Vedestä ja Hengestä

Jeesus sanoo: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan”. (Joh. 3:5)
Vedestä ja Hengestä

Miksi on tärkeää syntyä vedestä ja Hengestä?

Meillä tulee olemaan elämän aikana kolme syntymää; äidistä, kasteessa ja ylösnousemisen yhteydessä; mikä sinusta näistä kolmesta syntymästä on tärkein? 

Miksi on tärkeää luottaa siihen, että Jumalan valtakuntaan pääsemiseen riittää kristillinen kaste, eikä siihen tarvitse mitään omia tekoja (nöyrtymistä, parannusta tai muita armonjärjestyksiä)?

Miksi oikean uskon hedelmiä ei voi laittaa Jumalan valtakunnan sisäänpääsyvaatimuksiksi? 

Millä perusteella saimme jo kasteessamme syntimme anteeksi; miten on mahdollista, että Kristus on läsnä kasteessa? 

Kuka on Jumalan lapsi ja millä perusteella? 

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. ”Minkälainen jumalakuva sinulla on, onko Jumala muuttumaton?” Meillä on ikuinen ja elävä Jumala. Täydellinen muuttumnattomuus ei ole elämän ominaisuus vaan kuoleman. Raamatussakin Jumala ilmoittaa katuvansa päätöksiään ja muuttavansa mieltään. ”Minä voin päättää, että revin, tuhoan ja hävitän kansan tai valtakunnan. Mutta jos se kansa luopuu pahuudestaan, minä muutan mieleni enkä anna rangaistukseni kohdata sitä. Minä voin myös päättää, että rakennan ja istutan kansan tai valtakunnan. Mutta jos se kansa tekee pahaa eikä tottele minua, minä muutan mieleni enkä anna sille sitä hyvää, minkä olin luvannut.”

    • Mielikuva muuttumattomasta Jumalasta on mielestäni myös ihmisen tietoisuuden luomus. Vaikka Jumala onkin ’sama eilen, tänään ja ikuisesti’ se ei tarkoittane sellaista muuttumattomuutta, jonka me ymmärrämme. Jumala on ilmoittanut olevansa rukouksia kuuleva ja niihin vastaava, ihmisiä rakastava, armollinen Jumala. Kaikki tuo merkitsee vuorovaikutusta, liikettä ja muutosta.

    • Martti Pentti :”Jumala on ilmoittanut olevansa rukouksia kuuleva ja niihin vastaava, ihmisiä rakastava, armollinen Jumala. Kaikki tuo merkitsee vuorovaikutusta, liikettä ja muutosta.”

      Henk.koht. katson niiden merkitsevän luovuutta.

  2. Martti Pentti :”Luovuuttapa hyvinkin. Luovuudellakaan ei ole mitään tekemistä muuttumattomuuden kanssa.”

    Wikipedian mukaan ”Muutos tarkoittaa prosessia, jossa jokin tulee toisenlaiseksi kuin se oli.”

    Filosofeista Fichte oli sitä mieltä, että ”Jumalan persoonallisuus on ajateltava äärettömästi luovaksi” ja J.V.Snellmanin mukaan Jumalan ulkopuolella ei voi olla minkäänlaista substanssia, joten ”äärellisten henkien” täytyy ehdottomasti kuulua absoluuttiseen henkeen.

    Näiden yhteenvetojen mukaisesti on muotoutunut myös oma käsitykseni siitä, että Luoja on ääretön luova persoonallisuus, jonka ulkopuolella ei ole mitään ja johon kaikki olevainen sisältyy. Tämä on oma subjektiivinen näkemykseni, eikä kenenkään ole pakko olla samaa mieltä.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.