POISTUISIKO KORONA-PANDEMIA YHTEISELLÄ RUKOUKSELLA?

Keskustelin äskettäin Oulussa asuvan ystäväni kanssa, jonka saamat monet profetiat ovat toteutuneet ja itse kutsun häntä profeetaksi, vaikka hän ei itse suostu sitä titteliä käyttämäänkään. Hän totesi, että Suomi on selviytynyt koronasta vähällä sen vuoksi, että meillä on kirkon sisällä niin laajaa herätysliikkeiden rukousrintamaa huutamassa Jumalan puoleen ja me olemme Jumalan suosiossa myös Israel-ystävyyden vuoksi.

Siksi hän väittää Ruotsin tilanteen olevan aivan toisenlainen, kun siellä ei luoteta Jumalaan ja haukutaan Israelia, Jumalan silmäterää.

Joudun pohtimaan, onko asia näin. Jeesus kyllä sano meille, että Hän voi tehdä ihmeitä ja että Hän suojelee niitä, jotka apua pyytävät. Jumala toteaa itse, että joka siunaa Israelia, sitä Jumala siunaa. On siis kyse yliluonnollisista asioista, Pyhän Hengen voiman vaikutuksista. Kyse on myös siitä, uskommeko me Jumalan yliluonnolliseen johdatukseen ja voimaan?

Me Suomen kirkossa riitelemme muutaman kymmenen homoparin vihkimisestä tai siunaamisesta Jumalan tahdon vastaisesti vedoten luovuttamattomiin ihmisoikeuksiin ja tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen ja samalla unohdamme, kuka meille säännöt on antanut: Jumala.

Raamattu on tiekartta taivaaseen. Jos ihminen haluaa taivaaseen, hän noudattaa Raamatun ohjeita ja käskyjä, ei omia himojaan ja mieltymyksiään. Ihmisen elämässä ei ole kyse MINUN oikeuksistani, vaan Jumalan tahdosta. Tiedostuskampanjassa ”Espoossakin rakastan MINÄ”. Miksei Espoossa rakasta JUMALA?

Raamatussa on paljon esimerkkejä rukouksen voimasta. Kun seurakunta yhdessä rukoili, maa vavahti! Pyhän Hengen yliluonnollisesta voimasta on laaja yhteenveto kirjassani ”Tutustu Pyhään Henkeen”. Se on kertomus Raamatun ihmeistä, joita tapahtui kun kansa rukoili ja täyttyivät Pyhällä Hengellä. Ja ne Raamatun kertomukset ovat kaikki totta. Voisimme Suomen kirkossa kokeilla samaa. Jos me kaikki, koko kansa, samanaikaisesti menisimme polvillemme ja rukoilisimme Jeesukselta Koronan talttumista, tekisikö Jumala ihmeen?

Kun Kirkon nelivuotiskertomuksessa todetaan, että alle 40:set naiset ovat vieraantuneet kirkosta, on se täysin ymmärrettävää. Mitä riitely Jumalan tahdon vastaisen toiminnan hyväksymisestä kiinnostaa nuoria naisia, joiden tärkein toive on löytää aviopuoliso ja saada rauha sydämeen? Toisaalta, vaikka kaikki suomalaiset nuoret naiset liittyisivät pohjoiskorealaisten ja kuubalaisten ateistinaisten seuraan, ei se Jumalan maailmanlaajuista kirkkoa yhtään hetkauttaisi. Afrikassa ja Etelä-Amerikassa naiset sankoin joukoin liittyvät Kristuksen maailmanlaajuiseen ruumiiseen saaden sielulleen rauhan. Näille Suomen kirkosta vieraantuneille naisille tulisi opettaa Pyhän Hengen armolahjoja, jotka rikastuttavat elämää monin verroin enemmän kuin joku hindulainen jooga tai fengshui tai joku enneagrammijuttu. Kuinka ihana olisikaan seurakunta, jossa ihmiset saavat tiedon sanoja tai viisauden sanoja tai rukouksella parantuvat tai voivat vapautua pahoista hengistä Jeesuksen nimessä! Se tuntuisi jo aidolta kirkolta, johon kannattaa kuulua ja johon kannattaa kastaa lapsensa, ja jossa aito rakkaus vallitsisi.

Jeesuksen määritelmän mukaan rakkaus on sitä, että pitää Isän Jumalan käskyt!

