Elämä kumpuaa Herran temppelistä
Kuvassa Someron kirkon alttari. Tässä kirkossa olen lapsuuteni ja nuoruuteni jumalanpalveluksiin kokoontunut. Kirkkoon menimme, silloin kun bussikuljetus oli järjestetty meidän suunnalta. Muina pyhinä kuuntelimme jumalanpalveluksen radiosta. Kuva on otettu 24. heinäkuuta 2022.
SUNNUNTAI 7.8.2022
9. sunnuntai helluntaista
Totuus ja harha
Pyhän psalmi on Ps. 92:5–10, 13–16
Ilmeellisiä ovat Jumalan teot. Hän tekee alati työtä. Hän on luonut maailmamme. Hän myös alati pitää huolta kättensä töistä. Hetkeksikään hän ei lakkaa ylläpitämästä maailmaamme. Jokainen sekunnin murto-osakin on hänen hallinnassaan. Jumala on ikuinen. Siksi hänen ohjauksensa ei tunne taukoja, ei hetkenkään katkoja, vaan hän toimii alati. Onhan koko maailmankaikkeuden jokainen hiukkanenkin hänen luomaansa. Hän ohjaa niin täsmällisesti, että voimme tarkastella hänen työtään luonnonlakien tarkkuudella. Saamme riemuita hänen hyvyydestään ja uskollisuudestaan kaiken vaalimisessa.
Herra, sinä ilahdutat minua teoillasi,
minä riemuitsen sinun kättesi töistä.
Kuinka suuret ovatkaan sinun tekosi, Herra,
kuinka syvät sinun ajatuksesi!
Maailmassa on myös paljon pahuutta. Ihmiset eivät toimi oikein. Lyhytnäköisesti haetaan omaa voittoa. Ei nähdä että väärän teon takia moni kärsii. Pahan olemus on siinä, että se hävittää. Jumalan luomistyö turmeltuu. Elämä rajoittuu, kuihtuu, näivettyy. Pahuudelle ei löydy järkisyitä. Paha on pahaa siksi, ettei sitä voi selittää. Se on tyhmyyden tulosta. Paha saa palkkansa.
Tyhmä ei sitä käsitä,
mieletön ei sitä ymmärrä.
Vaikka jumalattomat rehottavat kuin ruoho,
vaikka väärintekijät nyt kukoistavat,
he tuhoutuvat, katoavat ikiajoiksi.
Pahan kylvö kasvaa huonoa satoa. Jo tässä ajassa luonto kärsii. Lähimmäiset kärsivät. Pahantekijä itse kärsii. Viha synnyttää vihaa. Katkeruus lietsoo katkeruutta ympärilleen. Loukkaus katkoo ihmissuhteita. Ystävyys ja toinen toisensa huomiointi vähenevät. Luontokin iskee takaisin, kun sitä hävitetään.
Tärkeintä on nähdä pahuuden kohtalo hyvän Jumalan töiden rikkomisena, Jumalamme mielen pahoittamisena. Syntiinlankeemuskertomuksen tulokset ovat ilmeiset. Synti saa palkkansa, kun turmion valloille annetaan sijaa.
Sinä, Herra, olet iäti Korkein.
Sinun vihollisesi sortuvat,
sinun vihollisesi sortuvat, Herra,
kaikki väärintekijät joutuvat hajalle.
Jumala ei ole hylännyt luomajaan. Hän pitää meistä huolen. Pahuuden vallan voittaa Jumalan hyvyys. Hän on antanut meille tulevaisuuden ja toivon. Jeesus tuli luoksemme. Ikuinen Jumala otti olemukseensa ihmisyyden. Näin Jumalan Poika, jonka kautta Taivaan Isä loi maailman, asettui keskellemme. Jeesus, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, hankki pelastuksen koko maailman ihmisille, koko luomakunnalleen.
Jotta sanoma hänen pelastuksestaan välittyisi kaikille kansoille, kaikille ihmisille, Jeesus kutsui opetuslapsensa. Opetuslasten piiri on laajentunut. Jo kolmannes maailman ihmisistä kuuluu kirkkoon, Kristuksen seuraajien joukkoon.
