Ylösnousemuksen ilo
Aurinko nousee, taivas tulee valoisaksi, tie aukeea eteepäin.
Tässä on jotakin pääsiäisen suuresta riemusta: Tulevaisuus avautuu, uusi alku uuteen kauteen, pimeydestä valkeuteen, epätoivosta rohkeuteen. Jumalan voitto on meidänkin voittomme. Ylösnousseen riemullinen kuoleman kukistaminen on meidänkin ikuinen elämämme.
SUNNUNTAI 17.4.2022
Pääsiäispäivä
Kristus on ylösnoussut!
Juhlapäivän psalmi on Ps. 118:15–23 (24)
Pääsiäinen on kristikunnan suurin juhla. Jeesus nousi kuolleista. Kuolema on voitettu, elämä on voittanut. Mikään ei enää ole samaa kuin ennen. Koko maailmankaikkeuden keskeinen tapahtuma on tuotu esiin. Jeesus on saanut ratkaisevan voiton. Mikään valta maailmankaikkeudessa ei enää voi häntä kukistaa. Kaikki on täytetty. Elämä on täällä. Voitto on läsnä, kotiin tuotu, ihmisille suotu.
Pääsiäinen on riemun ja ilon juhla. Jeesus nousi kuolleista. Kuolemallaan hän oli voittanut kuoleman ja tuonut elämän esiin. Tästä voitosta saamme olla osallisia. Pelastuksemme on jo tehty valmiiksi. Enää se ei riipu meidän omista ponnisteluistamme eikä suorituksistamme. Saamme käydä voittajan seurassa Jumalan valtakunnan täydelliseen voittoon. Uuden aamun koittoon, uuden tulevaisuuden ja uuden voittoisan elämän turvissa taivaan iloa kohti. Jeesus on elämämme sisältö ja siksi saamme laulaa hänen kiitostaan.
Kuulkaa, miten voitonhuuto kajahtaa,
riemu raikuu pelastettujen majoilta.
Herran voima on tullut esille Jeesuksen ylösnousemuksessa. Hän on maailmankaikkeuden Herra. Hänessä, Pojassa, Isä on kaiken luonut. Hän myös ylläpitää kaiken olemassaolevan. Siksi vuitto kuolemastakin oli yhtä luonnollista kuin kaikki muukin, mitä hän on tehnyt ja tulee tekemään. Sanallaan Jumala on maailman tehnyt, käsillään sen muovannut ja sille tarkoituksen suonut. Tähän maailmaan Jumala otti yhteyttä Jeesuksessa. Vapahtajassamme meillä on elämä ja toivo. Hänessä Jumalan voimallinen käsi ojennettiin meillekin ja hänen käsivarsillaan mekin saamme levätä ja elää turvallisin mielin. Hänen rakkautensa ulottuu meillekin asti, koska hän itse on meidät pelastanut.
Herran käsi on voimallinen! Herran käsi on meidän yllämme.
Herran käsi on voimallinen!
Jumalan voitto herättää meissä kiitollisuuden. Mielemme kääntyy häntä kohti, joka meitä on auttanut. Saamme syvän vakaumuksen ja sydämmellisen luottamuksen vallassa leävätä hänen antamassaan toivossa ja tulevaisuuden odotuksessaan. Jokainen hetki, jokainen päivä, jokainen aikakausi, minkä kohtaamme, saamme kiittää ja ylistää hänen hyvyyttään, armoaan ja laupeuttaan. Elämme uskossa, turvallisessa luottamuksessa, Jumalan sylissä. Tiedämme että meilläkin on tulevaisuus ja toivo. Elämmme Jeesuksen ylösnousemuksen voimasta uskossa, toivossa ja rakkaudessa.
Pääsiäisen psalmi:
Kuulkaa, miten voitonhuuto kajahtaa,
riemu raikuu pelastettujen majoilta:
Herran käsi on voimallinen! Herran käsi on meidän yllämme.
Herran käsi on voimallinen!
