Jumalan valtakunta – itsestään kasvava vilja

Maanviljelijä kylvää siemenen maahan, niin vilja kasvaa itsestään. Samoin on Jumalan sana, joka tekee työtään kuuliassa. Jumalan valtakunta alkaa ja kasvaa meissä täällä ajassa, mutta se tulee täydelliseksi taivaan valtakunnassa.

Jeesus sanoi: ”Niin on Jumalan valtakunta, kuin jos mies kylvää siemenen maahan; ja hän nukkuu, ja hän nousee, öin ja päivin; ja siemen orastaa ja kasvaa, hän ei itse tiedä, miten. Sillä itsestään maa tuottaa viljan: ensin korren, sitten tähkän, sitten täyden jyvän tähkään. Mutta kun hedelmä on kypsynyt, lähettää hän kohta sinne sirpin, sillä elonaika on käsissä.” (Mark. 4:26‭-‬29 / FB38)

Jumalan valtakunta on valtakunta, johon kuuluvat kaikki ne sydämet, jotka panevat täydellisesti luottamuksensa Kristukseen. Jumalan valtakunta on vanhurskauden ja totuuden valtakunta. Jeesus Kristus on Jumalan valtakunnan Kuningas ja Herra.

Miten usko Kolmiyhteiseen Jumalaan syntyy ja kasvaa?

Miksi mielestäsi Jumalan valtakunta tarvitsee/ei tarvitse Jumalan sanan?

 

  1. ”Ainoa minkä olen ymmärtänyt kirkon jumalan toiminnaksi on syntien anteeksi saaminen eli mitään voimaa ei kirkossa ole vastustaa syntiä, jos tuo pelkkä anteeksi saaminen on toiminnan mitta niin sellaiseen jumalaan en usko.” Ari Pasanen

    Eikös Evankeliumi ole juuri sanoma syntien anteeksi saamisesta ja antamisesta?
    Raamatun mukaan, Jumalan Voima on juuri Evankeliumi, juuri se on vääryyttä (syntiä) vastaan. Armo ja rauha lisääntyy vain Kristuksen tuntemisen kautta, joka on syntiemme lunastaja. Juuri Armo kasvattaa Kristittyä ihmistä, sillä olemme saaneet Armon ja laupeuden Jumalan Pojan Evankeliumin mukaan. Luotamme Jumalaan synnin voittajana, Kristuksen Vanhurskaus on Kirkon Aarre! Ja näin olle myös jokaisen Jumalaan uskovan Aarre. Paavali kirjoittaa:

    ”Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme. Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta. Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut; emmekä ainoastaan sovitetut, vaan vieläpä on Jumala meidän kerskauksemme meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta me nyt olemme sovituksen saaneet.” Room.5: 8-11

    Miten joku voi sanoa, ettei Kirkolla ole Voimaa vastustaa syntiä? Kirkolla nimenomaan on Voima ottaa synnit pois Kristuksen Evankeliumin mukaan. Kirkko on siis voittanut synnin ja kuoleman Kristuksen kautta! Kirkko elää Jumalan Armosta ja Hänen Lupaustensa Voimasta, ei ihmisen omasta voimasta, joka on heikkoutta parhaimmillaankin. Joko ihminen elää kokonaan Kristuksessa tai hän elää omassa voimassaan. Mitään välimuotoa ei ole. Seuraavassa vielä muutama asiaa valaiseva sitaatti:

    ”Ja hän sanoi minulle: ”Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa”. Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.” 2.Kor.12:9

    ”Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta. Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään, joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee, niin pyrkikää juuri sentähden kaikella ahkeruudella osoittamaan uskossanne avuja, avuissa ymmärtäväisyyttä,
    ymmärtäväisyydessä itsenne hillitsemistä, itsenne hillitsemisessä kärsivällisyyttä, kärsivällisyydessä jumalisuutta, jumalisuudessa veljellistä rakkautta, veljellisessä rakkaudessa yhteistä rakkautta.” 2.piet.1:2-7

    ”Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.” Room.1:16

    • Ismo Malinen toteat:””Miten joku voi sanoa, ettei Kirkolla ole Voimaa vastustaa syntiä? Kirkolla nimenomaan on Voima ottaa synnit pois Kristuksen Evankeliumin mukaan.””

