Suomella ei ole varaa kehitysapuun?

Kehitysyhteistyö on mukava käden väännön aihe ja sopiva poliittinen keppihevonen mitä erilaisimpiin tarpeisiin. Suomi on vuonna 2000 sitoutunut YK:n vuosituhattavoitteisiin ja kehitysyhteistyömäärärahojen nostamiseen teollisuusmaiden sopimalle tasolle. Euromääräisesti OECD-maiden määrärahat ovat kaksinkertaistuneet reilussa kymmenessä vuodessa. Ruotsi, Norja, Tanska, Alankomaat ja Luxemburg ovat saavuttaneen 0,7 prosentin bruttokansantulotavoitteen. Suomi ei.

Kataisen hallituksen leikkauslistan varsinainen kukkanen liittyykin tähän. Kehitysyhteistyömenoista säästetään vuoteen 2018 ulottuvalla kaudella vuosittain 50 – 100 miljoonaa euroa.  Hallitus sanoo kuitenkin pitävänsä kiinni tavoitteesta nostaa kehitysyhteistyön määrärahoja pitkällä aikavälillä 0,7 prosenttiin BKT:stä.

Muistan, että tästä 0,7:stä on puhuttu ainakin 70-luvulta lähtien. Koskaan Suomi, maailman noin kymmenenneksi rikkain valtio, ei ole ollut kyllin rikas tavoitetta täyttääkseen. Nyt olemme kyllin köyhiä ilmoittaaksemme, ettei ole lähiaikoina tarkoituskaan.

Miksi siis hallitus edelleen sanoo pitävänsä kiinni tavoitteesta, kun se jo seuraavankin hallituksen puolesta tinkii siitä? Koska sillä ei ole kaiken yltäkylläisyyden keskellä kanttia valehdella: on maamme köyhä ja siksi jää. Hallituksen lausuma on populismia ja jeesustelua jos mikä.

80-luvulla kansalaiset saivat verovähennyksiksi lahjoitukset kehitysyhteistyötä tekeville järjestöille. Näin valtiovalta sai nostettua avun määrää osallistumalla itse avustamiseen vain pieneltä osin. Olisi järkevä palata samaan järjestelmään, kyllä tältä kansalta sydäntä löytyy.

Muussa tapauksessa moisista toivomusponsista kannattaisi luopua kokonaan, ei niillä ketään huijata.

  1. Matias

    Sanoisin kirjoitusta hienovaraiseksi vihjaukseksi siitä, että Jeesus patsaita ja väreillä tuhrittuja kuvia ei pitäisi palvoa, koska ne eivät ole eläviä vaan pölyttyviä tekeleitä.
    Ne eivät ole lihallisia, eikä myöskään hengellisiä, tai sielullisia ja vain ihmiset saavat ne puhumaan itsensä kautta.

    Se on hyvin omituista elävän Jumalan palvontaa, säälittävää itseasiassa, varsinkin kun uskotaan, että Jeesus vapautti elävän Jumalan ohjeista, ja jopa demonisoi hänet.

    Juutalaisethan tulivat kansana meidän luokse, vapauttamaan meitä lain viisauden kautta synnin orjuudesta. Mutta heitä ei otettu vastaan, ei ollut sijaa majatalossa. Kristuksen soturit uskoivat, että synnit saa anteeksi tappamalla juutalaisen, ja niin he miettivät vain sitä, miten saisivat heitä tappaaksensa.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi

      1)

      Jeesus patsaat kuuluvat sarjaan Jumalan kunniaa julistava taide. Patsaat eivät ole epäjumalan kuvia, vaan ne kertovat että Jeesus on meidän Vapahtajamme ja useinkin jotain erityistä tilannetta Kristuksen elämäntyöstä. Esi,merkiksi krisifiksi kertoo koko maailman sovituksesta Golgatan ristillä.

      Erilaiset taideteokset kuvaavat samaan aikaan aihetta, jota niissä tuodaan esille kuin myös taiteilijan omia mielikuvia siitä tilanteesta mitä kuvataan.

      2) Silloin kun tehdään teokset Seitsemännen ekumeenisen kirkolliskokouksen määritelmien mukaisesti työ tehdään etukäteen määritellyn tekniikkan mukaan etukäteen sovitun aiheen kuvauksia. Jo niitä valmistettaessa luetaan tiettyjä rukouksia ja ne myös palvelevat ihmisten hiljentymistä elävän Jumalan eteen. Ikonit ovat tämän perinteen mukaisesti valmistettuja. Siksi niiden käyttö on eräänlaista taivaan ikkunan edessä oloa. Kristuksen kirkkauden valo virtaa niiden välityksellä Jumalan eteen rukouksin saapuvaan.

    • Tarja

      3) Jeesus vapautti elävän Jumalan palvontaan. Hän siis veti Jumalan palvonnasta vieraantuneet takaisin aitoon ja vapauttavaan palvontaan.

      Kun ihminen pääsee Jeesuksen yhteyteen, niin silloin hän myös vapautuu toisten ihmisten kanssa myönteiseen elämänasenteeseen.

      4) Jeesus ajoi riivaajien vallassa olevista demonit ulos. Hän ei siis suinkaan demonisoinut ihmisiä.

      Sen sijaan Jeesus vapautti ihmisten toinen toisilleen rasitukseksi panemia vääriä kahleita vastaan ja näin vapautti ihmisen luovaan asenteeseen Jumalan edessä toinen toistaan kohtaan.

    • Tarja

      5) Perjantaina 27.1.2023 vietimme Vainon uhrien muistopäivää. Sen tehtävänä on muistuttaa holokaustin mielettömyydestä. Juutalaisvainot kautta historian olivatpa ne sitten minkä muotoisia tahansa ovat hirvittäviä ihmisten raakuuden ja vääryyden ilmauksia.

      On täysin kieroon väännettyä teologiaa väittää, että Jeesus muka vanhurskauttaisi juutalaisia vastaan tehtyjä pahoja tekoja. Eivät nämä sanoman vääristelijät mokomat tajua, että Jeesus maan päällä ihmisenä liikkuessaan oli

      JUUTALAINEN.

      Tällainen on yhtä mieletöntä, kuin itäisen naapurimme mainostama taistelu ”natseja vastaan”, kun ajatellaan että Ukrainan presidentti sattuu olemaan juutalainen.

      Oikein malliesimerkki vääristelyn suorastaan kornista muodosta.

    • Ari

      Kiitos hyvästä kysymyksestäsi

      Oikea jumalanpalvelus toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Näin siis oikean Jumalan palvonta kirkastaa Kristusta.

      Epäjumalanpalvelus puolestaan taistelee Jeesusta ja hänen kansaansa eli kirkkoaan vastaan.

      Epäjumalanpalveluksen hedelmänä siis on kirkon ja sen sanoman eli Jeesuksesta puhuvan evankeliumin estäminen ja sen mukana myös kaikenlainen väärien ja ihmisen ja luomakunnan elämää tuhoavien toimien tapahtuminen, olivatpa ne sitten minkä muotoisia tahansa.

