Suvaitsevaisuus ei ole armoa.

Kummallista. Voin julkaista blogin sivulle, mutta sitä ei voi avata. Ainakin otsikon pääsin vielä muuttamaan. Toimisikohan nyt.

Suvaitsevaisuus ei ole armoa, sillä
Armo voidaan antaa vain sellaiselle, joka on tuomittu, tai jota sellainen uhkaa. Evankeliumin hienous nousee tässä esiin. Toinen on kärsinyt uhkaavan ja erittäin kovan rangaistuksen. Joten armo on mahdollista antaa ja saada. Tuomittu saa suuren ilon ja jopa riemun vapauttavasta tuomiosta. Siinä tulee esiin se ilon syy, josta jouluevankeliumi kertoo.” Ilmoitan suuren ilon, joka on tuleva kaikille”.
Ilman tuomion uhkaa ei iloonkaan olisi erityistä syytä.

Suvaitsevuuteen ei liity mitään tuomitsemista, tai tuomiota. Päin vastoi. Termi ennen kaikkea pyrkii estämään kaiken tuomitsemisen. Joten, koska ei ole tuomiota, niin ei tarvita myöskään sovitusta, eikä armoa. Tässä yhteydessä voidaan kyllä puhua paljon armosta, mutta mistä siinä ketään voi armahtaa, kun mitään syyllisisyyttä ei ole ?

  1. Pekka etkö usko että Jumala on antanut Raamatun ja evankeliumin myös suomenkielelle, siis vaikka sen on kääntäneet luterilaiset, tässä on meidän ero eli minä uskon Jumalan antaneen Raamatun jota luen, en pidä sitä ihmisten tai kirkon yksinoikeutena.

    Mitä hyötyä on sinulle Raamatusta kun kuitenkaan et usko mitä siellä Sanotaan, siis kun Jumala salaa evankeliumin ”viisailta ja ymmärtäväisiltä” niin se on todella salattu, ei edes yksinkertainenkaan vertaus aukea, vastaa itsellesi voitko löytää orjantappuroista viinirypäleitä?

    Ohi on mennyt kirjoitteluni kun pidät että syyttäisin sinua jostain luterilaisuuden teoista, en sitä tee vaan haluan sanoa juuri tuota että kun jokainen voi lukea historiasta kuinka Luther ja kump ovat kohdelleet toisuskoisia niin sittenkin vielä otat HEILTÄ iankaikkisen elämän sanat, siis löydätkö todella sotien vainojen ja uskoon pakottamisen keskeltä iankaikkisen elämän Sanat?

    • Mitä Ari Pasanen taas pauhaa. Jumala on asettanut sotavoimat ja tappaa niiden kautta kenet haluaa, näin se menee.

    • Sami Paajanen,

      Jumala ei mielestäni harrasta hyökkäämistä, eikä myöskään hyökkäyssotia, jotka voidaan aloittaa sotaa julistamatta false-flag -operaationa kuten talvisodan Mainilan laukaukset tai ”ennakoivana iskuna”. joka tehtiin ”Saksaa ja sen liittolaisia vastaan alkavan sodan toimintasuunnitelmien” mukaisesti kuten Nikolai Baryšnikov kertoi kirjassa ”Leningradin piiritys ja Suomi 1941-1944” jatkosodan alkaneen.

  2. Jumala on antanut meille kirkon, jonka kautta olemme saaneet Raamatun. Mistä olet lukenut sellaista että evankeliumin sanoma Jeesuksesta ja hänen sovitus työstään olisi salattu, eikä sitä voisi lukiessa ymmärtää. Kuka tahansa, joka lukee ja uskoo lukemansa voi sen avulla tulla uskoon. Väittäessäsi ettei kukaan voi Raamattu ymmärtää, suljet taivaan toisilta.

    • Sami Paajanen,

      OK. Näiden tekstien vuoksi sain ”kansan syviltä riveiltä” julkisilla palstoilla natsi-nimen, mutta olkoon:

      Ennen talvisotaa käytyjä neuvostoliittolais-suomalaisia neuvotteluja tutkinut eversti evp, hist.tri ja professori Sotahistorian instituutista Moskovasta Mihail Semirjaga päätyi lopputulokseen, jonka mukaan ”Neuvostoliiton ehdotukset, joiden tarkoitus oli Leningradin turvallisuuden takaaminen (siten kuin Stalin, Molotov ja Vorošilov, nämä myöhemmän Neuvostoliiton ja Suomen välisen sodan arkkitehdit ne ymmärsivät), olivat vastoin suvereenin ja puolueettoman Suomen etuja siinä mielessä kuin tuon maan johtajat ne ymmärsivät. Siksi Stalinin harjoittama painostus, jota hän toisinaan säesti uhkauksin, loukkasi kansainvälisen oikeuden sääntöjä.” (Tampereen yliopisto, Historiatieteen julkaisuja 15: Mihail Semirjaga, Tampere 1990)

