Vain Jumala voi tuhota luomakunnan.

Laitan alkuun Pekka Särkiön blogin, 16.7, kaksi viimeistä virkettä. Poistan sen, jos Särkiö niin haluaa.

“Mehiläinen osoittaa, kuinka herkästi elämän jatkumiselle välttämätön lisääntyminen voi häiriintyä ihmisen ajattelemattoman toiminnan seurauksena. Tätä on hyvä muistaa, kun näet taivaalla sateenkaaren.”

Sateenkaarta edeltävät tapahtumat eivät olleet ihmisen “ajattelemattomuutta”, vaan täydellistä turmeltuneisuutta, koko ajan, vt. alkutekstin 1. Moos. 6:5, “… kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat.” Halujen  turmeltuneisuutta, perverssiyttä, joka tuli mm. ruumiillisen hahmon ottaneista pimeyden henkiolennoista, “jumalan pojista”. Tällaiseen yhteyteen oli ihmisellä ‘oikeus’ niin silloin kuin on tänäänkin.

Luonnonsuojelu ja mehiläisten hoidon tukeminen ei ollut ratkaisu silloiselle turmeltuneisuudelle, eikä se ole sitä tänäänkään. Ainoastaan Nooa ja hänen huonekuntansa vaelsi Jumalan yhteydessä. Tämä yhteys on vastaus jokaisen ihmisen ja ympäristön terveyteen, sillä “Ilman minua, te ette voi mitään tehdä”.

Vedenpaisumuksen jälkeen Nooan pojan-pojanpoika Nimrod asettautui suurimmaksi valtiaaksi ja asettui Sinearin maahan, käytti kivikovaksi tiileksi polttamistekniikaa ja sitoi ne yhteen maapihkalla. Niinkuin Nooan aikalaisilla, niin oli Nimrodillakin ainoastaan tarkoitus tyydyttää omia omia halujaan. Tarkoitus oli nousta niin korkalle, ettei vedet hukuta eikä vaikuta rakennelmiin. Nimrodilla oli sama halu kuin Luciferilla, joka nyt täysin sponsoroi Baabelin rakentamista. Tiedämme Raamatusta, että Baabelin torni ei toteutunut, ei noussut taivaisiin, ohi Jumalan.

Sitten Nimrodin, on julkeus, suuri valhe hallinnut, tekeytyen ‘valkeuden enkeliksi’, jonka kaavun sisällä elää luonnotomuudet koskien Jumalan asettamia käskyjä. Ollaan menetetty kyky hävetä.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Mänttäri: ”Kaikin tavoin vastoin niin Vanhan kuin Uuden Testamentin sanomaa ja opetusta.”

    Ei, vaan vastoin katolista opetusta, jota helluntailaisuus ja luterilaisuus on estoitta plagioinut.

    Mänttäri: ”oli perheen pää kuinka vanhurskas tahansa.”

    Käytät katolisluterilaista sanastoa. Vanhurskaus on kirkon väännös oikeamielisyydestä. Jos apostolien oppi aidosti kiinnostaisi, puhuisit oikeudenmukaisuudesta etkä vanhurskaudesta. Sotkemalla käsitteitä liityt katoliseen tulkinta perinteeseen.

    Mänttäri: ”Lootin vävyt eivät ottaneet vastaan pelastusta ja vaimokin, omasta alotteestaan, luopui pelastuksesta, vaikka oli saavuttamassa turvan.”

    Juuri näin. Tähän Paavali viittaa kysyessään ”Sillä mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mistä tiedät, mies, voitko pelastaa vaimosi?”

    Entä pelastaa mistä? Kirkko sotkee railakkaasti sielun/ruumiin ja hengen ”pelastuksen”. Kun perusta, käsitteet, on sotkettu, niin koko rakennelma seisoo vinossa ja tulee sortumaan.

    Mänttäri: ”viimeinen katolisen kirkon käännös on lisännyt , ainoa-sanan”olen havainnut sinut a i n o a k s i vanhurskaaksi”, “for you a l o n e among ..”, oletan, että mm. tällä ratsastat.”