    • Matias Roto ajatteleko/uskotko todella että kun ”oikea” Jumalan palvelut suoritetaan niin sieltä voi osallistujat hiipiä pois ja tehdä mitä syntiä tahansa, siis vaikka lähteä sotimaan omia uskon valjiä vastaan?

    • Ari

      Kysymyksesi näyttää sisältävän oletuksen, että syntien anteeksianto muka olisi kehotus tehdä väärin.

      Sitähän se ei ole. Päin vastoin. Syntien anteeksianto on vääryyksien anteeksiantoa. Näin ollen se on kutsu rakkauteen ja uuteen elämään.

      Kuten Paavalikin sanoo Roomalaiskirjeensä kuudennessa luvussa.

      Roomalaiskirje:

      6:1 Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?

      6:2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?

      6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

      6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

    • Ari

      On epäkohteliasta väännellä keskustelukumppanin ajatuksia ja vielä ongelmallisempaa tehdä esittämäänsä väärää väitettä kaverin mielipiteenä pitämällä rakentaa kysymys sellaisen hutin varaan, ikäänkuin se olisi kysymyksen taustana oleva realiteetti toisen ajatuksista.

      Joten suosittelen, ettet toisen mielipiteistä kysymyksiä tehdessäsi mene kuvittelemaan juopuneen näkemiä pikku-ukkoja. Jos ei ymmärrä, niin kysy suoraan asiasta eikä sen vierestä menevän väitteen varassa.

      Sana ”todella” esittämässäsi lauseessa kuvaa, että väität sitä seuraavaa esittämääsi metodista vääristelyä muka minun ajatuksenani: ”Matias Roto ajatteleko/uskotko todella että—-”

    • Matias Roto nyt ei oikein ajatuksesi juoksu todella selviä, siis enkö muka kysynyt suoraan ja selkeästi uskotko että oikean Jumalan palvelu voi johtaa siihen sotaan joka nyt ukrainassa on?

      Uskotko TODELLA armon sallivan myös tuon synnin, siis kun puhutaan JO uskovista?

    • Ari

      Pyhä apostoli Paavali linee mielestäsi riittävän hyvä täyttämään kriteerit sanoillesi: ”— kun puhutaan JO uskovista?”

      Hän tunnustaa itsestään, että synti A S U U hänessä.

      Roomalaiskirje:

      7:17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.

      7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

    • Ari

      Älä milloinkaan väheksy armon ulottuvuutta. Älä tee Jumalasta liian rajoittunutta ikään kuin hän olisi meidän ihmisten elämää rajoittavien rajojen vanki.

      Muista että Jeesus armahti ristillä ryövärin, joka kärsi ansaitsemaansa tuomiota.

      Hän ei siinä kysynyt ryövärin ansioita eikä mielenlaatua.

      Jeesus vain

      A R M A H T I .

      Jotta emme sotkisi lain tekoja ja evankeliumin sisältämän armahduksen antamaa anteeksiantoa niin muistakaamme että

      lain tehtävänä on tuomita syntiinlankeemuksen mukanaan tuoma vääryys ja siitä seuranneet väärät teot

      ja evankeliumin tehtävänä on Jeesuksen sovintotyön perusteella armahtaa väärintekijät.

  2. Onhan sanottu, että Mooses ja profeetat ovat tätä kristusta ennustaneet, niin tulikin mieleeni yksi Paikka, eli naisen siemen, joka polkee rikki käärmeen pään. Eikö juuri tämä ole se syy miksi Jeesuksella ei voi olla lihallista isää, koska silloin hän ei sopisi vain naisen siemenestä olevaksi. Käärme on tässä paha houkuttelija, joka viettelee Evan puheillaan syömään hyvän ja pahan tiedon puusta.

    Eikä siinä kaikki, toinen paikka käärmeeseen liittyen löytyy evankeliumista Jeesuksen sanoin: ” Ihmisen Poika ylennetään, niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa.” Jos Ihmisen poika, jonka pitäisi polkea rikki käärmeen pää, ylennetäänkin käärmeeksi tikun nokkaan. Ja sitä katsomalla pitäisi pelastua, niin miten me siihen suhtaudumme? Syömmekö edelleen hyvää ja pahaa tietoa.

    • Tarja

      Kiitos hyvästä kysymyksenasettelustasi

      Jumalan lupaus Eevalle ja Mooseksen ajan vaskikäärmeen pelastava työ sisältävät sekä yhteisiä että eri näkökulmista tarkastelevia piirteitä.

      1)

      Syntiinlankeemuksen kuvauksessa ihmiskunnan ja koko luomakunnan lankeemus eli siis pahan esiintyminen kuvataan käärmeen houkutuksesta tapahtuneeksi maailman hädäksi. Käärme edustaa tässä Saatanaa ja sen pahuutta.

      Eevalle annettu lupaus Kristuksen syntymästä kertoo, että Jumala ei ole tyytynyt toimettomana tapahtunutta synkkää tapahtumaa katsomaan ikään kuin ulkopuolisena, vaan vahingon todettuaan ryhtynyt myös sitä kerjaamaan. Vahingon laajuuden takia korjauksenkin on oltava sellainen, että koko ihmiskunta, eli siis Eevan ja Aatamin jälkkeläisten joukko pääsee siitä osalliseksi. Tähän tilanteeseen liittyy lupaus Eevan jälkeläisestä joka murskaa Saatanan vallan.

      Näin kohdassa on nähty lupaus Messiaasta, joka tuo voiton koko ihmiskunnalle ja myös koko luomakunnalle.

      Olet hyvin huomannut yhteyden Elämän äidin, Eevan, ja Jumalan-synnyttäjän Marian välillä. Autuas neitsyt on Jeesuksessa alkaneen uuden ihmiskunnan äiti.

      2)

      Pyhän kansan vaeltaessa Siinain autiomaassa kansa napisi Moosesta ja Jumalaa vastaan. Siitä se sai rangaistuksensa. Käärmeet purivat, moni kuoli.

      Vaskinen käärme tikun nokassa oli Jumalan antama merkki hänen parantavasta voimastaan. Parantaja oli Jumala itse. Käärme oli vain ulkonainen merkki, jonka välityksellä Jumalan puhuttelu kohdistui pelastettaviin.
      (Myöhemmin tuota vaskikäärmettä säilytettiin Jerusalemin temppelissä. Kun siitä muodostuikin uskon rohkaisun sijaan eräänlainen taikakalu, Jumalasta ja hänen kunnioittamisesta irrallaan ollut epäjumala, niin se hävitettiin.)

      Jeesuksen puhe omasta ristinkuolemastaan liittyy autiomaan tapahtumaan. Jumalann pelastava työ tuli esille vaskikäärmeen ylentämisellä. Jeesuksen työn ratkaiseva tapahtuma oli koko maailman sovitus Golgatan ristillä. Näin hänet ylennettiin ristille, että koko maailma voitettaisiin Saatanan vallasta ja sen tuottamasta vaivasta.