      Venäläishistorioitsijat Juri Gorkov ja V.Danilov julkaisivat -93 ”ennakoivaa iskua” varten ”Saksaa ja sen liittolaisia vastaan alkavan sodan toimintasuunnitelman,” joka välitettiin Neuvosotoliiton sotilaspiireille toukokuussa 1941:

      – Leningradin sotilaspiiri (Leningradski wojenny okrug, LWO) 14.5.1941, nro 503 912
      – Baltian sotilaspiiri (Pribaltiski wojenny okrug, PribWO) 14.5.1941, nro 503 920
      – Läntinen erikoissotilaspiiri (Sapadny ossoby wojenny okrug, SapOWO) 5.5.1941, nro 503 859
      – Kievin erikoissotilaspiiri (Kijewski ossoby wojenny okrug, KOWO) 5.5.1941, nro 503 862
      – Odessan sotilaspiiri (Odesski wojenny okrug, OdWO) 6.5.1941, nro 503 874.

      Kaikki käskyt olivat allekirjoittaneet puolustuksesta vastaava kansankomissaari Timoshenko ja yleisesikunnan päällikkö Zhukov (Gorkov: Verteidigung oder Angriff, Frankfurt am Main 2000)

      Yrjö Leinon poika Olle Leino kertoo isästään kertovassa kirjassa, että Ždanov olisi (Neuvostoliiton) valvontakomission edustajana sanonut, että sotasyyllisyydestä syytetyt olisivat oikeastaan ansainneet kuolemanrangaistuksen, kun väittivät Neuvostoliiton hyökänneen.
      (Olle Leino :Kuka oli Yrjö Leino, Helsinki 1973)

  3. Pekka Pesonen 22.07.2018 12:04
    Jumala on antanut meille kirkon, jonka kautta olemme saaneet Raamatun. Mistä olet lukenut sellaista että evankeliumin sanoma Jeesuksesta ja hänen sovitus työstään olisi salattu, eikä sitä voisi lukiessa ymmärtää. Kuka tahansa, joka lukee ja uskoo lukemansa voi sen avulla tulla uskoon. Väittäessäsi ettei kukaan voi Raamattu ymmärtää, suljet taivaan toisilta.

    Pekka vedät mutkat suoriksi kun väität että kirkon kautta on tullut jotain, kyllä evankeliumi on tullut Jeesuksen kautta ja sen ovat tallentaneet opetuslapset, kuten Mat, Mark ja Joh ja lisäksi myös Luukas.

    Jeesus selkeästi Sanoo seuraavasti:

    Matt. 11:25
    Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

    Siis nyt sitten tuleekin testi sinun omaa teoriaasi kohtaan, mitä tuossa on kirjoitettu, voiko siis omalla viisaudella ja ymmärryksellä ”uskoa” evankeliumia?

    Olen koko ajan kirjoittanut että Jumala salaa evankeliumin juuri ”viisailta ja ymmärtäväisiltä”, siis ilmoittaa lapsenmielisille, heille jotka nöytyvät ottamaan sen lapsenmielisesti vastaan.

    Toisaalla Jeesus selkeästi Sanoo ketkä ymmärtävät Hänen vertauksensa:

    Matt. 13:10
    Niin hänen opetuslapsensa tulivat ja sanoivat hänelle: ”Minkätähden sinä puhut heille vertauksilla?”

    Matt. 13:13
    Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä.

    Nyt sitten testataan taas väitettäsi että jokainen joka lukee ja ”uskoo” lukemansa, niin mitä tuossa Jeesus Sanoo?

    Yksi yksinkertainen vertaus on niin monesti esille tuomani vertaus ettei orjantappuroista koota viinirypäleitä, mitä tämä tarkoitaa?

  4. Tarkoitatko Ari sitä, että Lutherin kirjoitukset ovat niitä, joista tulee orajantappuroita ja joidenkin muiden kirjoituksista taas viinirypäleitä?

    Uusitestamentti, jonka voimme Raamatusta lukea (Kirjoitukset) on Juutalaisten kautta tulleet meille pakanoille ja Kristuksen seurakunta (Kirkko) on niitä alusta asti lukeneet yhteisissä kokoontumisissaan, kuten Juutalaiset lukevat Lakia ja Profeettoja (Vanha testamentti) synagokassa.

