Tanskan raamattuseura poisti Israel kohtia Raamatustaan

En ollut uskoa silmiäni, kun luin tämän artikkelin https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/tanskan-raamattuseuran-kaannosratkaisut-kummeksuttavat-poistivat-suoria-viittauksia-israeliin-uudesta-kaannoksesta/

Ymmärrän kritiikin Israelin nykypolitiikkaa kohtaan ja se on monimutkainen asia. Sen ei kuitenkaan tulisi vaikuttaa millään lailla Raamatun käännöstyöhön.

Tanskassa on ilmestynyt uusi raamatunkäännös Bibelen 2020. Käännöstyötä on hallinnoinut Tanskan Raamattuseura. Sen mukaan Israel-viittaukset on haluttu jättää pois tai muuttaa, jotta ihmiset eivät sekoittaisi Raamatun Israelia vuonna 1948 perustettuun Israelin valtioon. Muiden valtioiden, kuten Egyptin, nimet on kuitenkin pidetty käännöksessä ennallaan.

Raamatun käännöksessä Israelista on käytetty erilaisia kiertoilmauksia. Uudessa testamentissa puhutaan Israelin sijaan juutalaisista tai juutalaisesta kansasta. Muualla Raamatussa Israelin sijaan puhutaan muun muassa meistä.(seurakuntalaisen toimitus 28.4.2020)

Risto Huvila laittaa vielä lisää kritiikin pökköä pesään.

”Yksi esimerkki tästä raamatunkäännöksestä on monille Israelin ystäville rakas Psalmi 121:4:, joka 1938 käännöksen mukaan kuuluu Katso, hän, joka Israelia varjelee, ei torku eikä nuku (1992 käännös: Ei hän väsy, ei hän nuku, hän on Israelin turva). Tanskalaiset ovat vääntäneet jakeen muotoon Hän, joka meitä varjelee, ei torku eikä nuku.

Kuinka itsekästä ja ennen kaikkea Jumalan Sanan vastaista!”

 

Teologian tohtori Risto Auvinen taustoittaa Tanskan kirkon teologista ajattelua blogissaan seuraavasti:

Tanskan Raamattuseuran käännöksen kohdalla olemme tekemissä uudenlaisen korvausteologian kanssa, joka eroaa ns. perinteisestä korvausteologiasta. Tämä ero on tärkeä tiedostaa. Vaikka perinteinen korvausteologia irrottaa Israelin kansan Jumalan pelastussuunnitelmasta, se ei lähtökohtaisesti kiistä sitä, että etninen Israelin kansa maarajoineen on joskus ollut ja on edelleenkin olemassa. Sen sijaan uusi korvausteologia, jota voidaan nimittää myös palestiinalaiseksi korvausteologiaksi, kiistää lähtökohtaisesti Israelin ja juutalaisten olemassolon kansakuntana. Juutalaisvaltio nimeltä Israel ei ole raamatullinen, vaan moderni kolonialistinen ja rasistinen innovaatio, jonka avulla Palestiinan maa on varastettu sen alkuperäisiltä asukkailta.

Meidän suomalaisten kristittyjen tulee taistella kaikin voimin sitä vastaan, ettei tällainen hengellinen vääristely etene Suomen kirkossa. https://www.seurakuntalainen.fi/blogit/israel-juhlii-itsenaisyyttaan-tanskan-kirkko-hylkasi-luvatun-maan/

 

Onko siis Tanskan ev.lut.kirkon Raamatun käännös enää pyhää sanaa lainkaan?

Se vääristää ja poistaa keskeisen elementin Israelin omalla korvausteologisella linjalla.

Kuinka helposti me pakanakristityt ylpistymme ja luulemme ottavamme koko Kristuksen ruumiin haltuun. Totuus on, että messiaanisten juutalaisten määrä kasvaa ja me saamme pikku hiljaa ymmärtää, että Jumalan suunnitelmat koskevat yhä myös Israelia. Heidän vaikutusvaltansa tulee kasvamaan myös teologisella kentällä ja se on erittäin tervetullutta.

