Kristillinen avioliitto – hyvä elämä

Kahden on parempi kuin yksin, sillä heillä on vaivannäöstänsä hyvä palkka. (Saarn. 4:9)

Täydellinen elämä

Minkälainen on sinusta hyvä elämä?

Mitä pitäisi tapahtua, jotta eläisit hyvää elämää; minkälaista vaivannäköä se vaatisi sinulta ja mitä aviopuolisoltasi?

Miksi elämässä on myös vastoinkäymisiä; miksi risti kuuluu myös hyvään avioliittoon?

Minkälaisen palkan saamme, kun hoidamme avioliittoa?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

. . . . .

Seuraavat blogit:

Herran laki (24.4.2015)

Jeesus näyttäytyy Vanhassa testamentissa (7.5.2015)

    • Martti Pentti, kiitos hyvästä pohdinnasta. Risti kuuluu kristilliseen avioliittoon. Se on kuten pohdit Jumalan tahdon mukaista hyvää elämää avioliitossa. Meillä tulee vastaan erilaisia vastoinkäymisiä, jotka kuuluu ratkaista Jumalan tahdon mukaisesti, ei niin kuin maailma sen ratkaisisi. Väitän, että vastoinkäymiset auttavat meitä elämään Jumalan tahdon mukaisesti ja ratkaisumme erilaisissa vastoinkäymisissä tai tavoitteiden asettamisessa kuvaavat meidän suhdetta Jumalaan. Hyvässä elämässä on aina Jeesus Kristus vierellämme.

    • Elämä ei ole vain vastoinkäymisistä selviämistä. Varsinkin avioliiton tarkoitus on uuden luominen. Vastoinkäymiset ovat toisaalta usein ratkaisemattomia. Emme aina voi kärsimyksellekään mitään.

    • On asioita, joille ei voi mitään, jolloin niiden kanssa on vain elettävä. Paljon on ratkaistavia vastoinkäymisiä, joko itse, yhdessä aviopuolison kanssa tai ulkopuolisen auttajan avulla. Rukoileminen on tärkeää.

  1. Niin onnellinen olen tästä liitostani, että jos se vielä pari astetta kasvaisi, ni en pysyisi nahoissani. Oikein pahaa tekee, kun näkee miten huonosti jotkut parit osaa rakkauttaan hoitaa. Samalla he kuitenkaan eivät halua lähteä oppimaan taitoja, joiden avulla pääsisvät aivan uudelle tasolle liitossaan. No kestihän se meilläkin parikymmentä vuotta. Saman verran on nyt jo juhlittu tätä uutta vaihetta. Leikkisästi puhumme tästä uudesta avioliitosta.

    • Olen kanssasi eri mieltä. Kuvaa nimenomaan avioliittoa. Alla olevassa lainauksessa on kolmisäikeinen lanka. Lapset ja Jumala lujittavat avioliittoa.

      Koko kokonaisuus:

      Kahden on parempi kuin yksin, sillä heillä on vaivannäöstänsä hyvä palkka. Jos he lankeavat, niin toinen nostaa ylös toverinsa; mutta voi yksinäistä, jos hän lankeaa! Ei ole toista nostamassa häntä ylös. Myös, jos kaksi makaa yhdessä, on heillä lämmin; mutta kuinka voisi yksinäisellä olla lämmin? Ja yksinäisen kimppuun voi joku käydä, mutta kaksi pitää sille puolensa. Eikä kolmisäinen lanka pian katkea. (Saarn. 4:9-12)

    • Toisenlaisesta yksinäisyydestä ja kumppanuudesta tässä taitaa olla kysymys. Toki tämä liittyy aviopuolisoidenkin väliseen läheisyyteen. ”Minä näin lisää turhuutta auringon alla: joku ihminen on aivan yksin, hänellä ei ole ketään, ei poikaa, ei veljeä. Silti hänen vaivannäöllään ei ole loppua eikä hänen silmänsä saa rikkaudesta kyllikseen. ’Ketä varten minä näen vaivaa ja kieltäydyn kaikesta hyvästä?’ Tämäkin on turhuutta, surkeaa ja turhaa.”