    Hedelmistään puu tunnetaan ja sanon vakavissani, että Lutherin kirjoitukset ovat mitä lohdullisinta ja armollisinta luettavaa ihmiselle, joka tuntee ja kokee syntinsä syvästi. Sellaiselle taas joka turvaa omiin tekohinsa, Luther on kovin tyly ja siksi myös kovin parjattu tekohurskaiden joukossa.

    Lutherin käännöstyö on edelleen kaiken arvostelun kestävää ja hänen alkukielten tuntemuksensa juuri Paavalin kirjeiden osalta on järisyttävää luettavaa. Teologina Luther oli sellaisella tasolla, mihin harva nykyisin yltää.

    Jos joku ei ymmärrä Raamattua, joka on hyvin yksiselitteinen sanomaltaan, niin este ei ole sanomassa vaan syntisessä ihmisessä, joka ei halua kuulla mitää Jumalasta ja Hänen Pojastaan, joka Lähetettiin maailmaan syntisiä Pelastamaan.

    On suurta Armoa, jos joku saa sydämelleen Jeesuksen Sanat ja Jumalan Voiman, joka voittaa maailman ja kaiken mitä tämän maailman ruhtinas edustaa.

    ”Hän sanoi heille myös vertauksen: ”Eihän sokea voi sokeaa taluttaa? Eivätkö molemmat lankea kuoppaan?
    Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi; täysin oppineena jokainen on oleva niinkuin hänen opettajansa.
    Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
    Kuinka saatat sanoa veljellesi: ’Veljeni, annas, minä otan pois rikan, joka on silmässäsi’, sinä, joka et näe malkaa omassa silmässäsi? Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, sitten sinä näet ottaa pois rikan, joka on veljesi silmässä.
    Sillä ei ole hyvää puuta, joka tekee huonon hedelmän, eikä taas huonoa puuta, joka tekee hyvän hedelmän; sillä jokainen puu tunnetaan hedelmästään. Eihän viikunoita koota orjantappuroista, eikä viinirypäleitä korjata orjanruusupensaasta.
    Hyvä ihminen tuo sydämensä hyvän runsaudesta esiin hyvää, ja paha tuo pahastansa esiin pahaa; sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.
    Miksi te huudatte minulle: ’Herra, Herra!’ ettekä tee, mitä minä sanon?
    Jokainen, joka tulee minun tyköni ja kuulee minun sanani ja tekee niiden mukaan-minä osoitan teille, kenen kaltainen hän on.
    Hän on miehen kaltainen, joka huonetta rakentaessaan kaivoi syvään ja laski perustuksen kalliolle; kun sitten tulva tuli, syöksähti virta sitä huonetta vastaan, mutta ei voinut sitä horjuttaa, sillä se oli hyvästi rakennettu.
    Mutta joka kuulee eikä tee, se on miehen kaltainen, joka perustusta panematta rakensi huoneensa maan pinnalle; ja virta syöksähti sitä vastaan, ja heti se sortui, ja sen huoneen kukistuminen oli suuri.” Luuk.6:39-49

    Puu tunnetaan hedelmistään ja jokainen joka ei rakenna omien tekojensa varaan, vaan Kristuksen on sellainen talo joka pysyy, sillä Kristrus on se Kallio, jolle jokainen joka tekee Jumalan tahdon rakentaa, sillä se on Jumalan tahto, että me uskomme.

    Sellainen joka taas kuulee, mutta alkaa jälleen rakentamaan itseensä ja omaan uskoonsa on sellainen joka hylkää armon, koska ihminen haluaa itse päsmäröidä Jumalan töissä. Lopulta ne ovat kuitenkin vailla mitään arvoa Jumalan silmissä.

    Ei Jumala tarvitse meidän hyviä töitä, vaan kanssa ihmiset, menkää katsomaan sairaita ja vankiloissa olevia, auttakaa niitä, jotka kohdallenne osuu, sillä niin on tarkoitus. Laupeutta Jumala tahtoo meiltä, eikä uhria, Kiitollinen ja iloinen mieli on paras uhri minkä voivat myös kanssa ihmiset sinulta saada.

    Rakkaus on lain täyttymys.

    • Mitä tuo ’kuulkaa häntä’ sisältää? Viitataanko evankeliumeihin talletettuihin kaikkiin Jeesuksen opetuksiin vai ainoastaan yhteen kääntymisen kahotukseen?