Niin kuin kasvi imee vettä ja ravinteita maasta, niin Jumalan kansa saa elämän voimaa Jumalan huoneen hyvyydestä. Jumala itse palvelee meitä messussa. Hän saarnauttaa sanansa ja toimii pyhissä sakramenteissaan. Jeesus itse on kansansa keskuudessa ja pitää huolta kaikista omistaan. Kirkko on hänen ruumiinsa.
Hurskaat kukoistavat kuin palmupuu,
kasvavat korkealle kuin Libanonin setrit.
Heidät on istutettu Herran temppeliin,
he kukoistavat Jumalamme esipihoilla.
Jumalan kansaan kuuluvat niin vanhat kuin nuoret, niin aikuiset kuin lapsetkin. Istutukset kasvavat vettä saatuaan, niin mekin tuomme pienokaisia Jumalan kansan yhteyteen kasteen kautta. Niin kuin ikivanhat puut Pyhällä maalla vuosisatojen takaa, niin me vanhoinakin nautimme Jumalan hyvyydestä pyhään messuun kokoontuessamme.
Vielä vanhoinakin he ovat voimissaan, versovat ja vihannoivat,
kertovat Herran oikeamielisyydestä.
Herra on minun turvakallioni,
Introituksen psalmin teksti:
Herra, sinä ilahdutat minua teoillasi,
minä riemuitsen sinun kättesi töistä.
Kuinka suuret ovatkaan sinun tekosi, Herra,
kuinka syvät sinun ajatuksesi!
Tyhmä ei sitä käsitä,
mieletön ei sitä ymmärrä.
Vaikka jumalattomat rehottavat kuin ruoho,
vaikka väärintekijät nyt kukoistavat,
he tuhoutuvat, katoavat ikiajoiksi.
Sinä, Herra, olet iäti Korkein.
Sinun vihollisesi sortuvat,
sinun vihollisesi sortuvat, Herra,
kaikki väärintekijät joutuvat hajalle.
Hurskaat kukoistavat kuin palmupuu,
kasvavat korkealle kuin Libanonin setrit.
Heidät on istutettu Herran temppeliin,
he kukoistavat Jumalamme esipihoilla.
Vielä vanhoinakin he ovat voimissaan, versovat ja vihannoivat,
kertovat Herran oikeamielisyydestä.
Herra on minun turvakallioni,
hän ei tee vääryyttä.
Ps. 92:5–10, 13–16
176 kommenttia
Matias
”Huomaan, että käytin sanaa juutalainen eri merkityksessä kuin mitä sinä olit ajatellut. Sinä puhuit juutalaisista juudan heimon jälkeläisinä, minä taas koko siitä kansasta, jotka nykyäänkin tunnetaan juutalaisina. ”
Niinpä, näin se on totuttu tekemään, eli sinun mallin mukaisesti, ja minulla oli ihan raamattuun perustuva näkemys asiaan, eli pappeus oli säädetty leeviläisille, ei siis juutalaisille. Pappeuden loppuessa kuvaan tuli kuoluopetus, papit eivät enää olleet ainoita Jumalan sanan välittäjiä, vaan jokainen lukutaitoinen saattoi itse lukemalla kirjoituksia ottaa sanan haltuun ja tutkiskella sitä. Jopa ryhtyä opettajaksi, eli rabbiksi. Kuten Hillel.
Temppelin tuhoutumisen ja pappeuden loppumisen seurauksena myös uhrikultti loppui. Uskovaiset toivovat temppelin uudellen rakentamista, mutta todennäköisesti rukoushuoneeksi, ei uhrikukkulaksi.
Teurastamot ovat nyt erikseen, kukaan ei halua nähdä kun eläin kuolee, vaikka samalla tavalla se lammas kuolee teurastamossa, kuin aikoinaan temppeli alueella olevissa teurastamoissa, joita niin suuresti on paheksuttu, kun eläinten uhraamisen kerrottiin kokonan loppuneen. Vaikka emme ole siirtyneet kasvisruokaan vieläkään.