    • Osmo, kiitos hyvästä kommentista. Näin on. Myös hyvä mies vaimolle on tärkeää. Jumalan valitsema aviopuoliso on meille parhaaksi, eikä sitä kannata meidän mestaroida.

      Kiitos Martti Pentti hyvästä kommentista.

    • Miehet houkuttuu helposti. Vai pistetäänkö minun neandertalilaisen logiikan piikkiin? Samaa mieltä kyllä tuosta.

    • Rakastaminen on tahdon asia. Monesti asiat ovat sellaisia, kuin mitä me haluamme niiden olevan. Näemmekö saman asian hyvänä vai huonona, riippuu meidän asenteestamme. Toki mustaa ei voi valkoiseksi muuttaa.

  2. Minkälainen on sinusta hyvä elämä?

    Kun Jumala loi ensimmäiset ihmiset ja kaiken muun elämän se oli aivan kaikki Jumala oli sangen hyvää, kuten Jumala sen sanoessaaan totesi. Eikö se silloin merktse sitä, että Jumalan on alunperin luonut hyvän elämän.

    Raamatun ensimmäisistä luvuista lähtien Raamattu kertoo, että ihmisen ei ollut hyvä elää yksin. Ihminen kaipaa ihmistä ja toisia ihmisiä. Sen tähden Jumala antoi Aadamille Eevan. Se jos mikään osoittaa selvästi, että avioliitoja perheen yllä lepää Jumalan luojamme siunaava käsi.
    Aviopuolison lisäksi Ihminen kaipaa ja tarvitsee hyviä naapureita ja ystävien seuraa. Kristuksen kirkkoa verrataan Jumalan perheeseen, tai sanotaan hänen kansakseen. Tälaisessa turvallisessa yhteisössä on hyvä elää, ja sellaista elämää voidaan kutsua hyväksi elämäksi, kun se on hyvän Jumalamme siunaamaa.

    • Avioliitto ei ole vain kahden kauppa. Se yhdistää useimmiten kaksi sukua ja ystäväpiiriä niin hyvässä kuin pahassa. Perheeseen mahdollisesti syntyvät lapset tuovat aikanaan omat kaverinsa ja kumppaninsa samaan verkostoon. Eeva ja Aatami olivat kahdestaan koko ihmiskunta. Nyt ’ei ole hyvä elää yksin’ tarkoittaa enemmän kuin puolisoiden välistä yhteenkuuluvuutta.

  3. Kolmisäikeinen lanka on kaunis kuva kristitystä avioliitosta. Langassa jokainen säie kietotuu tiukasti jokaiesen säikeen ympärille. Niinpä kun suhteessa takkuaa ja suhde alkaa puolisoiden välillä kärsiä, niin samalla myös Jumalasuhde takkuaa. Olenkin joskus pareja hoitaessamme havainnut miten helppoa on saada puolisot samalle aaltopituudelle heti sen jälkeen, kun Jumalasuhde on ensin saatu uudelleen kuntoon. Loppu sujuu sen jälkeen aivan itsestään.

  4. Rakkauden sisällä voivat kaikki hyvin, mutta ilman rakkautta perheet hajoavat ja kaikenlainen panettelu ja epäsopu kylvää jatkuvaa riitaa miehen ja naisen väliin.

    Lihan teot ovat ilmeisiä ja kaikki ihmiset ovat niistä osallisia, kuka enemmän, kuka vähemmän, yksi on saanut rauhan yhdestä, toinen taas kamppailee sen kanssa, mistä toinen ei tiedä mitään.

    Meitä kehotetaan olemaan yksimielisiä, mutta riitelemme usein omien halujemme tähden ja saatamme levottomiksi itsemme ja kumppanimme, jos emme alistu yhdessä sanan alle ja rukoile asioille oikeaa päätöstä. Sanotaanhan meille:

    Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
    ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.

    Anteeksianto ja Armon henki on perheen turva, sillä maailman henki tulee kovien vaatimusten kanssa kylään ja ottaa ja kietoo meidät helposti ansoihinsa. Heikkouden tunnustaminen puolisolle vaatii vahvaa luottamusta, jonka kautta taas aviosuhde syvenee ja jakaa rikkauksiaan.

