Se löytyi-kampanjan ”kumppanin” lausumia.

Helluntai herätystä blogeilla edustava Reijo Mänttäri toimii Se löytyi -kampanjassa yhteiskristillisessä ”hengessä”? Hän ei kuitenkaan blogillaan,”Se löytyi-kampanian kumppaneitten lausumia:”, anna minun kommentoida edes luterilaisia kommentoijia. Mielestäni se on erikoista yhteiskristillisyyttä? Poispotkittuna jo aikaisemminkin  Kotimaa 24 Mänttärin blogeilta, kirjoitin omat blogini ”henkikaste oikean kristityn mittana ”sekä ”Jeesus ei tullut uskoon”. Näitä kahta blogia ylläpitäjän mukaan on luettu yhteensä yli 5000 kertaa.

Mänttäri  jatkaa opetusta luterilaista oppia vastaan, esim. kaste lapsena mitätöidään täysin.

Luterilaiselle kristitylle kaste on Pyhä, samoin Ehtoollinen on Pyhä. Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus on ne itse asettanut. Jumalan Pyhä Henki toimii uskoa synnyttäen ja vahvistaen näkyvien aineiden, ehtoollisen leivän ja viinin sekä kasteen veden välityksellä. Kaste ja ehtoollinen eivät itsessään anna iankaikkista autuutta ilman uskoa.

Helluntailaisen kristityn voimakas hyökkäys luterilaista oppia vastaan herättää kysymyksen; Miten voidaan kampanjoida ”kumppanin” kanssa, joka julkisesti mitätöi Kristuksen asettamia sakramentteja? Herää myös kysymys, mistä nousee toistuva tarve nousta sakramentteja vastaan?

 

  1. Sami, taas puhut käskyjen rikkomisesta ja kuuliaisuudesta. Varsin lakihenkistä tekstiä.
    Kukaan ei pelastu kuuliaisuudesta eikä käskyjä noudattamalla, vaan Jumalan armosta ja rakkaudesta, jonka Jumala lahjoittaa meille Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Siksihän Jeesus juuri kuoli ristillä puolestamme, kun meistä ei ollut itseämme auttamaan. Emme kykene milloinkaan ansaitsemaan itse pelastumistamme.

    On varsin outoa lukea sinun ajatuksiasi. Sinä et tee mitään eroa lain ja evankeliumin suhteen. Kaikki on sinulle lakia.

    Kukaan ei ole väittänyt, ettei käskyjä tulisi noudattaa ja ettei tulisi olla kuuliainen Jumalan tahdolle. Totta kai. Se on Jumalan pyhä tahto. Mutta kukaan ei pysty tähän. Eikä kukaan juuri siksi voi pelastua sillä tavoin. Siksi ainoa mahdollisuus oli ja on Lunastaja, Jeesus Kristus, meidän puolestamme. Kun uskomme Häneen, pelastumme armosta. Hyvin yksinkertaista. Mutta siksi juuri liian yksinkertaista ihmiselle, joka tahtoo näyttää pystyvänsä.

    • Sami, kyllä meillä on iso ero. Sinä sidot käskyt eli lain eli tooran pelastuksen ehdoksi. Evankeliumi on ehdoton. Se on sulaa armoa, sille joka uskoo ristiinnaulittuun ja ylösnousseeseen Kristukseen. Teot seuraavat uskon hedelminä, mutta ne eivät liity pelastukseen. Oikea usko synnyttää hyvää hedelmää. Hyvä puu kantaa hyvää hedelmää. Hyviä tekoja ei tehdä itseä varten, vaan lähimmäisten hyväksi, joita palvellaan ilolla Kristuksen tähden Jumalan kunniaksi ja kiitokseksi.

      Laki ei myöskään koskaan voi synnyttää uskoa Ktistukseen, vaan sen tekee yksin evankeliumi Kristuksesta.

    • Riitta, Pyhä Jaakov Herran veli kirjoittaa;

      ” Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?”

