Jumala toimii - epäjumala ei
Jumala on luonut kaiken kauniiksi. Hän ylläpitää luomakuntansa jokaisena hetkenä kaikkina aikoina. Jumala on luonut ihmisen pitämään huolta luomastaan, niin itsestään, toinen toisestaan, eläimistä kuin myös ympäröivästä luomakunnastamme.
On vain lankeemuksen seurausta, että kaikki ei ole parhainta mahdollista. Siksi tarvitaan Jumalan antamaa parannusta.
Epäjumalanpalvelus on epäluottamusta Luojaamme kohtaan. Meidät tehnyt ja meidän elämäämme varjeleva Herramme ei silloin saakaan sitä kunniaa, mikä hänelle kuuluu, vaan yksistään joku osa hänen luomastaan nostetaankin kaiken yläpuolella olevaksi. Alkuperäisestä yhteydestään irti reväistynä, ja sen takia aidon paikkansa menettäneenä, sen palvonta jumalana tekee vääryyttä luomisteon aitoa tasapainoa vastaan. Alkuaan hyväksi tarkoitettu tuottaakin vahinkoa ja tuskaa. Rikkoo elämän edellytyksiä.
SUNNUNTAI 5.2.2023
Kynttilänpäivä
Kristus, Jumalan kirkkauden säteily
Jeremiaan kirje on yhden luvun pituinen. Siinä varoitetaan epäjumalain palvonnasta. Epäjumalien palvonta tuhoaa elämää. Elämän antaja unohtuu, elämän perustava voimanlähde jää käyttämättä. Aidon Jumala -yhteyden sijaan tuleekin vain korvikkeita, Jäähileitä maukkaan jäätelön sijaan, Kuin leivän sisään sijoitettu kivi. Kalakukon muikun sijaan pelkkiä akanoita.
Jumala toimii. Hän ylläpitää koko luomakuntaa. Epäjumalan kuvat eivät tee mitään. Niitä pitää kantaa. Niiden päältä on pyyhittävä pölyt, ne eivät kuule eikä näe.
Kun Juudan kansa vietiin pakkosiirtolaisuuteen, niin silloin he näkivät paljon epäjumalankuvia eri puolilla noita uusia asuinsijojaan. Näiden palvonnasta Jeremiaan kirje varoittaa:
Juhlapyhän apokryfiteksti: Jer. k. 59–68
Aurinko, kuu ja tähdet, jotka loistavat taivaalla, hoitavat tunnollisesti työnsä, kun ne on sinne lähetetty. Samoin tekee työnsä salama, jonka leimahdus näkyy kauas, samoin tuuli, joka puhaltaa kaikkialla. Myös pilvet tottelevat, kun Jumala käskee niiden levittäytyä koko maanpiirin ylle, ja kun tuli saa ylhäältä käskyn mennä tuhoamaan vuoret ja metsät, se tekee niin. Niihin ei epäjumalia voi lainkaan verrata, ei muodon eikä voimien puolesta. Nuo patsaat eivät kykene jakamaan oikeutta eivätkä tekemään hyvää ihmisille, eikä niitä siksi tule kutsua jumaliksi eikä pitää jumalina. Koska siis tiedätte, että ne eivät ole jumalia, älkää pelätkö niitä.
Nuo jumalankuvat eivät kiroa eivätkä siunaa kuninkaita. Ne eivät näytä kansoille merkkejä taivaalla, ne eivät loista niin kuin aurinko eivätkä valaise kuin kuu. Ne eivät vedä vertoja edes eläimille, jotka sentään pystyvät pakenemaan ja hakemaan itselleen suojaa. Mistään me emme voi havaita, että ne olisivat jumalia; älkää siis pelätkö niitä.
83 kommenttia
Matias Roto et todellakaan ymmärrä evankeliumin syvintä olemusta, evankeliumi on Jumalan hyvyyden osoitusta jolla Hän vetää ihmisiä PARANNUKSEEN.
Ei lain saarnalla ole evankeliumin kanssa mitään tekemistä.
Koska tässä keskustelussa Arin kanssa levy on juuttunut uralleen, niin lopetan keskustelun tässä ketjussa tähän. Seuraavien julkaisujeni yhteydessä avautuviin keskusteluihin mennessä Arin tyyli on toivottavasti ehtinyt parantua, joten voi tehdä uusia yrityksiä terveen keskustelun käyntiin saamiseksi.
Tänään keskiviikkona 1.2.2023 osallistuin sotiemme veteraanien ja tukijäsenten iltapäiväkahveille Someron seurakuntakeskuksessa. Pidin siellä myös päätöspuheen.