Usko on iloinen asia. Se usein unohtuu meidän synkissä virsissämme ja tuomiosaarnoissamme ja lakihenkisissä vaatimuksissamme. Kun kadut syntejäsi, niin Jeesus armahtaa. Jos et kadu syntejäsi, päädyt kadotukseen. Asia on niin yksinkertainen, Ja synti voi olla miten paha ja synkkä tahansa. Viimeisin henkilö, jonka Jeesus vapahti, oli talousrikollinen, ryöväri, ristillä. Suomessa on  nykyisin monia rikoksia, jotka eivät ole syntiä ja monta syntiä, joka ei ole enää rikos.

Kirkon johto saisi olla luja ja vahva, niin kuin Raamattu kehottaa joitakin johtajia. Ei kirkko voi mielistellä ihmisiä, ei vaikka olisivat sukulaisia tai ystäviä. Sillä lopputulema on se, että joku pääsee taivaan iloon ja joku päätyy iankaikkiseen kadotuksen tuleen. Se on tosiasia, jota me tai kirkko ei voi muuttaa. Kristityn tasa-arvo toteutuu niin, että toinen otetaan, toinen jätetään, sanooRaamattu! Siksi kirkko ei voi petkuttaa ihmisiä, koska totuus tulee kuitenkin viimeisellä tuomiolla julki. Kyse ei ole kirkon jäsenmäärän säilymisestä, vaan Jumalan tahdon toteutumisesta, myös Suomessa.

Polvistu nyt yhdessä kanssani ja huuda: Armahda Jeesus minua syntistä!

 

 

 

    • Halme: ”Luojan kiitos meillä on kasvamassa nuoriso, joka ajattelee hengellisyydestä ja pyhyydestä omilla aivoillaan ja jättää lukematta ”tiekartat taivaaseen”.

      Niinpä.

    • Kyllä kannattaisi Heikinkin lukea ”tiekarttaa taivaaseen” eli Raamattua.

      Toki maallistuneen nuorison keskellä on jonkun verran valona kristityitä nuoria jotka lukevat Raamattua. Tiekarttaa taivaaseen.

    • Jorma Hentilä. En ole tainnut edes kuulla koko heinoslaisuudesta. Ajattelin tuota tuoreempaa tapausta. Sen ”guru” oli muistaakseni joku eteläkorealainen evankelista, joka oli saanut Suomea koskevan profetian.

  1. Rauli Toivonen: ”Olisiko meidänkin siis keskityttävä rukoilemaan sen puolesta, mitä Raamattu kertoo Jumalan tahdon toteutumisesta maan päällä?”

    Tämä on kiinnostavaa noin yleisestikin.

    Koska Jumala on tarinan mukaan lyönyt aikataulunsa ja suunnitelmansa lukkoon jo aikaa sitten, niin mikä pointti on rukoilla Jumalan tahdon toteutumista tai valtakuntaansa? Sehän tulee Raamatun mukaan juuri silloin kuin se tulee, ei sitä voi rukouksilla jouduttaa tai viivästyttää.

    • Kyllähän yksi kuningas sai 15 vuotta lisäaikaa Jumalalta kun rukoili. Lueppas Raamattusi vähän tarkemmin.

  2. Erkki O Auranen: ”POISTUISIKO KORONA-PANDEMIA YHTEISELLÄ RUKOUKSELLA?”

    Miten tämä toimisi käytännössä? Onko Jumalalla joku rukouslaskuri, josta tämä katsoo kannattaako asioille tehdä jotain vai ei? ”Puuttuu vielä pari miljoonaa rukousta, antaa koronan riehua…”

    Erkki O Auranen: ”Siksi hän väittää Ruotsin tilanteen olevan aivan toisenlainen, kun siellä ei luoteta Jumalaan ja haukutaan Israelia, Jumalan silmäterää.”

    Ruotsin tilanne on erilainen, koska siellä on ollut erilainen strategia koronan hoitamiseksi. Yhdessäkään maailman kolkassa usko tai uskonnollisuus ei ole vaikuttanut koronan leviämiseen millään (varsinkaan positiivisella) tavalla. Päinvastoin uskonnolliset tilaisuudet ovat olleet levittämässä virusta, kun yhteisö on kokoontunut palvontamenoihin viruksesta huolimatta.

