Rukous kirkon puolesta

Herra Jeesus Kristus! Me rukoilemme kirkkosi ja seurakuntasi puolesta koko maailmassa, että sinä joka olet sen kuningas ja pää, runsaasti siunaisit sitä. Anna sille runsain määrin Pyhä Henkesi, että se tulisi pyhitetyksi ja säilytetyksi totuudessa. Anna sen voimistua sekä sisäisesti että ulkonaisesti, niin että kaikki sen kuolleet jäsenet saisivat elämän uskosta sinuun, ja vielä kaikki pakanakansatkin ja vihdoin entinen omaisuuskansasi Israel kasteen kautta sinun nimeesi liitettäisiin siihen.

Siunaa, sinä uskollinen ylipaimen, kaikkia niitä, jotka olet armosta kutsunut palvelemaan itseäsi ja kirkkoasi sanansaattajinasi ja todistajinasi. Varusta heidät runsaasti kaikilla niillä Hengen lahjoilla, joita he kutsumustaan varten tarvitsevat. Anna heille armoa ja viisautta tahtosi mukaan ja sinun voimassasi saarnaamaan oppiasi ja hoitamaan pyhiä sakramentteja. Suo, oi Herra Jeesus, näiden pyhien armonvälineiden aina olla puhtaina ja väärentämättöminä kirkossasi. Toimita niiden kautta Pyhän Henkesi avulla armotyösi ihmisten keskuudessa aina aikojen loppuun asti.

Varjele armollisesti kirkkoasi kaikesta valheesta ja erehdyksistä ja suo sen aina omistaa sanasi puhdas oppi. Suojele sitä kaikista sen vihollisten kavalista ja väkivaltaisista hyökkäyksistä äläkä koskaan anna helvetin porttien voittaa sitä. Ja vihdoin – kun se on täyttänyt täällä tarkoituksensa kärsivänä ja taistelevana seurakuntana, ota se, Herra Jeesus, iankaikkisesti olemaan luonasi tuolla uudessa Jerusalemissa kirkastettuna ja riemuitsevana seurakuntana. Aamen.

Johannes Bäck: Muukalaisten kotielämä. Rukouskirja. Uudistetun laitoksen kielellisesti muokannut Meiju Bonsdorff. SLEY-Media Oy 2022. s. 126-127.

 

 

    • Reino,

      minulle kristittynä rukouksen merkitys on paljon, paljon suurempi,
      kuin pelkkä psyykkaus positiiviseen toimintaan.

  1. Mikko Suni

    Mitä te rukoilette, kun vaikutukset aivät oikein näy ?

    Luin kerran erään intialaisen ajattelijan ja lääkärin mietteitä rukouksesta, hän uskoi että on olemassa tällainen kenttä, johon voi vaikuttaa ajatusenergialla, jota rukouskin tavallaan on.

    Nyt kuitenkin, ihminen voi rukoilla mitä sattuu, eli kentän pitäisi olla itsenäinen ajattelija, oikeudenmukainen ja järkevä, eikä tietenkään mennä joka rukoilijan mielen mukaisesti. Ei vaikka koko kunta tai suuri osa ihmiskuntaa rukoilisi samaa, koska siellä voi pienemmät ja heikommat jäädä joukkovoiman jalkoihin. Ei siis kannata luottaa suuriin joukkoihin Lutherinkaan.

    Vielä se voi pudota tornista alas Lutherkin ja luulenpa, että Jumalan silmissä hän on ollut huono paimen, ainakin juutalaisille.

    • Tervehdys Tarja,

      ja kiitos vilpittömästä kysymyksestäsi.
      En minä sinulle pysty Tarja varmaan antamaan mitään kaiken kattavaa selitystä,
      eikä ole tarvettakaan, mutta jos jotakin edes omasta puolestani…

      Intialaiseen ajatteluun en ole valitettavasti tuon energia-asian puolesta perehtynyt.

      Kyllä. Ei tämä maailma mikään paratiisi todellakaan ole.
      Tämän maailman ruhtinas on voimakas ja seuraukset näkyvät kaikkialla…

      Kuitenkin on olemassa myös toisenlainen valtakunta – Jumalan valtakunta.

      Olet oikeassa siinä, että eivät kaikki rukoukset
      ole Jumalan mielen mukaisia.
      Eikä Jumalan armotalouteen kuulu se, että
      joukkovoima pelkällä lukumäärällään tulee kuulluksi Jumalan edessä.
      Ei Jumalaa voi taivuttaa toimimaan oman mielensä mukaan.
      Vanhasta Testamentista nousi mieleeni vielä tietysti profeetta
      Elia, joka taisteli rukouksessa baalin profeettoja vastaan. Ei siinä joukkovoima
      eikä hurmos auttanut baalin profeettoja.
      Tärkeää on myös siis se jolle rukouksensa osoittaa.
      Onko kyseessä Elävä Jumala vai epäjumala,jolla ei Elämää ole?
      Tästähän tuo profeetta Elian toimintakin kertoo.

