Usko tarttuu Jumalan voimaan

Kotonamme kahdestaan

Kullan kanssa olellaan

Eläkkeellä kumpikin

Ilo kahden yhteinen.

Rohkeasti eteenpäin

Kantaa usko yhteinen

Usko Herraan Jeesukseen.

Jumala on voimallinen, alati. Yhä edelleen hän tekee suuria tekoja. Yhä edelleen hän osoittaa rakkautensa ja hyvyytensä meitä ihmisiä kohtaan. Joka hetki saamme turvautua hänen armoonsa. Hän on meidän ilomme kiitos ja suruissa lohdutuksemme.

Meiju Bonsdorff on kirjoittanut:

Kautta aikojen evankeliumi, ilosanoma Kristuksesta, on synnyttänyt sydämissä uskoa armolliseen Jumalaan. Jeesuksen sanat, puheet ja vertauskuvat välittävät kokemuksen läsnä olevasta, rakastavasta Jumalasta, joka on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti, ja joka puhuttelee meitä henkilökohtaisella tavalla sanansa välityksellä.

Kristus on kaiken perusta. Hän on kaiken tehnyt puolestamme. Häneen me toivomme panemme. Hän on hyvä. Niin kuin aurinko keväällä lämmittää ilman ja sulattaa maan, niin Jumalan laupeuden rajattomuus meitä rohkaisee.

Martti Luther on sanonut ( W A 40 I, 545. )

Usko siis on mitä hellittämättömintä tähyämistä: se ei katso mihinkään muuhun kuin Kristukseen, synnin ja kuoleman voittajaan ja vanhurskauden, autuuden ja iankaikkisen elämän antajaan. Sen vuoksi Paavali kirjeissään melkein joka lauseessa esittää ja tähdentää Jeesusta Kristusta. Hän esittää hänet sanalla, häntä kun ei voida esittää muulla kuin sanalla, eikä muulla tavalla omistaa kuin (sanaa) uskoen.

SUNNUNTAI 21.4.2024

3. sunnuntai pääsiäisestä, latinaksi Jubilate, riemuitkaa

Jumalan kansan koti-ikävä

Uskon tarttuu lupaukseen. Lupauksensa Jumala on toistanut vuosituhansien aikana. Yhä uudelleen ja uudelleen hän rohkaisee, hän vapauttaa, avaa kahleiden siteet ja vie eteenpäin. Jo Uskon Isä Abraham sai Jumalalta lupauksen, uskoi sen ja suuntasi elämänsä rohkeaan eteenpäin menoon.

Meille Jumalan lupaus on ojennettu jo kasteemme välityksellä. Jumala on ottanut meidät omikseen ja siksi uskomme on lujalla pohjalla, Jumalan Pojan täytetyn työn perustalla.

Uskonpuhdistajamme sanoo:

Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet (Gal. 3:27)

Apostoli selittää, että he ovat Jumalan lapsia uskoessaan Kristukseen. Kaste – hän sanoo – saa aikaan, että te olette pukeneet päällenne Kristuksen. Mutta Kristuksen päällensä pukeminen on samaa kuin pukea päällensä vanhurskaus, totuus ja kaikki armo sekä koko lain täyttäminen. Sen vuoksi teillä Kristuksessa on siunaus ja Aabrahamin perintö. Mutta jos olette pukeneet päällenne Kristuksen, niin te olette, koska Kristus on Jumalan Poika, tämän saman päällepukemisen tähden Jumalan lapsia. ( Martti Luther. W A 2, 529.)