    Olen aidosti pahoillani tolkun uskovien puolesta siitä, että osa luterilaisen kirkon papistosta näyttää olevan näin syvissä harhoissa uskon asioiden ja käytännön ilmiöiden suhteen. Tämä blogiteksti osoittaa karulla tavalla miten vaarallista fundamentalistinen uskonnollisuus voi olla.

    • Vanha elämänohje on: rukoile ja tee työtä. Pelkän rukouksen voimaan luottaminen ei melestäni ole uskon vaan maagisen ajattelun merkki.

    • Werner Janhonen: ”Miten voit lausua tällaista? Et mitenkään”

      Tilastollisten faktojen ansiosta.

      Toisaalta meillä on samaan aikaan kiistatonta faktaa myös siitä, että uskonnolliset tilaisuudet ovat olleet levittämässä virusta.

    • Vai niin, ettei olisi kummoinen ilman uskovia? Ja mistäs sinä tämän tiedät, todisteita kehiin tai ole vaiti.

    • Werneri: ”Ei taitaisi kummoinen olla Suomen terveydenhuolto ilman uskonnollisia työntekijöitä.”

      Ei ole montaa alaa, joka tukeutuisi tieteeseen niin vahvasti kuin lääketiede ja sairauden hoito. Poppamiehet, loitsujenlukijat ja demonien karkottajat ovat asia erikseen.

    • Sjöblom: ”Jumala kehottaa meitä rukoilemaan, tarvittaessa sinnikkäästi erilaisten asioiden puolesta.”

      Miksi ihmeessä siltä Jumalaltanne täytyy ruinata ja rukoilla milloin mitäkin, eikös se olekaan niin, että Jumala kyllä huolehtii kaikista luoduistaan ihan automaattisesti kuten taivaan linnuista ja kedon kukkasistakin, jotka eivät tunnetusti kynnä eivätkä kylvä?

      Jumalanhan pitäisi kuulemma nähdä joka hetki kaikki mitä maailmankaikkeudessa tapahtuu, olla perillä jokaisen elävän yksilön kulloisestakin olotilasta, pienimmästäkin liikkeestä ja pitävän huolta ettei luoduiltaan mitään puutu. Mutta kuinkas ollakaan. Ensin täytyy kerjätä ja rukoilla, että niin tapahtuisi. Kuvottavaa.

      Ei minunkaan avuttomana pikkupoikana tarvinnut isältäni ruinata ja rukoilla minkään sorttista huolenpitoa. Se lankkesi automaattisesti, pyyteettä ja ilmaiseksi, kuin sille kuuluisalle manulle illallinen.

      Onko Jumala todellakin sellainen itsekäs sadisti, joka vaatii lapsosiaan kerjäämään ja ruinaamaan huomiotaan ja huolenpitoaan? Eikä kukaan edes tiedä millainen määrä niitä rukouksia tarvitaan, jotta Jumala auttaisi. ”No, kunhan nyt muutaman tunnin vielä posmotat isämeitää, niin katsotaan sitten.”

    • Antero, mielestäni sinun kommenteissasi näkyy se, että tarkastelet Raamattua ja uskon kysymyksiä Jehovan todistajien fundamentalismin pohjalta. Ja siitä seuraa rationalistinen kysymyksenasettelu josta me ei-fundamentalistiset kristitytkään emme oikein tunnista itseämme ja uskoamme.

      Lyhyesti isosta kysymyryppäästä. Lähtökohta on se, että JUMALA ON ja Hän on kertonut meille itsestään (=ilmoittanut itsensä meille, koska Hän on myös meiltä salattu). Jumalan ilmoitus itsestään ja meistä ihmisistä löytyy Raamatusta. Mutta samalla Raamattu on syntynyt ainakin yli 1100 uoden aikana. Raamatussa on paljon sellaista, mikä eri kulttuureissa ja eri aikoina on meille vierasta ja jopa vastemielistä. Näin oli jo ensimmäisille kuulijoille/lukijoille. Juuri siksi Jumala on Jumala, että Hän on inhimilliselle logiikalle ja ajattelulle tavoittamaton.

      Moraalinen Jumala kyllä on. Mutta sen ymmärtäminen js siihen suostuminen avautuu uskolle. Ja nimenomaan uskolle Kristukseen sellaisena kuin mm. Jehovan todistajat kiistävät hänen olevan.

