Rauha ja rakkaus vallitkoon

Elämme pääsiäisen jälkeistä aikaa. Pääsiäinen tuo iloa ja lohtua elämäämme. Jeesus on noussut kuolleista. Hän elää meidän kanssamme missä ikinä kuljemmekin. Siksi elämämme on turvallinen. Jeesus on voittanut. Hän on suojanamme. Hänessä elämme ja liikumme. Hänelle tuomme kiitoksemme ja ylistyksemme.

Kuvassa kukkia kotimme ruokapöydällä pääsiäisviikoltamme 2024.

SUNNUNTAI 14.4.2024

2. sunnuntai pääsiäisestä, latinaksi Misericordia Domini

Hyvä paimen

Jumala on ikuinen. Siksi hänen antamansa lupaus on voimassa ikuisesti. Ikuinen on liitto hänen kanssaan. Kun meidät on otettu hänen omikseen, niin mikään voima eikä mahti voi meitä erottaa hänen rakkaudestaan ja huolenpidostaan. Hän on vahvempi kuin yksikään tuhovoima maailmankaikkeudessa. Liitto hänen kanssaan on turvallinen, koska hän ei liittoaan riko omalta puoleltaan.

Jeesus kuoli ristillä. Kuolemallaan hän voitti kuoleman. Ylösnousemuksensa osoittaa, että elämä on voimallisempi kuin kuolema. Hänen yhteydessään elämä on ikuinen, niin kuin Jumala on ikuinen. Jeesus nousi kuolleista, siksi meilläkin on ruumiin ylösnousemus ja ikuinen elämä edessämme, jos vain pysymme hänen luonaan emmekä hylkää häntä emmekä hänen luotaan pois rimpuile.

Elämämme aikana voi sattua sekä hyviä että huonoja aikoja. Kaikkien näiden keskellä saamme rukoilla hänen apuaan. Pyydämme opastusta jokapäiväiseen elämäämme. Kiitämme kaikesta hyvästä ja pyydämme apua vaikeina aikoina. Mikä tahansa elämäntilanteemme lieneekin, Jumalan ikuiset käsivarret kannattavat meitä ja taluttavat elämämme jokaisena hetkenä, silloinkin kun olemme voimattomia emmekä ymmärrä, missä olemme ja mihin menemme.

Ylösnousemuksen voima vie eteen päin. Jokainen aamu aukeaa Jumalan turvissa. Siksi kiitämme ja ylistämme Jumalaa.

Agricolasta alkaen olemme voineet laulaa Jumalan kunniaa:

1549
Kunnia olcon Isen / ja Poian / ja pyhen Hengen.
Ninquin algusta on ollut / ja nyt / ja aina
ja ijancaikisesta ijancaikisen / Amen.


1968
Kunnia olkoon Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
niin kuin alusta ollut on, nyt on ja aina
iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.


2000
Kunnia Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle,
niin kuin oli alussa, nyt on ja aina,
iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen
.

Toinen lukukappale oli epistola: Hepr. 13:20–21

Kirjeestä heprealaisille, luvusta 13

Rauhan Jumala,
joka ikuisen liiton uhriveren tähden
on nostanut kuolleista lampaiden suuren paimenen,
meidän Herramme Jeesuksen,
varustakoon teidät hyvillä lahjoillaan,
niin että voitte täyttää hänen tahtonsa.
Sen, mikä on hänelle mieleen,
hän itse tehköön meissä,
hän ja Jeesus Kristus.
Hänen on kunnia
aina ja ikuisesti. Aamen.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

57 KOMMENTIT

  1. Kiitos Mika tuosta sitaatista. Oma olo on juuri tuonkaltainen jossa en kuolemaa ja hautaa osaa enää kunnioittaa enempää kuin vanhaa rikkinäistä nuttua, joka joutaa riisuttavaksi ja tien sivuun heitettäväksi. Taivaallinen ikävä jo katseen nostaa sinne oikeaan kotiin. Silti saan iloiten kulkea matkaa täällä vieraalla maalla. kärsiä Kristuksen kärsimyksiä, joita jokainen matkalainen täällä saa osakseen. Kärsiä kärsivällisenä, nurkumatta ja omistaen ilon siitä että meillä on rakastava ja hyvä Taivaallinen isä. Ihmeellinen on se apu, jonka hän antaa omilleen.

