Kymmenen Käskyä

Tässä elokuvassa Jumala kirjoittaa vaikuttavalla tavalla käskyt kivitauluihin.

19 KOMMENTIT

  1. Mihin tahansa ryhdytkin, se onnistuu, valo loistaa sinun teilläsi. Job 22:28

    Saat tarttua uusiin haasteisiisi rohkealla mielellä. Jumalan sana vakuuttaa sinulle tänään, että mihin tahansa ryhdytkin, mikä on hänen tahtonsa mukaista, tulee onnistumaan. Valo tulee loistamaan tiellesi.

    Sinulla voi olla paljon vastustajia. Kenties suurin niistä on oma, epäuskoinen sydämesi? Inhimillisesti katsoen hankkeesi ei voi onnistua, on liian paljon selvittämättömiä ongelmia. Jumalan valo loistaa kuitenkin tiellesi. Se näyttää suunnan ja seuraavat askeleesi. Kulje valaistua tietä rohkeasti, luota Jumalaan ja palvele häntä iloisin mielin. Hänen valonsa seuraa apuna ja silmäsi saavat vielä nähdä ihmeitä. – Kaikessa, mikä kirkastaa Jeesuksen nimeä, Jumala antaa sinun onnistua.

    Juha Vähäsarja, Joka päivä Jumalan kämmenellä, tämän päivän teksti, SLEY, 2005.

  2. Silloin kaikki se, mikä oli katkeraa, kääntyy parhaakseni. Sinä pelastat minut kuoleman kuilusta. Selkäsi taakse sinä heität kaikki minun syntini. Jes. 38:17

    Armon kirkastuminen tarkoittaa sitä, että ymmärrämme, että Jeesus kuoli juuri meidän syntiemme tähden. Uskomalla Jeesukseen saadaan kaikki synnit anteeksi. Meidät on pelastettu kuoleman kuilusta, nostettu tuhon tieltä elämän tielle, kun sydämessämme lepattaa pienikin uskon liekki.

    Myös ne asiat, jotka ovat aiheuttaneet katkeruutta tai jotka ovat olleet synnin harjoittamisen kurjia seurauksia, voivat muuttua siunaukseksi ja vahvuudeksemme, kun Jeesus saa niissä meitä auttaa. Parhaimmillaan voimme sanoa Hiskian ylistysvirren sanoin: ”Kaikki se, mikä oli katkeraa, kääntyi parhaakseni, sillä sinä heitit kaikki minun syntini selkäsi taakse.”

    Juha Vähäsarja, Joka päivä Jumalan kämmenellä.

  3. Kuten kristillinen kirkko tunnustaa ja uskoo vain yhden uhrin, jonka perusteella maailman synti on otettu pois ja maksettu, niin se myös tunnustaa ja uskoo, että on vain yksi pappi, iankaikkisen Jumalan Poika, Mariasta syntynyt Kristus Jeesus. Tällainen usko perustuu Jumalan sanaan. Sillä nimeä pappi (kreikaksi ”hiereus”, joka tarkoittaa uhrin toimittavaa virkapappia) ei Uudessa Testamentissa käytetä kenestäkään ihmisestä, vaan yksin omaan ainoasta oikeasta papista Jeesuksesta Kristuksesta. Kirkon palvelijoista käytetään sen sijaan muita nimityksiä ja heitä kutsutaan apostoleiksi, evankelistoiksi, piispoiksi, presbyteereiksi jne. Nämä nimet eivät kuulu kuitenkaan heille siitä syystä, että he toimittaisivat uhrin, vaan siitä syystä, että he saarnaavat ja suorittavat muita palvelustehtäviä. Siispä näiden virkojen tuleekin säilyä kirkon piirissä.

    Martti Luther, En minä kuole vaan elän, Aurinko Kustannus ja Arkki-kirja, 2016, WA 52, 567.

  4. Herra Jeesus Kristus. Lahjoita meille voimasi ja valkeutesi, että me voisimme sinua uskollisesti palvella. Sulje meidät rakkauteesi. Hoida meitä silloinkin, kun tunnustajanrohkeutemme joutuu koetukselle. Valvo meidän ajatuksiamme ja suuntaa ne sinuun ja sinun kärsimyksiisi voidaksemme avoimesti ja kiertelemättä ilmoittautua sinun ystäviksesi aina ja kaikkialla.

    Jaakko Haavio, Taivaan avain, s. 159, WSOY, 1965.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.