Vastustaa vai pysyä erossa, – ekumeniasta? Osa 2.

Ensimmäisessä osassa mainitsin “ekumenia-oikumene” sanasta ja sen merkityksestä.
Tämä nimi-asia edustaa sekavuutta. Sama sekavuus sai jäsennetyn muodon jo Augustinuksen “copus permixtum” opista. Augustinus viittaa Jeesuksen vertaukseen pellosta, jossa kasvaa lustetta ja nisua. Vt. Matt. 13:24-30 ja 36-42.

Tämä tilaisuus pidettiin Jeesuksen asuinpaikalla. Kun Jeesus lopetti kansalle puhumisen, hän meni asunnolleen opetuslapsien kanssa ja selitti heille, mitä tämä vertaus taivasten valtakunnasta merkitsi. Kun tämän ja kaikki muut Jeesuksen opetukset lukee Raamatusta, niin ero maailman ja Jeesuksen seuraajien välillä on mielestäni selkeä. Myös se on monessa yhteydessä selvitetty, että maailma on täynnä lustetta, eli sitä on paljon. Jumalan Seurakunta eli nisu erottuu lusteesta, vaikkei sitä ole paljon.

Ekumenia on opetusta elää pellossa, joka on tämä maailma, vt. jae 38, “Pelto on maailma; hyvä siemen ovat valtakunnan lapset, mutta lusteet ovat pahan lapset”.

Mielestäni ekumenia-vastainen sanoma Raamatussa, Jeesuksen sanojen kautta, on niin selkeä, että korvissa pitäisi soida.

Katolisella kirkolla (RKK) ei ole ongelmaa aidata koko maailma omaksi kirkkokseen. Siitä on jo vahvistus katekismuksen kohta, missä muslimit, heidän veljensä, täyttävät taivaskelpoisuuden, koska he ovat Abrahamin lapsia hekin. Lisäksi hindut ja budhalaiset omistavat kyvyn tuonpuoleiseen, joka paavi Johannes Paavali 2:n mukaan tekee nämä uskomukset kelvollisiksi samaan päämäärään kuin katolisetkin.

Ekumeninen liike on Roomalaiskatolisen kirkon tie heidän yhteyteensä. Katolisuus vainosi aina 1950 luvulle asti helluntalaisia Italiassa. Se aikaansai Euroopan suurimman helluntaiherätyksen. Muualla Jeesuksen seuraajat, helluntalaisiksikin kutsutut, saivat olla melko rauhassa katolisten vainoilta.

Siis vainot vaikuttivat Evankeliumin leviämisen myös alkuseurakunnan aikana. Sen jälkeen ekumenisien kirkolliskokouksien harhaoppeihin suostuneet alkoivat enenevästi vainota “helluntalaisia”. Katolinen kirkko on ollut ainoa todellisten Jeesuksen seuraajien vainoja, kuolemaan asti. Helluntaituli on säilynyt kaksi vuosituhatta muuttumattomana ja Raamattu on sama kuin alkuseurakunnalla.

Nyt pitäisi nähdä niinkuin Mooses näki Kristuksen pilkan kallisarvoisemmaksi kuin Egyptin hovin aareet. Eikä puhua samasta perustasta, kun se on eri perusta, Egyptistä.

  1. Reijo Mänttäri :”Elementit on Raamatusta, mutta välissä on Ismon “liimaa”

    Mielestäni ”Ismon liima” on ollut tällä sivustolla yksi myönteisimmistä, ja kukapa meistä ei olisi ”liiman haistelija”, jos ”liimalla” tarkoitetaan Raamatun tulkintoja. Kauhistuttaa ajatus, että tässäkin maassa halutaan haistella Trumpin nykyiseen esikuntaan kuuluvan ja Sarah Paliniakin tukeneen Bannonin ”liimaa”.

    Bannon jäänee historiaan mm. siitä, että ”Vuonna 2013 Bannon kertoi The Daily Beast -julkaisun http://www.thedailybeast.com/articles/2016/08/22/steve-bannon-trump-s-top-guy-told-me-he-was-a-leninist.html toimittajalle, että hän ei kutsu itseään ”populistiksi” tai ”amerikkalaiseksi nationalistiksi”.

