Jumala kuljettaa meitä Kristuksen voittosaatossa

Kuvan kuvausta ei ole saatavilla.

Kuvassa armaani prinsessa Colette kotonamme Someron Ollilan kylässä Tamiolan talossa.

Kahdestaan elämme eläkeläisinä ja ihmettelemme maailman menoa. Paljon olemme kulkeneet yhdessä evankeliumia julistaen, minä puhuen ja hän laulaen. Nyt jo kotona hiljakseen, vanhuuden lepoa kokien,  rauhaisaa aikaa vietämme,  menneitä muistelemme, eletystä iloitsemme,  tulevaisuus Jumalan käsissä turvaisissa, mielemme avoinna eteenpäin katseemme luomme, kiitoksen Herralle tuomme.

Samaan aikaan kun saamme asua maailman onnellisimmassa maassa, kuulemme uutisia mitä erilaisimmista ongelmista. Ukrainassa soditaan, kun Venäjä on hyökännyt sinne.  Monissa maissa kansa on noussut kaduille mielenosoituksiin, milloin mistäkin syystä.

Välillä tuntuu että kielenkäyttökin  on koventunut mitä erilaisimmilla aloille. Yhteiskuntaamme vaivaa kilpailu kuulluksi tulemisesta. Jotkut siis ajattelevat, että kovemmin huutamalla saa äänensä kuulumaan.

Nyt ovat vallassa röyhkeys ja kovuus,

nyt on kuohunnan ja kiihkeän vihan aika.

Uskollisuus omalle kutsumukselleen on elämän suuria kunnian aiheita.  Toisinaan meitä voidaan koetella monin tavoin.  Joillekin  elämä on helpompaa kuin toisille.  Jokaisen on  käytävä läpi  omat vaikeutensa.  Muutoin ei voi kestää, kun koettelemusten aika tulee.

Patriarkka Abraham  koki valtavan koettelemuksen.   Jumala kutsui häntä  uhraamaan poikansa Iisakin.  Aiemmin hän oli saanut lupauksen, että juuri tämä poika tulee viemään hänen henkistä perintöään eteen päin.  Hän joutui sisäiseen ristiriitan. Toisaalla mielessä oli Jumalan lupaus tulevaisuuden aukeamisesta   Iisakin kautta, ja toisaalta tässä  uhraamisen kehotus.

Abraham ratkaisi ristiriidan suostumalla Jumalan käskyyn.

Heprealaiskirje kirjoittaa  luvussa 11

17  Usko sai Abrahamin tuomaan Iisakin uhriksi, kun hänet pantiin koetteelle.  Hän oli valmis uhraamaan ainoan poikansa, vaikka oli saanut lupaukset, 18  vaikka hänelle oli sanottu: »Iisakin jälkeläisiä sanotaan sinun lapsiksesi.» 19  Hän päätteli, että Jumala kykenee jopa herättämään kuolleen, ja niin hän sai poikansa takaisin, ylösnousemuksen ennusmerkkinä.

Tilanne ratkesi. Enkeli toi Jumalan sanan Abrahamille.  Abrahamin kuuliaisuus oli todettu. Koetus oli voitettu.  Paikalle tullut eläin oli uhrattava.  Abrahamin kokema koettelemus muodostui Vanhan testamentin uhriteologian peruskertomukseksi.   Eläimen uhrissa tulee sovitus Jumalan kansalle.  Syntien anteeksi antamus ja elämän yhteyden vakuus Jumalan edessä.

Myöhemmälle Pyhän kansan elämässä tapaus tuli hyvin tärkeäksi.  Kuningas Salomo rakennutti Jerusalemin temppelin samalle paikalle.  Niinpä jokainen temppelissä toimitettu uhri sai hengellisen syvyysulottuuvuden, kun sitä tarkasteltiin patriarkka Abrahamin kokeman koettelemuksen lävitse.

Eikö Abraham osoittautunut uskolliseksi, 

kun hänet pantiin kokeeseen, 

ja eikö Jumala katsonut hänet vanhurskaaksi? 