    • Pekka

      Kiitos sydämellisestä ja persoonallisesta todistuksestasi siitä, miten toivon sana voi antaa mielekkyyden koko elämälle kaikissa sen vaiheissa myös kun käsillä on mitä suurimpien kysymysten valtava vyöry..

      Kiitos että jaat omat kokemuksesi meille.

  2. Ikääntymisen mukanaan tuomia vaivoja olen oppinut kutsumaan Jumalan kutsukorteiksi ja muistutuksena siitä, ettei tänne ole tarkoitus jäädä. Pari vuotta sitten uskoin jo saaneeni varsinaisen kutsun ja olin ratketa riemusta. Valtava ilo täytti mielen. Olemme usein vaimon kanssa pohtineet sitä, että olisi hyvä päästä yhtä aikaa lähtemään. Nyt kun Jumala laittoi vaimolle kutsukortin myös , niin olin aivan shokissa. Vasta kun mieleen tuli monien viikkojen jälkeen tuo, mitä olimme aiemmin pohtineet, niin mieliala alkoi rauhoittua. Pohdintamme ja toiveemme on kuultu ylhäällä. Eihän tässä oikeasti mitään hätää ole. Saatamme hyvinkin päästä yhdessä lähtemään ja saamme valmistautua siihen ilolla.

    • Pekka

      Kiitos erittäin kypsän persoonallisuuden hyviä pohdiskeluja. Olen kunnioitanut sinua jo tapaamisestamme asti Lapinjärvellä. Elämänviisautesi on aina ollut syvää ja olet pitänyt jalat tukevasti maassa samalla kun uskosi todellisuus on päässyt esiin kaikessa toiminnassasi.

      Kiitos pohdintojesi esille tuomisesta.

  3. Eilen 9.4.2024 vietettiin Makael Agricolan päivää ja suomen kielen päivää.

    Mainittakoon että hänen kääntämäänsä Uutta testamenttia painettiin 300 kappaletta ja viimeinen myytiin vasta 1700 -luvulla.

    Mikael Agricolan äidinkielestä on keskusteltu paljonkin. On kuitenkin aiheellista huomta että tuohon aikaan Pernajaan kuuluneen, nykyisin Liljendahliin kuuluvaan Andersbyn kylään idästä tuleet arkeologiset esineet ovat tulleet idästä käsi noin 24 metriä sitten (meriveden korkoeus nykyiseen nähden) ja lännestä tulleet esineet ovat jatkuneen noin 20 metristä alkaen eli kieliksi muuntaen seutu on jo tuosta ajasta alkaen ollut voittopuolisesti skandinaavisten kielten kanssa tekemisissä.

  4. Mikael Agricolan muistomerkeistä muutama sana

    Vuonna 1877 C. E. Sjöstrandin suunnittelema Agricolan patsas sijoitettiin Turun tuomiokapitulin istuntosaliin.

    Ville Vallgrenin veistämä patsas paljastettiin vuonna 1887 Helsingin tuomiokirkossa.

    Vuonna 1908 pystytettiin edesmenneen ensimmäisen vaimoni sukulaisen Emil Wikströmin tekemä patsas Viipurin tuomiokirkon edustalle. Se katosi talvisodan loppuvaiheessa. Sen muisto kuitenkin elää.

    Arkkitehti Alex Nyström oli tilannut Turun seurakunnalle oman valoksen, joka sijoitettiin tuomiokirkkoon. Muut Wikströmin patsaan valokset pystytettiin vuonna 1953 Lahden Erkonpuistoon ja vuonna 1954 Pernajan kirkon lähelle. Vuonna 2009 vielä uusi valos kadonneesta patsaasta pystytettiin uudelleen Viipuriin, Pietari–Paavalin kirkon edustalle.

  5. Matias Roto tuot esille niin kauniita sanoja kuten:”” Kun meidät on otettu hänen omikseen, niin mikään voima eikä mahti voi meitä erottaa hänen rakkaudestaan ja huolenpidostaan. Hän on vahvempi kuin yksikään tuhovoima maailmankaikkeudessa. Liitto hänen kanssaan on turvallinen, koska hän ei liittoaan riko omalta puoleltaan.””

