Tanska on hieno sianlihantuottajamaa

Tanska on merkittävä sikatalousmaa, jossa on yli 4500 sikalaa. Yhteensä Tanskassa on noin 19 miljoonaa sikaa. Tanska, joka on hieno luterilainen maa, on merkittävä sianlihan viejämää. Tanskalainen kinkku on maailmankuulu. Tanska on sianlihan tuottajamaista maailmasta samanveroinen kuin Uusi-Seelanti lammasmaana. Sikaa viedään yli 4,5 miljardin euron edestä vuosittain.

Eniten tanskalaiset vievät sikaa Saksaan, Englantiin, Puolaan ja Italiaan, mutta myös hirveitä määriä Kiinaan ja Japaniin ja Venäjälle.

Sikaa viedään enemmän kuin kasvatetaan: toisin sanoen sitä myös tuodaan rajusti. Joka vuosi Tanskassa teurastetaan sikoja sama määrä ja vähän enemmän kuin niitä itse asiassa on sikaloissa.

Tanska on yksi maailman edistyneimpiä sikatuotantomaita. Se on kehittänyt erilaisia robottijärjestelmiä, jotka helpottavat sikafarmareita, jotka pitävät yllä tuhansien sikojen sikaloita. Sikatalous työllistää Tanskassa kymmeniä tuhansia ihmisiä. Alku- ja lopputuotannon työntekijöitä kohden Tanskassa on yli 1200 sikaa.

Sikopaimenilla riittää puuhaa. Viitisen vuotta sitten oikeutta eläimille -aktivistit nostivat esiin – vähän niin kuin Suomessakin – Tanskan sikaloitten ongelmia. Eläimet olivat ruhjoutuneita ahtaissa oloissa, poikivia emakkoja liian ahtaissa karsinoissa. Tehotuotannolla on hinta, jota maksavat kuluttaja ja sika ja kaikki siltä väliltä. Tanska on kuitenkin tiedostanut ongelman, ja epäkohtiin on puututtu.

Nyt Tanska kielsi halal- ja kosher-teurastukset. Sikoihin näitä teurastusmuotoja ei nähdäkseni ole sovellettu. Suhteutettuna tanskalaiseen sikatuotantoon olisin ihan ite mielessä arvellut, ettei halal ja kosher voi olla niin suuren haloon ja jeesustelun väärti.

  1. Vielä kirjoitan, vaikka sanoin etten kirjoittaisi. En malta.

    Sami: ”No luterilainen uskonoppi on juuri sitä, että ihminen väkisin pelastetaan, vastoin hänen omaa tahtoa. Vanhurskaus lahjoitetaan valikoidulle porukalle.”

    Näin ei ole. Ketään ei pelasteta väkisin. Miten se olisi edes mahdollista, koska ihminen on kuolleessa tilassa (maailma on kuollut synteihinsä, Jeesus: ”Jos ette käänny ja tee parannusta, te kuolette synteihinne”) .

    Vain Jumalan Henki voi ihmisen herättää kuolleesta tilasta. Hän herättelee ihmisiä kysymällä ”tahdotko”. Ihminen luulee ensin itseriittoisuudessaan ja omavanhurskaudessaan, että hän pystyy tahtomaan ns. vapaalla tahdollaan. Näin hän alkaa parannella elämäänsä. Hän on siis edelleen lihallinen, sielullinen.

    Mutta jos ihminen todella tahtoo rehellisesti tehdä elämästään Jumalalle kelpaavaa oman ns. vapaan tahtonsa voimalla, niin hän tulee ennemmin tai myöhemmin pettymään. Hän pettyy itseensä jos on rehellinen. Hän ei pety jos hän jää omavanhurskauteensa ja ylpeyteensä. Tästä Jeesus puhuu evankeliumeissa.

    Ne jotka huutavat avuksi Herran nimeä pelastuvat. He ovat kuulleet oikein, eli uskoneet evankeliumin ristiinnaulitusta Jeesuksesta Kristuksesta, joka tuo pelastuksen ja synnyttää heidät uudesti. He ovat tietenkin se pelastuvien joukko ja heidät Jumala vanhurskauttaa. Alkaa uusi elämä Kristuksessa.

    • Riitta kirjoittaa; “ Vain Jumalan Henki voi ihmisen herättää kuolleesta tilasta. Hän herättelee ihmisiä kysymällä ”tahdotko”.

