Valmistu Herran kansa

 

 I Dans l'église à Somerniemi - In the church of Somerniemi - I Sommarnäs kyrka - Somerniemen kirkossa

 

 

Näkymä Somerniemen kirkosta 26.4.2009. Somerniemi on Someron kappeliseurakunta. Iloni on suuri muistellessani menneitä ja iloita siitä, että jo aikoinaan olen saanut elää Jumalan kansan keskellä ja vieläpä  kunnian palvella  pyhää evankeliumia Vapahtajamme Jeesuksen kunniaa julistaen.

 

SUNNUNTAI 12.12.202

3. adventtisunnuntai

Tehkää tie Kuninkaalle

Psalmi:  Ps. 85:9–14

Kaipaus rauhaan on koko ihmiskunnan suuri sydämen sointu.  Rauha on koko olemassaolomme kannalta paras ratkaisu.  Rauha rakentaa, mutta riita ja sota hävittävät.  Kolmannen adventtisunnuntain psalmi kertoo, että ihminen voi saada todellisen rauhan sydämeensä vain Jumalan sanan kuuntelemisen kautta. Kun Jumala saa puhutella meitä ja muistuttaa, että koko ihmiskunta on sovitettu Jumalan edessä, niin se on kutsu meille elää rauhassa ja sovussa toinen toisemme kanssa.

Minä kuuntelen, mitä Herra Jumala puhuu.
Hän lupaa rauhan kansalleen, omilleen –
älkööt he enää eksykö mielettömyyteen!

Rauhan sanomaa julistivat enkelitkin Beetlehemin kedolla Jeesuksen synnyttyä.  Heidän sanomansa oli, että Jumalalle kunnian antaminen tuo tullessaan rauhan. Tämä rauha saa voimansa siitä, että Jumala on ensin rakastanut meitä. Siksi myös meidän on rakastettava lähimmäistämme, jokaista, jonka Jumala on luonut kanssamme elämään kotiväkenä, sukuna, naapureina, heimona, kansana, yhteisen kulttuurimme piirissä asuvana,  yhteisen ihmiskuntamme, koko  maapallomme pinnalla jokaisen ihmisen.

 Jumalan on kunnia korkeuksissa,

maan päällä rauha

ihmisillä, joita hän rakastaa.

Jumalan kunnian näkeminen avaa sydämen rakkauteen. Jumalan palvelu on toinen toisestaan huolehtimista, lähimmäisen palvelua.  Kun jokainen omalta osaltaan huolehtii omista tehtävistään ja näin rakentaa yhteiskuntaamme, niin Jumalan siunaus myös koittaa kansamme keskuuteen.

Hän antaa apunsa niille, jotka häntä palvelevat,
  ja niin meidän maamme saa takaisin kunniansa.

Rikki revitty ja monien ristiriitojen keskelläkin löydetään yhteinen elämän mielekkyys.  Jumalan apu on kutsu toinen toisensa auttamiseen. Jumalan laupeus laupeuden osoittamiseen kanssaihmisillemme niin lähellämme kuin kauenpanakin.

Meitä kehotetaan kuuntelemaan toinen toistamme, tukemaan vierellämme elävää. Kukin voimiensa ja edellytystensä mukaan.  Kukaan ei voi auttaa kaikkia, mutta kaikki voivat auttaa jotakuta. Jo pelkällä olemassaolollaan voi luoda yhteisyyttä ja ilmaista kanssaihmisyyttä ympärilleen.  Kuinka oppisimmekin useammin ilmaisemaan mukanamme elävälle: ”Kiitän Jumalaa, että sinä olet olemassa.”

Laupeus ja uskollisuus kohtaavat,
oikeus ja rauha suutelevat toisiaan.

Kolmas adventtisunnuntai kertoo myös Johannes Kastajasta. Hän tuli valmistamaan Jeesuksen tuloa.  Omalla julistuksellaan hän saarnasi kansalle oikeudenmukaisuuden ja toinen toisestaan huolehtimisen sanomaa.  Se jolla on valta älköön käyttäkö sitä väärin, vaan yhteisen kansan hyväksi. Se joka on saanut etuoikeuden oppia enemmän kuin joku toinen, käyttäköön oppineisuuttaan yhteisen kansan hyväksi.

