Ketä kiinnostaisi yhteyden rakentaminen kirkossa?
Hämmentynein mielin olen seurannut viime päivien puhetta taantuvan tasa-arvon kirkosta ja siihen liittyvästä tuoreesta kirjasta. Sen perusteella näyttäisi, että yhteyden rakentamishalut ovat kirkossa vähissä. Heti kärkeen totean, että asiattomuuksiin tulee puuttua. Julkinen häpäisy, mitätöinti ja solvaaminen ei kuulu kristityn käytökseen, omasi sitten minkä mielipiteen tahansa mistä tahansa asiasta.
Ongelma on vain siinä, että keskustelun hedelminä syntyneet uutiset, haastattelut ja blogipostaukset käsittelevät konservatiivisempaa kirkkoväen laitaa yhtenä blokkina, joka on lähtökohtaisesti kirkon isoin ongelma. Näin keskustelu leviää #metoo -tyyppisestä häirinnästä yleiseen konservatismin kritiikkiin. Lukijalle syntyy merkillinen näköharha, että jo paikallaan pysyminen tietyissä asioissa on itse asiassa taaksepäin liikkumista. Tässä vyöyrytyksessä tulee kyllä varsin selväksi se viesti, että tulevaisuuden kirkossa konservatiivisia näkemyksiä aiotaan sietää vähemmän ja vähemmän. Ja tässä on juuri iso ongelma.
Yhteyden rakentamisen tulisi alkaa tosiasioiden tunnustamisella puolin ja toisin. Naispappeus on tullut jäädäkseen, mutta niin ovat myös ne, jotka eivät sitä hyväksy. Samaa sukupuolta olevien avioliitot ovat nekin peruuttamattomasti totta maassamme, mutta yhtä ilmeistä on se, ettei kirkkomme nyt pysty seuraamaan valtiovallan jälkiä tässä asiassa. Emme pysty avaamaan näitä umpisolmuja, koska emme koe enää kulkevamme synodaalisesti samalla tiellä.
Täysin riippumatta siitä, mihin päähän näiden kiistakapuloiden äärellä asemoituu, kaksi tietä on valittavana. Voi jatkaa tilanteen kauhistelua, toisen osapuolen syyllistämistä ja kriminalisointia. Sitähän on kirkossamme osattu tehdä iät ja ajat. Näen tämän viikon ulostulot tästä hyvinä esimerkkeinä. Ylen ykkösaamun haastattelussakin tuli kyllä päivänselväksi, keiden tulee katsoa peiliin ja keiden ei. Lopputuloksena on vain yhä tiukentuva umpisolmu.
Mutta tarjolla olisi toinenkin tie. Se lähtee siitä, että suostunkin kohtaamaan toisin ajattelevan ja pyrin vilpittömästi ymmärtämään hänen perusteensa, vaikken kaikkia niitä hyväksyisikään. Seuraavalla askeleella minun täytyy vakuuttaa toinen osapuoli siitä, että hänen ei tarvitse pelätä minua eikä valmistautua iskuun tai diskriminointiin taholtani. Molemmat ymmärrämme, että kummankin on mahduttava tulevaisuuden kirkkoon, muutoin kaikki häviävät.
Aito suvaitseminen tarkoittaa elintilan sallimista. Vasta siinä vaiheessa alla on niin tukeva pohja, että sen varaan voidaan rakentaa yhteistuumin ratkaisuja näihin vaikeisiin kysymyksiimme. Se ei onnistu, jos toisen hyvään tahtoon ei voi luottaa. Valitettavasti juuri tässä on vielä kyistä sarkaa kynnettävänä puolin ja toisin.
Juuri tätä yritimme taannoisessa kirjeessämme piispoille avata yhden osa-alueen kohdalla. Samaa pitäisi tehdä monissa muissa kipukohdissa. Käy vain niin, että ne, jotka yrittävät yhteyttä rakentaa, joutuvat helposti linjojen väliseen ristituleen. On niin helppoa tehdä parannusta toisen tekemisistä ja vaatia vastapuolelta yhteyden tekoja. Vielä helpompi heittäytyä ymmärtämättömäksi ja siten sallia itsellensä suvaitsemattomuus. Yksimielisyys saavutetaan helpoiten tukahduttamalla moniäänisyys. Siihenkö Kristus meitä kehotti?
