Jumalasta vai ihmisestä

Jeesus sanoi Pietarille: ”Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten.”  

Pyhä Pietari

Mistä erotat Jumalan tahdon ihmisen tahdosta?

Miksi ihmisen tahtoa on (tai ei ole) helpompi seurata kuin Jumalan tahtoa?

Miten pystymme erottamaan väärän opin oikeasta?  

Miten suhtaudumme väärään oppiin?

Miksi seurakunnan sisältä tuleva väärät opit ovat vaarallisempia kuin maailmasta tulevat eksytykset?

Miksei Jeesus hylännyt Pietaria, vaikka hän oli estämässä Jeesusta tekemästä Jumalan antamaa lunastustyötä?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Raamatun ilmoitus syntiin lankeemuksesta kertoo koko ihmissuvun lankeemuksesta.
    Adamissa olemme kun synnymme lihaan. Jeesuksessa olemme kun synnymme Hengestä. Miksi sanotaan, että Jumalan Karitsa, joka otti pois maailman synnin, jollemme kaikki ole synnin alla? On järjen mukaista, mutta ei raamatun ilmoituksen mukaista ajatella, että synnymme synnittömänä ja itse sitten valitsemme elää valheessa tai totuudessa.

    Juha tiede tuo esiin vain sen minkä löytää Jumalan todellisuudesta, jos tieteen tehtävä on kumota raamatun ilmoitus, niin siitä vaan, ei tule onnistumaan, sitä on yritetty kautta aikain. Ymmärrän mitä tarkoitat ja samoin ajattelen itse ihmisviisautta ei voi sen valheellisuuden tähden pitää kuin siltä osin arvossa, kun se tukeutuu tosiasioihin. Tiede usko on toinen asia, se ei perustu toteen vaan ”Jos” sanaan. Sen varaan ei voi laskea. Raamatun ilmoitus taas ei perustu ”Jos” sanaan, vaan se sanoo olevansa Jumalan ilmoitus. Ei ole vielä kumottu yhtäkään tuon ilmoituksen totuuksista.
    Ei Totuutta voi kumota. Pelko on turhaa. Eksytyksiä tosin pitää varoa, sitä joka tulee totuuden nimellä, mutta on valhetta. Vastustaja kiljuu vääryyden voimalla ja on känyt sotaan kristusta vastaan ja voittaa puolelleen monet. Valvokaa!

    Valehtelija tulee valheen kaikella voimalla ja viettelyksillä, mutta joka on Totuutta vastaan on antikristus.

    • Saatanalle ei saa antaa edes pikkusormea. Uskoessamme yhden pienen saatanan hömpän, niin jatkoa seuraa myöhemmin. Minun mielestä saatanasta on alkuräjähdys- ja evoluutiohömppä. Kannattaa uskoa Isään Jumalaan, joka on luonut koko maailmankaikkeuden kuudessa päivässä, eikä Jumalan sanan vastaisiin teorioihin ja uskomuksiin joita tieteen nimissä esitetään.

    • Jospa kreationismihömppäkin on saatanasta? En yhtään ihmettelisi, sen verran se on aiheuttanut eripuraa Jumalan lasten keskuudessa.

    • Martti Pentti, hyvä kysymys. Itse luotan siihen, mitä on Raamatussa olevassa luomiskertomuksessa. Tähän ei tarvitse mitään lisätä. Toki ihmisviisauksien sekoittaminen luomiskertomukseen voi tehdä tästä uudesta opista hömpän.

  2. On syytä pysyä raamatun ilmoituksessa. Jos Jumala sanoo ja tapahtuu, niin ei siinä ole mitään epäselvää. Uskolle Luominen ei ole hämärää ja epäselvää.
    Järki sotkee ajan määritelmät mukaan Luomiseen eikä käsitä, että asiat voisivat tapahtua myös toisella tapaa.
    On selvää, että kaikkea me emme tiedä, siksi on syytä pysyä ilmoitetussa. Usko ojentautuu näkymättömän Jumalan Viisauden mukaan, mutta vastustaja vetoaa juuri järkeen ja sanoo: ”Ei kai Jumala sitä tarkoita kun on sanonut…”

    Usko sanoo: Pitäydymme Kaikkivaltiaan Jumalan ja Hänen ehtymättömään ilmoitukseensa varassa. Emme ole tyhmät ja ylpeät vaan nöyrrymme Jumalan Sanan alle, koska se on varma ja luja. Jos joku väittää tietävänsä, miten maailma on Luotu, niin olisi jo todistanut sen, mutta nyt ihminen vain järkeilee ja hapuilee.

