Kasteen armo

 

Kotoisessa kuvassa näkyy rakas prinsessani Colette taustanaan pieni osa kotokirjastomme lukemattomista hyllyistä. Olen onnellinen rakkaastani ja iloitsen myös jokaisesta teoksesta,  joka kotiimme on kerääntynyt vuosien mittaan.

Kolmas adventtisunnuntai puhuu

Johannes Kastajan toiminnasta

Johannes Sakariaan poika valmisti ihmiset vastaanottamaan Vapahtajamme Jeesuksen.  Johannes oli voimakas julistaja. Paljon kansaa saapui hänen luokseen kastettavaksi.  Näitä tuli kaikista yhteiskuntaluokista.

Johannes kertoi, että Jeesus on Jumalan pelastus. Jeesuksen uhri on koko maailman toivo.

Seuraavana päivänä Johannes näki, että Jeesus oli tulossa hänen luokseen. Johannes sanoi: »Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!  (Joh. 1:29)

Johannes ei sanonut tätä tyhjästä. Kasteen toimittaminen oli avannut hänen silmänsä. Johannes näki sen, kun Jeesus oli tullut kasteelle. Kolmiyhteinen Jumala ilmoitti itsensä: Isä taivaassa, Poika Jordanin virran äärellä ja Pyhä Henki, yhteyden Henki, laskeutui taivaasta, Isän luota Pojan luo.

Johannes todisti: »Minä olen nähnyt, kuinka Henki laskeutui taivaasta kyyhkysen tavoin ja jäi hänen päälleen.  Minäkään en häntä tuntenut. Mutta hän, joka lähetti minut kastamaan vedellä, sanoi minulle: ’Se, jonka päälle näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, kastaa Pyhällä Hengellä.’   Minä olen sen nähnyt ja todistan, että tämä mies on Jumalan Poika.» ( Joh. 1:32-34)

Kolmiyhteinen Jumala toimii pyhässä kasteessa

Luominen, lunastus ja pyhitys pitävät yhtä.  Kasteessa toimii Jumala. Hän yhdistää ihmisen yhteyteensä. Ihmisestä tulee Jumalan lapsi. Ihminen saa syntiensä anteeksiannon. Ihminen saa Pyhän Hengen lahjan. Hänessä  ihmisen elämään tulee uudistus, parannus. Pakanasta tule kristitty, kuten Luther sen ilmaisee.

Kaikki tämä sisältyi jo tuohon kastetoimitukseen, missä Johannes toimi kätenä, Jeesus kasteen keskuksena ja Pyhän Hengen aktiivisuus toiminnan merkityksen avaajana, uskon antajana. Sama sisältö on jokaisella kasteella, jossa Jeesus on keskuksena, Taivaan Isä kertoo ihmiselle oman rakkautensa ja Pyhä Henki vaikuttaa Kristuksen tuntemisen sisällön.

Jeesuksen kasteessa Johanneskin sai silmänsä auki. Jeesus on koko maailman syntien sovitus, Jumalan Karitsa, koko maailman synnin pois ottaja.

Jumalan armahtava laupeus

Sirakin kirjassa kerrotaan Jumalan armahtavasta rakkaudesta. Hänen laupeudestaan, joka hyvyydessään vetää syntisen ihmisen oman mielisuosionsa osallisuuteen.  Jeesuksessa tämä ikuinen rakkaus tuli todeksi. Jumala Poika syntyi maailmaamme. Elämällään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan  hän toi meille taivasten valtakunnan.

Kuinka suuri onkaan Herran laupeus,  kuinka anteliaasti hän armahtaa ne,  jotka palaavat hänen luokseen! 

Jeesus on koko langenneen maailmamme käännekohta.  Hänessä ihmiset saavat kääntymyksen. Paluun Jumalan yhteyteen.  Synti  alkoi ensimmäisestä ihmisestä ja jatkuu jokaisessa ihmisessä. Jumalan antama armo vapauttaa synnin  tuomiosta, pelastaa meidät anteeksiantamukseen, rauhaan ja vapauteen. Kaiken tämän tekee Vapahtajamme Jeesus, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.

Jokapäiväisessä parannuksessa ihminen saa alati elää todeksi Jumalan laupeuden. Päivittäin tarkistaa elämänsä kulun, ojentautua uuteen päivään uusin voimin ja alati uudistuvana.  Kasteessa lahjaksi saatu armahdus tukee meitä. Vie meidät perille asti. Aina Kristuksen takaisin tuloon asti ja nostaa taivaan iki-iloon. Jumalan kirkkauden asuntoihin, täyttymykseen, onneen, autuuteen.

SUNNUNTAI 11.12.2022

3. adventtisunnuntai

Tehkää tie Kuninkaalle

Viikon apokryfiteksti Sir. 17:25–32

Käänny Herran puoleen,  jätä syntinen elämä,  rukoile häntä ja pyri eroon synneistäsi.  Palaa Korkeimman luo,  käännä selkäsi vääryydelle.  Hän johdattaa sinut pimeydestä pelastuksen valoon. Vihaa sydämesi pohjasta sitä, mitä Herra kammoksuu.  Kuka ylistää Korkeinta tuonelassa? Eläviltä hän saa kiitoksensa.  Ei kuollut kiitä,  ei mikään eloton,  Herraa ylistävät ne,  jotka ovat elossa ja voimissaan.

Kuinka suuri onkaan Herran laupeus,  kuinka anteliaasti hän armahtaa ne,  jotka palaavat hänen luokseen!  Samaan ei ihminen yllä,  koska hän on kuolevainen.  Mikään ei loista aurinkoa kirkkaammin,  mutta sekin pimentyy,  ja ihminen,  joka on lihaa ja verta,  hautoo pahoja ajatuksia.  Herra valvoo taivaan korkeuksien joukkoja,  mutta ihmisten suku on tomua ja tuhkaa.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Matias Roto toteat minulle:””Valitettavasti luet Raamatun teksteihin sellaista mitä siellä ei ole.””

    Nyt jos ihan hetkisen miettisit mitä kirjoitat,siis kun tuon esille Pietarin helluntai puheen niin se olisi muka jotain mitä siellä ei ole?

    Vastaavasti tuon lauseesi jälkeen ”todistelet” omaa näkemystä juuri vain ja ainoastaan asioioilla joita ei Raamatusta löydy, siis eikö olisi aika hiukan tarkastella omaa kirjoittelua?

    • Ari

      Kirjoitteluni perustuu tuon ajan olosuhteiden tuntemiseen.

      Verrattakoon tapaasi perustaa oppisi muka vain Raamattuun pitäytyen otan suunnitellun saarnani Tarvasjoella 11.12.2022 klo 10 messussa. Sinun tapasi on sitä, että kuvittelet minun ratsastavan sinne aasilla, kun taas nykyajan olosuhteiden tuntemisella tiedämme, että matkustan sinne autolla, jollaista Raamatussa ei mainita.

      Tai toisinpäin kuvitelkaamme minun lapsuuteni ajan olosuhteita. Nykyajan olosuhteiden mukaan sinun toisinaan käyttämäsi tulkintaperiaatetta lukea nyky-yhteiskunnan malli muinaiseen Juudeaan, katsoa säätiedotuksen televisiosta ennen kuin menee ulos hiihtelemään. Lapsuuteni aikana ei kuitenkaan vielä ollut TV:tä, ainoastaan radiosta saattoi kuulla säätiedotuksen, mutta paras tapa oli työntää nenänsä ulos ovesta ja tunnustella, mitä vaatteita hiihtoreissulle pitää ottaa.

