Elämä kumpuaa Herran temppelistä

 

Kuvassa Someron kirkon alttari. Tässä kirkossa olen lapsuuteni ja nuoruuteni jumalanpalveluksiin kokoontunut.  Kirkkoon menimme, silloin kun bussikuljetus oli järjestetty meidän suunnalta.  Muina pyhinä  kuuntelimme jumalanpalveluksen radiosta.  Kuva on otettu 24. heinäkuuta 2022.

SUNNUNTAI 7.8.2022

9. sunnuntai helluntaista

Totuus ja harha

Pyhän psalmi on Ps. 92:5–10, 13–16

Ilmeellisiä ovat Jumalan teot. Hän tekee alati työtä. Hän on luonut maailmamme. Hän myös alati pitää huolta kättensä töistä. Hetkeksikään hän ei lakkaa ylläpitämästä maailmaamme. Jokainen sekunnin murto-osakin on hänen hallinnassaan. Jumala on ikuinen. Siksi hänen   ohjauksensa ei tunne  taukoja, ei hetkenkään katkoja, vaan hän toimii alati.  Onhan koko maailmankaikkeuden jokainen hiukkanenkin hänen luomaansa.   Hän ohjaa niin täsmällisesti,  että voimme tarkastella hänen työtään luonnonlakien tarkkuudella. Saamme riemuita hänen hyvyydestään ja uskollisuudestaan kaiken vaalimisessa.

Herra, sinä ilahdutat minua teoillasi,
minä riemuitsen sinun kättesi töistä.

  Kuinka suuret ovatkaan sinun tekosi, Herra,
  kuinka syvät sinun ajatuksesi!

Maailmassa on myös paljon pahuutta. Ihmiset eivät toimi oikein. Lyhytnäköisesti haetaan omaa voittoa. Ei nähdä että väärän teon takia moni kärsii. Pahan olemus on siinä, että se hävittää. Jumalan luomistyö turmeltuu.  Elämä rajoittuu, kuihtuu, näivettyy.  Pahuudelle ei löydy järkisyitä.  Paha on pahaa siksi, ettei sitä voi selittää.  Se on tyhmyyden tulosta. Paha saa palkkansa.

Tyhmä ei sitä käsitä,
mieletön ei sitä ymmärrä.
  Vaikka jumalattomat rehottavat kuin ruoho,
  vaikka väärintekijät nyt kukoistavat,
  he tuhoutuvat, katoavat ikiajoiksi.

Pahan kylvö kasvaa huonoa satoa. Jo tässä ajassa luonto kärsii. Lähimmäiset kärsivät. Pahantekijä itse kärsii. Viha synnyttää vihaa. Katkeruus lietsoo katkeruutta ympärilleen. Loukkaus katkoo ihmissuhteita. Ystävyys ja toinen toisensa huomiointi vähenevät.  Luontokin iskee takaisin, kun sitä hävitetään.

Tärkeintä on  nähdä pahuuden kohtalo hyvän Jumalan töiden rikkomisena, Jumalamme mielen pahoittamisena.  Syntiinlankeemuskertomuksen tulokset ovat ilmeiset. Synti saa palkkansa, kun turmion valloille annetaan sijaa.

Sinä, Herra, olet iäti Korkein.
Sinun vihollisesi sortuvat,
  sinun vihollisesi sortuvat, Herra,
  kaikki väärintekijät joutuvat hajalle.

Jumala ei ole hylännyt luomajaan. Hän pitää meistä huolen. Pahuuden vallan voittaa Jumalan hyvyys. Hän on antanut meille tulevaisuuden ja toivon. Jeesus tuli luoksemme. Ikuinen Jumala otti olemukseensa ihmisyyden. Näin Jumalan Poika, jonka kautta Taivaan Isä loi maailman, asettui keskellemme. Jeesus, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa,  hankki pelastuksen koko maailman ihmisille, koko  luomakunnalleen.

Jotta sanoma hänen pelastuksestaan välittyisi kaikille kansoille, kaikille ihmisille, Jeesus kutsui opetuslapsensa. Opetuslasten piiri on laajentunut. Jo kolmannes maailman ihmisistä kuuluu kirkkoon, Kristuksen seuraajien joukkoon.

Niin kuin kasvi imee vettä ja ravinteita maasta, niin Jumalan kansa saa elämän voimaa Jumalan huoneen hyvyydestä. Jumala itse palvelee meitä messussa. Hän saarnauttaa sanansa ja toimii pyhissä sakramenteissaan. Jeesus itse on kansansa keskuudessa ja pitää huolta kaikista omistaan. Kirkko on hänen ruumiinsa.

Hurskaat kukoistavat kuin palmupuu,
kasvavat korkealle kuin Libanonin setrit.
  Heidät on istutettu Herran temppeliin,
  he kukoistavat Jumalamme esipihoilla.

Jumalan kansaan kuuluvat niin vanhat kuin nuoret, niin aikuiset kuin lapsetkin. Istutukset kasvavat vettä saatuaan, niin mekin tuomme pienokaisia  Jumalan kansan yhteyteen kasteen kautta. Niin kuin ikivanhat puut Pyhällä maalla vuosisatojen takaa, niin me   vanhoinakin  nautimme  Jumalan hyvyydestä pyhään messuun kokoontuessamme.

Vielä vanhoinakin he ovat voimissaan, versovat ja vihannoivat,
kertovat Herran oikeamielisyydestä.
  Herra on minun turvakallioni,

 

Introituksen psalmin teksti:

Herra, sinä ilahdutat minua teoillasi,
minä riemuitsen sinun kättesi töistä.
  Kuinka suuret ovatkaan sinun tekosi, Herra,
  kuinka syvät sinun ajatuksesi!
Tyhmä ei sitä käsitä,
mieletön ei sitä ymmärrä.
  Vaikka jumalattomat rehottavat kuin ruoho,
  vaikka väärintekijät nyt kukoistavat,
  he tuhoutuvat, katoavat ikiajoiksi.
Sinä, Herra, olet iäti Korkein.
Sinun vihollisesi sortuvat,
  sinun vihollisesi sortuvat, Herra,
  kaikki väärintekijät joutuvat hajalle.
Hurskaat kukoistavat kuin palmupuu,
kasvavat korkealle kuin Libanonin setrit.
  Heidät on istutettu Herran temppeliin,
  he kukoistavat Jumalamme esipihoilla.
Vielä vanhoinakin he ovat voimissaan, versovat ja vihannoivat,
kertovat Herran oikeamielisyydestä.
  Herra on minun turvakallioni,
  hän ei tee vääryyttä.

Ps. 92:5–10, 13–16

 

  1. Matias
    ”Vanhan testamentin kirjoitusajalla ei ole merkitystä sen käytön kanssa.”

    En puhunut kirjoitusajankohdasta, vaan tarkoitin niitä aikoja, joita kirjoituksissa kuvataan. Kristinuskon ajalasku on alkanut Jeesuksen syntymästä, eli noin 2000-vuotta sitten, mutta juutalaisuuden ajanlaksu on pitkästi yli kolmetuhatta vuotta vanhempaa, menossa on vuosi 5782, siinä on ehtinyt tapahtua paljon asioita. On syntynyt poikia ja tyttöjä myös. Tämä kannattaa ottaa huomioon, kun pyritään typistämään kaikki vain Jeesukseksi.