Room.11:18-29

——————————————

Blogin täydennys 1.5.2020

Koin tarpeelliseksi täydentää blogitekstiäni luettuani Pasi Turusen kirjoituksen aiheesta. Otan siitä muutemia nostoja ja Raamatun kohtia otsikkoni tueksi.

”Israelin raamattuseura on analysoinut ja kommentoinut lausunnossaan tanskalaista käännöstä ja pitää sisarjärjestönsä käännösratkaisua sangen epäonnistuneena. Vanhan testamentin puolella termi ’Israel’ esiintyy 2521 kertaa. Uudessa tanskalaiskäännöksessä ’Israel’ esiintyy 2316 kertaa. Yhdeksän prosenttia Israelia koskevista maininnoista on poistettu ja korvattu muilla ilmaisuilla. ”

Israelin Raamattuseura antaa muutamia valaisevia esimerkkejä:

Vanha testamentti

  • 2 Moos. 24:10: “Ja he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niin kuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas …” –> Raamattu 2020: ”…he näkivät Jumalan…”
  • Ps. 121:4: “Katso, Hän, joka Israelia varjelee, ei torku eikä torku…” –> Raamattu 2020: ” Hän, joka pitää meistä kaikista huolta, ei torku eikä nuku…”
  • Jes. 43:1: “Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka loi sinut, Jaakob, joka valmisti sinut, Israel: -Älä pelkää, sillä minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun’.” –> Raamattu 2020: ‘Älä pelkää, sillä minä olen sinut lunastanut; Minä olen sinut kutsunut nimeltä, sinä olet minun.’ – Tekstistä on poistettu ”Jaakob” ja ”Israel”
  • Jer. 25:27 “Näin sanoo … Israelin Jumala” –>  Raamattu 2020: “Näin sanoo… Taivaan Herra…”
  • Jer. 33:7: “Minä käännän Juudan kohtalon ja Israelin kohtalon ja rakennan heidät muinaiselleen.” –> Raamattu 2020: “Juuda” ja “Israel” on korvattu ilmaisulla “koko minun kansani.”

Uusi testamentti

  • Matt. 2:21: “Niin hän nousi, otti lapsen ja hänen äitinsä ja meni Israelin maahan.” [viitaten Marian, Joosefin ja Jeesuksen paluuseen Egyptistä] –> Raamattu 2020: sanat “Israelin maahan” on korvattu ilmaisulla ”kotiin”
  • Matt. 15:31: “Ja he ylistivät Israelin Jumalaa” –> Raamattu 2020: “Jumala” (”Israelin Jumala” on kaikkialla muutettu yksinkertaisesti vain muotoon ”Jumala”).
  • Joh. 1:47: ”Katso, oikea israelilainen, jossa ei vilppiä ole!” –> Raamattu 2020: Siinä on luotettava henkilö, Jumalan valitun kansan arvollinen edustaja.”
  • Joh. 1:49: “Rabbi, sinä olet Jumalan Poika, sinä olet Israelin kuningas.” –> Raamattu 2020: “kaikkien (ihmisten) kuningas.”
  • 2 Kor. 3:7: “… etteivät Israelin lapset kärsineet katsella Mooseksen kasvoja…”  –> Raamattu 2020: “Mooseksen kasvot loistivat niin voimakkaasti, etteivät juutalaiset kärsineet katsella hänen kasvojaan.”

https://www.seurakuntalainen.fi/blogit/113188/

Pasi Turusen mukaan Tanskan raamattuseura on halunnut käännöksellä kohdistaa huomion juutalaisen kansaan eikä Israelin maahan. ”Mutta millä tavoin ”Israelin maan” korvaaminen Matt. 2.21 sanalla ”kotiin” valaisee sitä, että tarkoitetaan juutalaista kansaa? Miten Joh. 1:49 ”Israelin kuningas” muuttaminen universaaliin muotoon ”kaikkien ihmisten kuningas” selventää ”sekulaarille lukijalle” sitä, että Israelilla – Raamattuseuran selityksen mukana – tarkoitetaan tässä juutalaista kansaa? Tai ”oikea israelilainen” muotoon ”Jumalan valitun kansan” edustaja.” (Pasi Turunen blogi 30.4.2020 seurakuntalainen.fi)