      Tai kun isoisäni meni nuoruudessaan rakentamaan Panaman kanavaa, niin hän ei suinkaan lentänyt sinne vaan meni Amerikkaan höyrylaivalla.

      Jotenkin koko ajan sinun tekstejäsi lukiessani törmään siihen, että kerta toisensa jälkeen sotket Raamatun teksteihin sellaista, mitä Raamatun syntyaikoina ei pienimmässäkään määrin ollut vielä käytössä, koska sellaisia ajatuksia ei vielä ollut edes keksitty, vaan sellaisia keksittiin vasta 1520 -luvulla tai 1800 -luvulla.

      Tai otetaanpa vertaus nykyajasta. Kamerunissa kerran muuan ihminen oli tehnyt tyhmästi erästä naapuriaan kohtaan. Tästä seurasi, että väärintekijää uhkasi häätö koko miljoonakaupungin korttelista. Niinpä tämä päätti pyytää anteeksi väärintekoaan. Minut kutsuttiin pitämään pöytäkirjaa tapahtumasta. Tuota väärinteon kohteena ollutta pomoa ei kuitenkaan näkynyt paikalla, vaan ainoastaan hänen äitinsä. Äiti selitti, että tuo loukattu pomo on hänen poikansa, joten äidin sana on pätevämpi kuin pojan. Niinpä tuo väärintekijä tunnusti tekonsa ja pyysi anteeksi. Kirjoitustaidoton äiti puolestaan saneli anteeksiannon ja piti erittäin tärkeänä sitä lausetta, joka tuli anteeksiannon loppukaneetiksi: väärintekijä saa asua tuossa korttelissa edelleenkin jatkossakin. Kirjoitin sanelun mukaan ja äiti kirjoitti paperiin puumerkkinsä. Asia oli loppuun käsitelty. Väärintekijä oli saanut anteeksi ja pystyi edelleen asumaan kodissaan.

      Mietin vain
      – että olisiko sinun äitisi valtuutettu antamaan sitovan anteeksiannon sinun puolestasi vain sillä perusteella, että hän on sinun äitisi.

      – Tai olisiko meillä Suomessa jonkun naapurilleen tekemä sanallinen loukkaus riittävä syy siihen, että loukkaajan pitää muuttaa pois suurkaupungin korttelista tuollaisen suustaan päästämiensä typerien sanojen takia.

      Joten koeta hyvä ihminen ymmärtää, että olosuhteet muuttuvat maailmassamme. Ei siis pidä mennä tekemään vääriä päätelmiä joistakin Raamatun teksteistä pelkästään oman mielikuvituksensa perusteella, vaan on otettava huomioon myös se tilanne ja ne olosuhteet missä tapauksesta kerrotaan.

    • Matias Roto muuttuuko Raamatun sana?

      Onko sinulla mitään kirjoitettua tekstiä joka olisi muuttumaton?

    • Ari

      Voinen vastata virren 170 sanoin

      Se sana seisoo vahvana,

      ne ei voi sitä kestää.

      Kun kanssamme on Jumala,

      ken meiltä voiton estää?

      Mutta valitettavasti sillä, ettet halua ymmärtää Raamatun sanaa sen asianmukaisessa tilanteessaan, vaan muutat sen sanomaa sotkemalla sanaan omia yhteyteen kuulumattomia ajatuksiasi – juuri sillä – yrität tehdä tyhjäksi Jumalan sanan väkevää voimaa.

    • Ari

      Edelleenkin toistan sen että minä kerron miten nuo Raamatun tapaukset menivät arkirealistisessa todellisuudessa.

      Sinä puolestasi lisäilet noihin raamatunlauseisiisi milloin miltäkin vuosisadalta peräisin olevia mielettömiä seli seli selityksiä, joiden koko aatehistoriallinen yhteys kuuluu aivan toisille vuosisadoille, kuin miten elämä sujui Raamatussa kerrottuna aikana.

      Jos esittäisit noita mielikuviasi vain omina uskon sovellutuksinasi oman elämäsi tapahtumiin, niin siinä ei olisi mitään pahaa, mutta kun markkinoit noita päiväuniasi muka kirjaimellisina raamatuntulkintoina, niin silloin on aihetta huomauttaa, etteivät nuo sinu äärettömän itsekeskeisesti yksilötason mukaisesti tulkitsemasi raamatunkohdat itsessään millään muotoa heijasta sinun oman muunnelmasi mukaisesti muotoilemiasi 1880 -luvulla maahamme tulleen individualismin ideaaleja, että mukama yksilö voisi itse ratkaista kaikki elämänsä kysymykset ilman, että on tarpeen huomioida ympärillään olevan yhteiskunnan vaikutusta elämän ratkaisuihin ja kohtaloihin. Amerikkalaisessa hengellisessä elämässä ihmisen omaan ratkaisuun perustuva uskonkäsitys keksittiin vasta noin 1840 tienoilla, kun Finney hylkäsi aikaisemman hengellisen yhteisönsä kaksikertaisen predestinaatio-opin, eli siis sen että Jumala on ennalta määrännyt toiset taivaaseen ja toiset helvettiin.

  2. Matias, Ari ja te muut. On valitettavasti niin, että aikamme kirkko on tässä kasteasiassakin jakautunut täysin päinvastaisiin näkemyksiin. Aina Uuden testamentin kastetekstien kieliopillisia erittelyjä ja kirkkoisien tulkintaa myöten. Ja tämä koskee niin oppineita, itseoppineita kuin ns. tavallisia kristittyjä, jotka ovat usein ymmällään.

    Matias, olen edelleenkin sitä mieltä, että Sinun kannattaisi ”panna leiviskäsi käyttöön” tässä kasteasiassa ja kirjoittaa kunnon kirja kasteesta ja lapsikasteesta alkukielten ja kulttuurihistorian osaamisesi vuoksi. Sille olisi juuri nyt tilausta.

    Ari, kun luen Sinun kommenttejasi tästä kasteasiasta, niin olen sitä mieltä, että kirjoitat välillä aikamoisen suuttumuksen ja vihan vallassa. Minusta silloin on hyvä miettiä, mikä saa Sinut kerta toisensa jälkeen kirjoittelemaan äkkivääriä näkemyksiä tässä kasteasiassa.

    Hyvää adventin aikaa teille kummallekin🔥🔥

    • Marko Sjöblom toteat minulle:””Minusta silloin on hyvä miettiä, mikä saa Sinut kerta toisensa jälkeen kirjoittelemaan äkkivääriä näkemyksiä tässä kasteasiassa.””

      Ensin tuot esille toiveesi:””Matias, olen edelleenkin sitä mieltä, että Sinun kannattaisi ”panna leiviskäsi käyttöön” tässä kasteasiassa ja kirjoittaa kunnon kirja kasteesta ja lapsikasteesta alkukielten ja kulttuurihistorian osaamisesi vuoksi. Sille olisi juuri nyt tilausta.””