    Siis miksi sitten kirkkosi jäsenet tappavat toisiaan?????????? Mikä on se voima joka saa heidät näin tekemään????????

    • Ari

      Vastaus kysymykseesi: ihmiskunnan perisynti.

      Sitten oikaisu kysymyksesi johdattelevaan vihjaisuun, kun käytät ilmaisua ”kirkkoSI”:

      Sinun perukksai eli kirkon ulkopuolella olevien ansioluetteloon kuuluu se, että teidän joukkoonne kuuluvat maailmanhistorian eniten omiea kansalaisiaan tapattaneet Mao ja Stalin, kumpienkin listalla kymmeniä miljoonia omien kansalaistensa tapattaminen, joten SINUN porukkaSI on vielä raakalaisempaa.

    • Matias Roto siis miksi sitten sanoitat:””niin mikään voima eikä mahti voi meitä erottaa hänen rakkaudestaan ja huolenpidostaan. Hän on vahvempi kuin yksikään tuhovoima maailmankaikkeudessa.”” kun kerran uskot että onkin suurempi voima ”perisynti” jota ei voi mikään voittaa???????

    • Ari

      Puhut epäuskon sanoja, kun väität perisyntiä suuremmaksi mahdiksi kuin Jumalan rajaton kaikkivaltius.

      Tällaisilla väärin ennakko-oletuksin asetetuilla kysymyksillä toimit jumalankieltäjien kanssa samassa rintamassa evankeliumin voittoisaa voimaa vastaan.

      Jeesushan on tullut tekemäään tyhjäksi Perkeleen teot. Kuolemallaan hän on kuoleman voittanut ja sivitusuhrillaan hän on tuonut koko maailmaa varten syntien anteeksiantamuksen.

      Me siis elämme Kristuksen täytetyn työn varassa emmekä omien meriittien, ansioiden tai voimiemme varassa.
      Elämme uskosta emme teoista, armosta eli Jumalan rakkauden lahjan varassa ja yksistään Kristuksen tähden, koska hän on meidät omikseen pyhässä kasteessa ottanut. Meidäthän on kasteessa merkitty Jumalalle kuuluviksi, kun meidät kastettiin Isä ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

    • Matias Roto minäkö puhun perisynnistä suuremmaksi mahdiksi kuin Jumalan rajaton kaikkivaltius?

      Enkö aina ole sanonut että perisyntioppi on valhetta joten en voi siitä sanoa mitään todellista??????

      Etkö itse juuri sanoita perisyntiä suuremmaksi kuin Jumalan voima, siis epäuskosi todella näkyy tuosta.

    • Ari

      Ari puheesi väittää Raamatun opetusta valheeksi on törkeää Jumalan pilkkaa. Se että sinä ET YMMÄRRÄ perisyntioppia Raamatun sanomaksi kuvaa ainoastaan sydämesi paatumusta ja kovakorvaista tottelemattomuutta Jumalan sanaa kohtaan.

      Roomalaiskirje:

      3:23 Sillä KAIKKI ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

      Tässä se on sanottu. Koko ihmiskunta on synnin vallassa. Etkö todellakaan tajua, KUKA edellä puhuu palturia Jumalan sanan selvää sanaa vastaan, kun kerran Raamattu sanoo, että kaikki eli siis koko ihmiskunta on syntisiä.

    • Ari

      KÄSITTÄMÄTÖNTÄ ON RÖYHKEYTESI KINATA VASTEN NAAMAA.

      Toinen täysin perätön väitteesi: ”Etkö itse juuri sanoita perisyntiä suuremmaksi kuin Jumalan—”, nimittäin on mitä typerintä vääristelyäsi.

      Juuri edellähän oikaisin tämän mielettömyytesi luoman vääristelevän väitteesi esittämällä sen täytenä vastakohtana esiintyvän puheen Jumalan armosta, jonka edessä kaikkien pimeyden valtojen on alistuttava olivatpa ne sitten synti, kuolema, perkele tai mikä tahansa pikkupirujen metku.

      Opettele hyvä ihminen suomen kieltä, edes sen verran että opit lukemaan sisältä sen, mitä juuri edellä sanoin.