 

    • Tanskassa 2014 vierailleena ja siellä Korsfestiin osallistuneena en olisi uskonut, että Tanskan raamattuseura tälläiseen lähteen 6 vuotta myöhemmin. Se kuva jonka siis sain,e ttä siellä on elävää kristillisyyttä myös Tanskan kirkon parissa. Toki se on varmaan yhä totta, koska tämä on yksi osa kokonaisuudesta.

  1. Mielenkiintoista tietää, että Suomen evlut.kirkossakin on näitä aktiiveja (tosin en sitä yhtään ihmettele), ”jotka ilolla ottavat vastaan tiedon siitä, että Israelin nimi on viimein pyyhitty pois Raamatun lehdiltä.” Ruotsin evlut.kirkolle taitaa tulla pian kova paine uuteen raamatunkäännökseen. Suomi seuraa sitten jonkin ajan kuluttua perässä, kuten asiaan kuuluu.

    • Viimeistään tuhatvuotiseen valtakuntaan siirryttäessä häpeevät jos eivät mee Israeliin kumartamaan Jeesusta.

      Sak. 14:16. Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
      17. Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta.

  2. Vanhempi korvausteologia on peräisin jo ihan alusta.

    ” Apostolisen ajan jälkeen kristilliseen opetukseen hiipi ajatus kristittyjen kuvitellusta paremmuudesta ja täten Israelin esikoisoikeus varastettiin. Ns, Barnabas kirje (peräisin vuodelta 100) hengellisti Vanhan testamentin väittäen, että se on ainoastaan Kristuksen ja seurakunnan vertauskuva. ”

    ” Älkää lisätkö syntejänne sanomalla, että liitto koskisi sekä heitä, että meitä. Se koskee kyllä meitä, mutta he, ( juutalaiset) ovat menettäneet sen ikuisiksi ajoiksi ”

    ”Tämä ja muut samantyyppiset tunnelmat Ingnatius Antiokialaisen kirjeissä ( v.70-107 ) synnyttivät teorian kirkosta uutena Israelina. Myöhemmin Keisari Konstantinus meni vielä pidemmälle ja julisti, ettei Israelin maa kuuluisi enää juutalaiselle kansalle vaan kristilliselle kirkolle. Tästä alkoi itää korvausteologia joka kukoisti 1400–1700 luvuilla ja joka vaikuttaa vieläkin. ”

    ”Kun kirkko alkoi kokea juutalaisuuden uhkana teologia yritti luoda ei-juutalaisen Jeesuksen. Käytettiin mitä omalaatuisempia todisteita, Aabrahamin usko ja Adamille annettu lupaus sen väitteen tueksi, että kirkko ei ainoastaan ollut olemassa jo ennen Israelia, vaan se on tosiasiassa ” Ikuinen Israel ” . Tertullianus

    Lainaukset peräisin tekstistä : Kristikunnan syyllisyys juutalaisia kohtaan.

  3. ”Autuaita olette te, kun ihmiset vihaavat teitä ja erottavat teidät yhteydestään ja herjaavat teitä ja pyyhkivät pois teidän nimenne ikäänkuin jonkin pahan-Ihmisen Pojan tähden.” Luuk.6:22 Jeesus oli Juutalainen ja Hänet luettiin pahantekijöiden joukkoon, mutta myös Israelin lasten joukkoon. Näin on kaikkien tosi Israelilaisten osa myös tänäpäivänä ja aina loppuun asti. ns. Korvausteoria on hölynpölyä ja asiansa tuntevat teologit ovat luopuneet siitä ajat sitten. (Room.11:25-29)

    Hengellisesti Israel on kansa, joka panee toivonsa elävään Jumalaan Kristuksen kautta. Kristus on ollut alusta asti, sillä jo Abraham näki Kristuksen ja uskoi Häneen.

    http://www.luterilainen.net/israel/

  4. jatko edelliseen……

    ” Tavallisten kristittyjen pitäessä vielä yhteyttä juutalaisiin, jopa osallistuessa synagogajumalanpalveluksiin, kirkon johtajat pelkäsivät laumansa menettämistä ja lisäsivät sanallisia hyökkäyksiään herättääkseen inhoa ja vihaa juutalaisia kohtaan.