Hänen jykevää julistustaan kastepuheissaan on säilynyt meille evankeliumien aluissa. Hän tuli valmistamaan tien Jeesuksen tulolle.

Hänen sanomansa huipentui kasteen toimittamiseen.  Johanneksen evankeliumi keskittää kaiken hänen tekemänsä kasteen toimittamiseen ja sanomansa ytimen siihen, että Jeesus on Kristus. Jumalan lähettämä koko maailman Vapahtaja, joka kalliilla ristin työllään sovitti koko ihmiskunnan synnit.  Tämän syntien anteeksiannon Johannes Kastaja välitti kasteen veden  puhtaaksi pesevän voiman välityksellä. Jumalan Karitsan armon takia Johanneksen kaste lahjoitti syntien anteeksiannon. Näin käytännön toimi, kastaminen, oli linjassa hänen puheensa kanssa, Jumalan sanan keskuksen kanssa: Jeesus on kantanut meidän syntimme.

Uskollisuus versoo maasta
  ja oikeus katsoo alas taivaasta.

Jumalan armahtava rakkaus julistaa meille, että hän ottaa meidät omakseen armosta. Kristuksessa Jeesuksessa meillä on armollinen Jumala. Kaikki meidän syntimme ovat anteeksi annetut. Taivaasta maan päälle ihmiseksi tullut Vapahtajamme on meidän vanhurskautemme.  Hänen ihmiseksi tulonsa, ihmisenä elämisensä ja meidän puolestamme kuolemisensa sekä ylösnousemisensa ja taivaaseen astumisensa välityksellä, hän joka päivä suo meille uutta voimaa ja alati rohkaisee meitä elämään kasteen armon varassa. Hänessä me olemme vanhurskautettuja ja hänessä me elämme  turvallisina Jumalan lapsina.

Herran edellä kulkee oikeus,
  se valmistaa tien Herralle.

Näin joulun edellä saamme siis luottavaisin mielin valmistautua hänen tulonsa, hänen syntymänsä juhlaa varten.

Kun hyvää elämässämme saamme kokea, niin muistakaamme, että se kaikki on vain Jumalan meille antamaa lahjaa. Hänen hyvyytensä varassa on koko elämämme ja kaikki elämme tarpeet. Siksi suokaamme niistä kunnian Jumalalle ja tuokaamme kiitoksemme hänelle, kaiken hyvän antajalle.

Herra antaa kaiken hyvän,
maa antaa satonsa.

Hyvää Joulun Odotuksen Aikaa teille kaikille.

 

 

 

Psalmi:

Minä kuuntelen, mitä Herra Jumala puhuu.
Hän lupaa rauhan kansalleen, omilleen –
älkööt he enää eksykö mielettömyyteen!
  Hän antaa apunsa niille, jotka häntä palvelevat,
  ja niin meidän maamme saa takaisin kunniansa.
Laupeus ja uskollisuus kohtaavat,
oikeus ja rauha suutelevat toisiaan.
  Uskollisuus versoo maasta
  ja oikeus katsoo alas taivaasta.
Herra antaa kaiken hyvän,
maa antaa satonsa.
  Herran edellä kulkee oikeus,
  se valmistaa tien Herralle.

Ps. 85:9–14

  1. Matias

    ”Kolmas adventtisunnuntai kertoo myös Johannes Kastajasta. Hän tuli valmistamaan Jeesuksen tuloa.”

    Näinhän sitä sanotaan, mutta idea on otettu Jesajasta, ” Huutavan ääni erämaassa”
    40:
    ”3Huutavan ääni kuuluu:
    ”Valmistakaa Herralle tie erämaahan,
    tehkää arolle tasaiset polut meidän Jumalallemme.
    4Kaikki laaksot korotettakoon,
    kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon;
    koleikot tulkoot tasangoksi
    ja kallioloukot lakeaksi maaksi.”