      Raamattuhan todistaa kaikkien pahojen valtojen voiman, ei edes nollaksi, vaan jopa miinusmerkkiseksi, suhteessa Jumalan äärettömään voimaan.

      1.Johanneksen kirje:

      3:8 Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.

    • Ari

      Tässä todetaan, että itsessämme, omassa varassamme, kukaan ei voi pelastua. Omin voimin yrittäessämme meillä ei ole mitään toivoa, vaan jokainen, aivan jokaikinen, olemme vääryyden vallassa.
      Tämä on lain saarnan sanoma omassa hurskaudessaan pöyhkeilleville.

      Sen sijaan Jeesuksen Kristuksen pelastustyön takia, kuka ikinä vedetään hänen yhteyteensä, meille annetaan synnit anteeksi ja osallisuus iankaikkiseen elämään.

      Tuo Roomalaiskirjeen jae kertoo omassa yhteydessään ainoastaan sen, ettemme me oman syntisyytemme takia kelpaa Jumalan lain vaatimusten edessä, vaan olemme koko olemukseltamme riippuvaisia yksistään Jumalan armosta.

      A R M O S T A ! ! !

      Room. 3:

      3:19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;

      3:20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.

      3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,

      3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.

      3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

      3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,

      Kun luet tuon jakeen omassa yhteydessään, niin sen sanoma on

      YKSIN USKOSTA,

      YKSIN ARMOSTA ,

      YKSIN KRISTUKSEN TÄHDEN.

    • Matias Roto toteat:””Tuo Roomalaiskirjeen jae kertoo omassa yhteydessään ainoastaan sen, ettemme me oman syntisyytemme takia kelpaa Jumalan lain vaatimusten edessä, vaan olemme koko olemukseltamme riippuvaisia yksistään Jumalan armosta.

      A R M O S T A ! ! !””

      Siis kyllä tuossa jakeessa on selkeästi että kaikki ovat syntiä tehneet ja Jumalan kirkkautta vailla siis jos olet syntiä tehnyt niin olet Jumalan kirkkautta vailla eikö niin????

    • Ari

      Niin logiikkasi on ihan oikea tähän asti, ja se koskee KAIKKIA IHMISIÄ.

      Mutta miksi sinun on niin vaikeaa omaksua sen yhteydessä olevaa Paavalin varsinaista sanomaa siitä, että me KRISTTUKSEN ANSIOSTA olemme ARMOSTA AUTUAITA

    • Matias Roto oletko todella vain armosta vanhurskas, etkö tuo niin monessa kohden esille kastettasi?????

    • Matias Roto kasteesiko jälkeen olet syntiä tehnyt ja Jumalan kirkkautta vailla??

      Lueppa roomalaiskirjeen toinen kohta jossa sanotaan:

      25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit

    • Ari

      Jumala on Jeesuksessa Kristuksessa antanut anteeksi ennen tehdyt synnit. Tämä jatkuu joka päivä koko elämän ajan, koska joka päivä teemme syntiä.

      Tämä on yhtä luonnollista kuin se, että pikku vauvalta pitää vaippa vaihtaa koko sen ajan kuin se on vauvaiässä. Edellinen putsaaminen ei riitä estämään seuraavan vaihdon tarpeellisuutta.

      Sinun sokea pisteesi on siinä, että kuvittelet ITSE MUUTTUVASI kertakaikkisessa parannuksessasi etkä huomaa että anteeksiannon tarve säilyy meillä koko maallisen elämämme ajan. Tästä perustavaa laatua olevasta kristillisen opin vääristelystäsi sitten seuraa päättömiä oikosulkuja, jotka sotkevat elämää koko loppuikäsi, ellet tee parannusta väärästä oppisi itsekeskeisyydestä sellaiseen oppiin, missä Jumala saa olla Jumala.

      Katsopa blogini kuvien kukkia. Eihän niitä kastella vasta kun ne jo ovat aukaisseet kukkansa, vaan niitä on kasteltu, että ne nostaisivat kukkansa. Näin myös KASTEEN VESI Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen antaa kasvun joka tuottaa kukkasen elämän kauneuden. Näin siis kasteen on käytävä ennen kuin elämämme alkaa tuottaa parannuksen kauniita kukkia. Siksi nimenomaan kaste on armon saamisen lähtökohta eikä suinkaan kauniin kukan puhkeaminen ennen kuin kukan siemen edes on saanut ensimmäistäkään vesipisaraa omaan kasvualustaansa.

