Ketä kiinnostaisi yhteyden rakentaminen kirkossa?
Hämmentynein mielin olen seurannut viime päivien puhetta taantuvan tasa-arvon kirkosta ja siihen liittyvästä tuoreesta kirjasta. Sen perusteella näyttäisi, että yhteyden rakentamishalut ovat kirkossa vähissä. Heti kärkeen totean, että asiattomuuksiin tulee puuttua. Julkinen häpäisy, mitätöinti ja solvaaminen ei kuulu kristityn käytökseen, omasi sitten minkä mielipiteen tahansa mistä tahansa asiasta.
Ongelma on vain siinä, että keskustelun hedelminä syntyneet uutiset, haastattelut ja blogipostaukset käsittelevät konservatiivisempaa kirkkoväen laitaa yhtenä blokkina, joka on lähtökohtaisesti kirkon isoin ongelma. Näin keskustelu leviää #metoo -tyyppisestä häirinnästä yleiseen konservatismin kritiikkiin. Lukijalle syntyy merkillinen näköharha, että jo paikallaan pysyminen tietyissä asioissa on itse asiassa taaksepäin liikkumista. Tässä vyöyrytyksessä tulee kyllä varsin selväksi se viesti, että tulevaisuuden kirkossa konservatiivisia näkemyksiä aiotaan sietää vähemmän ja vähemmän. Ja tässä on juuri iso ongelma.
Yhteyden rakentamisen tulisi alkaa tosiasioiden tunnustamisella puolin ja toisin. Naispappeus on tullut jäädäkseen, mutta niin ovat myös ne, jotka eivät sitä hyväksy. Samaa sukupuolta olevien avioliitot ovat nekin peruuttamattomasti totta maassamme, mutta yhtä ilmeistä on se, ettei kirkkomme nyt pysty seuraamaan valtiovallan jälkiä tässä asiassa. Emme pysty avaamaan näitä umpisolmuja, koska emme koe enää kulkevamme synodaalisesti samalla tiellä.
Täysin riippumatta siitä, mihin päähän näiden kiistakapuloiden äärellä asemoituu, kaksi tietä on valittavana. Voi jatkaa tilanteen kauhistelua, toisen osapuolen syyllistämistä ja kriminalisointia. Sitähän on kirkossamme osattu tehdä iät ja ajat. Näen tämän viikon ulostulot tästä hyvinä esimerkkeinä. Ylen ykkösaamun haastattelussakin tuli kyllä päivänselväksi, keiden tulee katsoa peiliin ja keiden ei. Lopputuloksena on vain yhä tiukentuva umpisolmu.
Mutta tarjolla olisi toinenkin tie. Se lähtee siitä, että suostunkin kohtaamaan toisin ajattelevan ja pyrin vilpittömästi ymmärtämään hänen perusteensa, vaikken kaikkia niitä hyväksyisikään. Seuraavalla askeleella minun täytyy vakuuttaa toinen osapuoli siitä, että hänen ei tarvitse pelätä minua eikä valmistautua iskuun tai diskriminointiin taholtani. Molemmat ymmärrämme, että kummankin on mahduttava tulevaisuuden kirkkoon, muutoin kaikki häviävät.
Aito suvaitseminen tarkoittaa elintilan sallimista. Vasta siinä vaiheessa alla on niin tukeva pohja, että sen varaan voidaan rakentaa yhteistuumin ratkaisuja näihin vaikeisiin kysymyksiimme. Se ei onnistu, jos toisen hyvään tahtoon ei voi luottaa. Valitettavasti juuri tässä on vielä kyistä sarkaa kynnettävänä puolin ja toisin.
Juuri tätä yritimme taannoisessa kirjeessämme piispoille avata yhden osa-alueen kohdalla. Samaa pitäisi tehdä monissa muissa kipukohdissa. Käy vain niin, että ne, jotka yrittävät yhteyttä rakentaa, joutuvat helposti linjojen väliseen ristituleen. On niin helppoa tehdä parannusta toisen tekemisistä ja vaatia vastapuolelta yhteyden tekoja. Vielä helpompi heittäytyä ymmärtämättömäksi ja siten sallia itsellensä suvaitsemattomuus. Yksimielisyys saavutetaan helpoiten tukahduttamalla moniäänisyys. Siihenkö Kristus meitä kehotti?
