Etsikää ensin Jumalan Valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttaan…

 

Viittaan kahteen kohtaan Raamatussa:

Matt. 6:33,
“Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.”

Matt. 15:32-39,
32 Ja Jeesus kutsui opetuslapsensa tykönsä ja sanoi: ”Minun käy sääliksi kansaa, sillä he ovat jo kolme päivää olleet minun tykönäni, eikä heillä ole mitään syötävää; enkä minä tahdo laskea heitä syömättä menemään, etteivät nääntyisi matkalla”.
33 Niin opetuslapset sanoivat hänelle: ”Mistä me saamme täällä erämaassa niin paljon leipää, että voimme ravita noin suuren kansanjoukon?”
34 Jeesus sanoi heille: ”Montako leipää teillä on?” He sanoivat: ”Seitsemän, ja muutamia kalasia”.
35 Niin hän käski kansan asettua maahan.
36 Ja hän otti ne seitsemän leipää ja kalat, kiitti, mursi ja antoi opetuslapsillensa, ja opetuslapset antoivat kansalle.
37 Ja kaikki söivät ja tulivat ravituiksi. Sitten he keräsivät jääneet palaset, seitsemän täyttä vasullista.
38 Ja niitä, jotka aterioivat, oli neljätuhatta miestä, paitsi naisia ja lapsia.
39 Ja laskettuaan kansan tyköänsä hän astui venheeseen ja meni Magadanin alueelle.

Lisäksi on liitettävä Jeesuksen sanat saatanalle, Matt. 4:4:
”Kirjoitettu on: ’Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee’.”

Leivän, ravinnon lisäksi, kaikki näkyvä on toisarvoista, jota ilman uskova ei jää, niin kauan kuin hän on ajallisen elämän lainalaisuuksien alla. Kaikki se, mikä on puhetta, mikä ei ole niinkuin ‘kirjanoppineitten” puhe, eli on Itse Sanan innnoittamaa, on todelliseksi elämäksi, ja saa jopa unohtamaan katoavan osan tarpeemme, kuten Jeesusta kuunnelleet.

On kysymys Jumalasta/Jeesuksesta, joka on lähetetty Pyhän Hengen muodossa koskettamaan ihmisiä, opettamalla Jeesuksen omasta.

Periaatteessa Raamattu on yhtä kuollut kuin hyvinä pidetyt kirjalliset tuotteet, kuten tunnustukirjat, jotka tiivistetään katekismuksiksi, koskien laitoskirkkoja.

Kuollut julistus, tekstinä ja puheena, esittäytyy akateemisuuden kaavussa. Jeesuksen Hengen puuttumiselle kehitetään johdonmukaisuuksia ja niiden totuuttakin läheltä liippaava poikkeama perustellaan todennäköisyyksillä, loogisuuksilla, järkeenkäyvyydellä, mielekkyydellä tms. Näistä Jeesus on sanonut, Luuk. 10:20,

“Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt”.

Paavali, viisaudestaan parannuksen tehnyt kirjoittaa Room:1:22:

“Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet”.

  1. Aina on myös hyvä muistaa, että ”kirjoitukset”, joita he (Juutalaiset alkukristityt) tutkivat olivat tietenkin ”laki ja profeetat” eli ne samat kirjat, joita synagoogassa luettiin kaikkina menneisyyden päivinä ennen Kristuksen ilmestymistä maailmaan.
    Kun Kristus ilmestyi, niin samoja kirjoja tutkittiin niiden pohjalta todettiin, että asia oli juuri niinkuin oli kirjoitettu.

    Paavali lainaa usein ja lähes kaikissa kirjeissään psalmeja ja profeettoja, sekä myös usein Mooseksen kirjoja. Kristus löytyy kirkkaana Vanhastatestamentista, vaikka uusimmissa käännöksissä sanayhteys on jo paljolti kadonnut.

    On autuaallista kuunnella messiaanisen Kristityn opetusta kirjoituksista, varsinkin, kun Hebrean ja Kreikan sanojen merkitykset aukeaa. Kristus on aina ollut, mutta vasta aikanaan ilmestyi lihassa ihmisten keskuuteen. Tästä myös Apostolit todistavat, sillä he söivät ja joivat Hänen kanssa, josta Kirjoitukset kertovat.

  2. Reijo Mänttäri ohjeistat minua (hiukan epäselvästi tosin):

    ””Ari,
    Nämä asiat on hyvä selvittää itselleen ja toivoa, että muillekin asioiden oikea laita selviäisi. Uskon, että ymmärrät, jos olen sitä mieltä, että toivon, ettei kiistaa nyt syntyisi.””

    Siis kun julistetaan Jeesuksen Sanoja niin ne kasvavat hedelmää niissä joissa on Pyhä Henki eli ei riitaa synny kun on sama mieli, Jeesuksen. Ulkopuolella olevat taasen voivat nöytyä Sanan alle tai alkavat riitelemään etteivät ne pidä paikkaansa, siis turhaa pelkäät että aiheutan riitaa vaan Sana saa aikaan sen mitä tulee.

    • Haluat tätä jatkaa, mutta vahingosta viisastuneena toivon ettei enempää ärsytellä, oikeassa eikä väärässä olemisilla. Aiheeseen en puutu.

      Tämän annan nyt toistaiseksi jäädä luettavaksi, mutta tähän liittyvän jankutuksen poistan.

Kirjoittaja

Reijo Mänttäri
Reijo Mänttäri
Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.