Kasteen armo

 

Kotoisessa kuvassa näkyy rakas prinsessani Colette taustanaan pieni osa kotokirjastomme lukemattomista hyllyistä. Olen onnellinen rakkaastani ja iloitsen myös jokaisesta teoksesta,  joka kotiimme on kerääntynyt vuosien mittaan.

Kolmas adventtisunnuntai puhuu

Johannes Kastajan toiminnasta

Johannes Sakariaan poika valmisti ihmiset vastaanottamaan Vapahtajamme Jeesuksen.  Johannes oli voimakas julistaja. Paljon kansaa saapui hänen luokseen kastettavaksi.  Näitä tuli kaikista yhteiskuntaluokista.

Johannes kertoi, että Jeesus on Jumalan pelastus. Jeesuksen uhri on koko maailman toivo.

Seuraavana päivänä Johannes näki, että Jeesus oli tulossa hänen luokseen. Johannes sanoi: »Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!  (Joh. 1:29)

Johannes ei sanonut tätä tyhjästä. Kasteen toimittaminen oli avannut hänen silmänsä. Johannes näki sen, kun Jeesus oli tullut kasteelle. Kolmiyhteinen Jumala ilmoitti itsensä: Isä taivaassa, Poika Jordanin virran äärellä ja Pyhä Henki, yhteyden Henki, laskeutui taivaasta, Isän luota Pojan luo.

Johannes todisti: »Minä olen nähnyt, kuinka Henki laskeutui taivaasta kyyhkysen tavoin ja jäi hänen päälleen.  Minäkään en häntä tuntenut. Mutta hän, joka lähetti minut kastamaan vedellä, sanoi minulle: ’Se, jonka päälle näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, kastaa Pyhällä Hengellä.’   Minä olen sen nähnyt ja todistan, että tämä mies on Jumalan Poika.» ( Joh. 1:32-34)

Kolmiyhteinen Jumala toimii pyhässä kasteessa

Luominen, lunastus ja pyhitys pitävät yhtä.  Kasteessa toimii Jumala. Hän yhdistää ihmisen yhteyteensä. Ihmisestä tulee Jumalan lapsi. Ihminen saa syntiensä anteeksiannon. Ihminen saa Pyhän Hengen lahjan. Hänessä  ihmisen elämään tulee uudistus, parannus. Pakanasta tule kristitty, kuten Luther sen ilmaisee.

Kaikki tämä sisältyi jo tuohon kastetoimitukseen, missä Johannes toimi kätenä, Jeesus kasteen keskuksena ja Pyhän Hengen aktiivisuus toiminnan merkityksen avaajana, uskon antajana. Sama sisältö on jokaisella kasteella, jossa Jeesus on keskuksena, Taivaan Isä kertoo ihmiselle oman rakkautensa ja Pyhä Henki vaikuttaa Kristuksen tuntemisen sisällön.

Jeesuksen kasteessa Johanneskin sai silmänsä auki. Jeesus on koko maailman syntien sovitus, Jumalan Karitsa, koko maailman synnin pois ottaja.

Jumalan armahtava laupeus

Sirakin kirjassa kerrotaan Jumalan armahtavasta rakkaudesta. Hänen laupeudestaan, joka hyvyydessään vetää syntisen ihmisen oman mielisuosionsa osallisuuteen.  Jeesuksessa tämä ikuinen rakkaus tuli todeksi. Jumala Poika syntyi maailmaamme. Elämällään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan  hän toi meille taivasten valtakunnan.

Kuinka suuri onkaan Herran laupeus,  kuinka anteliaasti hän armahtaa ne,  jotka palaavat hänen luokseen! 

Jeesus on koko langenneen maailmamme käännekohta.  Hänessä ihmiset saavat kääntymyksen. Paluun Jumalan yhteyteen.  Synti  alkoi ensimmäisestä ihmisestä ja jatkuu jokaisessa ihmisessä. Jumalan antama armo vapauttaa synnin  tuomiosta, pelastaa meidät anteeksiantamukseen, rauhaan ja vapauteen. Kaiken tämän tekee Vapahtajamme Jeesus, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.