    Uskon kautta pääsemme suoraan päämäärään, joka on sielujen pelastus. Liha ja veri ei peri Jumalan Valtakuntaa. Sen tähden toivomme ei ole näkyväisissä, vaan näkymättömissä. Jeesus puhui monesti Taivaallisista, siitä mekin puhumme, kun puhumme Uskon mukaan.

    • Mielestäni, ihminen joka omalla viisaudella valikoi Raamatusta mieleisiä kohtia on ylpeä ja harhassa. Meistä kukaan ei ole Jumalan vertainen tai ylempi Jumalaa, joten parempi on, että pidämme koko Raamattua Jumalan sanana.

    • Juuri näin, raamattu on kokonansa Jumalan Sana. Täytyy myös muistaa, että saatana tuntee hyvin Jumalan Sanan, sitä ei kannata unohtaa. Eikö juuri saatana tehnyt itsestään Jumalan vertaisen? Eikös Jeesus juuri saatanalle sanonut:
      ”Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: ’Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman’.”

      Saatanaa vastaan ei kannata omin voimin taistella, on otettava avuksi kirjoitukset ja pysyttävä niissä (siis raamatussa) Kun pysymme Jeesuksessa, niin olemme Isän suojeluksessa.

      Jumalan Sanaa voi myös käyttää saavuttaakseen maailmassa kunnioitetun aseman, sillä paljon on niitä, jotka katsovat voivansa elää kuten raamattu ja laki edellyttää. Eivät puhu Kristuksesta ja Armostansa, vaan puhuvat itsestään ja kunnollisuudestaan kehuskelevat, käyttäytyvät hienosti ja kunnollisesti, mutta ylpeys on heillä kaulakoristeenaan.

      Säästäköön Herra meidät siltä, että oma ylpeytemme ja hurskautemme pääsee meissä valtaan. Kyllä meistä kaikista tuo lihallisuuden muoto löytyy, saatana osaa kaikki keinot, tuudittaa meidät omavanhurskauden uneen ja nukumme pian kuoleman unta.
      On tärkeää pysyä Sanan kuulossa ja jatkuvasti palauttaa mieliimme, miksi meidät Pelasti. Kunnollisuutemme tähdenkö? Eikö juuri toisin päin? Koska olimme kelvottomat, siksi on syytä olla hereillä ja valvoa, ettei ryhdy meihin se paha, joka jatkuvasti etsii meitä, että saisi niellä… Olemme syntiset ja kiusaukset ovat suuria, Herra Pelasta meidät Poikasi Jeesuksen tähden.

    • Taas on huomautettava, että Jumalan Sana on Jeesus Kristus (Joh. 1:-14). Raamattua tarkoittaen käytetään pientä alkukirjainta.