Minä en kuole, vaan elän
ja kerron Herran teoista.
Hän kyllä kuritti minua
mutta ei antanut kuoleman valtaan.
Avatkaa minulle vanhurskauden portit!
Niistä käyn sisään kiittämään Herraa.
Tämä on Herran portti,
josta vanhurskaat saavat käydä.
Minä kiitän sinua siitä, että kuulit minua
ja pelastit minut.
Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät,
on nyt kulmakivi.
Herra tämän teki,
Herra teki ihmeen silmiemme edessä.
(Tämän päivän on Herra tehnyt,
iloitkaa ja riemuitkaa siitä!)
Ps. 118:15–23 (24)
53 kommenttia
Esitän omatekoisen metaforan, eli erään asian kertomisen, toisen tarinan kautta. Jotenkin näi se metafora, tai veratuskuva kai toimii.
Olipa kerran rosvojoukko, jotka ryöstelivät ja varastivat elääkseen, ja veli toisteli heille, että eivät he ole syntiä tehneet, eikä heidän tarvitse palauttaa sitä, mitä ovat vieneet, eikä omistaja saa pyytää takaisin, koska pakanatkin niin tekevät, ja pyhille kaikki on pyhää, vaikka he eivät ole vaivaa nähneet siitä mitä vievät, heillä on oikeus korjata sato siitä huolimatta.
Kerran rosvojoukko oli hyökkäämässä kaupunkiin, mutta yksi oli herännt ja halusi parantaa tapansa ja lopettaa loisena elämisen. Hän lähti pois joukosta, meni kaupunkiin ja varoitti kansaa, että rosvojoukko on tulossa, varustautukaa.
Kansa varustautui ja ulkopuolisten sotilaiden tukemana, he lähtivät rosvojoukkoa vastaan. Huomattuaan suuren ylivoiman, rosvojoukon jäsenet pelästyivät ja pakenivat paikalta ja vain yksi jäi vapaaehtoisesti paikalle, ja hänet vietiin tuomittavaksi.
Yksi siis tuomittiin, koska hän uskoi voivansa suorittaa rangaistuksen kaikkien puolesta. Hän oli itse opettanut, että kun saatte saaliin, niin ottakaa sieltä se suurin kala, ja päästäkää loput menemään.
Kysymys tässä onkin se, että jos yksi kärsii kaikkien tekojen takia, niin voivatko ne kaikki jatkaa kuten ennenkin ja uskoa, että rangaistus on jo kärsitty, ja heidän synti sovitettu. Vai, olisko heidän pitänyt ottaa opiksi ja lopettaa lainvastainen toiminta, ja silloin rangaistuksella olisi ollut todellinen ja parantava merkitys.
————————— Pääsiäinen on kansanjuhla orjuudesta vapautumisen muistoksi, mutta se ei tarkoita lain-orjuutta, vaan työn orjuutta, vankeutta, jossa vapautta ja ihmisoikeuksia ei ole.
Kristinuskossa lakia pidetään orjuutena ja pääsiäisenä se naulitaan pojassa, eli sanassa ristinpuulle, ja sen jälkeen saarnataan vain näkymättömän maailman valtakuntaa, jossa lakia ei tarvita. Kuolema muutuu elämäksi, jolloin varsinaista kuolemaa ei enää ole, on vain siirtymäriitti maallisesta elämästä satuelämään, mutta ristin alle kuitenkin. Jostakin syystä ?
Pitäydyn kuitenkin vielä rangaistuksessa, yritän yksinkertaistaa, hiukan ulkoistaen.
Jos yksi raiskaaja saa rangaistuksen, niin saavatko kaikki muut raiskaajat sovituksen, vai pitäiskö heidän lopettaa raiskaaminen. Silloinhan tuo yksi ei olisi kuollut turhaan, jos siis kuolema oli se rangaistus.
Tai kuten laillisesti, pitäiskö kaikkien, jotka ovat rikkoneet, saada ranagaistus ?
Tämä oli se pointti siellä.