    En huomioinut kyseistä sanaa. En näe sillä merkitystä.

    Mänttäri: ”Sitten koko Vanha Testamentti toistaa Jumalan periaatetta, että isä ei voi pelastaa lastaan, eikä vanhurskas pelastu, jos hän luopuu vanhurskaudestaan.”

    Oikeamielisyydestään. Mänttäri voisi omin sanoin kertoa, mitä vanhurskaus hänelle tarkoittaa.

    Mänttäri: ”Olen tympiintynyt näihin sinun juttuihisi. Toivon, että tämä vastaus riittää sinulle vuosiksi, mitä minuun tulee.”

    Älä nyt hyvä mies tympiinny heti, kun joku ei ole samaa mieltä kanssasi. Helppoa pitäisi olla kumota kerettiläisen vastaväitteet, kun kerran tuntee hyvin kirjoitukset. Voisit aloittaa selventämällä, mitä apostoli tarkoittaa sanoillaan:

    “hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi.”

    “Niin he sanoivat: “Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi.”

    Olisi kiva kuulla, miten ja millä oikeudella ylikävelet Ut:n kirjoitusten. Mänttärin on pakko vääntää apostolien lupaus ehdolliseksi ja Herran suora tie mutkalle, koska hänellä on eri oppi kuin apostoleilla.

  2. Tuo Vanhurskaus, siis oikeamielisyys on myös varsinaisesti ”Jumalan mielisyyttä”, (Jumala yksin on vanhurskas ja Pyhä) joka ei tarkoita ihmisen synnittömyyttä. Nooa ei ollut synnitön ja siksi saanut armon Jumalan silmissä, vaan koska Jumala Armahti tuon oikeamielisen.

    Nooan silmissä maailma oli turmeltunut ja hän uskoin Jumalan ilmoituksen, tuo vanhurskaus taiJumalan mielisyys (Olla samaa mieltä Jumalan kanssa = Jumalan vanhurskauden tunnustamista = vanhurskautta)

    Kun tunnustamme syntimme, niin olemme Jumalan kanssa samaa mieltä, joka sanoo, että synti halitsee ihmistä. Jumala siis vanhurskauttaa jumalttoman Armosta, koska yhtään synnitöntä ihmistä ei ole olemassa. (Paitsi Jumalan Poika, joka tehtiin synniksi ja luettiin jumalattomien joukkoon.)

    Nooa sai siis Armon Jumalan silmissä. Ei siis ansiosta. Armoa ei voi ansaita, kuten islam ja Room.katollinen kirkko opettaa. (Armoon valmistautumisen oppi)

  3. Tapio Tuomaala,

    Olen sinulle yksityiskohtaisesti vastannut kaikkeen, niinkuin tein jo vuosia sitten. Mitään valmiimpaa tai uutta ei ole ilmaantunut, josta syystä julkinen tiedottaminen välillämme ei palvele ajallista, saatikka ikuista hyvää. En haluaisi jatkaa, tai paremminkin, en halua jatkaa kanssasi. Se oli hyvä päätös vuosia sitten ja mielestäni se on näin nytkin.

    T. Reijo Mänttäri

    • Sinä voit toki päättää oman blogisi kohdalla, mitä pidät edistyksenä. Todellinen edistys voi tosin olla ihan toisessa suunnassa.

  4. Mänttäri osoitti luonteensa, kun poisti kirjoituksia, joihin ei pysty vastaamaan. Sensurointi ja muiden mitätöinti on helluntailaisuutta. Muiden mitätöinnin vastenmielisin muoto on oman pelastuksen ylikorostaminen, jonka avulla tullaan rinta rottingilla osoittamaan luterilaisille, miten heidän uskollaan ei voi pelastua.

    Niin, mitä vanhurskaus tarkoittikaan, Mänttäri? Mieti joskus yön hiljaisina hetkinä, miten sen pystyt sovittamaan uskoosi.