  3. Miksei Jeesus hylännyt Pietaria ?
    Kun luemme Raamatusta Johanneksen ( 21:15-19 ) tallentaman kuvauksen Jeesuksen ja Pietarin kohtaamisesta. Se nostaa mieleen hyvin monenlaisia ajatuksia. Olihan Pietari kolmesti kieltänyt Jeesuksen.Tässä kohtaamisessa Tiberian järven rannalla kästeltiin Pietarin kieltäminen ja myös koko loppuelämä. Kolme kertaa Jeesus kysyy häneltä: Rakastatko minua ? Viimmeisen kysymyksen jälkeen Pietari murtuu, Se oli Pietarin korkeakoulu. Siinä tehtiin välit Herran kanssa selviksi. Tällaiseen kouluun ovat hänen jälkeensä, jokainen Herran pysähdyttämä joutunut, ja se on suurinta armoa ja parasta mitä ihmisen elämässä voi tapahtua.
    Tämän lisäksi Pietari seuraa myöskin kolme kehoitusta toimia paimenena. Hes. 34 luvussa puhutaan kelvottomista paimenista, jotka pitävät huolen vain itsestään ja jättävät lauman hoitamatta. Toisin on silloin kun Herra itse alkaa paimeneksi, silloin meno muuttuu. Sillä ylösnoussut käyttää välikappaleinaan ihmisiä.Sen tähden Jeeesus ei hylkää Pietaria, sillä hän rakasti Pietaria ja halusi tehdä hänestä uskollisen paimenen, kun hän sanoi Pietarille : kun olit nuori niin sinä vyötit itsesi ja kulijit minne tahdoit, mutta kun vanhenet , niin sinä ojennat kätesi, ja sinut vyöttää toinen ja vie siunut , sinne mihin et tahdo.

    • Jeesus ei hylännyt Pietaria, eikä hylkää meitäkään, vaikka me täällä maailmassa usein kompastelemme. Jumala vihaa syntiä, mutta rakastaa syntistä ihmistä.

  4. Jeesus opettaa meitä rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja rakastamaan lähimmäistä niinkuin itseämme. Mitä tämä tarkoittaa, jos huomaamme lähimmäisen opettavan Jumalan sanan vastaisesti? Meidän on aina pysyttävä siinä, mitä Jumala sanassa on; tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yksittäinen jae määrää, vaan meidän tulee lukea Raamattua laajemmin. Laki ja evankeliumi pitää osata erottaa toisistaan. Kuinka toimia lähimmäisen kanssa, joka on harhassa? Näemmekö harhan, jos itse olemme poikennee Taivastieltä?

    • Tähän sopii ottaa Paavalia:

      Mutta me, jotka olemme päivän lapsia, olkaamme raittiit, (Oikeamieliset, opissa ja Sanassa puhtaat) ja olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypärinämme pelastuksen toivo.

      Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, joka on kuollut meidän edestämme, että me, valvoimmepa tai nukuimme, eläisimme yhdessä hänen kanssaan.
      Sentähden kehoittakaa toisianne ja rakentakaa toinen toistanne, niinkuin teettekin.
      Mutta me pyydämme teitä, veljet, antamaan tunnustuksenne niille, jotka tekevät työtä teidän keskuudessanne ja ovat teidän johtajanne Herrassa ja neuvovat teitä, sekä pitämään heitä erinomaisen rakkaina heidän työnsä tähden. Eläkää rauhassa keskenänne.
      Me kehoitamme teitä, veljet: nuhdelkaa kurittomia, rohkaiskaa alakuloisia, holhotkaa heikkoja, olkaa pitkämieliset kaikkia kohtaan.

      Oikeassa olemisen sijaan kannattaa pysyä tiukasti raamatun kokonais ilmoituksessa, juuri kuten Juha sanot. Sävyisyyden ja laupeuden hengessä, katse Armon tuojassa, Jeesuksessa Kristuksessa. Olemme kaikki Armon kerjäläisiä. Omat erinomaisuutemme, voimme unohtaa, Jumala ei katso niihin, vaan Kristukseen ja olemme ulkona Kristuksesta, jos panemme toivomme omaan käsivarteen. ”Leipä pitää ihmisen tiellä.”

    • Viheliäisiä syntisiä olemme, mutta onneksi Jeesus tuli juuri meidän vuoksi, sovittaakseen meidän syntisten synnit. Hyvät pärjäävät ilman Jeesusta vai pärjäävätkö?

    • Juha Heinilä :” Hyvät pärjäävät ilman Jeesusta vai pärjäävätkö?”

      Fakta on se, että jos Jeesus Kristus kielletään, niin samalla kielletään myös ihmisyys.