Jokapäiväisessä parannuksessa ihminen saa alati elää todeksi Jumalan laupeuden. Päivittäin tarkistaa elämänsä kulun, ojentautua uuteen päivään uusin voimin ja alati uudistuvana.  Kasteessa lahjaksi saatu armahdus tukee meitä. Vie meidät perille asti. Aina Kristuksen takaisin tuloon asti ja nostaa taivaan iki-iloon. Jumalan kirkkauden asuntoihin, täyttymykseen, onneen, autuuteen.

SUNNUNTAI 11.12.2022

3. adventtisunnuntai

Tehkää tie Kuninkaalle

Viikon apokryfiteksti Sir. 17:25–32

Käänny Herran puoleen,  jätä syntinen elämä,  rukoile häntä ja pyri eroon synneistäsi.  Palaa Korkeimman luo,  käännä selkäsi vääryydelle.  Hän johdattaa sinut pimeydestä pelastuksen valoon. Vihaa sydämesi pohjasta sitä, mitä Herra kammoksuu.  Kuka ylistää Korkeinta tuonelassa? Eläviltä hän saa kiitoksensa.  Ei kuollut kiitä,  ei mikään eloton,  Herraa ylistävät ne,  jotka ovat elossa ja voimissaan.

Kuinka suuri onkaan Herran laupeus,  kuinka anteliaasti hän armahtaa ne,  jotka palaavat hänen luokseen!  Samaan ei ihminen yllä,  koska hän on kuolevainen.  Mikään ei loista aurinkoa kirkkaammin,  mutta sekin pimentyy,  ja ihminen,  joka on lihaa ja verta,  hautoo pahoja ajatuksia.  Herra valvoo taivaan korkeuksien joukkoja,  mutta ihmisten suku on tomua ja tuhkaa.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Matias Roto toteat minulle:””Jos tekstisi on asiatiedoiltaan sellaisia puutteita osoittava, että koevastauksissa niistä voisi antaa vain nelosen, niin entisenä opettajana minun tehtäväni on osoittaa sinulle oikea tie totuutta kohti.””

    Mitä ajattelet että opettajan tulisi tehdä kun hän on opettanut vuosikymmeniä sitä mitä hänelle itselleen on opetettu ja yht äkkiä oppilas näyttääkin tekstin joka on täydellisesti vastoin sitä mitä opettaja on opettanut, tämä teksti on juuri siitä kirjasta jota opettaja on opettanut ja pitänyt ainoana oikeana?

    Pitäisikö opettajan nöyrtyä tunnustamaan rahellisesti olleensa väärässä vai pitäisikö edelleen puolustaa omaa oppiaan ja tyrmätä oppilas antamalla tälle nelosen?

    • Hyvä opettaja tarkistaa koko uransa aikana tietojaan. Vanhentuneen ja virheellisen tilalle tulee uutta ja oikeaa. Joskus siinä voi toki oppilaskin olla apuna. Oppikirjakin saattaa vaihtua muutamaan otteeseen. Tällainen ’nöyryys’ kuuluu ammatin kuvaan. – – – ”Yhtäkkiä oppilas näyttääkin tekstin, joka on täydellisesti vastoin sitä, mitä opettaja on opettanut.” Taidat omasta mielestäsi olla nyt tuollainen oppilas, Ari Pasanen. Onpa sinulla suuret luulot itsestäsi!

    • Martti Pentti ei kaiketi kyse ole oppilaan ”suuruudesta” vaan siitä mitä ”Kirjassa” lukee, mietippä kun vuosisatoja kansa oli pienen ryhmän opetuksen varassa eli papit (tai ainakin jotkut heistä) selittivät Raamattua, nyt kun on kansankielisiä Raamattuja voi jokainen ihan itse lukea kuinka asiat on kirjoitettu, mutta ihme kumma vieläkin niin ”viisaatkin ja ymmärtäväiset” uskovat aiempiin pappien selityksiin vaikka Raamattu yksiselitteisesti sanoo toisin.

    • ”Raamattu yksiselitteisesti sanoo toisin.” Ei sano. Se, mikä näyttää sinulle yksiselitteiseltä, on sinun ajattelusi rajoittuneisuutta eikä Raamatun tekstin selkeyttä. En tarkoita, että sinun ajattelusi olisi poikkeuksellisen rajoittunutta, mutta vikasi on siinä, että luulet ymmärtäväsi kaikki täydellisesti ja pidät toisin käsittäviä harhautuneina. Puhut nöyryydestä, mutta tuo on mielestäni ylpeyttä.

