Trumpilainen messiaismi

Syyskuussa 2019 Yhdysvaltojen presidentti Donal Trump totesi olevansa ”valittu”, the chosen one. Mistä oli kysymys?

Apulaisprofessori Kimberly Stratton, kanadalaisen Carlton Universityn apulaisprofessori, julkaisi joulukuussa 2020 kiintoisan artikkelin (löytyy verkosta nimellä From biblical times to Trump, false messiahs have doomed societies).

Poliittinen johtaja vai pelastava messias?

Artikkelissaan Stratton mm. tarkasteli Donald Trumpin roolia Yhdysvaltojen valkoihoisten evankelikaalien messiashahmona.

Nyt, sen jälkeen kun presidentti Trump usutti osan kannattajistaan hyökkäämään 6.1.2021 Yhdysvaltojen senaattiin ja edustajainhuoneeseen estääkseen reiluissa vaaleissa kokemansa vaalitappion, Strattonin artikkeli on hyvin mielenkiintoinen ja ajankohtainen.

Yhdysvalloissa, maassa, jonka kouluissa ei ole uskonnonopetusta, ihmisillä ei ole tutkimukseen perustuvia tietoja kristinuskosta tai muista uskonnoista.

Siellä täysin moraaliton, narsistinen Trump on esitetty kristinuskon sankarina. Kyse on kuitenkin ollut vain politiikasta ja äänestäjien kalastelusta, ei uskonnosta.

Politiikan ja vallan seireenilaulu on vetänyt puoleensa saarnamiestukijoita. Apulaisprofessori Stratton viittaa Jerry Falwell junioriin, joka on kuulunut Donald Trumpin uskonnollisiin lakeijoihin.

Paheellisen messiaan puolustus

Ongelmanahan on ollut miten tehdä monenlaisiin seksi-, vero- ja muihin skandaaleihin sotkeutuneesta ja vastustajiaan huonotapaisen lapsen tavoin nimittelevästä presidentistä kristillinen messiashahmo.

Itsekin skandaalinkäryinen Falwell on, näin Stratton toteaa, turvautunut raamatunselityksiin tukeakseen Trumpin messiasroolia. Falwellin mukaan Trump on kuin kuningas David, joka oli huorintekijä ja himoitsemansa Batsheban aviomiehen murhauttaja, ja silti jumalansa valitsema ykkössuosikki hallitsijaksi.

Näin Vanhan testamentin kertomuksella evankelikaalien saarnamies on kuin selittänyt pois Trumpin – noin kristittyjen näkökulmasta ikävät – luonteenpiirteet ja toimintatavat.

Salaliittojen salattu tieto

Kimbely Strattonin joulukuisessa artikkelissa oli myös tärkeä  viittaus QAnon-salaliittoteorioihin, jotka niin ikään levittivät messiasmyyttiä.

QAnon levitti sanomaa Yhdysvaltojen salaisten johtajien pimeästä salaliitosta ja esimerkiksi lasten laajamittaisesta hyväksikäytöstä. Se julisti, että oli kuitenkin tulossa Suuri Herääminen, jossa ”totuus” paljastuu.

Tämän salaliittosivuston mukaan, näin Stratton kertoo, kyse oli myös maailmanlopun näkökulmista, suuresta lopusta eli Showsta.

Loppiaisena me kaikki näimme, mikä tämä suuri ”show” oli. Presidentinvaalin tosiasiallisen häiviönsä kieltävä Trump, jonka faktantarkastajat toteavat presidenttikautensa aikana valehdelleen noin 20.000 kertaa, lähetti loppuratkaisunaan äärikannattajansa amerikkalaisen demokratian kimppuun, estämään Joe Bidenin presidenttinimityksen viimeistä vahvistusta.

Kuten Kimberly Stratton totesi jo joulukuun 2020 artikkelissaan, messiasliikkeet päätyvät lopulta tuhoamaan sen, mitä ne esittävät asettuvansa pelastamaan. Mytologia ei voitakaan tosiasioita.

Loppiaisena 2021 Capitol Hillillä Donald Trump tuhosi oman poliittisen perintönsä, mikä se sitten olikin,  ja onnistui presidenttikaudellaan vakavasti vahingoittamaan amerikkalaista demokratiaa.

Väärä kuningas

Donald Trump on ollut neljän vuoden ajan ”väärä kuningas”, jota suuri joukko, miljoonia uskonnollisesti motivoituneita, outoihin salaliittoihin uskoneita amerikkalaisia on kannattanut ja äänestänyt.

Näitä ihmisiä, jotka korona-aikamme maailmassa saavat myös kiittää messias-Trumpia taudin valtavasta leviämisestä Yhdysvalloissa, ovat ohjailleet manipulaatio ja uskonnollinen mytologia.

Kannatuksen käyttövoimana ovat olleet tietämättömyys, ”edistyksellisten” piirien suvaitsemattomuus perinteisiä arvoja kohtaan sekä taloudellinen ja sosiaalinen marginalisaatio.

Uskonto mobilisaatiotekijänä

Ihmisiä, varsinkin, jos heillä ei ole kunnollista koulutusta, voidaan helposti manipuloida monin tavoin. Poliittisen kannatuksen saamiseksi Donald Trump apulaisineen manipuloi USA:n kristittyjä. Nämä kannattivat ja kannattavat häntä, vaikka mies edustaa jokseenkin kaikkea, mikä on epäkristillistä.

Monet trumpismin suomalaiset kommentoijat eivät ole ymmärtäneet Donald Trumpin uskonnollisen ja fanaattisen kannattajakunnan merkitystä. Näin on lähinnä kai siksi, että tämä ilmiö, joka oli totta Yhdysvallossa, ei ainakaan vielä nyt voisi löytää kannatusta meillä Suomessa.

Asia on kuitenkin hyvin tärkeä – myös meillä Suomessa. Koulujemme uskonnonopetusta ei  kannata arvostella eikä  sitä kannata yrittää poistaa.

Koulujemme uskonnonopetus tarjoaa kasvavalle nuorisolle tieteelliseen tutkimukseen perustuvaa tietoa. Se toimii oivana rokotuksena kaikkia, myös poliittisia ja väkivaltaisia messiasrooleja tavoittelevia vallantavoittelijoita vastaan.