    ”Olen leninisti”, Bannon sanoi.

    ”Lenin halusi tuhota valtion, ja se on minun tavoitteeni. Haluan romauttaa kaiken ja tuhota nykyiset valtaapitävät”, Bannon sanoi Daily Beastin mukaan. Nykyisillä valtaapitävillä hän tarkoitti sekä demokraatti- että republikaanipuolueen johtoa kongressissa.” (HS 1.2.2017)

    • Tuula H.

      Olen ennenkin kiinnittänyt huomiota Ismon ”liimailuun”, jolla tarkoitan eri sanontojen toisiinsa liittämistä. En dikkaa niitä, koska jokaisella Jeesuksen Raamattuun kirjoitetulla ilmaisulla on oma yhteytensä ja laittaa niitä useampia peräkkäin herättää kysymyksen, että mistä on kysymys.

    • Reijo Mänttäri, älä turhaan kommentoi Martti Pentin jaaritteluja ja viisasteluja. Hän on pelkkä trolli jonka ainoa tarkoitus on häiritä kaikkia keskusteluja. Huomasit sen varmaan itsekin kun yritit ystävällisesti vastata niin tuli jotain ålytöntä jankutusta. Niin kuin tuo järjenvastainen jankutus oliko kuulijoita 3000.

      En tässä yhteydessä ota kantaa mielipiteisiisi mutta hyvin sinä kirjoitat ja perustelet. Koska kyse on sinun blogistaei, voisit ilmoittaa ylläpidolle.

    • Juhani K.

      Erittäin viitseliästä puoleltasi. Objektiivisuus kohtaani siltäpuolelta barrikadia on ollut harvinaista.

      Vastaamalla Martti P:n viisasteluihin ja jankutuksiin, olen saannut hänen tyhmyytensä esille.
      Olen Martti P:n kanssa ollut tekemisissä noin 8 vuotta. Tänä aikana ei ole ollut havaittavissa minkäänlaista häpeää, kun on ollut siihen syytä, useinkin.

    • Lienee aiheellista selittää tuota letkautustani. Ensiksi huomauttaisin katumuksen ja häpeän erosta. Katumus tarkoittaa sitä, että pahoittelee tekojaan tai käyttäytymistään, jonka itse huomaa vääräksi. Häpeä syntyy siitä, että toiset torjuvat ja hylkäävät. Toisin sanoen häpeän aiheuttaa häpäiseminen.

      Toiseksi olen sitä mieltä, että meidän ei tule tarkkailla katumuksen merkkejä toisissamme vaan itsessämme. Sillä ei ole merkitystä, huomaammeko muissa niitä vai emmekö. Anteeksi pyytäminen ja saaminen on eri asia kuin anteeksipyynnön vaatiminen.

      Häpeä ei kuulu kristittyjen piiriin, häpäiseminen varsinkaan.

  2. Martti,

    Todellakin, kannattaa lukea tarkasti ei tarkoituksenhakuisesti. Kun lainaat Raamatusta, laita tarkka viite, löytyy sitten lukiessa nopeammin.

    Kaikilla Pyhästä Hengestä uudestisyntyneillä on sama todistus. Uskovaksi kastetulla ja uskovana kastetulla ei ole sama todistus.

    Jeesus lupasi Voiman olla hänen todistajansa. Tuo Voima annettiin ilmeisesti nk. yläsalissa missä heidän oli tapana kokoontua. Apt. 2:1-4,
    1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
    2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
    3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
    4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.

    He olivati kaikki koolla ja tuulispää täytti koko huoneen ja sen jälkeen ITSEKUNKIN päälle asettui ikäänkuin tulinen kieli.

    Tämä voima olla Jeesuksen todistaja annettin jokaiselle erikseen. Siksi, kun puhutaan ryhmänä teistä, se koostuu yksistä. Jumala tuntee meidät yksitellen ja pelastaa yksi kerrallaan. Sitten näitä yksilöitä kehotetaan pysymään yhdessä.
    Te tulette olemaan yksi kerrallaan Minun todistajiani.
    Yksi kerrallaan liitytään uskovien yhteyteen. Yksi kerrallaan ollaan todistus.