  6. Matias Roto miten paljon olet saanut syntejäsi anteeksi?

    Mietippä Jeesuksen sanoja:””1 ”Lainanantajalla oli kaksi velallista; toinen oli velkaa viisisataa denaria, toinen viisikymmentä.
    42 Kun heillä ei ollut, millä maksaa, antoi hän molemmille velan anteeksi. Kumpi heistä siis rakastaa häntä enemmän?”
    43 Simon vastasi ja sanoi: ”Minun mielestäni se, jolle hän antoi enemmän anteeksi”. Hän sanoi hänelle: ”Oikein sinä ratkaisit”.””

    No sinullahan on vielä aikaa tehdä enemmän ja enemmän syntejä että rakkautsei kasvaisi, mahtaakohan naapurin johtajalla olla vielä piikissä varaa (siis kun hyökkäsi saman kirkon toiseen maahan)????????

    • Ari

      Toimit virheellisesti laskiessasi syntejä ikään kuin täysin pikimustasta padasta alkaisit laskea mustien hiukkasten määrää. Mieletöntä.

      Jeesuksen vertaushan käyttää lukuja vain ja ainoastaan ilmaistakseen velkojen valtavaa suuruutta.

      Jos syntien laskemista haluaa ruveta laskemaan, niin suosittelen parin hehtaarin hyvälle kesäiselle kukkivalle heinämaalle menoa ja laskemaan pellolla liikkuvien kaikkien hyttysparvien yhksittäisten hyttysten määrän yhteensä. Tämä olisi sentään periaatteessa vaikkei käytännössä mahdollista, mutta syntien määrän laskeminen ei edes ole mahdollista, koska sellainen luku määrä on mittaamaton.

      Ei evankeliumin ydin ole syntien määrä tai suuruus, vaan evankeliumin rajattomasti suurempi voima tehdä tyhjäksi perkeleen teot eli antaa synnit anteeksi ja tällä tavoin puhdistaa KAIKESTA VÄÄRYYDESTÄ.

    • Matias Roto siis eikö muka naapurin presidentti rakastakkaan eniten?

      Meillä on kyllä täydellisesti erilaiset näkemykset siitä mitä tarkoittaa ”puhdistaa kaikesta vääryydestä”, siis sinun mielestä kun nakkaa naapuria nenään niin kun saa sen anteeksi onkin puhdistunut tästä vääryydestä, minä taasen ajattelen kun tunnustan lyöneeni naapuria nenään niin Jumala antaa voiman ja rauhan ja ymmärryksen etten enää sitä tee uudestaan. Kummastakohan naapurin nenä tykkää enemmän?

    • Ari

      Jälleen kerran osoitat, ettet ole alkuunkaan ymmärtänyt anteeksiannon merkitystä. Eihän anteeksianto ole jonkinlainen maksu tehdystä vääryydestä, vaan pahaa tehneen suhteen sen kohteeksi joutunutta kohtaan parantuminen.

      Kysymys ei ole liiketoimesta vaan särkyneitten ihmisten välisen yhteiselämän eheyttämistä.

      Tässä valossa tarkastellen kaikki räpiköintisi yhksittäisten tekojen tasolla on nippelijuttuja itse tapahtuman kokonaisvaltaisen suhteiden korjaantumisen rinnalla.

    • Ari

      Hyvää yötä

      Jeesus myötä

      Nuku hyvin

      ja siirry pahuuden asteiden tarkastelusta Jeesuksen anteeksiannon sisältämän rajattoman armon ja rakkauden valossa tutkistelemaan sitä mitä merkitsee se, että Jumalan sana on ILOSANOMAA eli EVANKELIUMIA, kaikkien syntien anteeksiannon julistusta.

      Elikä älä vilkuile taaksesi nähdäksesi oman varjosi auringonpaisteessa vaan katso auringon valaisemaa tietä tai polkua sitä eteen päin rohkeasti matkaten.