Sota-aika oli raskas koettelemus maallemme. Moni kuoli, moni haavoittui ja kaikille tuli kovia muistoja noista ajoista.
Mieleeni tulee Helvi Hämäläisen runokokoelma Sukupolveni unta, jossa hän mnnessakin runossa käsittelee sota-ajan kokemuuksia ja mukanaan tuomia mielikuvia, muistoja ja ajatuksia.
Teos voitti Finlandia -palkinnon vuonna 1987.
Panen tähän pienen otteen runosta Surupäivä
”Hänet on lyöty taistelussa,
ruumis haavoja täynnä,
hänet on lyöty taistelussa,
jättilaishaavoista vuotaa veri.
Silmien meret ovat autiot
hiekkaa tukka
minulla on oikeus surra aurinkohiuksista miestä,
haavoja täynnä hän kuoli.”
Helvi Hämäläinen 1987
ISBN 951-0-14569-6
Yleisen eli yhteisen eli koko maan piirin yhteyteensä sulkeva kirkko on Jumalan työväline koko maailman saattamiseksi evankeliumin yhteyteen.
Sen sijaan kaikenlaiset lahkolaiset ajatukset, jotka pyrkivät repimään yhteyttä, ajamaan Kristusta seuraavat eri ryhmiin ja muutoinkin erottamaan ihmisiä toinen toisestaan perustuu sellaiseen ajatteluun, että Jumala muka olisi rajoittunut vain jonkun porukan käskyläiseksi. Tuollainen ajattelu johtaa epäjumalan käsitteeseen kuuluvaan rajalliseen ja Jumalan luoman ihmiskunnan elämää repivään ajatteluun ja sellaisesta seuraavaan riitaisuuteen ja epäjumalanpalvelukseen, koska YHDEN Jumalan tekemässä maailmassa vain osa tätä luomusta kuvitellaanJumalan luomaksi ja loput hylätään ikään kuin se olisi jotain muuta kuin Jumalan maailmanlaajuisen luomisesta seuraavan kaitsennan ulkopuolista elämänpiiriä.
Jeremiankirjeen sanoma puhuu meidän Jumalastamme jolla on valta koko luomakunnan yli. Yksi Jumala on koko luomakunnan, koko ihmiskunna, kaiken sekä näkyväisen että näkymättömän maailman Luoja. Siksi hänen hallintavoimansa ulottuu koko luomakuntaan.
Kynttilänpäivän apokryfitekstissä ilmaistaan tämä sanomalla pars pro toto -mallin eli siis yksi osa kokonaisuutta edustavana mukaisesti sanoin:
Myös pilvet tottelevat, kun Jumala käskee niiden levittäytyä koko maanpiirin ylle, —–
Ari
Olen poistanut kommenttejasi sopimattoman kielenkäytön takia.
Joten jos haluat saada vastauksen kysymyksiisi, niin siivoappas kielenkäyttösi.
Matias Roto toteat minulle:””miten kaltaisesi vähäoppinen ihminen saattaakaan kuvitella voivansa arvioida yhtä kaikkien aikojen etevimmän oppineen tuotannon tasoa.””
Seikka on saletti kun Jumala ilmoittaa evankeliumin minulle ja Lutherilta oli salannut, niin kumpi sen ymmärtää?
Matias Roto toteat minulle:
””Yhdessä kohtaa heidän oppinsa on jopa alkuperäisempää kristinuskoa, kuin sinun Ari eräässä blogissani julki tuomasi käsitys Neitsyt Mariasta. He nimittäin tunnustavat Marian ikuiseksi neitsyeksi. Sinä puolestasi kinasit yhdessä blogissani suorastaan jankuttavan kiivaasti sellaisen käsityksen puolesta, joka keksittiin vasta 1700 -luvulla.””(Matias Roto)
Vai keksittiin 1700 luvulla, no mitähän oli aiemmin keksitty kun kerran minä luen Raamatusta sen mitä sinä väität ”keksityn” 1700 luvulla, et taida oikein ymmärtää mistä on kyse, siis kaikki mitä väität minun ”keksineen” on Raamatusta Pyhän Hengen kirkastamaa Jumalan sanaa, ei minun tarvitse ottaa ihmisoppeja.
Jeesus käski opetuslapsiaan julistamaan parannusta:
Luuk. 24:47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
Sitä teen ja myös sinulle saarnaan eli ”tee parannus” syntiesi anteeksisaamiseksi jos vain Jumala kutsuu.
Ilmoita asiaton kommentti