Korona ja kristillisyys

Tapio Puolimatka nostaa lopussa linkin takaa löytyvästä haastattelussa esiin samoja teemoja, joista itse olen puhunut ja kirjoittanut. Vallitsevan hyvinvoinnin pehmentämä kristillisyys on poikennut siinäkin suhteessa, että painoa laitetaan mieluummin siihen kuka sanoo kuin siihen mitä sanotaan.

Toivon, että erityisesti kirkon ja eri seurakuntien avainhenkilöt, ja kaikki muutkin, pohtisivat vakavasti tämän äärellä ensin itseänsä ja sitten yhteisöään ja lopulta meidän kaikkien tulevaisuutta.

    • Enemmistöä ei kiinnosta ottaa aiheeseen kantaa, joten Kärkkäisellä ei ole hätää kunhan hinnat pysyvät alhaalla. Leipää ja sirkushuveja. Me, jotka aktiivisesti vastustamme tai kannatamme tätä kehitystä, olemme vähemmistöjä.

    • Kärkkäisen hinnat eivät ole koskaan alhaalla olleetkaan. Ihan tavalliseen hintaan siellä kauppaa tehdään.

  1. Kuunteli Tapio Puolimatkan haastattelun. Haastattelija oli hyvä ja voi sanoa, että hyvin nosti myös Tapio Puolimatka koronasta ja -passista filosofisia kysumuksiä esille. Jäi mm. mieleen, että hän piti koronapassia laittomana, vaikka koronapassista, ei ainakaan Suomessa, ole vielä tehty päätöstä. Ajattelen, että jos koronapassi otetaan Suomessa käyttöön, niin kyllä kai sen laillisuuskin samassa yhteydessä varmistetaan.

    Kristityille tuli Puolimatkalta neuvo: Iltaisin voisi joskus valtamedian seuraamisen sijasta lukea Raamattua ja rukoila. Hyvä neuvo varmaan monille ihmisille. Yhteiskunnallisesti tai viranomaisille neuvo on arvoton. Ei meitä Raamatunluku ja rukous pelasta. Pitää myös toimia, siis tutkia, tiedottaa, rokottaa ym.

    Puolimatkaa kuunnellessa tuli mieleen vanha viisaus: Suutari pysyköön lestissään. Teologit ja filosofit voisivat pysyä omien sorviensa ääressä. Käsittääkseni heillä ei ole paljon annettavaa, pandemiaan lääketieteellisiä ratkaisuja etsittäessä.

    • Leo: ”Puolimatkaa kuunnellessa tuli mieleen vanha viisaus: Suutari pysyköön lestissään. Teologit ja filosofit voisivat pysyä omien sorviensa ääressä. Käsittääkseni heillä ei ole paljon annettavaa, pandemiaan lääketieteellisiä ratkaisuja etsittäessä.”

      Nappiin sanottu Leo. Olen täsmälleen samaa mieltä. Rokotusvastaisuuden julistus on rikos kansanterveyttä kohtaan.

    • Natsi-Saksassa kristilliset seurakunnat mukautuivat sekulaarin yhteiskunnan kehitykseen vähän kerrallaan. Tiede, asiantuntijat, lait ja esivalta olivat aiktoriteetteja ateisteille ja kristityille. Seurakunnat omaksuivat rotuaatteen tuomat säädökset ja rajoitukset, sulkivat juutalaisia kokouksistaan aivan samoin kuin kohta seurakunnat sulkevat kokouksistaan rokottamattomat ihmiset, kunhan koronapassi tulee käyttöön. Myös 30-40-luvun Saksassa oli terveyspassi käytössä muun erottelun lisäksi.

    • Joni Toivonen, kovin yksinkertaistat natsi-Saksan oloja/tilannetta, sanoisinko, että oiot mutkissa. Pitäisi kirjoittaa aika pitkästi, jotta voisi edes yleispiirtein kuvata tiannetta. Muistutan siitä, keitä kaikkia raahattiin keskitysleireille. Mutta kirkoja löytyy hyllymetrein, suomeksi ja myös saksaksi, jos kieli on hallussa.

    • Rokottamattomuudesta pääsee irti hakemalla rokotuksen. Juutalaisuudesta ei pääse irti mitenkään. Tämä pitää muistaa.

    • Niin yksinkertaistan, Jorma. Tarkoitus ei ole kuvailla olosuhteita pilkun tarkasti, vaan antaa ajattelemisen aihetta liittyen kollektiiviseen mielenhäiriöön ja yksilön rooliin sellaisessa tilanteessa. Jokaisessa kollektiivisessa mielenhäiriösssä on enemmistö mukana. Tästä näkökulmasta kolmannen valtakunnan touhut rinnastuvat hyvin tähän aikaan. On pelon ilmapiiri, ”asiantuntijat” ja esiin pääsevät tiedemiehet ovat irtautuneet todellisuudesta, jatkuva propaganda ja sensuuri, ihmisten erottelu, lakien mielivaltainen tulkinta ja muuttaminen. Enemmistö kansaa seuraa yhä hullumaksi kehittyvän tilanteen mukana, eivätkä ollenkaan ymmärrä miten sen hetken tilanne ja oma käyttäytyminen mitenkään rinnastuisivat historian pimeisiin ajanjaksoihin.