Toinen lukukappale eli epistola: Hepr. 11:2, 13–19

Kirjeestä heprealaisille, luvusta 11

Uskoon perustuu se todistus, jonka Jumala on isistä antanut.
    Uskovina nämä kaikki kuolivat. Sitä, mikä heille oli luvattu, he eivät saaneet; he olivat vain etäältä nähneet sen ja tervehtineet sitä iloiten, tunnustaen olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä. Ne, jotka puhuvat näin, osoittavat kaipaavansa isänmaata. Mutta jos heidän mielessään olisi ollut se maa, josta he olivat lähteneet, he olisivat toki voineet palata sinne. Ei, he odottivat parempaa, taivaallista isänmaata. Sen tähden ei Jumalakaan häpeä heitä, vaan sallii itseään kutsuttavan heidän Jumalakseen, sillä hän on heitä varten jo rakentanut valmiin kaupungin.
    Usko sai Abrahamin tuomaan Iisakin uhriksi, kun hänet pantiin koetteelle. Hän oli valmis uhraamaan ainoan poikansa, vaikka oli saanut lupaukset, vaikka hänelle oli sanottu: ”Iisakin jälkeläisiä sanotaan sinun lapsiksesi.” Hän päätteli, että Jumala kykenee jopa herättämään kuolleen, ja niin hän sai poikansa takaisin, ylösnousemuksen ennusmerkkinä.

43 KOMMENTIT

    • Ari

      Luther löysi tämän katolisen kirkon keskeisestä perinteestä. Vastaus kysymykseesi on, että Jumalan sana on kaiken totuuden mitta.

      Luther sanoo:

      Meidän uskomme täytyy kaikissa opinkohdissaan perustua yksin Jumalan sanaan eikä ilman Jumalan sanaa mitään uskon artikkelia ole suvaittava.

      W A 30 III, 345. A. H.

  1. Kirkkolaki määrittelee aivan saman perusteen mukaisesti Jumalan sanan olevan toimintamme perusteena.

    2 § Kirkon tunnustus ja tehtävä

    Kirkko tunnustaa sitä Raamattuun perustuvaa kristillistä uskoa, joka on lausuttu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä luterilaisissa tunnustuskirjoissa. Kirkon tunnustus ilmaistaan lähemmin kirkkojärjestyksessä.

    Tunnustuksensa mukaisesti kirkko julistaa Jumalan sanaa ja jakaa sakramentteja sekä toimii muutenkin kristillisen sanoman levittämiseksi ja lähimmäisenrakkauden toteuttamiseksi.

    https://finlex.fi/fi/laki/alkup/2023/20230652

  2. Matias Roto tuot:””Tunnustuksensa mukaisesti kirkko julistaa Jumalan sanaa ja jakaa sakramentteja sekä toimii muutenkin kristillisen sanoman levittämiseksi ja lähimmäisenrakkauden toteuttamiseksi.””

    Täähän on kyllä ihan outoa kun kirkko todistaa omalla ”tunnustuksellaan” omaa oikeassa oloaan, eikö tuo herätä mitään sinussa?????

    Kun siis näkee (ken näkeekään) sen hedelmän mitä kirkko tuottaa niin eipä ole tuolla todistuksella mitään pohjaa.

    • Ari

      Sanot puhuvasi kirkon hedelmistä, mutta puhut kirkon jäsenten teoista.

      Katsopa sen ryhmän hedelmistä, johon sinä kuulut – siis ei kirkkoon kuuluvien ryhmään. – Teidän joukkonne hedelmät ne vasta ovatkin muhkean suuria!!!!

      Mao tapatti monia kymmeniä miljoonia omia kansalaisiaan vain koska nämä olivat eri mieltä hänen kanssaan.

      Toiseksi eniten Stalin tapatti monia kymmeniä miljoonia omia kansalaisiaan vain koska nämä olivat eri mieltä hänen kanssaan.

      Aikoinaan ensimmäisen maailmansodan aikana Turkki tapatti 1,2 – 1,5 miljoonaa armenialaista vain siksi että he kuuluivat kristittyihin. Jos he olisivat luopuneet Kristuksesta niin olisivat säästäneet henkensä.

      Jne

      JOTEN SINUN VIITERYHMÄSI – ei Kristuksen kirkon jäseniä – jumalattomuus on kyllä räikeämpää kuin kirkkojen joidenkin jäsenten rikkeet joissakin tilanteissa.

      Joten ole hyvä ihminen johdonmukainen väitteissäsi, ettet anna väärää todistusta puheissasi.

