Suomalaisia puhuttaa nyt törkeä kiristys. Uhreille tuotetun häpeän lisäksi vaaditaan rahaa.



Suomalaisia puhuttaa nyt törkeä kiristys. Uhreille tuotetun häpeän lisäksi vaaditaan rahaa. Auton omistaminen ja sen käyttö työssä sekä matkustamisessa on leimattu jotenkin hävettäväksi; nyt autoilijoilta kiristetään yhä enemmän rahaa verojen muodossa, vaikka suuressa osassa Suomea auto on ihan välttämätön.

 

Työ ilmaston tai luonnon puolesta menettää merkityksensä, jos sen perusteella luodaan yhteiskuntaa, joka puuttuu kaikkeen kaikkialla sekä hankaloittaa elämää maksuilla ja tulonsiirroilla.

 

Kävely, pyöräily ja joukkoliikenne ovat hyviä vaihtoehtoja. Niitä kannattaa tukea. Suomessa on silti alueita, jossa palvelut on viety niin kauas, että niiden äärelle päästäkseen on käytettävä henkilöautoa.

 

Miltähän helsinkiläisestä tai tamperelaisesta tuntuisi lähteä sairaalakäynnille sadan kilometrin päähän tai synnytyslaitokselle 400 kilometrin päähän? Järkevän aluepolitiikan puuttuminen ja irrationaalinen liikennepolitiikka yhdessä tekee hyvin vaikeaksi asua Suomen syrjäseuduilla.

 

Moni suomalainen nuori perhe pistäytyy myös viikonloppuisin mökillä tai isovanhempien luona ja tarvitsee tähän autoa. Liikkumisen vapaus voidaan nähdä ihmisoikeutena. Arjen liikkumisen tekeminen kansalaisille liian kalliiksi voidaan nähdä siis myös ihmisoikeusrikkomuksena.

 

Pentti Tepsa

Kemijärven kirkkoherra

    • Sopisiko ” ryöstäminen ” paremmin?

      Entä jos pääkaupunkiseudulla asuu leski mummo, jolla on oma talo. Hänen kiinteistöveroaan korotetaan, että hyvinvointia voidaan ”Jakaa” kaikille. Mummo ei pysty maksamaan.

      Voidaanko mummon oikeutta valita uusi asuinpaikkansa kutsua karkottamiseksi omasta kodistaan?

  1. Kiitos Charlotta Lindfors kommentistasi. (Vastaan samalla samansuuntaiseen toiseen kommenttiin Reino Sunille.)

    Veron kiristämisestä puhutaan, kun verotusta tiukennetaan. Lisäksi tässä autoa ja polttoainetta liikkumiseensa tarvitseva on otettu ikään kuin panttivangiksi. Hänelle sanotaan: Maksa lisää muiden hyväksi, muuten et autosi pidä ja sillä liiku. Nyt polttoaineveroa on jo nostettu ja lisäsuunnitelmat on tulilla. Tämä sekä palvelujen ja tavaran kallistuminen aiheuttaa pahoinvointia hyvinvoinnin sijaan. Kompensaatot ovat vain pieni osa takaisin joillekin.

    Perustuslain mukaan ihmisillä on oikeus valita asuinseutunsa, jotkut ovat jopa syntyneet tietyille seuduille, ovatpa jopa alkuperäiskansaa. Tämä vapaus ei toteudu, jos ei ole mahdollisuutta kohtuullisin kuluin liikkua asuinsueduillaan ja sieltä välttämättömien palveluiden äärelle. Tässä on mielestäni kysymys ihmisoikeuksista. Tässä on myös kysymys kansalaisten yhdenvertaisesta kohtelusta, jota selvästi loukataan.

    • Siellä missä on 50 – 100 kilometriä kylän ainoalle bensa-asemalle siihen Baarin viereen. Ja bensan hinta valmiiksi 25 senttiä enemmän kuin Kauniaisissa. Syrjäseudun kompensaatio voi tuntua joulupukin lupauksesta tuoda suklaalevy tai pastorin joulukirjeen lupauksesta tulla nauttimaan ilmaiseksi kuppi kalliisti ostettua kahvia.

