Tosi evankeliumi

Minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. Room. 1:16.

Ei ole mitään muuta tosi evankeliumia kuin se viesti Jumalalta, että hän on maailmalle lahjoittanut Poikansa (Joh. 3:16) ja hänessä kaikki; että kaikilla ihmisillä tämän perustuksella on syntien anteeksiantamus ja vanhurskaus. (Apt. teot 13:38-39, Ef. 1:7, Kol. 1:14, Room. 3:23-24, 5:9, 1. Tim. 2:6) Niin on asian laita Jumalan puolelta. Ja nyt on elinehto jokaiselle yksityiselle sielulle, että hän todella uskoo tämän, toisin sanoen, ottaa sen vastaan (Joh. 1:12, 2 Kor. 6:1) ja käyttää sitä hyväkseen ja siten tulee valmiiksi iankaikkista elämää varten. Sillä vain se, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt. (1. Joh. 5:1)

Christian Möller, Armoa Armosta, s. 142, tämän päivän teksti, Sley, 1966. Sulut ovat allekirjoittaneen lisäys.

29 kommenttia

  • Mika Rantanen sanoo:

    God does not need your good works, but your neighbor does. Martin Luther

    Jumala ei tarvitse hyviä tekojasi, mutta naapurisi ja lähimmäisesi tarvitsee. Martti Luther

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Martti Luther on tainnut ymmärtää kristinuskon puutteellisesti, jos tämä lainauksesi on oikea.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Mika Rantanen sanoo:

      Tietenkin kaikkivaltias Jumala pärjää ja tulee toimeen ihan omassa varassaan, mutta me emme selviydy ilman häntä. Me emme kannattele Jumalaa, vaan Jumala kannattelee ja kantaa meitä ja maailmaa.

      5.Mooseksen kirja: 33:27 Sinun turvasi on ikiaikojen Jumala, sinua kannattavat iankaikkiset käsivarret.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Mika, mitä tällä viimeisellä on tekemistä edellisen kanssa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Mika Rantanen sanoo:

      Sami, mitä siis oikein halusit sanoa aikaisemmalla kommentillasi?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Mika, kirjoitit lutherin sanoneen, että Jumala ei tarvitse meidän hyviä tekojamme. Sitten kerrot, että Jumala on omavarainen, joka on itsestään selvyys, kuitenkin esim Mt 25 sanoo, olette tehneet minulle Jeesukselle.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Mika Rantanen sanoo:

      Jumala ei ole riippuvainen meidän teoistamme, Luther varmaankin haluaa myös sanoa edellä olevassa sitaatissa. Totta kai Jumala arvostaa hyviä tekojamme ja sitä, että kiitämme, ylistämme, huudamme häntä avuksemme ja niin edelleen.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Niin mitä tarkoittaa, että Jumala ei tarvitse meidän tekojamme. Suhteessa mihin, tai missä suhteessa. Puhut, että Jumala arvostaa tekojamme, mutta ei tarvitse niitä. Millä tavalla tämä Jumalan arvostus näkyy käytännössä, jos hän ei niitä tarvitse. Millä tavalla voi arvostaa jos ei tosiasiassa tarvitse. Voitko valistaa minua.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Mika Rantanen sanoo:

      Mielestäni ei tarvitse liikaa takertua tällaiseen yhteen Luther-sitaattiin. En edes tarkalleen tiedä, missä yhteydessä se on sanottu. Luther varmaankin selittää tekstiyhteydessä tarkemmin, mitä oikein tarkoittaa ja oikaisee väärinkäsityksiä. Sami, tuntuu vähän siltä, että sinä laajemminkin haluat nähdä vikoja kaikessa Lutherin teologiassa. Kyse ei sinulla ole vain tästä yhdestä sitaatista. Sinä olet täällä jo aikaisemmin keskusteluissa hylännyt raamatullisen ja luterilaisen pelastusopin. Tai ainakin olet esittänyt voimakasta kritiikkiä sitä kohtaan. Taidamme nyt myös puhua vähän toistemme ohi.

      Korostan vielä, ettei Jumala ole riippuvainen hyvistä teoistamme.