      Ilmeisesti olet perehtynyt tähän minun ja Matias Roton väliseen kaste ”keskusteluun”, no nyt pidät minun kaste näkemystä ”äkkivääränä” (mitähän tuolla todella tarkoitatkaan?), siis mitä mieltä olet Roton selityksestä Pietarin helluntai puheen osasta eli:

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

      Siis kun Roto liittää tuohon lapsikasteen eli jostain on keksinyt/uskonut valheen että kaste vauvana sisältää parannuksen teon, siis yhdytkö tuohon väitteeseen vai pidätkö sitä(kin) äkkivääränä?

      Ymmärrän kyllä ”hyökkäyksesi” minua kohtaan eli tuot esille että olisin vihan tai suuttumuksen vallassa, kyllähän silloin kun itse ei kykene olemaan rehellinen omalle asialleen, niin kääntää asian toisinpäin eli toinen onkin se joka toimii muusta kuin rakkaudesta käsin, mietippä miten fariseukset ja kirjanoppineet kohtasivat Jeesuksen, entäpä vaikka Jeesus sanoikin toisinaan äille kovasti niin oliko sanojen takana rakkaus vaiko viha?

      Ymmärrän teitä ”kirjanoppineita” (Matias Roto ja Marko Sjöblom) kuinka olette varmasti toimineet luterilaisen uskon mukaan ”fariseuksina” eli kaikkien oppien mukaan, kuvittelette ette voi olla väärässä, niinkuin Paavalikin ennen kääntymystään, mutta jokaisen ihmisen tulee nöyrtyä Jeesuksen edessä tunnustamaan olevansa täydellisesti väärässä jopa synteihinsä kuolleeksi asti ja tarvitsevansa Jeesusta parantamaan.

    • Ari

      Toisin kuin kuvittelet, niin aidon kristillisen kääntymyksen hedelmänä on se, että yhteiskunnasta irrallaan ollut pääsee takaisin yhteiskunnan yhteyteen. Näin kävi mm verovuokraajan, ”publikaani”, Sakkeuksen Jerikossa. Veronvuokraajat maksoivat roomalaisille jonkun kaupungin verot etukäteen ja saivat sitten oikeuden itse kerätä tuon kaupungin verot ja tullit. Kääntymyksensä jälkeen Sakkeus toimi yhteen aikaan Pietarin reissukaverina tämän saarnamatkoilla. Sen jälkeen hän asettui Kesareaan, jossa hänestä tuli Kesarean ensimmäinen piispa. Kesarean toisena piispana toimi roomalainen upseeri, ”sadanpäämies” Kornelius. Hänenkin elämäänsä koko hänen talonväkensä yhteiskääntymyksessä eli koko perheen ja talousväkensä yhteiskasteessa tuo kääntymys sai aikaan sellaisen muutoksen hänen elämässään, että hänet valittiin Sakkeuksen seuraajaksi Kesarean piispaksi.

      Luovu siis kadonneen lampaan kohtaloon ajavasta eksytyksen hengestä ja anna suuren piispan eli kaitsijan Jeesuksen vetää sinut takaisin Jumalan kansaan eli siis Jeesuksen vertauksen mukaisesti yhteiseen laumaan.

    • Ari hyvä. Parannus kuuluu kasteeseen. Sekä ennen kastetta että kasteen jälkeen. Vaikka opetamme kasteessa tapahtuvaa uudestisyntymistä, vastasyntyneet tapaavat yleensä kasvaa. Näin myös uskonelämässä. Lasten osalta voimme valita kahdesta vaihtoehdosta: (a) pieni lapsi tekee Jumalan Pyhän Hengen vaikutuksesta parannuksen sellaisella tavalla kuin lapsi tekee. (b) Parannuksenteko koskee erityisesti vähän varttuneempia lapsia, nuoria ja aikuisia. Molempia käsityksiä löytyy vaikka en nyt muista nimiä. Parannus ei ole vain kristityksi kääntymistä vaan myös jatkuvaa, oikeastaan joka päivä toistuvaa kääntymistä: kuolemista synnille ja elämistä Kristukselle.

  3. Matias Roto toteat minulle:””Sinä puolestasi lisäilet noihin raamatunlauseisiisi milloin miltäkin vuosisadalta peräisin olevia mielettömiä seli seli selityksiä, joiden koko aatehistoriallinen yhteys kuuluu aivan toisille vuosisadoille, kuin miten elämä sujui Raamatussa kerrottuna aikana.””

    Selitäppä nyt mitä parannus tarkoitti Jeesuksen aikaan ja mitä se tarkoittaa tänäpäivänä?

    Minulle parannus on kääntymistä pois pahoilta teiltä seuraamaan Jeesusta, tämä oli silloin kun Jeesus eli ja on myös nyt, ei se ole muuttunut, eihän?

    Matt. 11:21
    ”Voi sinua, Korasin! Voi sinua, Beetsaida! Sillä jos ne voimalliset teot, jotka ovat tapahtuneet teissä, olisivat tapahtuneet Tyyrossa ja Siidonissa, niin nämä jo aikaa sitten olisivat säkissä ja tuhassa tehneet parannuksen.

    • Ari

      Huomaatko että siteeraamasi raamatunkohta puhuu sinun omaa individualistista ajattelutapaasi vastaan.

      Siinähän puhutaan Korahin kaupungista, Beetsaidan kaupungista, Tyyron kaupungista ja Siidonin kaupungista.

      Edelleen siinä puhutaan siitä että nämä kaupungit jättivät parannuksen tekemättä.

      Raamattu on johdonmukainen itsensä kanssa. Joonan saarna Ninivessä koski myös kokonaista kaupunkia. Koko kaupunki katui pahuuttaan. Niin myös koko kaupunki sai armahduksen. Joona pahastui tästä kokonaisen suurkaupungin kääntymisestä Jumalan puoleen. Niinpä Jumalan piti opettaa profeettaa ja näyttää, että parannuksen toteuttaminen koskee kokonaisia kaupunkeja.

      Joona:

      4:11 Enkö siis minä armahtaisi Niiniveä, sitä suurta kaupunkia, jossa on enemmän kuin sata kaksikymmentä tuhatta ihmistä, jotka eivät vielä tiedä, kumpi käsi on oikea, kumpi vasen, niin myös paljon eläimiä?”

    • Et sitten vastaa kysymykseen, ”keskustelu” kanssasi on juurikin ”hyvää päivää kirvesvartta” tyyliä, et vastaa kiperiin kysymyksiin kun ne paljastavat valheesi.

    • Ari

      Paljastin juuri sen virheen, mikä sinun paikoilleen juuttuneeseen oppiisii on luutunut, kuvitelmaasi yksilökeskeisestä ja omaan napaan tuijottavasta uskonnollisuudestasi.

      Lutherhan sanoo omaan itseensä käpertyneestä asenteesta, että se on synnin seurausta.

    • Matias Roto sanoppa nyt miten ihmeessä kokonainen kaupunki sitten tekee parannuksen, riittääkö puolet asukkaista vai 70 % vai pitääkö olla täydet 100%?

      Meinaatko todella että Jeesus kutsuu kokonaisia kaupunkeja parannukseen, entäpä kun vain yksi haluaa tehdä ja muut eivät, entäpä jos elääkin maakunnassa?

      Miksi vauvoja edes kastetaan kun kerran koko kaupunki tulee kastaa? Entä nykyisin kun kerran helsingissä alkaa olla ettei puolia vauvoista kasteta?