  1. T-L. Luukkanen,

    Keskityksesi nuoremman Falwellin seitsemännen käskyn rikkomisiin on yhtenevä, kolleegasi prof. V-M. Kärkkäisen blogikirjoituksen kanssa. Hän myös teki samasta asiasta ja henkilöstä esikuvan pahimmasta.

    Bidenin valinta suo tilan tasa-arvoiselle avioliitolle ja homoseksuaalisuudelle.

    Kärkkäisen evlut. esimiehet ja läheisimmät työtoverit ovat kumpikin ‘tunnustavia’ homoja, joista toinen, Etelä-Kalifornian piispa kävi Suomessa vierailulla n. vuosi sitten, mies-puolisonsa kanssa. Käynti sai paljon palstatilaa mm. Kotimaa-lehdessä.

    Trump on tehnyt itsensä ääliöksi, mikä ei ole varmistanut hänen ikuista tuhoaan, vaan oli ja on yhtä varmasti kadotuksen lapsi kuin parhain muotojumalinen tai epäitsekkäin humanisti, ellei Jeesuksen sovitustyötä ole otettu vastaan. Uskoon voi tulla hetkessä, mutta uskoontulleen luopumus on lopullinen kun tila on päätynyt paatumukseen, josta paluuta ei ole.

    • Reijo Mänttäri. Kommenttisi voisi tulkita niin, että Sinun mielestäsi on parempi, että USA:n presidenttinä on demagogi ja narsisti kuin että presidentti on vaikkapa spn-avioliittoihin myönteisesti suhtautuva kompromissipoliitikko. (En kannata sen enempää spn-avioliittoja kuin vapaata raskaudenkeskeytystä). Joskus kristitynkin on pakko arvioida, kumpi kahdesta pahasta on parempi. Ja äänestää sen mukaisesti.

    • Marko,

      Niin, jos tulkita haluaa. Kuitenkaan en ole Trumpin kannattaja enkä edes republicaanien, vaikka toistakymmentä vuotta elin, asuin ja tein töitäkin vain oikeistoa kannattavien evankelisten kanssa, pääasiassa. Mielipiteeni tiedettiin ja niistä halukkaiden kanssa keskustelinkin. Itseasiassa niin minä kuin vaimonikin emme kannata sossuja eikä kokoomuslaisia, koska kumpaisenkin puolen politiikot myötäilevät kantoja, joista on hyötyä heidän puolueelleen. Asioista voidaan luistaa tarvittaessa.

      En tuonut kyllin voimakkaasti pointtiani, mikä oli mm. Kärkkäisellä tasa-arvoinen avioliitto, homous ja homopiispat ja heidän innoittamansa luterilaisuus. Nämä tulee erittäin selvästi esille keskeisenä kysymyksenä, etenkin kun tuntee Kärkkäisen kehityksen kaaren minkä hän on julkisissa lausunnoissaan vahvistanut.

      Kummallakaan politiikalla, oikealta tai vasemmalta ei Evankeliumia sponsoroida.

    • ”Bidenin valinta suo tilan tasa-arvoiselle avioliitolle ja homoseksuaalisuudelle.”

      Niin? Tarkoitatko että homoseksualisuudelle ei saisi olla tilaa? Minne heidän pitäisi sitten mennä. Takaisin kaappeihin vai ?

    • Taas kerran… Mikä siinä on, että homous kutkuttaa Reijo Mänttäriä niin, että se saa hänet palaamaan siihen miltei joka käänteessä.

      Mutta itse asiasta: Homous ei ole USA:ssa rikos, ja samaa sukupuolta olevien avioliitot ovat jo vuosia olleet arkipäivää. Pride-tapahtumat ovat muodostuneet kansanjuhliksi.

  2. Kimmo, koetat pullistella omahyväisyydessäsi kun uskottelet itsellesi uskon Jeesukseen Kristukseen olevan hölynpölyä. Sinulla on vielä paljon opittavaa. Tuo ei tehoa ajatteleviin ihmisiin, koska he näkevät lävitsesi kuinka heikoilla olet varmuudessasi.

    Todennäköisesti keksit tähänkin jotain omasta mielestäsi nokkelaa. Siitä vaan. Ei hetkauta yhtään.
    Sinulle hymyillään.

    • Ahonen: ”Kimmo, koetat pullistella omahyväisyydessäsi kun uskottelet itsellesi uskon Jeesukseen Kristukseen olevan hölynpölyä. Sinulla on vielä paljon opittavaa. Tuo ei tehoa ajatteleviin ihmisiin, koska he näkevät lävitsesi kuinka heikoilla olet varmuudessasi.”

      Aina kun aletaan mennä henkilökohtaisuuksiin, se on merkki siitä, että keskustelukumppanin persoonaan puuttuva keskustelun osapuoli alkaa hermostua ja perustellut asia-argumentit alkavat loppua. Siltä tämä vähän nytkin näyttää.

      Eikö sinulla ole itse asiasta mitään sanottavaa?

      Ahonen: ”Sinulle hymyillään.”

      Kyllä minulle saa hymyillä. Hymy on kaunis piirre ihmisessä. Hymyilen mielelläni itsekin.

  3. Kimmo Wallentin. Yritä nyt ihan oikeasti ymmärtää, että uskonnon opetus koulussa EI enää vuosikausiin ole sisältänyt uskomusten opettamista faktoina. Ellet sitten tosiasiallisesti pidä uskonnon kouluopetusta ylipäänsä tarpeettomana, koska mielestäsi jokseenkin kaikki uskontojen sisältö aina faktoja myöten on täysin mielivaltaista huuhaata. Tai sitten mitään faktoja ei ole. Jäljelle taitaa jäädä Wikipedia-tasoinen informaatio siitä, kuinka monta muslimia tai kristittyä maailmassa on tai missä päin maapalloa Pietarinkirkko, Kaaba ja Wittenberg sijaitsevat. Minusta inttämisesi on lähinnä lapsellista.

    • Sjöblom: ”uskonnon opetus koulussa EI enää vuosikausiin ole sisältänyt uskomusten opettamista faktoina”

      Koita itse ymmärtää, että ”uskontotiedon” vai pitäisikö sanoa uskontojen historian opettaminen on mielestäni ihan ok. tarpeellista ja yleissivistykseen kuuluvaa. Eikö se muka ole käynyt kommenteistani selväksi?