    Se on Raamatun historiaa, eikä historiaa yleensäkään muuteta aikakausien mukaan. Tavat voivat muuttua, mutta historia kertoo siitä mitä oli ennen, se on historian tehtävä.
    Lisäksi VT.ssä ontietysti paljon ikuisia viisauksia, jotka ovat syntyneet tuhansien vuosien kokemuksen, eletyn elämän, ilon ja surun, menestysten ja menetysten kypsyttäminä helminä, jotka usein jäävät myös mieleen ja niitä toistetaan ja osa on meihin jo sisäänkirjautunut niin, että emme tule ajatelleeksikaan että ne ovat raamatusta. Me vain tiedämme jotakin ja toimimme sen mukaan.

    Viisauksien osalta, se on tietysti ajaton kirja, eivätkä vuodet vaikuta niiden käyttöön, mutta varsinaiset tapahtumat ovat eri asia.

    Jos Jesaja ennusti pojan syntymää, ja poika syntyy seuraavassa luvussa, se on tapahtunut tosiasia, eikä tarkoita, että aikakausi voikin siirtää pójan syntymään vasta 700-vuoden kuluttua ja vielä toisessa uskonnossa. Tässä tapahtuu syntyneen lapsen mitätöinti, jopa murha, kun häntä ei oteta vastaan. Hänestä tuli kuitenkin kuningas Hiskia, ja hän on historiallinen henkilö.

    • Tarja

      Kiitos selkeästä tapahtumien historian kuvauksista Vanhan testamentin aikana.

      Mielestäni en koskaan ole kieltänyt noiden historian tapauksien kulun tarkastelua historian aikajanan osina. Tämä ei kuitenkaan ole tähtäyspisteeni tässä keskustelussa esiin nostamissani puheenvuoroissa.

      Nuo kertomasi ja lukuisat muutkin historian tapahtumat ovat kuitenkin kasvaneet perinteen kehittymisen mukana nimenomaan pyhinä kirjoituksina jumalanpalveluksissa lauleluiksi teksteiksi, joilla historiallisen kertomuksen tehtävän lisäksi on muodostunut aivan uudenlainen tehtävä. Niiden sisältämien kertomusten käyttö kansan säännöllisissä liturgioissa on antanut niille tehtäväksi selittää kaikkea sitä elämää, joka toimii satoja tai tuhansia vuosia myöhemmin aivan toisenlaisten olosuhteiden vallitessa. Tämä uusi käyttö muodostaa sitten aivan oman kokonaisuutensa, jonka osasena tekstin aikaisempaa käyttöä ei kielletä, vaan sen annetaan toimia uuden tapauksen merkityksen ja sanoman selkeytävänä ilmaisuna.

      Koska viittaat ennustukseen Jesajan kirjassa niin kirjoitan sen tähän ulos:

      Jesaja:

      7:14 Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

      Historiallisissa yhteyksissään tämä voisi olla Aahasin poika. Ahas nimi on lyhenne nimestä Joahas, ”Jahve, Hän vahvistaa”. Muinaisissa Tiglatpileserin teksteissä hänen nimensä esiintyy muodossa ” Iauḥazi ”. Kuten toteat, niin pojan nimi oli Hiskia, hepreaksi ḥiz·qî·yāh, Assyrian piirtokirjoituksissa muodossa ” ḥa-za-qi-ya-ú ”.

      Ahas hallitsi 734 – 715 eKr. ja Hiskia 715 – 696 eKr.

      Tekstillä on kuitenkin esihistoriansa, joka avaa näköaloja sellaisiin assosiaatioihin, jotka kertovat tekstin merkitysten viittaavaan johonkin hetken tilanteen ulkopuolella olevaankin. Tämän jakeen taustalle voidaan ottaa toisen esikristillisen vuosituhannen puolelta yksi Ras-Shamran teksti, missä kuningattaresta messiaanisen kuningaslapsen synnyttäjänä kerrotaan ilmaisua ”neitsyt” käyttäen. Tämä antaa viitteen siihen, että kohdassa puhutaan jostakin enemmänkin kuin vain perillisen syntymästä kuningasperheeseen. Mitä kaikkea muinaiseen ajattelutapaan kuulunutta ainesta tuohon sisältyy, ei ole tiedossani. Se kuitenkin putkahtaa esiin lauseen kieliopissa neitsyt -sanan kohdalla.

      Jes. 7:14 käyttää neitsyt-sanasta määrättyä muotoa sellaisessa tilanteessa, missä tavanmukaisen kielenkäytön mukaan odottaisi epämääräistä muotoa. Näin pidetään ikään kuin luonnollisena, että tuon ajan kuulijat ovat tekstiä ääneen luettaessa kuulleet tuosta tekstistä sellaisia ulottuvuuksia, joita ei ole tiedossani.

      Septuaginta Jes. 7:14 ja samaten kreikankielinen alkuteksti Matt. 1:23 seuraavat heprean artikkelin käyttöä samalla tavoin määrättyä artikkelia kohdan käännöksessään ja perustekstin sitaatissaan käyttäen.

      Neitsyt Marian ikuinen neitsyys on alkukirkon todistuksen mukaan hyvin selkeästi esiin tuotu. Se kerrotaan sekä Matteuksen että Luukkaan evankeliumissa sekä muissa varhaisen perinteen kertovissa teoksissa.

      Olen kirjoittanut tästä aiheesta blogin 14.12.2015 otsikolla Maria – Ikuinen neitsyt. Se on eniten kommentoitu blogini.

      Jesajan kirjan sitaatilla Jeesuksen syntyminen Autuaasta Neitsyestä kytketään juutalaiseen uskonnolliseen perinteeseen sitaatilla Jesajan kirjasta. Tapahtuma on sellainen, että siitä on puhuttu jo Aahaan ja Hiskian aikana. Tämä uusi tapaus ei asetu vanhaa tapauksen kuvausta vastaan, vaan osoittaa, miten tämä uusi tapaus nousee vanhan perinteen valmistamaan henkiseen ja hengelliseen kotiin ja näin uudistaa ikivanhan perinteen uutta luovaksi voimaksi, tien aukaisuksi tulevaisuutta kohti. Pelastuksen aika on koittanut. Iankaikkisen hallitsijan, ikiaikojen Jumalan pelastussuunnitelma tulee esille, kokonaan uusissa mittasuhteissa, mutta kuitenkin vanhaan ilmoitukseen suoranaisena jatkona liittyen.