    • Ari

      Yhteisöllisyys on toiminnan luonnollinen ympäristö. Jokainen yksilö toimii yhteisön jäsenenä. On siis omalta osaltaan tehtävä se minkä voi oman yhteisönsä parantamiseksi.

      Sitten Lootin elämä osoittaa, miten vanhurskauden saarnaaja joutuu jättämään oman sosiaalisen yhteisönsä, mutta Loot tekee sen vasta silloin kun Jumalan aika on koittanut, ei ennen.

      2.Pietarin kirje:

      2:7 Kuitenkin hän pelasti hurskaan Lootin, jota rietasten vaellus irstaudessa vaivasi;

      2:8 sillä asuessaan heidän keskuudessansa tuo hurskas mies kiusaantui hurskaassa sielussaan joka päivä heidän pahain tekojensa tähden, joita hänen täytyi nähdä ja kuulla.

    • Matias Roto kuinka sitten Luther otti ja läksi omasta yhteisöstään?

      Ei nää sun selitykset vakuuta, kuinka ihmeessä keksitkin näitä ihmeellisyyksiä?

      Kuinka toimit lähetyskentällä kun koko kaupunki ei kääntynyt, mitä selitit niille jotka olisivat halunneet tehdä parannuksen mutta kun koko kaupunki ei niin nämäkin jäivät ulkopuolelle?

      Puhun nyt sananlaskun mukaisesti:

      Sananl. 26:5
      Vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan, ettei hän itseänsä viisaana pitäisi.

    • Ari

      1)

      Mistä kuvittelet että Luther lähti yhteisöstään. Miksi olet moisten harhojen vallassa. Eihän hän missään vaiheessa lähtenyt pois kirkon yhteydestä, vaan päin vastoin koko ajan pyrki nimenomaan kirkon keskeistä sanomaa kohti. Jälleen kerran paljastat harhaopettajien eksytysten saaneen sinut valtoihinsa, kun koko historiankäsityksesi on päälaellaan täyttä potaskaa.

      Esimerkiksi pannessaan Raamatun kaiken opin perustaksi, teki hän tämän siksi että juuri tämän opin hän oli saanut katolisen kirkon perinteestä.

      Panen tähän katkelman tunnustuskirjojemme esipuheesta, jotta jos mahdollista lopulta, kymmeniä jollei satoja kertoja sinulle toistettuani alkaisit ymmärtämään tehdä parannusta historian vääristelyistäsi.

      Augsburgin tunnustus

      Sitten on myös tarkoituksena, että molempien osapuolten mielipiteet ja näkökannat tässä uskonasiassa tulisivat kuulluiksi, ymmärretyiksi ja punnituiksi keskinäisessä rakkaudessa, lempeydessä ja ystävyydessä, jotta näissä asioissa – — — saataisiin aikaan yksinkertainen ja totuudellinen ratkaisu ja kristillinen sovinto, niin että meidän keskuudessamme tulevaisuudessa yksi ja sama, aito ja tosi uskonnon muoto saisi olla käytössä ja harjoituksessa. Toivomme on, että niin kuin me elämme ja taistelemme yhden ainoan Kristuksen alaisina, me voisimme myös elää yhdessä ja yksimielisinä yhdessä ainoassa kristillisessä kirkossa.

      2) Miksi muutat yhteisöllisen toiminnan, ikään kuin se olisi ollut vain minun varassani. Yhteisöllisen toiminnan koko painopiste on siinä, että hommaa tehdään yhdessä.

      Tämä yhdessä tekeminen näkyi mm siinä, että useinkin matkoille mukaani tuli autokuormallinen paikallista väkeä. Ei aina, mutta monesti.

      Kaiken maailman sooloilun vastakohdaksi esimerkiksi yksi kaupunki pyysi minua perustamaan sinne luterilaisen seurakunnan. En kuitenkaan saanut sinne lähellä olleen rovastikunnan väkeä mukaan. En siis edes aloittanut tuossa kaupungissa, koska missään vaiheessa en suostunut perustamaan sellaisia yhteisöjä, jotka olisivat olleet yksistään lähetyksen työntekijöitten varassa. Vain sellaisiin paikkoihin perustimme uusia seurakuntia, jotka olivat alusta asti toisten seurakuntien kanssa yhteistoiminnassa.

      Seurakuntia syntyi muutama kymmenen. Kun menin Kameruniin, niin Eteläisessä hiippakunnasa oli 12 seurakunttaa. Kun lähdin sieltä niin yksistään Eteteläisen hiippakunnan yhdessä ainoassa rovastikunnassa Doualan rovastikunnassa oli 20 seurakuntaa.

      3) Muista että halu parannukseen ei koskaan lähde ihmisestä itsestään. Ihmisestä itsestään lähtee vain pyrkimys Jumalaa pakoon meno.

      Vain sanan ja sakramenttien välityksellä kirkon julistuksen kautta ihminen saa kutsun Jumalan valtakuntaan. Kun sanaa ja sakramentteja jaetaan, niin juuri niiden välityksellä Pyhä Henki kutsuu ihmisiä parannukseen eli siis pyhän kasteen välityksellä liittymään Kristuksen ja hänen kirkkonsa yhteyteen.

      Augsburgin tunnustus sanoo tämän selvästi

      V Kirkon virka

      Jotta saisimme tämän uskon, on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka. Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee. Toisin sanoen Jumala vanhurskauttaa Kristuksen tähden eikä meidän ansiomme tähden ne, jotka uskovat, että heidän Kristuksen tähden otetaan armoon, jotta me uskon kautta (Gal. 3:14) saisimme luvatun Hengen (Gal. 3).

      Seurakuntamme tuomitsevat kasteenuusijat ja muut, jotka katsovat, että Pyhä Henki tulee ihmisiin ilman ulkonaisen sanan välitystä heidän omien valmistelujensa ja tekojensa avulla.

      4) Viittaamasi Sananlaskujen kohdan takia olenkin kehottanut sinua hankkimaan viisautta, jotta voisit päästä vapaaksi tyhmien harhaoppien vallasta.

      Hanki viisautta, kehotetaan Sananlaskujen kirjassa.

      5) Koko asenteesi on tasan tarkkaan 180 astetta väärään suuntaan asetettu, niin kauan kuin taistelet yhteistä kristikuntaa vastaan. Yksinään ei puun oksa elä, ei myöskään kirkosta eron takia Kristus -puusta erilleen joutunut voi elää.

      Kuvittelet toimivasi Pyhän Hengen johdatuksessa. Voimme kuitenkin todeta, että jos niin tekisit, niin olisit jo aikoja sitten ilomielin liittynyt kirkkoon ja toiminut toisten kanssa yhteistyössä muidenkin saattamiseksi yhteisen kirkon yhteyteen.

      Illalla 8.12.2022 pidin esitelmän, jossa käsittelin kaikkia seitsemää koko kirkon yhteistä kirkolliskokousta.

      Panenpa tähän Nikean tunnustuksen kolmannen kohdan jotta näkisit, mikä asema yhteisellä kirkolla on PYHÄN HENGEN TYÖVÄLINEENÄ.

      Väliotsikot minun

      KUKA HÄN ON?

      Uskomme Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä ja Pojasta ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta.

      MINKÄ VÄLITYKSELLÄ HÄN TOIMII?