Minun käsityksen mukaan Uhraaminen tarkoittaa sitä, että ihminen antaa omastaan jotakin pysyvästi pois, sitä ei oteta takaisin, ja siksi jeesuksen uhri, eli hengen antaminen, ei ole oikea uhri koska hän nousi ylös, ja otti henkensä takaisin. ” Minulla on valta antaa se ja ottaa se myös takaisin” Ei uhrilahjaa oteta takaisin.
Uhri ei tarkoita teurastamista, vaan sitä edeltävää toimintoa kun kansalainen on antanut omastaan esimerkiksi lampaan, jollekin toiselle, kuten papille ruuaksi. Saa olla eri mieltä.
Matias Roto et ole vielä vastannut aiemmin esittämääni kysymykseen tätä toteamuksestasi:”” me syntiset ihmiset saamma kaikki syntimme anteeksi Vapahtajamme sovintotyön välityksellä ilman pienintäkään meidän omaa anstiotamme tai suoritustamme.””
Eli koskeeko tämä maailman KAIKKIA ihmisiä?
Jatkona voisin kysyä kuinka on laita esim minun joka on eronnut kirkosta tai esim muslimin, kuinka näissä tapauksissa voi toimia ilman mitään ””omaa suoritusta” ja pelastua (siis saada kaikki synnit anteeksi)?
Matias ” Temppelin yhteydessä olevaa teurastusta ei suinkaan paheksuttu, vaan sitä pidettiin kunniassa. Tekihän tämä toiminta mahdolliseksi kaikkien temppelissä toimitettavien menojen käytännöllisen puolen.”
En ole ollut kuulemassa paikanpäällä, onko paheksuttu vai ei, kuten et sinäkään, mutta tiedät hyvin, että se on yksi kristillisen opin paheksumista asioista, jota tarkoitinkin. ” Eläinten uhraaminen loppui kerta kaikkiaan, ” Se on ikäänkuin riemun aihe, vaikka sanojat syövät itsekin lihaa. Kristuksen kerrotaa korvanneen uhritoimitukset, kuten muutkin rituaalit. Nyt kirkolla on jäljellä vain rituaalit, verotus, kolehti.
pappeudesta vielä ; Raamatullisesti pappeus oli säädetty leeviläisille, onko nimi ollut pappi, sitä en tiedä. Käännöksissä heitä sanotaan papeiksi. Meillä käytetty nimitys ’Ylimmäinen pappi’ , oli Kohen gadol. Kirjoituksissa sanotaan, että Kohen oli juutalainen pappi.
”Kohen on juutalainen pappi, joka perimätiedon mukaan polveutuu israelilaisten ensimmäisestä ylipapista Aaronista. Leeviläiset toimivat kohaniittien avustajina. Jerusalemin temppelin aikaan kohenilla oli tietyt tehtävät, kuten uhrausten toimittaminen. Ylipapilla (kohen gadol) saattoi olla myös poliittista valtaa.(lähde?)
Jerusalemin toisen temppelin tuhouduttua 70 jaa. siihen liittyviä rituaaleja ei voitu enää suorittaa, ja rabbit korvasivat uskonnollisen johtajan aseman juutalaisten keskuudessa. Joissakin juutalaisuuden suuntauksissa koheneilla on kuitenkin yhä erityinen arvoasema”
”Kohen-asema periytyy isältä pojalle. Usein Kohen (tai jokin sen variantti, kuten Cohen, Kahn ja Katz) sukunimenä kertoo henkilön olevan kohen-pappissukua, mutta väestöjen sulautumisen ja seka-avioliittojen myötä sitä esiintyy muillakin.lähde? 1997 julkaistun geenitutkimuksen mukaan ne aškenasi- ja sefardijuutalaiset, jotka uskovat olevansa koheneita, jakavat isälinjoissaan geneettisen yhteneväisyyden, jota kutsutaan kohengeeniksi.”
Joka tapauksessa, uhraaminen ei loppunut Jeesuksen tuhoutumiseen, vaan temppelin tuhoutumiseen. Kuten siellä aikaisemmin kerroinkin.