    • Ari

      Tai jos ajattelet toista maailmansotaa, niin siihen osallistui Euroopassa noin 450 miljoonan ihmisen kansa yhteensä. Näistä suurimmassa NL:ssa kaiken lisäksi pakollinen valtionuskonto oli ateismi. Karjalaisia pakolaisia pyöreästi puoli miljoonaa.

      Vuonna 1971 Intian ja Pakistanin välillä käytyyn sotaan noiden kansojen väkimäärä oli noin 700 miljoonaa ihmistä. Intian pääuskonto hindulaisuus ja Pakistanin islam. Pakolaisia oli noin 10 miljoonaa.

      Joten vertaapa lukuja mikä on kristittyjen kirkkojen jäsenien osuus verrattuna sellaiseen sotaan, jossa valtaosa kuului sinun kuulumaasi ryhmään eli siis eivät olleet kirkon jäseniä.

      JOTEN

      Opettele näkemään koko maailman todellisuus sellaisena kuin se on. Ota siis todesta oppi perisynnistä ja sen vaikutuksista koko ihmiskunnan elämään.

    • Ari

      Aikoinaan Sihvon väitöskirjassa yhden tilastollisen ajon tuloksena tuli ilmi, että jos mies ei kuulunut kirkkoon, niin pitkän aikavälin tilastojen mukaan yli 40 % noista avioliitoista oli päätynyt eroon, mutta jos mies oli kuulunut kirkkoon, niin vain 16% noista avioliitoista oli päätynyt eroon.

      Siis niin selkeä mittari kuin miehen kuuluminen kirkkoon merkitsi tuohon aikaan avioerojen riskin vähenemistä lähes kolmannekseen.

      Joten tässä sinulle tilastollinen todiste, mitä hedelmää kirkko saa aikaan.

  3. Matias Roto tuot minulle ohjeeksi:””Opettele näkemään koko maailman todellisuus sellaisena kuin se on. Ota siis todesta oppi perisynnistä ja sen vaikutuksista koko ihmiskunnan elämään.””

    Kuinka sitten Raamatussa sanotaan:

    Hepr. 11:1
    Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.

    Room. 2:4
    Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?

    Muistan kuinka Jumalan hyvyys veti minua parannukseen eli kääntymään Hänen puoleensa.

    Olin ajanut oman elämäni täydelliseen umpikujaan enkä nähnyt poispääsyä ja hädässäni huusin Jumalalta apua. Se miten Jumala vastasi oli että Hän näytti miksi olin siinä tilanteessa, omien tekojeni tähden, samalla Hän antoi toivon jolla Hän veti minua puoleensa.

    • Ari

      Miten suhtaudut sinua ympäröivään luontoon?

      Juuri nyt iloitsen siitä, että monta sataa metriä pitkä valtavan runsaslukuinen isojen lintujen parvi on pysähtynyt lepäämään ja ruokailemaan kotimme ikkunasta aukeavalle pellolle. Olemme rakkaani kanssa iloinneet näistä Jumalan lähettämistä ihanista luontokappaleista. Ne ovat tulleet kertomaan meille sitä, että Jumala on hyvä, joka pitää huolta luomistaan. Ei ole sattuma että Markuksen lähetyskäskyssä annetaan kehotus saarnata koko hänen tekemälle luomakunnalleen.

      Markuksen evankeliumi:

      16:15 Ja hän sanoi heille: ”Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.

    • Ari

      Viittaat Heprealaiskirjeen 11. luvun alkuun: ”Hepr. 11:1.. Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.”

      Ota huomioon, että juuri tähän uskon sanomaan liittyy koko blogini. Juuri tästä uskosta minä kirjoitan tässä blogissani. Samoin siinä paikallislehdessä Somero kirjoittamassani Kotikirkko palstan jutussa, johon viittaan tässä keskustelussa.

      Koko lukuhan puhuu juuri uskon voimasta, joka on blogini aihe.

      Mutta ota todesta se, ettei usko turvaa muuhun kuin Jumalan armoon, ei pienimmässäkään määrin omiin ansioihin, vaan ainoastaan ristiinnaulitun Kristuksen täytettyyn työhön.

