voittaa Jumalan hyvyys. Hän on antanut meille tulevaisuuden ja toivon. Jeesus tuli luoksemme. Ikuinen Jumala otti olemukseensa ihmisyyden. Näin Jumalan Poika, jonka kautta Taivaan Isä loi maailman, asettui keskellemme. Jeesus, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, hankki pelastuksen koko maailman ihmisille, koko luomakunnalleen.
Jotta sanoma hänen pelastuksestaan välittyisi kaikille kansoille, kaikille ihmisille, Jeesus kutsui opetuslapsensa. Opetuslasten piiri on laajentunut. Jo kolmannes maailman ihmisistä kuuluu kirkkoon, Kristuksen seuraajien joukkoon.
Niin kuin kasvi imee vettä ja ravinteita maasta, niin Jumalan kansa saa elämän voimaa Jumalan huoneen hyvyydestä. Jumala itse palvelee meitä messussa. Hän saarnauttaa sanansa ja toimii pyhissä sakramenteissaan. Jeesus itse on kansansa keskuudessa ja pitää huolta kaikista omistaan. Kirkko on hänen ruumiinsa.
Hurskaat kukoistavat kuin palmupuu,
kasvavat korkealle kuin Libanonin setrit.
Heidät on istutettu Herran temppeliin,
he kukoistavat Jumalamme esipihoilla.
Jumalan kansaan kuuluvat niin vanhat kuin nuoret, niin aikuiset kuin lapsetkin. Istutukset kasvavat vettä saatuaan, niin mekin tuomme pienokaisia Jumalan kansan yhteyteen kasteen kautta. Niin kuin ikivanhat puut Pyhällä maalla vuosisatojen takaa, niin me vanhoinakin nautimme Jumalan hyvyydestä pyhään messuun kokoontuessamme.
Vielä vanhoinakin he ovat voimissaan, versovat ja vihannoivat,
kertovat Herran oikeamielisyydestä.
Herra on minun turvakallioni,
Introituksen psalmin teksti:
Herra, sinä ilahdutat minua teoillasi,
minä riemuitsen sinun kättesi töistä.
Kuinka suuret ovatkaan sinun tekosi, Herra,
kuinka syvät sinun ajatuksesi!
Tyhmä ei sitä käsitä,
mieletön ei sitä ymmärrä.
Vaikka jumalattomat rehottavat kuin ruoho,
vaikka väärintekijät nyt kukoistavat,
he tuhoutuvat, katoavat ikiajoiksi.
Sinä, Herra, olet iäti Korkein.
Sinun vihollisesi sortuvat,
sinun vihollisesi sortuvat, Herra,
kaikki väärintekijät joutuvat hajalle.
Hurskaat kukoistavat kuin palmupuu,
kasvavat korkealle kuin Libanonin setrit.
Heidät on istutettu Herran temppeliin,
he kukoistavat Jumalamme esipihoilla.
Vielä vanhoinakin he ovat voimissaan, versovat ja vihannoivat,
kertovat Herran oikeamielisyydestä.
Herra on minun turvakallioni,
hän ei tee vääryyttä.
Ps. 92:5–10, 13–16
176 kommenttia
Matias
Kysymys ei ollut neitsyestä kommnetissani, vaan siitä lapsesta joka ennustetaan Jesajan luvussa 7, ja joka syntyy jo luvussa 8. Ei siis 700-vuoden kuluttua kokonaan toisessa uskonnossa. Se ei siis ole Jeesus ennustus. Ennustus ei tarkoita, että jae muuttuu tarkoittamaan jotakin muuta aikojen kuluessa. Ennustus tarkoittaa tiettyä kohdetta, varsinkin silloin kun puhutaan pojasta. Tämä on vain yksi kohta joka on väärennetty, niitä on hyvin paljon.
Neitsyt Entisinä aikoinan suurimman osan neidoista on pitänyt olla neitsyt, eli koskematon miehelle mennessään, mutta hän ei tietenkään ole sitä enää sen jälkeen, kun mies on saastuttanut hänet. Marian kohdalla on ajateltu juuri sitä, että mies saastuttaa neitsyen ja siksi lapsi on syntynyt miesten päästä, niin sanotusti hengestä, eli mielestä, eli laskeutunut taivaasta, koska pää on yläpuolla. Äiti voi pysyä neitsyenä. Äiti Maria on kuin Faaraon tytär, joka oli neitseellinen ottoäiti Moosekselle.