  7. Matias Roto selität anteeksiantoa seuraavasti:””Eihän anteeksianto ole jonkinlainen maksu tehdystä vääryydestä, vaan pahaa tehneen suhteen sen kohteeksi joutunutta kohtaan parantuminen.””

    Tuosta en nyt kyllä ymmärrä yhtään mitään.

    Siis selitä nyt kun tuolla naapurin aloittamassa sodassa saman kirkon jäsen ampuu toisen niin kun mielestäsi ampuja saa anteeksi niin mitä se merkitsee kuolleelle?

    • Ari

      Kerrankin puhut totta, ettet ymmärrä mitään.

      Onhan vinoon asettamasi kysymyksesi asenteellinen lataus samaa luokkaa,

      kuin jos syyttäisin sinua syylliseksi siihen, että SINUN KALTAISESI kirkon ulkopuolella oleva

      Mao Zedong [ˈmɑo tseˈtuŋ ], mandariiniksi Zh-Mao Zedong.ogg [mǎʊ tsɤ̌.tʊ́ŋ], yksinkertaisin kiinalaisin merkein: 毛泽东, perinteisin kiinalaisin merkein: 毛澤東, elänyt 26.12.1893 – 9.9.1976,

      tapatti oman kansansa jäseniä eri arvioiden mukaan 30–70 miljoonan verran. (Fenby 2008, s. 351 eli siis: Fenby, Jonathan: Modern China. The Fall and Rise of a Great Power, 1850 to the Present. New York: Ecco Press, 2008. ISBN 978-0-061-66116-7.)

      Joten kysymyksesi logiikan mukaan tässä lukemassa 30-70 miljoona ennen aikojaan kuolemaan saatettujen määrässä näkyy, mitä hedelmiä kirkon ulkopuolella oleminen aiheuttaa.

      Joten soisin sinun jo avaavan silmäsi hankkimaan ihan oikeaa opetusta uskon asioista, niin ettet jatkossa sotke näin surkeasti käsitteiden merkityskenttiä.

      SIISPÄ

      Ota todesta Pyhän Hengen puhuttelu HÄNEN oman sanansa Pyhän Raamatun ilmoituksen mukaan:

      Sananlaskut:

      4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.

      4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.

    • Matias Roto kiitos kehuista että kerrankin olin ”oikeassa”..

      Siis ei tässä kenenkään syyttämisestä ole kyse vaan siitä mitä opetat eli opetatko että myös nämä sotivat ja toisia tappavat saavat anteeksi sen perusteella että ovat kirkon jäseniä?????

    • Ari

      Mitä kuolema merkitsee sotineelle, kyselet. Vastaus on: kuolemaa.

      Tähän sopinee Väinö Linnan Tuntemattomassa sotilaassa Rokan puheenvuoroon sisältyvä rukous vastapuolen kuolevien puolesta:

      Upseer ies. Mis häne pääsä varjo ossuup tuon piene närree kohal, nii sillo hänel tullooki noutaja. Nii mie oon päättänt häne osalt. Ja sitämukkaa rupiaa saamaa muut. Siin hyö taapertaat nii peräjälkee. Ai perkeleet. Työ että tiijä mikä teit vuottaa. Jos hyö mitä syntilöit on tehneet, nii anna sie taivaa äijä heil anteeks. Mut pijä kiirettä. Niit rupiaa tulemaa just.

    • Ari

      Viimeksi luin Linnan teosta alkuperäisen käsikirjoituksen mukaisesta tekstistä viroksi käänneä versiota

      Sôjaromaan

      Linna, Väinö

      Eesti Päevalehe kirjastus 2006.

      Ulkoasu 525, sivua ; 21 cm

      Kieli viro

      Alkuteoksen kieli suomi

      Julkaisija [Tallinn] : Eesti Päevalehe kirjastus, 2006.

      Vironkielinen kertomakirjallisuus (ykl 84.23)

      Väinö Linna ; tõlkinud: Endel Mallene ja Meelik Mallene ;
      [kujundanud: Villu Koskaru] ; [kaanekujundus: Martti Mykkänen]

      ISBN 9985-849-33-7 (nid.)