  5. Ismo Malinen kirjoitti 24.07.2018 11:45 :

    “Välinpitämättömyys on turruttanut monen ja ihminen tottuu vääryyteen kovin helposti ja lopulta kuka edes tietää, minkälaista tuhoa ja saastetta aiheutan ostamalla kaupasta elintarvikkeita, joita suuret korporaatiot tuottavat ahneuden voittaessa välittämisen kustannuksella… Yksilöllä on lopulta hyvin marginaaliset mahdollisuudet vaikuttaa maailmanlaajuisesti globaaliin ekosysteemiin. Voin kuluttaa egologisesti sen tiedon mukaan jonka saan, mutta kuten tiedämme, ei kaikki ole aina sitä miltä se näyttää… Vihreitä mainostekstejä kyllä viljellään lisämyynnin toiveessa, mutta monesti taustalta löytyy tekopyhyyttä ja hurskatelua enemmän kuin todellista yritystä vaikuttaa maailman saasteettomuuteen.”

    Siirrän tämän tänne loppuun, parempi seurata, ketä kiinnostaa.

    Yrityksen kasvaminen niin liikevaihdon kuin tuloksen kannalta on se alttari jolle Jumalan asettama järjestys uhrataa. Tämän lisäksi pelkästään johdon tai jopa vain ylimmän johtajan bonukset sanelevat julkean numeroiden manipuloinnin ja rikollisen toiminnan.
    Sellainen jatkuu niin kauan kuin laittomuudet tulevat liian julkeiksi ja ilmeisiksi. Todennäköinenkään ilmitulon vaara ei hillitse bonuksen nauttijoita, koska tulos omaan pussiin on huima, vaan nähdään paljon vaivaa ja otetaan riskejä ja vihitään petostehtailuun lisää ihmisiä, jotka sitten jatkavat epäkohtien peittelyä. – Näin on koko ajan meneillään, mutta 2000 luvun vaihteessa ahneus ja julkeus sai esimerkiksi USAssa ennennäkemättömiä mittoja. Yhtiöt Enron, MCI, USA:n luoteuimmaksi rankattu tilintarkastustoimisto Anderson, siirteli omiin suojiinsa noin miljardin ja jätti puille paljaille esim. Enronin 20,000 työntekijää, niin eläkkeiden kuin säästöjen suhteen. Kun oikeusprosessi oli saatu käytyä, niin Enronin korkein johtaja, Kenneth Lay, kymmenien vuosien vankeustuomion jälkeen, antoi TV:ssä lausuman, “And we know that all things work together for good to them that love God,..”

    Hänen tapuaksessaan tuo “for good” toteutui kuukauden sisällä kuolemaan, sydänkohtauksen kautta. Voi olla, että Lay saavutti kaikkein arvokkaimman, sielun pelastuksen, mutta ajalliset seuraukset eivät olleet todistus hänen Jumalsuhteestaan.

    Lisäksi Euroopassa Parmalat’in vielä suurempi huijaus, ynnä Italian vanhimman pankin Monte dei Paschi’n keräsi ja häivytti miljardeja euroja, jotka sitten aletaan jo sopia menetetyiksi, eikä osoitetta saada tarkennettua.

    Tämä on yksi perverssiyden muoto. Keinoja kaihtamatta, omien halujen tyydyttämiseksi tehdään mitä vain.

    Ihminen ei tämän historian, eikä aikaisemmankaan, valossa muutu paremmaksi. Muuttumaton sydän tuhoaa enemmän kuin sademetsien avohakkuut, ympäristömyrkyt tms.

    • Niin, seksuaalisuus ja erityisesti homoseksuaalisuus näyttävät olevan monille helluntailaisille ja herätyskristityille asioita, jotka pakonomaisesti luetaan sisään sellaisiinkin Raamatun kohtiin, joihin ne eivät mitenkään kuulu. Näin on tässäkin blogissa ja varsinkin blogistin kommenteissa.