      Selitäppä nyt mitä tällä tarkoitat, onko kirkon voima vastustaa syntiä 1) sen jäsenillä voima voittaa kaikki kiusaukset vai 2) syntien anteeksianto kaikista synneistä?

      Miten tuo voima näkyy ukrainassa jossa kirkon jäsenet tappavat toisiaan ja vieläpä toinen siviilejä lapsista alkaen?

  2. Kyllä kärsivällisyys joutuu koville… Ari, Kyllä Jumalan anteeksianto on kaikista synneistä. Se on Evankeliumin Voima. Ja ennenkaikkea perisynnistä, joka saa kaikki synnit maailmassa aikaan. Myös Ukrainan sota ja kaikki riidat ja kärhämät ovat synnin ja rakkaudettomuuden seurausta maailmassa.

    Synnin olemus on juuri rakkaudettomuus. Tärkeintä meidän ihmisten on löytää tuo rakkaudettomuus itsestämme… Joka sen löytää, on pian myös avun tarpeessa.

    ”Jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu”

    • Ismo Malinen toteat että rakkaudettomuus on synnin syy, aivan oikein toteat, mikä onkaan sitten siihen parannus, JEESUS, Jeesus parantaa ihmisen sydämen.

      Matt. 13:15
      Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

      Paavali sanoo hyvin:

      Room. 5:5
      mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

      Niinpä kun kärvistelet rakkaudettomuudessa niin ainoa lääke siihen on uskoa Jeesukseen eli tee parannus ja usko evankelliumi.

    • Jatkan vielä että kyllä armo on kaikista ennen tehdyistä synneistä eli kun ihminen on elänyt pimeydessä eikä ole tiennyt Jumalan tahdosta, sitten kun Jeesus parantaa paatuneen sydämen ja alkaa kuulla Jeesuksen äänen (Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta), niin ei olekkaan voimaton elämään Jumalan tahdossa ja näin alkaakin pyhitys Jumalan voimassa.

  3. Ari, noin ajatellen olet ymmärtänyt Jumalan Voiman ja pyhityksen tapahtuvan oman tekemisesi kautta, etkä Kristuksen kautta, kuten Kirkko opettaa. Kirjoituksistasi saa sellaisen kuvan, että Jumalan tahdossa eläminen on jotain omaa tekemistäsi, jonka verhoat Jumalan voimalla tekemiseksi? Jos näin on, niin olet tehnyt Jeesuksesta Mooseksen. Tämä on hyvin yleistä, joka ikäväkseni täytyy näin sanoa monen kohdalla. Jeesus ei tullut, että meistä tulisi hyviä lain täyttäjä, vaan että meistä tulisi armollisia ja laupiaita kanssa ihmisiä, jotka tuntevat mitä synti, vanhurskaus ja tuomio ovat. (Joh.16:8)

    Pyhitys ei siis ole jotain meidän omaa touhuamista, vaan Jumala on Pyhittänyt omansa kertakaikkisella uhrilla ainiaaksi. Kristitty on näet Pyhitetty kertakaikkiaan yhdellä uhrilla, kun me uskomme ja luotamme Jumalan Lupaukseen. Hän on saattava meissä alkamansa työn loppuun.

    Puhut Jumalan Voimasta, kuin se olisi jokin apuväline itsellesi, jotta voit elää Jumalan tahdossa? Et kai vain kilvoittelee omassa tekemisessä? Kristillinen kilvoittelu käydään uskon säilyttämisen puolesta, ei sen puolesta, kuinka hyvin me elämässä toimimme ja ja Lakia noudatamme? Voimme valita oikein tai väärin, se ei meitä pelasta, että toimimme oikein, vaan yksin Kristus pelastaa. Mitään synergiaa ei ole, Jumala ei jaa kunniaansa.

    Kristitty elää Jumalan Rakkaudesta ja Armosta meitä ihmisiä kohtaan Kristuksen tähden, Hän on tehnyt liiton meidän kanssa Kristuksessa. Meissä itsessämme ei ole voimaa synnin voittamiseksi, sillä me kuolemme siihen lopulta kaikki ja juuri sen tähden Kristuksen puoleen käydään joka päivä rukouksessa, toivossa ja ainaisessa kiitoksessa.