    Jesaja on tämän sanonut, eikä voi tarkoittaa Johannesta, eikä Jeesusta koska Jesaja vaikutti 700-vuotta aikaisemmin. Ja kuten huomataan, siinä puhutaan Jumalasta. Ennustus Johanneksesta olisi voinut olla omaperäisempi, jolloin uskottavuus olis’ toista luokkaa.

    Jesajassa sanotaan myös kansasta: ” Tehkää, tehkää tie, tasoittakaa tie, viekää pois kompastuskivet minun kansani tieltä ” Tässä kansakin on tulossa.

    • Tarja

      Kiitos puheenvuorostasi.

      1) Vanhan testamentin tekstit eivät olleet vain joitakin arkistoissa säilytettäviksi tarkoitettuja muinaisten tapahtumien kuvausta, vaan myös liturgiassa laulettavia tekstejä joiden merkityus ollisiinä, mitä ne sanoivat juuri siinä tilanteessa jossa niitä luettiin. Liturgian olemukseen kuuluu että se sana ja se tapahtuma josta liturgiassa puhutaan tulee juuri siinä hetkessä paikalla elettäväksi todellisuudeksi. Välimatka poistuu. Sama Jumala joka toimi aikaisemmin, toimii myös tässä ja nyt aina kun Jumalan sanaa resitoidaan liturgian kuluessa.

      Näin ollen myös se teksti mihin viittasit eli elämäänsä juutalaisessa jumalanpalveluselämässä ja ajankohtaistui joka koerta kun Profeettoja eli Nevi’im tekstejä lausuttaessa oli tekstijärjestelmässä lukuvuorossa. Näin noiden sanojen soveltamisalue muodostui rajattomaksi. Katse suunnattiin eteenpäin. Tuleviin tapahtumiin. Odotettiin että juuri tällainen henkiö voisi tulla, jolloin Messias tulee kansansa luo ja milloin hänen edelleen tulevaksi luvattu tien valmistaja esiintyy.

      Tämä yhteisöllinen lähestymistapa ei ensi sijaisesti tarkastellut joidenkin yksilöiden vaan koko yhteisön uudistumista ja Jumalan edessä elämistä. Jumala ja hänen tekonsa olivat kaiken keskus. Yksittäiset ihmiset, kuten Johannes Kastaja olivat vain tämän tapahtuman kulkuun osallistuneita Jumalan ennustusten toteuttamiseen johtaneista henkilöistä.

      Kaiken keskus kuitenkin oli jo Aabrahamista ja Daavidista alkaen esiin noussut koko maailmaan pelastuksen tuova Messias eli Kristus. Hän Jeesus on koko Jumalan ilmoituksen keskus. Hän, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, on meidän Vapahtajamme, joka on meidät pelastanut kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan.

      2) Raamatun maailma on kollektiivinen. Siksi yhteisö on kaiken olemassaolon perusteisiin kuuluva elämisen muoto. Näin myös Messiaan tulokin liittyy koko Pyhän kansan elämään kokonaisena kansana. Näin myös kansan vapautumisesta kertominen ja Baabelin vankeudesta takaisin kotimaahansa tulon kollektiivinen näköala suuntautuu eteenpäin. Se muovautuu kansan uudistuvaksi vapautumisen odotukseksi ja sen mukana tämän vapautuksen toteuttavan Messiaan odotukseksi. Näin yksilö tulee esille ilman että sanonnan kollektiivisuus siitä poistuu. Näin Jumalan antamassa pelastuksen täyttymyksessäkään ei ole vain omaan itseensä käpertyneen poissaolevan jumalan kuva, vaan kansansa keskellä elävä todellinen Jumala joka tulee meidän luoksemme Jeesuksessa Kristuksessa. Näin Jumalan Poika, Jeesus Kristus, ihmiseksi meidän luoksemme tullut toi pelastuksen ihmiskunnalle, ei ainoastaan juutalaisille, vaan koko maailman ihmisille. Olemmehan me kaikki, koko ihmiskunta, Alkuihmisten Eevan ja Aadamin perintönä yhteistä ihmiskuntaa, samaa sukua heistä alkaen. Tässä näkyy mikä valtava sanoma kertomukseen Aadamista ja Eevasta sisältyy

      k a i k k i

      i h m i s e t

      k u u l u v a t

      y h t e e n.