    • Martti ja Jorma H.,

      Sukupuolinen perverssiys mainitaan Raamatussa, mielestäni, oikeassa suhteessa sen yhteiskunnalliseen tuhoon nähden. Esimerkiksi eläimiin sekaantuminen mainitaan VT:n puolella, silloin kun samaan sukupuoleen ”yhtyminenkin” mainitaan kuolemalla rangaistavana tekona. Tuo kuolemanrangaistus on ollut kansakunnan suoja luonnottomuuksien siedättämistä ja niiden vaikuttamia tauteja vastaan. Yksi uutisissakin mainittu ihmisen peräsuolen ja ulosteen vaikutuksesta ovat niiden kanssa tekemisissä olleet tulleet täyteen matoja. Viittaan siihen Pohjoiskorealaiseen valtion virkamieheen, joka loikkasi Etelä Korean puolelle. Hänen, ja yleensä P-Korealaisten matokanta elää lannoitteessa, joka on ihmisen ulostetta. Tämän vuoksi korpivaelluksen aikana annettiin ohjeet, mihin ulosteet tulee haudata, pois vaikuttamasta mm. kolibakteerien muodossa ihmiseen. Eläimiin, kuten koiriin sekaantuminen johtaa samohin, hyvin vaikeasti hoidettaviin kolibakteeri- tartuntoihin.

      Noin vuosi sitten oli toisessa iltapäivälehdessä artikkeli eläinten ’rakastajista’, miehistä ja naisista. He kuvailivat yhdyntöjään koiransa kanssa. Samat luonnottomuudet on päällä tänäänkin. Niiden yleisyyttä voi vain kuvitella, kun otetaan huomioon, että jopa laki suojelee toimintaa, joka ei ainoastaan ole uhka kolibakteeriepidemialle, vaan on epidemian lailla levinnyt sinne, missä se sopii jo kirkkojen toimintaan.
      Mielestäni on asiallista, ainakin huomioida, että heidän häpeänsä on nyt heidän kunniansa. Ei muuten kirkon portailla esitellä kirkkouskovaisia, vihittyjä homopareja.

      Raamatussa puhutaan paljon haureudesta ja huoruudesta, avioparien lankeamuksista. Ne on tänään siedätetty normaaliksi, kaikille kuuluvaksi ’oikeudeksi’, kun yhdessäolo ei olekaan enää mukavata. Nyt samanlainen synninhyväksymiskamppania on ollut meneillään mm. Pride- kulkueina ja sen jälkeen tiedotusvälineet antavat tilaa niille, jotka loukkaantuvat homoilun, tasa-arvoisten avioliittojen jne., paheksumisesta.

      On totta, että tämä lihallinen luonnottomuus ei ole niin yleinen ilmiö, kuin sen julkisuus on, mutta se leviää virallisen tuen ja freudilaisen sielunhoidon vaikutuksesta.

      P.S. Seksuaalisuus on avioliittoon kuuluva ja sitä siunaava asia. Helluntalaiset ei mielestäni ole vähemmän seksuaalisia kuin yleensä ihmiset. Kahden ihmisen välisen intiimiyttä avioliitossa ei vaan ole mielekästä esitellä. Se on ihana ja jaloudessa toimiva henkinen ja fyysinen, henkilökohtainen, maallinen ’taivas’. – Kuriositeettina haluan mainita, että jouduin aikoinani paljon tekemisiin lestadiolaisten parhaassa iässä olevien, naimisissa olevien miesten kanssa. Heidän seksuaalinen toimintansa avioliiton ulkopuolella oli erittäin vilkasta ja seksistä paljon puhuttiin hyvinkin alatyylisillä sanoilla. Asiat Jumalan kanssa hoidettiin ripittäytymällä kuten katolisuudessakin. Edes synnin nimeä ei tarvinnut näissä, jopa viikottaisissa tunnustusessioissa mainita. Kaikki lestadiolaiset eivät mene näin pitkälle, mutta lähes kaikilla on ’rasvaiset’ jutut.

      Helluntalaiset on yhtä heikkoja kuin muutkin ihmiset. Jos eroja haluaa löytää, niin näen, että seurakunnallinen opetus on Raamatusta ja pyhyyteen pyritään samalla ’menestyksellä’ kuin Alkuseurakunnassakin.