      ”Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
      Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä.
      Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja. ( Jaakob 2:20, 24-26)

      Kirjoitat; ”Teot seuraavat uskon hedelminä, mutta ne eivät liity pelastukseen. ” ( Riitta Sistonen)
      Näin ollen olet eri mieltä Herramme veljemme kanssa joka liittää elävään uskoon juuri teot.

      Hyviä tekoja tehdään Jumalaa, itseämme, lähimmäistä ja kirkkoa varten. Siitä olen samaa mieltä, että pelastumme armosta.

    • Sami, kyllä Jumalalle riittää ihan pelkkä usko, jonka hän itse meille armosta lahjoittaa, jota yksin sanotaan vanhurskauttavaksi uskoksi. Ei hän meidän tekojamme tarvitse. Mutta tuo Jumalan lahjoittama usko ei tietenkään jää ilman tekoja lähimmäiselle, kun se on kerran elävä. Tuo Jaakobin kuollut usko on Laestadiuksen sanoin ”peruukissa, vaan ei sydämessä.”

    • ”1:16 Ja me olemme kaikki hänen täydellisyydestänsä saaneet ja armon armosta.” (Joh./Biblia)
      ”1:16 Ja hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, ja armoa armon päälle.” (33/38)

      Biblian käännös kuulostaa ja ”näyttää” paremmalta, olemme saaneet armon armosta! En tiedä kumpi on tarkempi käännös?

    • Matteus 25:n muka ne ovat viimekädessä juuri ne t e o t joiden perusteella porukka jaetaan vuohiin ja lampaisiin.

    • Matt. 25 mukaan lampaat eivät tiedä tehneensä hyviä tekoja. Vuohet taas eivät tiedä laiminlyöneensä niiden tekemisen. Minulle tämä on saarna teoilla ansaittua vanhurskautta vastaan. Usko näkyy tekoina ilman että uskova huomaa niitä tekevänsä.

    • Kosti, Raamattu ei tunne pelkkää uskoa. Ensiksi usko on Jumalan teko. Jo tässä on läsnä teko. Toiseksi tahdolla suostumme ja sitoudumme Jumalaan, tässä on toinen teko. Kolmanneksi uskoa seuraa teot ja ne ovat siinä jo läsnä. Neljänneksi teot kohdistuvat koko luotuun luomakuntaa ja yli senkin todellisuuteen.

    • Sami. Voi hyvänen aika. Sanoohan Kristus itse (Joh14): ”Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun..,” En oikein hyvällä tahollakaan voi ymmärtää kun sanot, ”ettei Raamattu tunne pelkkää uskoa.”

    • Kosti, en osaa tuota paremmin sanoa. Usko ei oke ikinä yksin, vaan sillä on aona ystäviä mukanaan. Johannes ei mitenkään kumoa tätä. Ei ole kristinuskoa ilman tekoja.

    • ”Matt. 25 mukaan lampaat eivät tiedä tehneensä hyviä tekoja. Vuohet taas eivät tiedä laiminlyöneensä niiden tekemisen. Minulle tämä on saarna teoilla ansaittua vanhurskautta vastaan. Usko näkyy tekoina ilman että uskova huomaa niitä tekevänsä.”

      Jeesus EI aseta ehtoja ko. tekojen motiiveille eikä tietoiselle tai tiedottomalle tekemiselle le arvojärjestystä. Eikä puhu uskosta mitään !!!! Olennaista ovat ne t e o t, jotka tehtyinä ovat tehty myös Jeesukselle.

      Tämä Matteus 25 on kivi ’yksin uskosta’ teologien kengässä ja siksi sitä kuulee erittäin harvoin etenkin maallikkosaarnaajien avaavan.

    • ”Jeesus EI aseta ehtoja ko. tekojen motiiveille eikä tietoiselle tai tiedottomalle tekemiselle arvojärjestystä.” Kertoopa kuitenkin tuon asian. Hyvä opettaja jättää ’ehdot ja arvojärjestykset’ kuulijoiden löydettäviksi. Silloin ne sisäistetään paremmin kuin yksiselitteiset kannanotot.