      Kerrot Riitta, että ihminen on kuolleessa tilassa. Riitta miten kuollut voi tahtoa? Herättääkö Jumala siis tämän kuolleen ihmisen tahdon? Ja sitten ihminen voi tahtoa? Ja näin hän voi huutaa avuksi Herran nimeä.

      Miksi Riitta Jumala ei herätä kaikkia? ( Riitta kirjoittaa; “Vain Jumalan Henki voi ihmisen herättää kuolleesta tilasta”) Huomaat Riitta, että kaikki on kiinni Jumalasta. Luterilainen Jumala käsitys on monergistinen, Jumala pelastaa ne jotka tahtoo. “Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.” ( Rm 9:18). Näin Jumalasta tulee hirmumörkö joka tekee mitä tahtoo.

      Luther siis päätteli, että lunastamattomia ihmisiä hallitsevat esteet; Saatana kuolevaisen maailman ruhtinaana ei koskaan päästä irti siitä, mitä hän pitää ominaan, ellei joku vahvempi voima murra tätä, toisin sanoen Jumala. Kun Jumala lunastaa ihmisen, hän lunastaa koko ihmisen, mukaan lukien tahdon, joka sitten vapautuu palvelemaan Jumalaa. Kukaan ei voi saavuttaa pelastusta tai lunastusta omalla tahdollaan – ihmiset eivät valitse hyvän tai pahan välillä, koska he ovat luonnollisesti pahan hallitsemia, pelastus on yksinkertaisesti Jumalan tulos, joka muuttaa yksipuolisesti ihmisen sydäntä ja kääntää heidät hyviin tarkoituksiin.

      Ortodoksisuudessa luonnon ja armon tai vapaan tahdon ja armon, välillä ei ole ristiriitaa, kun taas luterilaisuudessa ihminen ei osaa muuta kuin asettua Jumalaa vastaan.

      Tämä Lutherin sidottu perkeleellinen oppi; ”sidottu tahto” johtaa juuri suureen predestinaatio ahdistukseen, jota Lutherkin itse kävi lävitse ja piti sitä ahdistuksista suurimpana, mitä kristitty voi kokea. Hänen kokemuksensa mukaan Jumalasta tulee mielivaltainen tyranni. Hän loi siis tulkintamallin ihmisen tahdon tilasta ja itse kärsi tästä tulkintamallin ongelmista.

      Väärästä antropologista ja predestinaatio opista seuraa väärä armon tulkinta. Kun luterilaiset ajattelevat, että Jumala pelastaa vain tietyn joukon ( yksinkertainen predestinaatio) on armo tällöin rajoitettu. Jumala haluaisi armahtaa kaikkia ( 1 Tm 2:4, Rm 11:32) ja yleisessä sovituksessa hän onkin luterilaisuuden mukaan sovittanut koko maailman synnit ( 2 Kr 5:19 ) Luterilainen predestinaatio käsitys kuitenkin määrittelee ketkä oikeasti pelastuvat, vain ne pelastuvat jotka Jumala käännyttää ( FC 11:4,5).

      Jos haluat voi kertoa sinulle miten ihmisen pelastuminen ymmärretään varhaiskirkon ja yhtenäisen kirkon Raamatun tulkinnassa ja elämässä. Vastaa kuitenkin ensin näihin edellä oleviin kysymyksiin ja selvitä ne. Voit myös vastata tähän luterilaisen kirkon tunnustukseen jossa määritellään pelastus/ pelastuvien joukko.

      ” Jumalan iankaikkinen valinta ( praedestinatio ) tarkoittaa sitä, että Jumala määrää jonkun pelastukseen. Se ei koske yhtä lailla hurskaita ja pahoja, vaan sen kohteena ovat ainoastaan Jumalan lapset, ne jotka on valittu ja määrätty iankaikkiseen elämään, ennen kuin maailman perustustakaan oli laskettu. Paavali sanoo siitä Ef. 1:4): Jumala on valinnut meidät Kristuksessa Jeesuksessa ja “määrännyt lapseuteen”.
      https://tunnustuskirjat.fi/yo/11.html 1

  2. Sami: ” No luterilainen uskonoppi on juuri sitä, että ihminen väkisin pelastetaan, vastoin hänen omaa tahtoa. Vanhurskaus lahjoitetaan valikoidulle porukalle. Tämä porukka on valittu kadotuksen massasta iankaikkisuudessa, vain he pelastuvat. Luterilainen vanhurskauden takana on juuri predestinaation metsämörkö.” Näyttää siltä, että lähdet liikkeelle ennnaltamääräämisestä ja siksi koet luterilaisaen vanhurskauttamisopin vääräksi.” En oikein pääse kärryille siitä mikä merkitys sillä olisi, että Jumala jo ennalta tietää, tai määrää ketkä pelastuvat. Sitä tietoa kun ei meille eikä muille ole jaossa. En ole teolgi mutta käsitän sovituksen koskevan kaikkia, mutta se on otettava uskolla vastaan, jollei näin tehdä, niin sovitus jää hyödyttömäksi. Olenko Sami oikeassa edes tähän asti ?