Jumalan suunnitelmien suuressa näkymässä meille aukeaa näköala eteenpäin.  Abrahamin saama koettelemus poikansa uhraamisesta sai koko maailmankaikkeuden ytimiin ulottuvan näköalan, kun Jumala itse antoi täydellisen sovintouhrin Golgatan kummulla. Isä uhrasi ainosyntyisen Poikansa ja näin koko maailma sai sovinnon Jumalan kanssa.  Kolmiyhteisen Jumalan ikiaikaisen pelastussuunnitelman palaset loksahtivat paikoilleen.   Jumalan vanhurskaus ojennettiin ihmiskunnalle ja meille on auennut tulevaisuus ja toivo.

Jeesus on se Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin, kuten Johannes Kastajakin sanoo,  Joh. 1:29-30:

Jumalan Karitsa

29  Seuraavana päivänä Johannes näki, että Jeesus oli tulossa hänen luokseen. Johannes sanoi:

»Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!

 30 Hän on se, josta sanoin: ’Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen minua.’

Palmusunnuntai aloittaa hiljaisen viikon.  Jeesus tulee Jerusalemiin. Siellä hänet otetaan kiinni ja pitkänäperjantaina hänet ristiinnaulitaan.  Pääisiäisenä hän nousee kuolleista. Näin pelastustyö toteutettiin ja näin se tuodaan meidänkin luoksemme.  Tämä merkitsi Jeesukselle  alennustien käymistä.  Hän joutui koetukselle, mutta voitti koetuksen. Hän kulki koko ristin tien perille asti.  Näin koko maailma sai sovituksen. Tämä merkitsee Jumalan täydellisen rakkauden esiin tuloa.  Jumala teki kaiken  valmiiksi.  Näihin uskomme syvimpien sydämen sykkeen tapahtumiin meidät johdattaa palmusunnuntai.

 

SUNNUNTAI 2.4.2023

Palmusunnuntai

Kunnian kuninkaan alennustie

 

Päivän apokryfiteksti   1. Makk. 2:49–64

Kuoleman lähestyessä Mattatia puhui pojilleen näin:

– Nyt ovat vallassa röyhkeys ja kovuus,

nyt on kuohunnan ja kiihkeän vihan aika.

Poikani, taistelkaa kiivaasti lain puolesta,

antakaa henkenne isiemme liiton tähden.

Muistakaa niitä tekoja,

joita isämme aikoinaan tekivät,

ja hankkikaa tekin itsellenne

suuri kunnia ja kuihtumaton maine.

Eikö Abraham osoittautunut uskolliseksi,

kun hänet pantiin kokeeseen,

ja eikö Jumala katsonut hänet vanhurskaaksi?

Joosef noudatti ahdingossaan Jumalan lakia,

ja hänestä tuli Egyptin valtias.

Esi-isäämme Pinehasia ajoi pyhä kiivaus,

ja hän sai lupauksen ikuisesta pappeudesta.

Joosua täytti saamansa käskyn,

ja hänestä tuli Israelin tuomari.

Kaleb todisti rohkeasti kansan edessä

ja sai maasta itselleen perintöosan.

Daavid oli hurskas ja peri valtaistuimen,

kuninkuuden, joka kestää ajasta aikaan.

Elia puolusti kiivaasti Jumalan lakia,

ja hänet otettiin taivaaseen.

Hananja, Asarja ja Misael uskoivat,

eivätkä liekit surmanneet heitä.

Daniel oli puhdassydäminen,

ja hän pelastui leijonien kidasta.

Nähkää siis: ne, jotka panevat toivonsa Herraan,

pysyvät lujina ja voitokkaina.

Näin käy polvesta polveen.

Älkää pelätkö synnintekijän puheita,

sillä hänen loistostaan ja kunniastaan

tulee tunkion täytettä ja matojen ruokaa.

Tänään hän on valtansa kukkuloilla,

huomenna häntä ei enää ole,

sillä hän on palannut maan tomuun

ja hänen aikeensa ovat rauenneet tyhjiin.

Olkaa urheita, poikani,

ja puolustakaa lujasti lakia,

sillä laki teidät vie kunniaan.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Matias

    Kyllä Paavali peruu puheensa, hän oli aikaisemmin sanonut, ” Laki on kumottu, laki on ristiinnaulittu, laki on kirouksen virka, laki näyttää synnin, emme ole enää lain alla. ”

    Ja sitten: ” Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

    Sitten Paavali teeskenteli olevansa lain alaisille, niinkuin lain alainen, vaikka hänellä ei lakia ollut, ja siellä missä lakia ei ollut, hän oli niinkuin hänellä ei lakia oisi, vaikka hänellä Jumalan laki oli.