      Joku pitää tätä tietysti lisätodisteena kristinuskon mielipuolisuudesta. Itse olen kokenut sen hienona asiana, että Jumala puhuu meille Raamatussa js me saamme sekä kysellä ja etsiä että ymmärtää. Ja joskus jäädä sanattomiksi.

      Mitä tämänkin blogin sisältöön tulee, Raamattu esittää meille kaksi tai kolme erilaista näköalaa pandemioihin ja nälänhätiin yms.

    • Marko Sjöblom: ”Antero, mielestäni sinun kommenteissasi näkyy se, että tarkastelet Raamattua ja uskon kysymyksiä Jehovan todistajien fundamentalismin pohjalta.”

      Fundamentalismi on samanlaista kaikkialla, lieveilmiöissä vain on eroa.

      Raamattua ja uskon kysymyksiä en kuitenkaan tarkastele Jehovan todistajien fundamentalismin pohjalta vaan yleiseltä pohjalta.

      ”Moraalinen Jumala kyllä on. Mutta sen ymmärtäminen js siihen suostuminen avautuu uskolle.”

      Sitä minä juuri edellä tarkoitin. Raamatun Jumalan moraali on moraalia ainoastaan niille, joiden moraalikäsitys on tärvelty uskonnollisella ideologialla. Raamatun Jumala diggaa lasten murskaamisesta kallioon. Tarvitaan uskonnollista sokeutta, jotta siitä saadaan irti jotain moraalia.

    • ”Raamatun Jumala diggaa lasten murskaamisesta kallioon. Tarvitaan uskonnollista sokeutta, jotta siitä saadaan irti jotain moraalia.”

      -Et ole lukenut tarkasti. Lue Raamatusta mitä Jumala itse sanoo itsestään. Lue profeettojen kirjat läpi. Ne kohdat, joissa Jumala itse puhuu itsestään (käyttäen minä-muotoa).

      Älä sekoita niitä niihin kohtiin, jotka ovat ihmisten tunteenpurkauksia, tai oletuksia siitä millainen Jumala on.

    • Sari, juuri Herra Sebaothan siinä fantasioistaan kertoo.

      Jesaja 13:16 Heidän sylilapsensa lyödään murskaksi heidän silmiensä edessä, heidän talonsa ryöstetään ja naiset raiskataan.

    • Sari, älä viitsi jatkuvasti toista tuota epätotuutta, sielä on Vt:ssä paljon kohtia joissa Jumala itse subjektina tekee kauheuksia tai käskyttää muita niitä tekemään.

    • ”Jesaja 13:16 Heidän sylilapsensa lyödään murskaksi heidän silmiensä edessä, heidän talonsa ryöstetään ja naiset raiskataan.”

      ” juuri Herra Sebaothan siinä fantasioistaan kertoo.”

      -Se, että tuo on Jumalan mielestä HYVÄ asia. Ja jumalan ”fantasia”, on aivan omaa tulkintaasi. Ja kymmenissä ellei sadoissa muissa raamatunkohdissa Jumala nimenomaan sanoo ettei hyväksy viattoman veren vuodattamista. Eikä sitä, että raskaana olevat naiset surmataan.

      Miten selität nämä kohdat (pois)?

      ”Näin sanoo Herra: – Koska ammonilaiset ovat tehneet rikoksen rikoksen jälkeen, en päätöstäni peruuta. He viilsivät auki raskaana olevat naiset, kun ryntäsivät valloittamaan Gileadia.” (Aam.1:13)

      “Vaikka te rukoilemistanne rukoilette, minä en teitä kuuntele, koska kätenne ovat veren tahrimat. Peseytykää, puhdistautukaa, tehkää loppu pahoista töistänne, ne ovat aina silmissäni. Lakatkaa tekemästä pahaa. Opetelkaa tekemään hyvää, tavoitelkaa oikeudenmukaisuutta, puolustakaa sorrettua, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa. (Jes1:15-17)

      “Voi niitä jotka vääriä säädöksiä säätävät, jotka katalia päätöksiä tekevät estääkseen heikkoja saamasta oikeutta, riistääkseen kansani köyhiltä lain turvan, anastaakseen leskien varat, ryöstääkseen orpojen perintöosan.” (Jes.10:1-2)

      “Hetkeksi minä vihastuin tähän syntiseen kansaan, löin sitä ja käänsin vihassa kasvoni siitä pois. Harhautuneena se kulki omien halujensa teitä. Ne tietä minä olen nähnyt. Mutta nyt tahdon parantaa tämän kansan, johtaa sen askelia, tahdon antaa sille lohdutuksen.” (Jes.57:17-18)