    • Tarkoittiko Jeesus lapsenmielisillä typeriä ja ymmärtämättömiä? Tuskin. Hän taisi tarkoittaa niitä, jotka eivät pidä itseään niin viisaina, että eivät tarvitse apua keneltäkään, vähiten Jumalalta. Lapsenmieliset luottavat itseään isompien huolenpitoon.

    • Mitkä nämä on salattu ja keneltä? Et kai sinäkään niin ymmärtämätön ole , ettet lukemaasi kokaan käsitä? Ei siinä kohdassa sanota, että kukaan ei voi mitään käsittää. Ainoastaan sanotaan ”nämä” ja sillä viitataan siihen mitä edellä on sanottu. Ei asioita ole keneltäkään salattu siksi, että on viisautta ja älyä, vaan siksi että luottaa enemmän omaan järkeensä, kuin Jumalaan. Ei Jumala ole sulkenut älykkäitä ihmisiä ulkopuolelle ja kutsunut vain tyhmiä.

  5. Ari, kun lukee tuon Matt.11 kokonaan, niin pääsee kärryille, mistä siinä on kysymys.

    Ihminen, joka vetoaa aina johonkin syyhyn, ettei tarvitse Jumalaa, (siis käänny Jumalan puoleen = parannus) on nimenomaan ihminen, joka on viisas ja ymmärtäväinen, eli he ovat liian viisaita, eivätkä tarvitse Jumalaa.

    Ne ihmiset taas, jotka Uskovat Jeesuksen, Jumalan Lähettämäksi Pojaksi ovat niitä lapsenmielisiä. Ei asia ole sen kummallisempi.

    Fariseukset olivat niitä, jotka pitivät itseään Jumalalle otollisina, koska olivat valinneet Jumalan palvelemisen ja noudattivat tarkoin kaikkea, mitä laki vaati, he olivat kunnollisia ihmisiä lain noudattamisen merkityksessä, mutta he eivät armahtaneet ketään, koska pitivät ihmisen vapaata tahtoa riittävänä hyvän elämän valitsemiseksi. Kun noudattaa lakia, niin elää kuten Jumala tahtoo ja kaikki on hyvin, jos joku taas ei noudata lakia tai ei siihen pysty, niin hän on kirouksen alainen ja ansaitsee Jumalan tuomion.

    Näin siis fariselaiset ajattelivat, mutta Kristus oli täynnä Armoa ja Totuutta ja antoi myös meidän ymmärtää, etteivät omissa voimissaan viisaat koskaan tule hyväksymään sitä mistä Jeesus puhui. He kyllä kuulevat, mutta eivät välitä Jeesuksen opetuksesta, joka asettaa kaikki ihmiset Isän Luomistyön alle ja synnin alaiseksi, joka maailmassa ja ihmisessä vaikuttaa Jumalan vastustamista.

    ”Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä, eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
    Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä; sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: ’Sillä me olemme myös hänen sukuansa’.
    Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
    Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
    Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista.”
    Kuullessaan kuolleitten ylösnousemuksesta toiset ivasivat, toiset taas sanoivat: ”Me tahdomme kuulla sinulta tästä vielä toistekin” Apost.17:24-32

    Jos tuon edellisen Apost.kohdan kanssa on ongelmia ja liityt ivaajen joukkoon, niin asetut tämän maailman viisaiden ja ymmärtäväisten joukkoon, jos taas tahdot kuulla lisää ja oppia Kristuksesta, niin lapsenmielisenä voit itseäsi pitää.

Pekka Pesonen
Pekka Pesonen
En osaa olla huolissani kirkon kriisistä. Sisältyyhän jokaiseen kriisiin aina myöskin mahdollisuuksia. Yllättäviä käänteitä kirkkohistoriamme on täynnä. Odotan jotain hyvää tästäkin vielä tulevan. Luovana ja jääräpäisenä tyyppinä koluan kaikki vaikeimmat tiet. Helpommalla pääsisi, kun osaisi olla hiljaa, mutta kun en osaa. Kova pää on jo saanut monta kovaa kolhua. Luulisi niiden jo riittävän. Verovirkailijan ura on takana ja siitäkin uskaltaa jo mainita. Eläkeläisenä ei näköjään saa sitäkään aikaan, mitä työelämässä sai, kun oven illalla sulki. Mitä kaikkea sitä on silloin ehtikään: puheenjohtamisia, , nuorisotyötä, lähetyssihteeri, raamattupiirejä, saarnoja ja Avioparitoimintaa. Siinä ehkä rakkaimmat vapaaehtoistehtävät. Kaikkea tuota ja paljon muuta on takana. Nyt kuluu aika näissä pohdiskeluissa. Eikä tiedä voiko edes itseään ottaa kovin vakavasti.