Suhteemme kirkkoon

Suhteemme kirkkoon?
Näinä aikoina useat kristityt pohtivat suhtautumista ev.lut.kirkkoon!
Vuoden 1986 kirkolliskokouksen harhaoppisen virkapäätöksen jälkeen olemme jatkuvasti saaneet kirjata ”sekaoppisen” kirkon harhoja. Nyt viimeksi avioliitosta. (Piispainkokous)
Aikoinaan v. 1924 K.V.Tamminen ( SLEY:n toiminnanjohtaja 1923-1946) puhui ”Suhteestamme kirkkoon”, esikuvana Jeesus Kristus, Herramme ja Vapahtajamme ja tekstinä ”Sillä kiivaus sinun huoneesi puolesta on minut kuluttanut, ja niiden herjaukset, jotka sinua herjaavat, ovat sattuneet minuun” (Ps. 69:10) (SLEY Kirkon aarteita)
”Minkälainen oli Jeesuksen suhde tähän kirkkoon? Hän rakasti sitä. Se oli hänelle ”minun Isäni huone”. Sen jumalanpalvelusmuodot, sen uhrit, sen pesemiset, sen julistamat käskyt olivat kaikki Isän antamia ja säätämiä.Osallistuipa Hän temppeliveron maksamiseenkin. (Matt. 17:27) Vaikka tämän kirkon käytännössä vallitseva julistus oli suureksi osaksi väärä, vaikka laumaa paimentamassa oli paimenia, jotka eivät ollet menneet ovesta sisälle vaan olivat varkaita ja rosvoja, vaikka kirkko niin hyvin temppeli Jerusalemissa kuin seurakunta yleisessä mielessä oli tullut rosvojen luolaksi, niin Jeesus kuitenkin rakasti sitä. Se ei ollut mikään leiri, josta oli lähdettävä ulos. Ei sittenkään, kun tämä kansa oli hylännyt Isän lähettämän Messiaan, ja Isäkin hylännyt Israelin kansan, uskovaiset eivät jättäneet sitä kirkkoa, joka ei enää levännyt Jumalan panemalla perustuksella, vaan heidät ajettiin pois kirkosta. Niin kauan kuin tämä kirkko tunnustuksensa ja oppinsa puolesta lepäsi Isän säätämällä perustuksella, vaikka käytännössä oli väärä oppi vallalla, niinkauan se kirkko oli Jeesukselle hänen isänsä huone.
Mutta silti Jeesus ei suinkaan vaiennut sen virheistä ja erheistä. Kenen muun huulilla on koskaan singonnut niin säihkyviä salamoita siinä käytännössä vallinnutta väärää julistusta, väärää jumalanpalvelusta, väärää elämää vastaan, pappien luopumusta. Jeesus paljasti Jumalan kirjoitetun sanan valossa ihan pohjia myöten Israelin kansan väärän jumalisuuden. ”Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.” (Joh 8:44)
Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.” (Mat.23:13)
Hän ei tehnyt sitä levollisin mielin, ei, hän oli oikein kiivas, hänen sisässään liekehti. Siellä paloi pyhän rakkauden vaikuttaman surun ja murheen kiivaus. Ps. 69:10 ”Sillä kiivaus sinun huoneesi puolesta on minut kuluttanut, ja niiden herjaukset, jotka sinua herjaavat, ovat sattuneet minuun”
Tämä olkoon ohjelmamme nykyhetkellä. Pysykäämme tässä luterilaisessa kirkossamme, rakastakaamme sitä! Mutta ilmetköön meissä myös sen väärinkäytöksiin nähden jotain siitä kiivaudesta mitä Jeesuksella oli!
”Evankeliumiyhdistys on luterilainen yhdistys joka tarkasti pitäytyy Raamattuun Jumalan sanana. Sentähden se ei voi myöskään palvelukseensa ottaa eikä palveluksessaan pitää ainoatakaan työntekijää, joka ei ehdottomasti seiso koko Raamatun kannalla.” (K.V.Tamminen)
Lopuksi Lutherin ohje: ”Emme saa vetää samaa iestä epäuskoisten kanssa. Uskovainen ei milloinkaan saa pitää sisäistä hengen yhteyttä uskottoman kanssa. Se joka pitää oppiaan, uskoaan ja tunnustustaan totena, oikeana ja varmana, ei voi seistä samassa tallissa sellaisten kanssa, jotka harjoittavat väärää oppia ja edistävät sitä.”
Jukka Teininen Forssa

30 KOMMENTIT

  1. Lukiolainen ja Vihdin seurakunnan nuorten vaikuttajaryhmän jäsen Lenni Pulkkinen: ”Kaikki osallistava motivoi nuoria toimimaan”.

    Siinä se on sanottu niin terävästi ja varmasti, kuin vain nuori sen kykenee lausumaan. Ihan sama koskee jokaista aikuista, kuin nuorta. Jos kirkossa halutaan väkeä mukaan niin ei tarvita muuta kuin antaa seurakuntalaisille luovalla tavalla tulla yhdessä toteuttamaan kirkon missiota. Luoja kun on luonut meidät luoviksi persooniksi ja siksi meissä on halu luoda jotain uutta. Kirkko ja sen toiminta antaa jokaiselle siihen mahdollisuuden, jos vain työntekijöiden asenne antaisi siihen tilaa. Kielteinen asenne seurakuntalaisten omaehtoiseen osallistumiseen on suurin syy sille, ettei kirkot täyty.