    Kun Pietari sitten saarnasi tämän tapahtuman jälkeen, niin kaikki saivat piston, mutta vain n. 3000 otti pelastuksen ilolla vastaan.

    • Pelkästään Raamattua lukemalla pääsee käsittämään tuolloiset ihmismäärät niinJerusalemissa kuin muuallakin. Uskon, että hakukoneella pääset määristä käsitykseen.

    • Pietarilla ei ollut äänentoistolaitteita. Amfiteatterilla olisi ollut mahdollista puhua yli 3000 kuulijalle. Olisiko Pietari voinut käyttää Jerusalemin roomalaista teatteria? Olisiko hän edes halunnut?

    • Jeesus puhui moninkertaiselle määrälle akustisesti heikoimmillakin paikoilla, paitsi kun hän puhui veneestä.

      Olet varmaan käynnyt Jerusalemissa. Jo tällä käynnillä voi havaita miten äänet kantaa. Johtuu maaston profiilista ja kivipinnoista. Toisekseen kun Pyhän Hengen aiheuttamana ääni kuului, se oli kova tai kantava ja ihmiset yleensä pakkautuu sen johdosta yhteen paikkaan. Lisäksi Jumalan suuria tekoja julistettiin ainakin monella kymmenellä kielellä, eivätkä julistajat olleet samassa paikkassa koko ajan, koska lukuisat kieliryhmät kuuli selkeästi heidän puhuvan omalla kielellään Jumalan suurista teoista.

      Kun Jumala puhuu, niinkuin tuolloin Jerusalemissa, järjestelyistä ei ole kiinni. 120 ihmistä kun levittäytyy ihmisjoukkoon, heidän tuolloin puhuma kieli kohtaa kuulijat, jotka sanoman ymmärtävät.

      Tutki vähän enemmän tätä ja yleensä asioita, joista jankuttelet ja olisi joskus korrektia jos myöntäisit joskus haukkuneesi väärää puuta.

    • ”120 ihmistä kun levittäytyy ihmisjoukkoon, heidän tuolloin puhuma kieli kohtaa kuulijat, jotka sanoman ymmärtävät.” Et kirjoittanut heistä vaan Pietarin saarnasta. Olen todella käynyt Jerusalemissa ja tiedän, millainen puheensorina tulee sen kaduilla liikkuvasta ihmisjoukosta. Raamatun tapa kertoa on kovin riisuttu eikä minusta ole viisasta rakentaa teologisia päätelmiä pelkkien olettamusten varaan.

    • Teologisia päätelmiäkö? En usko.

      Toisekseen toin esille vain sen minkä olen nähnyt Jerusalemissa ja muualla Israelissa. Ja vielä toisekseen toin esille mitä tämän Pietarin puheen yhteydessä tapahtui. Koko Pyhän Hengen toiminta vaikutti piston lailla ja ihmiset kokoontuivat hyvinkin kuuntelemaan “huipennuksen” eli saarnan. Turhaan kaluat tai viilaat tai jankutat kaiken selllaisen pois mikä ei tue kantaasi, vaikka se on Kirjoituksissa, eli Apostolien teoissa.
      Kun paljon kansaa ensin kokoontui, he kuulivat äänen, jonka kantavuudesta ei ole kilometrimäärää, mutta ilman olettamusta uskon Raamatun sanaan, että paljon oli paljon ja ääni oli kuuluva ja kokosi paljon kansaa. 3000 ei silloisessa väkiluvussa Jerusalemissa ollut erikoisen paljon. Joka tapauksessa enemmän, paljon enemmän kuin 3000 totesi tämän “helluntalaisuuden” alun tapahtumien kulun. Paljon enemmän kuin 3000 myös sai piston sydämeensä, koska niin Raamatun aikoina, jopa Jeesuksen puhuessa eivät kaikki nöyrtyneet kuullun vaikutuksesta.