    • Luther halusi seurata totuutta ja siksi päätyi ennaltamäärämiseen. Sovitus koskee kaikkia, myös Luther ajatteli näin.

      Huomio Pekka Veli, että itse en allekirjoita luterilaista predestnaatio näkemystä. Pidän sitä vääränä ja vahingollisena, mutta luterilaisuuden ytimessä sykkii tämä hirmuinen oppi. Monet luterilaiset eivät edes tiedä tätä.

  3. Muutama huomio. Jos unohdetaan Evankeliumin merkitys ihmiseen, niin voidaan sanoa, että Jumala pelastaa ihmisen väkisin, mutta jos ymmärretään Raamatullisesti, että Jumala pelastaa ihmisen julistamansa Evankeliumin kautta, niin pelastaja on Jumala, eikä Hän pelasta väkisin, vaan julistaa meille Evankeliuimin, jossa on Jumalan Voima. Kaikki saavat tulla!

    Sanaa on julistettava kaikille, että kaikki saavat kuulla. Kuka sitten kuulee? Tämän Jumala on meiltä salannut ja juuri tämä on se asia joka ei mene luonnollisen ihmisen jakeluun. Miksi kaikki eivät kuule ja tule? En tiedä.

    Samille ei ilmeisesti kelpaa, että Jumala pelastaa ihmisen ilman ihmisen omaa operoimista, ja pitää tuota väkisin pelastamisena… mutta juuri siinä on Armo tullut täydelliseksi, että Jumala Pelastaa ihmisen Poikansa Evankeliumin kautta, antamalla Lahjaksi Kristuksen, jossa ihmisellä on lunastus synnistä. Evankeliumi on avainsana pelastuksen asiassa. Evankeliumi synnyttää ihmiseen Pelastavan uskon, tahdollamme ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Miksei Sana synnytä kaikissa uskoa? En tiedä.

    Se, että huudamme Jumalaa avuksemme on seurausta Evankeliumista, Lain ja Armon saarnaamisesta. Jollei ole julistajaa, niin ei ole uskoakaan. Usko tulee siis Sanan kuulemisesta (usein myös Sanan lukemisesta.) Jumala on antanut Poikansa maailmaan, että saisimme Hänen Sanansa kautta uskon ja pelastuksen.

    Kristus on Jumalan Sana!

    Yksikään ihminen ei voi ottaa mitään, jollei Jumala anna hänelle taivaasta, ja kuitenkin Hän antaa Poikansa Evankeliumin soimaamatta kaikille, jotka pyytävät ja heidän, jotka pyytävät, täytyy uskoa, että Jumala on, ja luottaa Häneen. Mistä taas luottamus Jumalaan syntyy, ellei ihminen kuule Evankeliumia?

    ”Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos. Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt. Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä. Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.” Joh.6:37-40

    • Ismo Malinen kiteyttää hyvin luterilaisen predestinaation; ”Miksei Sana synnytä kaikissa uskoa? En tiedä.” Luther ja luterilaisuus eivät osaa vastata, eikä heillä ole vastausta ongelmaan jonka itse ovat luoneet. Tästä seuraa sitten retorinen kikkailu joka punotaan muotoon se on salaisuus. Voi voi.

      Muuten Ismon kirjoitus sisältää paljon sellaista jota voidaan allekirjoittaa ja josta voidaan olla samaa mieltä.

  4. Me ihmiset emme voi tietää miksi evankeliumi Kristuksesta ei synnytä kaikissa uskoa. Jos tietäisimme olisimme itse Jumala. Tämä on minusta hyvin yksinkertainen johtopäätös, kun edes vähänkin yrittää ymmärtää Jumalan kaikkivaltiutta. Siksi Luther on tässäkin ollut erittäin viisas.

    On Jumalan ilmoitettu tahto ja Jumalan salattu tahto. Salattua tahtoa ei tutkita.

