Varo huijareita.

On kaksi tapaa tulla huijatuksi : uskoa sellaista mikä ei ole totta ja toinen, olla uskomatta sellaista mikä on totta. (S. Kierkeagaard). Tuo kielipeli on pyörinyt mielessäni viimepäivinä. Sen pohjalta on jotain kirjoitettava. Harvemmin ajatellaan petetyksi tulemisen vaaraa, silloin, kun on päätetty olla uskomatta jotain, mikä on totta. Silti se on ihan yhtä yleinen, kuin ensimmäinen syy.
Saattohoidossa on vielä aikaa kohdata elämän kovia realiteetteja. Kuoleman lähestyessä moni kova ateisti alkaa miettiä: ”jospa rajan takana onkin elämää.” Kaikki se, mihin aiemmin hän oli perustanut kielteisen kantansa romahtaa, majesteetti kuoleman edessä. Omaa valintaa ei enää koeta ainoa oikeana. Toinenkin mahdollisuus on otettava huomioon. Silloin korjaavaa päätöstä ei voi siirtää kovin pitkälle.
Nuorelle kuolema on kaukainen asia. Hänen on helppo siirtää päätöstään vanhuuteen. Elämä on elettävä ensin. Elämä vain tuo tuolle päätökselle monia esteitä. Vanhuudessa niitä on usein jo aivan liikaa. Esteitä on, kuin tielle sikinsokin myrskyn kaatamia puita. Nuori tulee helposti petetyksi, koska uskoo voivansa hoitaa asian, sitten joskus.
Nuori aikuinen etsii onnea. Harva oivaltaa siinä vaiheessa tasapainoisen elämän tuovan onnellisuuden mukanaan. Elämä on tasapainossa, jos kaikki elämänalueet ovat sulassa sovussa keskenään. Niihin kuuluu myös usko Jumalaan. Päätös olla uskomatta antaa tilaa monelle harmille.
Sitten on kirkossammekin opetusta, että me emme voi tehdä mitään, saadaksemme armon ja anteeksiannon. Niinpä moni jää passiiviseksi ja uskonelämän ulkopuolelle. Saa syyn olla uskomatta. Eikä ota uskolla vastaan Jumalan lahjoja elämäänsä. Ei pääse omistamaan syntien anteeksisaamisen iloa ja rauhaa, eikä elämää Jumalan yhteydessä.
Pelastuaksemme emme voi mitään tehdä, mutta kyllä meidän on pelastus otettava henkilökohtaisesti vastaan. Sydän on avattava Jeesukselle. Tämän yksinkertaisen asian tekeminen on ilmeisesti kaikkein vaikeinta. Päättää vain uskoa. Siitäkin huolimatta että havaitsee oman uskonsa horjuvan.
On monia syitä tulla petetyksi, vain siksi, että on päättänyt olla uskomatta, sellaista mikä on totta. Kuten; Jumala on.

  1. Ismo Malinen:”Oikein on joku joissain todennut, että seurakunta on kuin sairaala, jossa kaikki tietävät olevansa sairaita, eivätkä sen tähden päde omilla erinomaisilla lahjoillaan.”

    Täähän se on kun jo vauvat luokitellaan sairaiksi tuodaan sairaalaan muiden sairaitten sekaan ja tartutetaan heihin sama tauti kuin kaikilla, kukaan ei pääse sairaalasta eli ei saa terveen papereita, parantaja on voimaton eikä pysty ketään auttamaan, kaikki ovat sairaita ja pysyvätkin sellaisina.

    Jotkut kuitenkin kuulevat oikean parantajan kutsun ja lähtevät seuraamaan tätä eli pois sairaalasta ja näin parantajan Sanojen kautta paranevat.