50 kommenttia
Kiitos, Mikko A. Himanka, että yrität vielä vääntää, vaikka tuulimyllyjä vastaan taisteletkin 🙂
Ei ketään kiinnosta ainakaan päättävissä elimissä. Jos olisi kiinnostanut, emme olisi tässä tilanteessa! Joku poliitikko sanoi aikoinaan: Ei kannata pyrkiä selätykseen asiassa, jossa pistevoitto riittää.
Mikolta asiallinen ja hyvä blogi, kiitos!
Mielenkiintoista on, että tuo ”Taantuvan tasa-arvon kirkko” -kirjan kirjoittajat ovat aivan tosissaan nielaisseet K24:ssäkin uutisoidun ”faktan”: ”Kirje piispoille: Kirkolliskokouksen 28 edustajaa vaatii naispappeuden vastustajille lisää elintilaa kirkossa” (K24 / 17.11.2018).
Näin sitä keskustelua viedään siihen suuntaan, mihin ei pitäisi: luodaan ”sinne päin” olevilla otsikoilla ja lausahduksilla mielikuva taantuvasta tasa-arvosta ja kirkolliskokousedustajien ”vaatimuksista”, jolla naispappeja syrjitään.
Tähän puutuin jo aiemmin omassa blogissani, mutta ilmeisen tuhaan. Pallo oli jo omassa maalissa (https://www.kotimaa.fi/blogit/vuoden-2018-uskontouutinen/).
Jos ette minua usko, lukekaa vaikka Hesaria ja Suvi Aholan tulkintaa siitä, missä tasa-arvon rintamalinjat kirkossa kulkevat – erityisen merkille pantavaa on prof. Jaana Hallamaan Aholalle antama kommentti, jossa Hallamaa ”rinnastaa toiveet kirkon suuremmasta miesvallasta trendinä samaan ilmiöön, johon kuuluu myös globaali jihadismi” (https://www.hs.fi/paivanlehti/01032019/art-2000006018284.html)
Kun meillä on kirkossa tällaisia ystäviä, mihin me enää vihollisia tarvitsemme?
> Aito suvaitseminen tarkoittaa elintilan sallimista. Vasta siinä vaiheessa alla on niin tukeva pohja, että sen varaan voidaan rakentaa yhteistuumin ratkaisuja näihin vaikeisiin kysymyksiimme.
Pitää kuitenkin pystyä erottamaan ja ymmärtämään, milloin on kyse mielipide-erosta ja milloin on puhe paradigman muutoksesta.
Esimerkkinä jälkimmäisestä emme me nyky-yhteiskunnassa hyväksy ajatusta siitä, että tummaihoiset ihmiset ovat vähemmän älykkäitä kuin valkoiset. Olisi hyvin naiivia lähteä vaatimaan tällaiselle ajatukselle suvaitsemista ja elintilaa.
On fakta, että tietyissä asioissa on vain yksi sallittu mielipide ja heidän, jotka jäävät historian väärälle puolelle, on hyväksyttävä se, että heidän tapaansa ajatella asiasta ei tulla hyväksymään ja siitä seuraa vähintään sosiaalinen sanktio.
Naisia esineellistänyt Audi-kauppias sai kenkää kuten sai myös seksuaalivähemmistöjä ehyttänyt Jazz-pomo.
Jokaisessa yhteiskunnassa on aina paradigma, jonka sisällä suvaitaan erilaisia näkemyksiä ja mielipiteitä. Paradigmasta poikkeavat aatteet (esim natsismi 2010-luvun Suomessa) eivät nauti suvaitsevaisuuden suojaa.
Ilmeisesti joku edelleen kuvittelee, että olisi sosiaalisesti hyväksyttävää sulkea samaa sukupuolta olevat parit avioliiton ulkopuolelle?
Toiset taas kuvittelevat, että… No, jaa ryhdyttäisikö tässäkin keskustelussa rakentamaan raja-aitoja.
Mikko A. Himangalle kiitos blogista ja terveiset, että meitä yhteyden rakentajia on. Joudumme kuitenkin toimimaan näiden digialustojen ulkopuolella. Kotimaa24 on hajottajien valtaväylää. Ylläpito poisti kommentoinnin uutisista varmaan kyllästyneenä hajoittaja trolleihin. Omalla uutisoinnillaan kotimaa24 kuitenkin kärjistää kahtiajakoa ja vetää umpisolmua yhä tiukempaan.