      “Minä, Herra, rakastan oikeutta ja vihaan riistoa ja vääryyttä. Minä maksan kansalleni palkan oikeuden mukaan ja teen sen kanssa ikuisen liiton.” (Jes.61:8)

      “Susi ja karitsa käyvät yhdessä laitumella, leijona syö heinää kuin härkä ja käärmeen ruokana on maan tomu. Kukaan ei tee pahaa, kukaan ei vahingoita ketään minun pyhällä vuorellani, sanoo Herra.” (Jes.65:23)

      “Minä en ole enää vihoissani sinulle, minä olen armollinen, sanoo Herra, ei minun vihani jatku loputtomiin. Tunne kuitenkin rikoksesi: sinä olet luopunut Herrasta, Jumalastasi.” (Jer.3:12-13)

      “Kääntykää vihdoin oikealle tielle ja tehkää hyvää, kohdelkaa aina oikeudenmukaisesti toisianne. Älkää sortako vierasheimoisia, älkää orpoja älkääkä leskiä. Älkää surmatko syyttömiä tässä maassa.” (Jer.7:5-6)

      “He ovat polttaneet täällä uhreja jumalille, jotka ovat vieraita heille itselleen, heidän isilleen ja Juudan kuninkaille. He ovat täyttäneet tämän paikan viattomien ihmisten verellä.” (Jer.19:4)

      “Tehkää mitä oikeus ja vanhurskaus vaativat! Pelastakaa riistetty riistäjän käsistä. Älkää sortako muukalaisia, orpoja ja leskiä, älkää tehkö vääryyttä kenellekään. Älkää vuodattako tässä maassa viattomien ihmisten verta.” (Jer.22:3)

      “Hän puolusti kurjan ja köyhän oikeutta, ja siksi kaikki oli silloin hyvin, joka näin tekee hän tuntee minut, sanoo Herra. Mutta sinun silmäsi ja sydämesi eivät tavoittele muuta kuin omaa voittoasi, viattomien veren vuodatusta, sortoa ja väkivaltaa.” (Jer.22:16-17)

      “Mene Herran temppelin esipihalle. Kun Juudan kaupunkien asukkaat tulevat temppeliin rukoilemaan, puhu heille kaikki, mitä minä käsken sinun puhua. Älä jätä pois mitään! Kenties he kuuntelevat sinua ja kääntyvät pois pahoilta teiltään. Jos näin tapahtuu, minä muutan mieleni ja säästän heidät onnettomuudelta, jolla olen aikonut rangaista heitä heidän pahojen tekojensa tähden. (Jer.26:2-3)

      “Minulla on omat suunnitelmani teitä varten, sanoo Herra. Minun ajatukseni ovat rauhan eivätkä tuhon ajatuksia, minä annan teille tulevaisuuden ja toivon.” (Jer.29:11)

      “Kääntykää, luopukaa synneistänne, ettei syyllisyys olisi uhkana yllänne. Heittäkää pois kaikki rikkomuksenne, kaikki se millä olette syntiä tehneet ja ottakaa rintaanne uusi sydän ja uusi henkin. Mksi te kuolisitte israelilaiset! En minä tahdo kenenkään kuolemaa -näin sanoo Herra Jumala.” (Hes.18:30-32)

      “Heillä ei ole tajua oikeudesta, sanoo Herra, vaan he kokoavat omaisuutta palatseihinsa vääryydellä ja väkivallalla.” (Aam.3:10)

      “Nämä teidän tulee pitää. Puhukaa totta toisillenne! Jakakaa oikeutta totuuden mukaan, niin että rauha vallitsee keskuudessanne. Älkää suunnitelko pahaa toinen toisellenne. Varokaa tekemästä väärää valaa. Minä vihaan kaikkea vääryyttä, sanoo Herra.” (Sak.8: 16-17)

    • ”Sari, älä viitsi jatkuvasti toista tuota epätotuutta, sielä on Vt:ssä paljon kohtia joissa Jumala itse subjektina tekee kauheuksia tai käskyttää muita niitä tekemään.”