  2. Matias

    ”Jesaja (יְשַׁעְיָהוּ) oli juutalainen profeetta. Hän vaikutti 40 vuotta Jerusalemissa n. 740–700 eaa. Jesaja palveli Juudaa ja Jerusalemia Juudan kuninkaiden Ussian, Jotamin, Ahasin ja Hiskian päivinä. Kuninkaat Pekah ja Hosea hallitsivat Israelin pohjoista valtakuntaa, joka lakkasi olemasta 740 eaa., sinä aikana jona Jesaja palveli profeettana. Muita samaan aikaan toimineita profeettoja olivat Miika, Hoosea ja Oded. Ilmeisesti Jesaja aloitti profetoimisensa myöhemmin kuin Hoosea ja ennen Miikaa. ”

    ”Jesaja oli naimisissa. Hänen vaimoaan sanotaan naisprofeetaksi, mikä ei nähtävästi merkitse pelkästään profeetan vaimoa. McClintockin ja Strongin sanakirjan Cyclopedia of Biblical, Theological, and Ecclesiastical Literature mukaan tämä nimi viittaa siihen, että Jesajan avioelämä ”ei ainoastaan ollut sopusoinnussa hänen kutsumuksensa kanssa, vaan se oli myös kiinteästi nivoutunut siihen”. Ilmeisesti Jesajan vaimo oli saanut Jumalalta profeetan tehtävän.”

    ”Raamatussa mainitaan kaksi Jesajan poikaa, jotka oli annettu hänelle tunnusmerkeiksi ja ihmeiksi Israelissa. Sear-Jasub oli Ahasin päivinä riittävän vanha menemään isänsä mukaan, kun Jesaja vei viestin tuolle kuninkaalle. Nimen Sear-Jasub merkitys on ’pelkkä jäännös palaa; jäljelle jäävät palaavat’. Tämä nimi oli profeetallinen sillä tavoin, että yhtä varmasti kuin Jesajalle syntyneelle pojalle annettiin tuo nimi, yhtä varmasti Juudan valtakunta hävitettäisiin aikanaan ja vain jäännös palaisi pakkosiirtolaisuuden ajan jälkeen Tuo pieni jäännös palasi, kun Persian kuningas Kyyros antoi säädöksen, joka vapautti sen Babylonista 70 vuotta kestäneen vankeuden jälkeen. ”

    ”Toiselle Jesajan pojalle annettiin nimi jo ennen sen siittämistä. Pojalle annettiin Jumalan käskystä nimi Maher-Salal-Has-Bas, jonka merkitys on ’Kiirehdi, oi saalis! Hän on rientänyt ryöstämään’ tai ’Saaliille kiirehtien hän on rientänyt ryöstämään’. Sanottiin, että ennen kuin tuo poika osaisi huutaa: ”Isä!” ja ”Äiti!”, poistettaisiin uhka, jonka Syyrian ja Israelin kymmenen heimon valtakunnan välinen salaliitto muodosti Juudalle”

    Tämä historiallinen pläjäys kertokoon sen tosiasian, että Jesaja ei vaikuttanut Jeesuksen aikana.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Jesaja

    Juutalaiset saavat tietysti tehdä omien kirjoitustensa kanssa mitä haluavat, ja muistella historiaansa, kuninkaita ja profeetoja vaikka läsnäolevana liturgiana ja laulunäytelmänä, mutta se ei ole meidän historiaa, eikä siitä voi sellaista tehdä. Se on kavallus jos yrittää.

    Jos sitä mennään muuttelemaan, se ei ole enää sama.

    • Tarja

      Kiitos puheenvuorostasi ja kiitos Jesajasta kertomastasi.