      Ristin kuolema ja sen jälkeinen ylösnousemus kuuluvat yhteen. Koko maailma on sovitettu ja koko maailmalle tarjotaan myös voittoa synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta.

      1 – 2 yhteensä)

      Eevan ja Mooseksen saama lupaus olivat luonteeltaan erilaisia. Eri tilanteissa tapahtuneina ne viittasivat erilaisiin ulkonaisiin ratkaisuihin.

      Sen sijaan yhteistä niissä on, että Jumala itse tekee työnsä ihmiskunnan pelastamiseksi. Näin ne myös kuuluvat yhteen:

      Jeesuksen työ on Eevan saaman lupauksen täyttymys.

  3. Matias Roto toteat minulle:

    ””Ari

    Älä milloinkaan väheksy armon ulottuvuutta. Älä tee Jumalasta liian rajoittunutta ikään kuin hän olisi meidän ihmisten elämää rajoittavien rajojen vanki.

    Muista että Jeesus armahti ristillä ryövärin, joka kärsi ansaitsemaansa tuomiota.

    Hän ei siinä kysynyt ryövärin ansioita eikä mielenlaatua.

    Jeesus vain

    A R M A H T I .””(Matias Roto)

    Oliko ryöväreitä kaksi, miksi ei armahtanut molempia, koska toinen ei nöyrtynyt, siis ajatuksesi ettei ”kysynt mielenlaatua” on tuulesta temmattu.

    39 Niin toinen pahantekijöistä, jotka siinä riippuivat, herjasi häntä: ”Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä.”
    40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: ”Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
    41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt.”
    42 Ja hän sanoi: ”Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi”.(Luuk.23)

    Tämän takia on TODELLA hyvä että on kansankielinen puhdas evankeliumi eetei valheen opettajat voi meitä eksyttää.

    • Ari

      Toinen ryöväri turvautui Jeesukseen ja sai armon.

      Toinen ryöväri ei turvautunut Jeesukseen ja jäi armon ulkopuolelle.

      Sen sijaan kummastakaan ei kerrota mistään muusta heidän välisestä erostaan. Molemmat olivat tuomonsa ansainneita ryöväreitä.

    • Matias Roto että opit kommentistani noin helposti, eiku sitten parannusta tekemään muistakin valheista.

    • Ari

      Minäkin olen iloinen, että meillä on kansankielinen puhdas evankeliumi

      Koko Raamattu julkaistiin suomeksi jo vuonna 1642 jKr. kuningatar Kristiinan aikana, kun Isaacus Birgeri (Isak Birgerinpoika) Rothovius, 1572 – 1652, toimi Turun piispana vuosina 167–1652.

      Blogissani käsittelemäni Jeremian kirje on tuossa laitoksessa Barukin kirjan kuudentena lukuna.

      Tässä viite Finbiblen sivustolle Barurin kirjan lukuun kuusi, joka on sama kuin yllä käyttämäni nimitys Jeremian kirje.

      https://www.finbible.fi/Biblia1642/Apokryfikirjat/Baruchin_kirja_6.htm

    • Matias Roto tästähän olen kirjoittanut niin monta kertaa että kun juuri ouhtaassa evankeliumissa on asiat niin yksinkertaisesti luettavissa ettei tarvitse valheita seurata, siis jos vain Pyhä Henki tekstit kirkastaa, omassa viisaudessa ja ymmärryksessä ei evankeliumia voi ymmärtää.

    • Ari

      Olen saanut Jumalan lapseuden ja Kristus -uskon osallisuuden jo sota-aikana.

      Olen tuosta lahjasta äärettömän kiitollinen, koska jo silloin pääsin iankaikkisen elämän osallisuuteen, kuten vanhassa hengellisessä laulussa sanotaan Jumalan antamasta uudesta elämästä: ”Se alkaa täällä jo maitten päällä ja jatkuu iäti taivaissa.”

    • Ari

      Pyhä Henki on Totuuden Henki.

      Muista että ylösnoussut Jeesus puhalsi Pyhän Hengen nimenomaan konkreettisten liturgiassa läsnä olleitten opetuslastensa päälle eli siis kirkkonmenoihin kokoontuneen väen päälle ojentaessaan Pyhän Hengen omiensa ylle.

      Johanneksen evankeliumi:

      20:22 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: ”Ottakaa Pyhä Henki.”

    • Ari

      Muista mitä Efeson ensimmäiselle piispalle Timoteukselle kirjoitettiin varottavat sanan kaiken maailman harhaopeista, jotka häiritsevät Jumalan kansan yhteyttä vetäessään kaiken maailman väärien opetusten pariin.

      1.Timoteuksen kirje:

      4:1 Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja

      Tässä siis varotetaan sellaisista hengistä, jotka hajoittavat kirkon yhteyttä villeillä opeillaan.

    • Ari

      Jotenkin kummallisesti ihmettelen, että yrität vähätellä uutteraa Raamatun lukua puheenvuorossasi, missä kevyen lukemisen jälkeen menet perusteettomasti möläyttelemään kuvitelmasi asiallisten tuttkimusten tuloksena syntyneestä syvästä vakaumuksesta, että sellainen muka olisi valhetta.

      Noin huteroilla perusteilla et voi tosiasioita sivuuttaa.

      Otetaanpa vertailukohdaksi viime vuoden 2022 Tietokirjallisuuden Finlandia-voittaja

      Vaivan arvoista. Esseitä poikkeuskirjallisuudesta

      jonka on kirjoittanut Ville-Juhani Sutinen.

      Teoksessaan hän tuo esiin mitä hän on saanut yli tuhatsivuisten kirjojen lukemisesta.

      Hän kirjoittaa:

      ”Se ei tarjoa pakopaikkaa kavalalta maailmalta, vaan päinvastoin näyttää kuinka kavala maailma tosiasiassa onkaan. Se on kirjallisuutta, joka ei pakene mutkikasta todellisuutta, helposti havaittavaksi kokonaisuudeksi, vaan nostaa esiin sen eri puolet.

      Hyvä kirjallisuus ei tahallaan ole pahaa, mutta käsittellessään maailmaa kokonaisena se ei voi välttää pahaa.

      Tällainen kirjallisuus saattaa kuitenkin pohjimmiltaan tarjota syvempää ymmärtämystä ja jopa jonkinlaista rauhaa jos sille antaa mahdollisuuden. Niin uskon monen poikkeuskirjan toimineen omalla kohdallani. —

      merkityksiä voivat antaa ainoastaan ne, joiden luomiseen on nähty vaivaa.

      Nämä puolet haluan nostaa tässä kirjassa esiin. Vaivalla on oma arvonsa, ja se tekee lukemisesta vaivan arvoista.”

      Joten Ari

      Ahkeroikaamme laajan kirjastomme Raamatun kirjojen lukemista mitä uuttterimmin, jotta Pyhän kirjan sanoma avautuisi yhä syvemmin ja syvemmin.”