      -Seppo, sanon tämän nyt mahdollisimman nätisti. Minä kirjoitan mitä kirjoitan etkä mahda sille yhtään mitään. Ei kannata yrittääkään. Hanki joku muu harrastus kuin minun vahtimiseni 🙂

      Sillä miten kovasti nämä kommenttini sinua vaivaavat, ei ole minulle yhtikäs mitään merkitystä. En ole kiinnostunut keskustelemaan kanssasi, ja ohjeesi ja toiveesi ovat minulle yhtä tyhjän kanssa. Vai luulitko että otan ne kovinkin vakavasti 🙂

      Kommentteihini ei tokikaan kenenkään tarvitse vastata mitään. En tiedä onko tämä yllätys, mutta olen useimmiten helpottunut, jos niihin ei vastata. Mutta Anteron kanssa voin tästä kyllä jatkaa.

      Sinulla Antero tuntuu olevan ”selkeä” käsitys siitä MILLAINEN Jumala on. Vaikka Jumalaa ei mielestäsi ole olemassa. Tämä on minulle aika vaikea ellei mahdoton ymmärtää. Koska johdonmukainen (ateistin) päätelmä olisi, että Raamatussa on Jumalasta erilaisia näkemyksiä ja kuvauksia. Ihmisten omia kuvitelmia, eikä muuta. Eikä ole mahdollista ettei huomaa kaikkia niitä kohtia joissa Jumala esiintyy hyvänä.

      Kuitenkin sinun näkemyksesi Jumalasta on yksinomaan ja selkeästi paha.

    • Toki tuossa mentiin ohi blogin varsinaisesta aiheesta, mutta…

      ”Jumala, joka olisi inhimillisellä tavalla looginen ja moraalinen tavoittaisi paljon enemmän kuulijoita.”

      Jos ateisti ajattelee Jumalaa, josta (ihmisten kirjoittamassa) Raamatussa kerrotaan (ja jota hänen mielestään ei ole olemassa) niin miten ateisti selittää sen, että ihmiset eivät kuvaisi Jumalaa inhimillisellä tavalla moraalisesti ja loogisesti?

      Itse asiassa puhut kuin uskoisit Jumalaan.

    • Sari, kun edes miljoonalla vastaavalla lainauksella ei ole mitään merkitystä, kun kaikki ne kaatuvat Herra Sebaotin sanoilla, joissa Hän fantasioi lasten kallioon murskaamisella.

      On täysin yhdentekevää kuinka monta kertaa murhaaja sanoo että murha on väärin, jos hän siitä huolimatta murhaa.

      Ymmärrän, että tätä yksinkertaista faktaa on vaikea hyväksyä silloin kun itse on murhaajan puolella, mutta faktoja se ei muuta mihinkään. Raamatun Jumalalla ei ole moraalia, Raamatun Jumala on julma murhaaja, jolla on miljardeja seuraajia.

    • Sari,minulla ei ole mitään käsitystä siitä millainen Jumala oikeasti on, kun en sitä tiedä, mutta minulla onkäsitys milainen R a a m a t u s s a kuvattu Jumalaksi oletettu ja uskottu olento ja kuvauksestaan tehty kristillinen t u l k i n t a on ja puhun siis siinä diskurssissa. Etenkin kun ko. opetus ja tulkinta eivät aina vastaa Raamatun selvää tekstiä.
      Ja tämä Raamatun Jumala kyllä on siis ihan itse tappanut ja tapattanut silmitömästi ihmisiä. Sen voi jokainen lukutaitoine havaita jopa vesitetyistä käännöksistä saati alkuteksteistä.
      Tällä ’hyvällä’ Jumalalla on hyvyydelleen ihan tarpeeksi apologeettoja eli minä pidän ihan työjakomielessä näkyvillä Raamatun jumalakuvan myös kovin mielellään piilossa pidettyä puolta.

  3. Ei poistu Pandemia meidän rukouksella, se kertoo meille jotakin, jota meidän pitäisi miettiä.
    Mitä me olemme tehneet niin, että siitä seuraa pandemia? Kun muistamme lauseen: ” Kullekkin tekojensa mukaan ”. Mistä teoista seuraa tällainen rangaistus?

    Eläinrääkkäys, tehotuotanto, huono kohtelu eläimiä kohtaan, toreilla, kujilla, kuljetuksissa ja kasvupaikoilla, vaikka ne antavat meille ravintoa, ovat kanssakulkijoita. Välinpitämättömyys, sokeus, ahneus, paatumus,
    saastuttaminen, vesien, ilman ja maan. Luonnonvarojen riisto, elämän kunnioittamisen puute, mitätöiminen hengellisyyden eduksi.