      En tiedä, onko tämän mahdollisissa lukijoissa yhtään sellaista, joka olisi tutustunut F.W. Krummacherin kirjaan Elija?

      Raamatun Uuden Testamentin ilmoituksen mukaan Pyhä Henki itse rukoilee sanomattomin huokauksin omiensa puolesta ja Kristus Isän oikealla puolella rukoilee omiensa ja näiden todistuksen kautta uskovien puolesta. Eli, siinä mielessä rukouksella on oma Itsenäinen Ajattelija eli Jumala itse!
      Hän rukoilee!

      Tuosta uskonpuhdistajasta vielä sen verraan, että hän sanoi muutamien esirukousten nousseen terässeinäksi, joka suojeli alkanutta uudistusta katolisen kirkon johdon raivoa vastaan.

      Huonoja paimenia on ollut ja tulee olemaan. Esimerkkeinä mainittuina vaikkapa Vanhan Testamentin profeettojen kirjoissa Hesekiel, Jesaja jne.

      Tuossa ylläolevassa rukouksessa pyydetään kirkon
      sanansaattajille ja todistajille Jumalan siunausta niin, että
      he toimisivat saamansa kutsun mukaisesti
      kirkon Herran tahdon ja Hänen Henkensä mukaisesti,

      Yhden ihmisen rukous voi joskus olla kuin suitseva kynttilänsydän voimakkaassa syystuulessa,
      mutta juuri se rukous Jumalan mielen mukaisena muuttaakin tilanteen.
      Ja jokainen ihminen saa kääntyä rukouksessa etsimään Jumalan armahtavia kasvoja.
      Ps. 50:15 ”Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua”

  2. Maailman ruhtinas

    Muistaakseni Jeesus sanoi hetkellä jolloin hän lähetti Juudaksen ilmoittamaan mistä hänet löytää; ”Nyt maailman ruhtinas on tuomittu. ” Mielestäni hän tarkoitti itseään, koska hän siinä oli tuomittu. Hän oli menossa Jerusalmiin kärsimään, kuten hän itse asian kuvasi. Oli viimeisellä aterialla.

    Koska asia on koettu kiusalliseksi, on tilalle pistetty kirosana, kuten saatana. Ja nyt kerrotaan, että saatana hallitsee maailmaa. hupsista.

    Lutherin uskonpuhdistus tarkoitti myös juutalaisten karkottamista euroopasta, kuten hän puheissaan asian ilmaiseekin hyvin selvästi, sitä ei useinkaan huomata, kun hehkutetaan Lutherin mahtavaa uskonpuhdistusta, joka itseasiassa on häpeäälistä kristinuskolle.

    • Tarja,

      Matteuksen ja Markuksen evankeliumien alussa puhutaan paholaisesta, kiusaajasta ja saatanasta,
      joka koettelee Jeesusta luvaten tälle maailman kaikki valtakunnat ja niiden loiston, mikäli Jeesus kumartaisi häntä. Katso Matteus 4:1-11.

      Jeesus ei kumartanut missään vaiheessa tämän maailman ruhtinasta, vaan painoi päänsä ja heittäytyi kasvoilleen maahan Isän Jumalan edessä Getsemanessa suuren tuskan vallassa, ja rukoili:
      ”Isäni, jos mahdollista on, niin menköön minulta pois tämä malja; ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon, vaan niinkuin sinä” Matteus 26:39

      https://www.youtube.com/watch?v=uPYXJK4fGyo

  3. Mikko Suni

    Jeesus varmaan ajatteli, että hän saa maailman ilman henkivaltojen apuakin, kun antaa lähetyskäskyn. Jostain syystä kaikki ovat kilpaa juosseet maailmaa Kristukselle. Ja nyt monet sanovat, että saatana hallitsee maailmaa.

    Isän tahtoon tyytyminen silloin kun isä on niin hullu, että haluaa tappaa poikansa, on sekin, etten sanoisi sairaalloisen kummallista ja perin outoa minulle, koska en ole yllytyshullu. Antiikissa on paljon hallitsijoita, jotka surmasivat omia poikiaan, eikä heidän jäljitteleminen uskonnollisesti ole tervettä.

    Kritillinen keisari Konstantinst surmasi poikansa Crispuksen, Herodes surmasi ainakin kaksi poikaa ja Mooabin kuningas surmasi poikansa, että jumala antaisi hänelle voiton edessä olevassa sodassa. Monia muitakin on ja monissa uskonnoissa ihmisen uhraaminen oli yleistä. En halua ajatella asiaa siltä kannalta, että Jumalaa pitäsi lepytellä tappamalla ihmisiä, tai haluamalla itselleen jotakin hyvää sen kautta, ikäänkuin ostamalla jonkun toisen hengellä.

    • Tarja,

      niin, eikö se olekin paradoksaalista, että kaikki paha
      voitetaan Jumalan Pojan kuolemalla?