Olen harrastanut surffailua autolla ympäri Suomea. On uskomattoman hienoa kohdata ihmisiä, joilla on näky, into ja rohkeuskin palvella evankeliumia ja kirkkoamme. Tulenkantajia, niitä me olemme.
Yhteyden voi ymmärtää eri tavoin. Esimerkkinä voisi olla käsitys ehtoollisyhteydestä. Toisessa päässä ovat ne, jotka katsovat, että yhteinen ehtoollospöytä edellyttää sinne saapuvilta opillista yhteyttä. Toisessa ovat ne, jotka kokevat, että ehtoollinen on rakentamassa yhteyttä sinne, missä sitä ei ole.
Kirkon jakaantuminen sisältäpäin on pahin skenaario, mutta juuri sen näemme parhaillaan tapahtuvan.
Vaikka ihmiskunta onkin haureellinen ja ihmiset haureellisia (Jumalan tahdon vastaisia), niin onko meidän ajateltava siten, että haureudesta ei tarvitse välittää, edes Kirkossa, koska ihminen ei voi asialle mitään? Ihmiskuntahan elää haureudessaan hyvin ilman Jumalaa, mutta onko niiden, jotka tuntevat oman vääryytensä ja haureutensa rakastettava omaa vääryyttään, vaikka tuntevat ja tietävät sen tuhoisan voiman joka Jumalan tahdon vastaisuus tuo mukanaan?
Miten niiden Israelilaisten kävi, jotka tappoivat profeetat? Tai Juutalaiset, jotka olivat saaneet Messiaan luokseen, mutta silti tappoivat Hänet. Miksi? Koska puhui Totuuden, vastoin heidän tahtoaan.
Tulisiko Kirkon siunata ihmiskunnan vääryys, jotta kaikki saisivat vapaasti elää ilman Jumalaa? Mihin asemaan meidän Kirkkona tulisi asettaa Raamatun tuoma ilmoitus, joka asettaa haureuden (Jumalasta ja Hänen Sanastaan luopumisen) Rakkauden vastakohdaksi?
Ilman Jumalan Rakkautta ja Sanaa me kaikki hukumme synteihimme.
Kyllä vaiva ja syy yhdeltä osin löytyy Kapituleista mitkä Piispoineen eivät pappisehdokkailtaan kysy ja vaadi vastausta kiusaukseen toimia muuten kuin mitä tulee kirkon järjestykseen suostumiseen tahi ajatella Tunnustuksesta mielensä mukaan.
Näin kirkko sisäsyntyisesti ylläpitää ja ruokkii vaivaannuttavaa tilannettansa mikä ennen kaikkea loukkaa seurakuntalaisia. Papit itsehän tilanteesta eivät ole ollenkaan pahoillaan koska asia ja sen ylläpito tyydyttää monen intohimoja ehkäpä mitä syvimmällä tavalla, ja näin antaa työhön ehkäpä juuri sen tarvitseman kipinän ja sytykkeen.
Näin ollen yhteys ja sen malli on olemassa, kysyä voi sitten onko malli minkämoinen, ja olisiko peräti kovin haluttua mallia.
Kaksinapaisuus on jakanut kirkon kahtia. On tänä aikana tyypillistä kuulla: ”joko olet selvästi puolellamme, tai sitten me olemme jyrkästi sinua vastaan”. Kiinnostavaa tässä tilanteessa on se, että jopa yhteyden rakentajatkin halutaan nähdä kirkon vihollisina. Ei löydy halua kirkkoon jossa vaikuttaisi yhteys. Tätä tilannetta olisi vaikea tajuta, jollei ole sitä tietoa, että eräiden tahojen tavoitteena on kirkon arvovallan romuttaminen. Koska kirkko nähdään sellaisena voimana, joka pitää koko yhteiskuntajärjestelmää pystyssä. Hämmästyttävää vain on se miten innokkaasti monet tahot kirkossa pyrkivät toteuttamaan tuota em. päämäärää.
Ilmoita asiaton kommentti