    • Tuula,

      Jeesus sanoo: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria.’ Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä.” (Matt. 9: 12-13)

  5. No taasen päästään tähän ”syntinen”-syndroomaan eli se mitä LIHA huutaa kovaa että en pysty elämään Jumalan tahdossa eikä kukaan muukaan, ja jos joku väittää niin on omavanhurskas????

    Siis onko evankeliumi voimaton täällä maan päällä ja vasta taivaassa voimallinen???

    Jeesus tuli kutsumaan SYNTISIÄ PARANNUKSEEN siis synbtiset ovat EROSSA Jumalasta, niinkuin juutalaisuudessa oli selvää että he elivät tehden vastoin Jumalan lakia ja olivat ansainneet kuolentuomion. Ei Jeesus tullut vanhurskaita varten siis niitä jotka kuvittelivat olevansa yhteydessä Jumalaan.

    KUN syntinen kohtaa Jeesuksen ja tekee parannuksen ja ottaa kasteen saa hän PYHÄN HENGEN eli Jumalan voiman elää ja ymmärtää Jumalan tahdon, AAAAAAMEN.

    • Ari, kiitos kommentista. Ainakaan minä en voi ylpeillä ja luottaa omiin tekoihini, vaan luotan yksin Jeesuksen Kristuksen Golgatalla hankkimaan rauhaan Jumalan kanssa. Kristuksen hankkimaan vanhurskauteen voi luottaa sellainen, joka ei ole synnitön.

      Miten käy viimeisellä tuomiolla, jos luotamme omiin tekoihin? Seisommeko ylpeänä, miettien onhan niitä kiusauksia ollut, mutta aina olen voittajana selvinnyt, mutta silloin kuulemme Jeesukselta:
      ”Kun minun oli nälkä, niin sinä… Kun minun oli jano, niin sinä … Kun minä oli asunnoton, niin sinä…Kun minä olin sairas, niin sinä…Kun minä olin vankeudessa, niin sinä…”

  6. Mietippä Juha Heinilä MIHIN todella LUOTAT, etkö vain luterilaiseen oppiin kasteesta ja vanhurskauttamisesta??
    Siis olet kykenevä ymmärtämään Raamatun Sanaa ja kuulet Jeesuksen äänen ilman parannusta ja uudestisyntymää luottaen kasteessa saatuun ”lahjavanhurskauteen”???

    Siis KUN ilmeisesti ”NÄET” ettet pysty elämään sitä lähimmäisen rakkautta todeksi josta Jeesus opettaa niin käännyt seuraamaan Lutherin ja kump oppeja??

    Minä olen käynyt läpi täydellisen omavoimaisuuden lopun eli ajautunut täydelliseen voimattomuuteen ja toivottomuuteen jossa sitten huusin Jumalalta apua ja KUN Jumala nosti ja auttoi niin oliko se OMAA TEKOA??? Sitten kun janosin Raamatun Sanaa ja se alkoi tulla eläväksi siis tuli hedelmää niin oliko se OMAA TEKOA??? Siis kun Jumala antaa henkensä joka avaa Sanaa ja uskoa siihen ja KUN seTOIMII NIIN onko SE OMAA TEKOA???

    • Ari, tiedän, että voit luottaa tekoihisi ja hedelmiisi. Minä taas en luota tekoihini ja hedelmiini, koska jos jotain hyvää joskus tekisinkin, niin kiitos kuuluu yksin Jumalalle ei minulle. Mitä näemme peilistämme?

  7. Ari Jumalan tahdossa eläminen on Kristuksessa elämistä, ei siinä ole enää omia tekoja, vaan Kristus vaikuttaa kaiken kaikessa. Juha tarkoittaa, että ne omat teot ovat synnin turmelemia niihin ei voi luottaa. Nyt jos olemme Kristuksessa, niin me olemme puhtaat sen sanan tähden, jonka Jeesus on puhunut, ne sanat myös saavat aikaan ne hedelmät, joista Kristitty tulisi tunnistaa.

