Suolaton ruoka

Te olette maan suola! Mitä se on, ketkä te?Varmasti Jeesus tarkoitti niitä, jotka sen puheen kuulivat. Tämä oli siis osa Vuorisaarnaa, jota on ihasteltu niin ajallista elämää hellivänä julistuksena. Vaimoni on kertonut olleensa nuorena munuaisvaivaisena sairaalassa pitkiä aikoja suolattomalla ruualla. Ällöttävää, on kai paras määritelmä. Vaikka lättyjä paistettaisi, niin ripaus suolaa kai siihenkin laitetaan samoin puuron keitossa.

Liika suola on myös pahasta ainakin osalle ihmisistä. Mieleeni tulee  palvelustoveri, joka lisäsi ruokaan aina suolaa, vaikka ei ollut vielä maistanut. Vallitsevan tiedon mukaan saamme liiaksi suolaa, koska kaikessa käsitellyssä elintarvikkeessa leivästä alkaen on suolaa.

Osallistuin kerran keskusteluun, jossa mietittiin suolan makua Raamatun valossa. Päätökseksi tuli, että suolan maku on rakkaus!  Seuraava kysymys kuuluisi miten sitä rakkautta annostellaan niin, että se on suloista ja vastaanottamisen arvoista?  Tulemme tässä julistukseen. Tässä tulee mieleen Hölmölä ja se tunnettu Matti-kulkuri, joka eksyi tavan takaa Hölmölään ja antoi hyviä neuvoja. Tässä niistä yksi: Hölmölässä oli rahennettu hirsitalo, mutta ikkunan puutteen takia se oli sisältä pimeä. He koittivat kantaa säkillä sinne valoa, mutta kas kummaa säkissä ei ollutkaan valoa, kun sisään päästiin. Matti antaa neuvon: Kun tekee seinään aukon, niin siitä tulvii valoa sisään. Kun pieni aukko antaa niin hyvin valoa, niin se vasta on jotakin, kun poistetaan koko seinä. Valoa tulvi yllinkyllin, mutta talo sortui maan tasalle lopuksi.

Jumalan valtakunnan julistuksessa on tärkeää oikea annostelu. Tietenkin on ratkaisevaa onko tarkoitus kutsua ihmisiä Jumalan valtakuntaan Jeesuksen seuraajaksi tai sitten omaan porukkaan penkin ja kolehtihaavin täyttäjäksi. Laki annettiin Mooseksen kautta! Armo ja totuus tuli Jeesuksen kautta.  Me tarvitsemme armoa ensiksi, että voimme sitten katsoa totutta silmiin, itsessämme, totuutta Jumalasta ja totuutta pelastuksesta.

Jos sanasta puuttuu totuus, vaikka rakkautta olisi kuinka paljon, se ei ole maistuvaa pitkän päälle eikä ravitse monipuolisesti. Suolaton ruoka näyttää samalta lautasella, tuntuu samalta lusikassa, mutta suussa ihan eri vaikutus! Varmasti kuulija sisimmässään tuntee, jos tunnustaa itselleen, että nyt minua ei kutsuta todelliseen pelastukseen vaan täyttämään tilastoja kuinka monta jättäytyi tällä kierroksella. Totuutta itsestämme voimme katsoa silmiin sanan kuulossa. Jos mieleeni tulee joku tapa tai asia, jota joudun kovasti selittelemään ja puolustelemaan itselleni ja joskus kiivaasti väitellen myös toisille, on kyse toden näköisesti tulelle talletetusta eli Jumalan tahdon vastaisesta asiasta.  Armoa tarvitsemme totuuden vastaanottamiseen ja erittäin paljon sen seuraamiseen.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Lauri Lahtinen toteat:””. Laki annettiin Mooseksen kautta! Armo ja totuus tuli Jeesuksen kautta. Me tarvitsemme armoa ensiksi, että voimme sitten katsoa totutta silmiin, itsessämme, totuutta Jumalasta ja totuutta pelastuksesta.””

    Kuinka voi saada armon ensin, siis kun Johannes kastaja ja Jeesus julistivat parannusta niin kansa tunnusti syntinsä, niin kuinka voi parannuksen julistuksessa tulla armo ensin?

    • Mielenkiintoinen ajatuksen kulku.

      Siis ihminen syntyy synnin orjuuteen ja pimeyteen, ei siis kuule eikä näe miten elää suhteessa Jumalaan.

      Ihminen tekee siis syntiä orjana ja kun Jeesus vapauttaa (uudestisyntymässä) tästä synnin orjuudesta niin ei ole enää mitään tekosyytä tehdä syntiä, vaan itse valitsee tehdä sitä (vieläkin lankean eli en ole synnitön), siis armo kattoi kaikki ennen uudestisyntymää tehdyt synnit ja nyt kun on tullut valoon eli tietää Jumalan tahdon niin on syntiä joka on kuolemaksi eli menettää pelastuksen, siis on myös syntiä joka ei ole.

    • Puhtaat luonnontuotteet voivat aivan hyvin olla myös myrkyllisiä. Kaikkia kasvejakaan et voi luonnossa maistaa.
      Suolan liikakäyttö aiheuttaa mm. verenpainetautia.

    • Toki liiallinen suolankäyttö ei ole suotavaa, mutta harvemmin kukaan sitä liikaa käyttää. Moni syö liian suolaatonta ruokaa, joka aiheuttaa ongelmia. Kesällä tarvitsemme natriumia paljon enemmän kuin talvella.

  2. Ajattelen, että kun Jeesus luonnehtii opppilaitaa, siis myös meitä nykykristittyjä. suolaksi tämä vertauskuva tarkoittaa ensijaisesti sitä, että kristityt pitävät esillä niitä arvoja, jotka Jumala on sanassaan asettanut hyvän elämän edistämiseksi ihmisten keskuudessa, myös ja erityisesti sellaisia arvoja, jotka uhkaavat tulla torjutuiksi ns. maailmanihmisten piirissä. Kun menneinä aikoina ihannoitiin sotaa, löytyi kristityissä rauhan rakentajia. Kun afrikkalaistaustaisia orjuutettiin, löytyi kristittyjä ääniä vaatimaan orjien vapautusta. Kun nykyisenä aikana ihannoidaan sukupuolista hillittömyyttä, vaalivat kristityt puhtauden ja uskollisuuden ihanteita. Olisiko aika paremmin huomata myös kohtuullisen elämäntavan ihannetta talouselämässä?

    • Mielestäni uskovat eivät ole vaatineet mitään muuta kuin kohtuullista elämäntapaa eikä sen pitäisi vahingoittaa ketään eikä kenenkään etuja, jotka haluavat asennoitua rakentavasti Suomen tulevaisuuteen.

Lahtinen Lauri
Lahtinen Laurihttps://laurileevi.wordpress.com/,%20Lauri%20Leevi%20Mikael%20Lahtinen%20youtube.com
Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, Kun corona esti kokoontumisen...Olen jatkanut torstai juttuja otsikolla. Torstaihartaus.