      Hemminki Maskulainen kirjoittaa siitä, että vain armossa on lohdutus:

      Oi salaisuutta suurinta:
      Jumala puolestamme
      ristillä antaa uhrinsa
      ja kuolee kuolemamme.
      Käy kuolematon kuolemaan,
      elämä astuu tuonelaan,
      Oi aivoituksen syvyys!

      Virsi 62

      Hemminki Maskulainen eli Hemming Henrikinpoika Hollo, Hemmingius Henrici, myös Maskun Hemminki, eli noin 1550–1619, toimi Maskun kirkkoherrana ja julkaisi virsikirjan luultavasti vuonna 1605 nimellä Yxi Wähä Suomenkielinen Wirsikirja.

    • Ari

      Viittaat myös toiseen minulle hyvin rakkaaseen jakeeseen: ”Room. 2:4
      Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?”

      Olen Jumalalle äärettömän kiitollinen siitä, että hän on minua hoitanut koko elämäni ajan. Pyhässä kasteessa hän otti minut omakseen ja alati hän on minusta pitänyt huolta.

      Olen iloinnut tuosta ajatuksesta, että Jumalan hyvyys on vetänyt minut parannukseen.

  4. Matias Roto toteat:””Olen iloinnut tuosta ajatuksesta, että Jumalan hyvyys on vetänyt minut parannukseen.””

    Siis kun Jeesus vaelsi maanpäällä niin Hän julisti ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”, siis koskiko tämä kaikkia juutalaisia, kyllä, mutta eiväthän kaikki ottaneet Jeesuksen sanoja vastaan vaan luottivat että olivat jo oikealla tiellä kun heillä oli Mooseksen oppi. Eli eivät kirjanoppineet tehneet parannusta eli kääntyneet pois pahoilta teiltään.

    Samoin sinä toteat ettei sinun tarvitse tehdä parannusta kun sinulla on jo Lutherin sanat/oppi kasteesta, olet siis ”terve” jo niiden sanojen mukaan.

    Et siis tiedä tarvitsevasi Jeesusta parantamaan paatunutta sydäntäsi:

    Matt. 13:15
    Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

    • Ari

      Pilkkasi osuu niihin lukuisiin enkeleihin, jotka ympäröivät minua suojellen kaikkia pahan hyökkäyksiä vastaan.

      Muista että itse olet luopio sen tapauksen takia, kun erosit kirkosta. Sillä teolla sinä kerroit jättäväsi hänen ruumiinsa jäsenyyden ja lähteväsi omille teillesi.

      Efesolaiskirjeessä puhutaan Jumalan kansasta, kyriake ekklesia, kirkosta Kristuksen ruumiina. Panen tähän tuon kirjeen ruumis -sanat jotta voi huomata, että pelastus on vain ruumiin jäsenillä, koska niin juutalaisia kuin ei-juutalaisia kutsutaan tuon ruumiin YHTEYTEEN, eli siis KIRKON YHTEYTEEN.

      Efesolaiskirje:

      1:23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.

      2:16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.

      3:6 että näet pakanatkin ovat kanssaperillisiä ja yhtä ruumista ja osallisia lupaukseen Kristuksessa Jeesuksessa evankeliumin kautta,

      4:4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;

      4:12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,

      4:16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.

      5:23 sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.

      5:28 Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.

      5:30 sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.

    • Panen tähän näkyviin, miten englannin kielessä käytetään nimenomaan KIRKKO SANAA CHURCH. Esimerkit Ef. 1:22

      New International Version

      And God placed all things under his feet and appointed him to be head over everything for the church,

      New Living Translation

      God has put all things under the authority of Christ and has made him head over all things for the benefit of the church.