      Sjöblom: ” Jäljelle taitaa jäädä Wikipedia-tasoinen informaatio siitä, kuinka monta muslimia tai kristittyä maailmassa on tai missä päin maapalloa Pietarinkirkko, Kaaba ja Wittenberg sijaitsevat.”

      Aika halpahintainen henkilöön kohdistuva veto, jonka tarkoiitus on ilmeisesti halventaa persoonaani.
      Mitä Wikipediatasoiseen informaatioon tulee, niin antaako Wikipedia väärää tietoa eri uskontoja tunnustavien ihmisten määrästä tai Pietarinkirkon, Kaaban ja Wittenbergin sijainnista? Jos antaa, niin voithan aina korjata tiedon. Ellet sattunut tietämään, niin tiedoksesi, että Wikipedia antaa mahdollisuuden korjata väärän tiedon.

      Mitä yleensä tiedon hankintaan tulee, niin muillakin kuin teologeilla saattaa olla yliopistotason tutkinto.

  4. Tässä kommenttiketjussa tärkein huomio on Yrjö Sahaman kommentissa: ”Koulu ei saa käännyttää lapsia vanhempien vakaumusta vastaan.” Juuri näin. Ihmettelen täällä kommentteja, joista saa käsityksen, että kaikki amerikkalainen kristillisyys on pahasta. Mitä väärää on ylistysmusiikissa tai sairaiden puolesta rukoilussa? Tähän sekä ylistämiseen raamattu meitä kehottaa.
    Lisäksi olen pitkään ihmetellyt ateisteiksi itseään kutsuvien innokasta dissaavaa kommentointia täällä. Minä en vaivautuisi ateistien keskustelusivuille (jos heillä sellainen on.)

    • Petteri,

      Ei varmasti kaikki amerikkalainen kristillisyys ole ”pahasta” eikä ylistyksessä tai sairaiden puolesta rukoilussa sinänsä mitään pahaa tietenkään ole. Kyse on siitä, millaisella pohjalla nämä ovat. Olen vain huomannut, että amerikkalainen pinnallisuus ja jonkinasteinen bisnesajattelu kuultaa sieltä liikaa läpi. Tulee vastaa esim kirjoja, joita ei vain pysty lukemaan kyseisten asioiden takia. Näkemykset ovat niin vieraita ja epäaidon tuntuisia.

    • Maunu: ”Lisäksi olen pitkään ihmetellyt ateisteiksi itseään kutsuvien innokasta dissaavaa kommentointia täällä. ”

      Jos mahdollisesti tarkoitat muiden muassa myös minua, saanen ilmoittaa, etten ole kutsunut itseäni ateistiksi. Se, etten usko henkiolentoihin, ei vielä tee kenestäkään ateistia. Uskonnoton olen kylläkin. Jos joku katsoo, että se on sama asia kuin ateismi, niin ei minulla sitäkään vastaan mitään ole.

      Toiseksi: kommenttini eivät ole dissaavia, vaan suurimmaksi osaksi lähinnä kysyviä, ihmetteleviä tai kyseenalaistavia. Perusteettomia väitteitä en pidä faktatason tosiasioina, vaan lähinnä tunneperäisinä sokeaan uskoon perustuvina mielipiteinä (MUTUNA), joten sellaisille minulla on tapana esittää vastaväitteitä ja kritisoida niiden todenperäisyyttä. Sitä ei kuitenkaan pidä katsoa dissaavaksi kannanotoksi.

      Maunu: ”Minä en vaivautuisi ateistien keskustelusivuille”

      Mielenkiintoinen tieto, mutta mitä sillä tämän keskustelun kanssa on tekemistä?

  5. Kimmo Wallentin. Suoritin itse opettajaopinnot toistakymmentä vuotta sitten. Silloin tajusin ensimmäisen kerran, kuinka ”pihalla” kirkko ja kristillinen usko ovat ihmisten arjesta. Monella tasolla. Ja kuinka hyvin voi toimia työyhteisö, jossa kuitenkaan ei lauleta virsiä ja rukoilla.

    Tapasin silloin itseäni huomattavasti nuorempia, fiksuja eri aineiden opettajaopiskelijoita. Muuan heistä – itse ekämänkatsomustietoa koulussa lukenut – esitti ihan vakavissaan, että uskonto on ihan turha oppiaine. Hänen mielestään historian opettaja voisi kahdessa oppitunnissa käydä läpi sen kristillisestä uskosta, mitä tarvitaan. Kuulemma Euroopan keskiajan ymmärtämiseen. Luin seuraavina vuosina myös elämänkatsomustiedon opettajan pätevyyden, joten näin omakohtaisesti senkin, kuinka ohuen ja osin vääristyneen käsityksen kristinuskosta voi saada jopa yliopistotasolla. Wikipedian tasoa (joka tietysti vaihtelee artikkeleittain).

    • Mitä sitten? En minä tieteellisen uskonnon opetusta vastusta enkä ole ikinä vastustanut. Se kuuluu jokaisen kansalaisen yleissivistykseen ihan kuten puoluepoliittisten vakkaumusten ja eri suuntausten läpikkäyminen. En myöskään vastusta ”Suvivirttä” enkä ”Enkelitaivasta” ja niiden veisaamista kevät- ja joulujuhlissa. Pidän noita virsiä (itselleni) nostalgisia tunteita nostattavana kulttuuriperintönä.

      Minun aikanani vielä lukiossakin v. -64 päntättiin täydellä touhulla jumaluskoa kirkkoherran firabelihommina opettamana ja veisattiin virsiä aamunavauksessa (aamuhartaudessa siihen aikaan). Enemmän tai vähemmän innolla pänttäsin minäkin Raamattua päähäni, koska oivalsin, että kiitettävä arvosana uskonnosta oli helppo nakki ja tapa vaikuttaa lukuaineiden keskiarvoa nostavasti (eipä uskonnolla juuri muuta merkitystä elämässäni ole ollutkaan). Kastettu olen, rippikoulun toki käynyt ja kirkossa vihitty, koska kaikki tuo oli vielä 60- luvulla tapana. Kirkosta eronneita ja uskonnottomia katsottiin tuolloin vielä pitkään eikä joukosta haluttu erottua, joten oltiin sitten kristittyjä luterilaisia tavan vuoksi.