      Uskomme yhden, pyhän, yleisen ja apostolisen kirkon. Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,

      MIHIN HÄNEN TYÖNSÄ JOHTAA?

      odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.

  4. Paavali puhuu viisaudesta seuraavasti:

    17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
    18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
    19 Onhan kirjoitettu: ”Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi”.
    20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
    21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
    22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
    23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
    24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
    25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
    26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
    27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
    28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
    29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.
    30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
    31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: ”Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra”.(1.Kor.1)

    • Ari

      Toisin kuin kuvittelet, niin juuri tässä kohtaa Paavali osoittaa klassisen kulttuurin puhetaidon opetuksen erinomaisen tuloksen käyttäessään retoriikan oppikirjojen upeaa keinoa kuulijoitten tarkkaavaisuuden keskittämiseksi esityksen keskeiseen polttopisteeseen.

      Tyylitaidon mestari kertoo tässä:Älkää kiinnittäkö huomiota erinomaiseen kielenkäyttööni ja huippukoulutettuun muotoiluuni, vaan kiinnittäkää koko huomionne ja mielenkiintonne Jumalan ylivoimaiseen voimaan ja viisauteen, joka on tullut esille Jeesuksessa Kristuksessa:

      24 — Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus. 25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset. —

      Jumalan edessä. 30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,

      Joten Ari

      Älä ihmeessä kerskaa mistään muusta kuin Kristuksesta ja vain hänen armostaan antamastaan vanhurskaudesta. Kun turvaat Kristuksen vanhurskauteen, niin silloin sinulla on varaa jättää kaikki turhat oman vanhurskauttamisen paineet syrjään ja keskittää kaiken toivosi panemisen vain ja ainoastaan Kristuksen lahjaksi antamaan vanhurskauteen.

    • Matias Roto olenko kertaakaan kerskunut omalla viisaudellani, Jeesus on ainoa jota ylennän eli Hänen sanaansa, toisin kuin joku toinen täällä kehuu olevansa niin lukenut että on miljoonia kirjoja ja osaa tuhanella kielellä lukea.

      Mietippä kuinka kävi Jeesuksen, kuinka kävi Pietarin, kuinka kävi Paavalin jne…, eivätkö he puhuneet totuutta ja evankeliumia ja kuitenkin heitä ei lopulta kuultu vaan, niin kuinka heidän kävi tämän maailman viisaitten toimesta?

    • Ari

      Alati kerskut omalla hurskaudellasi. Kuinka usein oletkaan tuominnut toisia uskovia muka parannusta tekemättömiksi, etkä ole tajunnut toistenkin kokeneen Jumalan suuria tekoja, vaikkakaan eivät ole niistä erikseen maininneet, vaan mieluummin pitäytyneet Jumalan sanan terveellisessä opetuksessa.

      Paavalikin puhui enemmän kielillä kuin lukemattomat muut, mutta piti kuitenkin parempana puhua muutama sana selvällä ymmärrettävällä kielellä. Hän halusi täten rakentaa kirkon yhteyttä oman edun tavoittelun sijaan. Juutalaisen rabbin ihanteen mukaisesti hän halusi itse elättää itsensä teltantekemisellään. Näin hän kulttuuritaustaltaan hellenistijuutalaisena toteutti elämässään kummankin kultturin parhaita ihanteita ja pystyi näin omassa elämässään olemaan juutalaiselle juutalainen ja kreikkalaiselle kreikkalainen ja juuri tällaisena kahden kulttuurin mestarina pitämään Kristuksen evankeliumin kaiken toimintansa keskipisteenä.

      Roomalaiskirjeessään hän erinomaisella taidolla vetää sekä juutalaiset että ei-juutalaiset yhteiseen messuun yhteistä jumalanpalvelusta viettämään yhteisen liturgian osallisuudessa. Näin hän erinomaisella taidolla antoi yhteisen rintaman tukea apostoli Pietarille, joka samoihin aikoihin oli siirtymässä Syyrian Antiokian piispan virasta eli Antiokian ensimmäisen patriarkan virasta Rooman piispaksi eli ensimmäiseksi Rooman paaviksi. Näiden kahden voimallisen apostolin palvelusten ansiosta Rooman seurakunta melkoisen nopeasti pääsi sopuun ja kasvoi merkittäväksi evankeliumin keskukseksi.

      Tämä Rooman keskeinen asema tulee esille Luukkaan kaksoisteoksessa. Evankeliumissa evankeliumi lähtee Galileasta ja päätyy juutalaisten keskukseen Jerusalemiin, Apostolien teoissa evankelimi lähtee Jerusalemista ja pääyy imperiumin, ”koko maailman”, keskukseen Roomaan. Kyseessä siis on YHTEISEN ja maailmanlaajuisen uskon eteenpäin meneminen.

      Joten liity sinäkin aisan yli potkimisesta yhteiseen rintamaan evankeliumin eteenpäin vievän kirkon yhteydessä.

  5. Mikä kuvaa hyvin ihmisen omaa ”viisautta ja ymmärrystä” kyetä seuraamaan Jeesusta on juuri evankeliumin lopun tapahtumat, siis kun Jeesus vangittiin ja vietiin ristiinnaulittavaksi.

    Evankeliumissa on selkeä kutsu, Jumala kutsuu ihmistä, mihin, seuraamaan jeesusta, näin tapahtui myös opetuslapsille ja samaa kutsua Jeesus julisti sanoen ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”.

    Mielenkiintoisena sivuhuomiona on että niin Johannes kastaja ja Jeesus (tai Hänen opetuslapsensa) kastoivat niin monia kun nämä tunnustivat syntinsä, mutta opetuslasten kasteita ei mainita.

    Sitten tuleekin huomio kuinka monta todella seurasi Jeesusta loppuun asti, siis opetuslapset olivat kolme vuotta seuranneet Jeesusta todella eli elivät Hänen kanssaan koko tuon ajan, mutta kun Jeesus vangittiin niin heistä(kään) ei yksikään seurannut Jeesusta siitä eteenpäin vaan he pakenivat, miksi?

    Nyt tuleekin kysymys mitä piti tapahtuman että syntyi todellisia Jeesuksen seuraajia?

    • Ari

      Kiitos puheenvuorostasi

      Ensinnäkin

      Matteuksen evankeliumi sanoo selvästi mitä pitää tapahtua, että ihmisestä tulee Jeesuksen opetuslapsi.

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

      Ei siis tarvitse muuta kuin uskoa tähän JUMALAN SANAAN,

      kuten Markuksen evankeliumissa sanotaan

      Markuksen evankeliumi:

      16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

      Jeesuksen seuraaminen on sitä, että otetaan kasteessa saatu Jumalan lapseus todesta panemalla sen varaan elämänsä perusluottamus eli siis panna turvansa Jumalaan.

      Toiseksi

      Älä vikoile opetuslapsia:
      älä Jeesuksen ajan, älä eri historian aikakausien eläkä meidän aikamme opetuslapsia. Sellaisesta ei ole mitään hyötyä. Vain Jumala on Jumala, mutta ihminen on vajavainen, Toteaahan Jeesus Siirakkin että ihmiset ovat maata ja tuhkaan eli ”tomua ja tuhkaa”, kuten yllä kirjoitan blogissani.