Eipä oikeastaan tullut selvemmäksi, koska te opetatte kuitenkin ihmisille, että yksi on kuollut kaikkien puolesta ja tavallaan kaikki voivat nyt tehdä sanoja tekoja, kuin tämä yksi, joka sen rangaistuksen kärsi.
Hän joka kiroili ja käänsi kantapäänsä omaa kansaa vastaan ja lähti sitä solvaten ja syyttäen ja demonisoiden ajamaan asiaa siihen suuntaan, että koko maailma olisi hänen opetuslapsensa. Kansa sai kulkea pitkän kärsimystien, jonka rinnalla muutaman tunnin ristillä riippuminen on kuin hyttysen kakka Saharan autiomaassa.
Vaikka myönnätkin, että maallisesti tarvitaan lakeja ja säädöksiä ja rikollisten rangaistuksia, on teillä kuitenkin Jeesus herrana ja käskijänä ja tämä käsittämätön oppi kansanvihollisesta, joka on sovittanut kaikki pahat teot, mutta tulee kuitenkin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Tässäkään ei ole mitään järkeä, tai se onkin kepponen, jota te ette ole huomanneet. Kompastuskivi.
Jos kristityt ihan oikeasti uskoisivat tuonpuoleiseen, he eivät uskaltaisi lupailla mitään armoja ja taivaita, koska Jumala on oikeudenmukainen, ja antaa kullekin hänen tekojensa mukaan. Mutta, koska kristillinen eliitti tietää, että ei siellä mitään ole, he voivat lupailla valtakuntia ja hallituspaikkoja, paratiiseja ja kultaisia kaupunkeja. Tai manipuloida peloilla, kuten helvetti ja kadotus ja ohjailla näin ihmisiä oman mielensä mukaan, suuntaan jos toiseenkin.
Kukaan ei koskaan tule kertomaan, että mitä siellä toisella puolella on, vastasiko se annettuja lupauksia ja sitä hintaa, joka siitä maksettiin.
Matias,
”On huomattava että Jeesus oli aikansa oppinein juutalainen. Hän opetti juutalaisten korkeimmassa oppilaituksessa Jerusalemin temppelissä. Hänellä oli myös hyvin paljon oppilaita, jopa niin paljon että toiset opettajat tulivat kateellisiksi,: ”koko maailma juoksee hänen perässään.””
Juutalainen ja juutalaisuus hukkuu ilman Jeesusta, aivan niinkuin nimellinen kristitty, mikä tarkoittaa ei-Jeesuksen seuraajaa, jotka eivät ole sydämeltään ympärileikattuja.
Olet ottanut ”tehtäväksesi” toistaa, Jeesuksen asemaa ja ”oppituolia” juutalaisuudessa. Puhut kuitenkin vastoin Kirjoituksia, niin Vanhan Testamentin kuin Uuden Testamentinkin. Profetiat Jeesuksesta ilmoittavat selkeästi, kuinka Hänet tullaan hylkäämään, haveksimaan ja viimein ristiinnaulitaan. Jeesuksen tietoa Kirjoituksista hämmästeltiin, mutta ura Temppelissä ei kestänyt kuin päivän pari. Sen jälkeen Jeesus kohdisti sanomansa kirkon teologeille, pitäen ja sanoen heitä suurimmiksi harhauttajiksi, kalkituiksi haudoiksi.
Juutalaisuus ei opettanut globaalia evankeliointia. Jeesus viittasi Lk. 24:44 profetioihin hänestä. Koko Vanha Testamentti on niitä täynnä ja Messias-Jeesus on Sanoman punainen lanka.
Silloinen kirkko hylkäsi Jeesuksen, niinkuin se oli hyljännyt Jumalan ilmoituksen jatkuvasti. Tätä paikkailtiin talmudeilla ja paikkaillaan vielä tänäänkin. Tähän ”rabbiiniseen” työyhteyteen on teologia liittynyt tukintojen kautta.