      Jeesus muuten sanoo, ettei tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen eli kaikkien edestä. Matt. 20:28, Mark. 10:45. Jeesus myös itse pesi opetuslasten jalat, mitä Pietarikaan ei aluksi ymmärtänyt ja hyväksynyt. Joh. 13

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Mika sinä itse siteerasit, minä kysyin, mutta et osaa selittää mitä asioilla tarkoitetaan. Kannattaako yleensä siteerata jos ei tiedä mitä asia tarkoittaa. Mikä merkitys näillä siteerauksilla ylipäätänsä on? Sitten toistat saman siteerauksen; ” Korostan vielä, ettei Jumala ole riippuvainen hyvistä teoistamme.” Kieltämättä tuntuu varsin ihmeelliseltä, että et tiedä mitä siteeraat ja mitä tämä tarkoittaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Mika Rantanen sanoo:

      Sami, onko sinun käsityksesi sitten jopa se, että Jumala palkitsee hyvät tekomme antamalla niiden perusteella ikuisen elämän?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Mika, Jumala palkitsee hyvät tekomme, hän myös palkitsee pakanoiden hyvät teot jotka ovat tosiasiallisesti syntiä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Mika Rantanen sanoo:

      Kyllä, mutta antaako hän niiden perusteella myös iankaikkisen elämän. Jos me tekojen perusteella saamme sen, mihin sitten tarvitaan Jeesusta ja hänen sovitustyötään. Jumala on se, joka nostaa, kantaa ja pelastaa, sanoo profeetta Jesaja (Jes. 46:4), ei ihminen teoillaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Mika, oletko löytänyt kristinuskoa jossa ei ole tekoja? Sellaista kristillisyyttä ei ole. Raamattu ei tunne sellaista. Irroita uskosta teot, menetät uskon. Hyvillä teoilla on merkittävä ja pelastava vaikutus. Jos näin ei olisi synnintunnustuskin olisi turha. Armosta te olette pelastetut, ette tekojenne kautta ( Ef 2) ei tarkoita ilman tekoja pelastusta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Mika Rantanen sanoo:

      Ei Lutherkaan sanonut, ettei hyviä tekoja tarvita. Oikeat hyvät teot seuraavat aina uskoa. Tästä olemme ennenkin puhuneet.

      Jumala ja hänen lakinsa vaatii täydellisyyttä. Voitko siis sanoa tehneesi tarpeeksi tekoja, että niiden avulla pääset taivaaseen? Vain Jeesus on elänyt täydellisen elämän, johon voimme aina vedota Jumalan edessä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Mika, Lutherilla puhe hyvistä teoista on hyvin sekava ja hän poikkeaa tässä yhtenäisen kirkon linjauksista. Hänen katollinen aikansa augustiinolais -luostarissa sekoitti hänen päänsä.

    Kyllä Luther opettaa hyviä tekoja, mutta hyvillä teoilla ei ole mitään vaikutusta pelastukseen, sen sijaan pahoilla teoilla on.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Mika Rantanen sanoo:

      Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä. KR 1992: Tehkää hedelmää, jossa kääntymyksenne näkyy! Matt. 3:8

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Mika, jep lutherin mukaan teoilla ei ole vaikutusta pelastukseen. Joten teot eivät välttämättömiä. Mikähän merkitys niillä sitten on, pitääkö niillä vakuuttaa lähimmäinen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Mika Rantanen sanoo:

      Kyllä Luther myöhemmin ainakin hyväksyi Jaakobin kirjeen opetuksen, että ”Usko ilman tekoja on kuollut”, vaikka jossakin vaiheessa epäili sen kirjeen apostolisuutta ja Raamattuun kuulumista. ”Usko ilman tekoja on voimaton.” (Jaak. 2:20)

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    ’Jumala ja hänen lakinsa vaatii täydellisyyttä. Voitko siis sanoa tehneesi tarpeeksi tekoja, että niiden avulla pääset taivaaseen? Vain Jeesus on elänyt täydellisen elämän, johon voimme aina vedota Jumalan edessä.”

    Vastaan tähän. Jumalalle riittää, se että yritämme parhaamme, kukin uskomme mukaan. Tämä koko kysymys on laadittu väärin. Siinä on taka-ajatuksena väärä tulkinta vanhurskauttamusopista, jonka teot pilaavat. Tämä kysymys on retoriikkaa jolla torjutaan lutherin ajan katollista ansioajattelua.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Mika Rantanen sanoo:

    Erilaisuus seurakunnassa armolahjoissa merkitsee työnjakoa, ei arvojärjestystä. Bo Giertz, Kristuksen kirkko, s. 85, SLEY, 1994.

    Ilmoita asiaton kommentti