      Kaikki ihmiset ovat syntisiä, myös uskovat, mutta erotuksena epäuskoisista uskovat ovat ARMAHDETTUJA syntisiä.
      Paavali sanoo, että kaikki ovat syntiä tehneet. Saman sanoo Jeesus Siirak, joka toteaa että kirkkauden huipentuma aurinkokin menettää voimansa Jumalan kirkkauden rinnalla ja Jumalan täydellisyyteen verrattuna auringon valokin on vain katoavaista, kuinka paljon enemmän ihmisen elämä on vajavaista ja kuinka paljon ihmiset tekevätkään syntiä. Ihmiset hautovat pahoja ajatuksia. Kuten ylle asettamassani Sirakin kirjan kohdassa sanoo ihmisen synnistä, että ihmiset vain mielessään hautovat pahoja ajatuksia.

      ”Mikään ei loista aurinkoa kirkkaammin, mutta sekin pimentyy, ja ihminen, joka on lihaa ja verta, hautoo pahoja ajatuksia.”

    • Ari

      Jottei kenellekään tulisi vääriä mielikuvia, niin voin todeta että Jeesuksen vangitsemisen yhteydessä tapahtunut opetuslasten vaikeneminen oli vain heidän pakoaan. He ajattelivat suojautua mahdolliselta vangitsemiseltaan.

      Mutta on tärkeää huomata, että Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen Juudas Iskariotia lukuunottamatta K A I K K I apostolit toimivat rohkeina Jeesuksen evankeliumin julistajina. Johannes Teologia lukuunottamatta kaikki saivat marttyyrikuoleman.
      He olivat niin rohkeita evankeliumin julistajia, että he säilyttivät uskonsa aina marttyyrikuolemaan asti.

      Vanhan perimätiedon mukaan luonnollisen kuoleman noin vuonna 104 saanut Johannes Teologi oli Salomen ja Sebedeuksen poika. Elämänsä lopussa hän toimi Efeson piispana. Salome puolestaan oli Joosef Kihlaajan tytär. Apostolin äiti siis oli Jeesuksen sosiologinen isosisko. Kuningas Daavidin jälkeläinen Joosef Kihlaaja oli Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian aviomies. Ensimmäisestä avioliitostaan hänellä oli neljä poikaa, Jaakob, Joosef, Juuda ja Simeon ja kolme tytärtä, Ester, Martta ja Salome, josta tuli Sebedeuksen vaimo ja apostolien Jaakobin ja Johanneksen äiti. Näistä puolestaan Jaakob Vanhurskas, Joosef Kihlaajan vanhin poika, vanhempi kuin Neitsyt Maria, oli Jerusalemin ensimmäinen piispa. Hänkin suuresta arvostuksestaan huolimatta sai väkivaltaisen kuoleman, kun elettiin aikaa juuri ennen juutalaissodan puhkeamista ja kansa oli hyvin levottomassa tilassa.

  6. Matias Roto toteat minulle:””Älä vikoile opetuslapsia: älä Jeesuksen ajan, älä eri historian aikakausien eläkä meidän aikamme opetuslapsia. Sellaisesta ei ole mitään hyötyä. Vain Jumala on Jumala, mutta ihminen on vajavainen, Toteaahan Jeesus Siirakkin että ihmiset ovat maata ja tuhkaan eli ”tomua ja tuhkaa”, kuten yllä kirjoitan blogissani.””

    Tuossa tuot esiin kääntymättömyytesi eli et ymmärrä mitä eroa on uudestisyntyneellä ja syntymättömällä, Pyhä Henki, siis vasta saatuaan Pyhän Hengen olivat opetuslapset kykeneviä seuraamaan Jeesusta, tämä edellytti nöyrtymistä, mistä Pietari on hyvä esimerkki kuinka hän itki katkerasti ymmärrettyään mitä oli tehnyt.

    Lausahduksesi:””Kaikki ihmiset ovat syntisiä, myös uskovat, mutta erotuksena epäuskoisista uskovat ovat ARMAHDETTUJA syntisiä””(Matias Roto) todistaa juuri ettet kunnioita sitä lahjaa jonka Jumala antaa nöyrille eli ensin armon ja sitten Pyhän Hengen, Jumalan voiman ja rakkauden.

    2. Piet. 1:3
    Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,

    1. Joh. 2:5
    Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.

    • Ari

      Turhaa hölötystä on väitteesi siitä, että muka olisin kääntymätön. Olen saanut uudestisyntymisen jo ennen kuin sinä olit vielä edes vanhempiesi suunnitelmissa.

      Olen saanut uudestisyntymisen pesun eli pyhä kasteen jo 23.4.1944. Tämä on Raamatun sana uudestisyntymästä: Kaste antaa uudestisyntymän ja Pyhän Hengen lahjan (Ap.t. 2:38-39) eli siis Pyhän Hengen uudeksiluovan uudistuksen (Tiit. 3:5). Kuvitelmasi, että olisi olemassa joku muu tapa saada uudestisyntymä on epäraamatullinen.

      Panenpa tähän hakukoneen tuloksen kirjainyhdistelmälle ” uudestisyntym ” joka mahdollistaa sekä ”uudestisyntymän” että ”uudestisyntymisen” kaikki kielioppimuodot.

      Jospa nyt kerrankin katsoisit mitä tässä saatiin tulokseksi ja ota ihan tosissasi opiksesi se, mitä silmäsi lukee ja mitä Raamattu asiasta sanoo.

      https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=uudestisyntym&kaannos=fi-38&kirjat=kr

      Tämän verran Raamatun sanasta.

      Sitten aivan arkirealistista historian todellisuutta. Näissä keskusteluissa esittämäsi kuvitelma anabaptistisesta kastekäsityksestä toimitettiin vasta 20.1.1525. Ei koskaan ennen koko maailmanhistorian aikana. Silloinkin se tehtiin protestina yhdelle Zürichin kaupungin raadin päätökselle. Anabaptistisen opin teoreettinen oppi keksittiin vasta vuosina 1525 – 1527 Balthasar Hubmeier kirjoitti muutaman kirjasen. Entisenä yliopistomiehenä hän halusi kirjoittaa opillisen perustan sille, mitä tuli tehtyä. Toki hänet oli erotettu yliopistohommista jo 1518, kun häntä juutalaisvastaisen kansannousun nostattamisen takia oli Augsburgin valtiopäivien 1518 päätöksellä varoitettu niin vakavasti, että hänet erotettiin Ingolstadtin yliopiston vararehtorin virasta. Vasta tuosta ajasta lähtien on yleensä ollut olemassa sellaisia ajatuksia, joita sinä olet sokeasti seurannut tietämättä käsitystesi keksijän nimeä tai sinulle ujutettujen käsitysten todellista syntyaikaa ja synnyinseutuja.

    • ”vasta saatuaan Pyhän Hengen olivat opetuslapset kykeneviä seuraamaan Jeesusta, tämä edellytti nöyrtymistä, mistä Pietari on hyvä esimerkki kuinka hän itki katkerasti ymmärrettyään mitä oli tehnyt.”

      Eikö Pietari seurannut Jeesusta ennen helluntaita Ari?

      ”todistaa juuri ettet kunnioita sitä lahjaa jonka Jumala antaa nöyrille eli ensin armon ja sitten Pyhän Hengen, Jumalan voiman ja rakkauden.”

      Ari, kehtaat väittää, ettei Matias arvosta Jumalan lahjoja, joita on Jumalan armosta saanut! Matias ylistää Jumalan tekoja Kristuksessa. Sinä kehut omaa parannuksen tekemistä.