    Otappa siitä sitten selvä.

    • Tarja

      Paavalin suhdetta Lakiin eli Tooraan on eksegetiikassa tutkittu hyvinkin paljon. Näissä tutkimuksissa on sanan käyttöä analysoitu hyvinkin yksityiskohtaisesti.

      Mielestäni esittämäsi näennäiset vastakohdat ovat peräisin vain siitä, ettei sanan käytön yhteyttä kulloinkin esillä olevassa kohdassa ole riittävästi huomioitu, vaan eri merkitystasoilla olevia sanoja pannaan vastakkain ikään kuin ne olisivat merkityskentän samalla tasolla.

      On huomattava, että Paavali oli hellenistijuutalainen, joka oli elänyt myös kreikkalaiseen kulttuuriin kuuluvien ihmisten keskellä sekä kreikkaa puhuvien juutalaisten kanssa, jotka koko ikänsä olivat eläneet olosuhteissa, miisä oltiin tekemisissä kreikkaa puhuvan väestön kanssa. Tällaisissa oloissa puhetapa oli erilaista kuin arameaa puhuvien ihmisten keskellä elettäessä.

      Jokaisella Paavalin kirjeellä on myös oma kuulijakuntansa ja niissä käsiteltiin kunkin vastaanottavan seurakunnan ajankohtaisista kysymyksistä. Kirjeet eivät olleet mitään yleisluonteisia ohjelmajulistuksia, vaan kulloinkin esillä olevan ongelman kimpussa painivia juuri noissa tilanteissa olevien asioiden ratkaisuun pyrkiviä kannanottoja paikallisten seurakuntien tukemiseksi viisaan miehen lausunnoilla.

      Otanpa esimerkin kahden kielen vertailusta

      Sanoilla on sellainen ominaisuus, että eri tilanteissa niitä käytetään eri tavoin. Kerran erään heetinkielisen tekstin selvittämiseksi en saanut kirjallisuudesta apua, kun niissä esiintyi vain kysymysmerkillä varustettuja arvailuja. Silloin otin kreikan kielen sanakirjan ja katsoin löytyisikö etymologisesti saman sanan käytöstä kreikan kielessä apua. Kun pääsin tuon kreikankielisen sanan yhdenteentoista sanakirjavastineeseen ja panin tuon ajatuksen heetinkieliseen lauseeseen, niin koko lause loksahti paikoilleen kuin valmiiksi tullut palapeli. Kaikki täsmäsi lauseeseen ja sen ajatus juoksi juohevasti. En muista montako eri merkitystä tuolla sanalla oli kaikkiaan tuossa sanakirjassa. mutta muistan että 11. vastine antoi täysosuman ongelmani ratkaisuksi.

      Muistan myös miten englannin opettajani Bromleyssä Kentin maakunnassa selosti miten valtaisa määrä erilaisia merkityksiä oli englannin kielen put -sanalla. Suomessa en koskaan aikaisemmin ollut tullut ajatelleeksi kuinka monimerkityksiä sanat voivat olla arkikielen lukemattomissa käytön yhteyksissä.

      Tullakseni takaisin Paavalin sanankäyttöön, niin myös hänellä on erittäin rikas kielen eri käyttöjen kanssa leikittely. Hän oli retoriikan mestari mitä suurimmassa määrin, joka osasi räiskyvästi pallotella sanojen taiturimaiselle kuvioinneilla.

      Mikään ei kuitenkaan vähennä hänen ajattelunsa johdonmukaista linjausta, että Tooran opetus kuuluu juutalaisille, mutta ei-juutalaisille vain siinä määrin kuin ne opastavat lukijaa ymmärtämään Jeesuksen tuomaa hyvää sanomaa.