      Kaikki hallintavalta on nyt Ylösnousseella Kuninkaalla, joka toimii kirkkonsa kautta.

    • Reino,

      kiitos kysymyksestäsi.

      Sanoisin, että ennemmin uskon Jumalaan Isään Kaikkivaltiaaseen ja Poikaan Jeesukseen Kristukseen sekä Pyhään Henkeen, kuin omaan rukoukseeni tai sen voimaan.

      Maailman ja ihmisten kärsimykset johtuvat pahasta, jota Jumala ei alun alkaenkaan tahtonut tapahtuvan ja vallitsevan.
      Kävin kerran keskustelun itseään ateistiksi kutsuneen ihmisen kanssa sen aikaiseen Somalian kriisiin liittyen. Hän kysyi minulta, että miksi Jumala sallii sodan Somaliassa. Vastasin kysyen, että kuka sitä kalasnikovia, jolla viattomia siviilejajä murhataan, pitelee käsissään ja liipaisinta painaa…

      Jumala ei kuitenkaan ole hylännyt luomaansa maailmaa, joka syntiinlankeemuksen tähden on pahasti ”vinksahtanut” paikoiltaan.

      Loppupeleissä tuossa blogini aiheessa olevassa rukouksessa kirkon puolesta on kysymys siitä, että Jumalan kertakaikkinen pelastusteko Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa saisi kirkon työn kautta edetä kaikessa maailmassa kaikkien kuultavaksi ja omistettavaksi sielujen iankaikkiseksi pelastukseksi. Tämä maailma kerran loppuu ja tuhoutuu, mutta kerran luodaan uudet taivaat ja maat, jossa pelastettujen on hyvä olla… ja edelleen Jumalan tahto kaikkia ihmisiä kohtaan on hyvä.

    • Tarja,

      Jeesus Kristus sanoi, että Hänen kuninkuutensa ”ei ole tästä maailmasta”.

      Tähänkin Herran Jeesuksen sanaan perustuen on hyvä erottaa toisistaan maallinen ja hengellinen hallinta.

      Tuosta Kristuksen kuningaskunnasta muuten kertoo myös seuraava apostoli Pietarin 1. Piet. kirj. 2 luku seuraavaa:

      Mutta te olette ”valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja”, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; te, jotka ennen ”ette olleet kansa”, mutta nyt olette ”Jumalan kansa”, jotka ennen ”ette olleet armahdetut”, mutta nyt ”olette armahdetut”.

    • ”Jeesus Kristus sanoi, että Hänen kuninkuutensa ”ei ole tästä maailmasta”.”
      Ja tarkoitti ettei hän ollut Rooman asettama koska käsite ’maailma’ tarkoitti Roomaa. Jeesuksen olikin voidellut kuninkaaksi essealaiset/Maria Migdol alabasteriruukussa olleella kuninkaallisella narduksella.

    • Terve Seppo,

      Jeesus teki selväksi, ettei Hänen valtansa perustunut ylipäätään minkään maallisen hallinnan aseelliseen voimankäyttöön. Ei sen enempää roomalaisten kuin juutalaistenkaan.
      Tuota Johanneksen evankeliumin 18. luvun tekstikohtaa edelsi tilanne, jossa Pietari löi miekalla ylipapin palvelijaa korvaan, ja jossa Jeesus kieltää opetuslapsiaan käyttämästä väkivaltaa vangitsijoitaan kohtaan.

      Vanhan Testamentin profetiat Messiaasta puhuvat kärsivästä
      Herran Palvelijasta, joka ei ratsasta korskalla sotahevosella.

      Essealaisille Jeesus oli liian ”radikaali”. Seurustelihan Hän muun muassa julkisyntisten, pakanain ja sekauskoisten kanssa. Vieläpä aterioikin näiden kanssa!

    • Ari,

      kiitos kysymyksistäsi.

      Näihin molempiin kysymyksiin vastaaminen kannattaa
      varmaankin aloittaa kysymällä asiaa ensin itseltään.

      Sen jälkeen on hyvä rukoilla vaikkapa tuo
      ylläoleva Bäckin rukous, että Jumala saisi toteuttaa kaiken hyvän armotyönsä
      kaikkien ihmisten ja siis myös meidän elämässämme.

    • Liian vähän tuo keskinäinen rakkaus näkyy kirkon sisällä, saati eri ”kirkkojen” välillä. No, eipä viime aikoina liene kovasti kirkkokunnat keskenään kuitenkaan asein sotineet. Etnisiä kiistoja toki nimellisten kristillisten ryhmittymien välillä on toisinaan ollut (esim. Pohjois-Irlanti aikoinaan).
      Jos tuo rakkaus olisi niin helposti realisoivuva, niin tuskimpa Jeesuksen olisi sitä tarvinnut erikseen korostaen mainita.

      Hyvin usein rakkauden sijaan pyritään osoittamaan omaa viisauttaan hurskauttaan ja oikeassa olemistaan. Itse on toista ”parempi”.