    • Kari paukkunen enhän olekkaan kieltänyt etteikö Pietari olisi seurannut Jeesusta mutta kun Jeesus pidätettiin niin Pietari pakeni, siis seurasiko hän Jeesusta jopa kuolemaan asti niinkuin uhosi, ei. Siis lihallisesti Pietari kyllä uhosi seuraavansa Jeesusta kuolemaan asti eikä uskonut Jeesuksen sanoja että tulee kieltämään Jeesuksen, siis vasta kun hän sai Pyhän Hengen oli hän kykenevä seuraamaan Jeesusta jopa kuolemaan asti.

      Mitä Matias Roto tuo esille, ettäkö Jumalan lapset lisivat syntisiä eli erossa Jumalasta eläviä, hän kieltää Jumalan voiman eikä tunne kirjoituksia, mikä on ymmärrettävää sillä Jumala salaa evankeliumin juuri ”viisailta ja ymmärtäväisiltä” jotka omalla viisaudellaan yrittävät ymmärtää evankeliumia eivätkä ole saaneet Jumalan voimaa, Pyhää Henkeä.

    • Ari, mitä sinä nyt taas sekoilet. Oletko lukenut kirkon historiaa, vai esitätkö tahalla tyhmää pelleä? Mieti sitä.

    • Ari

      Jälleen kerrat erehdyt uskonopin alkeita myöden.

      Lauseesi ”, ettäkö Jumalan lapset lisivat syntisiä eli erossa Jumalasta eläviä, ” menee yhtä paljon hutiin kuin väittäisit, ettei hevosella voi olla kavioita, koska joissakin kuvissa hevosella on siivet selässä.

      Raamattu sanoo, että kaikki ovat syntisiä. Vasta ikuisuudessa, missä Perkele ja kuolema ovat ulos suljettuja ihminen pääsee vapaaksi syntisestä olemuksestaan.

      Roomalaiskirje:

      3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

      3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.

      3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

      5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet

      Ihmisen lankeemus on niin suuri ettei yksikään ihminen voi omassa voimassaan voittaa syntiään, ei yhden yksikään. Vain ja ainoastaan Jumalan armo ja laupeus voivat ihmisen auttaa.

      Sirakin kirjassakin puhutaan Jumalan laupeudesta ja armahtamisesta puhutaan sama elämän todellisuus meistä ihmisitä. Ihmiselle on mahdotonta vapautua omasta syntisyydestään, niinpä ihminen on kuolevainen. Jumala sen tekee. Hän antaa täyden armahduksen. Siksi me saamme syntien anteeksiannon ja pääsemme iankaikkiseen elämään.

      Kuinka suuri onkaan Herran laupeus, kuinka anteliaasti hän armahtaa ne, jotka palaavat hänen luokseen! Samaan ei ihminen yllä, koska hän on kuolevainen.

      Joten kieltäessäsi KAIKKIEN ihmisten syntisyyden, kiellät Raamatun sanan ja sen tehdessäsi kiellät Raamatun olevan Totuuden Hengen eli siis Pyhän Hengen sanaa.

      Ota siis todesta se, että tämän kaikkia koskevan syntisyyden tähden, kaikki tarvitsevat Kristuksen lahjaksi antaman vanhurskauden, joka annetaan ilman meidän omia ansioitamme, yksistään armosta eli siis yksistään armosta ei teoista.

      Tähän Kristuksen armoon perustavat eli siis uskossa elävät Jumalan lapset elävät Jumalan yhteydessä. Kun kaikki on yksistään Kristuksen varassa, niin silloin ei mikään mahti maailmankaikkeudessa voi riistää meitä Jumalan yhteydestä. Kristushan on tullut tekemään tyhjäksi Perkeleen teot.

      Johanneksen evankeliumi:

      6:37 Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.

    • Matias Roto olisi nyt hyvä jos selittäisit mitä sytinen merkitsee?

      Minä ymmärrän sen juutalaisten kautta että kun juutalainen teki syntiä oli hän syntinen ja näin erossa Jumalasta, siis synti erottti Jumalasta. Eihän parannusta tarvinnut kenenkään tehdä ellei ole syntiä tehnyt ja näin joutunut ulkopuolelle.

    • Ari

      Etkö todellakaan tajua, ettei meidän tarvitse itse pingottaa elämässämme pelastuaksemme, vaan saamme heittää kaikki murheemme Vapahtajamme päälle. Hän pitää meistä huolen.

      Niinpä meidänkään ei ole tarpeen kiivailla toisia uskovia vastaan vaan yhteisessä kirkossa elää todeksi yhteisen armoahduksen Vapahtajamme suuressa hyvyydessä.
      Jätä siis mieletön Jeesukseen uskovaisten tuomitseminen ja liity sinäkin armosta elävien joukkoon, pelastettujen joukkoon, taivaaseen matkalla olevien ja iki-iloom menijöitten joukkoon.

      Koska hän on ensiksi rakastanut meitä niin rakastakaamme mekin toinen toistamme.

    • Matias Roto kiitos vastauksestasi eli kirveen varresta, sinulta ei saa kysymyksiin vastauksia vaan käännät aina asian etten minä tiedä.

      Siis kysyn nyt helpon kysymyksen eli onko uskovalla voima voittaa kaikki kiusaukset? Vastaisitko kyllä tai ei?

    • Ari

      Jos tekstisi on asiatiedoiltaan sellaisia puutteita osoittava, että koevastauksissa niistä voisi antaa vain nelosen, niin entisenä opettajana minun tehtäväni on osoittaa sinulle oikea tie totuutta kohti.

      Ei saaristossakaan luotsin tarvitse tuntea kaikkia kareja, mitä meressä on, vaan ohjata laivat kulkemaan oikeaa väylää pitkin.

      Samaa yritän minäkin. Yritän opettaa sinua ymmärtämään Raamatun sanan totuutta niin, että luovut harhaopeista ja vääristä väylän ulkopuolella olevista salakarikoista, joissa voi kolhia veneensä pahanpäiväisesti, kuten kävi erään kunnan eräälle toimikunnalle, joka kuvitteli voivansa oikaista eräiden saarien välistä ja saivat odotella luodolla tuntikausia ennen kuin apu ehti paikalle.

    • ”Onko uskovalla voima voittaa kaikki kiusaukset?” Minkälaisia asioita pidät kiusauksina? Paheista vapautuneella on kiusaus esiintyä muita hyveellisempänä ja tästä asemasta käsin arvostella niitä, joita pitää itseään huonompina. Tämän tyyppiset kiusaukset on myös voitettava. Oletko itse aina siinä onnistunut, Ari Pasanen?

    • Ari

      Kirjoitat: ” Eihän parannusta tarvinnut kenenkään tehdä ellei ole syntiä tehnyt ja näin joutunut ulkopuolelle.”

      Selvästi näkyy ettet ymmärrä, mitä synti tarkoittaa. Jo sikiämisen hetkestä alkaen jokainen ihminen on synnin alainen. Jopa niin hurskas ihminen kuin psalmin 51 kirjoittaja.

      Psalmit:

      51:7 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

      Joten jo pienenä lapsena ihminen tarvitsee kasteen antaman parannuksen. ” — parannuKSEN kasteen syntien anteeksiantamiSEKSI. —”

      Markuksen evankeliumi:

      1:4 niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi.