      Et halua puhua noista 120, jotka puhuivat kielillä. Heidän viestinsä oli suoraan Jumalalta ja olennainen osa Uuden Liiton toiminnalliselle alulle.

    • ”Jumala tuntee meidät yksitellen ja pelastaa yksi kerrallaan. ” Tätä tarkoitan ’teologisella päätelmällä’. ”Kun Pietari sitten saarnasi tämän tapahtuman jälkeen, niin kaikki saivat piston, mutta vain n. 3000 otti pelastuksen ilolla vastaan.” Tätä tarkoitan ’olettamuksella’.

      Tämän voisi nähdä niinkin, että Jumala on Jeesuksessa pelastanut kaikki, mutta ihmisillä on vapaus yksi kerrallaan torjua pelastus.

    • Martti,

      Olen täysin samaa mieltä kommenttisi loppuosan kanssa.

      Vaikka ryöväri ristillä oli enimmäinen, joka pyysi tulla vastaanotetuksi pelastukseen, niin nämä 3000 olivat se alku, joka itse avasi oven, Jeesuksen tulla sisällle. Olen tullut siihen tulokseen, että mitenkään muuten ei meidän sisimpämme “ovi” aukeakkaan.

      Sitten siihen osaan mikä olisi oletustani:
      Mielestäni lisäykseni “vain” on minun ja ehkä jonkun toisenkin ihmettelyä, koska Evankeliumi saavuttaa aina enemmän kohteita kuin on sen vastaanottajia. Vt. Jeesuksen vertaus kylväjästä, muunmuassa.

      Se, että kirjoitin, “otti pelastuksen ILOLLA” johtuu pelkästään siitä, että katolis-luterilaiset laitokset ovat jättäneet tuon “asmenos” sanan kääntämättä, vaikka se on on olennaista pelastuksessa. Oletan sen perustuvan Westcott-Hort “alkuperäsläitoksen” puutteeseen, jonka kanssa katolisuus ja paljon jehovalaisuuskin on samaa mieltä.

      Se tapahtuu vapaaehtoisesti, johon liittyy ilo. Painotan tätä vähän enemmän, koska ilo/ vapaaehtoisuus kuuluu aina kun uudestisynnytään. Tämän sanon oman kokemiseni johdosta ja mone muunkin, joiden uskoontulohetkellä olen sen voinnut todeta.

    • Ilosta olen tässä yhteydessä samaa mieltä. Taivaassakin iloitaan. ”Yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan siellä enemmän kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä hurskaasta, jotka eivät ole parannuksen tarpeessa.” Ilon tulisi kääntymisen jälkeen kuulua kristityn koko vaellukseen, niin arkeen kuin juhlaankin. Sen sijaan, että katsotaan karsaasti toisella tavalla kristillisen uskonsa ymmärtäviä ja ilmaisevia, pitäisi iloita heidän kanssaan yhteisestä Herrastamme. Tätä on ekumenia.

  3. Palatakseni ekumeniaan, niin Kristuksen kirkon (seurakunnan) yhteinen julistus (unohtaakseni kaikki ns.”suunnat”) lähtee YLEISESTÄ vanhurskaudesta käsin liikkeelle, eli siitä Totuudesta (ja oletamme, että Jumalan Sana on todella Jumalan ilmoitusta meille kaikille ihmisille), että Jumala on sovittanut koko maailman synnin Kristuksen kautta. (1.Joh.2:2) Tältä pohjalta Jumalan todistajat (Kirkko) julistavat myös ilosanomaa maailmassa.

    Tämän pohjalta nousee esiin myös kysymys USKON vanhurskaudesta, joka on siis yksilön henkilökohtainen tietoisuus ja ymmärrys siitä Pelastuksesta, jonka Jumala on saanut maailmassa aikaan ja joka koskee siis myös juuri minua.