    Ylpeys, omahyväisyys, Itsekeskeisyys ja itsekkyys ovat maailman lääke arkuuteen ja ujouteen, mutta niiden kautta saa sydän vahingon ja lopulta sulkeutuu kovuuden tähden kokonaan.
    Jumalan Armo ja syvä luottamus toiseen ihmiseen taas avaa sydämen yhteiseen iloon.

    Kun vanhemmat rakastavat näin toisiaan kunnioittaen, saavat sen kautta myös lapset luottamuksen hengen ja oikean kuvan avioliiton merkityksestä ihmiselle.

    Kristillinen avioiliitto käsitys on kovan paineen alla, mutta juuri sen tähden on syytä korostaa yksiavioisuuden ihannetta ja parisuhteen pyhää luonnetta varsinkin nuorisolle, jolle teistinen maailman kuva syöttää turmiollista käsitystä miehen ja naisen suhteesta.

    Palvelkaa toinen toistanne ilolla, sopii myös avioliittoon.

    • Kiitos hyvästä kommentista, Ismo. Näin on. Armahdettuna syntisenä on helppo antaa aviopuolisolle anteeksi ja toisaalta pitäisi osata pyytää anteeksi aviopuolisolta, jos häntä on itse loukannut.

    • Näin on. Avioliitolla ja kristillisellä avioliitolla on suuri ero, vaikka molemmissa olisi kirkollinen vihkiminen. Toki maallinen avioliitto voi olla myös onnellinen, jos aina laittaa puolison tahdon ja tarpeet ennen omia ja vastaavasi aviopuoliso tekisi samoin.

    • ”Siten on harhaanjohtavaa puhua vihkimisestä kristilliseen avioliittoon, jolleivät parit aio sitotua myös aitoon Jumalasuhteeseen.” Mitä tämä on suomeksi?

  5. Yksi taspainoisen ja onnellisen liiton avaimia on elämä tärkeysjärjestys. Kristityssä liitossa Jumala on ykkönen ja puoliso kakkonen. Sitten vasta kaikki muu. Mikäli muu nousee näiden edelle, niin heti suhde kärsii. Jumala on varannut puolisoita varten paljon suuria siunauksia. Jollei tästä tärkeimmästä suhteesta välitetä, niin paljon jää saamatta. Tuliko suomeksi?

    • Suomelta se edellinenkin näytti, mutta vieläkin jäi epäselväksi ajatus, jota yritettiin ilmaista. Ilkeämpi voisi luulla, ettei ajatusta ollutkaan. Siirretäänpä kysymys arkipäivän tasolle: Esimies velvoittaa tekemään tärkeän työn manantaiaamuun mennessä. Lapsella on koulussa samana maanantaina koe eikä juurikaan käsitystä osattavasta asiasta. Hän pyytä apua koealueen kertaamiseen. Anoppi tulee yllättäen viikonlopuksi kylään ja tuo tuliaisina kassillisen tuoreita muikkuja. Puoliso sairastuu vatsatautiin. Seurakunnasta muistutetaan, että sunnuntaina on aiemmin luvattu tekstinluku- ja kolehdinkantotehtävä. Autoon on viikolla vaihdettu kesärenkaat. Lauantaina alkaa tuiskuta lunta. Miten tässä tilanteessa ’Jumala on ykkönen, puoliso kakkonen ja sitten vasta kaikki muu’?

    • Pekan kirjoituksissa on asiaa, kiitos. Hyvä Jumalasuhde on jatkuvaa kommunikointia. Rukoillen ja Jumalan tahtoa kysellen. Itselleni noin kymmenen vuotta sitten meni tärkeysjärjestys sekaisin. Jumala tipahti listalla aika alas, seuraavaksi tipahti aviopuoliso ja sitten se olikin menoa. Onneksi Jumala pysäytti. Nyt minulla listani on: 1. Jumala 2. Päivi, vaimoni. 3. lapset. 4. maallinen työ ja hengellinen työ 5. ystävät . . .

  6. Kyllä Pekka asiaa puhuu. Sanotaan: ”Jos vanhurskas vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuukaan jumalaton ja syntinen?”