      Jos näin ei olisi, tunnetussa historiassa olisi vain 1 kpl kollektiivista mielenhäiriötä.

    • ”Rokottamattomuudesta pääsee irti hakemalla rokotuksen. Juutalaisuudesta ei pääse irti mitenkään. Tämä pitää muistaa.”

      Eli jos juutalaiset olisivat voineet muuttua arjalaisiksi, ei olisi ollut mitään ongelmaa? Kyllä olisi, totalitarismi.

      Tällä hetkellä kaikkia ohjeita, määräyksiä ja suosituksia noudattava kansalainen on yhtä vapaa kuin arjalainen kolmannessa valtakunnassa tai kommunistisen puolueen jäsen Stalinin Neuvostoliitossa. Hän elää vapaana laajan propagandan keskellä ja sovittaa elämänsä vaadittuun muottiin. Eli ei ole vapaa, mutta saa olla ulkoisesti rauhassa.

    • Joni Toivonen, nimenomaan näin. Kun vaihtoehtoja ei anneta, kyse on pakottamisesta ja totalitarismista.

    • ”Tällä hetkellä kaikkia ohjeita, määräyksiä ja suosituksia noudattava kansalainen on yhtä vapaa kuin arjalainen kolmannessa valtakunnassa tai kommunistisen puolueen jäsen Stalinin Neuvostoliitossa.” Lakeja ja asetuksia noudattava on Suomessa vapaa, mutta oliko Kolmannessa valtakunnassa tai Neuvostoliitossa? Onko totalitarismissa kukaan vapaa?

    • Ei ole Pentti. Ja siitä tässä on kysymys. Prismassa ihmispelon takia maski päässä kulkeva on sisäisesti siltä osin orja, mutta nauttii kunnon kansalaisen statuksesta kuin natsitervehdykseen suostunut saksalainen aikanaan. Hän saa ajatella tilanteen olevan järjetön, mutta ei sanoa sitä ääneen itsesensuurin ja ryhmäpaineen vuoksi.

      Sitten on meitä vapaita, jotka halutaan myös orjuuttaa. En kuitenkaan vaihda vapauttani kenenkään hallusinaatioon, en edes Salmisen Mikan.

    • Sitten, kun joku teistä ’vapaista’ aivastaa ja tartuttaa muutamalle lähelle sattumalta joutuneelle viruksen, heidän vapauttaan on loukattu.

    • Tässä on pointti aivan muualla. Sinulla ei näytä olevan mitään kosketuspintaa näihin teemoihin, kuten ei suurimmalla osalla muistakaan ihmisistä. Ja se on juuri syy miten kaikki historian ylilyönnit ja aivopesut onnistuvat kerta toisensa jälkeen.

      Ei ole mitään helppoa keinoa saada tällaiseen yöhön valoa. ”Vasta kun sotilassaapas murskaa hänen omat pallinsa, silloin hän tajuaa.” – Juri Bezmenov

    • Toivonen: ”Ei ole mitään helppoa keinoa saada tällaiseen yöhön valoa. ”

      Sopii erityisen hyvin kaiken sorttisiin uskontoihin ja henkimaailman hommeleihin.

      Kehitys kehittyy ja sivistys sivistyy kaiken aikaa. Valistuksen valon tunkeutuminen kaikkialla vie kuitenkin aikansa.

    • Joko olet rasvannut omat sotilassaappaasi, Joni Toivonen?,

      Sitaatissa kuvataan hiipivän totalitarismin olemassa olo, kunnes on liian myöhäistä. Sama mekanismi esiintyy nyt. Yhä useampi ihmisryhmä alkaa kärsiä koronadiktatuurin alla, mutta sen olemassa olo kielletään loppuun asti, koska ei olla valmiita uhraamaan totuuden puolesta mitään.

      »Ensin ne tulivat hakemaan sosialistit, enkä puhunut mitään, koska en ollut sosialisti.
      Sitten ne tulivat hakemaan ammattiyhdistysaktiivit, enkä puhunut mitään, koska en ollut ammattiyhdistysaktiivi.
      Sitten ne tulivat hakemaan juutalaiset, enkä puhunut mitään, koska en ollut juutalainen.
      Sitten ne tulivat hakemaan minut, eikä ollut enää ketään, joka olisi puhunut puolestani.»

    • ”Sitaatissa kuvataan hiipivän totalitarismin olemassa olo”

      Po. ”Sitaatissa kuvataan hiipivän totalitarismin olemassa olon kieltäminen”

    • ”Yhä useampi ihmisryhmä alkaa kärsiä koronadiktatuurin alla, mutta sen olemassa olo kielletään loppuun asti, koska ei olla valmiita uhraamaan totuuden puolesta mitään.” Viittasin ’sotilassaappaisiisi’ siksi, että ’koronadiktatuuria’ tai muita salaliittoteorioita vastustavillakin näyttää olevan tilaisuuden tullen taipumus ’murskata palleja saappaillaan’. Capitolin mellakassa se nähtiin.