  2. Lapsena kysyimme vanhemmilta: ”Miksi papilla on liperit?” Vanhemmat selittivät kärsivällisesti: ”Liperit muistuttavat pappia siitä, että saarnassa pitää olla sekä laki että evankeliumi.” Jos siis pappi saarnaa oikein, hänen saarnastaan käy ilmi, kuuluuko Sanan kuulija Jumalan valtakuntaan eli Jeesuksen lammaskatraaseen vai sen ulkopuolelle. Jos kuuntelija kuulee, että hänellä eivät ole välit Jumalan kanssa selvät, hän lähtee etsimään tietä (Jeesusta) saadakseen rauhan omalle tunnolleen. Jumalan lapset sen sijaan tarvitsevat evankeliumia , rohkaisua kilvoittelemaan uskossa ja lohdutusta lankeemusten hetkellä, eli synninpäästön evankeliumia.
    Alttarilla oli myös aina kaksi kynttilää, joiden tehtävä oli sama kuin lipereiden.
    Nykyisin kurittomuus seurakunnissa johtuu siitä, että papit saarnaavat vain evankeliumia, joka paaduttaa ne, joille se ei kuulu. Laki on sitä varten, että se herättää synnintunnon ja ajaa Kristuksen tykö.
    Lakia verrataan kuuhun. Se paljastaa pimeässä yössä suuret ja julkiset synnit, kuten Jumalan käskyjen rikkomiset.
    Evankeliumi on aurinko, joka paljastaa ja erottaa sydämen aivoitukset ja pienetkin rikkomukset. Evankeliumin alla puhdistuu ja jaksaa taas jatkaa matkaa ”iloisin ja vapain sydämin”

    Lain kolmas käyttö aiheuttaa erimielisyyksiä uskonyhteisöissä. Esimerkiksi miten saa pukeutua, mitä ei saa tehdä ja onko kristillisyys tarpeeksi syvää. (Esimerkiksi ”Uudestiheräys” erosi aikoinaan tästä syystä valtalestadiolaisuudesta; – pienet opilliset tulkinnat tai jonkun henkilön perässäkulkeminet synnyttävät eriseuroja,; – yleensäkin syntien luettelointi kuuluu kolmannen lainkäytön piiriin.)

    • Valma

      Kiitos erinomaisesta kommentistasi

      Hyvin osaat tuoda esille lain ja evankeliumin eron. Syvän kokemuksen tuoma elämän tuntojen ymmärryksesi tuo esitykseesi viisaan todellisuuden pohjalle rakentamisen tajun. Sanasi maistuu terveeltä elämältä.

      Hyvillä esimerkeillä toit myös esille sen miten lain kolmannen käytön alalla esiintyy toisinaan myös sellaista opetusta joka jakaa mielipiteitä, jotka voivat toisinaan valittavasti jopa jakaa porukoita erilleen toisistaan.

      Sinulla on ammentaa elämän vettä syvästä kaivosta, jossa on raikas vesi joka kirkkaana ojennetaan lukijoiden nautittavaksi.

  3. Tekstissä ovat sanat

    Joosua täytti saamansa käskyn,

    ja hänestä tuli Israelin tuomari.

    Aikoinaan 1950 -luvulla Joosuan kirja kuului suosikkilukemisiini. Minusta se oli niin jännittävä. Sittemmin olen oppinut ymmärtämään, että siihen sisältyy myös hyvin paljon erilaisia opetuksia.

    Viimeksi olen tässä muutama päivä sitten kuunnellut kirjan äänikirjana osoitteesta:

    https://www.ljudbibeln.com/

  4. Matias

    Minun ei tarvitse yrittää ymmärtää Paavalia ja hänen retoriikkaansa, koska tiedän kreikkalaisen retoriikan tavoitteet. On puhuttava niin, että kuulija uskoo, sillä ei ole merkitystä, onko puhe totta vai ei, pääasia on se, että saa kuulijan uskomaan sen mitä sanoo. Poliittinen puhe on usein tätä.

    Paavalin tavoitteita en ymmärrä. Yrittääkö hän houkutella tuossa vaiheessa juutalaisia Rooman kansalaisiksi, ja silloin heidän ei tarvitsis noudattaa juutalaista lakia, ja ilmeisesti Rooman kansalaisina ei mitään lakia. Koska keisarin sana oli laki, tuomio, tai armollisuus. Rooman laki koski vain naisia, maahanmuuttajia, sotavankeja ja orjia, joilla ei ollut kansalaisuutta. Paavali oli Rooman kansalainen isänsä perintönä, ja hänellä ei ollut lakia. Rooman kansalaisuus oli erittäin vaikea saada, joutui kai palvelemaan 25 vuotta sotilaana, sen jälkeen kansalaisuuden saattoi saada, jos oli vielä hengissä.