      Profetia on Jumalan puolesta puhumista. Se voi olla samaan aikaa tapahtuvasta asiasta eli Jumalan tahdon ilmausta juuri ajankohtaisessa asiassa.

      Profetia voi olla myös myöhemmin tapahtuvan ennakointia.

      Kun Jeesuksen elämää kuvataan Vanhan testamentin profetian valossa, niin silloin löydetään nimenomaan Vanhan testamentin tekstistä selitys sille, miksi juuri niin piti käydä kuin kävi. Tuon työskentelyn aikana noille asioita tutkineille on mös tullut selväksi, että erittäin moni Vanhassa testamentissa esiintyvä tekstin kohta saa täyttymyksensä juuri Jeesuksen elämässä. On siis luonnollista että näistä huomatuista toteutumista myös puhutaan.

      En ollenkaan ymmärrä mistä olet saanut tuon kuvitelman että tekstin myöhempi käyttö voisi millään tavoin vähentää noiden vanhojen tekstien arvoa. Mielestäni asian laita on juuri päin vastoin. Juuri noiden profetiaksi todettujen tekstien ansiosta monta vuosisataa aikaisemmin kirjoitetut tekstit ovat nousseet uuteen arvoonsa.

      Paikoitellen Jeesuksen opetusta ja toimintaa seurattaessa voimme huomata, että eräitä vanhojen tekstien uudessa tilanteessa toteutumia hän suorastaan haki joissakin elämänsä ratkaisevissa käänteissä. Tämäntapaisia lausuntoja osoittava lauselma on mm sellainen, missä hän sanoo, että juuri näin piti käydä, jotta kirjoitukset kävisivät toteen. Näin ollen Jeesus, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, jopa tarkoitushakusesti toimi aikaisemmin kirjoitetun sanan mukaisesti. Kyseessä siis ei ollut Vanhan testamentin halventaminen vaan tasan tarkkaan päin vastoin. Vanhan testamentin ilmoituksen kunnioittaminen ja todesta ottaminen.

  3. Matias
    ”En ollenkaan ymmärrä mistä olet saanut tuon kuvitelman että tekstin myöhempi käyttö voisi millään tavoin vähentää noiden vanhojen tekstien arvoa.”

    Eikö teillä ole ollut tapana sanoa, että teidän tulkinta on se oikea, uusi liitto, ja juutalaiset eivät ymmärrä kirjoituksia, heillä on peite kasvoilla. Jesajan mukaan se peite on kansoilla. Jo sana ’vanha testamentti’ on loukkaava, koska kysymys on ikuisesta liitosta.

    Sanonta; ’koska näin oli kirjoitettu’ ;

    Ei muuten ole missään kirjoitettu, että Messias syntyy neitsyestä, tekee kaikista juutalaisten vihollisia, ristiinaulitaan, kuolee ja haudataan nousee kolmantena päivänä ylös taivaaseen, mutta palaa sitten joskus takaisin hakemaan kaikki ruumiit haudoista ja lampaat laitumelta, ja heittämään kaikki vuohet ja akanat tuleen. Ei ole tällaista lapsellisuutta Messiaalle kirjoitettu missään.

    Ihan on järkevät toimet hänelle asetettu.

    • Tarja

      1) Jeesus oli juutalainen ja kaikki hänen elämänsä tapahtumat sijoittuvat juutalaiseen ympäristöön. Näin ollen myös kaikki ne keskustelut, jotka Jeesus kävi tapahtuivat juutalaisten kesken. Kaiken lisäksi Jeesus oli aikansa oppinein juutalainen, josta syystä hyvin monessa kysymyksessä liikuttiin tuon ajan oppineimpien juutalaisten käsittelemiä kysymyksiä.

      Kuvitelma että Jeesus olisi tehnyt jostakin juutalaisten vihollisia on täysin antisemitistinen väite. Se ei alkuunkaan ota huomioon sitä, että Jeesus oli maan päällä ollessaan juutalainen. On myös muistettava, mitä hän sanoi samarialaiselle naiselle: ”Pelastus on juutalaisista.” Toisin sanoen juuri juutalaista yhteiskuntaa, juutalaista kulttuuria jne Jumala käytti tuodessaan pelastavan sanoman koko maailmalle, koko ihmiskunnalle, sekä juutalaisille että muille kansoille yhdenvertaisesti.