  6. Kimmo Wallentin. (Onneksi) 1960-luvulta on tultu eteenpäin. Minun arvioni on se, että vaatimus tieteellisestä uskonnon opetuksesta tarkoittaa käytännössä uskonnonopetuksen sisällön ohenemista ja vääristymistä. Kaikki olemme kai yhtä mieltä siitä, että uskontohostorian/uskonnon opetuksen pitää perustua tieteelliseen tutkimukseen (= teologia, uskontototiede, pedagogiikka). Ja juuri näin sattuu nykyään olemaan. Jostakin syystä juuri koulun nykypäivän uskonnonopetukseen otetaan kuitenkin kantaa vuosikymmenten takaisten käsitysten pohjalta ikään kuin mikään ei olisi muuttunut. (Minusta tuntuu, että itsekin taidat ajatella näin). Esimerkiksi vapaa-ajattelijat ovat jopa vaatineet, että ET:n opettajat eivät saisi olla uskovia ja johonkin uskontokuntaan kuuluvia. Tämä vaatimus on yksinkertaisesti peilikuva menneeltä ajalta, jolloin uskonnon opettajan piti kuulua kirkkoon ja muut tarvitsivat erivapauden. Ja uskonnon oppikirjatkin olivat piispainkokouksen hyväksymiä. Ei tällaiseen halua kukaan palata. Mutta tieteellisesti pätevä uskonnonopetus on eri asia kuin uskontoallergia, jossa lapsia ja nuoria halutaan ”varjella” kaikelta uskonnolta. Ja tämä heijastuu monin eri tavoin näihin keskusteluihin. Itse kannatan muuten kaikille yhteistä katsomusainetta yläkoulussa/lukiossa.

    • Sjöblom: ” (Minusta tuntuu, että itsekin taidat ajatella näin)”

      Olisi erittäin suotavaa, ettet yrittäisi pistää ajatukksia päähäni ja sanoja suuhuni (eräänlainen ylimielisyyden ilmentymä). Ethän voi sanoa tuntevasi minua pätkääkään.

      Kun kirjoittelen tänne näitä kannanottojani uskonnoista ja uskosta, puhun (kirjoitan) ainoastaan omista aatoksistan, tuntemuksistani, ihmettelyistäni ja maailmankatsomuksellisista mietteistäni. Jokainen saa minun puolestani uskoa ihan mihin haluaa, tehdä uskonsa innoittamana tai vaatimana mitä tarpeelliseksi katsoo ja tulla uskollaan autuaaksi edellyttäen ettei ole häiriöksi tai vaaraksi muille.

      Esim. rakas vaimoni jonka kanssa 54. hääpäivä koittaa tuota pikaa uskoo kristinuskon Jumalaan ja kuuluu kirkkoon. Silti tulemme keskinäisen rakkauden yhä roihutessa (tosin jo pienemmällä liekillä kuin puoli vuosisataa sitten) mainiosti toimeen keskenämme. Jopa minä, paatunut pakana olen pitänyt tapana käydä rakkaan siippani kera kirkossa kauneimpia joululauluja laulamassa (tosin ihan vaan tunnelman vuoksi).

      Hyväksyn täydellisesti hänen uskonsa ja hän minun uskonnottomuuteni.

  7. Kimmo Wallentin. Tässä ei tietenkään ole kysymys meidän kummankaan uskomisesta tai uskomatta olemisesta. Eikä niiden arvottamisesta. Vaan kyse on ihan vaan uskonnon opetuksesta. Heittelet sarjana erilaisia väitteitä. Niitä yhdistää minun silmissäni jokin merkillinen tarve provosoida ja hämmentää. Sekä sellainen logiikka ja asenteellisuus, jonka tunnistan hyvin selkeästi muista yhteyksistä, vaikka yksityiskohdissa on eroja. Hyvää tammikuun jatkoa.

  8. Seppo Heinola,

    Seppo,

    Tuossa viittasin Kärkkäisen ennen evlut kirkkoon liittymisestä ja tämän kirkon papiksi vihkimyksestä. Hän alkoi tuoilloin, v. 2015 julkisesti kommunikoimaan, toimimaan “komero-maailman” kanssa, josta mielestäni, on osoitus Etelä-Kalifornian piispan Guy Erwinin kutsu järjestäytyä evlut papiksi. Erwin on ensimmäisiä evlut homosexuaalipiispoja, jonka painotus jo ennen piispaksi tuloa on ollut julkinen toiminta ‘kaapista’ käsin, yhdessä miespuolisonsa Rob Flynnin tukemana, yli 20 vuoden ajan. Vielä Kärkkäiseen liittyen ja hänen alueeseensa Texasin evlut kirkon pappina. Oliko sielläkin sama “vetonaula”, eli ‘kaapista’ käsin toiminta. Juuri samoina aikoina Texasin evlut piispa Kevin Kanouse julkitoi ja painotti olevansa homosexuaali.

    Tällä katsauksella haluan osoittaa, missä “kaapin” paikka muunmuassa on, koskien hengetöntä hengellistä toimintaa. Käytännössä kaikki laitoskirkot suovat täydet ‘oikeudet’ homoudessa eläville.

    Voit lukea vielä Kärkkäisen blogin Kotimaan lukijablogien palstalta: “Veli-Matti Kärkkäinen: Kuinka amerikkalainen oikeistokristillisyys myi sielunsa paholaiselle
    26.10.2020.”.

    Tässä kirjoituksessaan hänellä on sama päällimmäinen huoli, kuin T-L. Luukkasella. Suurin synti on kummallakin, Luukkasella ja Kärkkäisellä, Falwell Jr., siveettömyys hänen avioliittonsa ulkopuolinen suhde toiseen naiseen, mikä ei tietenkään ole vähemmän paha, vaikka nurinkurinen, kuin kahden homopiispan luonnoton sukupuolinen suhde. Ongelma, mielestäni on se, että vaikka kumpikin on 7. käskyn rikkomus, niin mieheen tai miehiin ryhtyminen on DNA:ssa, eli luomistyön tulos. Eli sille ei mahda mitään!!??. — Samaan verrattavia “DNA-ilmiöitä” vastaan taistellaan Jumalan Seurakunnassa koko ajan. Jo lapsuudessa isäni vietti suuren osan aikaa sielunhoitajana erilaisten taipumusten johdosta vankilaan päätyneitten kanssa, mutta jotka olivat tulleet uskoon. Näillä ‘taipumuksilla’ tarkoitan esimerkiksi patologisia valehtelijoita, väkisinmakaajia, lasten hyvkäsikäyttäjiä, varkaita, väkivaltaisia kuten murhaajat ja tappajat jne. Myös homouden harjoittajat ja eläimiin sekaantujat olivat isäni “asiakkaita”. Vasta viime vuosina tulin tietämään hänen työnsä laajuuden seurakunnan vanhimpana, koskien luonnottomuuksista vapautuvia. Arvo Ylppö oli yövieras meillä usein ja isäni kanssa he vierailivat vankiloissa.