Ongelma syntyy siinä vaiheessa, kun muitakin lapsia Marialla kerrotaan olleen. Vai olivatko hekin keksittyjä? Itse en ymmärrä miksi immenkalvo on uskonnollisesti niin huomion arvoinen. Ehkä miehet pelkäävät vertailua muihin, ja siksi he ovat nostaneet immenkalvon pyhien asioiden joukkoon. Nunnat säilyttivät neitsyytensä jeesukselle asti, eli tuonpuoleiseen, mutta ei heitä palvota. Vähän säälitään heidän uskoaan.
Juuri hengellistäminen teki evankelumista väärennöksen, koska se ei käsitellyt asioita hyväntahtoisesti vaan pahantahtoisesti ja täysin omavaltaisesti, ja halusta saattaa juutalaiset ikuiseen piinaan. Kuten alussa sanottiin, että ”VT on vain seurakunnan vertauskuva ja liitto koskee kyllä meitä, mutta he juutalaiset ovat menettäneet sen ikuisiksi ajoiksi. ”
”Augustinus sanoi, että juutalaiset kantavat Kainin merkkiä, heitä ei saa tappaa mutta nöyryyttäkäämme heitä alati. ”
Alla Martti Pentin kommentti siihen onko vauvakastetuilla ja muilla sama tie:
Martti Pentti06.08.2022 07:36 ”Onko kaksi eri tietä, teillä luterilaisilla (vauvakastetuilla) oma, jossa ei tarvitse itse tehdä mitään, kun kerran kasteessa on jo liitetty ja saatu kaikki?” Tie on yksi, sama kaikille kastetuille. Kristus on tie. Kasteen lahja kuuluu jokaiselle kastetulle, joka uskoo. Hänen ei täydy tai tarvitse tehdä mitään oman autuutensa vuoksi, mutta hänet on kutsuttu työhön lähimmäistensä hyväksi ja Jumalan kunniaksi. Ne, jotka tähän tehtävään tosissaan tarttuvat, sanovat usein olevansa kiitollisia, kun saavat sitä tehdä.”” (Martti Pentti)
Nyt sitten Matias Roto komppasi sitä:
Matias Roto06.08.2022 09:13 Martti
Kiitos hyvästä ja selkeästä kommentistasi
Osaat keskittää muutamaan sanaan kaiken oleellisen””(Matias Roto)
Siis vauvakastetut saavat ”oikeaa” opetusta lapsesta lähtien ja näin he kasvavat uskossaan ilman mitään tarvetta tehdä parannusta eikä varsinkaan mitään tarvetta luopua mistään oppimastaan, siis ei tarvitse nöyrtyä.
Entäpä toiselta laidalta esimerkki eli muslimi, kuinka hänen laitana on kun Jumala vetää evankelimumin kuulemisen kautta parannukseen, onko hänellä yhtä ”auvoinen” tie eli ei tarvitse tehdä mitään eikä luopua mistään?
Ajatellaampa nyt vaikka Raamatusta löytyviä esimerkkejä, Pietari luopui kaikesta ja läksi konkreettisesti seuraamaan Jeesusta (kastettiinko hänet?) ja sai varmasti maailman parasta opetusta, niin kuinka oli hänen laita, hän joutui nöyrtymään todella rajusti kun kielsi Jeesuksen, samoin niin korkeasti oppinut Paavalikin, kaiken opetuksen jälkeen hän oli vahva omassa opitussaan jopa niin että vainosi Jeesuksen seuraajia, kuinka hän joutui nöyrtymään kun kohtasi Jeesuksen?
Siis onko maailmassa yhtään ihmistä joka ei joudu nöyrtymään omasta viisaudestaan ja ymmärryksestään kun kohtaa Jeesuksen ja todella lähtee seuraamaan Häntä, ei ole.
Matias
Kulttuuria voi siis muuttaa, no miksei sitten kristinuskon kulttuuria myös voisi muuttaaa. Emmehän me elä Paavalin aikaa ja Paavali toki olikin syntinen kun valhetteli niin paljon. Minä en ole syntinen, entsin tietoa ja totuutta. Paavali sanoi että tieto käy turhaksi ja viisaus katoaa. Tieto on kuitenkin kahdentuhannen vuoden aikana lisääntynyt huimasti, ja viisauden arvo on noussut. Eli muutetaan taas kulttuuria.