    Paavali selittää tätä Room. kirjan kohdassa puhuessaan faaraon paaduttamisesta. Sekä korintolaiskirjeesä:

    ”Jos meidän julistamamme evankeliumi on peitossa, se on peitossa niiltä, jotka joutuvat kadotukseen. Tarkoitan niitä, joiden mielen tämän maailman jumala on sokaissut, niin että he epäuskossaan eivät näe Kristuksen evankeliumin kirkkaudesta säteilevää valoa, Kristuksen, joka on Jumalan kuva. Emmehän me julista sanomaa itsestämme vaan Jeesuksesta Kristuksesta: Jeesus on Herra, ja hän on lähettänyt meidät palvelemaan teitä.” 2. Kor. 4:3-5

    ”Sillä me olemme Kristuksen tuoksu Jumalalle sekä pelastuvien että kadotukseen joutuvien joukossa: näille tosin kuoleman haju kuolemaksi, mutta noille elämän tuoksu elämäksi. Ja kuka on tällaiseen kelvollinen.” 2. Kor. 2:15-16

  5. Jos tarkoitat, niin vastaan siihen, että luotan Jumalan oikeudenmukaisuuteen, armoon ja rakkauteen ja että Hän kaikkivaltiaana osaa kyllä toimittaa viimeisen tuomion ilman minua ja pohdiskelujani.
    Pelastus ja viimeinen tuomio jää salatuksi. Ja se on hyvä niin. Niin jää suurin osa, ehkäpä 95-99 % kaikesta, koko elämästä ja maailmasta. Enhän tiedä edes onko tämä maailma pystyssä enää seuraavassa hetkessäkään.

    • Tässä pidät Jumalaa oikeuden mukaisena, vaikka hän kadottaa ne jotka eivät voi uskoa häneen. Kukaan ihminen ei voi itse uskoa Jumalaan koska hänen tahtonsa on sidottu. Nyt kun ihmisen tahto on sidottu, Jumala ei vapauta, ja pitää ihmistä syyllisenä. Ei voida puhua oikeudenmukaisuudesta vaan mielivallasta.

  6. Sami, miksi he eivät voi uskoa? Mistä tiedät varmasti, että Jumala kadottaa ne, jotka eivät voi uskoa häneen? Minä en tiedä. Miksi en tiedä? Siitä yksinkertaisesta syystä, etten ole Jumala. Tätä on se usko, joka pitää Jumalaa Jumalana ja jolla itsellään ei ole tietoa yli ymmärryksensä menevistä Kaikkivaltiaan salatuista asioista siksi että on ihminen.

    Jumalan täytyy pysyä meille kaikkitietävänä ja -näkevänä Jumalana ja meidän hänen luotuinaan ihmisinä.

    Tahdon sidonnaisuus vain vahvistaa tätä oikeaa uskoa. Sillä se antaa kaiken kunnian Jumalalle. Vain Jumala voi herättää Henkensä avulla synteihinsä kuolleen.

    • ”Mistä tiedät varmasti, että Jumala kadottaa ne, jotka eivät voi uskoa häneen? Minä en tiedä. Miksi en tiedä? Siitä yksinkertaisesta syystä, etten ole Jumala.”

      Raamattu sanoo; ” Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. ” ( Joh 3:18)

      ” Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.” ( Hebr 11:6)

  7. Tässä kuvitteellisessa vapaassa tahdossa on juuri se ongelma, että sen perusteella kunnia ihmisen pelastuksesta on ihmisen ratkaisussa.
    Tämä on varmasti niitä vaikeimpia asioita kristinuskossa.

    Itselleni Kristuksen merkitys ja Jumalan armo aukesivat vasta kun ymmärsin, että Jumala tarjoaa minulle ratkaisuaan ristiinnaulitussa Pojassaan. Voin vain huutaa hänen nimeään avuksi ja ottaa hänet vastaan. Siinä tilanteessa olin niin ahdistunut, etten olisi omassa voimassani mitään ratkaisua pystynyt tekemään.

  8. ”Tässä kuvitteellisessa vapaassa tahdossa on juuri se ongelma, että sen perusteella kunnia ihmisen pelastuksesta on ihmisen ratkaisussa. Tämä on varmasti niitä vaikeimpia asioita kristinuskossa.”

    Mikä on se kirkkokunta joka opettaa näin? Ortodoksi kirkossa ei ainakaan ole tälläistä opetusta.