50 kommenttia
Sekin on vain hyväksyttävä vallitsevana tosiasiana, ettei kaikki ole valmiita yhteyden rakentamiseen. Eivätkä sitä, edes halua olla rakentamassa. Siinä tulee esiin yksi kirkon parhaita puolia. Ketään kun ei voi erottaa kirkosta. Joten yhteyden vastustajillakin on tilaa täällä.
Tulee sellainen tunne, että kaima katsoo kirkon historiaa ja tulevaisuutta lähinnä kulttuurievoluution silmälasein. Heikot sortuu elon tiellä. Asiat kehittyvät suuren ihmismassan varassa kelluvan yleisen ”arvomaailman” määräämänä – ihan kuin natsisaksassa aikanaan. Paradigmat tuuppivat toisiaan, ja aina jonkun on aika kellahtaa marginaaliin.
Aivan, kuin mitään Pyhää, ylimaallista ”paradigmaa”, johon meidän tulisi kiinnittyä, ei olisi muuttujana mukana ollenkaan.
Kirkkolakimme 1. pykälää (josta on tullut varsin monelle lähinnä kirosana) seuraten Jumala määrittää meidän paradigmamme ja meidän arvomaailmamme. Me voimme löytää luotettavasti Jumalan tahdon hänen Sanastaan. Tässä ei tarvitse jäädä yksilökohtaisten jumalakuvien päälle onneksi kellumaan. Tiedän, Raamatun tulkinta on vaativa laji, tulkinta on joskus vaikeaa, ja paljon sen ääressä on riideltykin. Mutta pääasia yhteyden näkökulmasta on, että pysymme Sanan äärellä ja sitoudumme kaikki sen autoritatiiviseen rooliin tässä asiassa. Sana sitoo yhteytemme lujaksi.
Jos joku irrottautuu tästä haasteesta ja alkaa rakennella kirkkoa Sanasta välittämättä, silloin hän irtautuu itse asiassa kirkon ytimestä eli Kristuksesta. Ja kirkko, joka päättää tehdä sen, ei ole enää Kristuksen kirkko vaan pelkästään ”minun kirkkoni”.
Lopulta taitaa olla niin, että Sana itse jakaa ihmiset, toiset eivät kestä enää kuulla Jeesuksen Sanomaa, koska se ei miellytä itseriittoista ihmistä, toiset taas riippuvat Sanassaan kiinni, koska tuntevat oman kelvottomuutensa ja ovat laskeneet kaiken toivonsa Häneen, joka voi syntisen pelastaa. (Monet opetuslapsetkin vetäytyivät seuraamasta Jeesusta tämän puheiden tähden.)
Profeetoissa on kirjoitettuna: ’Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi’. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni. Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä. Minä olen elämän leipä. Teidän isänne söivät mannaa erämaassa, ja he kuolivat. Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi. Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta.”
Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: ”Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?” Niin Jeesus sanoi heille: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä. Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani. Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti.”
Tämän hän puhui synagoogassa opettaessaan Kapernaumissa. Niin monet hänen opetuslapsistansa, sen kuultuaan, sanoivat: ”Tämä on kova puhe, kuka voi sitä kuulla?” Mutta kun Jeesus sydämessään tiesi, että hänen opetuslapsensa siitä nurisivat, sanoi hän heille: ”Loukkaako tämä teitä? Mitä sitten, jos saatte nähdä Ihmisen Pojan nousevan sinne, missä hän oli ennen! Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä. Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko.” Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet. Ja hän sanoi: ”Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna”. Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.
Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: ”Tahdotteko tekin mennä pois?” Simon Pietari vastasi hänelle: ”Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat; ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä.” Joh.6:45-69
Martti Pentti,
Se on myös toteenäytetty, mitä Einstein on kerran sanonut; että ”luonnonlaeissa paljastuu niin paljon korkeampi järki, että kaikki inhimillisen ajattelun ja järjestyksen merkityksellisyys on siihen verrattuna täysin mitätön heijastus.”
Hän siis jos kukaan on nähnyt tuon ”ylimaallisen järjen maailmankaikkeudessa”, joka ylittää käsityskykymme. Siitä huolimatta hän torjuu persoonallisen jumalakäsitteen ” antropomorfisena. Hän ei siis kuitenkaan kyennyt ottamaan tuota ”kvanttihyppyä” sanoakseen Credo in Deum, muuten kuten kosmisena uskona maailman rakenteen järjellisyyteen.
Sitä mitä sinä sanot toteennäytetyksi ei tarkoita muuta kuin epäilyksen ja uskon kamppailua , joka ilmenee kautta koko ihmiskunnan aina siihen asti, kun Kristus tulee takasin kuin salama voimassaan.
MIkko N. :”Ei voida pitää itsestäänselvänä, että Jumala mukautuu konservatiivien näkemykseen.”
Konservatiivien näkemys siitä mitä Raamatussa lukee on siis erilainen, kuin liberaaleilla.
Konservatiivin ja liberaalin ero on siinä että konservatiivi ei lukiessaan hypi tärkeiden kohtien yli.
Blogistin aihe on yhteyden rakentaminen. Kykenisimmeköhän me Martti, rakentamaan jotain yhdessä?
Fariseukset ja Saddukeukset olivat aikansa konservatiiveja ja liberaaleja. He riitelivät ainaisesti. Kumpaan leiriin haluamme kuulua? Vai eikö kumpikaan kelpaa?
Jeesus oli täynnä Armoa ja Totuutta. Olisiko tuossa jotain Suomen Kirkolle ja meille kaikille?
Niinpä, Jeesus puhui merkistä, joka ihmiskunnalle annetaan, sen sijaan, että he perustaisivat elämänsä oppeihin, joita fariseukset ja saddukeukset julistivat. Suuri erehdys on kuitenkin se, ettei Jeesuksella olisi ollut oppia, jota Hän julisti. Se ei kuitenkaan perustunut ihmiseen vaan Jumalaan. Ihmisen on syytä etsiä ensin Jumalaa, niin kyllä se ihminenkin löytyy. Kadottaessaan löytää.
Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: ”Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi? Matt.16:24-26
Mikko Niemisen näkemys paradigmamuutoksesta kylmää. Kirko pitäisi siis tietoisesti katkaista yhteensopivuutensa taaksepäin. Vanhan pappisvalan vannoneet eivät ole enää valideja. Seinät ovat leveällä ja katto korkealla vain tiettyyn suuntaan. Ovi suljetaan suuntaan, jossa juuremme ja pelottavan iso osa aktiivijäsenistöstä ovat.
Jos paradigma muuttuu, mitä tapahtuu niille, jotka eivät siihen suuntaan halua lähteä? Pitäisikö heidät ajaa ulos kirkosta? Tehdä heidän elämänsä niin vaikeaksi, etteivät voi olla lähteämättä? Mitä tapahtuu sen jälkeen torsokirkolle? Miten käy niille seurakunnille, joissa enemmistö kannattaa vanhaa linjaa? Monesti juuri tähän jätetään vastaamatta, ei haluta viedä ajatuskulkua loogiseen loppuunsa. Kannattaa testata. Kestääkö oma pää lopputulemia?
Itse vastustan tällaista agendaa viimeiseen hengenvetoon. Tuolla linjalla kirkon tulevaisuus ei ole järin valoisa. Tätä tarkoitin, kun kirjoitin, että meidän on mahduttava samaan kirkkoon. Se tarkoittaa suvaitsevaisuutta ja tilan antamista puolin ja toisin – uhrauksia siis.
Mutta onko siihen motivaatiota? On kivempi olla samanmielisten seurassa.
Ilmoita asiaton kommentti