Mayday paatti on laaksissa!

Mieleeni tuli episodi vuosien takaa. Opiskelimme Merisotakoulussa merenkulun monimuotoisuutta ja myös meritaitoa. Opettajana oli vanha kokenut merikapteeni.Tarina: Eräänä päivänä hänen komennossaan ollut laiva myytiin Etelä-Amerikkalaiselle laivanvarustajalle. Laiva oli tietysti purjehdittava sinne määränpäähän Atlantin yli. Ostajamaasta tuli laivan miehistö ja päällystö. Vanhan kapteenin piti vain olla mukana ja varmistaa perillepääsy ja luovuttaa laiva aikanaan. Kapteeni huomasi, että uudella miehistöllä ei ihan kaikki olluut kohillaan. Perämieheksi ilmoittautunut henkilö oli oikeasti pääkupungin taksikuski, jolle oli annettu yliperämiehen pätevyys.. No, vanha kapteeni ei siis vedellyt pitkiä yöunia, mutta levätä kuitenkin piti. Kun hän sitten oli ottanut parintunnin torkut ja meni komentosillalle tarkistamaan tilannetta, siellä oli vain raukeasilmäinen ruorimies nojailemassa ruoriin. Majakka, joka piti näkyä takaoikealla niin näkyi etuvasemmalla. Oltiin Itämerellä josa kyllä oli tilaa. Laiva saatiin joteeennkin Englannin sataamaan.. Siellä laivan miehistö pakeni omaan suurlähetustöönsä ja sanoivat, etteivät uskalla lähtea aavalle, kun laiva on laaksissa. Asian laita selvisi tutkimuksessa. Pohjalasti oli jäänyt ottamatta sekä polttoainetankit olivat täyttämättä. Lasti painoi laivan kallelleen, kun pohjalasti puuttui. Vain päivätankki oli täytetty polttoaineella.

Sain jonkinasteisen ajatuksen, miten on meidän uskonpurtemme laita? Olemmeko varustaneet purtemme myös kölipainolla, joka olisi oman syntisyyden tunteminen Jumalan vanhurskauden edessä? Vai olemmeko täyttäneet sanan voimalla itseämme niin, että tämän päivän saisin elää mukavasti ja huolettomasti. Onko meillä kirjallisen pätevyyden lisäksi elämän tilanteissa koeteltu usko, joka osaa lukea karttaa eli Raamattua ja Pyhä Henki osoittaa suunnan oikein ja, että meillä on kartta oikeinpäin käsissämme.Jos meiltä puuttuu synnintunto, niin armon tuulet eivät pidä purttamme pystyssä ja vie oikeaan suuntaan turvallisesti. Meri kantaa, kun pursi on rakennettu oikein kestäväksi. Kun on käytännössä harjaantunut ja kulkusäännöille uskollinen on ohjaimissa. Esimerkistä huomaamme, että tiedon ja taidon puuttuessa ei pysytä oikealla suunnalla eikä näinollen saavuteta määräsatamaa, voidaan kääntyä takaisin. Takaisin haikaili Israelin kansa, kun ensimmäiset myrskyt tulivat erämaassa. Olisiko aika huutaa Jeesukselle, etkö välitä, että aallokko on suuri me hukumme, ellet sinä meitä auta. Ja Hän nousee ja tyynnyttää myrskyn hädässä olevilta ja hätäänsä apua anovilta.

  1. Jeesus on kuollut mies, eikä kuolleiden manaaminen ylös ole muuta kuin taikaoppia ja pakanuutta.

    Jeesuksen myrskytarina on kopioitu VT:n puolelta, siellä kuitenkin käännyttiin Jumalan puoleen apua pyytäen.
    Jeesus tarina leikkii tapauksella aivan kuin ihminen voisi myrskyn tyynnyttää. Jos taas Jeesus oli myös jumala, niin silloin hän myös aikaansai sen myrskyn, joka jää vastausta vaille, että Miksi ?

    Lisäksi tuo on saanut aikaan senkin, että on uskottu juutalaisten voivan vaikuttaa luonnonilmiöihin, ja syyetty heitä myös maanjäristysten ja tulivuorenpurkausten aikaansaajiksi.

    • Jokainen olkoon vahva omassa mielipiteessään niin kauan, kun se on mahdollista ja jokainen tulkoon uskossaan iloiseksi. Autuutta en rohkene kaikenlaiselle uskolle luvata, kannanottosi oli uskontunnustuksesi!Tarja Parkkila.

    • Tarja,

      Ei Hän (=Jeesus) ole puoliksi ihminen ja puoliksi jumala, vaan tosi Jumala ja tosi ihminen.
      Kyllä me kaikki kuolemme mutta olemme silti iankaikkisuusolentoja. On ruumiillista kuolemaa ja on henkistä kuolemaa. Millaiseen kuoelaam itse uskot ja millaiseen et usko?

Kirjoittaja

Lahtinen Lauri
Lahtinen Laurihttps://laurileevi.wordpress.com/,%20Lauri%20Leevi%20Mikael%20Lahtinen%20youtube.com
Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, Kun corona esti kokoontumisen...Olen jatkanut torstai juttuja otsikolla. Torstaihartaus.