Fredik Gabriel Hedberg ja Philipp Melanchthon

Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin. Kol. 2:13, 14.

Niin opi nyt käsittämään tämä ihmetyö sydämen luottamuksella, että juuri sinun syntisi ovat Kristuksen verellä sovitetut, sinun velkakirjasi on hänen ristiinsä naulittu, sinun kadotuksesi ja kirouksesi tuli kokonaan poisotetuksi kun Kristus tuli kiroukseksi sinun tähtesi; sinun kuolemasi tuli hänen voitossaan kuoletetuksi. Niin eivät synnit siis enää ole sinun päälläsi, sillä ne ovat heitetyt Karitsan päälle. Anna niiden olla siellä, älä ota niitä itse kannettavaksesi, sillä hukkaan olisi Kristus silloin kuollut, jos meidän itsemme pitäisi kantaa ja maksaa syntimme, mikä ei koskaan iankaikkisuudessakaan voisi tapahtua.

Fredrik Gabriel Hedberg (1811-1893), Armoa Armosta, s. 213-214, Sley, 1966.

Laki näyttää sairauden, evankeliumi on lääke. … Aivan kuten laki on oikean tekemisen käskijä ja synnin näyttäjä, samoin evankeliumi on Jumalan armon ja laupeuden lupaus, sekä vielä syntien anteeksiantaminen ja todistus Jumalan hyvästä tahdosta meitä kohtaan. … Kaikkien noiden lupausten takuu (ja takaaja) on Kristus.

Philipp Melanchthon (1497-1560), Ydinkohdat (Loci communes). Sulku on allekirjoittaneen lisäys.

  1. Voiko blogisti selventää mitä armo todella tarkoittaa uhteessa syntiin, saako kaikki synnit anteeksi armosta, siis ne jotka tietää synniksi ja joita ei tiedä?

    Mitä tarkoittavat Jeesuksen sanat aviorikoksesta kiinni jääneelle naiselle:

    3 Silloin kirjanoppineet ja fariseukset toivat hänen luoksensa aviorikoksesta kiinniotetun naisen, asettivat hänet keskelle
    4 ja sanoivat Jeesukselle: ”Opettaja, tämä nainen on tavattu itse teosta, aviorikosta tekemästä.
    5 Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn, että tuommoiset on kivitettävä. Mitäs sinä sanot?”
    6 Mutta sen he sanoivat kiusaten häntä, päästäkseen häntä syyttämään. Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan.
    7 Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: ”Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä”.
    8 Ja taas hän kumartui alas ja kirjoitti maahan.
    9 Kun he tämän kuulivat ja heidän omatuntonsa todisti heidät syyllisiksi, menivät he pois, toinen toisensa perästä, vanhimmista alkaen viimeisiin asti; ja siihen jäi ainoastaan Jeesus sekä nainen, joka seisoi hänen edessään.
    10 Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: ”Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?”
    11 Hän vastasi: ”Herra, ei kukaan”. Niin Jeesus sanoi hänelle: ”En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee”.(Joh.8)

    Jeesus ei tuominnut eli armahti, Hän kuitenkin sanoi:””mene, äläkä tästedes enää syntiä tee”, miksi?

    • ”Älä syntiä (vääryyttä) tee”, on kaikille ihmisille hyvä ohje. Armo ei ole sen tähden, ettemme koskaan lankeaisi ja eksyisi, vaan, että saisimme elää anteeksiannosta ja Armosta. On hyvä olla ja elää omatunto vapaana Kristuksen tähden.

      On hyvä muistaa, ettei meitä pelasta hyvin ja rikkomuksetta eletty elämä, vaan yksin Kristus. On siis hyvä muistaa, ettei meitä pelasteta itsemme kautta, vaan Kristuksen kautta, Hänen on kaikki kunnia ja ylistys nyt ja iankaikkisesti.

    • Ismo vastasi ihan hyvin. Tietysti armon voimasta pyrimme ja tavoitteemme on elää kaikessa lain mukaisesti. Mutta vasta taivaassa olemme täydellisiä elämän vaelluksen suhteen. Onneksi Jeesus on jo nyt täyttänyt elämällään ja kuolemallaan koko lain puolestamme. Matt. 5:17. Siihen voimme aina vedota Jumalan edessä.

      Tästä aiheesta olemme aikaisemminkin puhuneet Arin kanssa blogieni yhteydessä

  2. ”Niin eivät synnit siis enää ole sinun päälläsi, sillä ne ovat heitetyt Karitsan päälle. Anna niiden olla siellä, älä ota niitä itse kannettavaksesi, sillä hukkaan olisi Kristus silloin kuollut, jos meidän itsemme pitäisi kantaa ja maksaa syntimme, mikä ei koskaan iankaikkisuudessakaan voisi tapahtua.”

    Hyvä muistutus meille, jotka luonnostamme yhä uudelleen olemme ”luisumassa” lain alle. Kukaan ei kykene lakia täyttämään. Kristus yksin on sen tehnyt.

  3. Jeesuksen nimestä. Luuk. 2:11

    Nyt seuraa tekstin toinen osa, Jeesuksen nimestä. Sen evankelista varta vasten mainitsee erityisen tärkeänä seikkana, jonka tunteminen on sangen tarpeellinen, koska itse nimi ei ole ihmisten keksimä, vaan taivaasta enkelin kautta ilmoitettu, ennen kuin lapsi edes sikisi äitinsä kohdussa. Tarkoitus on, että jokainen tietäisi tämän nimen olevan Jumalalle otollisen, koska Jumala itse on näin Poikansa nimittänyt.

    Nimi Jeesus tietää oikeastaan meidän kielellämme Vapahtajaa. Sen voisi myöskin tulkita sanalla autuaaksitekijä, vaikka Vapahtaja-nimi on tietysti soveliaampi. Enkeli Gabriel ilmoitti syyn, miksi Kristuksella oli oleva tämä nimi, sanoessaan Matt. 1:21: Sinun on pantava hänen nimekseen Jeesus, sillä hän on vapahtava (KR 1992: hän pelastaa) kansansa heidän synneistänsä.

    Martti Luther, Huonepostilla, s. 138, Sley, 1945. Sulku on allekirjoittaneen liaäys.

  4. Totisesti, totisesti: joka pitää kiinni minun (Jeesuksen) sanastani, ei milloinkaan näe kuolemaa. Joh. 8:51.

    Kuinka etevä lääkäri tämä onkaan, kun hän voi antaa sellaisen lääkityksen, joka ei ainoastaan voita kuolemaa vaan karkottaa sen niin, ettei sitä enää tulla näkemään! Ja eikö ole ihmeellistä, että ihmisen pitää kuolla ja kuitenkaan ei pidä kuolemaa näkemän, jos hänellä on Jumalan sana sydämessä ja hän uskoo siihen! Tällainen voimallinen lääkitys on Jumalan sana, kun se uskolla omistetaan. Oi, jospa me voisimme oikein uskoa, niin olisimme autuaat jo tässäkin elämässä!

    Martti Luther, Hengellinen Aarreaitta, s. 226. Aurinko Kustannus ja Arkki-Kirja, 2016. Sulku on allekirjoittaneen lisäys.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.