Perhe, suku, heimo ja kansa.

Raamattu puhuu siitä, että kansoille on määrätty asumisen rajat ja -ajat.  Siinä kaavassa olisi ruhanomaisen rinakkainelon aakkoset, jos olisi lukutaitoa.  Vanhankansan perinteen mukaan nuori mies ja nuori nainen rakastuivat ja päättivät yhdistää kohtalonsa. Siihen siunaantui sitten myös lapsia.

Ihmiskunta on rakennettu rakkauden periaatteelle. Isä ja äiti rakastavat toisiaan, he luovat perustuksen hyvälle elämälle. He rakastavat lapsiaan ja lapset heitä, vanhempinaan. Se on tietysti ihanne, johon sitten tulee niitä poikkeuksiakin. Perheet kasvavat, tulee useampia sukupolvia ja perheistä syntyy suku, joka on yhteisöllisyyden seuraava aste. Suvuista syntyy heimot. Ja heimoista kansa.  Rakkaus tietenkin ohenee loitonnuttaessa siitä ydinrakkaudesta, mutta aina me heimomme ja kansakuntamme tunnistamme omaksemme kaikkien joukosta.

Suomalainen pitää toista suomalaista kaverinaan, kun ulkomailla kohtaamme. Jos kansat asuvat rauhassa rajojensa sisällä ja kansat tuntevat kuuluvansa ihmiskuntaan, voi rauha vallita kaikkien kesken. Raamattu kieltää myös vanhojen rajojen siirtämisen.  Rajan siirtyminen on ollut katkerien käräjien aihe monesti. Rauhan maailmassa jokainen kansa saisi tehdä ja tuottaa sitä mikä parhaiten menestyy ja sitten voidaan tehdä kauppaa niin, että se tuottaa hyvää molemmille.

Mistä kaikki tora, riita ja kahakointi ja sodat sitten aiheutuvat. Jos ihminen ei mielestään mahdu omien rajojensa sisäpuolelle, elintilaa on alettava vaatia toisilta eikä se koskaan tapahdu rauhassa, paitsi rahalla ostettuna.  Alaskan on USA ostanut rahalla aikanaan. Me olemme havaitsevinamme, että kansojen sekoittamisesta ei ole tullut mitään hyvää. Kansat vaeltavat paremman elämän toivossa, mutta myös pakotettuna niin kuin orjakauppa teki ison asian. Orjuuden haava kansan sielussa tulehtuu helposti, varsinkin isäntähengen esiin tullessa edelleen. Kaikkialla, missä kansakunnan muodostuminen on vaatinut uhreja, siellä on haavoitetut sielut herkästi tulehtuvassa vaiheessa. Siksi syntien tunnistaminen, tunnustaminen ja anteeksisaaminen olisi niin tärkeää pienessä ja suuressa mittakaavassa. Totuuskomiteat ovat tehneet siunattua työtä jos valmiutta anteeksiantoon aidosti on käsillä.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Kertomus Baabelin kieltensekoituksesta on etiologinen myytti, jonka tarkoitus lienee antaa selitys sille aikalaisia askarruttaneelle ilmiölle, että Mesopotamian alkuperäisasukkaat, indoeuroppalaista kieltä puhuvat Sumerit, ja pohjoisesta tulleet valloittajat, seemiläiperäistä akkadin kieltä puhuvat babylonialaiset eivät voineet ymmärttää toistensa puhetta.

    • Mitäs muita puhtaasti myyttejä Raamatussa on? Ja mistä tietää mikä on myyttiä ja mikä ei?

    • Niinpä, miten erottaa myytti Raamatun tekstistä. Olisivatko hebrealaiset aivan arpomalla keksineet vaikkapa Gen10 mainitut Nooan pojista polveutuneet kansat? Entäpä tuo kertomus Baabelista? Tuo sana בָּבֶל baw-bel’ mainitaan ensimmäisen kerran Gen10:10. Hebrean tekstissä Babel esiintyy kaikkiaan 194 kertaa, joten Babel on yhdistettävissä myös historiaan. Kuten Psalmista 137 ilmenee. ”Baabelin virtain vierillä – siellä me istuimme ja itkimme, kun Siionia muistelimme.”

      Kaiketi Sinearin maassa on ainakin jotakin rakennettu, kun Haamin ja Nimrodin jälkeläiset kerran sanoivat: ”Rakentakaamme itsellemme kaupunki ja torni ja tehkäämme itsellemme nimi, ettemme hajaantuisi yli kaiken maan.” Lisäksi tuossa tekstissä mainitaan varsin arkiset rakennusaineet. Poltetut tiilet ja maapihka laastina.

      Tekstistä myös ilmenee, etteivät he kaupunkia Jumalan kunniaksi rakentaneet vaan nimen itselleen. Baabelin tornin voidaan mielestäni ymmärtää lähinnä epäjumalan kirkontorniksi. Tuo ”taivaaseen asti” lienee alunperin Jumalan vastustajan idea, joka siihen ensin pyrki, mutta heitettiin alas turpeeseen. Entä mistä he olivat saaneet tietää, että heidät hajotettaisiin yli kaiken maan? Ehkä he ennustivat oman häviönsä.

    • Baabeli tulee sanoista bab el eliJ umalan Portti. Tornit olivat astronomisia havaintotorneja, joista tarkkailtiin ’jumalia’ eli theoksia eli liikkuvia taivaankappaleita, joita pidettiin jumalina. Auringosta tuli sitten ylijumala moneen muuhunkin uskontoon.

    • Jumalan porttiin tuo näyttää viittaavan. Bab-ilu (”Jumalan portti”) hebreaksi Babel tai Bavel. Eräs yksityiskohta liittyy hebrean sanaan (Gen11:9) בָּלַל bā·lal sekoitaa joka hebrean tekstissä ilmenee vain kerran ja sanaan בָּבֶ֔ל bā·ḇel, Babel, jotka lausuttuna kuulostavat melkein samalta. ”Ääntämisen samankaltaisuus johti 1. Mooseksen kirjan 11:9:n sanaleikkiin: ”Siksi sen nimi kutsuttiin Baabeliksi, koska siellä Herra sekoitti koko maan kielen.” (Encyclopaedia Britannica)

  1. Mistä sitten ”sota, riita ja kaikenlainen kahikointi sitten aiheutuvat”, johon Lauri viittaa. Kain tappoi Aabelin, mutta sana sota ei esiinny Raamatun tekstin alkuluvuissa ennen kielten sekoittamista ja kansojen hajottamista. Se voidaan nähdä rangaistuksena ollen seurausta tuon ajan ihmisten yksituumaisuudesta tehdä itselleen nimi, ettei heitä hajotettaisi. Siitä heidän kerrotaan olleen tietoisia. Sana sota מִלְחָמָה mil-khaw-maw’ esiintyy ensimmäisen kerran (Gen14; Kedorlaomerin sotaretki), kun neljä kuningasta aloitti sodan viittä kuningasta vastaan, jotka nousivat kapinaan. Riita, sota ja eripiura maailmassa ja kirkossa ovat ihmiskunnalle jatkuvana riesana, eikä tälle rangaistukselle näytä tulevan loppua. Päinvastoin.

Lahtinen Lauri
Lahtinen Laurihttps://laurileevi.wordpress.com/,%20Lauri%20Leevi%20Mikael%20Lahtinen%20youtube.com
Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, Kun corona esti kokoontumisen...Olen jatkanut torstai juttuja otsikolla. Torstaihartaus.