Meidän pitää nyt etsiä se totuus, sieltä valheiden alta ja muuttaa kristinuskon kulttuuria ajanmukaiseksi, ja suurin muutos pitää olla juutalaisvihan poistaminen kristinuskosta.
Ensimmäinen kysymys on, että miksi oli tarpeellista tehdä juutalaisvihamielinen oppirakennelma, joka vaikuttaa yhä vieläkin. Ja miksi siitä tehtiin oikein institutionaalinen elinkeino. Ikäänkuin tehdasvalmisteista hengellistä vihankylvöä josta maksetaan palkkaa. Hengellistä ihmissyöntiä, joka näkyy rituaalisesti ja vertauskuvallisesti ehtoollisessa.
Lisäys
Juutalaisen kulttuutin muuttamiseen me olemme ulkopuolisia, Sitä on toki yritetty tehdä, jopa monien suurvaltojen Kreikka, Rooma toimesta, sekä Paavin maailman toimesta, plus kaikki muut käännyttäjät, mutta edelleen se elää.
Juutalaiset muuttavat itse kultturiian jos katsovat sen aiheelliseksi, mutta vanhoja kirjoituksia ei sen takia muuteta, koska vanhalla on itseisarvo, sieltä näkyy se, mitä oli ennen, mitä ajateltiin, mihin uskottiin, miten elettiin ja toimittiin.
Me voimme muuttaa vain omaamme, sitä mihin me uskomme, jos se osoittautuu vääräksi ja tuhoisaksi.
Matias
Sinä keskityt nyt tietoisesti Paavaliin koska haluat ohittaa varsinaisen aiheen eli kulttuurin muutoksen, jota pidit suotavana juutalaisuuteen liittyen, ja minä ehdotin kristillisen kulttuurin muutosta, jota itseasaissa olen koko ajan ajanutkin, eli parannusta kaiken kaikkiaan. Ei kukaan pelastu uskomalla pahaa muista, ja levittämällä tuollaista oppia, onhan se itsestään selvää, joten paha puhe pitää jättää pois. Käännytystyössä paha vain paisuu, kun asiakkaiden määrä kasvaa. Ja taivaaseen pitäisi päästä tällaisella menolla, ei tule kuuloonkaan, tokihan Jumala on oikeudenmukainen, eikä salli pahanpuhujien perille pääsyä ollenkaan.
Sinä et ole lukenut evankeliumia suomeksi, joten et voi tietää mitä Jeesus puhuu, se on usein pahaa puhetta. Mutta ehkä te ette halua nähdä.
Matias Roto toteat minulle:
””Sinun pitäisi ottaa omalle kohdallesi soveltaen Paavalin saama sana Damaskon tiellä: ”Ari, Ari, — Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.”
Ota hyvä ihminen todesta Pietarin sana, että kaste antaa Pyhän Hengen lahjan.
” — k a s t e —– N I I N te saatte Pyhän Hengen lahjan —- lapsillenne —-”. Ap.t. 2:38-39.
Ja sitten mainostamastasi NÖYRTYMISESTÄ puheen ollen, sen soveltamisesta OMAAN JÄRKEILYYSI. Muuta ajattelutapasi sellaiseksi, ettet enää jatka tappeluasi Jumalan sanaa vastaan. Nöyrry siis ottamaan Jumalan sana todesta.””(Matias Roto)
Matias Roto milloin nöyrryit Jeesuksen edessä ettet ole ikinä kuullut Hänen ääntänsä?
Sinulle Jeesus oli ns ”kastaja”, siis mielestäsi Jeesuksen tehtävänä oli kastaa, tämä on aivan harha oletus eli kun Jeesus vaelsi maan päällä niin Hän paransi ihmisiä ja kutsui syntisiä parannukseen.
Matt. 3:11 Minä tosin kastan teitä vedellä parannukseen; mutta se, joka minun jälkeeni tulee, on väkevämpi minua, jonka kenkiä en minä ole kelvollinen kantamaan, hän kastaa teitä Pyhällä Hengellä ja tulella.
Matt. 9:13 Mutta menkäät ja oppikaat, mikä se on: laupiutta minä tahdon, enkä uhria; sillä en minä tullut vanhurskaita kutsumaan, vaan syntisiä parannukseen.
Mark. 2:17 Ja kuin Jesus sen kuuli, sanoi hän heille: ei terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat: en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen.
Luuk. 5:32 En ole minä tullut vanhurskaita kutsumaan, vaan syntisiä parannukseen.