      Sinullekin.

    • Ari

      Kun niin usein kysyt, missä näkyy uskon hedelmät, niin saanen kertoa, että se tulee ilmi jopa aivan tarvallisissa nuorten kirjoissakin, jos vain pitää silmänsä auki.

      Suomen Finlandia palkintoa vastaa Ruotsissa August-palkinto, Augustpriset. Siinäkin on eri sarjoja kuten meidän maamme Finlandia-palkinnossakin.

      Viime vuoden Ruotsin lasten- ja nuortenkirjallisuuden palkiinon, Årets svenska barn- och ungdomsbok, voitti 28.11.2022 suomenruotsalainen

      Ellen Strömberg teoksellaan

      Vi ska ju bara cykla förbi,

      suomennos Mehän vaan mennään siitä ohi.

      Siinä kerrotaan nuorten elämästä yhden lukuvuoden ajan.

      Tätä keskusteluamme varten nostan esille vain yhden kohdan.

      Koulun kevättytöksi valittiin tyttö, jonka lempinimi oli ”Pyhä Birgitta”. (Vastannee lähinnä aikoinaan saamaani Hymypatsas palkintoa joskus oppikouluaikanani.) Kaverit ovat kateellisia tästä ja keksivät kaikenlaista sen vähättelemiseksi.

      Sitten myöhemmin kuvataan, miten palkinnon saaneen äiti piti puheen koulun päättäjäisissä:

      ”Pyhän Birgitan pappisäippä piti pienen puheen, se oli ihan kiva. Luulen, että äiti on oikeassa, se on varmaan ihan hyvä pappi.”

      (Luin kirjan ruotsiksi, mutta tämän sitaatin otin Eva Laakson suomennoksesta.)

      Sinulle Ari

      tahdon kertoa, että kodin hengellisen perinnön antama siunaus näkyy siinä, että pappisäidin tytär saa tunnustuksen erinomaisesta käytöksestään nimityksen koulun kevättytöksi.

  4. Tänään 28.1.2023 on Kallen, Kaarlon ja Kaarlen nimipäivä.

    Isoisäni äidin puolelta Karl Viktor Seppälä asui viimeiset vuotensa meillä äitini hoidossa. Tuo aika oli minulle valtavan suuri elämys henkisesti. Sain kokea hänen elämänviisautensa ja lähes alati jatkuneen rukouselämänsä läheltä pitäen.

    Lukemattomia kertoja luin hänelle milloin minkäkin rukouksen rukouskirjasta Muukalaisten kotielämä, jonka Johannes Bäck oli aikoinaan kirjoittanut.

    Olin poissa kotoani kun hän sai iäisyyskutsun eräänä lauantai-iltana saunasta tultuaan. Juuri sillä hetkellä radiosta kuului pyhäkerllojen soitto. Äitini mainitsi tämän viitaten siihen suureen ikipyhän alkamiseen, joka meille on armosta annettu pyhän evankeliumin kautta.

    • Ari

      Kiitos kysymästä

      Jottei tarvitse keksiä pyörää uudelleen, niin ensimmäiseen kysymykseen armovalinnasta viittaus tähän

      https://tunnustuskirjat.fi/yo/t11.html

      https://tunnustuskirjat.fi/yo/11.html

      Toiseksi neljännen käskyn selitys on nähtävissä näissä osoitteissa

      https://katekismus.fi/10kaskya/4.html

      https://tunnustuskirjat.fi/ik/4kasky.html

      Neljäs

      Kunnioita Isääsi ja Äitiäsi.

      Mitä se merkitsee? Vastaus:

      Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme väheksy emmekä vihastuta vanhempiamme emmekä esimiehiämme, vaan kunnioitamme, palvelemme, tottelemme, rakastamme ja arvostamme heitä.

      https://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismus.html#kymmenenkaskya

    • Ari

      Vanhempien kunnioittamiseen liittyy koko elämää ylläpitävä ylisukupolvisuus. Emme elä irrallaan maailmassa kuten ranskalainen kirjailija Camu ajattelee, että elämämme on kuin pyörän heittämä rapa, joka lentää minne sattuu. Olemme riippuvaisia omista juuristamme enemmän kuin muutamat edes aavistavatkaan.

      Ylisukupolvisuuteen kuuluu myös omien läheisten elämästä luolehtiminen silloin, kun he tulevat vanhuuden heikoiksi.

      Neljännen käskyn varsinainen tähtäyspiste on tämä ikääntyneen omaisemme elämästä huolehtiminen.

      Yllä myös kerroin miten oppikoulun oppilaana ollessani omalta isoisältäni saamani henkinen perintö on ollut suuri etu koko myöhemmälle elämälleni.

      Edelleen haluan mainita jo edellisessä blogissanikin mainitsemani teoksen jota olen lueskelemassa alkukielellä ukrainaksi. Jotta sen ajatus ja kuvaus neljän sukupolven yhteisestä elämäntilanteesta tulisi edes vähän selville panen mukaan yhden esittelyn suomeksi.

      Viime päivinä olen lueskellut ukrainankielistä kirjaa,

      Спитайте Мієчку , Spytaite Mijetšku, romaania ,

      Кузнєцова, Євгенія, Kuznjetsova, Jevhenija, kirjoittaja

      Vydavnytstvo Staroho Leva 2021

      ISBN 978-617-679-855-2

      Teos on ollut Euroopan Unionin 2022 kirjallisuuspalkintoehdokas ja sai siinä kunniamaininnan. Se oli myös BBC News Ukraine Books of the Year -ehdokas vuonna 2021.

      Jevhenija Kuznjetsova on ukrainalainen kirjailija, kääntäjä ja tutkijatohtori.

      Suomeksikin se on julkaistu nimellä ”Kysykää Mialta”. Eero Balk on sen suomentanut.

      Tässä Arla Kanervan tekemä resensio teoksesta

      https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009286117.html

  5. Matias Roto ”keskustelumme” ei ole hedelmällistä kun toinen meistä ei noudata oikeaa sisälukua, siis lisää kirjoitettuun tekstiin jotin ulkopuolista, kuten kun Raamattuun on kirjoitettu ”tehkää jtk” niin minulle tuo tarkoittaa että ihmisen itse on tehtävä jotakin, ein ymmärrä kuinka tuon voisi tehdä joku muu toisen puolesta eli kun kirjoitetaan ”tehkää parannus” niin minulle tuo on että ihmisen itse on tehtävä parannus, olenko mielestäsi ”taas” väärässä?

    • Ari

      Oletko kuullut vitsiä äidistä ja lapsista. Lapsi sanoo: ”Onko tämä varmasti oikea tapa matkustaa Australiaan?” Johon äiti vastaa: ”Ole hiljaa ja jatka uimista!”