  2. Matias

    Kysymys ei ollut neitsyestä kommnetissani, vaan siitä lapsesta joka ennustetaan Jesajan luvussa 7, ja joka syntyy jo luvussa 8. Ei siis 700-vuoden kuluttua kokonaan toisessa uskonnossa. Se ei siis ole Jeesus ennustus.
    Ennustus ei tarkoita, että jae muuttuu tarkoittamaan jotakin muuta aikojen kuluessa. Ennustus tarkoittaa tiettyä kohdetta, varsinkin silloin kun puhutaan pojasta.
    Tämä on vain yksi kohta joka on väärennetty, niitä on hyvin paljon.

    Neitsyt
    Entisinä aikoinan suurimman osan neidoista on pitänyt olla neitsyt, eli koskematon miehelle mennessään, mutta hän ei tietenkään ole sitä enää sen jälkeen, kun mies on saastuttanut hänet. Marian kohdalla on ajateltu juuri sitä, että mies saastuttaa neitsyen ja siksi lapsi on syntynyt miesten päästä, niin sanotusti hengestä, eli mielestä, eli laskeutunut taivaasta, koska pää on yläpuolla. Äiti voi pysyä neitsyenä. Äiti Maria on kuin Faaraon tytär, joka oli neitseellinen ottoäiti Moosekselle.

    Ongelma syntyy siinä vaiheessa, kun muitakin lapsia Marialla kerrotaan olleen. Vai olivatko hekin keksittyjä? Itse en ymmärrä miksi immenkalvo on uskonnollisesti niin huomion arvoinen. Ehkä miehet pelkäävät vertailua muihin, ja siksi he ovat nostaneet immenkalvon pyhien asioiden joukkoon. Nunnat säilyttivät neitsyytensä jeesukselle asti, eli tuonpuoleiseen, mutta ei heitä palvota. Vähän säälitään heidän uskoaan.

    Juuri hengellistäminen teki evankelumista väärennöksen, koska se ei käsitellyt asioita hyväntahtoisesti vaan pahantahtoisesti ja täysin omavaltaisesti, ja halusta saattaa juutalaiset ikuiseen piinaan. Kuten alussa sanottiin, että ”VT on vain seurakunnan vertauskuva ja liitto koskee kyllä meitä, mutta he juutalaiset ovat menettäneet sen ikuisiksi ajoiksi. ”

    ”Augustinus sanoi, että juutalaiset kantavat Kainin merkkiä, heitä ei saa tappaa mutta nöyryyttäkäämme heitä alati. ”

    • Tarja

      1) Uuden testamentin kielenkäytössä käsitteet veli ja sisar olivat tuon ajan juutalaisen tavan mukaan nimenomaan sosiologisia käsitteitä. Heillä tarkoitettiin sellaisia, jotka olivat samassa lapsikatraassa kasvaneita. Niinpä Uudessa testamentissa mainitut Jeesuksen ”veljet” ja ”sisaret” olivatkin suomalaisen hyvin biologiskorosteisen puhetavan mukaisesti Joosefin aikaisemmasta avioliitosta olevia lapsia, Näistä vanhin Jaakob Vanhurskas oli jopa vanhempi kuin neitsyt Maria.

      Joosefilla oli ensimmäisestä avioliitostaan neljä poikaa, Jaakob, Joosef, Juuda ja Simeon sekä kolme tytärtä, Ester, Martta ja Salome. Salomesta tuli sitten Sebedeuksen vaimo. Heille syntyivät sittemmin apostoleina tunnetut Jaakob ja Johannes.

      Muilta osin viittaan aikaisempaan blogiini jossa käytiin keskustelua 281 puheenvuoron verran

      https://www.kotimaa.fi/blogit/maria-ikuinen-neitsyt/

    • Tarja

      2) Se että kulttuuri kehittyy ei ole kulttuurin vääristelyä.

      Verrattakoon vaikkapa nykyaikaisen demokratian kehittymistä Ranskan vallankumouksesta alkaen. Silloinhan tuli uusi malli hallita, missä syntyperäisellä arvonimellä ei enää ollut periaatteellista merkitystä valtion hallintoon pääsemiseksi. (Käytäntö sitten on eri asia.)

      Olisiko muka ”vääristelyä” se, että demokratian vallanvaihto toimitetaan nykyisin äänestämällä eikä sitä enää toimiteta 16 giljotinin kanssa edelliset tappamalla, kuten ranskalaiset vallankumoukselliset tekivät vanhan hallinnon edustajille.

      Mielestäni kuvitelmasi, että kulttuurissa jonkun ilmiön muuttuminen muka olisi ”väärennetty” toimi, ei ole alkuunkaan mielekäs meidän maailmassamme. Tekijänoikeuslain tarkoitus ei ole toimia koko kulttuuria rajoittavana yleislausekkeena, vaan ainoastaan turvata tietyissä tilanteissa toimivien henkistä työtä tekevien ihmisten toimeentulo ja heidän ansaitsemansa tulojen saanti.

      Ota huomioon että Valitun kansan elämässä ehti monta litraa vettä virrata Jordanissa noiden yli 700 vuoden aikana, jotka olivat kuluneet Aahaan ja Hiskian ajoista Autuaan Neitsyen kohdussa tapahtuneeseen ihmeeseen, Jumalan Pojan sikiämiseen Pyhästä Hengestä, kun Jumala otti olemukseensa ihmisyyden Jeesuksessa.

  3. Alla Martti Pentin kommentti siihen onko vauvakastetuilla ja muilla sama tie:

    Martti Pentti06.08.2022 07:36
    ”Onko kaksi eri tietä, teillä luterilaisilla (vauvakastetuilla) oma, jossa ei tarvitse itse tehdä mitään, kun kerran kasteessa on jo liitetty ja saatu kaikki?” Tie on yksi, sama kaikille kastetuille. Kristus on tie. Kasteen lahja kuuluu jokaiselle kastetulle, joka uskoo. Hänen ei täydy tai tarvitse tehdä mitään oman autuutensa vuoksi, mutta hänet on kutsuttu työhön lähimmäistensä hyväksi ja Jumalan kunniaksi. Ne, jotka tähän tehtävään tosissaan tarttuvat, sanovat usein olevansa kiitollisia, kun saavat sitä tehdä.”” (Martti Pentti)

    Nyt sitten Matias Roto komppasi sitä:

    Matias Roto06.08.2022 09:13
    Martti

    Kiitos hyvästä ja selkeästä kommentistasi

    Osaat keskittää muutamaan sanaan kaiken oleellisen””(Matias Roto)

    Siis vauvakastetut saavat ”oikeaa” opetusta lapsesta lähtien ja näin he kasvavat uskossaan ilman mitään tarvetta tehdä parannusta eikä varsinkaan mitään tarvetta luopua mistään oppimastaan, siis ei tarvitse nöyrtyä.

    Entäpä toiselta laidalta esimerkki eli muslimi, kuinka hänen laitana on kun Jumala vetää evankelimumin kuulemisen kautta parannukseen, onko hänellä yhtä ”auvoinen” tie eli ei tarvitse tehdä mitään eikä luopua mistään?