Otan jokaisen kommenttisi erikseen ja tuon sen pois tuosta ketjusta, sopinee?
Matias Roto 14.04.2022 16:15
Kirkko ei ole ”seuraaja”. Jo pelkkä kirkko-sana, muka ek-klesia’sta käännettynä, on floppi. Ilmaisen lievästi alatyylillä. Ekklesia’a ei käännety, vaan siirrettiin ”ecclesia”-ilmaisuna, vaikka latinalainen sanakin olisi ollut.
Oikea käännös olisi kuitenkin rajoittanut asiaankuulumattomat täytteet, eli Seurakuntaan liittämisen muuttumattomalla sydämellä. Nyt kirkkoon voidaan liittää kuka tahansa, mielummin asianomaisen tietämättä. Oikea käännös olisi kielelle mille tahansa ”seurakunta”, erillään ympäröivästä maailmasta. Lisäksi kirkosta kertoo, ennustaa Jeesuksen omat sanat,
Matt. 7:21, ”Ei jokainen, joka sanoo ”Herra, Herra”, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaalliseen Isäni tahdon”
Myös Lk. 6:4 tämän vahvistaa.
Niin evlut kuin samojen sakramenttien ”tuella” autuuttavat joukot eivät päädy mihinkään ikuiseen. Vain ajallinen, kirkon, jäsenyys tekee mahdolliseksi ”viimeisen veräjän” aukeamisen. Sinne ”veräjälle” asti, eli kuolemaan asti on seurattava Jeesusta. Hän Itse on Tie ja Ovi ja Jeesus meissä me Hänessä ikuisuusosasta ei ole epäselvyyttä. – Tämä kaikki on Armosta, mikä on Jeesus.
Tylytän hieman: En kuvittele, koska sinun sanomasi on oitis todettavissa, mistä ne kumpuaa. Minun tietämisen tason vähättely ei ole edes fiksua. Mitä sinun hankkimasi tiedon määrään tulee, niin kaikin mokomin voit sitä hyödyntää eli se tulee esille, niinkuin kohdallasi on käynyt. Se ei kuitenkaan edusta tietosi määrää, että jollain epämääräisellä historiantiedolla nouset tietämään, ymmärtämään Jeesuksen kokonaisasenteen talmudilaisia suosivaksi. Eli Jeesus jo olisi ollut sitä mieltä, että traditiot pätevät, poiketessaan Kirjoituksista. Tämä naulittiin Trentossa kirkolliskokouksessa ja he tieten tai tietämättään vahvistivat sen minkä Jeesus tuomitsi. Jos tarvit tähän viittauksia Raamatusta niin laitan ne, ellet niitä löydä.
Opetuslapset ja kaikki juutalaiset miehet kokoontuivat pyhäkössä. Se oli niin Jerusalemissa kuin jokaisella paikkakunnalla kokoontumiskeskus. Pystyt varmaan löytämään Alkuseurakunnankin kokoontumiset, mitkä alkoi Suuressa Temppelisalissa v. 30, sen lisäksi, että he uskovina kokoontuivat kodeissa rukoilemaan ja murtamaan leipää, muistelemaan Jeesuksen sovitustyötä. Se loppui ja vainot alkoi. Synagogat olivat kokoontumis- ja tapahtumapaikkoja muissa Aasian seurakunnissa siinä määrin kuin se sallittiin.
Matias Roto 14.04.2022 16:30
Matias,
Paavali edusti korkeinta oppineisuutta juutalaisuudessa. Sen merkitys poistui, kun itse Jeesus Kristus ilmoitti hänelle uuden, paremman liiton Jumalan kanssa. Se liitto syntyi kun Paavali huusi avukseen Jumalan nimeä ja antoi kastaa itsensä. Galatalaiskirjeen ensimmäisessä luvussa hän kertoo, kuinka hänellä on mihin ulkoisesti, muodollisesti luottaa, niin hän painotti, ettei hänen julistamansa Evankeliumi ole teologian opintojen tulos, vaan hän totesi ne roskaksi sen rinnalla mitä Itse Vapahtaja oli hänelle ilmoittanut.