  2. Ihmettelen hiukan sitä, että keskustelu koskee taas asioita, jotka oikeastaan eivät liity blogitekstiin… Teininenhän esittää meille kysymyksen: Mikä on tai mikä pitäisi olla suhteemme harhaoppisen päätöksen seurauksena yhä syvemmin sekaoppiseen kansankirkkoon? Ja ryydittää asiaa kauan sitten edesmenneen evankelisen rovastin pohdinnoilla, jotka heijastavat näkemystä ”juutalaisesta kirkosta” jonka tilalle on tullut ”kristillinen kirkko”.

  3. ”Vaikka tämän kirkon käytännössä vallitseva julistus oli suureksi osaksi väärä, ”
    ”Niin kauan kuin tämä kirkko tunnustuksensa ja oppinsa puolesta lepäsi Isän säätämällä perustuksella, vaikka käytännössä oli väärä oppi vallalla, niinkauan se kirkko oli Jeesukselle hänen isänsä huone.
    Mutta silti Jeesus ei suinkaan vaiennut sen virheistä ja erheistä. Kenen muun huulilla on koskaan singonnut niin säihkyviä salamoita siinä käytännössä vallinnutta väärää julistusta, väärää jumalanpalvelusta, väärää elämää vastaan, pappien luopumusta. Jeesus paljasti Jumalan kirjoitetun sanan valossa ihan pohjia myöten Israelin kansan väärän jumalisuuden. ”

    En ymmärrä tätä ristiriitaista tulkintaa: Ensin blogisti sanoo, että ”julistus oli suureksi osaksi väärä” ja sitten että kirkon tunnustus ja oppi ”lepäsi” Isän asettamalla perustuksessa, mutta käytännössä oli väärä oppi vallalla.

    Jeesus kuitenkin sanoo, että oppi on oikea ja kehottaa tekemään niin kuin kirjanoppineet ja fariseukset opettavat mutta ei ottaa mallia heidän teoistaan:

    ”Silloin Jeesus puhui kansalle ja opetuslapsilleen sanoen: ’Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset. Sen tähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee. He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa…” Matt. 23:1-4…)

    Ryövärien luolaa koskee sama juttu. Uhritoimitukset ja muut seremoniat olivat Jumalan säätämiä. Ei siinä ollut sen tähden mistään ryövärien luolasta kyse. Uhrielämisiä myytiin siellä ja niin kuului ollakin. Mutta mitä Jeesus tarkoittaa? Jeesus tarkoittaa että temppelissä kyllä toimitettiin säädetyt seremoniat mutta toimittajien sydän ei ollut siinä mukana eikä kansankaan, ainakaan kaikkien. Tämän tähden elämä ei ollut sen mukainen kuin tulisi olla. Temppelistä oli tullut ryövärien luola, jossa harjoitettiin vain muotojumalisuutta. Blogisti kyllä viittaakin väärään elämän.

    Ajattelen siis että oppi tuossa vaiheessa oli ihan oikea, mutta se ei toteutunut ihmisten elämässä.

    • Ja siksipä vertaus meidän ev.lut. kirkkomme tilanteeseen ei osu nyt ihan kohdalleen. Oppi on väärä, koska uskontunnustuksia kiistetään ja siksi myös toiminta on väärä. Saarnatuoleista ei yleensä julisteta lakia ja evankeliumia niin kuin kuuluisi. Ei tietenkään ihan joka seurakunnassa. Yksittäisiä uskollisia pappeja kyllä on vielä.

Jukka Teininen
Jukka Teininen
Saarnaaja (eläk.) Hengellinen työ Forssan Ev.lut. Srk Kirkkokuoro 1966 - 1978 Lähetyssihteeri 1975-1998 Forssan ev.lut. Srk oto Lähetystyön kannatusrenkaan ja Forssan Kristillisen Työväenyhdistyksen perustamiset 1996 Kirkon saarnalupa 1978-1995 .Piispa Kortekankaan peruutus 02.08.1995 Seppo Suokunnaksen ”tarpeettomuuslausunnon”avulla.(haamukirjoittaja) SLEY:n saarnalupa 1987 Seppo Suokunnaksen tekemä ”hyllytyspäätös” 08.05.1996 Taloudellinen tappio kirjoista 2.500 mk SRK-mestarin sijainen 1.8.1978-31.03.1985 Forssa ev.lut. Suomen Kristillisen Työväen liitto  oto saarnaaja 1979- Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys piirisihteeri 1990-eläkkeelle 1.2.1995 - Concordia r.y yhdyshenkilö 1995- Luther-säätiön perustamisasiakirja säädekirja 27.10.1999 Perustajajäsen. Luther säätiö , toimintavaltuutettu 2001-? Kirkkovaltuuston jäsen 1979-1982 Seurakuntaneuvoston jäsen 1983-1986 , 1995-1998