      English Standard Version

      And he put all things under his feet and gave him as head over all things to the church,

      Berean Standard Bible

      And God put everything under His feet and made Him head over everything for the church,

      King James Bible

      And hath put all things under his feet, and gave him to be the head over all things to the church,

      New American Standard Bible

      And He put all things in subjection under His feet, and made Him head over all things to the church,

      NASB 1995

      And He put all things in subjection under His feet, and gave Him as head over all things to the church,

      Legacy Standard Bible

      And HE PUT ALL THINGS IN SUBJECTION UNDER HIS FEET, and gave Him as head over all things to the church,

      Amplified Bible

      And He put all things [in every realm] in subjection under Christ’s feet, and appointed Him as [supreme and authoritative] head over all things in the church,

      Christian Standard Bible

      And he subjected everything under his feet and appointed him as head over everything for the church,

      Holman Christian Standard Bible

      And He put everything under His feet and appointed Him as head over everything for the church,

      American Standard Version

      and he put all things in subjection under his feet, and gave him to be head over all things to the church,

      Aramaic Bible in Plain English

      And he has put everything into subjection under his feet, and he has given him who is higher than all as The Head of the church,

      Contemporary English Version

      God has put all things under the power of Christ, and for the good of the church he has made him the head of everything.

      Douay-Rheims Bible

      And he hath subjected all things under his feet, and hath made him head over all the church,

      English Revised Version

      and he put all things in subjection under his feet, and gave him to be head over all things to the church,

      GOD’S WORD® Translation

      God has put everything under the control of Christ. He has made Christ the head of everything for the good of the church.

      Good News Translation

      God put all things under Christ’s feet and gave him to the church as supreme Lord over all things.

      International Standard Version

      God has put everything under the Messiah’s feet and has made him the head of everything for the good of the church,

    • Tito Colliander kirjoittaa eräässä kirjassaan tapauksen yhdestä kirkosta, missä liturgiaan osallistui vain muutama ihminen. Hän kysyi miten liturgiaa toimittava pappi suhtautuu tällaiseen väen vähyyteen. Pappi vastasi, ettei liturgiassa koskaan olla yksin eikä vähän väen kanssa koska KYMMENET TUHANNET ENKELIT osallistuvat jokaiseen liturgiaan.

      Tähän samaan ajatukseen liittyy myös se, että perinteisesti kirkkojemme alttarikaide on puoliympyrän muotoinen. Toinen puoli alttarin täyttä ympyrää on Jumalan taivaassa, missä Kristus itse toimii ehtoollisen isäntänä ja lukematon määrä enkeleitä ja muuta taivaan väkeä osallistuu samaan ehtoollisen viettoon.

      Näin jokainen messu on KOKO KIRKON yhteinen kokoontuminen, missä taivas ja maa yhdistyvät ja Jumalan läsnäolo on reaalinen pyhää ateriaa nautittaessa.

    • Ari

      Sinulta jää kummallisesti näkemättä Raamatun kokonaisuus.

      Toisaalta sinä kerrot Jeesuksen julistaneen, että pitää tehdä parannus ja uskoa evankeliumi.

      Mutta sinä kokonaan suljet silmäsi siltä, että Johanneksen evankeliumissa SAMA ASIA kerrotaan sanoin: ”JEESUS KASTOI.”

      Johanneksen evankeliumi:

      3:22 Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.

      JOTEN

      Jälleen kerran on aihetta huomauttaa sinulle, että sinun on aihetta hankkia viisautta.

      Sananlaskut:

      1:7 Herran pelko on tiedon alku; hullut pitävät halpana viisauden ja kurin.

      2:2 niin että herkistät korvasi viisaudelle ja taivutat sydämesi taitoon –

      2:6 Sillä Herra antaa viisautta, hänen suustansa lähtee tieto ja taito.

      3:13 Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon.

      3:19 Herra on viisaudella perustanut maan, taivaat taidolla vahvistanut.

      4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.

      4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.

      4:11 Minä neuvon sinut viisauden tielle, ohjaan sinut oikeille teille.

      5:1 Poikani, kuuntele minun viisauttani, kallista korvasi minun taidolleni

    • Ari

      Seuraavaan lauseeseesi sisältyy kaksikin virheellistä oletusta.

      ”— luottivat että olivat jo oikealla tiellä kun heillä oli Mooseksen oppi. Eli eivät kirjanoppineet tehneet parannusta

      1) Kuvittelet että Mooseksen laki olisi ollut jotenkin virheellistä Jumalan sanaa. Ei Jeesus moittinut Mooseksen lakia, vaan vastustajien epäuskoa. Toisaallahan Jeesus nimenomaan korostaa sitä, että jos kuulijoilla olisi ollut oikea ymmärrys, niin silloinhan he nimenomaan Mooseksen laista eli Toorasta olisivat saaneet vanhurskauttavan uskon.