En minä eikä kukaan sekoita tai kiistä sitä, että jo Jeesuksen aikana hänella oli lainoppineita seuraajia ja niitä jotka olivat myönteisesti kiinnostuneita Jeesuksesta. Uskovia, sydämen kristittyjä heidän joukossaan oli sen verran, että heitä riitti muihinkin Aasian seurakuntiin. Muutama oppinut, vain muutama, uskoi Paavalin julistuksen. – Tämä maailma vastustaa Jumalan Valtakunnan toimintaa, on tehnyt sitä aina. Vastustus naamioituu viisauteen ja heidät on paljastettu jo alkuseurakunnissa.
Kun 1900-luvun alun Hengen vuodatus rantautui Suomeenkin, niin ensimmäisiä uskoontulleita olivat juuri oppineet. Mm. Pekka Brofeldt uskoontultuaan Ruotsissa ja palattuaan maanpaosta toimi kolmien vuotta tämänkin lehden päätoimittajana, mutta erotettiin, liian helluntailaishenkisistä kirjoituksista. Sen jälkeen seurakunnissamme on aina tullut uskoon muodollisesti oppineita ja heidän osuutensa on ollut vähintään se mitä muutenkin yhteiskunnassa on. Sama on ollut tilanne kaikkialla maailmalla.
On totta, että uskovien yhteydessä ei arvosteta uskomatonta pappia. Eivät he uskovien tilaisuuksissa käykkään. Heitä tarvitaan hoitamaan evlut kirkon toimintaa. Kirkon, jonka jäsenistä muutama prosentti on uskossa. Töitä kyllä riittänee, mutta kirkko selviytyy kirkkona vain ajan henkeen mukautuen.
Kysyt Mooseksen opiskelusta, ettäkö tietäisin siitä. Se on yleistä tietoa, vaikkei Raamatusta olisi sitä saanutkaan, eikä edes perehtynyt historiaan. En lähde siitä kilpalaulantaan.
Matias,
Seuraava kommenttiisi minulle
15.04.2022 03:05
Vähättelevä lausumasi ”uudesta liikkeestä” kertoo, ettet ole lukenut ensimmäisen kristillisen Seurakunnan perustusasetusta, eli Apt. 2-luku ja ensimmäisen luvun 1-11. Katson asiakseni palauttaa kohdistuksen Raamattuun. Sinun asiasi on seurata sitä ”jatkumoa”, mikä on poispäin Raamatusta. Sen etu tai suorastaan edellytys on raamatunvastaisuus. Tässä perinteessä Raamatun teksti kyllä näyttelee osaa, mutta täyttämään vain harhojen tunnukset, joista sinun tekstissäsi, ikävä kyllä, on selvät merkit.
Mainitset ”perinteisestä kristikunnasta”, mikä antaa vaikutelman, että olisi alkuperäisestä kysymys. Perinteinen, eli klassinen, rajottuu 1500-luvun alkuun. Luther kyllä kurottautuu Augustinuksen määritelmiin oppeihin ja opetuksiin, mitkä ovat täydellisesti integroituneet erilaisiin evlut-kirkon tunnustuskirjoihin. Jopa Marian ikuinen neitsyys jostain syystä ”selviytyy” tukehtumatta evlut armo-oppiin. Siis ”perinteinen kristikunta” on muodostanut reitin omaan kasteen-voima- ymmärrykseensä Jeesuksen sanoista?! Tässä kohdin pitäisi pelkkä muodollien tietämys havaita piuhotuksen täydellisen harhan. Viittaan tähän muodolliseen siksi, että TM/TT titteleiden taakse pesiytyy erinomainen ”tohkeisuus”, mitä sitten ilmaistaan latinalaisilla sloganeilla. Myös muodostetaan mystiikka kreikan kielen sanoja käyttämällä, ei käännetä niitä suomeksi, ei edes translitteroida. Nämä maininnat eivät nyt koske koko laajuudessaan vain sinua, vaikka joukkoon kuulutkin.