    Jos Paaval oli vielä hellenisti, niin eipä ihme, jos on niin sekava koko mies. Lopussa kaikki jättivät myös Paavalin, hän valittaa, että vain Luukas on enää jäljellä. Sitä en tiedä, että millä lihaksilla hän sitten kirkkoon ui. Kirkolla oli huoli, että mistä he saavat lisää kirjoituksia, kun noilla viheliäisillä juutalaisilla on niin paljon, joten ilmeisesti he sitten löysivät Paavalin, tai joku kirjoitti hänet olemaan.

    • Tarja

      Pyritkö tahallasi vääntämään Paavalin puheentapaa solmuun,, vai mistä saat aikaan tuon ajan eri oikeusjärjestyksien sikin sokin sekoittamisen tulokseksi.

      Rooman valtakunta oli monikulttuurinen imperiumi. Roomalaisten alaisilla kansoilla oli edelleen voimassa heidän omat lakinsa. Näin myös juutalaisilla oli omansa. Kreikkalaisilla kaupungeilla oli kullakin omansa ja Italiassa oli omansa.

      Vain muutamia oikeuksia, joita roomalaiset pitivät hyvin tärkeinä, piti alistaa roomalaisen oikeuden vahvistettavaksi. Esim. juutalaisten oli alistettava kuolemanrangaistus roomalaisten tutkittavaksi.

      Rooman kansalaisilla oli oikeus vedota roomalaisiin oikeusistuimiiin, olivatpa he sitten minkä tahansa alueen lainsäädännön alaisia muissa kysymyksissä. (Näinhän Paavalikin teki omassa asiassaan.)

      Kaikki nämä kysymykset liikkuvat teologisessa ajattelussa LAIN ENSIMMÄISEN KÄYTÖN alalla.

      Toisin kuin annat tekstissäsi herätellä kysymyksiä niin yhdenkään näiden eri lakien purkamiseen tai sen vastakohtana jonkun lain pakottamiseen toisten lakien alueille EI ALKUUNKAAN ollut Paavalin ajattelun mukaista. Tässä mielessä hän on täysin tuonaikaisen vallitsevan lainsäädännön käytännön mukainen.

      Paavalin mielenkiinnon kohteena oli LAIN TOINEN KÄYTTÖ .

      Hänen julistuksessaan Tooran eli Lain eli Viiden Mooseksen kirjan eli Pentateukin käytetään Jeesuksen opetuksen välittämisen välikappaleena. Jeesushan tuli täyttämään lain, eli siis, kaikki Vanhan testamentin lupaukset olivat saaneet täyttymyksensä hänen elämässään. Tätä Messiasta eli Kristusta, joka on Jumalan sanan antamien lupausten täyttymys, Paavali julisti. Tuon julistuksensa palvelukseen hän varusti koko saamansa oppineisuutensa.

      Otetaanpa yksi esimerkki konkreettisesta opetuksesta.

      Rabbi Hillel oli opettanut, että koko kansan on saata kaste. Tämän perusteluksi hän otti Punaisen meren tapauksen. Koko kansa vauvasta vaariin kulki tuon mereen auenneen kuivan kautta. Meri siis ympäröi heitä kaikkia. Näin he siis olivat kulkeneet veden läpi matkalla orjuudesta vapauteen. Näin siis Rabbi Hillel opetti, että KAIKKIen on saatava kaste eli siis kuljettava orjuudesta vapauteen veden läpi.

      Paavalin opettaja Gamaliel Rabbi Hillelin pojanpoikana oli opettanut saman ajatuksen Paavalille. Paavali puolestaan julisti tämän perusteella, että me olemme pyhässä kasteessa saaneet yhteyden Jumalan kansaan eli meidät on otettu Jumalan omiksi pyhän kasteen välityksellä.

      1.Korinttolaiskirje:

      10:1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi

      10:2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä

      10:3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa

      10:4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

      Paavalin julistuksessa siis kerrotaan, että meidät on liitetty Jeesuksen yhteyteen eli Kristuksen omiksi pyhässä kasteessa ja me elämme Kristuksen ruuasta Herran pyhästä ehtoollisesta niin että uskomme saa vahvistuksen ja saamme jatkaa matkaamme Jumalan lapsen uudistuneessa vapaudessa.