    Ajatellaampa nyt vaikka Raamatusta löytyviä esimerkkejä, Pietari luopui kaikesta ja läksi konkreettisesti seuraamaan Jeesusta (kastettiinko hänet?) ja sai varmasti maailman parasta opetusta, niin kuinka oli hänen laita, hän joutui nöyrtymään todella rajusti kun kielsi Jeesuksen, samoin niin korkeasti oppinut Paavalikin, kaiken opetuksen jälkeen hän oli vahva omassa opitussaan jopa niin että vainosi Jeesuksen seuraajia, kuinka hän joutui nöyrtymään kun kohtasi Jeesuksen?

    Siis onko maailmassa yhtään ihmistä joka ei joudu nöyrtymään omasta viisaudestaan ja ymmärryksestään kun kohtaa Jeesuksen ja todella lähtee seuraamaan Häntä, ei ole.

    • ”Onko maailmassa yhtään ihmistä, joka ei joudu nöyrtymään omasta viisaudestaan ja ymmärryksestään, kun kohtaa Jeesuksen ja todella lähtee seuraamaan Häntä?” Kysymys on hyvä ja kohti käyvä. Sillä ei kuitenkaan ole juurikaan tekemistä lapsikasteen kanssa. Herran edessä nöyrtyminen kuuluu kristitylle riippumatta siitä, minkä ikäisenä hänet on seurakuntaan liitetty. Oman ymmärryksen ja viisauden näkeminen Jumalalta saatuna lahjana saa arvioimaan sitä uudesta näkökulmasta, mutta ei merkitse niistä luopumista. Sehän olisi Jumalan antamien talenttien heittämistä pois.

    • Martti Pentti niinpä, siis kun esim vauvakastettu luterilainen kiihkossaan juoksee sisällissodassa toista samoin vauvakastettua luterilaista kohti aikoen tappaa tämän niin jos olisi Jumala kutsunut ja näyttänyt ettei se ole Hänen tahtonsa niin eipä siinä mitään, olisi voinut jatkaa muina ”luterilaisina”, vai olisiko sittenkään voinut?

      Tiedän ettet pidä ”vanhojen” kaiveluista mutta kuinka selität tuon, entäpä tänäpäivänä kuinka on seuraavatko kaikki vauvakastetut luterilaiset samaa tietä eli voitko sanoa teoista sen?

      Kirjoitat tuossa:

      ”””Onko maailmassa yhtään ihmistä, joka ei joudu nöyrtymään omasta viisaudestaan ja ymmärryksestään, kun kohtaa Jeesuksen ja todella lähtee seuraamaan Häntä?” Kysymys on hyvä ja kohti käyvä. Sillä ei kuitenkaan ole juurikaan tekemistä lapsikasteen kanssa.””(Martti Pentti)

      Tuossa on sitten selkeä vääristymä, siis antamissani esimerkeissä, Pietari ja Paavali, oli yhteistä se ettei heillä ollut Pyhää Henkeä ennen nöyrtymistään, siis juuri tämä erottaa nöyrtymättömän ja todellisen uudestisyntyneen. Jos siis vauvakaste antaisi Pyhän Hengen niin ei tarvitse nöyrtyä, mutta jos ei anna niin tarvitsee, siis kuinka on, antaako vauvakaste Pyhän Hengen vai ei?

    • Ari

      Sinun pitäisi ottaa omalle kohdallesi soveltaen Paavalin saama sana Damaskon tiellä: ”Ari, Ari, — Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.”

      Ota hyvä ihminen todesta Pietarin sana, että kaste antaa Pyhän Hengen lahjan.

      ” — k a s t e —– N I I N te saatte Pyhän Hengen lahjan —- lapsillenne —-”. Ap.t. 2:38-39.

      Ja sitten mainostamastasi NÖYRTYMISESTÄ puheen ollen, sen soveltamisesta OMAAN JÄRKEILYYSI. Muuta ajattelutapasi sellaiseksi, ettet enää jatka tappeluasi Jumalan sanaa vastaan. Nöyrry siis ottamaan Jumalan sana todesta.

      Miksi kummassa vaadit toisilta sellaista muutosta, jonka parissa itse et vielä ole osoittanut pienintäkään merkkiä. Et elettäkään edes alkamisesi merkiksi.

      Osallistuin eilen Salossa pidettyyn ortodoksiseen liturgiaan, erääseen ekumeniseen toimintaan liittyvänä. Synnintunnustuksessa käytettiin Paavalin sanaa ”minä syntisistä suurin”. Onko sinun teologisen ajattelutapasi mukaan mahdollista tunnustaa olevansa Kristuksessa vanhurskautetun, suuresti pyhitetyn ja evankeliumin julistuksessa paljon ahertaneen apostolin rinnalla hänen nöyrään tunnustukseensa mukaan liittyen. Me, paikalla ollut kirkkokansa, tunnustauduimme tämän synnintunnustuksen mukana, sanamuodon osaavat yhdessä ääneen lausuen, me sivusta tulleet vain sydämissämme samaan synnintunnustukseen liittyen, ”minä syntisistä suurin”.

    • Ari

      Miksi muistisi on niin lyhyt, ettet muista kun olen kertonut sinulle, kuinka sinun kasteteologiasi keksinyt Hubmeier pyrki Saksan talonpoikaiskapinan johtajaksi, vaikkei päässyt.

      Tuon kapinan osallistujat ryöstivät, raiskasivat, varastivat ja tappoivat ihmisiä.

      Kaikkiaan kapinan 1524-25 aikana tapettiin

      noin 100 000 – 200 000 ihmistä.

      Joten tämä sinun kuvitellemasi lapsikasteen vastaisen opin keksijän Hubmeierin toiminta tuollaista tuhoa aikaan saaneen liikkeen parissa sen johtoon pääsemisekseen saavat minut kysymään, missä on logiikkasi.

    • ”Antaako vauvakaste Pyhän Hengen vai ei?” Pyhä Henki ei ole omaisuus, jonka kristitty saa kokonaan hallintaansa. Hän on Jumalan persoona, puolustaja ja lohduttaja. Henki liikkuu missä tahtoo ja toimii miten tahtoo. Kristillinen nöyrys on myös Hengen työtä, joten ajatuksesi: ”jos vauvakaste antaisi Pyhän Hengen, ei tarvitse nöyrtyä” on mieletön.

  4. Matias

    Kulttuuria voi siis muuttaa, no miksei sitten kristinuskon kulttuuria myös voisi muuttaaa. Emmehän me elä Paavalin aikaa ja Paavali toki olikin syntinen kun valhetteli niin paljon. Minä en ole syntinen, entsin tietoa ja totuutta. Paavali sanoi että tieto käy turhaksi ja viisaus katoaa. Tieto on kuitenkin kahdentuhannen vuoden aikana lisääntynyt huimasti, ja viisauden arvo on noussut. Eli muutetaan taas kulttuuria.

    Meidän pitää nyt etsiä se totuus, sieltä valheiden alta ja muuttaa kristinuskon kulttuuria ajanmukaiseksi, ja suurin muutos pitää olla juutalaisvihan poistaminen kristinuskosta.