      Mitä sanookaan Tiituksen kirje

      1) Pelastuksen antoi Jumala itse

      2) Sen hän teki yksistään omasta rakkaudestaan, armosta

      3) Pelastuksen antamisessa omat teot eivät olleet pätkänkään vertaa mukana

      4) Jumala antoi tämän pelastusken kasteen välityksellä

      5) Tämä Jumalan antama kasteen pesu aloitti elämän uudelleen alusta eli siis antoi lahjaksi uudesti syntymän

      6) Tämä samainen Jumalan antama kasteen pesu antoi myös Pyhän Hengen lahjan eli siis Pyhän Hengen uudistusen..

      Tiituksen kirje:

      3:4 Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,

      3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

      3:6 jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,

      3:7 että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan.

      Ja panenpa tähän vielä toisella kotimaisella, jotta voisit nähdä KASTEEN PESUN vievän sisälle uudestisyntymään ja Pyhän Hengen uudistukseen. Varmaankin muistat lukioajaltasi ainakin preposition TILL. Samaten muistat varmaan tekstissämme esiintyvän omiin tekoihin perustuvan EI -sanan ICKE sekä Jumalan armosta vanhurskauttamista kuvaavan preposition GENOM.

      Titusbrevet

      4 Men när Guds, vår Frälsares, godhet och kärlek till människorna uppenbarades,

      5 då frälste han oss, ICKE på grund av rättfärdighetsgärningar som vi hade gjort, utan efter sin barmhärtighet, genom ett bad TILL ny födelse och förnyelse i Helig Ande,

      6 som han rikligen utgöt över oss genom Jesus Kristus, vår Frälsare,

      7 för att vi, rättfärdiggjorda GENOM hans nåd, skulle, såsom vårt hopp är, få evigt liv till arvedel.

    • Matias Roto ohitit taas kysymyksen, onko suomenkielessä mahdollista että toinen päättää ja tekee parannuksen toisen puolesta kun käsky on ”tehkää parannus”?

      Vastaisitko tähän kysymykseen selkeästi kyllä tai ei, kiitos.

    • Ari

      Koska olet lukenut saksaakin niin panenpa vielä saman Tiituksen kirjeen kohdan saksaksi Lutherin käännöksen 1912 version mukaisesti. KOROSTUKSET minun.

      4 Da aber erschien die Freundlichkeit und Leutseligkeit GOTTES, unsers Heilandes,

      5 NICHT um der Werke willen der Gerechtigkeit, die wir getan hatten, sondern nach seiner Barmherzigkeit machte er uns selig DURCH das Bad der Wiedergeburt und Erneuerung des heiligen Geistes,

      6 welchen er ausgegossen hat über uns reichlich durch Jesum Christum, unsern Heiland,

      7 auf daß wir DURCH desselben Gnade gerecht und Erben seien des ewigen Lebens nach der Hoffnung.

    • Ari

      Vastauksena kysymykseesi joka koskee Raamatun sanomaa voinen kertoa,että tapasi sotkea omat ratkaisusi ja Jumalan ratkaisut samalla tasolla liikkuviksi suureiksi on kuin, jos olisit kysynyt eräältä pariskunnalta, joka meni häämatkalle Islantiin: ”Uitteko te sinne Lofoteilta, Altasta vaiko Bergenistä?”

      Etkö hyvä ihminen näe mitään eroa meidän elämämme ylläpitäjän Jumalan teon ja meidän luotujen ihmisten omien tekojemme välillä. Meidän olemassaolomme, tekomme ja toimintamme ja koko olemisemme liikkuvat aivan eri tasolla.

      Älkäämme siis tehkö omista teoistamme tämän blogin tekstissä varotetuiksi epäjumalankuviksi vaan muistakaamme, että me kokonaisina ihmisinä olemme JUMALAN kuvia, jotka hän itse on tehnyt ja itse lapsena saamamme kasteen kautta pelastuksesta osallisiksi tehnyt ja joka myös itse meidät vie iankaikkiseen elämään, kuten edellä Tiituksen kirjeen jakeessa 3:7 sanotaan.

      Jotta huomaisit sen perustavan eron mikä on meidän ja Jumalan tekojen välillä eli siis että meidän asemamme Jeesuksen opetuslapsina on Jumalan hyvyyden ansiosta eikä meidän ansiotamme panen vielä Vapahtajamme oman sanan siitä, miten hän Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa ihan itse on meidät valinnut opetuslapsikseen kun meidät kerran pienenä lapsena kastettiin.

      Johanneksen evankeliumi:

      15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, —-

    • Ari

      Rehellisyys on koko elämän perusta. Samaten isälleni, jota kerran eräs naapuri pyysi todistamaan oikeudessa väärin, kun oli töpännyt liikenteessä. Pani vieläpä uhkauksen siihen, että jos isäni ei todista hänen toivomuksensa mukaisesti, niin eivät enää ole hyviä naapureita. Isäni totesi vain rauhallisesti kertovansa tasan tarkkaan sen, mitä hän näki. Niin isääni tekikin. Jonkun aikaa tuo naapuri vihoitteli, mutta lopulta leppyi ja naapurukset saattoivat jatkaa hyvinä naapureina, vaikka isäni todistus olikin johtanut oikeustapauksen naapurin tappioksi.

      Muista periaate: ”Rehellisyys maan perii.”

      Jotta ymmärtäisit meidän ihmisten elämän rajat, mihin asti meidän toimivaltamme ulottuu ja mihin se ei ulotu, otan vertaukseksi Nummisuutarien Eskon. Tehän luitte Aleksis Kiveä aikoinaan koulussanne. Esko halusi välttämättä panna oman puumerkkinsä puhemiesten valtakirjaan. Sitä ei sallittu eikä sitä tarvittu. Se ei kuulunut asiaan tuohon aikaan.

      Otanpa tähän rinnalle tapahtuman meidän sukumme tapahtumista. Isosetäni Matti Roto oli tullut siihen ikään, että hänen piti saada emäntä itselleen. Puhemiehet lähetettiin naapuripitäjään Tammelaan. Nämä tulivat eräälle portille, missä talon väki avasi portin puhemiehille ja kysyivät puhemiehiltä, minne nämä ovat menossa. Nämä kertoivat olevansa puhemiehiä ja kertoivat talon nimen minne sanoivat menevänsä. Portin avannut sanoi, että onhan heilläkin tytär, jota voitte pyytää Matille vaimoksi. Puhemiehet menivät ja naimakaupat syntyivät.

      Ihana pariskunta heistä tulikin. Kun nuorempana kävin heidän luonaan, niin sydämellinen rakkaus huokui heidän olemuksestaan. Näin Matti Jalmari Rotosta, 1877 – 1964, ja Maria vilhelmiina os Lamminpäästä, 1882 – 1970, tuli Roton tilan isäntäväki.

      Haluan vain kertoa, ettei pidä liiaksi kiintyä omiin oikosulkuihinsa, kun lukee Raamattua. Kannattaa edes vähän ottaa selvää, mitä missäkin kohdassa ihan oikeati sanotaan, ettei – vertausta käyttääkseni – luule jotain Vanhan testamentin tekstin kissaeläin leijonaa sveitsiläiseksi kellomerkiksi.