      Panen esille vain muutaman kohdan

      Luukkaan evankeliumi:

      5:14 Ja hän kielsi häntä siitä kenellekään puhumasta ja sanoi: ”Mene, näytä itsesi papille, ja uhraa puhdistumisestasi, niin kuin Mooses on säätänyt, todistukseksi heille.”

      9:30 Ja katso, hänen kanssaan puhui kaksi miestä, ja ne olivat Mooses ja Elias.

      16:29 Mutta Aabraham sanoi: ’Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä’.

      16:31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: ’Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös’.”

      20:37 Mutta että kuolleet nousevat ylös, sen Mooseskin on osoittanut kertomuksessa orjantappurapensaasta, kun hän sanoo Herraa Aabrahamin Jumalaksi ja Iisakin Jumalaksi ja Jaakobin Jumalaksi.

      24:27 Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu.

      24:44 Ja hän sanoi heille: ”Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa”

      Johanneksen evankeliumi:

      1:45 Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: ”Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista”.

      3:14 Ja niin kuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,

      5:45 Älkää luulko, että minä olen syyttävä teitä Isän tykönä; teillä on syyttäjänne, Mooses, johon te panette toivonne.

      5:46 Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.

      JOTEN

      Haukut väärän puun alla, kun syytät Mooseksen oppia, etkä huomaa että vika on epäuskon ujuttama silmien sulkeminen.

    • Ari

      jatkoa edelliseen

      2) Syytät kirjanoppineita ikään kuin vika olisi siinä, että he olivat oppineita.

      Tällainen tyhmyyden ylistys on todella tuhoisaa. Sananlaskujen kirjassa todetaan kovin sanoin, miten tuhoisaa ihmisen tyhmyys on.

      Ota huomioon, että Jeesus oli aikansa oppinein juutalainen. Hän opetti aikansa korkeimmassa juutalaisten oppilaitoksessa Jerusalemin temppelissä.

      Matteus kertoo, että Jumala lähetti kirjanoppineet. Vika ei ollut oppineissa, vaan epäuskossa, epäuskoiset vainosivat oppineita.

      23:34 Sentähden, katso, minä lähetän teidän tykönne profeettoja ja viisaita ja kirjanoppineita. Muutamat heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, ja toisia heistä te ruoskitte synagoogissanne ja vainoatte kaupungista kaupunkiin;

      Lisäksi on huomattava, että tehtävänsä takia Jeesus liikkui paljon oppineitten keskuudessa.

      – Osa keskusteluista oli oppineitten välistä keskustelua mitä erilaisimmista aiheista. Näin toimitaan edelleenkin oppineitten kesken.

      – Osa keskusteluista osoitti muutamien oppineitten olleen kateellisia Jeesukselle, joka keräsi valtavia kuulijamääriä omaan opetukseensa. Nämä kateuden aiheuttamat ongelmat sitten kasvoivat syvemmäksi peloksi omasta asemastaan. (Valitettavasti kateuttakin esiintyy nykyaikanakin. Ammatillinen kateus on yksi ilmaus ihmisen luontaisesta perisynnistä! Terve kilpailu voi kannustaa uutterampaan tutkimiseen, mutta kateuden jälki on tukahduttavaa.)

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25

Kotonamme kahdestaan

Kullan kanssa olellaan

Eläkkeellä kumpikin

Ilo kahden yhteinen.

Rohkeasti eteenpäin

Kantaa usko yhteinen

Usko Herraan Jeesukseen.

Jumala on voimallinen, alati. Yhä edelleen hän tekee suuria tekoja. Yhä edelleen hän osoittaa rakkautensa ja hyvyytensä meitä ihmisiä kohtaan. Joka hetki saamme turvautua hänen armoonsa. Hän on meidän ilomme kiitos ja suruissa lohdutuksemme.

