Jumalasta vai ihmisestä

Jeesus sanoi Pietarille: ”Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten.”  

Pyhä Pietari

Mistä erotat Jumalan tahdon ihmisen tahdosta?

Miksi ihmisen tahtoa on (tai ei ole) helpompi seurata kuin Jumalan tahtoa?

Miten pystymme erottamaan väärän opin oikeasta?  

Miten suhtaudumme väärään oppiin?

Miksi seurakunnan sisältä tuleva väärät opit ovat vaarallisempia kuin maailmasta tulevat eksytykset?

Miksei Jeesus hylännyt Pietaria, vaikka hän oli estämässä Jeesusta tekemästä Jumalan antamaa lunastustyötä?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Ari, hyviä kysymyksiä. Jostain syystä emme tule täällä täydelliseksi, vaikka se meidän lihaamme miellyttäisikin. Sen tähden tunnustan päivittäin syntini ja uskon anteeksiantamukseen. Herran rukous (Isä meidän) on hyvä, koska Jeesus opetti meitä tunnustamaan syntimme kun tulemme Jumalan eteen. Tiedätkö yhtään kristittyä, joka ei ole kasteen jälkeen tehnyt kertaakaan syntiä?

      Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi. Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta. Ja hän sanoi minulle: ”Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa.” Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan. Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä. (2. Kor. 12:7-10)

  1. Rakas Herra Jeesus Kristus, minä tunnen syntini; ne polttavat, kalvavat ja kauhistavat minua. Mihin on minun paettava? Minä katson sinuun, Herra Jeesus Kristus, ja uskon, vaikkapa heikosti, sinuun; minä pidän kuitenkin kiinni ja olen varma siitä, että olet sanonut: Joka minuun uskoo, hän on saapa iankaikkisen elämän. Vaikkapa nyt omatuntoni onkin raskautettu ja syntini minua kauhistuttavat ja vapisuttavat, niin sinä olet kumminkin sanonut: poikani, ole turvallisella mielin, sinun syntisi ovat anteeksi annetut ja sinulla on oleva iankaikkinen elämä ja minä tahdon herättää sinut viimeisenä päivänä. Aamen!

  2. Juha Heinilä, elätkö uskossa vai näkemisessä eli luotatko Jumalan Sanaan ja sen voimaan vai elätkö sen mukaan mitä näet omista voimistasi ja niiden kyvystä elää Sanaa??

    Vertaa seuraavaan:

    4.Moos.13:
    30 Ja Kaaleb koitti tyynnyttää kansaa napisemasta Moosesta vastaan ja sanoi: ”Menkäämme sittenkin sinne ja ottakaamme se haltuumme, sillä varmasti me sen voitamme”.
    31 Mutta ne miehet, jotka olivat käyneet hänen kanssaan siellä, sanoivat: ”Emme me kykene käymään sen kansan kimppuun, sillä se on meitä voimakkaampi”.

    Missä Kaaleb eli, uskossa vai omiin voimiin katsoen, entä nämä toiset??

    Kuinka kävi kenenkin???

    • Ari, Kaaleb oli nuhteeton, eikä meistä kummastakaan ole hänen veroista millään mittarilla. Uskoni kohde on Jeesus Kristus. Olisi sääli, jos uskoisin itseeni ja tekoihini. Odotan edelleen yhteydenottoasi, niin voitaisiin tavata. Olisi ihan mukava oppia tuntemaan sinut lähemmin ja ehkä sinäkin saisit selvyyden minun uskostani ja sen hedelmistä.

    • Ari, Kaalebista voit lukea vaikka 5. Mooseksen alusta. On hienoa, kun Jumala sallii vastoinkäymisiä, niin voimme kasvaa. Kaaleb oli sellaisessa Jumalan koulussa, josta meistä kumpikaan ei olisi selvinnyt. Joko laitoit sähköpostin?

    • Syntien anteeksiantamus on ihmiselämän ihmeellisin asia. Jumala uudestisynnyttää hänet ja antaa hänelle uskon. Silti ihminen ei ole synnitön. Hän tekee tahtomattaankin syntiä ajatuksin, sanoin ja teoin päivittäin, mutta hän ei viihdy synnissä. Hän ei tahallaan tee syntiä. Mutta jos niinkin tapahtuu, teemme parannuksen ja Jeesuksen veri puhdistaa meidät, kun tahdomme valkeudessa vaeltaa (1Joh.1:7-10).
      Pietari lankesi, ja katui. Jeesus armahti ja ”rakkaustestin” (Joh.21) jälkeen antoi hänelle tehtävät. Pietarin kirjeet rohkaisevat meitä aitoon Jeesuksen seuraamiseen.

  3. Juha Heinilä, Kaaleb ja Joosua pääsivät luvattuun maahan koska he uskoivat mitä Jumala Sanoi eli he olivat valmiit MENEMÄÄN (huom tekemään!) luvattuun maahan ja ottamaan sen Jumalan voimalla, toiset taasen olivat epäuskoisia eivätkä luottaneet Jumalan Sanaan ja näin heidät hyljättiin.

    Siis epäusko erotti heidät Jumalasta.

    En ole tulossa ottamaan sinulta tai sinun ”uskostasi” mitään koska se perustuu Lutherin opeille eli minä kavahdan Jeesuksen Sanan mukaan Lutheria ja hänen opetustaan.

    Otat Lutherilta 100% kaiken ja toisaalla kiellät Jeesuksen Sanat, sinultako ottaisin mitään, en.

    Se mitä haluaisin tehdä jos kohdataan on todistaa siitä hyvästä mitä Jumala on minulle tehnyt.

  4. Ari, hyvä meidän on täällä ”Egyptin lihapatojen” äärellä paukutella henkseleitä. Sinäkään et olisi uskossa ilman meitä luterilaisia, etkä tietäisi mikä on Raamattu. Jumaluusopin tohtori Martti Lutherin esimerkin mukaisesti Suomessa on käännetty Raamattu kansan kielelle ja samoin on monien muidenkin kansojen kohdalla. Tohtori Martti Luther ei ollut täydellinen, kuten ei ole meistä kukaan. Ei ollut apostolitkaan täydellisiä. Ainoastaan Jeesus Kristus on täydellinen.

  5. Juha Heinilä, ei kannata lähteä nostamaan ”meitä luterilaisia” minun uskon lähteeksi, kyllä kaikki on kiinni Jumalasta ketä HÄN vetää ja kutsuu, Jumalalle on kaikki mahdollista.

    Mielenkiintoista kun vetoat Lutherin kohdalla hänen ”HYVIIN TEKOIHIN” eli nekö siis todistaakin ”oikeasta uskosta”????

    Jeesus taasen Sanoo selkeästi että huono hedelmä kertoo väärästä opettajasta, siis ei se että LUPAA seuraajilleen kymmenen hyvää vaan kuinka kohtelee KAIKKIA lähimmäisiä myös vihollisia mukaan lukien toisuskoisia.

  6. Matt. 5:3
    ”Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.

    Matt. 5:4
    Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen.

    Matt. 5:5
    Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä.

    Matt. 5:6
    Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan.

    Matt. 5:7
    Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden.

    Matt. 5:8
    Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan.

    Matt. 5:9
    Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman.

    Matt. 5:10
    Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.

    Kuinka voit sovittaa nämä Lutheriin, varsinkin ”rauhantekijät”???

    • Ei tämä ole lista ominaisuuksista, joiden pitää kaikkien olla selvästi tunnistettavissa ennen kuin ketään voi määritellä autuaaksi. Esimerkiksi laupias on autuas vaikka olisikin iloinen ja meluisa.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.