    • Matias Roto sanoppa nyt sitten rehellisesti mitä takoittaa suomen kielessä ”tehkää parannus”, voiko sitä tehdä toisen puolesta ja vieläpä toisen tiedostamatta?

    • Ari

      Tapasi kinata on samaa tasoa, kuin väittäisit, että sanonta ”panna kintaat käteen” tarkoittaa sitä, että kintaat tungetaan käsien ihonahan sisään, koska sisätulento eli illatiivi tarkoittaa jonkun sisään panemista.

      Sinulta jää huomaamatta kielen ilmausten monimuotoisuus. Sisätulentoa käytetään myös läheisen kosketuksen tai muun läheisyyden ilmaisemiseen.

      Samaten parannuksen tekeminenkin sisältää ajatuksen entisten tekojen mitätöintiä eli niiden ansaitseman rikkomuksen poispyyhkiytymiseen pääsemistä.

      Muista Raamatun ilmaus ”kaste syntien anteeksisaamiSEKSI”

      Tässä ilmauksessa sanotaan mitä parannus tarkoittaa: Se on kasteen armosta elämistä.

    • Ari

      Koska vaikuttaa, ettet huomaa parannus-kehotuksen yhteyttä saarnatun sanan ja sakramenttien yhteyteen, vaan näyttää kuin kuvittelisit sen olevan ihmisen oma teko, niin sinulle tekisi hyvää lukea hyvä teos Jumalan valinnasta.

      Sellainen on juuri ilmestynyt suomeksi

      Martin Chemnitz

      Kuninkaan pojan häät

      Jumalan lasten iankaikkisesta valitsemuksesta

      Saksasta kääntänyt Marko Oikarinen

      Concordia

      ISBN 978-952-69437-7-0

      Tallinna Raamatutrükikoda 2022.

      Mikäli haluat lukea käännöksen takana olevan Chemnitzin saarnan saksaksi, niin sen löytää netistä osoitteesta

      https://mdz-nbn-resolving.de/urn:nbn-bvb:12-bsb00030298-6

    • Ari

      Kiitos kysymyksistäsi. On hyvä että kysyy.

      !)

      Muslimeille on ihan tasan tarkkaan sama pelastuksen väline kuin kaikille muillekin. Kun heidät kastetaan, niin he tulevat Jeesuksen opetuslapsiksi. Heille pitää myös opettaa kuten kaikille muillekin Jumalan sanaa.

      Nimenomaan kastamalla heistäkin tulee opetuslapsia, kuten Matt.28:18-20 sanoo.

      2)

      Jeesusta lähdetään seuraamaan eli siis Jeesuksen opetuslapseksi tullaan kasteen kautta, kuten Jeesus sanoo Matt. 28: 18- 20

      Ei siis ole olemassa mitään erityisryhmää, joita tämä ei koskisi.

      3)

      Kysymys ei ole minun tärkeydestäni tai arvokkuudestani tei muistakaan omista edellytyksistä, joilla voisin ostaa tai ansaita pelastuksen. Sellainen on kertakaikkiaan ulos suljettu pelastuksen tapauksessa.

      sen sijaan kaikki on vain ja ainoastaan Jumalan omaa ansiota. Hänen omaa rakkauttaan. Hänen oma työnsä.

      Johanneksen evankeliumi:

      3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

    • Ari

      En tiedä mikä on sinun kuvitelmasi muslimeista.

      Itselläni ei ole mitään ennakkoluuloja heitä kohtaan siitä syystä, että olen kohdannut heitä lukemattoman monia Hänen majesteeteistaan alkaen aivan vaatimattomissa oloissa asuviin katukauppiaisiin asti. Ihmisiä he ovat kuten mekin.

      Kun vanhan kirkon oppineet puhuivat islamista, niin he puhuivat näistä harhaan joutuneina veljinä. Heillä on niin paljon yhteistä että he saattoivat kutsua heitä veljiksi, mutta niin paljon myös kristikunnasta erilleen menevää että pitää puhua heidän harhaopeistaan.

      Ihan vaikutushistorian kannalta voidaan todeta, että Koraanissa noin 90 % on tavalla tai toisella saanut vaikutteita kristinuskosta erityisesti syyrialaisesta kristinuskon muodosta.

      Suurimmat merkittävät erot tulevat vastaan kolminaisuusopin ja Jeesuksen persoonaa koskevissa kysymyksissä.

      Yhdessä kohtaa heidän oppinsa on jopa alkuperäisempää kristinuskoa, kuin sinun Ari eräässä blogissani julki tuomasi käsitys Neitsyt Mariasta. He nimittäin tunnustavat Marian ikuiseksi neitsyeksi. Sinä puolestasi kinasit yhdessä blogissani suorastaan jankuttavan kiivaasti sellaisen käsityksen puolesta, joka keksittiin vasta 1700 -luvulla.

      Kun tein evankelioimismatkoja Kamerunissa eri ruhtinaskunnissa, niin muslimipäällikköjä oli useammalla paikkakunnalla mukana meidän kirkoissamme meidän vierailumme aikoina. Annoimme heille kunniapaikan istua kirkon etuosassa, jossa heidän asemansa oman heimonsa johtajina pääsi oikeuksiinsa.

      Eräässäkin ruhtinaskunnassa päällikkö, muslimi, antoi oman valtaistuinsalinsa meidän käyttöömme kun tajusi, että väkeä tulee paikalle niin suuria määriä, etteivät kaikki mahdu meidän kirkkoomme. Kun hän itse oli virkamatkalla pois paikkakunnalta, niin hän määräsi veljensä toimimaan meidän isäntäväkenämme ja pitämään luonaan yötä näin ystävällisyyttään majoittaen meidät. Ja kun väkeä oli tulossa paikalle niin runsaasti, niin luterilaisten naisjärjestö, katolisten naisjärjestö sekä muslimien naisjärjestö yhdessä järjestivät ruokailun. Näin he yhdessä työskennellen pystyivät valmistamaan niin paljon syötävää, että sitä riitti kaikille.

    • Ari

      Jotta ymmärtäisit että työskennellessäni eri ruhtinaskuntien alueilla liikkuen tein noissa tilaisuuksissa kaikkea, mikä papin työhön kuuluu.

      Niinpä toimitin messuja, ehtoollisen jakoja, kasteita, saarnasin, annoin opetusta, toimitin konfirmaatioita, kirkkoneuvoston virkaansiunaamisia jne.

  6. Matias Roto toteat minulle:

    ””Yhdessä kohtaa heidän oppinsa on jopa alkuperäisempää kristinuskoa, kuin sinun Ari eräässä blogissani julki tuomasi käsitys Neitsyt Mariasta. He nimittäin tunnustavat Marian ikuiseksi neitsyeksi. Sinä puolestasi kinasit yhdessä blogissani suorastaan jankuttavan kiivaasti sellaisen käsityksen puolesta, joka keksittiin vasta 1700 -luvulla.””(Matias Roto)

    Vai keksittiin 1700 luvulla, no mitähän oli aiemmin keksitty kun kerran minä luen Raamatusta sen mitä sinä väität ”keksityn” 1700 luvulla, et taida oikein ymmärtää mistä on kyse, siis kaikki mitä väität minun ”keksineen” on Raamatusta Pyhän Hengen kirkastamaa Jumalan sanaa, ei minun tarvitse ottaa ihmisoppeja.