    ”Jos usko sinuun pelastaa toivottomat, niin katso, minä uskon.
    Pelasta minut, sillä sinä olet minun Jumalan ja Luojan.
    Kelvatkoon sinulle, Jumalani, tämä usko tekojeni sijasta.
    En ole tehnyt yhtään tekoa, joka vanhurskauttaisi minut.
    Minun uskoni olkoon täydellisesti otollinen sinulle kaiken sen edestä, mikä minulta puuttuu.
    Se vastatkoon puolestani. Se vanhurskauttakoon minut.
    Se tehköön minut sinun iankaikkisesta kunniastasi osalliseksi,
    oi Sana, ettei saatana saisi minua saaliikseen
    eikä kerskaisi ryöstäneensä minua sinun kädestäsi ja linnastasi.” ( Ortodoksinen aamurukous)

  9. Sami: ”Tässä pidät Jumalaa oikeuden mukaisena, vaikka hän kadottaa ne jotka eivät voi uskoa häneen. Kukaan ihminen ei voi itse uskoa Jumalaan koska hänen tahtonsa on sidottu. Nyt kun ihmisen tahto on sidottu, Jumala ei vapauta, ja pitää ihmistä syyllisenä. Ei voida puhua oikeudenmukaisuudesta vaan mielivallasta.”

    Pidän Jumalaa oikeudenmukaisena, koska hän todella on sitä. Hän on sovittanut maailman itsensä kanssa ja tehnyt kaiken valmiiksi vastaanotettavaksi. Tätä sovitusta Hän julistaa saarnauttamansa evankeliumin kautta.
    Jeesus itse sanoo, että hän ei kadota ainoatakaan, joka uskoo häneen, vaan herättää hänet viimeisenä päivänä.

    Miksi ihminen ei voi uskoa? Koska ihmisen tahto on sidottu ja hän on synnin orja ja vaeltaa kohti kadotusta. Vain Jumalan Henki voi herättää hänet ja se tapahtuu saarnaamalla sekä lakia että evankeliumia. Evankeliumi ei voi olla evankeliumi, jos ei myös samalla saarnata lakia. Mutta ensin laki ja sitten evankeliumi.

    ”Mutta me tiedämme, että kaiken minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä”. Room. 3:19
    Ihminen tulee siis tietoiseksi kadotetusta tilastaan Jumalan edessä. Pyhä Henki puhuttelee. Herättää ihmisen. Ihminen hätääntyy tilastaan.

    Evankeliumi julistetaan syntisestä tilastaan hätääntyneelle ihmiselle ja se on sana Kristuksesta , uskon Sana ja se herättää sitten uskon. Usko on lahja Jumalalta. Toinen ottaa sen vastaan, toinen paatuu.

    Sami: ”Kukaan ihminen ei voi itse uskoa Jumalaan koska hänen tahtonsa on sidottu. Nyt kun ihmisen tahto on sidottu, Jumala ei vapauta, ja pitää ihmistä syyllisenä. Ei voida puhua oikeudenmukaisuudesta vaan mielivallasta.”

    Usko on lahja. Se on uskoa Kristukseen, Vapahtajaan ja Sovittajaan. Jumala lahjoittaa tämän uskon Kristukseen. Itse asiassa kyllä ”jumalaan” uskotaan. Niinhän tekevät kaikki ihmiset. Kyllä heillä joku jumala aina on, mutta onko se oikea Jumala, Raamatussa meille ilmoitettu Kolmiyhteinen Jumala. ”Uskoohan” saatanakin Jumalaan. Mutta Jumala on hänelle vihollinen. Eihän tuo saatanan ”usko” ole vanhurskauttavaa uskoa. Vai mitä?

    Sami: ”Nyt kun ihmisen tahto on sidottu, Jumala ei vapauta, ja pitää ihmistä syyllisenä. Ei voida puhua oikeudenmukaisuudesta vaan mielivallasta.”

    Kyllä Jumala vapauttaa, mutta ei lailla vaan evankeliumilla. Jumalalla on kaikki oikeus pitää ihmistä syyllisenä, koska hän on syyllinen. Ei voida puhua mielivallasta.

    ”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehottaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi. Hänen työtovereinaan me myös kehotamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. Sillä hän sanoo: ’Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut’. Katso nyt on otollinen aika, katso nyt on pelastuksen päivä.” Room. 5:19-21 ja Room. 6:1-2

Huttunen Juhani
Huttunen Juhani
Olen toimittaja. Verkkolokikirjaani kirjoitan yksityishenkilönä, tällä tarkoitan kirjoittajan vastuuta sekä sitä, että tekstit ovat ärsyttävän pitkiä, koska en jaksa ajatella asioita tai mitenkään olla ammattimainen.