    Ensimmäinen kysymys on, että miksi oli tarpeellista tehdä juutalaisvihamielinen oppirakennelma, joka vaikuttaa yhä vieläkin. Ja miksi siitä tehtiin oikein institutionaalinen elinkeino. Ikäänkuin tehdasvalmisteista hengellistä vihankylvöä josta maksetaan palkkaa. Hengellistä ihmissyöntiä, joka näkyy rituaalisesti ja vertauskuvallisesti ehtoollisessa.

    • Tarja

      1) Paavali on realisti todetessaan että tietomme on vajavaista. Ei hänen aikakautensa tehnyt mitään eroa siinä, että ihmiskunta on etsinyt tietoa kaikkina aikakausina. Eri aukakausina vain tekniset edellytykset tiedon eri osa-alueiden hankkimisessa ovat parantuneet vuosisatojen kuluessa. Tiedon määrän lisääntyminen on saavuttettujen tiedon murusten keräämisen ja niiden hyödyntämisten parantumista sekä uutta tietoa tuottavien kokeiden tekemisen mahdollisuuksien lisääntymisessä. Sen sijaan ihmisen biologiset edellytykset tiedon hankkimiseksi eivät ole suuressa määrin lisääntyneet koko sinä aikana kun kirjoitustaito on ollut käytössä runsaan viiden vuosituhannen aikana.

      2) Väitteesi Paavalin valehtelusta ovat mielestäni poskettomia. Joko sinä et ole paneutunut hänen opetukseensa riittävän hyvin tai sinä itse valehtelet. Mielestäni et tällaisella kielenkäytöllä edistä sen paremmin Paavalin kuin muidenkaan hänen aikalaistensa juutalaisuuden tuntemusta. Paavalihan oli juutalainen sekä mieleltään että kieleltään niin sukuperinteeltään kuin kulttuuriselta hellenistijuutalaiselta taustaltaan.

      Roomalaiskirje:

      9:1 Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele – sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä –

      9:2 että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni.

      9:3 Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta,

      9:4 ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset;

      9:5 heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!

  5. Lisäys

    Juutalaisen kulttuutin muuttamiseen me olemme ulkopuolisia, Sitä on toki yritetty tehdä, jopa monien suurvaltojen Kreikka, Rooma toimesta, sekä Paavin maailman toimesta, plus kaikki muut käännyttäjät, mutta edelleen se elää.

    Juutalaiset muuttavat itse kultturiian jos katsovat sen aiheelliseksi, mutta vanhoja kirjoituksia ei sen takia muuteta, koska vanhalla on itseisarvo, sieltä näkyy se, mitä oli ennen, mitä ajateltiin, mihin uskottiin, miten elettiin ja toimittiin.

    Me voimme muuttaa vain omaamme, sitä mihin me uskomme, jos se osoittautuu vääräksi ja tuhoisaksi.

    • Tarja

      2) En tiedä mistä olet saanut tuon kuvitelman, että Paavali muka olisi ollut juutalaisuuden vastainen toiminnassaan. Hänhän eli juutalaisena ja piti esillä juutalaisen Jeesuksen evankeliumia. Opetuksessaan hän käytti hyväkseen juutalaisten parhaiden opettajien viisaimpia opetuksia. Tavassaan käyttää Vanhaa testamenttia ainoana Raamattunaan ja sen tulkinnan menetelmissä hän seurasi aikansa muiden etevien kirjanoppineitten käytössä olevia tulkintamenetelmiä.

      Sitten selostaessaan asioita kreikan kielellä hän samalla huolehti siitä, että esitystavassaan hän käytti kreikkalaisten reettoreitten menetelmiä tehdessään sanottavaansa selkeäksi kreikkalaiselle väestön osalle.

      Galatalaiskirje:

      1:13 Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylenmäärin vainosin Jumalan seurakuntaa ja sitä hävitin

      1:14 ja että edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.

      2:15 Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;

  6. Matias

    Sinä keskityt nyt tietoisesti Paavaliin koska haluat ohittaa varsinaisen aiheen eli kulttuurin muutoksen, jota pidit suotavana juutalaisuuteen liittyen, ja minä ehdotin kristillisen kulttuurin muutosta, jota itseasaissa olen koko ajan ajanutkin, eli parannusta kaiken kaikkiaan.
    Ei kukaan pelastu uskomalla pahaa muista, ja levittämällä tuollaista oppia, onhan se itsestään selvää, joten paha puhe pitää jättää pois. Käännytystyössä paha vain paisuu, kun asiakkaiden määrä kasvaa.
    Ja taivaaseen pitäisi päästä tällaisella menolla, ei tule kuuloonkaan, tokihan Jumala on oikeudenmukainen, eikä salli pahanpuhujien perille pääsyä ollenkaan.

    • Tarja

      Pahan puhuminen muista on mielestäni täysin tarpeetonta, koska syntiinlankeemuksen takia kaikki me olemme syntisiä. On siis täysin mieletöntä ruveta syyttelemään toisia, kun itsessäänkin on tarpeeksi tekemistä.

      Sen sijaan Vapahtajamme sovituksen sanoman julistaminen luo ympärilleen sovintoa ja rauhaa ihmisten keskuuteenkin. Mutta kuten arkisesta elämämme todellisuudesta ja maailmamme yleinen tila osoittavat, sovinnon sanoman esiin pääsyn pitäisi päästä vaikuttamaan vieläkin voimakkaammin, että monet elämämme huolet pienenisivät.

      Joten minun johtopäätökseni nykytilanteesa on se, että sanoma Vapahtajastamme on vieläkin tarpeellisempi tällä hetkellä, kuin milloinkaan aikaisemmin.

      Ukrainan tilanne on yksi esimerkki tällaisesta tarpeesta. Moraalisena tukena ukrainalaisten puolesta olen tänään tutkistellut Johanneksen evankeliumia ukrainaksi. Seuraavaa blogiani valmistellakseni olen käynyt psalmin 119 läpi sekä serbiaksi että puolaksi. Nämä ovat tällaista hengellistä harjoitusta, jotta voisin edelleenkin rohkeasti tuoda esille Jumalan sanan vapauttavaa ja rakkauteen kutsuvaa sanomaa.

    • Matias,

      Ilmeisen kielitaitoisen, ainakin hebrean kieltä taitavan, rinnalle Jumala lähetti Filippuksen. Filippus kuuli mitä hoviherra luki, mutta hän kysyi, Apt. 8:

      30 Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: ”Ymmärrätkö MYÖS, mitä luet?”

      31 Niin hän sanoi: ”Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?” Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä.

      Siis hoviherra osasi lukea ”ukrainaa” ja ehkä ”puolaakin”. Mutta kyse oli siitä, mistä Hebr. 4:2 mainitsee, uskosta joka vain voi tehdä kykeneväksi käsittämään kirjoitettu.

    • Reijo

      1) Etiopian lähetyksestä

      Etiopian kuningattaren eli kandaken rahastonhoitaja eli siis vastaten valtionvarainministeriä nyky-yhteiskunnassa sai uskon kasteen kautta ja todisti voimakkaasti uskosta Etiopiaan saavuttuaan.