Se mitä kerroin pappeudesta, oli Paavalin mukaan, että Juudan heimolle ei ollut säädetty pappeutta. Kun nyt näyttää, että Kohenit olivatkin juutalaisia, on siinä taas yksi Paavalin valheista.
Joskus syntyy mielenkiintoisia yhteyksiä sanojen kautta, kuten esim. Kohen (ylimmäinen pappi) , on voinut olla vaikuttaa suomenkin sanaan, joka tarkoittaa jonkin asian parantamista.
”Hiillosta täytyisi taas kohentaa. Piti kohentaa, mutta hiillos näyttääkin hiipuneen.”
”tehdä paremmaksi Huonetta voisi kohentaa siivoamalla sen. Ulkonäköä voi kohentaa käymällä parturissa.”
Matias Roto yksinkertaistan nyt asiaa että pääset edes jollain tavalla järjelliselle ajattelulle sillä noi selittyksesi ovat niin poukkoilevia ja ristiin meneviä ettet taida itse ollenkaan ymmärtää mitä kirjoitat.
Siis kuka pelastaa ja kenen voimalla kun hukkuvalle heitetään pelastusrengas ja huudetaan että tartu siihen niin vedän sinut turvaan ja hukkuva uskoo tämän ja tarttuu?
Matias Roto et ymmärrä mitä todistelet, siis onko ihmisen pelastuksessa yhtään omaa osuutta, siis niinkuin kirjoituksistasi saa käsityksen että on, pitää mennä ruuan luo ja alkaa syödä?
Onko siis kaksi eri tietä, teillä luterilaisilla (vauvakastetuilla) oma jossa ei tarvitse itse tehdä mitään kun kerran kasteessa on jo liitetty ja saatu kaikki ja toisaalla ovat kaikki pakanat ja juutalisetkin joiden täytyy itse luopua kaikesta ja lähteä seuraamaan Jeesusta eli tehdä parannus ja ottaa kaste?
Matias
Uhritoimitusten hoitaminen kuului siis Kohenille, joka oli Aaronin jälkeläinen. Ammatti oli periytyvää, siirtyi isältä pojalle, jolloin voidaan sanoa, että Isä ja Poika olivat yhtä, koska heille kuului sama toimi, ja sama oppi. Mitään kertakaikkista ihmisuhria en ole kuullut heidän hoitaneen. Ja vain he, saivat uhritoimituksia suorittaa. Lasten uhraaminen kuului Baalin papeille.
Koska tehtävä oli perityvä, mitään valintaa tai voitelua ei ilmeisesti tarvittu, ellei sitten ihan rituaalinomaisesti virkaan astumis seremoniana kaadettu pyhää öljyä hiuksille. ( Tämä on oletusta, en ole asiasta tarpeeksi tietoinen,)
Toistan vielä Paavalin sanat Juudasta, ” jonka heimon papeista Mooses ei mitään puhunut ” Paavali kertoo Jeesuksen olevan Melkisedekin käskyn mukainen ylimmäinen pappi. Mutta missä tällainen Melkisedekin määräys mahtaa olla, mistä sen voi lukea, vai onko se satua, eihän Melkisedek ollut edes Aabrahamin poikia, tai sukua, vaan Saalemin kuningas, jolle maahan asettuneet aabrahamilaiset maksoivat veron, eli kymmenykset. Tämän maininan jälkeen Melkisedekistä ei kuulla mitään. Eihän Melkisedek voinut taivaaseenkaan mennä, koska ennen Jeesusta kukaan ei mennyt. Vai menikö?
Matias
Se on hyväksi havaittu toimi sekin, että vaihdetaan kirjoittajaa, kun joku asia ei oikein sovi kuvaan, kuten tässä nyt Paavalin puheet. ’ Ei ole Paavali sanonut, vaan joku muu on kirjoittanut Heprealaiskirjeen. ’ Kun mistään ei voi lukea Melkisedekin käskyä, jonka mukaan Jeesuksen pappeus olisi säädetty jopa ikuiseksi pappeudeksi ja jonka mukaan myös hänen seuraajat papin tointa harrastavat.