    Nämä kaikki luettelemani pahuuden harjoittajat ovat olleet lapsuudenseurakuntani jäseniä, kun he simerkiksi vankilasta vapautuivat. Paljon tappioita koettiin mutta lopulta päädyttiin voittoon. USA:ssa ja Etelä-Euroopassa homoudessa elävät, mutta siitä vapautua haluavat, ovat olleet veljiä ja valheveljiä, joiden rinnalla olen kulkenut. Valheveljeys on kasvamaan päin ollut viimeiset kymmenen vuotta. Seurakunnissa ollaan unohtamassa, mikä oli syy vedenpaisumukseen ja mistä sateenkaarikin muistuttaa, tai Sodoma-Gomorra tapaus, missä miehet yrittivät väkisin yhtyä enkelihin.

    Syntiinlankeemuksen seurauksena kaikilla, uskovilla ja uskomattomilla, on alueita, mikä viettelee syntiin. Jeesuksen veressä on voima ja voitto kaikesta, olen sen saanut todistaa koko elämäni ajan.

    Enempää en voi viitata elämäni mittaiseen kokemukseeni homojen kanssa, mutta syttyminen omaan sukupuoleen saa tilaa, koska piispatkin ovat homoja.

    • ” Näillä ‘taipumuksilla’ tarkoitan esimerkiksi patologisia valehtelijoita, väkisinmakaajia, lasten hyvkäsikäyttäjiä, varkaita, väkivaltaisia kuten murhaajat ja tappajat jne. Myös homouden harjoittajat ja eläimiin sekaantujat olivat isäni “asiakkaita”.

      Todella mauttomia rinnastuksia. Ja on tieteellinen konsensus siitä, että homous ei ole ’taipumus’ vaan ominaisuus. Kuten vasenkätisillä ei ole taipumus vasenkätisyyteen vaan se on ominaisuus. Homoissa on muuten erityisen paljon vasenkätitisiä. Miteipä mistä se johtuu…
      Olen havainnut, että usein miehet pelkäävät kiharia hiuksiaan, löysää kaulanahkaansa, löysiä ranteitaan ja isoja rintojaan. Miksiköhän?
      Homoutta ei määritä yksin Dna/geenit/kromosomit vaan myös muut kohdunsisäiset tekijät kuten hormoonit ja niiden tasot. Olen konsultoinut asiassa aikanani Suomen johtavien endikrinologien kanssa. Mene ja tee sinä Mänttäri samoin.

    • Olen jo toisessa polvessa synnin hedelmän, homous, hoitaja. Eli arvostaisin, jos voisit ottaa huomioon tämän, josta kommentissani perustellen ja riittävän laajasti mainitsin. Et ole kiinnostunut hengellisestä tutkiskelusta, minkä Raamattu ilmoittaa ainoaksi tavaksi päästä ymmärtämään asioiden todellinen olemus. Se ei onnistu ilman uskoa, vt. Hebr. 4:2. Sakramentaalinen pelastusoppi kieltää tällaisen, vedoten, ettei kukaan voi olla varma mistään’, (mukailu). Kuitenkin Raamattu, Jumalan Sanan, Jeesus on ainoa Totuus ja koko Totuus. Jos tätä Raamatun kantaa ei tiedä, eli ei usko, niin tulkintojen määrälle vain ”taivaan kansi” on kattona.

      ” hormoonit ja niiden tasot.”, ynnä muu viitaamasi on rappeutuneisuuden tutkimista. Sinun kantasi päätyy ikäänkuin rappioiden ’aarteisiin’, jotka Raamattu osoittaa asioiksi, joita meidän tulee vastustaa ja poistaa. On totta, että homous ei pyyhiydy yhdellä ’yskäisyllä’, niinkuin ei mikään synnin hedelmä, koska itse puuhun ei puututa. Siihen puuttuminen on mahdollista VAIN huutaa avuksi Herran nimeä. Likaisissa vesissä uimiseen tottuu, tuntuu mukavalta lillua niissä. Parannuksessa, uskoontulossa synnymme uudesti, lohikalaksi, jotka elävät vain kirkkaissa virtaavissa vesissä. Pohjamutia imuroivasta karpista tai kissakalasta loheksi muuttuminen on mahdollista vain itse hyppäämällä uudestisynnyttävään kanavaan. Se on syntymä, mikä ei ole maallista, miehen tahdosta alkanutta, eikä korreloidu aikaan syntymisellä.

      Suurin osa ’asiantuntemista’ suuntautuu vain Jumalasta, Raamatun ilmoituksesta poispäin. Ensimmäinen ’asiantuntijaelin’ ovat tunnustuskirjat.

    • Toivottavasti yksikään homo ei joudu Mänttärin käsiin psyykkisesti murskattavaksi. Seurauksena uhkaa itsetuhoisuus, äärimmäisenä hengen riistäminen itseltä.

    • ”Lohikalan on syytä varoa rannalla viehettään heittelevää kalastajaa.” Perhokalastajan nimi taitaa olla Omavanhurskaus tai Ulkokultaisuus.

    • Kuulehan Mänttäri, mikään hengellinen raamattupohjainenkaan tutkimus ei auta sinua pääsemään sisäölle ihmisen DNA:n,kormosomeihin, geeneihin eikä homrooneihin ja analysoimaan niiden laatua ja tasoja. Siihen tarvitaan pätevä tieteellinen koulutus ja näin koulutetujenihisten tutkimustuloksiin luottaminen. Eikä näin opittuja faktoja muuta ei loitus eikä rukous. Jos ihmisellä on vihreät silmät ne pysyvät vihreinä vaikka hän kuinka hokisi Herra,Herra, Herra , Herra….