    Luettelo on loputon. Kun tämän kaiken oivaltaa ja näkee ja tiedostaa, kysyy ennemminkin, että mitä tulee seuraavaksi, koska ainakaan tämä ei vielä ole muuttanut ihmisiä miksikään, päinvastoin, he odottavat vain, että koska voimme palata siihen mitä olimme ennen tätä sulkua.
    Kiihko kasvuun on polttava kuin erämaan hiekka. Juoksuun pitäisi jo päästä.

    Pandemiaa pidetään pirulaisena, joka pitää nujertaa, mutta asiaan voi olla toinenkin näkökulma ja minulla se aina on. Se oli tässä.

  4. Antero Syrjänen. Kommenttisi ”Jumalan fantasioista” osoittaa minulle, että lähestyt Raamattua nimenomaan Jehovan todistajien tasapaksulla logiikalla (höystettynä Richard Dawkinsin demagogialla). Siitä seuraa perspektiiviharha. Kristiilisen uskon mukaan Raamatussa on keskus ja kehällistä aineistoa, vaikka kaikki onkin Raamatun kansissa ja siten Jumalan sanaa. Riippumatta siitä, kuinka kirjaimellisesti Raamattua tulkitaan. Tuo ydin on sanoitettu eri tavoin, yleensä pienoisevankeliumin ja rakkauden kaksoiskäskyn (ja uskontunnustusten) ympärille. Raamattu ei siis ole ”kaiken käsikirja” vaan väline, jonka kautta Jumala puhuu meille ja me voimme eri tavoin samastua Raamatussa kerrottuihin tapahtumiin/henkilöihin. Koska Raamattu on sekä Jumalan että ihmisen sanaa samanaikaisesti.

    Jos sinun kotisi hävitetään, vaimo raiskataan ja lapset tapetaan, toivot todennäköisesti samaa tuollaista tehneille. Korkojen kera. Tuollaiset kokemukset, joita muistuttavia muuten tänä syksynäkin on uutisoitu Kaukasiasta, ovat mainitsemasi raamatunkohdan taustalla. Siinä ei ole kysymys Jumalan tahdosta vaan katkeran ihmisen vuodatuksesta. Josta seuraa, että kovia kokenut voi noiden sanojen kautta sanoittaa tuskaansa pohjamutia myöten. Ja delegoida ”ylöspäin”. Tuo kohta kertoo yksinkertaisesti kovia kokeneille sen Jumalan lupauksen, että, että Hänen oikeudenmukaisuutensa toteutuu. Se pitää lukea laajemmassa ajanhistoriallisessa ja opillisessa yhteydessä eikä poimia erikseen.

    Raamattu on ihan oikeasti kirjoitettu meille vieraassa kulttuuripiirissä. Siitä seuraa koko joukko sanontatapoja, jotka ovat toki rajuja. Tämä on muuten yksi niitä asioita, jotia fundamentalismi ei useimmiten tavoita. Lisäksi Vanhan testamentin ja Uuden testamentin välillä on eroja.

    • Marko Sjöblom: ”Jos sinun kotisi hävitetään, vaimo raiskataan ja lapset tapetaan, toivot todennäköisesti samaa tuollaista tehneille. Korkojen kera. Tuollaiset kokemukset, joita muistuttavia muuten tänä syksynäkin on uutisoitu Kaukasiasta, ovat mainitsemasi raamatunkohdan taustalla. Siinä ei ole kysymys Jumalan tahdosta vaan katkeran ihmisen vuodatuksesta.”

      Tietenkin lainaamassani Jesajan kohdassa on kyse vain katkeran ihmisen vuodatuksesta. Kristittyjen mielestä se ei kuitenkaan ole sitä, vaan suoraa Jumalan sanaa Jumalan suusta. Jumala puhuu kristittyjen näkemyksen mukaan Jesajan välityksellä ihan itse.

      Mielenkiintoista toki on, että mikään ei riitä. Vaikka Jumala murhaisi koko ihmiskunnan (jonka Hän jo teki kahdeksaa vaille Raamatun mukaan vedenpaisumuksessa), Jumala on silti moraalinen toimija.