Melkisedek sanotaan, oli jumalan korkeimman pappi. Todennäköisintä on, että Heprealaiskirjeen kirjoitti joku varhais kristillinen pappi tai kirjoittaja, joka yritti näin todistella valheellisesti kristinuskon eduksi pappeutta. Uskottavuuden lisäämiseksi se pistettiin Paavalin nimiin. Väärennökset ovat hyvin tuttuja Kristillisessä perinteessä. Ei Jeesuskaan ole itse kirjoittanut mitään, vaikka niin väitetään, muut ovat kirjoittaaneet hänet ja hänen suuhunsa sanoja, joita ei voida todistaa hänen sanoneen.
Vertaat Melkisedekin Aabrahamille tarjomaan leipää ja viiniä, ehtoolliseen. Mutta kertoiko Melkisedek, että ne ovat Kristuksen ruumis ja veri. Ei tainnut kertoa, koska sellainen väärennös ei ollut vielä tullut maailmaan.
Matias ”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt; häntä kuulkaa”, Luuk. 3:22.”
”Tämä on”, lause, kuten moni muukin, on otetty VT:n puolelta, Psalmista muistaakseni, mutta kuten tiedämme Jeesus ei syntynyt VT:n puolella. Se on eri liitto, eri uskonto. VT:n puolella kukaan ei ole voinyt näyttää, että Jeesus on tämä rakas poika, koska Pojan on pitänyt olla jo syntynyt ja paikalla. Jeesus ei ole voinut olla.
Ja ihan oikeasti, en usko, että Luukas oli paikalla, kuulemassa tällaisia ääniä taivaasta, kuten ei kukaan muukaan, sadut ovat satuja. Luukas oli lääkäri, ja hänen olisi pitänyt tietää sekin, että kuolleet eivät nouse ylös, ja varsinkaan silloin, kun veri on jo valutettu maahan. Kreikkalaiset olivat innokkaita kirjoittamaan kaikenlaisia näytelmiä.
Matias
”Tämä opetus sai monet Jeesuksen seuraajat pakenemaan Pellaan ja sinne päin, kun Rooman sotajoukot lähestyivät. Tästä syystä merkittävä osa Jeesuksen seuraajista pääsi pakoon, kun roomalaiset hävittivät kapinallisten juutalaisten asuinseutuja.”
Eivät he olisi paenneet jos olisivat olleet juutalaisia. Meillä tuollaisia olisi sodan aikana sanottu maan pettureiksi, mutta ehkä he eivät olleetkaan maan kansalaisia. Getsemanestakin joukko pakeni, eikä heistä ollut jeesuksen puolustajiksi.
Pakeneminen Pelaan osoittaa todeksi juuri sen, mitä aikaisemmin kirjoitin kreikkalaisten mukana olosta myös Getsemanessa, koska Pella oli yksi kaupunki kreikkalais-hellenistisellä alueella jota sanotiin Dekapolikseksi. Olen usein sanonut sitäkin, että Jeesus olisi voinut paeta Dekapoliin sensijaan, että meni Getsemaneen, olihan se hänelle tuttua seutua.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Dekapolis
”Dekapolis (m.kreik. Δεκάπολις, lat. Decapolis, ”Kymmenen kaupunkia”) oli kymmenen Palestiinassa ja Syyriassa pääasiassa Jordanjoen itäpuolella sijainneen hellenistisen kaupungin yhteisnimitys alueen roomalaisvallan ensimmäisinä vuosisatoina ajanlaskun alun tienoilla.[1][2] Dekapoliin kaupungit sijaitsivat nykyisten Jordanian, Israelin ja Syyrian alueilla. Kaupungit eivät välttämättä muodostaneet mitään virallista yhteenliittymää, mutta ne yhdistettiin toisiinsa kulttuurisin, kielellisin ja poliittisin perustein — ne olivat hellenistisen kulttuurin keskuksia muutoin seemiläisellä (heprealaisella ja aramealaisella) alueella.”
Linkissä on lisää tietoa Dekapoliksesta,
Ilmoita asiaton kommentti