Korona ja kristillisyys

Tapio Puolimatka nostaa lopussa linkin takaa löytyvästä haastattelussa esiin samoja teemoja, joista itse olen puhunut ja kirjoittanut. Vallitsevan hyvinvoinnin pehmentämä kristillisyys on poikennut siinäkin suhteessa, että painoa laitetaan mieluummin siihen kuka sanoo kuin siihen mitä sanotaan.

Toivon, että erityisesti kirkon ja eri seurakuntien avainhenkilöt, ja kaikki muutkin, pohtisivat vakavasti tämän äärellä ensin itseänsä ja sitten yhteisöään ja lopulta meidän kaikkien tulevaisuutta.

  1. Huomionarvoista on, että blogiani ei ole vielä poistettu, kuten on käynyt usealle aihetta käsittelevälle blogikirjoitukselle. Sensuuri on laajaa läpi mediakentän ja jää passiivisilta kansalaisilta pimentoon ja sen mukana laaja joukko informaatiota, jota sensuroijat eivät halua nähtävän. Näin syntyy se ajatusvinouma. Totuushan ei tunnetusti tarvitse sensuuria.

    • Sitä ”laajaa informaatiojoukkoa” kutsutaan yleensä disinformaatioksi.

      Minua harmittaa uskovien Jumalan lasten puolesta se, että jotkut meistä näemmä luottavat mieluummin disinformaatioon kuin totuuteen. Onko Jumala jossain käskenyt vastustaa kaikkea järjellistä toimintaa ja luottaa kaikkiin hämäristä lähteistä tuleviin ”totuuksiin”? Mistä lähtee tämä periaatteellinen asiantuntijoiden ja valtiollisen tai kirkollisen johdon vastustaminen?

      Toki saamme kriittisiä olla, mutta sitä en ymmärrä, että kristityn pitäisi aina vastustaa kaikkea. Paavali ja Luther olivat ainakin toista mieltä esivallan vastustamisesta…

    • ”Sitä ”laajaa informaatiojoukkoa” kutsutaan yleensä disinformaatioksi.”

      Niinhän sitä tehdään. Se ei kuitenkaan määrittele sitä mikä todella on totta ja mikä ei. Disinformaatiota on esim. Ylen uutisointi väärällään.

    • ”Mistä lähtee tämä periaatteellinen asiantuntijoiden ja valtiollisen tai kirkollisen johdon vastustaminen?”

      Ei minulla ole mitään periaatetta vastustaa. Minulle on aivan sama millä statuksella puhutaan soopaa. Itse en puolestani aina jaksa ymmärtää miten kukaan täysipäinen enää uskoo näitä ”asiantuntijoita”, jotka puhuvat läpiä päähänsä minkä kerkiävät ja erehtyvät systemaattisesti.

    • ”Minulle on aivan sama millä statuksella puhutaan soopaa.”

      Ja vielä suurempaa soopa suollat sinä, jolla tuskin on minkäänlaista statusta.

    • Olen täysin samaa mieltä Karin kanssa. Otin ensimmäiset kaksi rokotetta välittömästi, kun se oli mahdollista omalle ikäryhmälleni . En tehnyt sitä ensisijaisesti itseäni varten. Teen kaiken voitavani, etten pystyisi tartuttamaan muita ihmisiä. Oma tartuntani ei olisi siihen nähden niin tärkeä.

  2. Koronapandemia on – taas kerran – tuonut esiin sen, kuinka monet (laita)oikeistoon identifioituvat, äärikonservatiiviset kristityt (niin katolilaiset, ortodoksit kuin protestantitkin), salaliittoteorioihin uppoutuneet ja autoritaarisia/populistisia poliitikkoja (kuten Trump, Orban) kannattavat lyövät kättä. Näin on maailmalla ja näin on meillä. Nettisivusto Oikea media tyypillinen tämän joukon ääniorvi.

    (En tarkoita edellä olevalla Joni Toivosta, se selvyyden vuoksi sanottakoon.)

    • En tiedä mistä sinulle on tullut tällainen kuva, Jorma Hentilä? Media ainakin sitä syöttää. Joka tapauksessa se on täysin väärä. Itse toimin aktiivisesti tämän sekoilun lopettamiseksi, enkä ole törmännyt mihinkään kuvailemaasi. Poliittisia ja uskonnollisia kantoja on varmasti laidasta laitaan, mutta yhdistävät tekijät ovat näistä riippumattomia, kuten pyrkimys rehellisyyteen, kriittisyys, median yksipuolisuuden tunnistaminen, rohkeus, itsenäisyys yms. Hyvin paljon on keski-ikäisiä ja vanhempia naisia, jotka ovat todella huolissaan lapsista, nuorista ja vanhuksista.