    • Pyhä Apostoli Paavali on Jeesuksen ajan korkeimman opetuksen saanut juutalainen teologi. Hän oli opiskellut Gamalielin ”jalkojen juuressa” eli silloisessa yliopistossa. Hän oli isänsä mukaan Rooman kansalainen, vaikka juutalaisesta äidistä syntynyt juutalainen. Hän toteutti suuren neuvoston ohjeita ja aluksi siis vainosi, ”repi ja raastoi” kristittyjä. Jeesus ilmestyi Paavalille Damaskon tiellä ja kysyi: ”Saul, Saul, miksi vainoat minua. Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.” Jeesus neuvoi Saulin menemään Damaskokseen tultuaan Ananiaksen taloon Suoralle kadulle. Siellä Ananias pani kätensä Paavalin pään ylle ja ”suomukset putosivat Saulin silmiltä”. Hän sai tehtäväkseen olla ”pakanain apostoli”.
      Jersualemin kokouksessa v. 49 kiisteltiin siitä, pitääkö pakanoita, jotka tulevat Kristuksen uskoon vielä ympärileikata(eli tehdä heistä käännynnäisiä) . Pietarikin oli aluksi ympärileikkauksen kannalla, kunnes Jumala näytti hänelle näyn hänen mennessään Korneliuksen luokse. Paavalin (myöhemmin Lutherin ja monien kristittyjen kirkkojen kanta) tuli oplemaan, että ”ihminen pelastuu uskon kautta Jeesukseen ilman lain tekoja)
      Paavali ei pitänyt itseään apostolin arvon ansainneeksi, koska hän oli vainonnut Kristuksen seurakuntaa. Hän teki 3-4 lähetysmatkaa ja vei v. 50 evankeliumin Kreikan puolelle. Luukas oli kreikankielen taitoinen, kreikkalainen Lääkäri ja kirjoitti muistiin myös nämä lähetysmatkat (Apostolien teot). Näin yleiskieli levitti evankeliumin nopeasti. Paavali kuoli Neron vainoissa v. 64. Myös Pietari kuoli tradition mukaan Roomassa pää alaspäin. – Paavalin kirjeet ovat kristittyjen ensimmäinen kristinoppi, Monet ovat lukeneet ulkoa Roomalaiskirjeen kahdeksannen luvun. Myös Lutherille kirkastui Jumalan armo (oli roomalaiskirjeen professori) Roomalaiskirjeen 1. luvun lauseen kohdalla: ”Vanhurskas on elävä uskosta”.

  5. Anikaisemmassa keskustelussa kysyin Arilta tietääkö hän kuka nykyisin elävistä ihmisistä on korkeimmalla sijalla musiikkiin kautta aikojen merkittävimpien säveltäjäin joukossa tässä kommentissa:
    https://www.kotimaa.fi/blogit/salattu-jumala-ilmoittaa-ihmeen/comment-page-4/#comment-368027

    Tänään 29.3.2023 voinen siihen vastata. Vastaus on Kaija Saariaho, Ranskassa asuva suomalainen. Esittihän Radion Sinfoniaorkesteri tänään klo 20.00 konsertissa hänen sävellyksensä Pentti Saarikosken viiteen runoon Suomen ensiesityksenä. Laulajana oli sopraano Anu Komsi.

  6. Blogini käsittelee palmusunnuntain apokryfitekstistä nousevia ajatuksia.

    2.4.2023 on myös eduskuntavaalien äänestyspäivä.

    Jos ei vielä ole äänestänyt ja on äänioikeutettu, niin voi käydä äänestämässä.

    Tuonpa esille yhden yhteiskuntamme pienipalkkaisimmista väestöryhmistä.

    Luken tutkimuksien mukaan viime vuoden 2022 maataloustuottajien tuntipalkaksi arvioidaan jääväksi vain

    viisi euroa ja 40 senttiä.

    Tämän verran saavat kiitosta vaivannäöstään se väestöryhmämme, joka tuottaa meille ruokaa,

    maailman puhtainta ruokaa.

    Tämä siis on kiitos puhtaimman ruuan tuottamisesta.

    5, 4 € / h

    https://www.kaleva.fi/tassa-ammatissa-tuntipalkka-on-nyt-vaivaiset-54-eu/1672465?fbclid=IwAR1DacK1TdljEc9tJYmXzlAzZ92bMGQ-Mupez50L97CFkf8VAMhncYS0oJU

  7. Kerran aikaisemmin keskustellessamme tavallisten jerusalemilaisten ihmisten tietämyksestä, mistä Jeesus oli saanut oppinsa. Totesin kansan huomanneet, että Jeesus tuntee perusteellisesti pyhät kirjoitukset, mutta kansa ei tiennyt mistä hän on oppinsa saanut.