    Jumala siis antaa ihmiselle uskon ja Pyhän Hengen sisimpään, joka on sinettinä lunastuksesta, jonka Jumala on luvannut Kristuksen (Sanan) kautta. (Näin siis on kaikissa uskovissaan, ilman vastaansanomista) Eli on syytä pitää kaikkia ihmisiä Kristittyinä, jotka Jeesuksen Kristuksen tunnustavat Herrakseen ja Jumalan Pojaksi.

    Seurakunnan usko ja henkilökohtainen usko eivät siis voi olla tosiaan vastaan, vaan ovat toisistaan riippuvaisia (Huomio Martin aikaisempi kommentti)
    Toisesta seuraa siis toinen ja ne ovat yhtä ja samaa uskoa. Siis Kirkon ja yksittäisen ihmisen usko. Kummatkin ovat tulleet maailmaan Jumalan toimesta Kristuksen mukana. Näin voinee sanoa, että maailmassa ei olisi yhtään uskoa ilman Kristusta.
    Näin Jeesus todistaakin sanoessaan: ”Sillä totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle vuorelle: ’Siirry täältä tuonne’, ja se siirtyisi, eikä mikään olisi teille mahdotonta.”

    Kun julistamme Evankeliumia, niin julistamme tapahtunutta tosiasiaa, jonka tarkoitus on saattaa aikaan se työ jonka Jumala on Sanallaan aikaan saattava, Hän on siis herättänyt eloon seurakunnan, joka hyviä tekoja ahkeroi ja julistaa Korkeimman Jumalan Sanaa maailmassa.

    Kun sanotaan katsomalla me muutumme, niin samoin voisi sanoa uskomalla me muutumme. Kun näemme oman uskomme ja pelastuksemme Jumalan aikaan saamana tapahtumana, niin alkaa myös ymmärrys avata Jumalan Sanaa aivan uudella tavalla. Samoin käsitämme myös seurakunnan, se ei ole mikään ihmisvoimin aikaan saatu syntymä, vaan sen syntymä on Jumalan teko maailmassa.

    Sanotaankin, että kasteen kautta syntyy uusia Jumalan lapsia, Hengen mukaan, jotka Kristus synnyttää seurakunnan kautta, kuten mies yhtyy vaimoonsa ja he tulevat yhdeksi lihaksi ja kasvattavat lapsensa, niin samoin on seurakunta myös kasvava suureksi perheeksi. Ja vaimolla (seurakunnalla) on näin lapsia enemmän kuin sillä, jolla on mies. Gal.4:27 (Kuva avioliitosta, Ylkä ja morsian)

    ”Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän, niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.” Jes.55:10-11

  4. Pidän tätä Galatalaiskirjeen kohtaa yhtenä hienoimmista ekumeniaan kehottavista teksteitä: ”Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen. Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne. Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi. Ja jos te kerran olette Kristuksen omia, te olette Abrahamin jälkeläisiä ja saatte periä sen, mikä hänelle oli luvattu.”

  5. Hyvä Reijo M,

    Näkemyksesi esim. kirkolliskokouksista ovat mielenkiintoisia: ’Sen jälkeen ekumenisien kirkolliskokouksien harhaoppeihin suostuneet alkoivat enenevästi vainota “helluntalaisia”.’

    Oliko näkemyksesi mukaan vaikkapa 600-luvulla kristittyjä? Silloinhan edustamaasi ”helluntai-liikettä” ei ollut. Tuolloin Eurooppaa evankelioitiin, asilla olivat mm. irlantilaiset munkit ja Itä-Roomasta lähtöisin olevat saarnaajat. Läpäisevätkö nämä seulasi, jolla erottelet vehnän ja lusteen, tai hyvät ja kelvottomat kalat? Vai olisiko tuo erottelu sittenkin hyvä jättää enkelin tehtäväksi. (”Näin on käyvä maailman lopussa; enkelit lähtevät ja erottavat pahat vanhurskaista…” Matt 13:49) .

    • Jari H.,

      Laitan jatkoa ekumeniasta, eli osa 3. Siinä on kommentti tähän sinunkin kommenttiisi. Ei kaikkeen, mutta jatketaan tuossa osassa 3.

Reijo Mänttäri
Reijo Mänttäri
Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.