    Meillä on jokaisella omat lähimmäisemme, joiden kanssa elämme ja arjessa kuljemme. Kristittyinä me annamme kunnian Jumalalle ja oikea kätemme ei tiedä mitä vasen tekee, luotamme, siihen, että Jumala tietää kaiken ja johtaa meitä joka hetki lähimmäisen parhaaksi ja myös omaksi parhaaksi, emmehän edes tiedä mikä meille on aina parhaaksi. saatamme haluta omaa tuhoamme, vaikka luulemme olevamme viisaat ja neuvokkaat kun toimimme inhimillisen järkemme mukaan. Jumala näkee meidän tosi parhaan.

    Kun huomaamme, että henki on altis, mutta liha heikko, niin emme kuitenkaan lannistu, jos emme saa toimitettua aina kaikkea, mitä sydämelle on annettu kannettavaksi. Olemme Armollisia muille ja myös itsellemme.

    En usko, että Kristitty puolustelee itseään syntisen luonnon kelvottomuudella, ikäänkuin synti olisi este toimia lähimmäisten parhaaksi, päinvastoin, jos olemme kurjat ja heikot, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä näemme myös lähimmäisen kurjuuden.
    Sen sijaan taas se, joka on erinomainen Kristitty, saattaa unohtaa muiden kohdalla sen, että meistä on moneen, yksi on fyysisesti sairas, yksi on muuten vaan kehnoa ainesta, yksi istuu rulla tuolissa ja yksi on taloudellisen tilansa tähden avuton. Emme voi vaatia, kun emme itsekkään kykene. Jos tuomitsemme toisiamme, niin sillä meille myös tuomitaan. Jos joku vaatii kaikkia noudattamaan lakia, niin eikö se koske myös sitä joka vaatii? Katsokoon siis, ettei lankea, sillä Tuomio tulee lain rikkojalle ei sitä noudattavalle. Olemme kuitenkin kaikki syyliset lain rikkomukseen, miksi siis vielä elän, kuin voisin lain pitää?

    Jumalan Armo ei tee ihmisestä velttoa ja irstasta, laiskaa ja saamatonta, vaan Armollisen ja laupiaan, rauhaa rakastavan ja sävyisän, pitkämielisen ja lempeän.

    Laki saa aikaan vihaa, sen tähden Kristitty kasvaa Armon kasvattamana, ei lain. Pyhä Henki saa ihmisen valppaaksi ja rohkeaksi, puolustamaan myös niitä, joiden vapaus on uudelleen sidottu lakiin, joka sanoo: ”Ei saa tehdä sitä ja tätä, ei saa jättää tekemättä sitä ja tätä.”

    Kaikki mikä ei ole uskosta on syntiä, siis voidaan sanoa myös toisin päin, missä on oikea usko, siellä ei ole enää syntiä. On tarkasti erotettava teko synti, sillä ne ovat aina meissä ja synti joka on kuolemaksi, joka on Pyhän Hengen pilkkaa.

    Jos ymmärrämme mitä on Vanhurskaus Kristuksessa, niin ymmärrämme, että tekojen laki on jo täytetty meidän puolestamme kokonaan. Nyt olemme siis uskon lain alla, joka on Kristus meissä. Laki on meille peili, joka näyttää meille vaatimuksen, jonka Kristus on täyttänyt puolestamme. Armo on siis myös sitä, että joku on tehnyt puolestamme kaiken muunkin, jopa ne teot, joissa nyt vaellamme.
    Lihalle tuo on kova Sana, sillä lihan mieli ei voi hyväksyä, sitä, että kaikki on jo tehty.
    Mitä meille siis elämässä jää tehtäväksi, muuta kuin, että Kiitämme Jumalaa aina ja rakastamme lähimmäisiämme, kuten Hän on ensin meitä rakastanut.

    Rakkaus puhuu tekojen kieltä. Jos me siis olemme syntiset, niin Hän on suurempi kuin meidän synnit ja antaa meille kaiken anteeksi. Miksi me emme antaisi siis myös anteeksi lähimmäisellemme kaikkea? Kristitylle ei siis ole laitettu enää lakia vartioimaan, että toimisimme sen mukaan, vaan me toimimme Rakkauden lain mukaan.