      Maahan saapui sitten opetuslapsi Matteus maan ensimmäiseksi piispaksi. Matteus perusti kirkon Mirmenaan ja asetti sinne papiksi seuralaisensa Platonin (ei se filosofi, vaan ainoastaan sama nimi). Tuon alueen hallitsija Fulvianoksen poltatti Matteuksen. Tuon marttyyrikuoleman jälkeen piispaksi tuli Platon. Tuo pakana Fulvianos tuli sittemmin tunnontuskiin ja kääntyi kristinuskoon. Hän otti kristityksi nimekseen nimen ”Matteus”. Kun Platon kuoli niin pappi Matteuksesta tuli Platonin seuraaja Etiopian piispan virassa.

      Etiopian kirkko laajeni hyvin nopeasti. Koptilaisesta kirkosta tuli valtionuskonto ja maan kristillinen kulttuuri kukoisti.

      Olen lukenut muinaista etiopian kieltä geesiä professori Jussi Aron johdolla.

      Nykyisin myös maan Luterilainen kirkko on maailman suurin luterilainen kirkko. Toiseksi suurin on Tansanian luterilainen kirkko.

      Muista Reijo, että olen saanut Pyhän Hengen kasteen jo 23.4.1944, joten suosittelen sinullekin, että otat tosissaan Jeesuksen täyden Jumalan luonnon. Jumala hän ei ole hetkeksikään lakannut olemsta.

      2) Jokainen tarvitsee opastajan uskonelämäänsä, koska usko tulee kuulemisesta.

      Niin kauan kuin pitäydyt sellaisessa harhassa, että Vapahtaja muka olisi lakannut olemasta Jumala silloin, kun hän alensi itsensä ja otti olemukseensa ihmisen luonnon, niin kauan sinä julistaudut kristinuskosta pois luopuneeksi, jumalankieltäjäksi, luopioksi.

      Joten suosittelen sinulle parannuksen tekoa eli uskossa palaamista äiti kirkon yhtyeteen, jotta myös Jumala olisi sinulle Isä taivaassa.

    • Tarja

      1) Olen käynyt Raamatun läpi

      sekä alkukielillä arameaksi, hepreaksi ja kreikaksi

      että käännöksinä lukuisilla kielillä mm suomeksi ja ties kuinka monella muulla eri kielellä,

      nyt viimeksi parin kolmen viime kuukauden aikana olen käynyt koko Raamatun läpi ukrainaksi ja toinen kierros alkaa pian olla valmina.

      Kaikkiaan olen lukenut Raamattua yli sadalla kielellä, kun pienet palatkin lasketaan mukaan.

      Jo aikoinaan vuosituhannen vaihteessa Sipoossa pitämäni raamattunäyttelyn aikaan oli lukema kasvanut jo 104 eri käännökseen ainakin pieniä palasia lukeneena. Siitä ajasta edes pieniä paloja tutkittujen käännösten määrä on entisestään kasvanut.

      2) Arvelen että ajatuksesi siitä, että evankeliumit muka olisivat juutalaisvastaisia, ovat seurausta mittakaavan vääristymästä. Et ota huomioon, että sekä Jeesus että hänen oppilaansa itse olivat juutalaisia joten kaikki heidän puheissaan ja teksteissään oleva kritiikki ei ollut antisemitismiä, vaan ainoastaan kussakin tilanteessa esiin nostettujen epäkohtien korjaamiseen tähtäävää toimintaa, taikka joissakin tapauksissa heitä vastaan puhuneitten virheellisten väitteiden korjaamista.

      Otetaanpa vertailukohdaksi Israelin parlamentin kiivaat keskustelut. Jos joku puolue tai ryhmittymä kritisoi toisen puolueen tai ryhmän politiikkaa täysin kelvottomaksi, niin eihän tuollainen puhe ole Israelin valtion vastaista puhetta, vaan päin vastoin kukin omalta kannaltaan katsoen yrittää esittää mielestään parhaan mahdollisen ratkaisun yhteisen Israelin hyväksi.

      Samalla tavalla on ymmärrettävä myös sekä Jeesuksen että hänen seuraajiensa erittämät näkökohdat koko yhteisen Jumalan kansan siunaukseksi.

  7. Matias Roto toteat minulle:

    ””Sinun pitäisi ottaa omalle kohdallesi soveltaen Paavalin saama sana Damaskon tiellä: ”Ari, Ari, — Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.”

    Ota hyvä ihminen todesta Pietarin sana, että kaste antaa Pyhän Hengen lahjan.

    ” — k a s t e —– N I I N te saatte Pyhän Hengen lahjan —- lapsillenne —-”. Ap.t. 2:38-39.

    Ja sitten mainostamastasi NÖYRTYMISESTÄ puheen ollen, sen soveltamisesta OMAAN JÄRKEILYYSI. Muuta ajattelutapasi sellaiseksi, ettet enää jatka tappeluasi Jumalan sanaa vastaan. Nöyrry siis ottamaan Jumalan sana todesta.””(Matias Roto)

    Matias Roto milloin nöyrryit Jeesuksen edessä ettet ole ikinä kuullut Hänen ääntänsä?

    Sinulle Jeesus oli ns ”kastaja”, siis mielestäsi Jeesuksen tehtävänä oli kastaa, tämä on aivan harha oletus eli kun Jeesus vaelsi maan päällä niin Hän paransi ihmisiä ja kutsui syntisiä parannukseen.

    Matt. 3:11
    Minä tosin kastan teitä vedellä parannukseen; mutta se, joka minun jälkeeni tulee, on väkevämpi minua, jonka kenkiä en minä ole kelvollinen kantamaan, hän kastaa teitä Pyhällä Hengellä ja tulella.

    Matt. 9:13
    Mutta menkäät ja oppikaat, mikä se on: laupiutta minä tahdon, enkä uhria; sillä en minä tullut vanhurskaita kutsumaan, vaan syntisiä parannukseen.

    Mark. 2:17
    Ja kuin Jesus sen kuuli, sanoi hän heille: ei terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat: en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen.

    Luuk. 5:32
    En ole minä tullut vanhurskaita kutsumaan, vaan syntisiä parannukseen.

    Siis Jeesus parantaa paatuneen sydämen niin että ihminen alkaa kuulemaan Jeesuksen äänen, tätä ei voi tapahtua ilman nöyrtymistä ja parannuksen tekemistä.

    Nöyrille Jumala antaa armon ja ylpeitä vastaan on Hän.

    Edelleenkin raiskaat Raamatun sanaa kun tuot esille tuotaa vääristelyäsi Pietarin sanoista:

    ””” — k a s t e —– N I I N te saatte Pyhän Hengen lahjan —- lapsillenne —-”. Ap.t. 2:38-39.””

    Ota nyt todesta se mitä siinä sanotaan niinkuin jokainen rehellinen lapsi tekee eli Pietari sanoo selkeästi että ensin on tehtävä parannus ja sitten tulee ottaa kaste, tätä et voi muuttaa ilman että todella raiskaat tuon sanan ja muutat sen toiseksi.