      Sen sijaan kunnon ihmisen statusta kantavat tekopyhät small-talk-pelkurit hyppäävät vaikka kaivoon konsensuksen perässä, jos maineen säilyminen sitä vaatii.

    • Olen havainnut, että korona on aktivoinut muutamia äänekkäitä spiritualisteja, jonkinlaisia valon sotureita, jotka puhuvat pehmeitä omassa ulottuvuudessaan. Näihin ei ole media juuri reagoinut, vaan kaivaa joka paikasta äärioikeistoa huonoon valoon, koska ovat itse äärivasemmistoa.

    • Joni Toivonen, käytän ehkä turhankin paljon aikaa ulkomaisten nettisivujen, kuten saksan- ja englanninkiesten katolisten ja kristillisten evankelikaalien sivujen seuraamiseen. En siis esitä näkemystäni perusteitta. Ja esimerkiksi ”Oikean median” tai Patmoksen nettisivut ovat ulottuvillasi.

  3. Yksi aspekti on tekopyhyys. Nyt ihmiset, jopa osuuskauppa, ovat olevinaan niin hyviä ja pitävät huolta toisistaan. Keskollekin on nykyään asiakkaiden terveys ja turvallisuus ensiarvoisen tärkeää. Pah. Kirjoitin tästäkin blogin, joka poistettiin, jossa kerroin kuinka satojen maskipäisten ”hyväntekijöiden” joukko vähät välitti vanhan rouvan kaikille ilmeisestä avuntarpeesta. Kulkivat kylmästi ohi, mutta olivat maskin takia kunnon kansalaisia.

    • Joni T., maskipäiset välittävät omasta ja toisten terveydestä. Ihmiset ovat olleet ennen koronaakin vähemmän auttamishaluisia. Tämähän on nähty esim. erilaisissa onnettomuuksissa, väkivaltajutuissa ja muissa tapauksissa, kun ihmiset vain välinpitämättöminä kulkevat apua tarvitsevien ohitse.

    • Maskia käytetään pääsääntöisesti siksi, ettei kehdata olla ilman. Toiseksi suurin syy on suojata itseään. Tuskin kukaan on oikeasti kiinnostunut tuntemattomien ihmisten auttamisesta. Tätä tukee arkihavinnot. Tekopyhää touhua kaikki tyynni.

    • Ne, jotka määräävät tai suosittelevat maskin käyttöön, ovat huolissaan juuri taudin levittämisestä. Sillä on väliä eikä maskin käyttäjien asenteilla.

    • ”Ne, jotka määräävät tai suosittelevat maskin käyttöön, ovat huolissaan juuri taudin levittämisestä. Sillä on väliä eikä maskin käyttäjien asenteilla.”

      Ne ovat huolissaan siitä maineensa vuoksi. Muuten pitäisi tehdä toimenpiteitä monen muun sairauden vuoksi ensin. Koronahan on suhteellisesti varsin vaaraton.

    • Luin Pasi Turusen jutun. Oli perusteellinen ja luotettaviin lähteisiin nojautuva. Tunnustus siitä hänelle.

      Patmoksen tutkimusjohtaja Juha Ahvio puolestaan on blogikirjoituksillaan rikastuttanut sivuja erilaisilla salaliittoteorioilla ja kyseenalaisiin lähteisiin perustuvalla ”tiedolla”. Kehotan lukemaan. Tosin se vaatii sitkeyttä: jutut ovat pitkiä ja monipolvisia. Useaan kertaan on voitu lukea, kuinka Yhdysvaltain presidentinvaalit olivat vilpilliset. Parissakin varsin tuoreessa jutussa todistellaan ”syvän valtion” tai ”globalistien” hengenheimolaisineen ajavan ”uutta maaimanjärjestystä”. Näkyvän roolin saa arkkipiispa Vigano, joka näkee salaliittoja koronaan liittyen ja kavalia salaisia pyrkimyksiä katolisessa kirkossa, jonka johto edistää ”uutta maailmanjärjestystä”. Laitaoikeistolainen nettisivusto ”Oikea media” antaa Ahvion blogeille palstatilaa, palvelevathan ne sivuston agendaa.

      Äärikonservatiivisten kristittyjen, laitaoikeiston ja salaliittoteoreettikkojen veljellinen kädenlyönti on näkyvä ilmiö läntisessä maailmassa. Siihen kykeytyvät myös koronapandemian kiistäminen, kysenalaisten väitteiden levittäminen rokotuksista sekä tartunnalta suojavien toimien vastustaminen.