    • Ari

      Vähän miettimistä sinulle

      Heprealaiskirjeen luvusta 11

      1992 käännös

      33 Uskon voimalla he kukistivat valtakuntia, pitivät yllä oikeutta ja pääsivät näkemään lupausten täyttymisen. He tukkivat leijonien kidat, 34 sammuttivat roihuavan tulen ja välttivät miekaniskut. He olivat heikkoja, mutta he voimistuivat, heistä tuli väkeviä sotureita, he työnsivät takaisin vihollisen joukot.

      Agricolan käännös 1548

      33 jotka uskon kautta ovat valtakunnat ylitsevoittanuet, tehnyet vanhurskautta, saaneet ne lupaukset, kiinnitukinuet jalopeurain suut, 34 ulossammuttanuet tulen voiman, välttänyet ovat miekan terävyyden, ovat väkevämäksi tulluet heikkoudesta, ovat voimaliseksi tulluet sodasa, ovat alaslyönyet muukalaiset sotaväet.

  8. Olen poistanut Arin kommentin, koska siinä ei ollut mitään uutta, vaan sen tyyli oli pelkkää jankutusta.

    Arille pieni pala elämän realiteeteista:

    Elleivät suomalaiset olisi panneet venäläisille hanttiin sotiemme aikana, niin emme mekään Arin kanssa oli tässä keskustelemassa.

    Toki hinta oli kova, mutta kiitos kunniakansalaistemme kansakuntamme säilytti itsenäisyytensä.

    Talvisota lukuina:

    Kesto: 30.11.1939–13.3.1940

    Päättyi Moskovan rauhansopimukseen

    Kaatuneet ja kadonneet: 25 904

    Haavoittuneet: 43 557

    Seuraukset:

    Karjalankannaksen, Sallan ja Kuusamon itäosien, Suomenlahden ulkosaarten ja Kalastajasaarennon länsiosan menettäminen Neuvostoliitolle. Alueilta evakuoitiin noin 430 000 suomalaista (12 % maan väestöstä) muualle Suomeen.

    Jatkosota lukuina

    Kesto: 25.6.1941–19.9.1944

    Päättyi Moskovan välirauhaan, vahvistettiin Pariisin rauhassa vuonna 1947.

    Kaatuneet ja kadonneet: 63 204 kaatunutta tai kadonnutta

    Haavoittuneet: 158 000

    Seuraukset:

    Karjalankannaksen, Sallan ja Kuusamon itäosien, Suomenlahden ulkosaarten ja Petsamon menettäminen Neuvostoliitolle. Raskaat sotakorvaukset. Porkkalan alue vuokrattiin Neuvostoliitolle sotilastukikohdaksi. Alueilta evakuoitiin noin 300 000 suomalaista muualle Suomeen.

    https://liedonmuseo.wixsite.com/sota-kouluille/peruspaketti-suomen-sodista-1939—1944

    • Matias Roto sinulle taasen hiukan Jeesuksen sanaa:

      Matt. 16:25
      Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.

      Minulle tuo merkitsee että jos pitää jotakin asiaa niin tärkeänä ettei sen tähden voi seurata Jeesusta (pitää Hänen sanaansa), niin tulee kadottamaan elämänsä.

      Onko suomi/suomalaisuus niin tärkeää että sen tähden voisin tappaa toisen ihmisen, ei minulle ole vaan Jeesuksen seuraaminen on.

    • Ari

      Mielestäni asetat vastakohdan virheelliseen asentoon. Panet vastakohdikseen sellaisia, jotka eivät ole toisiaan pois sulkevia suureita.

      Otetaanpa Jeesuksen sana alkuperäisessä yhteydessään. Siinä Jeesus torjuu Pietarin sanan jolla tämä yrittää estää Jeesusta tekemästä tärkeintä elämäntehtäväänsä, kuolla Golgatan ristillä koko maailman syntien sovittamiseksi. Tekstissä siis todetaan, että vain JEESUKSEN RISTIN KUOLEMAN ANSIOSTA ME PELASTUMME, emme minkään muun elämän perusteen varassa. Ihminen ei todellakaan pysty antamaan mitään, ei kerrassaan mitään, ei vähimmässäkään määrin mitään pelastuksensa puolesta. Tähän riittää vain ja ainoastaan Jeesuksen risti.