    Jeesus käski opetuslapsiaan julistamaan parannusta:

    Luuk. 24:47
    ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.

    Sitä teen ja myös sinulle saarnaan eli ”tee parannus” syntiesi anteeksisaamiseksi jos vain Jumala kutsuu.

    • Ari

      Kuvittelet lukevasi Raamattua niin kuin se on kirjoitettu, mutta menet tekstin varsinaisen sanoman ulkopuolisten ennakkoluulojesi varassa tekemään sellaisia johtopäätöksiä, joita TEKSTISSÄ EI OLE TARKOITETTU.

      Älä väitä omien kuvitelmiesi tuottamaa oppia Pyhän Hengen johdatukseksi. Vain itseäsi voit syyttää, kun esität sellaista, mikä on Pyhän Hengen innoittaman Raamatun sanan vastaista. Jumala vaatii totuutta salatuimpaan saakka. Jeesus on Totuus. Siksi kaikki Jumalan sanan vastaiset opetuksesi ovat vääriä.

      Joten suostupa tottelemaan Raamatun sanaa omien mielikuvitusluomustesi sijaan.

      Luukkaan teksteissä sekä evankeliumissa että Apostolien teoissa parannus on kasteen välittämä Jumalan työ. Kasteessa Jumala antaa parannuksen.

      Luukkaan evankeliumi:

      3:3 Ja hän vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella ja saarnasi parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi,

      Apostolien teot:

      13:24 sittenkuin Johannes ennen hänen tuloansa oli saarnannut parannuksen kastetta kaikelle Israelin kansalle.

      19:4 Niin Paavali sanoi: ”Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen.”

    • Matias Roto toteat minulle:””Kuvittelet lukevasi Raamattua niin kuin se on kirjoitettu, mutta menet tekstin varsinaisen sanoman ulkopuolisten ennakkoluulojesi varassa tekemään sellaisia johtopäätöksiä, joita TEKSTISSÄ EI OLE TARKOITETTU.””

      Tuon kun kääntää koskemaan sinua niin se on todella sopiva.

      Minä luen Raamattua ”lapsenkaltaisesti” eli en lisää mitään muualta opittua, jos näytät yhdenkään niin olen valmis muuttamaan mieltäni, ei siis ”todisteeksi” käy Raamatun ulkopuolinen teksti.

    • Ari

      Ensiksi pieni huomautus tuosta ilmauksestasi ”lapsen kaltaisesti”.

      Jeesuksen puhe lapsenkaltaiseksi tulemisesta tarkoittaa kasteen antaman uuden elämän antamista. Kasteessa ihminen tulee Jumalan lapseksi. Hän siis aloittaa elämänsä uudelleen alusta. Tämä uusi elämä on ikuista. Ajallisen syntymän anti on ajallinen ja katoava elämä, kasteen antama uusi elämä on ikuista.

      https://www.kotimaa.fi/blogit/kaste-jumalan-lapseuteen/

      Sitten Raamattua Raamatulla

      Sinä viittasit Luuk. 24 luvun ilmaukseen

      parannusta syntien anteeksisaamiseksi —

      Minä vastasin tuohon jo Luukkaan evankeliumin alusta vastauksena miten me tuon parannuksen saamme

      kastetta syntien anteeksisaamiseksi, —

      Vertaapa näitä keskenään ja ota opiksesi. Kaste on parannus.

    • Matt. 3:6
      ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.

      Et ymmärrä yksinkertaisesti sanaa parannus, siis kun Jihannes ja Jeesus julistivat parannusta niin kyllä juutalaiset ymmärsivät mitä se tarkoitti, he ymmärsivät tehneensä syntiä ja tämä heidän tuli tunnustaa.

      Jeesus sanoo selkeän kuvaannollisesti:

      Matt. 11:21
      ”Voi sinua, Korasin! Voi sinua, Beetsaida! Sillä jos ne voimalliset teot, jotka ovat tapahtuneet teissä, olisivat tapahtuneet Tyyrossa ja Siidonissa, niin nämä jo aikaa sitten olisivat säkissä ja tuhassa tehneet parannuksen.

    • Ari

      Synnintunnustus ei ollut ehto kasteen saamiseksi, vaan oman kadotetun tilansa tunnustamista.

      Sen sijaan kaste oli parannus näistä rikkomuksista vapautumiseksi. Kaste siis antoi synnit anteeksi.

      Joten älä luule että lehmää pitää ruokkia takapäästä.

    • Matias Roto toteat:””Synnintunnustus ei ollut ehto kasteen saamiseksi, vaan oman kadotetun tilansa tunnustamista.””

      Tuossa juuri tuot jotain omaasi ja pidät sitä oikeana vaikket voi sitä todistaa millään Raanatusta.

      Kyllä minulle on selkeää että kun he tunnustivat syntinsä niin heidät kastettiin, näin luen tuon enkä silloin lisää mitään.

      Samoin kuin ”tehkää parannus” on jotain muuta kuin kaste, jos kaste olisi tuossa se joka antaa parannuksen niin eihän silloin noin sanottaisi.

    • Ari

      Synnintunto oli lain saarnan tulosta.

      Evankeliumin tuoma apu syntien anteeksiannoksi tuotiin nimenomaan kasteen välityksellä.

      Kumpikin näistä oli yksistään Jumalan sanan vaikuttama Jumalan teko.

      Ihmisen omaa ansiota siinää ei ollut pätkänkään vertaa.

      Ajatteleppas mitä Paavali sanoo kasteen vaikutuksesta.

      1) Kaste vapautti edellä kerrotuista paheista. Kaste siis on syntien anteeksianto.

      2) Kaste antoi pyhityksen.

      3) Kaste antoi vanhurskauden.

      Kaiken tämän kaste sai aikaan siksi että sen varsinainen tekijä on Jeesus Kristus ja että juuri sen kautta Pyhä Henki on ojentanut Jumalan Pojan täyden sovintotyön tuoman täyden pelastuksen.

      1.Korinttolaiskirje:

      6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

    • Ari

      Yritä hyvä ihminen päästä vapaaksi omavanhurskauden perkeleestä, jonka logiikkaan kuuluu oma teko ENNEN Jumalan tekoa.

      Omavanhurskauden logiikan mukaan nälkäisen ihmisen pitää ensiksi tulla kylläiseksi ennen kuin hän voi syödä.

    • Matias Roto toteat:””Synnintunto oli lain saarnan tulosta.””

      Nyt taas toit omaasi, ei Johannes kastaja eikä Jeesus julistaneet lakia vaan evankeliumia.

      Luuk. 16:16
      Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.