    • Pentti, en sekoittaisi sivuasiaa pääasiaan (eli raamit eivät ole taulu), ja pääasia Matteus 25:n pelastuksen ehdoiksi asetettuina ovat ne TEOT, jotka ihminen on lähimmäisilleen ja sitä mukaa Jeesukselle tehnyt. Uskosta ei puhuta mitään.

    • ”Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun..,” En oikein hyvällä tahollakaan voi ymmärtää kun sanot, ”ettei Raamattu tunne pelkkää uskoa.”

      Kun se kuule Kosti se Jeesukseen (oikeasti Jeesukselle/ uskoa Jeesusta!!!) uskomine tarkoitta myös sitä että uskotaan mitä hän sanoo ja kun hän sanoo, että pelastuakseen ihminen tarvitsee niitä Matteus 25:sä kuvattuja juurikin myös tekoja… eli teot sisältyvät siihen ’Jeesukseen uskomiseen ’ eli pelkkä ’uskominen’ ilman sisältöjä ei tarkoita yhtään mitään.

  2. Sami, minulla ei ole mitään ristiriitaa Jaakobin kirjeen äärellä. Se pitää vain ymmärtää oikein ja silloin sen sanoma on aivan sama kuin Paavalin kirjeiden.
    Tietenkin elävä usko saa aikaan myös tekoja.
    Voi myös sanoa ja niin Luther sanoikin, että jos teot eivät kumpua uskosta, ne eivät ole oikeaa uskon hedelmää. Ja ovat siis kuolleita omavalintaisia tekoja.
    Paavali sanoi, että kaikki mikä ei ole uskosta on syntiä.

    • Siis jos minä ei uskovaisena autan pahasti loukkaantuneenlähimmäiseni sairaalaan teen siinä silloin syntiä? Eli minun pitäisi Siitosen/Lutherin logiikan mukaan jättää hänet maantielle odottaman että oikeauskoine ambulanssimies osuisi paikalle….

      Oliko se kuuluisa laupias samarialainen muuten uskossa?

    • Ristillä on kaikki sovitettu ja ihminen tahdolla valitsee tehdä hyvää liittyen Jumalan käskyjen mukaiseen elämään.

    • He palvoivat Baalia ja muita jumalia. Miksi? Miksi eivät vapaalla tahdollaan valinneet Jumalaa ja tehdä hyvää, vaikka Jumala oli heidän keskuudessaan tehnyt runsaasti ihmeellisiä tekoja ja kuljettanut pois Egyptin orjuudesta.

      Ja onhan tuo perin merkillistä, että ihmiset edelleen puhuvat vapaasta tahdosta valita hyvä, vaikka maailmassa on aina ollut sotia, tappamista, murhaamista ja kaikkea pahaa että sitä ei oikein edes pysty ajattelemaan, niin karmeaa se on mitä nytkin juuri maailmassa tapahtuu ihmisen pahuuden tähden. Sokeus on valtava!

    • Riitta, monet valitsevatkin vapalla tahdollaan hyvän. Maailma lankeemuksen jälkeen kuitenkin toisenlainen, kaaosivallat vaikuttavat tällä.

    • Koko ihmiskunnan ja kirkon historia on syntiinlankeemuksen historiaa.
      Israelin kansa uskoi/ ei uskonut, vaan teki pahaa. Vuorot vaihtelevat sekä valitun kansan, että yksittäisen ihmisen kohdalla. Näin on loppuun asti.

      Mutta;

      Jumala on uskollinen, ja Hänen valtakuntansa on voittanut valtakunta. Synnin, kuoleman ja sielunvihollisen valta on voitettu. Käärmeen pää on rikki poljettu Golgatalla.

Kari Paukkunen
Kari Paukkunen
Toisen polven Karjalan evakko. Juuret Hiitolassa sekä luterilaisessa uskossa.