      Joten Ari hyvä

      Opettele lukemaan sisältä, niin että myös ymmärrät, mistä lukemasi teksti puhuu:

      Ei siis sinun omista teoistasi – eikä meidän kummmankaan – vaan JEESUKSEN ristillä täyttämästä sovitustyöstä.

      Matt. 16

      16:21 Siitä lähtien Jeesus alkoi ilmoittaa opetuslapsilleen, että hänen piti menemän Jerusalemiin ja kärsimän paljon vanhimmilta ja ylipapeilta ja kirjanoppineilta ja tuleman tapetuksi ja kolmantena päivänä nouseman ylös.

      16:22 Silloin Pietari otti hänet erilleen ja rupesi nuhtelemaan häntä sanoen: ”Jumala varjelkoon, Herra, älköön se sinulle tapahtuko”.

      16:23 Mutta hän kääntyi ja sanoi Pietarille: ”Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten”.

      16:24 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: ”Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.

      16:25 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.

      16:26 Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?

    • Matias Roto meillä on niin erilaiset käsitykset mitä Jeesuksen seuraaminen tarkoittaa, minulle se on sitä mitä Jeesus opetti ja kuinka Hän itse eli täällä maanpäällä, puolistiko Jeesus jotain väkivallalla???

      Eikö Jeesus opettanut omalla elämällään kuuliaisuuden Jumalalle????

    • Ari

      Kuuliaisuuteen Jeesusta kohtaan kuuluu se, ettei vääristele hänen sanojaan niin, kuin sinä valitettavasti teet kääntäessäsi hänen Jumalan työtä ylistävät sanansa itsekeksimiesi oikosulkujesi mukaisesti OMATEKOISEN SEURAAMISESI esillä pitämiseksi.

    • Ari

      Ei meidän tarvitse puhua toisten ihmisten synneistä. Omista synneistämme riittää tarpeeksi parannuksen tekoa jokaisena elinpäivänämme.

      Koeta hyvä ihminen jo lopultakin lopettaa tarrautuminen TOISTEN ihmisten synteihin ja tee parannusta omista synneistäsi joka päivä niin kauan kuin Jumala sinulle vielä elinaikaa antaa.

      Näinhän Pyhä Paavalikin teki.

      Roomalaiskirje:

      7:17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.

      7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

      Filippiläiskirje:

      3:13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,

    • Matias Roto en oikein käsitä kuinka voit kotonasi liikkua kun lakaset kaiken epämiellyttävän maton alle, kyllä siellä on niin paljon tavaraa että se matto on jo katossa kiinni, näin sievästi sanoitettuna.

    • Ari

      Et ole käynyt meillä kotona.

      Miten menet väittämään moisia meidän kodistamme.

      Puhutko omasta kodistasi ja sen kattoon asti ulottuvasta krääsästä?

      Ehkä meidän kotimme sisustuksessa tulevat näkyviin useampi kirja kuin keskimääräisesti on tapana täällä armaassa kotomaassamme. Onhan meille tämän vuosituhannen aikana kerääntynyt noin 9000 – 10000 kirjaa entisten lisäksi. Kirjallisuutta meillä on yli 150:llä eri kielellä.

      Paljonko sinulla on sivistyksesi ilmauksia kotonasi?

    • Ari

      Panin kuvan meidän kotoamme olohuoneesta pianon luota seuraavaan blogiini

      Usko tarttuu Jumalan voimaan.

      https://www.kotimaa.fi/blogit/usko-tarttuu-jumalan-voimaan/.

      Siitä voit nähdä kuinka mautonta sinun sanailusi on, kun menet horisemaan:

      ”— kuinka voit kotonasi liikkua kun lakaset kaiken epämiellyttävän maton alle, kyllä siellä on niin paljon tavaraa että se matto on jo katossa kiinni,”

      Opettele hyvä ihminen kunnollisia käytöstapoja!

      Ps.

      Lakaista -verbin oikea kirjoitusasu toista puhuteltaessa on ”lakaiset” eikä ”lakaset”, kuten kirjoitat.

      Sen sijaan sana ”Lakaset” esiintyy oikeassa yhteydessä esimerkiksi tässä lehtijutussa:

      Lakaset ylivoimaisia Salpapolkujuoksussa.

      https://www.kaakonkulma.fi/urheilu/4036430

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25