Kaste Pyhällä Hengellä ja tulella on täydellisesti vastenmielistä uskonnollisuudelle/muotojumalisuudelle. Pyhän Hengen kaste on Voima lähteä ulos Jerusalemista, evankelioimaan. Ilman sitä uuvutamme ihmiset tai kastamme heitä uskoviksi, jonka jälkeen opetamme heitä pysymään kasteen armossa. Myös sakramentaalisen kasteen armoon palaamisesta opetetaan ja sanotaan sen ”ehkä” olevan uskoontulo, mitä sitten eri piirit saattavat ilmaista toisinkin jne. jne ….
KK92 toimii vastoin vastoin Jeesuksen ilmoitusta: Apt.3:38 Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Pitäisi olla alkutekstin ja kaikkien sitä ymmärtävien mukaan kuten KK38 kirjoittaa: ”… niin te saatte Pyhän Hengen lahjan”.
Olen perustellen ja perinpohjin käsitellyt Apt. 2:38,39. Edustat harhautusta alkaen ”.. teidän lapsillenne” harhautusta, niin kielitieteellisesti kuin koko kaikkien Kirjoitusten vastaisesti. Jos ei perusta kaikkea tietoa Kirjoituksiin ja siitä johtuen ei käsitä, että lapset-sana lähes kaikilla kielillä sisältyy jälkeläisiin. En tee kaaviota vaan, jälleen kerran, pyydän sinua käymään kreikan lapsi-sanat. Niissä kolme viittaa itsekullekin syntyneisiin lapsiin ja eri sanat viestivät heidän ikäänsä. Tämä sinun, ja kaste-pelastaa uskomus väittää silmäkään värähtämättä, että kyseessä on juuri syntynyt palajaspyllyinen, itkevä lapsi, (tämä on sinun omaa tekstiäsi).
39 jae ilmoittaa, että tämä vuosituhansia sitten profetoitu Hengen vuodatus on ikuisuuteen asti kestävä lupaus ja koskee teille syntyviä lapsia ja heidän lapsiaan jne. Jokainen kuitenkin suostuu Armon alle tai ei suostu ja tämäkin koskee kaikkia jälkeläisiä ikuisuuden alkuun asti.
Jumala ei sido mitään uskoville suoritettavaan vesikasteeseen. Ihminen kyllä julistaa tällä teolla sitoutumuksensa.
Olen saanut Pyhän Hengen kasteen, minkä vaikutus aivan heti, olin 14 vuotias, oli todistaminen, jota itse en itsessäni silloin tietoisesti hakenut. Menetin tuon todistuksen tai se kuivettui sisimpäni vallanneista hyvistä asioista. Uudistuimme tästä menestyksen tuottamasta tilasta 90-luvun alussa. Silloinkaan en sitä huomioinnut, enkä nytkään lähde kenellekään todistamaan Jeesuksesta, vt. Matt.: 19,20 ”… älkää huolehtiko siitä, miten tahi mitä puhuisitte”. Eli olemme parhaimmillamme silloin kun emme sitä itse huomioi.
Reijo
Kirjoitat myös Pietarin helluntaisaarnan lapsi -käsitteestä.
Aivan sosiologisesti juutalaiset asuivat useinkin ikivanhoissa kivitaloissa, joissa samassa talossa asui useamman sukupolven ihmisiä, isovanhempia, heidän poikiaan perheineen ja näiden lapset eli siis isovanhempien lapsenlapset vauvasta vaariin samassa huushollissa. Kuvitelma että muka voisi meidän aikamme yhteiskunnan tavoin asua yksinään tai kaksinaan tai vain muutaman ihmisen perheissä olisi heistä tuntunut mielettömältä ajatusten harhailuna tyhjän päällä.
Toiseksi kreikan kieleen palataksemme.