    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.(Ap.t.2)

    • Olen ymmärtänyt, että käsität parannuksenteon niin, että ihminen luopuu siinä kertaheitolla entisestä syntisestä elämästä ja aloittaa uuden ja pyhän, Jumalalle kelvollisen. Olenko saanut oikean käsityksen, Ari Pasanen?

    • Martti Pentti olet ymmärtänyt väärin, parannus on ensinnäkin oman syntinsä ”näkeminen” ja tunnustaminen ja toisaalta ymmärtäminen että on elänyt erossa Jumalasta siis tarvitsee päästä Jumalan yhteyteen kun ei ole kuullut Jumalaa.

      Sanoppa tekeekö vauva kasteessa parannuksen eli onko kaste parannuksen tekoa?

    • Ari

      Valitettavasti puhut aivan Raamatun vastaisesti. Etkö huomaa, että sinua on vedätetty oikein pahanpäiväisesti, kun muutat Jumalan armoteon ihmisen oman toiminnan ilmiöksi. Oppisi on kuin sanoisit, että syntymässä olevan vauvan pitäisi rääkäistä jo ennen synnytystä, jotta synnytys voitaisiin aloittaa.

      Sekotat kasteen ja parannuksen välisen suhteen täysin väärin. Kastehan jo on antanut sen USKON ja elämän, joka pitäisi saada parannuksessa kuntoon.

      Olet kuin sellainen, joka sanoo, että ensiksi pitää saada pellolta sato, ennen kuin sinne voidaan kylvää tuota satoa varten tarkoitetut siemenet.

      Muista että Raamattu EI puhu parannuksen tehNEEN kasteesta, vaan parannuKSEN kasteesta eli siis sellaisesta kasteesta joka antaa lahjaksi parannuksen.

      Vertaapa ilmauksiin

      SämpyLÄN leipominen. (Pidän kovasti vaimoni leipomista sämpylöitä. Huomaa etteivät valmiit sämpylät ole paikalla ennen kuin hän leipoo, vaan sämpylät syntyvät leipomisen tuloksena.)

      HuoneeN lämmitys. ( Kun panen puita uuniin ja sytytän ne, niin lämpö tulee vasta tuon jälkeen. Sinun harhasi mukaan huoneen pitäisi ensiksi tulla lämpöiseksi jo ennen kuin voin sytyttää tulen uuneihin.)

      Etkö todellakaan osaa lukea sisältä sitä, mitä Raamatussa seisoo.

      Opettelepa sisältä lukemisen taitoa 1. Piet. 3:21 kohdalta.

      1.Pietarin kirje:

      3:21 Tämän vertauskuvan mukaan VESI nyt teidätkin PELASTAA, KASTEENA – —

      Joten lue mitä tässä seisoo äläkä anna omien ilmasta temmattujen tyhjien mielikuviesi viedä sinua pois tästä Jumalan sanan lujasta lupauksesta, että kaste pelastaa.

    • Matias Roto tuot taasen omia vertauksiasi esille aikalailla ihmeellisesti, siis mistä vauva tekee parannuksen, mistä vauva saa armon?

      Miten siis selität mitä on parannus ja armo?

      Mietippä kuinka suuren uhrin Jumala uhrasi Jeesuksessa, onko tämä uhri siis sitä varten että vauvakastetut saavat koko eliniäisen armahduksen kaikista synneistään eikä heitä tuomita tekojensa mukaan?

    • ”Sanopa, tekeekö vauva kasteessa parannuksen eli onko kaste parannuksen tekoa?” Kukapa sen tietäisi, mitä pienen lapsen mielessä liikkuu? Nykyaikainen tutkimus on tosin todennut, etteivät vauvatkaan ole niin kehittymättömiä kuin aiemmin on uskottu. Tärkein näkökulma on minusta kuitenkin, ettei parannuksen teko ole pohjimmiltaan ihmisen vaan Jumalan työtä. Pienen lapsen ei tarvitse hylätä entisiä teitään, kun hänet asetetaan jo elämänsä alussa oikealle polulle. Se on sitten toinen, surullinenkin tarina, että moni lapsena kastettu poikkeaa myöhemmin väärille teille.

    • Martti Pentti siis nyt sanoivat selkeästi ensinnäkin että teillä on eri tie kun vanhemmat jo kasteessa asettavat ”oikealle tielle” , toiseksi kumoat Matias Roton teorian kasteen pelastuksesta kun sanoivat väärälle tielle menemisestä.

      Onko Jumala tasapuolinenn kun antaa vain tietyille vanhemmille mahdollisuuden asettaa vauvansa ” oikealle tielle” kun taas toiset vauvat laitetaan muulle kinttupolulle?

    • ”Onko Jumala tasapuolinen?” Jumala on vanhurskas ja hyvä. Se lienee eri asia kuin tasapuolisuus. Toki Jumalaan on tuokin ominaisuus liitetty: ”Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.”

    • Ari

      Oppisi on täysin pielessä. Miksi yrität omin voimin suurempaa hyppyä kuin tahtosi voimalla hypätä maan päältä kuun pinnalle. Miksi olet niin ymmärtämätön, ettet tajua, ettei tuollainen ole meille ihmisille mahdollista.

      Etkö todellakaan ymmärrä, että parannus ei ole ihmisen teko, vaan ihmisen pääsy

      Jumalan

      yhteyteen.

      Vauvakin voi olla yhteydessä isäänsä ja äitiinsä. Yhteys äitiin tuo jopa ravinnon pienelle vauvalle. Juuri tuon yhteyden takia vauva saa kaiken muunkin mitä hän elämässään tarvitsee.

      Sama sääntö on siinä, että kasteen kautta meile

      syntyy yhteys

      Jumalaan.

      Tästä on kysymys oikeassa kääntymyksessä. Se on Jumalan teko.

      Muista Herran siunauksessa kuka kääntyy ja kenen puoleen silloin, kun koko yhteinen seurakunta saa Herran siunauksen:

      Herra sinutkoon sinua ( koko Jumalan kansaa yhdessä eli siis kirkkoa eli koko seurakunta ) —-

      HERRA kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi —-.”

      Joten Ari hyvä

      Luovu jo omista eksytyksistäsi ja ota vastaan aito parannus eli siis suostu saamaan aito YHTEYS Jumalaan, jonka kääntymys on siinä, että Jumala kääntyy meidän puoleemme.

    • Tarja

      1) Ei ole tarkoitus, että me kiistelemme niistä kysymyksistä, mitkä olivat ajankohtaisia tuohon aikaan. Sen sijaan noiden keskustelujen ytimestä löytyy meillekin merkittävä sanoma siitä, että Jumala on katsonut ihmiskunnan puoleen ja antanut meille armon ja pelastuksen yhteyden Vapahtajamme Jeesuksen täytetyn sovintotyön ja voitollisen ylösnousemuksen ansiosta.