    • Annettiinkin Mooseksen lain puhtaus- ja siveyssäännöt todellakin pohjoiskorealaisten ihmisen lannassa elävien matojen vuoksi?

  6. Martti,

    Taidatkos sen selvemmin sanoa. Varmaan huomasit huolimattomuusvirheesi, eli ihmisen ulosteen kanssa tekemiseen joutuva päätyy, etenkin P-Korean oloissa, matojen ruoaksi. Koiran ja koiraa nuoleskelu altistaa samalle.

    Olin hyvinkin hämmästynyt, kun Pekka Särkiö suositteli blokissaan ihmisen ulosteen käyttöä lannoitteena. Silloin en sanonut muuta, kuin Mooseksen kautta annetusta ulosteidenkäsittelystä. Noin kuukauden kuluttua tästä Särkiön kirjoituksesta tuo P-korealainen loikkasi ja hänet todettiin niin matojen saastuttamaksi, että ensin epäiltiin josko mikään hoito enää tehoaisi. Taisi kuitenkin hoito onnistua.

    • Meidän maallinen majamme päätyy joka tapauksessa ’matojen ruoaksi’. Sitä ei voi välttää, vaikka kuinka karttaisi kosketusta likaan ja eläimiin. Liioiteltu puhtaus johtaa pikemminkin terveysongelmiin vastustuskyvyn häiriytyessä.

      Näyttää siltä, että tästä voi johtaa samankaltaisuuden uskonnon alueelle. Liiallinen hengellisyyden puhtaus – mitä se millekin ryhmälle tarkoittaakin – johtaa kapeaan, ohueen ja lopulta kuolleeseen uskoon.

    • Unohdit kertoa, että tuolla pohjoikorealaisella loikkarilla oli vakavia ampumahaavoja. Hänen tilansa kriittisyys ei siis johtunut kasvimaiden taitamattomasta lannoittamisesta ja siitä johtuvasta loisongelmasta. Yhteys vedepaisumuskertomuksen turmelukseen ja väkivaltaan on mielestäni yhä osoittamatta.

    • Martti,

      Yritin pysyä aiheessa, eli mitä varten ihmisen peräsuoli ja sieltä tuleva uloste on tarkoitettu. Nämä ampumahaavat on tiedotettu yhtälailla, muttei liity käsittelemääni aiheeseen, eikä ne lievennä ’matokuurin’ sanomaa.

      Ruumis päätyy kyllä matojen ruoaksi, muttei sekään liity aiheeseen.

    • Aiheemme on tietääkseni ’vain Jumala voi tuhota luomakunnan’. Mitään tämä paskanpuhuminen siihen liittyy.

    • Martti Pentti,

      Voi olla ettet tule sitä ymmärtämään.
      Olen yrittänyt selittää, minkä osoitus, ’paskassa’ mönkiminen ja sillä ’lannoittaminen’ itseasiassa on. Se ei yllä sinun käsittämiskykyäsi, jolla en tarkoita älykkyyttäsi, vaan uskoa, joka on ainoa entsyymi mitä Sanaan tulee.

      Uskon, että kaikki Tuomiokirkon portaille näytille laittautuneet epäraamatulliset ’avioparit’ ovat, ei sympatian, vaan kannatuksesi kohde.

      Olen toimininut kymmeniä vuosia homoudesta vapaaksi haluavien kanssa. Isäni, kuten jo kerroin, tunsi suurta sympatiaa näitä erittäin vaikeasta koukusta vapauteen haluaviin. Näin on yleensä helluntaiherätyksissä maailmalla ja Suomessakin.

    • En todellakaan ymmärrä, mitä pohjoikorealaisella puutarhanlannoituksella, suomalaisilla hääpareilla ja vedenpaisumuskertomuksella on tekemistä keskenään. Ainoa mieleeni juolahtava on, että mielikuvituksesi on – anteeksi sanontani – paskainen.

Reijo Mänttäri
Reijo Mänttäri
Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.