      Koeta nyt nöyrtyä siihen että tuot oppimiasi harhoja esiin vääristelemällä Raamatun sanoja.

    • Ari

      Sanaa evankeliumi käytetään Uudessa testamentissa useammassa yhteydessä. Kukin teksti on nähtävä omassa tilanteessaan. Muutoin menee pasmat sekaisin ja lankavyyhti sotkeutuu.

      Samaten laki -sanaa käytetään useammassa merkityksessä.

      Viittaamassasi raamatunkohdassa se tarkoittaa tuon ajan koko Raamattua, jonka tuohon mennessä suurin osa juutalaisia oli hyväksynyt Raamatun kokoelmaan.

      1) Vanhin osa tuon ajan Raamattua oli Toora eli Laki. Se on sama kuin meidän Viisi Mooseksen kirjaa.

      Vain tämä osa oli koko Raamattu niin samarialaisille kuin saddukeuksille. Nämä ryhmät eivät hyväksyneet muita osia omaan Raamattuunsa.

      2) Toinen osa tuon ajan Raamattua oli Nevi’im eli Profeetat.

      Näihin kuuluivat Joosuan kirja, Tuomarien kirja, Samuelin kirjat, Kuningasten kirjat ja edelleen Jesajan, Jeremian, Hesekielin ja Kahdentoista profeetan kirjat.

      Sen sijaan lopuista Raamatun kirjoista ei vielä ollut päästy yksimielisyyteen. Toki juutalaisten eneimmistö eli hellenistijuutalaiset olivat jo omiin kreikankielisiin Raamattuihinsa Septuaginta ottanut mukaan koko nykyisen Vanhan testanentin kirjat apokryfit mukaan lukien.

      Sen sijaan arameankieliset juutalaiset tekivät oman päätöksensä vasta noin vuosina 100 – 130 jKr. Jamniassa, johon heidän oppineensa olivat kokoontuneet juutalaisten paavin johdolla. Heidän päätöksensä mukaan heidän Raamattuunsa kuului 22 kirjaa, mitkä vastaavat meidän Vanhaa testamenttiamme apokryfikirjoja lukuunottamatta. Noissa kokoontumisissa määriteltiin juutalaisen Raamatun TaNaKin kirjojen kolmas osa Ketuvim eli Kirjoitukset.

      Joten jo alkeellisten historiallisten tosiasioiden tunteminen auttaa ymmärtämään niitä raamatunkohtia, joita sinä Ari ajattelemattomuuttasi nostat tervettä uskon opin ymmärtämistä vastaan.

    • Ari

      Olen lukemattomia kertoja huomannut, miten sinä kinatessasi sen puolesta, että ei pitäisi ottaa mitään tietoa Raamatun ulkopuolelta, kuitenkin itse seuraat isoa määrää kaiken tason Raamatun ulkopuolista opetusta, jopa historian kulkua ajatellen monilta eri aikakausiltakin peräisin olevaa.

      Otetaanpa eräiden uudestikastajien kovasti kinaama ulkonainen kasteen käytäntö, että kaste muka on riippuvainen sen muodosta upotuskasteena.

      Nuo lukevat Raamatun tekstiin sellaista mitä siellä EI OLE.

      Panin hakukoneeseen hakusanaksi ”upot” eikä yksikään niistä kohdista, missä se esiintyy ei puhu tippaakaan kasteesta. Sen sijaan paikoitellen se on rakennustermi rakenteen eri osien liittämiseksi toisiinsa ja paikoitellen on veteen tms. hukkumista kuvaava sana. Mutta ei ainoassakaan kohdassa viittaa kristilliseen kasteeseen.

      https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=upot&kaannos=fi-38&kirjat=kr

      Joten suuntaapa kritiikkisi sinne, mihin sen pitäisi osua eli kaiken maailman eksyttäjien esittämiin muka raamatulllisiin opetuksiin, joilla ainoana tavoitteena on kirkon eli Jumalan kansan yhteyden hajoittaminen.
      Tällaisista Raamattu varoittaa:

      Sananlaskut:

      18:1 Eriseurainen noudattaa omia pyyteitään; kaikin neuvoin hän riitaa haastaa.

      Galatalaiskirje:

      5:20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,

    • Ari

      Viittaat Luuk. 16:16 jakeeseen.

      Luuk. 16:16

      Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.

      Edellä jo olen kuvannut, miten tuossa oleva puhe Vanhan testamentin kirjoista eli siis koko tuon ajan Raamattu sisältyy siihen julistukseen, minkä täyttymys on Jeesuksessa Kristuksessa esiin tuotu täyttymyksen sanoma.

      Nyt julistetaan Jumalan valtakuntaa, täyttymyksen aikaa, jossa Kristus on koko Raamatun keskus.

      Tämän evankeliumin armovälineenä on Kristus -keskeisen sanoman JULISTUS. Kyseessä siis ei ole mistään muusta kuin siitä että käytettävien armovälineitten välityksellä tuodaan esille Jumalan sana sellaisella voimalla, ettei mikään mahti koko maailmankaikkeudessa voi sitä vastustaa.

      Huomaapa tuo sana ”jokainen”.

      Se torjuu kaiken maailman lahkolaisen, eriseuraisen ja kirkkoa hajaannuttavan toiminnan, koska siinä puhutaan yleisestä evankeliumista, joka julistetaan erotuksetta JOKAISELLE, tyyppiin katsomatta.

      Tämä sisään tulon voimallisuus ei ole ihmisen teko, vaan kirkon kokonaisvaltaisen julistuksen eli siis sanan ja sakramenttien välityksellä tapahtuva Jumalan valtakunnan voimallinen esiin murtautuminen.

      Siinä oleva voimallinen sisääntulo käyttää alkukielessä sanaa, joka tarkoittaa erittäin voimallista sisääntuloa.

      Sanakirja kertoo siitä näin

      971 biázō – properly, to use power to forcibly seize, laying hold of something with positive aggressiveness. 971 /biázō (”to advance forcefully”) is only used twice in the NT (both times positively).

    • Ari

      Tuo Jumalan sanan julistuksen ylivoimaisuus on niin suuri, että kaikkien saatanallisten voimien on väistyttävä kirkon julistuksen tieltä meidän pitäessämme esillä Jumalan sanan ja sakramenttien kautta vaikuttavaa Jumalan voittoisaa armotyötä.

      Voisin verrata tähän ylivoimaisuuteen Ruskiksen kisoissa Ruskeasuon urheiluhallissa 18.9.2023 sarjassa A_63 kg käydyn nyrkkeilyottelun kulkuun. Someron Voiman Olena Klimenko oli niin ylivoimainen, että jo ensimmäisen iskusarjan jälkeen vastustaja otti lukua kahdeksaan. Mutta kun tämä vielä yritti jatkaa ottelua, niin jo toisen iskusarjan jälkeen tuomari keskeytti ottelun. Niin ylivoimainen oli ”Lenan” ote, ettei ollut mieltä jatkaa pidempään.