Siis Jeesus parantaa paatuneen sydämen niin että ihminen alkaa kuulemaan Jeesuksen äänen, tätä ei voi tapahtua ilman nöyrtymistä ja parannuksen tekemistä.
Nöyrille Jumala antaa armon ja ylpeitä vastaan on Hän.
Edelleenkin raiskaat Raamatun sanaa kun tuot esille tuotaa vääristelyäsi Pietarin sanoista:
””” — k a s t e —– N I I N te saatte Pyhän Hengen lahjan —- lapsillenne —-”. Ap.t. 2:38-39.””
Ota nyt todesta se mitä siinä sanotaan niinkuin jokainen rehellinen lapsi tekee eli Pietari sanoo selkeästi että ensin on tehtävä parannus ja sitten tulee ottaa kaste, tätä et voi muuttaa ilman että todella raiskaat tuon sanan ja muutat sen toiseksi.
38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.(Ap.t.2)
Matias. ” Jeesus oli juutalainen ”
Mutta me emme ole, ja siksi meidän ei pitäisi puuttua maan sisäisiin ja kaikenlisäksi ikivanhoihin kiistoihin. Jeesuksesta ei ole olut kansalleen mitään apua, vaan päinsvastoin.
Sanonta, että hän uhrasi henkensä, ei pidä paikkaansa, koska hän otti sen takaisin.
Matias Roto toteat minulle:
””Ari
Oppisi on täysin pielessä. Miksi yrität omin voimin suurempaa hyppyä kuin tahtosi voimalla hypätä maan päältä kuun pinnalle. Miksi olet niin ymmärtämätön, ettet tajua, ettei tuollainen ole meille ihmisille mahdollista.
Etkö todellakaan ymmärrä, että parannus ei ole ihmisen teko, vaan ihmisen pääsy
Jumalan
yhteyteen.””(Matias Roto)
Siis selitäppä nyt miksi Jeesus käskee saarnattava parannusta syntien anteeksi saamiseksi Hänen nimessään?
Luuk. 24:47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
Entäpä kuuluuko tämä Jeesuksen sana myös sinulle ja minulle?
Luuk. 13:3 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.
Miksi Jeesus ei käske tai itsekkään ei julistanut kastetta vaan parannusta?
Mikä oli Jeesuksen tehtävä maan päällä, kastaako vai julistaa syntisille parannusta?
Matias ”Vanhan testamentin kirjoitusajalla ei ole merkitystä sen käytön kanssa.”
En puhunut kirjoitusajankohdasta, vaan tarkoitin niitä aikoja, joita kirjoituksissa kuvataan. Kristinuskon ajalasku on alkanut Jeesuksen syntymästä, eli noin 2000-vuotta sitten, mutta juutalaisuuden ajanlaksu on pitkästi yli kolmetuhatta vuotta vanhempaa, menossa on vuosi 5782, siinä on ehtinyt tapahtua paljon asioita. On syntynyt poikia ja tyttöjä myös. Tämä kannattaa ottaa huomioon, kun pyritään typistämään kaikki vain Jeesukseksi.
Se on Raamatun historiaa, eikä historiaa yleensäkään muuteta aikakausien mukaan. Tavat voivat muuttua, mutta historia kertoo siitä mitä oli ennen, se on historian tehtävä. Lisäksi VT.ssä ontietysti paljon ikuisia viisauksia, jotka ovat syntyneet tuhansien vuosien kokemuksen, eletyn elämän, ilon ja surun, menestysten ja menetysten kypsyttäminä helminä, jotka usein jäävät myös mieleen ja niitä toistetaan ja osa on meihin jo sisäänkirjautunut niin, että emme tule ajatelleeksikaan että ne ovat raamatusta. Me vain tiedämme jotakin ja toimimme sen mukaan.
Viisauksien osalta, se on tietysti ajaton kirja, eivätkä vuodet vaikuta niiden käyttöön, mutta varsinaiset tapahtumat ovat eri asia.
Jos Jesaja ennusti pojan syntymää, ja poika syntyy seuraavassa luvussa, se on tapahtunut tosiasia, eikä tarkoita, että aikakausi voikin siirtää pójan syntymään vasta 700-vuoden kuluttua ja vielä toisessa uskonnossa. Tässä tapahtuu syntyneen lapsen mitätöinti, jopa murha, kun häntä ei oteta vastaan. Hänestä tuli kuitenkin kuningas Hiskia, ja hän on historiallinen henkilö.
Ilmoita asiaton kommentti