      Miksi annat viettelevien henkien houkutella sinua sokeaksi. Olet sulkenut silmäsi ja mielesi Raamatun sanalle, että KASTE ANTAA PARANNUKSEN.

    • Katselimme 10.12.2022 myös Englanti – Ranska ottelun jalkapallon MM -kisoista, jonka Ranska voitti.

      Pariin Ranskan joukkueen pelaajaan kiinnitimme erityisesti huomiomme. Heillä on Kamerunin heimokieliset nimet.

      Ranskan joukkueen pelaaja Kylian Mbappen nimi on doualan kielinen ja Olivier Tchouamenilla on bamileke-kielinen nimi. Nimet ovat noille heimoille tyypillisiä nimiä.

      Douala oli Coletten äidin äidinkieli ja Coletten isä oli bamileke. Kamerunissa kirjoihin merkittävä äidinkieli seuraa isän äidinkieltä. Kun lähdimme Kamerunista vuonna 2007, niin siellä puhuttiin 281 elävää kieltä.

  7. Martti Pentti anteeksi kun ilmeisesti olen antanut itsestäni kuvan että olisin ”hyveellisempi”, sitä en mielestäni ole vaan kyllä koen että täällä on kaikki minua hyveellisempiä, siinä tosin onkin se ongelma kun ne jotka elävät omien opetusten mukaan täysin oikein (hyveellisesti) eivät näe lähimmäisten elämää eli missä saman ”hyveellisen” uskon jäsenet kamppailevat. Siis uskotaan itse olevansa oikeassa uskossa vaikka saman uskon (sanan ja sakramenttien) veljet sotivat keskenään.

    Jos pidät kiusauksena sitä, että kun sokea on löytänyt parantajan ja saanut näön, niin kun tämä kertoo siitä olisi kiusaus ja väärin, niin ole huoletta tämä sokea ei aio lopettaa kertomasta mistä ja miten löytää saman parantajan luo, Jeesuksen.

    • Neuvot Jeesuksen luo nähdäkseni meitä, jotka olemme seuranneet Häntä – jotkut jo vuosikymmeniä.

    • Martti

      Hyvin tuot esille sen miten olemme seuranneet Jeesusta vuosikymmenet.

      Kiitos sinulle!

      Ari

      Ota esikuvaksesi Martin elämänkaari, jo lapsesta asti hän on ollut lähetyssaarnaaja. Siinä on sinulle esikuvaa aidosta opetuslapseudesta.

      Minä itse olen ollut Jeesuksen seuraaja jo 78 vuotta 7 kuukautta ja 18 päivää. Minut otettiin hänen opetuslapsekseen jo 23.4.1944, kun Jumala itse ojensi minulle opetuslapseuden Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä suoritetun kasteen välityksellä.

    • Näinhän myös juutalaiset fariseukset ja kirjanoppineet uskoivat, olevansa terveitä, eivätkä tarvinneet parannusta vai olisivatko sittenkin?

    • Ari

      Muista että kirkko on Kristuksen ruumis. Ef. 1:22-23. Jos siis todellakin tahdot elää Jeesuksen yhteydessä, niin elä hänen kirkkonsa jäsenenä. Suostu siihen, että Jeesus hyvänä paimenena voi hakea sinut, laumasta pois kadonneen lampaan, takaisin oman laumansa eli kirkkonsa yhteyteen eli hänen ruumiinsa jäseneksi.

      Tai käyttääkseni viinipuu vertausta. Viinipuu on Vanhassa testamentissa KOKO Jumalan kansan eli koko Israelin kansan nimitys kokonaisena kansana. Jeesuksen vertauksessa tämä sama idea tulee esille siinä, että hän Vapahtajamme itse on tämä viinipuu. Jeesus viinipuussa siis ollaan oksina kokonaisina kansoina.

      Niinpä kansasta erilleen revitty oksa ei ole elävä oksa, vaan kuihtuu ja kuolee. Niinpä pyydä taivaallista puutarhuria ymppäämään sinut uudelleen Kristus viinipuuhun eli siis Jumalan kansan eli siis kirkon yhteyteen.

      Niin kauan kuin haluat vetää ihmisiä poispäin kirkon yhteydestä sinä taistelet Jumalan kansaa vastaan eli siis tappelet Jeesusta vastaan.

      Olet toisaalla puhunut rakkaudesta. Rakkaus rakentaa, mutta rakkauden puute repii erilleen. Anna siis Jumalan rakkauden vetää sinua yhteyttä rakentamaan, niin että voit lopettaa mielettömän erilleen repimisen.

    • Matias Roto oletko löytänyt mistään viinipuuta joka kasvaa omenoita, en minäkään, joten ei Jeesuksen ruumiiskaan tuota väkivaltaa, eihän eli siellä missä ”näet” sotaa ja väkivaltaa niin älä etsi Jeesus puuta.

      Kun luet mitä Luther on kirjoittanut niin jos löydät sieltä väkivaltaa toisia ihmisiä kohtaan niin älä ota häneltä yhtä kirjaintakaan, näin Jeesus opettaa, pidäthän tämän(kin) Jeesuksen käskyn?

    • Ari

      Vähätellessäsi Lutheria vähättelet myös Raamatun sanaa, koska juuri hän nosti yhteisen katolisen kirkon perinteestä esille sen periaatteen, että kaikki opit on Raamatun sanalla koeteltava.

      Sen sijaan kasteopissasi seuraat toista samaisen ajan virastaan potkittua yliopistomiestä. Hubmeier nimittäin vuosina 1525-1527 keksi sen kasteopin jota seuraat. Hän on sama yliopistomies, joka kiihotti kansan juutalaisia vastaan ja sai siitä vuonna 1518 sellaisen varoituksen, että sen takia joutui jättämään yliopisto -uransa Ingolstadtin yliopiston vararehtorin virasta. Hän myös pyrki talonpoikaiskapinan 1524-25 johtoon, mutta epäonnistui.

      Tuossa kapinassa kuoli noin 100 000 – 200 000 ihmistä.

      Jos siis seuraat omaa logiikkaasi oppimestareista, niin sinä teet itsesi osavastuulliseksi sellaista liikkeestä, jonka takia kuoli suunnilleen saman verran ihmisiä kuin on väkeä maamme 6. – 9. suurimmissa kaupungeissa.

      6. Turku 195 137

      7. Jyväskylä 144 473

      8. Kuopio 121 543

      9. Lahti 120 027

      Siis sinun on joko kiellettävä teoriasi pätevyys tai otettava osavastuu tuollaisen väkimäärän kuolemaan johtaneesta kapinasta.

      Joten suosittelen sinulle, että älä hyvä ihminen heittäydy tyhmäksi kinaamalla mielettömin perustein.

    • Matias Roto ajatteleppa nyt ihan omilla aivoillasi kuinka kun isä sanoo lapselleen ettei heikolle jäälle saa mennä koska voi hukkua, niin eikö nyt Jumala tiedä paremmin ettei sellaiselta henkilöltä jonka hedelmää on väkivalta voi löytää iankaikkisen elämän sanoja?

      Vastaisitko nyt selkeästi onko Lutherin kirjoituksissa väkivaltaa, jos on niin miksi etsit häneltä yhtään mitään kun kerran Jeesus sen kieltää?

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25