      Käytit räikeästi ilmaisua ’Sepon homous’. Minä olen ollut ja tulen olemaan hetero koko ikäni, mutta se ei ole estänyt eikä estä minua opiskelemasta ja ymmärtämsästä elämän ilmiöitä ympärilläni. Ja valaisevaa on ollut lukea esim. Davidin ja Jonatanin suhteesta…
      Kun luin viestisi tuntui kuin olisin siirtynyt 1300 luvulle.

    • Seppo,

      Kyllähän minä Mänttäri, nyt kuulen, luen ja kuuntelen sinua. Ensinnäkin olen todella pahoillani, meidän kummankin puolesta, ettemme ole julkaissut heterouttasi yhtä voimakkaasti kuin ”homouttasi”. Tiedän, että on monia homouden kannattajia tai vähän enemmän kuin ymmärtäjiä, joiden lähipiirissä, esim. omassa perheessä on homoudessa tai homona elävä. Heidän harrastuksensa kyllä ymmärrän ja olen siihen enemmän kuin tutustunut. – Tähän väliin; toivon, että otat huomioon pahoitteluni, että sinua homoksi kutsuin, koska et sitä ole. –

      Mitä itse aiheeseen tulee, niin en ole mainostanut toimintaani luomisjärjestyksestä poikkeavuuksien parissa. En halua tämän laajemmin siitä mainita, mitä minun “tehtävääni” on kuulunut. Mainitsin myös isäni, jonka sielunhoito, rinnalla kulkeminen, ei herättänyt huomiota. Toisaalta helluntaiseurakunnissa, yleensä, on sija kaikenlaisille erehtyville ja lihassaan puutetta kantaville. Vankiltuomioita kärsineitä perverssejä ei ole paljon, eli ‘tavallisuus’ on hallitsevaa uskovienkin keskuudessa, mitä rappeutunisuuden hallintaan tulee.

      Tässä ja V-M. Kärkkäisen blogissa, luokitellaan saastaisuuden huipuksi vieraissa käynti, vaikka Daavidia ei tuodakkaan ‘lieventävänä’ historiaan kirjauksena, niinkuin yleensä. Tarkastelutapa eli tulkinta, opitaan ja kehitellään, jos ei olla tehty Paavalin lailla, että tohtoriaattien ansiot ja opit on hyljätty roskiin. Juuri siksi Fawelin lankeemus on pahin asia. Synneillä ei Jumalan edessä ole aste-eroja. Ihmisten, kirkkojen tunnustuskirjojen pohjalla luokitellaan pahuuden aste sakramentaalisessa opetuksessa ja mikä poistuu eri nopeuksilla kiirastulessa (RKK). Jos et näe, miten tämä liittyy T-L. Luukkasen ja Kärkkäisen blogeihin, niin yritän avata asiaa lisää.

      Mitä Daavidiin ja Joonatanin ystävyyteen tulee, niin se oli Jumalan antamaa, ei aistillista tunnekokemista. Pystyn täysin samaistumaan tällaiseen veljeyden, kemioiden toimivuuteen, jonka Jumalakin siunaa. Sukupuolinen syttyminen on eri asia, ja eri asiana Raamatussa painotettu. Tämänkin takia koko Raamattua, ilman tulkintoja ja jopa selitysteoksia olisi hyvä lukea päivittäin. Teen näin ja en ole harvinaisuus ja siksi kaikkialla maailmassa “helluntalaiset” tietävät asian laidan. Tuo “tieto” on uskon hedelmä, vaikutus. Itseymmärrystä kehotetaan jo VT:n puolelta lähtien karttamaan, pysyä erossa. Voi olla vaikeaa, koska on yksinkertaista. Tieteen tehtävä, jos sellaista on, on vain vahvistaa Kirjoitukset.

    • ”Tieteen tehtävä, jos sellaista on, on vain vahvistaa Kirjoitukset.” Käymme tätä keskustelua välineellä, jota ei olisi olemassa ilman eri tieteitä. Lasketko sen ’Kirjoitusten vahvistamiseksi’?

    • Yrität Reijo M. korjata mutta huonommaksi etten sanoisi ällöttävämmäksi vain menee, käyttääkseni rakastamiasi värikkäitä verbejä minäkin. Seliselitelysi ei siis ole ”miehekästä”.
      Kumpaakan luonnollista ilmiötä : ei heteroutta eikä homoutta tarvitse mitenkään mainostaa eikä myöskään kumpaakan ’kannattaa’, mikä käyttämäsi verbi ei sovi asiaan lainkaan. Jalkapallojoukkueita ja puolueita kannatetaan. Ei esim. silmien väriä…

      ”Mitä Daavidiin ja Joonatanin ystävyyteen tulee, niin se oli Jumalan antamaa, ei aistillista tunnekokemista.

      No voi hyvänen aika, Jumalan antamiahan ne aistilliset tunnekokemuksetkin ovat…kun aistit ja tuntevat aivot ovat Jumalan luomia…Daavidin ja Joonatanin suhteen luonne näkyy sanonnassa ’naisen rakkautta ihanampi rakkaus’ ja etenkin Saullin poikansa äidille omistamissa alkukielisissä sanavalinnoissa.

    • Seppo,

      Käsittääkseni, en ole käyttänyt “ällöttää”-verbiä. Yökötystä käytin, kun kommentoin Jormalle, kun häntä yökötti.

      Mielestäni olisi ollut johdonmukaista ja kahden professorin blogiin liittyvää, ottaa näkökulma homoiksi itsensä ilmoittaneihin evlut piispohin, ynnä katsoa, eli voidaanko vetää kummastakin yhdistävä syy-linja Trumpin vastustukseen.

      Lievästi sanottuna on tyylitöntä lähestyä ”kaapista” käsin heterojumalattomuutta. Olen perustellut, miksi nämä asiat yhdistelen ja niitä vastaan voi väittää ja perustella väittämä. Tälle suhtautumiselle on jumalattomia perusteita, eli maltillisemmin ilmaistuna, perusteita Raamatun ohjeitten ulkopolelta. En tarkoita, että homous olisi iankaikkisuusperspektiivistä katsottuna pahempi kuin tuo 7. käskyn rikkomisessa eläminenkään. Kummallakin on kuitenkin seuraamukset tässä ajassa, niinkuin historia jo noin 4000 vuoden ajalta osoittaa. Toisaalta jumalattomuudesta kääntyminen ‘tuottaa’ iankaikkisuusosan taivaassa. Asiat eivät pahene tässä ajassakaan vaan alkavat kääntyä parhain päin, aletaan elää taivaan tunnussa.