  4. Riitta Sistonen, tarkoititko alla olevat linkin takaa löytyvää Pasi Turusen blogia? Minusta se ainakin oli asioihin paneutuva. Yllätys minulle.

    https://www.patmos.fi/blogit/koronarokotteet-ja-noituuden-paluu-laaketieteeseen/

    Joni Toivoselle suosittelisin, että rokoteasioihin kannattaa tutustua myös historiatietojen kautta. Olisi hyvä tietää, että mitä rokotuksilla on historian kuluessa saatu aikaan.

  5. Tuli muuten mieleen, kun mediaa nykyisin haukutaan milloin mistäkin, että voisimme itse asettua toimittajien ja uutisten tekijöiden paikalle ja miettiä, millaisia uutisia itse päästäisimme jakoon ja millä perusteilla ja miten. Mistä pitää kertoa ja mistä ei? Mikä on tärkeää jakaa yleiseen tietoon? Kansa on usein sitä mieltä, että jos jotain kertoo, siitä ei pitäisi kertoa ja jos taas ei kerro, pitäisi kertoa. Voisin kuvitella, että ei ole ihan helppoa ja varmasti kriteerejä voisi tarkistaa ja tarvittaessa muuttaakin.

  6. Sari Wecroth: ”Siitä voi puhua erikseen että onko todella näyttöä näiden käytössä olevien rokotteiden toimivuudesta”

    Siitä ei ole mitään epäselvyyttä. Kaikki tilastot kertovat, että rokottamattomat ovat yliedustettuina sairaalahoitoa tarvitsevissa tautitapauksissa että kuolemaan johtaneissa koronatartunnoissa. Mitä muuta tarvitset näytöksi?

    ”Kyseenalaistamisen, ja aiheesta eriävien näkemysten erittämisen täytyy olla sallittua. Mutta tällä hetkellä ei näytä olevan.”

    Niin kuin, miten niin ei ole sallittua? Rokotteeseen liittyvää kritiikkiä turpoaa joka puolelta niin somessa kuin eri keskustelupalstoilla. Tietenkin härskeimmät ylilyönnit ja disinformaatio poistetaan faktaan pyrkivien palveluntarjoajien sivustoilta, mutta mitään sensurointiin edes etäisesti liittyvää ei ole havaittavissa. On ironista, miten rokotevastaiset nillittävät sensuroinnista samalla kun heidän hölynpöly saa jäädä monille alustoille aivan vapaasti.

    ”Joku sanoi juuri osuvasti, että koronarokotteesta on tullut kuin Jumala, jota ei saa epäillä eikä kyseenalaistaa. Ehdoton ja absoluuttinen usko näihin vaikuttaa jo fanaattiselta.”

    Toistaiseksi kaikki tilastot kertovat siitä, että rokotteilla on ollut dramaattisen positiivinen vaikutus vaikeiden tautitapausten ja kuolemien ehkäisyssä. Onko jokin ihme, että kun joku keksii suoltaa aiheesta disinformaatiota, niin se torpataan tehokkaasti?

    Itse olen seurannut jo pitkään rokotevastaisten argumentointia ja siitä paistaa poikkeuksetta esiin se, ettei rokotevastaisilla ole mitään käsitystä siitä mistä julistavat. Heillä ei ole usein edes alkeellisia tietoja aiheesta. Tämä on tullut esille myös sinun kanssa. Olet levittänyt väärää informaatiota mm. kuolintilastoista, vaikka aiheesta olisi ollut tarjolla faktaa muutaman minuutin selvittämisellä.

    ”Luvut ovat esim. Israelissa enemmänkin sellaisia, että nimenomaan rokotetut täyttävät sairaaloita.”

    Tähän lähteitä?

    • ”mitään sensurointiin edes etäisesti liittyvää ei ole havaittavissa.”

      Tämä vain tyyliesimerkiksi, kun eletään ”kuplassa”, ei eletä todellisuudessa.

    • ”Joku sanoi juuri osuvasti, että koronarokotteesta on tullut kuin Jumala, jota ei saa epäillä eikä kyseenalaistaa. Ehdoton ja absoluuttinen usko näihin vaikuttaa jo fanaattiselta.”

      Pakko kai ne Jumalan hommat jollain tavalla pitää hoitaa, vaikka sitten rokotuksilla, kun Jumala ei tee mitään suojellakseen rakkaita lapsosiaan vakavalta taudilta.

Toivonen Joni
Toivonen Joni
toivonen.je@gmail.com