    • Martti Pentti tässä on nyt kyse yhdestä Raamatun kohdasta eli:

      1. Kor. 10:13
      Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.

      Siis onko uskovilla voima voittaa kaikki kiusaukset?

      Onko ylpeyttä uskoa tuo vai onko ylpeyttä kiistää tuo?

    • Ari

      Olen aloittanut yhteislyseon opettajana jo vuonna 1967, siirtynyt papin tehtäviin 1971 jolloin opettaminen on muutamaa kautta lukuunottamatta jäänyt tuntiopettajan hommaksi. Olen koko ikäni oppinut oppilailtani valtavan paljon.

      Olen siitä heille kiitollinen.

      Hekin ovat puolestaan osoittaneet kiinnostusta opettamaani kohtaan. Niinpä oppilaitani on toiminut lähetyssaarnaajina, pappeina, hengellisen musiikin luojina, diakonissoina, nuorisonohjaajina jne mitä erilaisimmissa tehtävissä oman rakkaan kotomaamme tai kansainvälisten hommien parissa omaa kutsumustaan toteuttaen, mitä erilaisimmissa tehtävissä.

      Joten Ari

      Valitettavasti minun on todettava, että tähän menessä olet suurimman osan keskusteluistamme kinannut raamatunkohtia virheellisesti tulkiten. Koska et ole halunnut oppia kunnolla Raamatun sanan varsinaista ajatusta, niin olet omien kuvitelmiesi mukaisesti kyhännyt omia haavelinnojasi eri kohtien ympärille.

    • Matias Roto siis käytännössä minun pitäisi uskoa sinun sanasi ja jättää Raamatun selkeät sanat huomiotta eli en olisi kuuliainen Raamatun sanalle, tätäkö tahdot?

      Kirjoittelustasi tulee mieleen paratiisissa käärmeen puheet, onko Jumala todella sanonut, siis yrität saada minua epäilemään Raamatun sanaa.

      Onneksi tiedän kuka minua on opettanut ja keneltä olen oppini saanut, Pyhältä Hengeltä ja näin tiedän mitä Jumala on sanonut.

    • Ari

      Tulkitset 1. Kor. 10 kohdan yhteyden vastaisesti. Kuvittelet sen olevan vain yksinäisen yhteyksistä irralleen joutuneen yksilöllisiä kiusauksia, etkä huomaa, että kyseessä on kokonaisten yhteisen Herran pyhän ehtoollisen liturgian osallisuudessa elävästä yhteisöstä, jotka elävät sellaisessa organisaatiossa, jota Paavali alkutervehdyksessä kutsuu pyhien yhteisöksi. Yhteisessä kirkossa ei ole aihetta kiusata Herraa tappelemalla toisia Kristus-ruumiin jäseniä vastaan.

      Korintton seurakuntaa eli kirkkoa Korinttossa kutsutaan pyhiksi.

      1.Korinttolaiskirje:

      1:1 Paavali, Kristuksen Jeesuksen kutsuttu apostoli Jumalan tahdosta, ja veli Soostenes
      1:2 Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille,

      10:9 Älkäämme myöskään kiusatko Herraa, niinkuin muutamat heistä kiusasivat ja saivat käärmeiltä surmansa.
      10:10 Älkääkä napisko, niinkuin muutamat heistä napisivat ja saivat surmansa tuhoojalta.
      10:11 Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut.
      10:12 Sentähden, joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea.
      10:13 Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.
      10:14 Sentähden, rakkaani, paetkaa epäjumalanpalvelusta.
      10:15 Minä puhun niinkuin ymmärtäväisille; arvostelkaa itse, mitä minä sanon.
      10:16 Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen? ( PUHUTAAN SIIS YHTEISESTÄ EHTOOLLISLITURGIASTA )
      10:17 Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset. (PUHUTAAN SIIS KIRKON YHTEYDESTÄ KRISTUKSESSA)

      Mitä sitten oli tuo kiusaus. Se oli Jumalaa ja tuon aikaisen kirkon eli siis Herran kansan yhteyttä vastaan tappelua

      4.Mooseksen kirja:

      21:4 Senjälkeen he lähtivät liikkeelle Hoorin vuorelta Kaislameren tietä kiertääksensä Edomin maan. Mutta matkalla kansa kävi kärsimättömäksi.