Meiju Bonsdorff on kirjoittanut:

Kautta aikojen evankeliumi, ilosanoma Kristuksesta, on synnyttänyt sydämissä uskoa armolliseen Jumalaan. Jeesuksen sanat, puheet ja vertauskuvat välittävät kokemuksen läsnä olevasta, rakastavasta Jumalasta, joka on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti, ja joka puhuttelee meitä henkilökohtaisella tavalla sanansa välityksellä.

Kristus on kaiken perusta. Hän on kaiken tehnyt puolestamme. Häneen me toivomme panemme. Hän on hyvä. Niin kuin aurinko keväällä lämmittää ilman ja sulattaa maan, niin Jumalan laupeuden rajattomuus meitä rohkaisee.

Martti Luther on sanonut ( W A 40 I, 545. )

Usko siis on mitä hellittämättömintä tähyämistä: se ei katso mihinkään muuhun kuin Kristukseen, synnin ja kuoleman voittajaan ja vanhurskauden, autuuden ja iankaikkisen elämän antajaan. Sen vuoksi Paavali kirjeissään melkein joka lauseessa esittää ja tähdentää Jeesusta Kristusta. Hän esittää hänet sanalla, häntä kun ei voida esittää muulla kuin sanalla, eikä muulla tavalla omistaa kuin (sanaa) uskoen.

SUNNUNTAI 21.4.2024

3. sunnuntai pääsiäisestä, latinaksi Jubilate, riemuitkaa

Jumalan kansan koti-ikävä

Uskon tarttuu lupaukseen. Lupauksensa Jumala on toistanut vuosituhansien aikana. Yhä uudelleen ja uudelleen hän rohkaisee, hän vapauttaa, avaa kahleiden siteet ja vie eteenpäin. Jo Uskon Isä Abraham sai Jumalalta lupauksen, uskoi sen ja suuntasi elämänsä rohkeaan eteenpäin menoon.

Meille Jumalan lupaus on ojennettu jo kasteemme välityksellä. Jumala on ottanut meidät omikseen ja siksi uskomme on lujalla pohjalla, Jumalan Pojan täytetyn työn perustalla.

Uskonpuhdistajamme sanoo:

Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet (Gal. 3:27)

Apostoli selittää, että he ovat Jumalan lapsia uskoessaan Kristukseen. Kaste – hän sanoo – saa aikaan, että te olette pukeneet päällenne Kristuksen. Mutta Kristuksen päällensä pukeminen on samaa kuin pukea päällensä vanhurskaus, totuus ja kaikki armo sekä koko lain täyttäminen. Sen vuoksi teillä Kristuksessa on siunaus ja Aabrahamin perintö. Mutta jos olette pukeneet päällenne Kristuksen, niin te olette, koska Kristus on Jumalan Poika, tämän saman päällepukemisen tähden Jumalan lapsia. ( Martti Luther. W A 2, 529.)

Toinen lukukappale eli epistola: Hepr. 11:2, 13–19

Kirjeestä heprealaisille, luvusta 11

Uskoon perustuu se todistus, jonka Jumala on isistä antanut.
    Uskovina nämä kaikki kuolivat. Sitä, mikä heille oli luvattu, he eivät saaneet; he olivat vain etäältä nähneet sen ja tervehtineet sitä iloiten, tunnustaen olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä. Ne, jotka puhuvat näin, osoittavat kaipaavansa isänmaata. Mutta jos heidän mielessään olisi ollut se maa, josta he olivat lähteneet, he olisivat toki voineet palata sinne. Ei, he odottivat parempaa, taivaallista isänmaata. Sen tähden ei Jumalakaan häpeä heitä, vaan sallii itseään kutsuttavan heidän Jumalakseen, sillä hän on heitä varten jo rakentanut valmiin kaupungin.
    Usko sai Abrahamin tuomaan Iisakin uhriksi, kun hänet pantiin koetteelle. Hän oli valmis uhraamaan ainoan poikansa, vaikka oli saanut lupaukset, vaikka hänelle oli sanottu: ”Iisakin jälkeläisiä sanotaan sinun lapsiksesi.” Hän päätteli, että Jumala kykenee jopa herättämään kuolleen, ja niin hän sai poikansa takaisin, ylösnousemuksen ennusmerkkinä.