      2) Jeesuksen uhrikuolema on koko maailman syntien sovitus. Koska hän on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, niin siksi hänen sovintouhrinsa on jumalallisen täydellinen ja koskee koko ihmistä.

      Jeesuksen ylösnousemus on luonnollinen ja johdonmukainen seuraus siitä, että Jumala on ikuinen. Kuolemallaan hän voitti kuoleman ja näin toi kuolevaisille ihmisille iankaikkisen elämän osallisuuden ja taivaan kotiin pääsyn kun sen aika koittaa.

  8. Matias Roto toteat minulle:

    ””Ari

    Oppisi on täysin pielessä. Miksi yrität omin voimin suurempaa hyppyä kuin tahtosi voimalla hypätä maan päältä kuun pinnalle. Miksi olet niin ymmärtämätön, ettet tajua, ettei tuollainen ole meille ihmisille mahdollista.

    Etkö todellakaan ymmärrä, että parannus ei ole ihmisen teko, vaan ihmisen pääsy

    Jumalan

    yhteyteen.””(Matias Roto)

    Siis selitäppä nyt miksi Jeesus käskee saarnattava parannusta syntien anteeksi saamiseksi Hänen nimessään?

    Luuk. 24:47
    ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.

    Entäpä kuuluuko tämä Jeesuksen sana myös sinulle ja minulle?

    Luuk. 13:3
    Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.

    Miksi Jeesus ei käske tai itsekkään ei julistanut kastetta vaan parannusta?

    Mikä oli Jeesuksen tehtävä maan päällä, kastaako vai julistaa syntisille parannusta?

    • Ari

      Koko tämä omien järkeilyjesi tyhjä pohdiskelusi kaatuu yhteen Raamatun lauseeseen, missä Johannes tiivistää

      Jeesuksen

      KOKO

      toiminnan

      KASTEESEEN.

      Johanneksen evankeliumi:

      3:22 Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.

    • Matias Roto kaste hurmoksesi on täysin vailla Raamatun sanan pohjaa, ei Jeesus tullut kastamaan vaan kutsumaan syntisiä parannukseen, siis kun on uskominen Hänen omaan sanaansa.

      Pelastuivatko kaikki jotka kastettiin, siis Johannes kastajan ja Jeesuksen ja Jeesuksen opetuslasten toimesta?

      Mielenkiintoista kuinka sokeasti väität Raamatun sanan vastaisesti niin monessa kohden etten ”tyhmyyttäni” edes osaa laskea niin pitkälle, Raamatun sana ei sinulle merkitse mitään vaan oma ymmärryksesi menee kaiken yli, ei väliä mitä Jeesus sanoo.

    • ”Pelastuivatko kaikki jotka kastettiin.” Tähän saamme kenties vastauksen iäisyydessä. Voi olla suurikin yllätys, kun huomaamme pelastettujen joukossa niitäkin, joista olimme varmoja, etteivät he siihen joukkoon kuulu. Iloisin yllätys on toki se, että olemme itse siinä mukana.

    • Martti Pentti entäpä seuraava Jeesuksen sana:

      Joh. 12:48
      Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

    • Ari

      Omat sanasi tuomitsevat sinut, koska kieltäydyt tottelemasta Raamatun sanaa:

      —– KASTE ——– NIIN te saatte Pyhän Hengen lahjan ——– LAPSILLENNE–”

      JOTEN

      Sinun on todellakin aihetta opetella suomen kieltä voidaksesi lukea Raamattua, Pyhän Hengen puhetta, niin kuin se on KIRJOITETTU.

      Saanen kertoa sinulle, että minulla oli ylioppilastodistuksessani suomen kielen arvosana 10 ja että myöhemmin olen toiminut jopa suomen kielen tuntiopettajana oman ruotsinkielisen kirkkoherran viran hoitoni ohella. Luepa uudelleen ne kohdat, joissa olen korostamalla osoittanut sinulle tekemiesi virheiden korjaamiseksi, miten teksti ihan oikeasti on luettava.

      Joten suosittelen sinulle, että luet Pietarin pitämän helluntain juhlasaarnan tekstistä keskustelumme kannalta ratkaisevat sanat: ” KASTE ja LAPSILLENNE ” useampaan kertaan, vaikkapa sataan kertaan, ainakin niin kauan, että tarkkaavaisuutesi lopultakin kiinnittyy tuohon lapsi -sanaan.

      Joten suosittelen sinulle että lopetat toisten uskon vähättelyn, kun itse koko ajan teet karkeita virheitä oman äidinkielesi mukaisesta suomen kielisestä tekstistä.

      Toki tiedän varsin hyvin, että virheittesi takana on 1520 -luvulla Hubmeierin keksimät kokonaan uudet opit, kun tämä kapinoinnista 10.3.1528 kuolemantuomion saanut, virastaan juutalaisvainon takia vuonna 1518 pois potkittu yliopiston vararehtori, vuosina 1525-27 julkaisi muutaman kirjoituksen lapsikastetta vastaan. Noita ajatuksia on sen jälkeen toistettu lähes sellaisinaan, vain pienin muutoksin eri aikoina joitakin kohtia muutellen.

    • Matias Roto opetat minua lukemaan mutta itse et todellakaan osaa tuota Pietarin saarnan kohta tavata, siis Pietari niin selkeästi sanoo ””tehkää parannus…” siis mitä on parannuksen teko, eikö se olisi tässä tapauksessa että lopettaisit valheen puhumisen eli kasteen liittämisen parannuksen tekoon ja vielä sen jälkeen OTTAISIT kasteen niin voisit saada Pyhän hengen jos Jumala olisi kutsunut, ei parannus ja kaste mitään hyödytä jos Jumala ei kutsu.

    • Ari

      Olen jo useampaan kertaan tuonut esille, että Raamatun ajattelutavassa parannus liittyy nimenomaan kasteeseen. Kaste on ihmisen kääntymys pakanuudesta kristilliseen uskoon. Parannus on AINA liittymistä kasteeseen.

      Saanen kertoa, että olen aikoinaan tehnyt perusteellisen tutkimuksen kasteen ja parannuksen välisestä suhteesta Raamatussa eräälle teologikurssille. Joten satun tietämään, mistä puhun, niin ettei minun tarvitse räpiköidä kaiken maailman harhojen rämeiköissä.

      Huomaapa seuraavasta miten todellinen elämän uudistus, nimittäin uudestisyntymä ja Pyhän Hengen uudistus on

      1) Jumalan teko,

      2) Ihmisen teko torjutaan täysin ulos tästä hommasta, IHAN KOKONAAN,

      3) Tämä tapahtuu kasteen pesussa. ( Vanhassa kirkossa oli kymmeniä eri nimityksiä kasteelle. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Vertaa arabien parisen sataa erilaista nimeä kameleille.

      4) Kaste antaa uudestisyntymän

      5) Tähän liittyen kaste antaa Pyhän Hengen uudistuksen

      Tiituksen kirje:

      3:4 Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,

      3:5 pelasti hän meidät,

      EI vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta,

      vaan laupeutensa mukaan

      uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

      3:6 jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,

      3:7 että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25