      21:5 Ja kansa puhui Jumalaa ja Moosesta vastaan: ”Minkätähden te johdatitte meidät pois Egyptistä kuolemaan erämaahan? Eihän täällä ole leipää eikä vettä, ja me olemme kyllästyneet tähän huonoon ruokaan.”

      21:6 Silloin Herra lähetti kansan sekaan myrkkykäärmeitä, jotka purivat kansaa, niin että paljon kansaa Israelista kuoli.
      21:7 Niin kansa tuli Mooseksen luo, ja he sanoivat: ”Me teimme syntiä, kun puhuimme Herraa ja sinua vastaan. Rukoile Herraa, että hän poistaa käärmeet meidän kimpustamme.” Ja Mooses rukoili kansan puolesta.

      jne

      Joten kiusausten voittaminen tässä yhteydessä tarkoittaa oman katkeruutensa herättämän kärsimättömyyden voittamista. Suostumista kulkemaan yhteisen Jumalan kansan kanssa luvattua maata kohti.

      Jälleen kerran pitää siis kehottaa sinua avaamaan silmäsi näkemään Raamatun sanan kokonaisuus.

    • Ari

      Paavali kehottaa koettelemaan kaikki.

      Olen kerta toisensa jälkeen todennut, ettei sinun oppisi kestä Raamatun sanan edessä.

      Kehotan siis sinua luopumaan omista harhakuvitelmistasi ja sen sijaan ottaa osaa yhteisen kirkon yhteiseen opetukseen. Yhteinen kirkkohan on Pyhän Hengen työkalu ihmisten johtamiseen totuuden tuntemiseeen.

      Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.

      MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:

      Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.

    • ”Onko uskovilla voima voittaa kaikki kiusaukset?” Ei ole, mutta Jumala on uskollinen ja salliessaan kiusauksen valmistaa myös pääsyn siitä.

    • Martti Pentti eikö tuossa sanota:”” Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne”” niin kuinka voit väittää ettei ole voimaa voittaa kiusauksia?

  2. 1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
    2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
    3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
    4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
    5 Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa.
    6 Tämä tapahtui varoittavaksi esimerkiksi meille, että me emme pahaa himoitsisi, niinkuin he himoitsivat.
    7 Älkää myöskään ruvetko epäjumalanpalvelijoiksi kuten muutamat heistä, niinkuin kirjoitettu on: ”Kansa istui syömään ja juomaan, ja he nousivat iloa pitämään”.
    8 Älkäämmekä harjoittako haureutta, niinkuin muutamat heistä haureutta harjoittivat, ja heitä kaatui yhtenä päivänä kaksikymmentä kolme tuhatta.
    9 Älkäämme myöskään kiusatko Herraa, niinkuin muutamat heistä kiusasivat ja saivat käärmeiltä surmansa.
    10 Älkääkä napisko, niinkuin muutamat heistä napisivat ja saivat surmansa tuhoojalta.
    11 Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut.
    12 Sentähden, joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea.

    Matias Roto kovimpa hyvin osaat lukea, kyllä tuossa on jotain muuta kuin katkeruuden herättämän kärsimättömyyden voittamista, mainitaan haureus napiseminen ja mainitaan vieläpä selkeästi:””6 Tämä tapahtui varoittavaksi esimerkiksi meille, että me emme pahaa himoitsisi, niinkuin he himoitsivat.””

    Siis miksi koetat johtaa minua pois Totuudesta?

    • Ari, Jumala on salannut sinulta sanansa. Kaikki ei ole vielä sinulle auennut.

      Jumalan sana kehottaa meitä vaeltamaan valkeudessa. Se on sinulle auennut.

      Aukeamatta on vielä se, että vaikka näkyviä syntejä ei olisikaan, niin myös uskovan kuin uskosta osattoman ihmisen sydämestä voivat nousta pahat ajatukset. Ne eivät näköjään ole sinulle syntiä? Jeesus opettaa niiden olevan syntiä. Älä nouse omassa viisaudessa Jumalan selvää sanaa vastaan! Kun et tätä ymmärrä, niin parannuksen tekeminen on sinulta vielä pahasti kesken. Älä eksytä itseäsi (1:8)!