  2. Rokotevastaisuus on erinomainen esimerkki ihmisten taipumuksesta ajatusvinoumiin.

    Meillä on tällä hetkellä aivan huikea kasa suoraa dataa siitä, että rokote vähentää sairaalakapasiteetin tarvetta ja kuolemantapauksia. Todella iso osa sairaalahoitoa tarvitsevista potilaista ja kuolemantapauksista on rokottamattomien käsialaa.

    Mutta mitä tekee rokotevastainen? Hän ei anna tälle faktalle mitään arvoa, koska se sotii aivan liikaa omia harhoja vastaan.

    On osaltaan surullista, ettei osa ihmisistä kykene hyväksymään tosiasioita idelogisista syistä.

    • ”Rokotevastaisuus on erinomainen esimerkki ihmisten taipumuksesta ajatusvinoumiin.”

      -Siitä voi puhua erikseen että onko todella näyttöä näiden käytössä olevien rokotteiden toimivuudesta, mutta varautuneisuus ja kriittisyys tässä tapauksessa ei ole mitään ”rokotevastaisuutta”. Koska tosiasia on, että tekniikka on aivan uusi, eikä perinteisessä mielessä ole kyse rokottamisesta tai rokotteesta, jonka tarkoitus ja toimintamekanismi on taudin ennaltaehkäisy.

      Kyseenalaistamisen, ja aiheesta eriävien näkemysten erittämisen täytyy olla sallittua. Mutta tällä hetkellä ei näytä olevan.

      Joku sanoi juuri osuvasti, että koronarokotteesta on tullut kuin Jumala, jota ei saa epäillä eikä kyseenalaistaa. Ehdoton ja absoluuttinen usko näihin vaikuttaa jo fanaattiselta.

      Mielenkiintoinen seikka tuli vastaan liittyen lasten Pfizer Comirnaty rokottamiseen. Ko. rokotteen poikkeuslupa päättyy 31.8. 21. Eikä jatkoluvasta ole varmuutta. Se selittäisi valtavan kiireen ryhtyä rokottamaan koululaisia, järjestelmällisesti ja tehokkaasti.

      ”Meillä on tällä hetkellä aivan huikea kasa suoraa dataa siitä, että rokote vähentää sairaalakapasiteetin tarvetta ja kuolemantapauksia.”

      -Tämä kaikki on sarjaa ”yhtäältä ja toisaalta”. Luvut ovat esim. Israelissa enemmänkin sellaisia, että nimenomaan rokotetut täyttävät sairaaloita.
      No, itse suhtaudun lähtökohtaisen varautuneesti kaikkeen uutisointiin asiasta. Mutta valtava tarve esittää rokotteet ”ehdottomasti turvallisina” ilman että mitään kriittistä saisi esittää, vaikuttaa jo asenteelliselta ja aggressiiviselta. Tarpeelta saada kaikki kritiikkiä esittävät tahot näyttämään epäilyttäviltä, typeriltä ja suorastaan vaarallisilta.

      Pfizer on jo aiemmin saanut useita tuomioita, ja pantu maksamaan milrjardikorvauksia liittyen lääkkeiden haittavaikutusten salaamiseen ym.
      Mutta mistään tällaisesta ei tietenkään myöskään saa puhua. Rokotetuottajat ovat enkeleitä, jotka pelastavat meidät. Right.

      https://avoin.media/2021/08/16/mika-kiire-niilla-on-k-piikittaa-lapsia/?fbclid=IwAR2mDJ23hyq9e-EPER6S5nUr7Lj1E0_8av-VHCvuzxj2dDDwu8Rvgj-iIG4

      https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/helena-ylonen/ala-huomaa-lahjakkaan-kansan-tragedia-jarvi/?fbclid=IwAR3RQQUZLFjo8f-SEZWp461jEnn0Jw-Xvgb2HbTykD0YFhKfIJnujFV8edI

    • Tässä ei ole kysymyksessä mikään rokotevastaisuus vaan ilmiö, josta Antero Syrjänen on ymmärtääkseni mukaan kärsinyt ollessaan jehovan todistaja.

      Ojasta allikkoon.

    • Rokotuksilla pyritään yksinkertaisesti eroon sairauksista, jotka tappavat ihmisiä. Mikä siinä on väärin?

    • Joillekin vapaus merkitsee näköjään oikeutta saada tartunta ja tartuttaa muita ihan mihin kulkutautiin tahansa.

    • En siis jaksa ymmärtää, että näin yksinkertaisesta asiasta, joka on vieläpä ollut keskuudessamme jo monia kymmeniä vuosia, ylipäätään nostetaan tällainen haloo. Vastustamisen riemusta ilmeisesti vain…
      Hauska on vastustaa.

Kirjoittaja

Toivonen Joni
Toivonen Joni
toivonen.je@gmail.com