    Kyllä Kristittyjen avioliitto on vahvemmalla pohjalla, kuin sekulaarin, joka ei Jumalaa tunnusta. Näitä maistraatissa tehtyjä liittoja en väheksy, eikä ns. kirkko häätkään takaa aina Jumalan siunausta, jos eivät puolisot anna ajatustakaan Herran puoleen kääntymisestä, kun joutuvat hankaluuksiin suhteensa tuomissa ongelmissa.

    On todella lohdullista ja siunaavaa jättää yhdessä puolison kanssa asiat rukouksessa Jumalan harteille. Puolisot jotka katsovat samaan suuntaan (ylös), näkevät myös saman tien edessään ja näin on helpompi kulkea vaikka kivikossa nilkat veressä.

    • Kristittyjen avioliitosta voikin jotain sanoa. ’Kristillinen avioliitto’ tuntuu muodostuneen todellisuudelle vieraaksi harhakuvaksi.

    • Martti Pentti ja Ismo, kiitos hyvistä kommenteista. Kristillisessä avioliitossa erimielisyydet käsitellään kommunikoiden siten, että molemmat tulevat kuulluksi. Yhdessä rukoileminen on erinomainen tapa pitää avioliitto kunnossa. On vaikea rukoilla yhdessä, jos on selvittämättömiä asioita.

    • Juha Heinilä :” Kristillisessä avioliitossa erimielisyydet käsitellään kommunikoiden siten, että molemmat tulevat kuulluksi.”

      Kiitos viisaasta lauseesta. Henk.koht. ajattelen, että yksikään avioliitto ei toimi ellei puolisoiden kommunikaatio ole kunnossa. Kristilliseen avioliittoon kuuluu mielestäni myös se, että avioliitto solmitaan koko elinajaksi ja samalla sitoudutaan noudattamaan Raamatun rakkauden kaksoiskäskyä kaikin käytettävissä olevin voimin.

    • Tuula, kiitos positiivisesta palautteesta ja hyvästä kommentista. Kommunikointi on vaikea laji. Avioliittomme alussa ajattelin, että minun pitää saada olla oikeassa kaikissa asioissa. Riidat piti voittaa 10-0. Meni aikaa ennen kuin tajusin, että tämä ei ole oikein. Jokainen erimielisyys on hyvä ratkaista siten, että molemmat saavat siihen päätökseen oman kannan sanottua. Ja molempien pitää antaa saman verran periksi ja väittelyt pitäisi päättyä 5-5. On hienoa kun voi antaa periksi ja kertoa aviopuolisolle, että hän on oikeassa ja minä väärässä.

      Elinikäinen ja rakkauden kaksoiskäsky – kristillinen avioliitto, joo näin on.

    • Kahteen edelliseen viitaden. Tuli mieleeni seuraavaa,kun meidät vihittiin 17.05-70 kotona.Vihkijä pappi antoi meille lahjaksi kodinrukouskirjan.Raamatun vaimoni sai kuulutuksen hoitaneen Alppilan kirkon lahjana.Sitten se rukouskirja.Tapanamme oli.koska -asuimme maalaistalossa nousimme aamulla 3.30-4.30 välisenä aikana.Joimme kahvin tai teen muutaman voileivän kanssa. Sen jälkeen hiljennyimme aamuhartauteen.Luin tuosta rukouskirjasta,ensin raamatun kohdat ,sitten rukous osion.Sen jälkeen lauloin kaksi virttä ,joskus useammankin.Vuosien saatossa tuli eteeni tilanne ,jossa minulla oli tehtävänä pieni työ ajattelin että suoritan sen ensin ja sitten pidän sen aamuhartauden.Tuo tehtävä piti toteuttaa ulkorakennuksessa. Laitoin kengät jalkaan ja lakin päähän ja lähdin.Aukaistessani ulko-ovea tuli mieleeni sanat ”lähtemisesi sinä tiedät, mutta tulemistasi sinä et tiedä.” Minä palasin takasin.? Mielestäni pyhähenki muistutti minulle mikä meidän elämässä tulisi olla ykkössijalla.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.