      1:5 Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä. 
1:6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta. 
1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. 
1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. 
1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

      ” 1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.”

      Puhtaita ei ole muita kuin Herra Jeesus Kristus. ”Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.” Synti, myös sydämen synti pitää tunnustaa. Syntinsä tunnustava saa anteeksi.

      Ari, kysyt: ”Siis onko uskovilla voima voittaa kaikki kiusaukset? Onko ylpeyttä uskoa tuo vai onko ylpeyttä kiistää tuo?”
      Vastaan: Ylpeyttä on kertoa, että oma sydän on puhdas! Jeesus on ainoa, joka on voittanut kaikki kiusaukset. Herjaat Herraa, jos kerrot olevasi hänen vertainen!

    • Ari

      Päin vastoin. Yritän opettaa sinua ymmärtämään Raamatun sanan ja luopumaan harhaopetuksistasi.

      1) Kaikki vauvasta vaariin saakka saivat kasteen. Joten avaa silmäsi näkemään totuus: ” — saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä.”

      2) Kaikki saivat osallisuuden ehtoollisen esikuvana olevasta taivaallisesta ateriasta. Käänny siis kirkon yhteyteen niin että pääset pyhästä ehtoollisesta eli siis Kristus-ateriasta osalliseksi: ” —-söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa 4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.”

      3) Katekismuksessa ei ole vain kuudetta käskyä, vaan 10 käskyä. Näistä kaikki muut käskyt ovat ainoastaan ensimmäisen käskyn selitystä.

      Katekismus alkaa opettamalla Kymmenen käskyä

      https://katekismus.fi/10kaskya/10kaskya.html

      Ei himoa pidä rajoittaa ainoastaan yhteen käskyyn.

      Esimerkiksi himo esiintyy mm seuraavissa kohdissa.

      4.Mooseksen kirja:

      11:4 Mutta heidän keskuuteensa kerääntyneessä hylkyväessä heräsivät himot, ja niin israelilaisetkin rupesivat jälleen itkemään, sanoen: ”Voi jospa meillä olisi lihaa syödäksemme!

      15:39 Ne tupsut olkoon teillä, että te, kun ne näette, muistaisitte kaikki Herran käskyt ja ne täyttäisitte ettekä seuraisi sydämenne ettekä silmienne himoja, jotka houkuttelevat teitä haureuteen;

      Jesaja:

      1:29 Sillä he saavat häpeän niistä tammista, joita te himoitsitte, ja pettymyksen puutarhoista, jotka te valitsitte.

      29:8 Niinkuin nälkäinen on unissaan syövinänsä, mutta herää hiuka sydämessä, ja niinkuin janoinen on unissaan juovinansa, mutta herää, ja katso, hän on nääntynyt ja himoitsee juoda, niin on oleva kaikki kansain lauma, joka sotii Siionin vuorta vastaan.

      57:5 Te, jotka hehkutte himosta tammien varjossa, jokaisen vihreän puun alla, te, jotka teurastatte lapsia laaksoissa, kallionrotkoissa!

      Tässä himo on epäjumalanpalvelukseen antautumista ja Siionia eli siis Jumalan kansaa eli Pyhää KANSAA vastaan hyökkäämistä. Ei siis pidä hyökätä kirkkoa vastaan ja tällä tavoin antaa sivustatukea kaiken maailman epäjumalanpalvelusten esiintymiselle.

  3. Matias Roto tuot esille uskoasi:””Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi,””

    Tämä on mitä suurin valhe mitä evankeliumista voi lausua, tuossahan selkeästi sanotaan ettei olisi enää syntiä joka erottaa Jumalasta, ettei nimeä elämänkirjasta voisi enää pois pyyhkiä.

    Mietippä nyt esim Paavalin sanoja:

    19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
    20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
    21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.(Gal.5)

    • Ari, mieti I:Joh. ! sanoja Mene itseesi ja ole rehellinen. Jumala haluaa puhtautta salatuimpaan saakka.

      Ari, Jumala on salannut sinulta sanansa. Kaikki ei ole vielä sinulle auennut.