    Krysostomos ( 344-407) jonka nimi merkitsee ” kultasuuta” arvosteli juutalaisia mitä vomakkaimmin sanoin; ” kurjimpia kaikista ihmisistä – himokkaita, saaliinhimoisia, ahneita, kavalia roistoja, murhaajia, tuhoajia, paholaisen riivaamia, turmeltuneisuus ja juoppous ovat muokanneet heidän tapojaan, niin että he ovat kuin sikoja tai kiimaisia vuohia. Maailmankaikkeuden rutto, he ovat petojakin julmempia, koskapa he murhaavat omia jälkeläisiään.

    Vielä paljon vanhingollisempaa oli tämän korkea-arvoisen kirkkoisän kehittämä ajatus juutalaisten tulevaisuudesta, heidän suorittamansa jumalansurman takia. Hänen väitteensä mukaan tälle rikokselle ei ole sovitusta, synninpäästöä, eikä anteeksiantoa, kaikkien juutalaisten onnettomuuksien alku on tämä ” vihattava Kristuksen murha” ” Jumala vihaa teitä ” .

    Nämä Krysostomoksen sanat tekivät tulevien vuosisatojen juutalaisvihasta suosittua.

    Erään historioitsijan mukaan ” kristittyjen keskuudessa on aina ollut yleistä oppi, että jokainen , oli sitten pakana tai kristitty joka milloinkaan on vainonnut, kiduttanut tai surmannut juutalaisia, on toiminut Jumalan vihan välikappaleena. ”

    Augustinus kehitti teorian jonka mukaan juutalaiset ovat todistajakansa, joka on määrätty elämään sekä pahuuden, että kristillisen totuuden todistajana. Juutalaisia ei saa kuitenkaan tappaa, he kantavat Kainin merkkiä. ” he eläkööt keskuudessamme, mutta kärsiköön, nöyryyttäkäämme heitä jatkuvasti ”

    Teoriaa todistajakansasta käytettiin myöhemmin verukkeena aina, kun haluttiin lisätä juutalaisten kurjuutta. ”

    Ja juutalaiset lohduttivat toisiaan sanoilla : ”Ensi vuonna Jerusalemissa, ” Se oli toivo, joka vasta nyt on toteutunut.

    Eräs pappi, uskontoja palstoilla sanoi minulle; ” Maallinen Israel ei merkitse meille mitään. ”
    Mutta ymmärrettävistä syistä, se merkitsee juutalaisille kansallista kotia ja turvapaikkaa.

  5. ” Vuonna 1096 juutalaisten historiassa alkoi erityisen pitkä- ja julma aikakausi: ristiretket .

    Suuret huonosti järjestäytyneet aatelisten, ritarien, munkkien ja talonpoikien, jotka – hulillaan lause ” Se on Jumalan tahto” – lähtivät vapauttamaan Pyhää maata vääräoppisista muslimeista, hyökkäsivätkin yht’äkkiä juutalaisten kimppuun.

    Muuan gronikoitsija Guibert Nogentlilainen ( 1053-1124) on kertonut Rouenin ristiretkeläisten sanoneen: ” Me haluamme taistella Jumalan vihollisia vastaan idässä, mutta silmiemme edessä ovat juutalaiset, rotu, joka on suurin Jumalan vihollinen . Toimimme koko asiassa takaperoisesti. ”

    Ensimmäisen ristiretken aikana surmattiin arviolta neljäs-tai kolmasosa Saksan ja Pohjois Ranskan juutalaisista.

