Kristitty – nimellä kutsuttu

Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun. (Jes. 43:1b / FB38)

Kasteessa:
NN (etunimet), minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Jumala tuntee jokaisen kristityn ja tietää meidän jokaisen etunimet.

Mielestäni on hyvä, kun tapaamme ystäviä, kutsumme heitä nimellä. Samoin kun rukoilemme jonkun puolesta, niin olisi hyvä käyttää hänen etunimeä.

Jeesus: ”En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni”. (Joh. 15:15 / FB38)

Mitä sinulle ystävien nimet tai oma nimi merkitsevät?

Minkälaista ystävää sinä arvostat?

Raamatussa on monia hyviä ystävyyssuhteita, mikä sinulle tulee ensimmäisenä mieleen?

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Nimestä: Olen saanut nimeni isäni suvun perinteiden mukaisesti. Kantakaimani on pyhä suurmarttyyri Georgios Voittaja. Suuri osa suomalaisesta nimistöstä on raamatun henkilöiden tai pyhimysten nimiä, vaikkeivät nimien kantajat aina itse sitä tiedostakaan. Olipa nimi taustaltaan kristillinen, kalevalainen tai luontoperäinen on oma nimi kuitenkin se, jolla Jumalakin meitä kutsuu. Ystävyydestä: Ystävä on ennenkaikkea luotettava. Ystävä osaa lohduttaa ja rohkaista, ehkä auttaakin vaikeassa tilanteessa. Yhteinen usko voi yhdistää hyvin erilaisia ihmisiä, raamatullisena esimerkkinä entinen Rooman miehitysvallan kätyri, publikaani Matteus ja entinen terroristisen vastarintaliikkeen jäsen Simon Selootti, jotka molemmat Jeesus kutsui apostolien joukkoon, tekemään yhdessä työtä evankeliumin levittämiseksi kaikkien kansojen keskuuteen. Kerrassaan ihmeellistä on, että Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus, Kaikkivaltias, kutsuu ystävikseen meitä, kuten Juhan raamattusitaatissa ilmenee. Ilman tätä sanaa en voisi kuvitellakaan voivani laulaa virren tavoin ”Jeesus, parhain ystäväni”, mutta nyt voin sen tehdä Jeesuksen omalla luvalla.

    • Hyvä kommentti, kiitos Yrjö. Oikea ystävä auttaa hädän päivinä. Hyötyjät jättävät, kun lypsämisen mahdollisuudet loppuvat.

    • Tarja, kun tuntee Jeesuksen, niin tuntee Isän.


      Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä.
      (Dan. 7:13‭-‬14 / FB38)

  2. Yöllisessä näyssä ?

    Joka uniaan uskoo, se varjoaan pelkää, sanoi vanha kansa.

    Eenokin kirjassa puhutaan Ihmisen pojasta, joka on syntynyt vanhurskautta varten, ja tämä sanottiin hänelle, ”Sinä olet Ihmisen poika, joka on syntynyt vanhurskautta varten. ” Eenok oli noussut taivaaseen ja seisoi valkohapsisen edessä, kun tulivirta vuoti valtaistuimelta ja tuhannen tuhatta palveli valtaistuimella istujaa.

    Eenok palasi myös takaisin kunnes meni lopullisesti.
    Jos siis joku kysyy, että kuka on noussut taivaaseen ja tullut sieltä myös alas, niin sano, että se oli Eenok, jos haluaa uskoa.
    Ehkä se on vertauskuva jostakin päänsisälle katoamisesta, kuten kirjojejn kirjoittajilla on tapana uppoutua. Myös Eenokin kerrotaan kirjoittaneen siellä kirja. Sisätöä löytyy netistäkin.

  3. Mitä nimi merkitsee sinulle ? Meidän ainoa oikea apumme on Herran nimi, hänen, joka on tehnyt taivaan ja maan (Psalmi 124:8). Jumalan nimi edustaa Jumalaa itseään. Jumalan nimessä on kaikki valta ja voima. Samalla tavalla kuin hän tuntee taivaan tähdet nimeltä, samoin hän tuntee sinut ja minut nimeltä. Jumalan sana vakuuttaa meille totuuden Jeesuksesta, paimenestamme. Hänelle Jeesus ovenvartijana avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu kaikki omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos (Joh. 10:3). Meidän ihmisarvomme ja pelastuksemme perustuu Jumalaan itseensä ja hänen sanansa lupauksiin. Samoihin lupauksiin perustuu meidän olemassaolo ja tulevaisuus.

    • Martti, kiitos hyvästä kommentista! Jeesuksessa on turvamme. Hänelle me olemme Jumalan lapsia, joilla on nimi Martti, Tarja, Juha jne. Jeesus on tie ja totuus ja elämä.

      Haluan olla merkityksellinen, jolla on nimi. Keskitysleirillä ja saatanan vangitsemat ovat pelkkiä numeroita.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.