      Jumalan sana kehottaa meitä vaeltamaan valkeudessa. Se on sinulle auennut. Aukeamatta on vielä se, että vaikka näkyviä syntejä ei olisikaan, niin myös uskovan kuin uskosta osattoman ihmisen sydämestä voivat nousta pahat ajatukset. Ne eivät näköjään ole sinulle syntiä? Jeesus opettaa niiden olevan syntiä. Älä nouse omassa viisaudessa Jumalan selvää sanaa vastaan! Kun et tätä ymmärrä, niin parannuksen tekeminen on sinulta vielä pahasti kesken. Älä eksytä itseäsi (1:8)!

      1:5 Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä. 
1:6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta. 
1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. 
1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. 
1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

      ” 1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.”

      Puhtaita ei ole muita kuin Herra Jeesus Kristus. ”Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.” Synti, myös sydämen synti pitää tunnustaa. Syntinsä tunnustava saa anteeksi.

      Ari, kysyt: ”Siis onko uskovilla voima voittaa kaikki kiusaukset? Onko ylpeyttä uskoa tuo vai onko ylpeyttä kiistää tuo?”
      Vastaan: Ylpeyttä on kertoa, että oma sydän on puhdas! Jeesus on ainoa, joka on voittanut kaikki kiusaukset. Herjaat Herraa, jos kerrot olevasi hänen vertainen!

      Tee parannus ja usko evankeliumi!

    • ”Matias Roto tuot esille uskoasi:””Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi,””

      Tämä on mitä suurin valhe mitä evankeliumista voi lausua, tuossahan selkeästi sanotaan ettei olisi enää syntiä joka erottaa Jumalasta, ettei nimeä elämänkirjasta voisi enää pois pyyhkiä.”

      Ari, SINULTA ON SALASSA. Jumala ei ole sitä sinulle vielä avannut!

      Selvä vastaus Matiakselta: synnit saadaan anteeksi Kristuksen tähden! ->

      SIKSI JA JUURI SIKSI NIMEÄ EI PYYHITÄ ELÄMÄNKIRJASTA. JEESUKSEN LUPAUKSEN TÄHDEN!

      SE ON TÄYTETTY!

      SINULLE SUURIN VALHE ON MEILLE ELÄMÄ JA IANKAIKKINEN ELÄMÄ, SE,ETTÄ JEESUS ANTAA ANTEEKSI. TÄMÄ ON EVANKELIUMI! TEE PARANNUS JA USKO SE!

    • ”Riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot…” Etkö näe näitä itsessäsi, Ari Pasanen?

  4. Ari

    Kinaat silmittömästi Jumalaa vastaan.

    Tämä väitteesi on mieletön: ”Tämä on mitä suurin valhe mitä evankeliumista voi lausua,–”

    Kiellät Jumalan sanan. Ylhäällä olevan Sirakin ajatuksen, että Jumala on laupias, lisäksi kiellät Jumalan armollisuuden, josta kertoo mm seuraava lause:

    Psalmit:

    78:38 Mutta hän ( JUMALA) on laupias, antaa anteeksi rikkomukset eikä tahdo hukuttaa. —

    Joten lienee aiheellista lopettaa tämä keskustelu tähän, jotet pääse enempää kirjoittelemaan jumalattomia väitteitäsi tähän ketjuun.

    Jos haluat jatkaa keskustelua, niin palatkaamme seuraavaan tekstiimme.

    Tässä keskustelussa valitettavasti sinun gramofonin neulasi on jo juuttunut uralleen. Jospa seuraavissa kappaleissa pääsisit vähän, edes muutaman askeleen eteenpäin.

  5. Jumalan armahtava rakkaus käy yli jokaisen meidän käsityskyvyn. Jos Jumala ei valtavassa rakkaudessaan antaisi kaikkia syntejämme anteeksi, niin kukaan ei voisi pelastua ja ristinkuolema Golgatalla olisi täysin turha.
    Sanoohan Raamattu: ”joka rikkoo yhdessä kodin on rikkonut koko lain.”
    Joten on selvää, että kyllä meidän on ihan pakko saada kaikki syntimme anteeksi. Tiedostamme ne tai emme. Teemme paljon pahaa tietämättämme. Monesti jopa luulemme tekevämme jotain oikein hyvää, kun teemmekin syntiä.
    Jollei tunne Jumalaa ja hänen armoaan, niin ei voi olla armollinen muitakaan kohtaan.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25