    • Ismo, kiitos hyvästä kommentista. Näin on. Kristityn tuottamat hyvät hedelmät ovat lähimmäisiämme varten. Kristitty ei koskaan kasva omista hedelmistä, vaikka ne olisivat kuinka hyviä.

  8. Saatana eksyttää meitä monella lailla. Meitä uskovia hän yrittää saada epäilemään syntien anteeksiantamusta, jolloin joudumme helposti lain alle tai toivottomina jätämme Taivastiellä kulkemisen kesken.

    Jumaluusopin kunnioitettu tohtori Martti Luther on kirjoittanut meille kaikille erinomaisesti päivän mannassa seuraavasti:

    Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta. (2. Piet. 1:2)

    Sanat armo ja rauha sisältävät koko kristinopin. Armo antaa anteeksi synnin, rauha antaa turvallisen ja iloisen omantunnon.

    Synti ja paha omatunto ovat ne kaksi pahaa henkeä, jotka kiusaavat meitä. Kristus on kuitenkin voittanut nämä hirveät viholliset ja murskannut ne tässä ja tulevassa elämässä. Omantunnon rauhaa ei voi olla, elleivät synnit ole anteeksiannetut. Syntiä taas ei anneta anteeksi ollenkaan meidän laintäyttämisemme perusteella. Eihän kukaan lakia täytä. Pikemminkin laki tuo julki synnin, kauhistaa omantunnon, julistaa Jumalan vihan ja ahdistaa epätoivoon.

    Sitäkin vähemmän syntiä voidaan poistaa ihmisten keksimillä ponnistuksilla ja teoilla. Niistä synti pikemminkin lisääntyy. Kuta enemmän tekopyhät näet uurastavat ottaakseen pois synnin, sitä huonominin heille käy. Synnin poistaa vain armo eikä mikään muu. Tämä on tarkoin muistettava. Sanat tosin ymmärretään helposti, mutta kiusauksen hetkenä on vaikea pysyä siinä, että meillä on syntien anteeksiantamus ja rauha Jumalassa sulasta armosta, ilman mitään muita keinoja taivaassa ja maassa.

    Martti Luther; Mannaa Jumalan lapsille

  9. Jeesus sanoo: “Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: ‘Laupeutta minä tahdon enkä uhria.’ Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä.” (Matt. 9: 12-13)

    Hyvä lainaus Heinilältä MUTTA ymmärtääkö sitä mitä se tarkoittaa tänäpäivänä??

    Siis KUN ajatellaan kasteessa saatavan KAIKKI niin silloinhan ollaan JO TÄYSIN TERVEITÄ eikä tarvita enää mitään, siis luullaan kaiken olevan jo täytetty, entä mitä elämä itse todistaa, hyvää vaiko huonoa hedelmää, nyt sitten kun ”ymmärretään” se huono hedelmä niin ”tajutaankin” että ollaan ”SAIRAITA”, siis teot ovat todiste sairaudesta eli ollaankin syntisiä, MUTTA kuitenkaan ei nöyrrytä parannukseen ETTÄ JEESUS PARANTAISI.

    Summa summarum jatketaan niinkuin ennenkin turvaten kasteen armoon, ei väliä vaikka tekis mit, onhan omat oppi isätkin vainonneet, pakottaneet, tuominneet kuolemaan jne….mitä sitä omia ”pieniä” syntejä miettimään……

    • Ari, synti ja kuolema asuvat meissä. Vasta Taivaassa pääsemme eroon tästä kirotusta ruumiista. Olisiko mahdollista olla täysin synnittömiä, eikä meille ikinä tulisi mitään sairautta, eikä vaellus päättyisi kuolemaan ja olisimme jo perillä, mutta missä?

    • Ari, Saatanalla ei ole mitään valtaa Kristuksen kirkkoon kuuluvaan. Kuitenkin teemme syntiä, miellä on sairauksia ja maallinen vaellus päättyy kuolemaan. Tiedätkö, että pilkkaat Jumalaa, jos väität, ettet ole kasteen jälkeen tehnyt syntiä tai ettet tee loppuelämän aikana kertaakaan syntiä?

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.