Pietarin helluntaisaarnan kreikankielinnen sana τέκνοις , teknois on datiivi ja monikko neutrisesta sanasta teknon, τέκνον, ου, τό , lapsi, vastasyntynyt, syntymässä oleva, vauva, pikkulapsi, pentu, penikka, poikanen, johdettuna jälkeläinen jne.
Se on johdannainen synnyttää -verbistä tiktō , τίκτω –
Molemmat verbit esiintyvät yhteisesti syntiinlankeemuskertomuksessa, missä näkyy että lapsi tarkoittaa juuri syntymässä olevaa lasta, kun se on tulossa äidin kohdusta ulos.
1. Moos 3:16 esiintyvät molemmat sekä verbi että substantiivi yhdessä, synnyttää lapsia. Tässä siis sanaa käytetään vauvasta juuri syntymän tapahtuman hetkellä, texē tekna , τέξῃ τέκνα.
Tässä jakeen alkuosa vuoden 1992 käännöksen mukaan
– Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi.
Myös Mooses vauvasta käytetään koriveneessä maatessaan samaa teknon -sanaa. Samaten Elisabetin ja Sakariaan perheestä kerrotaan ettei heillä ollut lapsia. Heille ei siis ollut syntynyt ainuttakaan mukulaa. Juuri tästä syystä ilo Johanneksen syntymästä oli sitä suurempi.
Edelleen voimme todeta, että Pietarin helluntaisaarnassa kasteen lupauksena tulev Pyhän Hengen lahja annetaan kaikille sukupolville yhtä aikaa: ” — teille ja teidän lapsillenne —”, joten tämä sijainti lauseessa aikuisten kuulijoitten ja lasten vastakohtana edellyttää sitä että lapsi sanaa käytetään nimenomaan samassa merkityksessä kuin sanonnoissa ”aikuiseet ja lapset” tai ”vauvasta vaariin” tms.
Joten mielestäni tuollainen pienten lasten erottaminen vanhemmistaan on jopa ajatuksena yhteiskuntaa hajoittavaa aatetta. Kaikki ikäluokat kuuluvat yhteen, myös kasteen lahjana annettavan Pyhän Hengen lahjan saamisessa.
Reijo
Puhut tuhannesta vuodesta ennen Pietarin aikaa.
Tämä on suunnilleen totta Daavidista, mutta Joeliin tämä ei sovi. Hänen tekstinsä sisältää ainesta, joka on peräisin persialaiskaudelta, kun juutalaiset ovat jo tulleet takaisin isiensä maahan isiensä temppelissä viettämään jumalanpalvelusta isiensä liturgian kaavan mukaan.
Tämä ei kuitenkaan vaikuta mitenkään siihen tulkintaan, josta kirjoitin edellä. Historian kulku on selvästi todistettavissa niiden tekstien välityksellä, joihin viittasin.
Koska keskityin oleelliseen, en mitenkään koskettanut Joelin profetiaan. Joelin kirjan tekstejä olen käsitellyt toisaalla. Tässä yksi niistä:
https://www.kotimaa.fi/blogit/helluntai-on-pyhan-hengen-juhla/
Pyhän Hengen vaikutuksen erityinen esiintulo toteutui ensimmäisenä kristittynä helluntaina. Tämä on selvää kaikille kristityille, jotka vähääkään vaivautuvat tutkimaan Raamattua.
Sen sijaan nimityksesi ”Pyhän Hengen kaste” muka kasteesta irrallisena ilmiönä on keksitty vasta 1875 Keswickin konferenssissa. Tuota aikaisemmat yhteydet kaikissa kristillisissä teksteissä ovat tällä käsitteellä aina nimenomaan vedellä toimitettua kristillistä kastetta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä.
Tämä historiallinen tosiasia puhuu sen puolesta mitä olen jo aikaisemminkin todennut, nimittäin että Pietarin saarnassa
Pyhän Hengen lahja
liitetään kasteeseen.
Pääsiäisen aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-17-4-2022/
Ilmoita asiaton kommentti