    Matt. 13:15
    Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

  2. Niinpä niin. Ari, et ole varmaan ymmärtänyt Raamatusta, että synnin palkka on kuolema? Ja tuo synti mistä tuossa puhutaan, ei ole ”teko synti” vaan yksi ja sama synti, jonka kautta koko maailman on tullut sairaaksi. Sen tähden lapset viedään sairaalaan heti, kun siihen on mahdollisuus, he saavat kasteen Kristukseen pian sen jälkeen kun ovat luonnollisen (lihallisen) syntymänsä kautta tulleet maailmaan. He ovat siis Aadamin perillisiä syntymänsä mukaan. Ne taas, jotka puetaan kasteen kautta Kristukseen, saavat syntyä Hengen mukaan, koska heidän ylitseen on lausuttu Jumalan Sana ja sen siunaus on heille vuodatettu veden muodossa.

    Nyt tulee kuvaan se usko joka seurakunnalla on lahjoitetut Armon mukaan. Uskomme siis Jumalan Armon kohtaavan tätä kastettua alusta asti, ja näin opetamme hänelle Isän ja Pojan opetuksen mukaan alkaen alusta ja kertoen kaiken mitä Kristilliseen uskoon tulee. Voimmeko antaa tuolle lapselle uskon? Emme, mutta Jumala tekee sen Sanansa kautta.

    Jos nyt kysyt miksei kaikki sitten usko?, Kysyt oikein, mutta kysyn myös, ovatko kaikki saaneet kuulla vanhemmiltaan lapsesta asti, kuinka Jumalan Poika tuli maailmaan pelastamaan ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia. (Alkusynnin alla)

    Jeesus on meidän Herra ja Vapahtaja, joka aina ja kaikkialla rukoilee meidän puolestamme, jotka uskomme. Näin saamme myös uskoa lapsemme Hänen huomaansa elämässä ja kuolemassa. Autuaita ovat ne, jotka eivät näe ja silti uskovat.

    Ja Jeesus sanoi: ”Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi”. Joh.9:39

  3. Ismo Malinen luuletko etteivät suomalaiset ennen sisällissotaa olleet saaneet opetusta näistä hengellisistä asioista ja silti ryhtyivät tappamaan toisiaan?

    Väitätkö että kaikissa vauvakastetuissa on kasteesta asti Pyhä Henki?

    ””Ne taas, jotka puetaan kasteen kautta Kristukseen, saavat syntyä Hengen mukaan, koska heidän ylitseen on lausuttu Jumalan Sana ja sen siunaus on heille vuodatettu veden muodossa.”” (Ismo Malinen)

  4. Kun lukee Jeesuksen Sanat:

    24 Mutta kun fariseukset sen kuulivat, sanoivat he: ”Tämä ei aja riivaajia ulos kenenkään muun kuin Beelsebulin, riivaajain päämiehen, voimalla”.
    25 Mutta hän tiesi heidän ajatuksensa ja sanoi heille: ”Jokainen valtakunta, joka riitautuu itsensä kanssa, joutuu autioksi, eikä mikään kaupunki tai talo, joka riitautuu itsensä kanssa, pysy pystyssä.
    26 Jos nyt saatana ajaa ulos saatanan, niin hän on riitautunut itsensä kanssa; kuinka siis hänen valtakuntansa pysyy pystyssä?
    27 Ja jos minä Beelsebulin voimalla ajan ulos riivaajia, kenenkä voimalla sitten teidän lapsenne ajavat niitä ulos? Niinpä he tulevat olemaan teidän tuomarinne.
    28 Mutta jos minä Jumalan Hengen voimalla ajan ulos riivaajia, niin on Jumalan valtakunta tullut teidän tykönne.
    29 Taikka kuinka voi kukaan tunkeutua väkevän taloon ja ryöstää hänen tavaroitansa, ellei hän ensin sido sitä väkevää? Vasta sitten hän ryöstää tyhjäksi hänen talonsa.
    30 Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan; ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.
    31 Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta.
    32 Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa.
    33 Joko tehkää puu hyväksi ja sen hedelmä hyväksi, tahi tehkää puu huonoksi ja sen hedelmä huonoksi; sillä hedelmästä puu tunnetaan.
    34 Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.(Matt.12)

    Kuinka on niiden laita jotka sanovat niissä ihmisissä olleen Pyhän Hengen jotka sotivat ja vainosit ns ”kristinuskon” puolesta? Siis sodat katolilaisten, protestanttien ja luterilaisten välillä, mitä hedelmää ne ovat?