    Kristus on Itse sovittanut meidän syntimme loppuun asti, ei meidän tarvitse enää pelätä, sillä Hän on taistellut ja voittanut meidän puolestamme. Syntimme on sovitettu kertakaikkiaan. Tekosyntejä on ja tulee jatkuvasti kaiken aikaa olemaan, emme edes aina tiedä milloin rikomme ihmiskuntaa ja itseämme vastaan… ja kohtelemme kaltaisiamme väärin. Anteeksianto on sitä, että rangaistuksen pelko on pois ja tilalle tulee Armo ja laupeus, joka ei tahdo pahaa kenenkään taholle. Lain täyttymys on rakkaus, ja juuri siinä on Rakkaus, että Jumala on rakastanut meitä ja Armahtanut meitä, että me voisimme armahtaa myös veljiämme ja siskojamme. Kristuksen ulkopuoliset tuomitsee Jumala, meidän ei tarvitse tuomita ketään. Yksi on Tuomari yli kaiken.

    ”Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään. Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki; sillä sanottuaan: ”Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan”, sanoo Herra: ”Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä”; ja: ”heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista”. Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.” Hebr.10:14-18

    • Ismo Malinen täytyy myöntää etten likenut koko kommenttiasi koska se oli jo alusta niin voimaton.

      Siis kun huusin Jumalan puoleen liki nelikymppisenä niin kun Hän vastasi hädässäni Hän näytti minun syntini, yhden joka näytti että ”ongelmani/hätäni” johtui siitä etten ollut elänyt Hänen tahdossa. Samalla Hän veti hyvyydellään puoleensa eli aloin etsiä Häntä.

      Kun Jumala alkoi työnsä minussa Hän näytti pikkuhiljaa tahtoaan, ajattele kun olin elänyt siinä ”uskossa” ettei ole väärin kun kaksi vapaata ihmistä harrastaa seksiä, niin sitten kun olin kirjaimellisesti housut nilkoissa naisen perässä niin Jumala puhui minulle ettei se ole Hänen tahtonsa niin senjälkeen on housut pysynyt ylhäällä siis yli kakskymmentä vuotta, sitten kun kävelin marketin kassoilta niin näin pelikoneet ja silloin Jumala puhui etten voi kulkea niiden ohi pelaamatta niin ymmärsin että pelaaminen ei ole Hänen tahtonsa niin se jäi, samoin vanhempien kunnioittamisesta jne… JOS väität että teen tuota omassa voimassa niin se on vääristelyä, uskon sen mitä Raamatussa sanotaan, kun tunnustamme syntimme niin Jumala puhdistaa, se on minulle uskossa elämistä.

      Pimeydessä ei edes tiedä mikä on Jumalan tahto ja ei ole rakkautta rakastaa, Raamatussa on kuitenkin lupaus että Jumala antaa Pyhän Hengen jonka kanssa vuodatetaan Jumalan rakkaus ihmiseen, tämä on se voima jolla uskova elää.

      Esimerkkini ovat todella pieni osa siitä muutoksesta jota Jumalan voimassa olen saanut tehdä, mutta kuitenkin suurimmat himoni olivat kuitenkin peli ja haureuden himot.

  4. Surullista, ettet Ari jaksanut lukea huolella mitä kirjoitin… Itse luen kommenttisi aina tarkoin, että ymmärtäisin mitä kirjoitat.

    Tuo mitä kirjoitat omasta kokemuksestasi, on ilman muuta selvää Kristitylle, Jumala puhdistaa ihmistä kuonasta omalla ajallaan. ”Hän saattaa meissä aloittamansa työn loppuun”, kuten edellä kirjoitin. Tämä on juuri sitä, mitä Kristitylle tapahtuu kaiken aikaa. Olet ymmärtänyt väärin, jos olet olettanut, ettei Kirkon julistama Evankeliumi toimi juuri näin. Voima on Jumalan Sana. Juuri Jumalan Armo kasvattaa meitä, sillä Kristittynä eläminen on jatkuvaa kasvamista Jumalan armossa ja laupeudessa. Kasvaminen on Jumalasta. Odotamme kärsivällisesti, että Hän riisuu meidät pois omista teoista, jotta oppisimme luottamaan kaikessa yksin Häneen.

    Kristuksen seuraaminen on Jumalaan luottamista, Jeesus ei puhunut omaansa, vaan yksin sen minkä oli Isältä saanut. Jumalan tahto on, että uskomme Poikansa Evankeliumin.

    ”Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille ja KASVATTAA meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa, odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä, hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.” Tit .2:11-14

Kirjoittaja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.