      Onko Raamattuun uskoville koskaan tullut mieleen, että he itse asiassa palvovat puhdasta pahuutta?

  5. Antero Syrjänen. Yritän vielä kerran. Kaikissa humanistisissa tieteissä harjoitetaan hermeneutiikkaa ja sen alkulähtökohtana on Raamatun tulkinta. Ei hatusta vetämällä vaan tulkintasääntöjen avulla.

    Tuossa nimenomaisessa Raamatun kohdassa on kysymys profeetta Jesajan (700-luku eKr) välittämästä jumalallisesta viestistä. Sillä on siis luonteva tuohon aikaan liittyvä sanoma. Jolloin huomioidaan ajan puhetapa, kulttuuri, heprean kielen erityispiirteet jne. Joka voidaan ja pitää sitten suureen määrään muita Raamatun kohtia. Kuten Sari Weckroth yritti selittää. Kokonaiskuva ratkaisee. Ja vielä niin, että emme esitä Jumalaa liian ihmismäisenä.

    Otan esimerkin. Jos minä esimerkiksi sanoisin jollekulle: ”kusipää”, joku voi luulla, että sanon hänen päässään olevan virtsaa. Todellisuudessa tarkoittaisin, että ”olet täysi ääliö, mäntti” tai muuta vastaavaa. Ja tämä taas pitää päätellä niistä yhteyksistä, joissa tuota sanaa käytetään. Voi olla myös niin, että henkilö, jolle sanon noin, on naapurini ja meillä on vähän kiero rakkaus – viha -suhde. Silloin tuo yksi puuskahdukseni asettuu oikeisiin mittasuhteisiin, vaikka se tietysti on sinänsä sopimatonta kieltä.

    Tuo Jesajan kirjan kohta ei siis viestitä siitä, että Jumala noin yleensä haluaa vimmaisesti mäiskiä pikkulasten kalloja murskaksi vaan siitä, että hän kertoo 2700 vuotta sitten vallinneen kulttuurin kielellä ja tietyssä tilanteessa, että paha saa palkkansa.

    Jehovan todistajista poiketen en ajattele, että meillä on hyviä vastauksia kaikkiin mahdollisiin Raamatun herättämiin kysymyksiin. Jotenkin viimeisen kappaleesi sävy tuo minulle jälleen kylmäävästi mieleen Vartiotornin sävyn ja kuvituksen. Ei sitä Jumalaa, joka on kohdannut minut Raamatun kertomusten ja henkilöiden välityksellä.

    • Oliko vedenpaisumuksessa tapetutut ihmiset, sikiöt, lapset ja aikuiset ja vanhukset siis myös vain vertauskuvallisesti tapettuja ja Egyptin esikoisten tapattaminen sekin vain vertauskuvallista? Jotenkin minusta tuntuu, että tuommoine on ns. rusinat pullasta teologiaa eli vertauskuviksi nypitään ja seliselitetään Raamatusta se mikä ei sovellu myöhäsyntyiseen oppiin ja kirjiamellisesti pitää ottaa se joka oppiin ja sitä varjelevan elinkeinojärjetelmän etuun sopii.

Auranen O Erkki
Auranen O Erkki
Olen kaivosinsinööri ja pappikin jo kohta 20 vuotta. Kokemusta on kansainvälisestä kaupasta, sillä olen allekirjoittanut vientiprojektisopimuksia seitsemällä eri kielellä ja toiminut kaupallisena attasheana Pekingin suurlähetystössämme hoitaen metallisteollisuuden vientiä Kiinaan ja Pohjois-Koreaan. Konepajayrittäjänä yritykseni meni konkurssiin 1980 ja olin 27 vuotta ulosotossa varattomana kokien kaikki sen elämän "ihanuudet", mm 22 vuotta konkurssin jälkeen täysi-ikäisten lasteni omaisuuksien (asunto auto, kesämökki) ulosmittaukset sivullisen ulosmittauksena, vaikka lapset olivat 2-9 vuotiaita yrityskonkurssini ajankohtana. Olen kirjottanut viisi kirjaa, mm Kiinakaupan käsikirja, Kirjeitä niille, jotka unohtavat oikean tien, Henkivaltojen Taistelu Suomessa, Tutustu Pyhään Henkeen, Strangling the North Koreans. Radio- ja TV-ohjelmia olen tennyt useita satoja mm Radio Dei, Radio Patmos ja Taivas TV7 kanaville.