Tosi evankeliumi

Minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. Room. 1:16.

Ei ole mitään muuta tosi evankeliumia kuin se viesti Jumalalta, että hän on maailmalle lahjoittanut Poikansa (Joh. 3:16) ja hänessä kaikki; että kaikilla ihmisillä tämän perustuksella on syntien anteeksiantamus ja vanhurskaus. (Apt. teot 13:38-39, Ef. 1:7, Kol. 1:14, Room. 3:23-24, 5:9, 1. Tim. 2:6) Niin on asian laita Jumalan puolelta. Ja nyt on elinehto jokaiselle yksityiselle sielulle, että hän todella uskoo tämän, toisin sanoen, ottaa sen vastaan (Joh. 1:12, 2 Kor. 6:1) ja käyttää sitä hyväkseen ja siten tulee valmiiksi iankaikkista elämää varten. Sillä vain se, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt. (1. Joh. 5:1)

Christian Möller, Armoa Armosta, s. 142, tämän päivän teksti, Sley, 1966. Sulut ovat allekirjoittaneen lisäys.

    • Ei Lutherkaan sanonut, ettei hyviä tekoja tarvita. Oikeat hyvät teot seuraavat aina uskoa. Tästä olemme ennenkin puhuneet.

      Jumala ja hänen lakinsa vaatii täydellisyyttä. Voitko siis sanoa tehneesi tarpeeksi tekoja, että niiden avulla pääset taivaaseen? Vain Jeesus on elänyt täydellisen elämän, johon voimme aina vedota Jumalan edessä.

    • Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä. KR 1992: Tehkää hedelmää, jossa kääntymyksenne näkyy! Matt. 3:8

    • Mika, jep lutherin mukaan teoilla ei ole vaikutusta pelastukseen. Joten teot eivät välttämättömiä. Mikähän merkitys niillä sitten on, pitääkö niillä vakuuttaa lähimmäinen.

    • Kyllä Luther myöhemmin ainakin hyväksyi Jaakobin kirjeen opetuksen, että ”Usko ilman tekoja on kuollut”, vaikka jossakin vaiheessa epäili sen kirjeen apostolisuutta ja Raamattuun kuulumista. ”Usko ilman tekoja on voimaton.” (Jaak. 2:20)

  1. ’Jumala ja hänen lakinsa vaatii täydellisyyttä. Voitko siis sanoa tehneesi tarpeeksi tekoja, että niiden avulla pääset taivaaseen? Vain Jeesus on elänyt täydellisen elämän, johon voimme aina vedota Jumalan edessä.”

    Vastaan tähän. Jumalalle riittää, se että yritämme parhaamme, kukin uskomme mukaan. Tämä koko kysymys on laadittu väärin. Siinä on taka-ajatuksena väärä tulkinta vanhurskauttamusopista, jonka teot pilaavat. Tämä kysymys on retoriikkaa jolla torjutaan lutherin ajan katollista ansioajattelua.

  2. Näemme tässä jälleen, mitä merkitsee Jumalan ottaminen todesta. Herra, sinä olet itse tämän sanonut, tee siis sanasi mukaan! En tule luoksesi omasta aloitteestani vaan sinun käskystäsi. Sinä olet Jumala, ja sinun sanasi on totuus. Olet itse käskenyt minua uskomaan ja rukoilemaan, ja siksi minä uskon ja siksi rukoilen. Tee nyt sanasi mukaan!

    Daavid ilmaisee saman asian sanoessaan Ps. 27:8: ”Minun sydämeni vetoaa sinun omaan sanaasi: ”Etsikää minun kasvojani.` Niin, Herra, minä etsin sinun kasvojasi.”

    Daavid oli rukouksen mies enemmän kuin useimmat muut. Suurin osa hänen psalmeistaan on rukousta tai keskustelua Jumalan kanssa, ja olemme tässä nähneet, mikä oli hänen rukoustensa salaisuus. Kuinka usein hän toistaakaan – esim. psalmissa 119 – sanat ”sanasi jälkeen, lupauksesi mukaan”. ”Virvoita minua sanasi jälkeen” (jae 25), ”Vahvista minua sanasi jälkeen” (jae 28), ”Tulkoon minulle sinun armosi, Herra, sinun apusi, sinun lupauksesi jälkeen” (jae 41), ”Ole minulle armollinen lupauksesi mukaan” (jae 58), ”Anna minulle ymmärrys sanasi jälkeen” (jae 169), ”Pelasta minut lupauksesi mukaan” (jae 170). Kaikki päättyy tähän: Tee niin kuin olet luvannut!

    C. O. Rosenius, Jumala on, s. 126-127. SLEY-Kirjat, 1976.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.