    Ari väitti tuon ihmettelyn tarkoittavan, ettei Jeesus ole saanut inhimillistä oppia, vaan oli tässä suhteessa oppimaton. Minä puolestani olen sitä mieltä, että tuo evankeliumin sana kansan ihmettelystä ainoastaan kuvasi sitä, etteivät ihmiset tienneet, missä noin etevä puhuja oli oppinsa saanut.

    Tuossa keskustelussa viittasin siihen ettei voida olettaa kansan tietävän kaikkea. Valaistakseni tätä ettei kaikkien tarvitse tietää kaikkea, kysyin Arilta, kenen tunnetun suomalaisen poliiton poika on kehittänyt tietokoneitten käyttöön Linux -järjestelmän. Kuten arvelinkin, niin en saanut vastausta. Niinpä nyt lienee aika itse vastata ja kertoa kuka tuon teki.

    Linux on alun perin suomalaisen Linus Torvaldsin kehittämä käyttöjärjestelmäydin.

    Hänen isänsä on Nils Ole Hilmer Torvalds. Hän on ollut Euroopan parlamentin jäsen vuodesta 2012. Vuoden 2019 europarlamenttivaaleissa Torvalds valittiin kolmannelle kaudelleen Europarlamenttiin. Tämän lisäksi vuosina 2008–2011 hän oli RKP:n varapuheenjohtaja ja vuonna 2018 RKP:n presidenttiehdokas presidentinvaaleissa.

    Käytin siis tätä esimerkkiä ainoastaan kuvatakseni sitä, että kussakin tekstissä pitää pyrkiä ymmärtämään kulloisenkin tekstin varsinainen sanoma eikä pidä mennä kuvittelemaan mitä sattuu mieleen tulemaan.

    ,

  8. Mattatian puheessa pojilleen mainitaan pappi Piinehas.

    Hänestä kerrotaan 4.Mooseksen kirjan luvussa 25

    https://www.koivuniemi.com/raamattu/?tila=pikahaku&kaannos=fi-38&kokoluku=1&hakuehto=4mo+25

    Jätän väliin muutaman muun kohdan, mutta nostan esiin tapauksen maininnan psalmeissa. Siinä tulee tapahtuman koko juoni näkyviin, epäjumalanpalvelus:

    Psalmi 106:

    106:28 He antautuivat palvelemaan Baal-Peoria ja söivät kuolleitten jumalien uhreja.

    106:29 He vihoittivat hänet teoillansa, ja niin vitsaus alkoi riehua heidän keskuudessaan.

    106:30 Mutta Piinehas astui esiin ja pani tuomion toimeen, ja vitsaus taukosi.

    106:31 Ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi, polvesta polveen, iankaikkisesti.

  9. Egyptin toiseksi mieheksi nousseen Joosefin tiestä Mattatian puhe sanoo

    Joosef noudatti ahdingossaan Jumalan lakia,

    ja hänestä tuli Egyptin valtias.

    Kuuliaisuus Jumalalle on todella arvokasta. Hänen kunnioittamisestaan sitten seuraa kaikki, mitä elämässämme tarvitsemme. Hänellä on kaikki valta. Siksi hänen huolenpitoonsa turvautuminen on maailman tärkeintä elämässämme.

    Joosefin historia kerrotaan 1. Mooseksen kirjassa luvuissa 37 – 50.

    Sen voi lukea suomeksi täältä luvusta 37 alkaen:

    https://raamattu.fi/raamattu/KR92/GEN.37/1.-Mooseksen-kirja-37

    Ukrainalle moraalisen tuen antaakseni olen hetki sitten kuunnellut äänikirjana librivox.club -sivustolta Joosefin historian. Ukrainassa ortodoksinen kirkko on merkittävässä asemassa ja siksi kirkkoslaavin kieltä käytettään ortodoksisessa liturgiassa sekä äidinkieleltään ukrainan että venäjänkielisen väestön keskuudessa.

    Tästä pääsee kuuntelemaan 1. Mooseksen kirjaa kirkkoslaaviksi haluamansa luvun valitsemalla:

    https://librivox.club/audio/12108-knigi-bytiia-csv

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25