      “Kumpikin ilmiö” sai paikan luonnollisten joukosta ilman eri päätöstä, eli ilman Jumalaa. Kaikella minkä Jumala loi, niin se oli hyvää, täydellistä ja kaikella oli luonnollinen jatkumo, hyvä seuraamus. Ihmisen oma tahto viehättyi Saatanan hetken hurmaan, hyvältä näyttävään, hyvältä maistuvaan ja jopa kaiken hyvän jälkeen ikäänkuin alkoi kajastaa ymmärryksen vaikutus. Unohtui Jumala ja Hänen lupauksensa, vaikka se on ainoa ymmärrys. Se ei ollut kertatapahtuma paratiisissa, vaan Saatana kauniina käärmeenä tänäänkin lupaa paremmalta maistuvaa, paremman näköistä, korkeampaa nautintoa, “hovin” loistoa jne.

      Eli ollaan suistuttu pois ‘raiteilta’, joita myöten kulkevalla olisi ollut kaikki, mitä kukin tarvii ja vähän enemmänkin.

      Mitä homouden nautintoihin tulee niin ne eivät korreloi rakkauden, ei philadelphian eikä agapen kanssa. Ensimmäinen, philadelphia, on ominaisuus, jota kuvataan sympatia-, kemia- ja muilla tunteitten vaikutuksilla. Veljellinen rakkaus, vt. 1.Tess.4:9,10 on tila, mikä Seurakunnassa pitäisi vallita. Siihen on monta kehotusta, mutta rajottuu tähän aikaan, eikä edistä iankaikkista ilman alisteisuutta Jumalan hengelle.

      Jumala antaa tähän luomaansa koteloon, sisältäen ruumiin ja tunteet, kokemista aistien kautta. Suvun jatkamisen Jumala on luonut miellyttäväksi kokea ja kehottaa vaalimaan suhdetta, missä jatkamishalut on tarkoitettu toimia, eli tulla yhdeksi lihaksi. Miten ja minne se tapahtuu, on ollut luonnollista jo ensimmäisellä ihmisparilla. Perverssiot nousi pintaan mm. kun ihmiskotelon ottaneet “jumalan pojat” yhtyivät ihmis-naisiin. Tuntui hyvältä ja kun tunne loppui sitä täytyi saada lisää sellaisella vauhdilla, että oikea ja nurja puoli sekosi siinä määrin, että pahuus nousi ‘taivaisiin asti’. Lopun tiedätkin.

      Poimintasi ’naisen rakkautta ihanampi rakkaus’, on mielestäni sen verran epätoivoinen etten nyt tässä lähde sitä ’avaamaa’, koska muutenkin kirjoittamastani tuli pitkä.

      Tutkiminen ja opiskelu ei voi antaa Raamatun vääristäviä tuloksia. Tulkinnat, jälkitotuudet eivät ole Kallion päällä vaan ne ovat ‘syvällisiä’ kuin suonsilmä ja sinne mahtuu mielivaltaiset, vaihtuvat (kehittyvät) TULKINNAT kromosomeista, DNA:sta, hormooneista jne.

    • Mänttäri, jatkat sekava hölinää,johon ei tarvitsi vastata,muta komentoin nt kuminki kahta asiaa.Ihmiskoteloista ja naisenrakautaihmellismepää rakkautta.
      Tuosta Genesis 6 2-4 ensin:
      1) Kiinnostavia kohdan jakeissa ovat erityisesti käsitteet nefilim, beni elohjim, gibborim, olam, ha shem. Kun ensimmäiset käsitteet käännetään nimittäin sananmukaisesti sanahistoriallisissa merkityksissään, tulee myös jakeet ymmärrettävimmäksi ja myös jakeiden viimeisestä sanasta nouseva els/ koodi sekvenssilukuineen (skip 13) johdonmukaiseksi. Käsitteet ovat käännettyinä: neflim = alaslaskeutuneet, heprean verbistä nafal: tulla alas, beni elohjim = jumalien pojat, gibborim = ylösnousevat: heprean verbistä gabar: nousta ylös, olam, avaruus, heprean sanasta olma: salaisuus, maailmankaikkeus, ha shem = tulipatsas: sumerin sanasta shum = tulivesi.
      Nyt jakeen 4 viimeinen lause kääntyy: ”Nämä olivat noita avaruudesta alaslaskeutuneita tulipatsaan miehiä.” Tämä lause päättyy alkutekstissä kirjaimeen mem. Jos nyt otamme tästä kirjaimesta intervallin 13 mukaan ulos kirjaimia, saamme mem`n jälkeen ensin alefin ja sitten daleth`n ja vielä uudelleen mem`n. Intervalli 13 antaa puolestaan anagrammina 31 sanan al, joka on heprean jumala-sanan vanhin perusmuoto, joka sananmukaisesti merkitsee voima.
      Kun saatu els 13:sta tuottama yhdistelmä madm päättyy vielä jumala eli elohjim sanan loppupäätteeseen -im, voimme ilman suurtakaan tuskaa lukea koodin sanaksi madim, joka nykyhepreassa kuten vanhassakin tarkoittaa – Mars planeettaa ! Muta koodi jatkuu ja tuottaa myös madm sanan jälkeen ha-shemin eli sanonnan Marsin tulipatsas!

      2) Mites luulet Mänttäri vaimosi reagoivan jos kertoisit hänelle rakastavasi jotain miestä ”Naisen rakkauta ihmeellisemmällä tavalla” ? Ilmaisu on niin voimakas että se, ja poikien suhde sai Saulin raivohinsa ja haukkumaan poikansa äidin rivoin ilmasuin ja sanoi poikansa häpäisevän äitinsä pimpsan. Saulin naisen alapäähän liittyvät sananvalinat kertovat suhteen luonteesta selvää kieltään nekin.

    • Seppo,

      ”sekavaa hölinää”-lausumasi ei tuo esiin selkeyttä puoleltasi. Otit oikein olan-takaa käsittelyyn, ensin pihdeillä poimimasi ”ulkopuoliset” pojat, jotka ottivat ihmisen muodon ’kotelokseen’.

