Kiinnostavin henkilö Raamatussa

Minun mielestä kiinnostavin henkilö Raamatussa on Jooed benjaminilainen. Nimi Jooed tarkoittaa: Jumala on todistaja. 

Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat. (1. Joh. 5:7 / Biblia)

Sille, joka voittaa, minä annan salattua mannaa ja annan hänelle valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja. (Ilm. 2:17).

Valkoinen kivi

Kuka sinusta on kiinnostavin henkilö Raamatussa?

Miksi oma nimemme on arvokas?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

. . . . .

Seuraavat blogit:

I.N.R.I. (15.10.2015)

Pyhä Kolminaisuus (29.10.2015)

    • Eräs pastori sanoi kerran, että Raamatussa on kolme suurta Jumalan miestä, jotka kaikki olivat murhamiehiä: Mooses, Daavid ja Paavali.

    • Kiitos Merja hyvästä kommentista. Murhaaja ei koskaan voi ylpeillä teoistaan Jumalan edessä. Ylpeät eivät koskaan voi olla Jumalan silmäteriä. Kuinka vaikeaa on olla nöyrä.

    • Martti Pentti, kiitos hyvästä pohdinnasta.

      Profeetta Jesaja kirjoittaa Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta seuraavasti:

      Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut. (Jes. 53:2-7)

  1. Raamatussa kerrotaan kuinka Jumala kutsui Gideonin, vaikka tämä ei ollut ihmisten silmissä mitään.
    ”Oi, Herra, millä minä minä vapautan Israelin ? Minun sukuni on heikoin Manasseassa, ja minä itse olen kaikkein vähäsin isäni perheessä” ( Tuom.6:15 )

    Ihmisten silmissä Gideon ei ollut muuta kuin köyhä, arvoton poika. Näin hän ajatteli myöskin itsestään. Mutta siitä huolimatta Jumala kutsui Gideonin riippumatta siitä, mitä tämä oli ihmisten silmissä.
    Jumalan valinta kohdistuu vain sellaisiin, joita hän voi käyttä sunnitelmisensa toteuttamiseen.

    Gideon kuitenkin oli arkana, peloissaan ja vastusteli saamansa kutsua.
    Silloin Jumala rohkaisi häntä: ” Kun minä olen sinun sinun kanssasi, ja sinä voitat midianilaiset niinkuin yhden ainoan”
    ( Tuom.6 : 16 )

  2. Jumala valitsi Mooseksen Israelin kansan pelastajaksi Egyptin orjuudesta. Taakse jäi Faraon hovi. 2. Mooseksen kirjan kannattaa lukea.

    Uskon kautta kieltäytyi Mooses suureksi tultuaan kantamasta faraon tyttären pojan nimeä. Hän otti mieluummin kärsiäkseen vaivaa yhdessä Jumalan kansan kanssa kuin saadakseen synnistä lyhytaikaista nautintoa, katsoen ”Kristuksen pilkan” suuremmaksi rikkaudeksi kuin Egyptin aarteet; sillä hän käänsi katseensa palkintoa kohti. Uskon kautta hän jätti Egyptin pelkäämättä kuninkaan vihaa; sillä koska hän ikäänkuin näki sen, joka on näkymätön, niin hän kesti. Uskon kautta hän pani toimeen pääsiäisenvieton ja verensivelyn, ettei esikoisten surmaaja koskisi heihin. Uskon kautta he kulkivat poikki Punaisen meren ikäänkuin kuivalla maalla; jota yrittäessään egyptiläiset hukkuivat. (Hebr. 11:24-29)

    • Kiitos Sakari hyvistä kommenteista. Jeesus Kristus on elämän leipä, joka tätä leipää syö ei ikinä kuole. Sunnuntaisin on messussa tarjolla Jeesuksen tosi ruumis ja tosi veri.

  3. Raamatussa kiinnostaa ihminen, joka on heikkoutensa kanssa paininut ja uskonsa löytänyt ja toisaalta se, joka omassa ylpeydessään eksyy ja sortuu kaikkeen pahaan.
    Kaikki ihmiset ovat samassa maailmassa kulkeneet, syntyneet ja kuolleet aina ensimmäisistä alkaen. Kuitenkin juuri heidän kaikkien tähden Jumala lähetti Poikansa maailmaan. Jumalan Poika on kiinnostavin kaikista ihmisistä. Ihmisen Poika.

    ”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
    Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
    Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.” 2.kor.5

    • Juhani, kiitos kommentista. Voisit vielä tarkemmin paneutua kiinnostuksesi kohteesta Aabrahamiin. Se on sinun tulkintasi, että Aabraham raiskasi orjattaren ja jos hän olisi yrittänyt tappaa lapsensa, olisi hän siinä onnistunut.

    • Mielestäni siinä ei ollut kyse raiskaamisesta. Se oli sen ajan ratkaisu lapsettomuusongelmaan, jota myöhemmin käyttivät myös Jaakobin molemmat vaimot, Leea ja Raakel. Molemmat antoivat orjattarensa miehelleen.

      Saara itse asiaa Aabrahamille ehdotti: yhdy minun orjattareeni. En usko sen olleen raiskaus vaan ihan normaalit sänkyhommat. Sitten syntyi Ismael.

    • Hyvä huomio, Martti Pentti. Alun perin yksi nainen yhdelle miehelle, mutta ei sitä Israelissakaan noudatettu eivätkä noudattaneet juutalaisten esi-isät. Esim. Jaakob. Kautta VT:n miehillä oli useampia vaimoja.

      Seurakunnan aika kyllä palautti alkuperäisen mallin. Paavali kirjoittaa ohjeissaan yhden vaimon mies.

    • ”Seurakunnan aika kyllä palautti alkuperäisen mallin.” Alkuperäisellä mallilla viitataan kai Aadamiin ja Eevaan. Onko kysymys Jumalan antamasta normista vai ihmisen luontaisesta taipumuksesta kiinteään parisidokseen? Moniavioisuus taitaa olla kaikissa kulttuureissa varakkaiden mahtimiesten tapa. Tavallisilla miehillä ei ole varaa eikä tarvetta useampiin emäntiin.

    • Ehkä siksi, että lapsen saaminen oli Saaran iässä inhimillisesti sula mahdottomuus. Luulen, että kuka hyvänsä sen ikäinen nainen olisi siinä tilanteessa nauranut. Jumalalle vaan mikään ei ole mahdotonta.

  4. Te tässä ketjussa siis tarkoitatte että joku kysyi Haagarilta että sopiiko ja jos ette tarkoita niin ette näe asiassa mitään moraalitonta.

    Toki käsitän että ennen oli ennen mutta kun Aabrahamia tarjotaan meillekin esikuvaksi. Juha Heinilän mielestä siinä ei ole mitään outoa että mies lähettää oman lapsensa äiteineen erämaahan kuolemaan. Ehkä hänestäkin oli sen verran ihmistä että ei kyennyt omakätisesti tappamaan.

    Täällä on aika jännä asenne. Jukka Norvanto puhui tästä Haagarin tapauksesta ja sanoi että kunpa sitä lukua ei olisi Raamatussa.

    • Hyvää pohdintaa, kiitos Juhani. Aabrahamin usko sopii hyvin esikuvaksi meille kaikille. Aabraham ei ollut synnitön, emmekä me muut; meistä jokainen tekee joskus vääriä valintoja. Mitä Haagariin ja Ismaeliin tulee, niin kaikki tapahtui Jumalan tahdon mukaan. Jumala oli Ismaelin ja Haagarin kanssa, eikä heiltä mitään puuttunut.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.