    Jerusalemissa juutalaiset pakenivat rstiretkeläisiä ja sulkeutuivat pääsynagogaan, jossa kaikki 969 henkeä poltettiin kuoliaaksi. Synagogan ulkopuolella ristiretkeläiset, jotka uskoivat olevansa kostamassa Kristuksen kuolemaa, lauloivat: ”Palvomme sinua Kristus ” ja pitivät ristiretkeläisten ristejä korkealla.

    Aiemmin tuona päivänä, kun ristiretkeläiset juoksivat tappamiensa juutalaisten runneltujen ruumiiden yli. Raymond Aquilersilainen , yksi heidän johtajistaan lainasi Psalmia 118 (jae 249 ” Tämän päivän on herra tehnyt, iloitkaa ja riemuitkaa siitä ”
    Ristireteläisten tarkoituksena oli tehdä Jerusalemista kristitty kaupunki. ”

  6. Kuten Jumala Aabrahamille lupasi…Ja minä teen liiton sinun kanssasi ja sinun jälkeläistesi kanssa, sukupolvesta sukupolveen, iankaikkisen liiton, ollakseni sinun ja sinun jälkeläistesi Jumala, (1 Moos.17:1-18) 1 Moos.12:1-3 ja 1 Moos.15:1-6 ja 1Moos.22:16-18 sekä 1 Moos. 28:10-15)

    Pitäisikö nyt ehkä ajatella, että Tanskan raamattuseuran uusmarxilaiskommunistinen baalilainen korvausteologia kykenisi jotenkin murtamaan Jumalan lupaukset. ”Pelastus on juutalaisista”, kuten Jeesus itse toteaa. (Joh4:22)

  7. Markkinajumala hoitaa kaiken tänä aikana. Mitä nyt säät vähän reistailee. Kun pyörremyrsky rikkoo paikkoja, niin jälleenrakennus nostaa bruttokansantuotetta, kun siitä tulee toimeliaisuutta. Jumalaa ei tarvita mihinkään eikä Israelia. Tämä on avoin valtakirja hävittää Israel, mutta miksi se on niin vaikeaa? Vaikka on väkeä ja on vermeitä, miksi se ei ole onnistunut?

    • Voisiko olla niin, että Jumala taistelee ja puolustaa omiaan myös tänä päivänä…
      Ne taistelut ja sodat, joita Israel on kohdannut modernin itsenäisyytensä aikana eivät ole pelkästään erinomaisten asevoimien ja strategioiden ansiota.
      Jeesus palaa kerran Jerusalemiin kuninkaana ja sitä ennen hänen omansa tunnustavat hänet Messiaanaan.

  8. ”Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista. ”

    Olen törmännyt tähän lauseeseen usein, ja silloin kun puhutaan jumalattomasta menosta Jaakobissa, ollaan ihan varmoja, että se tarkoittaa Israelin valtiota, koska Jaakob sai nimen Israel. Israelissa on jumalton meno, he eivät ole uskovaisia, eivät ole ottaneet kristusta vastaan.

    Mutta, pitää muistaa, että Jaakobilla oli kaksitoista poikaa, heistä tuli kansoja ja kansanheimoja. He kaikki ovat Jaakobissa. Jaakobista lähtöisin, joten me emme voi tietää, ketä jumalaton meni tarkoittaa. Missä sellaista menoa näkyy, ei minun mielestäni Israelissa. Muualla kyllä.

    ”Siionista on tuleva pelastaja,” Kuinka siis? Tuleeko Siionista joku, joka pelastaa, vai onko itse Siion se pelastaja?

Yli-Jaakkola Juha
Yli-Jaakkola Juha
Maaseudulla kasvanut ja urbaaneissa ympyröissä asunut mies. Toimin nykyään Kansan Raamattuseuran kaupunkityöntekijänä Turussa. Luottamustehtävänä on Turku Mission toiminnanjohtajan pesti. Kristittyjen yhteys, rukous ja elävä kristillisyys sen monissa muodoissa ovat lähellä sydäntäni.