    Lopetan nyt etten enempää vie keskustelua siihen suuntaan että joku pilkkaa Pyhää Henkeä, onko näin jo tapahtunut sitä minä en ratkaise enkä ketään tuomitse.

    Minun julistukseni on ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”.

  5. Ari, eihän missään sanota, että kaikki uskovat, jotka kastetaan? On yksin Jumalan Sana, joka synnyttää uskon. Jos joku ei synny vedestä ja hengestä, niin se ei voi päästä sisälle Taivasten valtakuntaan. Jos luotan Jumalaan ja Hänen Sanaansa, niin silloinko uskon väärin? Jos luotan ihmiseen ja hänen tekoihinsa, niin sillonko uskon oikein?

    En epäile vilpittömyyttäsi, mutta Armo on jotain mitä me emme kovin helposti ymmärrä. Jos luulet, että olen omiani täällä kirjoitellut, niin olet väärässä, sillä Kirkko on opettanut luottamaan Jumalan Vanhurskauteen oman vanhurskauden sijaan alusta asti. Lopetan minäkin tältä osin ja jätän Armon Sanan kaikille lohduksi ja kasvatukseksi Juha Vähäsarjan sanoin:

    Kun sinun sanasi tulivat minulle, minä ahmin ne. Sanasi olivat minun iloni ja sydämeni riemu. Sinä, Jumala, Herra Sebaot, olet kutsunut minut omaksesi!
    Jer. 15:16

    Jumalan sanalla on se ominaisuus, että kun sitä oikein käytetään, se tekee ihmisen vapaaksi ja iloiseksi. Sana ei sido minkäänlaisen orjuuteen, ei tunteiden orjuuteen eikä lain täyttämisen orjuuteen. Se ei jätä ihmistä ansaitsemaan pelastusta omin teoin. Tekojen tie pelastuksen tienä johtaa syvään juoksuhiekkaan, jossa upotaan sitä syvemmälle, mitä voimakkaammin pyristellään.

    Jumalan sanan lupaukset vapauttavat synnin ja lain alta. Ne virittävät heikon ihmisen sydämeen toivon laulun, sillä ne jakavat armoa sumeilematta jokaisen kaipaavan omistettavaksi. Voimakkaammin kuin syntimme voivat koskaan saarnata tuomiota tai kadotusta, saarnaavat Jeesuksen risti ja veri anteeksiantamusta. Jumalan Karitsan armollisia kasvoja katsellessamme, sanan äärellä viipyessämme Pyhän Henki lohduttaa ja hoitaa rikkinäistä sieluamme. Sydämen täyttää ilo, onhan Herramme kutsunut meidät omakseen. J Vähäsarja

Kirjoittaja

Pekka Pesonen
Pekka Pesonen
En osaa olla huolissani kirkon kriisistä. Sisältyyhän jokaiseen kriisiin aina myöskin mahdollisuuksia. Yllättäviä käänteitä kirkkohistoriamme on täynnä. Odotan jotain hyvää tästäkin vielä tulevan. Luovana ja jääräpäisenä tyyppinä koluan kaikki vaikeimmat tiet. Helpommalla pääsisi, kun osaisi olla hiljaa, mutta kun en osaa. Kova pää on jo saanut monta kovaa kolhua. Luulisi niiden jo riittävän. Verovirkailijan ura on takana ja siitäkin uskaltaa jo mainita. Eläkeläisenä ei näköjään saa sitäkään aikaan, mitä työelämässä sai, kun oven illalla sulki. Mitä kaikkea sitä on silloin ehtikään: puheenjohtamisia, , nuorisotyötä, lähetyssihteeri, raamattupiirejä, saarnoja ja Avioparitoimintaa. Siinä ehkä rakkaimmat vapaaehtoistehtävät. Kaikkea tuota ja paljon muuta on takana. Nyt kuluu aika näissä pohdiskeluissa. Eikä tiedä voiko edes itseään ottaa kovin vakavasti.