      Minulle ei kielet ole ongelma eikä se ole ongelma kirjoitusten käsittämisessäkään. Käyn läpi alkukielillä asioita ja olen tullut huomaamaan, että niin on tehty mm. KJV, Textus receptus-ympäristössäkin, kun ollaan alkukieli kirjallisesti kopioitu ja alkukielistä ensin esimerkiksi latinaksi, italiaksi, englanniksi, saksaksi ranskaksi käännetty. Huomattavaa on, että kuhunkin kieleen kirjalliseksi saattaminen on tehty itsenäisesti, ei sovitun, consensuksen ja itseymmärryksen tuotoksena. Näissä ”taivaasta pudonneissa’ teksteissä on Pyhän Hengen ohjaus ja opastus oleellista. Pyhän Hengen, jonka Jumala lähetti Jeesuksen poistuttua ihmisolemuksesta. Kuitenkin tuo Pyhä Henki on yhtä kuin Jumala, eli Isä, Jeesus, Henki. Siksi Jeesus sanoi: ”Ilman minua te ette voi mitään tehdä”.

      Kirjoituksissa, on asia ilmoitettu aina selkeästi. Kirjoitusten selkeys toteutuu, kun Itse Sana asuu lukijassa. Niin sinä kuin Jorma haluatte loukata minua, ei mielipidettäni mainiten, vaan leimata minut sekavaksi ja hölisijäksi. Nimittelynne on pahuutta ja harkittua, eli ei jää vailla huomiota Ylhäällä eikä alhaalla, joissa ’suunnissa’ herramme asuvat, joiden edessä kumpikin seisomme.

      En siis lähde kieliopillisiin, kielirakennelman palotteluun sen sekoittavuuden vuoksi ja koska itse sanojen takana olevalla Asialla ei ole osaa itseymmärryksellä ketjuttamisessa.
      Tämä voi olla yhtä vaikeaa sinulle ymmärtää kuin sinulle minun ’hölinäni’.

      Jätetään kantamme tähän kaikille arvioitavaksi. Uskon, että olemme kumpikin tehneet ne selviksi, kaikesta huoimatta.

  9. Jorma Hentilä,

    Minua ei ”kutkuta” homous. Tiedän, että on nk. bi-seksisiä, eli kaikki käy. Tällainen kaksitoimisuuteen kykeneväisyys on lisääntyvä ”harrastus”. Etenkin julkisuudesta elävät tällaisen ominaisuuden itsestään useinkin paljastavat.

    Tuossa kommentissani Sepolle kerron niin paljon kuin se on mahdollista, homouden harjoittajien käymisestä helluntalaisten kokouksissa. Heitä ”kutkuttaa” mahdollisuus vapautua tästä synnin hedelmästä, mutta ikävä kyllä, teeskentelyä esiintyy koko ajan enemmän. Tarkoitan halussa tulla Jeesuksen auttamaksi.

    On vain yksi synti, tottelemattomuus Jumalan Hengen kutsulle, eli kapina Jumalaa vastaan. Tässä tilassa synnin puu tuottaa erilaisia hedelmiä, oireita, jotka kertovat itse taudista.

    • Ja näin lyö Reijo Mänttäri kättä trumppilaisen messianismin kanssa kommenteissaan Sepolle ja minulle.

    • Jorma,

      En ’lyö kättä’ trumpilaisuuden kanssa, en lyö kättä Bidenin kanssa, koski heidän ajatuksensa maallisia tai hengellisiä asioita. Pätkän verran voi Saatanakin sanoa oikein, Koraanissa on pitkiä pätkiä VT:n kanssaa yhteneviä jne. On kuitenkin asioita, joista Raamattu kehottaa pysymään erossa. Edes vastustamaan niitä ei kehoteta, koska ne ovat ulkopuolisia, ulkopuolisten asioita. Ei homous ja muut luonnottomuudet tarvi vastustusta, ellei ne tunkeudu Jumalan Seurakuntaan. Tähän nimenomaan Jeesus puuttui nuhteissaan seitsemälle seurakunnalle.

      Sinun ja Sepon homous on ’saanut tilaa’ tässä ajassa sitten vedenpaisumusta edeltävän ajan. Sen määrä on kuitenkin tullut niin suureksi ja törkeäksi, että pahuus nousee ”taivaisiin” asti. Nyt ei vedenpaisumusta enää tule, mutta merkit jumalattomuuden määrästä ovat kriittisen korkeat. Tämän päivän erikoisuus, on jumalaton iljettävä meno kristillisyyden katveessa, jopa nimissä, vt. katoliset pedofiili-homo papit, evlut kirkon korkeimmalle paikalle oltiin vähällä valitsemassa kolme kertaa aviossa ollut Miika Ruokanen. Vaikka evlut tai muu laitoskirkko, ei ole Jumalan Seurakunta, niin ne mainitsevat Jumalan nimen ja tulkitsevat Raamattua. Siksi Raamattussa on, Ps. 50:

      15 Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua.”

      16 Mutta jumalattomalle Jumala sanoo: ”Mikä sinä olet puhumaan minun käskyistäni ja ottamaan minun liittoni suuhusi?

      17 Sinä, joka vihaat kuritusta ja heität minun sanani selkäsi taakse!

      18 Jos sinä näet varkaan, niin sinä mielistyt häneen, ja sinä pidät yhtä avionrikkojain kanssa.

      Kohdat:

      ”Mikä sinä olet puhumaan minun käskyistäni ja ottamaan minun liittoni suuhusi?”

      ja

      ”.. pidät yhtä avionrikkojain kanssa.”

      kertovat kiellosta käyttää Raamattua synnin hedelmien hyväksymiseen ja olla yhtä-pataa Jumalan asettaman institution, vaikka ajallinen, romuttajien kanssa.

      Lyhyt tokaisusi näin suuresti Nooan aikuiseen, yhteiskunnalliseen ilmiöön on suhteeton.

    • Jotenkin minulle tulee mieleen Ted Haggard, kun luen Reijo Mänttärin – sekavasti selitteleviä – tekstejä.

Luukkanen Tarja-Liisa
Luukkanen Tarja-Liisa
Teologian ja historian tohtori, dosentti sekä oppi- ja aatehistorian tohtori, joka kirjoittaa uskonnon, politiikan ja yhteiskunnan globaaleista ja suomalaisista ilmiöistä.