      Siellä onkin jo moni sammuttanut valot ja lähtenyt etelään Mummon kiinteistöverolla maksettua toimeentulotukea nostamaan. Kun on joutunut käyttämään oikeutta valita asuinpaikka ihan itse.

    • Kerroit todella, että vastasit minun kirjoitukseeni samalla kuin vastasit Lindforsille. Kukaan lukija ei tiennyt mikä oli kysymykseni. Asia oli seuraava, tosin ei ehkä sanasta sanaan.

      Onko seuraava kiristystä ? Jos ei maksa kirkollisveroa niin joutuuko ikuiseen kadotukseen, aikaisemmin ilmaistuna helvettiin. Papin antama kaste pelastaa ihmisen. Saako ihminen kasteen, pelastuksen, ilman kirkkoon liittymistä ?

      Jos ystävällisesti kommentoit ei minun tarvitse ryhtyä jatkotoimintaan,

  2. Reino Suni, kirkollisvero on vapaaehtoinen maksu, joten se ei ole kiristystä. Kirkollisvero ei ole myöskään kasteen ehto. Kirkkoon kuuluminen toki on ehto ja kirkkoon kuuluva luonnollisesti maksaa jäsenyydestään.

    Kirkollisveroa ei voi pitää kohtuuttomana kuten ei voi tavanomaisia verojakaan, maksan mielelläni veroja, mutta autoveron ja polttoaineveron osalta on tämä kohtuuton ilmiö, jonka kuvasin.

    Myös kirkollisveron osalta voi sanoa sen, että se ei ole alueellisesti tasa-arvoinen kuten ei ole kuntaverokaan.
    Pienet ja syrjäiset seurakunnat ovat usein mummolaseurakuntia, jotka tekevät paljon ylimääräistä isoille ja vauraille seurakunnille saamatta korvausta.

    Kiitos Reino Suni uudestaan muoilemastasi kysymyksestä, joka oli asiallinen.

    • Kirkkoon kuuluminen on kasteen ehto. Kirkollisvero ei. Mutta kirkkoon kuuluva luonnollisesti maksaa jäsenyydestään. Siis kastetta, pelastusta, ei saa kirkkoon kuulumaton. Kirkollisvero ei ole vapaaehtoinen maksu kirkkoon kuuluvalla , kasteen, pelastuksen saaneelta.

    • Kasteessa tullaan Jumalan lapseksi ja kirkon jäseneksi.

      ”En voi rikkaammaksi tulla, kaikki Kristuksessa on. Taivas aarteineen on mulla, kun sain Herran suosion. Kaste antoi Kristuksen sekä lapsen oikeuden.” Näin hengellinen laulu kirkastaa Pyhän kasteemme äärettömän suurta lahjaa.

  3. Mummot ja papat voivat myydä kiinteistönsä ja muuttaa vuokralle. Vuokra.asuntoja on tyhjillään. Saa asumistukea. Mummoja ja pappoja auttaa myös muut sosiaalietuudet , kun vain osaa hakea.

    Koronan jälkeisenä aikana verot on otettava sieltä mistä varaa on. Ei ole muuta mahdollisuutta, ettei maan velkaantuminen jatku kohtuuttomasti. Jälkipolvet ovat makssajina. Kukaan ei taida säästyä veronkorotuksilta. Autoilu on vain pieni osa.

    • Ihmiset joilla on oma tupa ja oma lupa eivät haluaa muuttaa kolhoosiin. Masentavaa tasa-arvo kommunismia.

      Parempi, että kunnat säästää menoista.

    • Pekka Veli Pesonen

      Ihmettelinkin, että minne se katosi.

      Nythän me tiedämme, että henkilökohtaisia ei saa kertoa.

      Olihan siellä minunkin henkilökohtaista, joten otan puolet syystä itselleni.

Tepsa Pentti
Tepsa Pentti
Olen taustaltani lappilainen teologi, pappi ja uskonnon opettaja, Vanhan testamentin eksegeetti ja Kemijärven seurakunnan kirkkoherra.