      2) Uuden liiton eli Uuden testamentin nimitys esiintyy seuraavissa yhteyksissä

      Jo Jeremia puhuu uudesta liitosta, jonka Jumala tekee kansansa kanssa. Tämä uudistus tulee uudistamaan sekä eteläisen eli Juudan että pohjoisen eli Israelin kansan.

      Jeremia:

      31:31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton.

      Tämä Jeremian sana on ollut taustana kaikelle sille mitä jatkossa kerrotaan. Jumala antaa uuden alun, uuden tulevaisuuden, uudelleen Jumalan yhteyteen johtavan ratkaisun.

      Paavali elää tilanteessa missä Jeesus on jo tehnyt koko sovintotyönsä valmiiksi. Tämän sovintotyön tuloksena ei vain juutalaiset vaan koko maailman ihmiset on otettu Jumalan armoihin. Jeremian lupaama Jumalan antama uudistus on jo täyttynyt Jeesuksessa Kristuksessa ja hänen sovintotyössään.

      2.Korinttolaiskirje:

      3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

      Jeesus lähetti Pyhän Hengen omiensa puolustajaksi. Tämä merkitsee, että Jumala on omiensa kanssa missä päin maailmaa ja minkä historian aikakauden sisällä elämme.

      Heprealaiskirje käsittelee tarkemmin. Siinä kerrotaan miten aikaisemmin kansa oli kaikista Jumalan suurista ihmeistä huolimatta luopunut Herran seuraamisesta. Silloin Jumalan piti rangaista omaa kansaansa tottelemattomuudesta. Tässä puolestaan luvataan, että nyt Jumalan Jeesuksessa solmima uusi liitto on sellainen, että se ei enää muutu. Sanoman keskukseksi tulee se, että kansa saa syntinsä anteeksi eikä tätä anteeksiantoa enää peruta. Täydellisen syntien anteeksiannon takia koko Jumalan kansaa eli kaikkia maailmassa, jotka Jeesusta seuraavat tulee iankaikkinen elämä perinnöksi, Jumalan lasten suloinen tulevaisuus.

      Hebrealaiskirje:

      8:6 Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
      8:7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
      8:8 Sillä moittien heitä hän sanoo: ”Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
      8:9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
      8:10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
      8:11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: ’Tunne Herra’; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
      8:12 Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä.”
      8:13 Sanoessaan ”uuden” hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.

      9:15 Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.

      12:24 ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.

    • Tarja

      3) Messiaan syntymä neitsyestä oli selkeä toteutuma Jesajan profetiasta: ”Neitsyt tulee raskaaksi.” Matteus on hyvin voinut kiteyttää tämän sanoman omalle ajalleen. Jeesuksen syntymä neitsyt Mariasta pani arkisen elämän todellisuuteen sen, mitä jo Jesajan kirjassa oli kirjoitettu.

      4) Jeesuksen julistuksessa niin vertauksissa kuin muissakin opetuksissa oli huomattavasti enemmän Vanhan testamentin tekstistä nousevaa, kuin mitä tavanomainen ihminen saattaa arvatakaan.

      Usein näitä ei nähdä selvästi johtunee osaltaan siitä, että vuosisatojen aikana noita Vanhan testamentin tekstejä oli käsitelty mitä erilaisimmissa yhteyksissä ja mitä erilaisimmin näkökulmin. Jeesuksen aikana useinkin keskustelua käytiin vain näiden satojen tulkintojen metsikössä vain joistakin tuona aikana ajankohtaisimpien kysymyksenasettelujen valossa. Juuri näihin Vapahtajammekin keskittyi. Siksi että tämä uuden keskustelutilanteen erityinen tarkastelukulma koskee vain vanhan kertomuksen pientä osa-aluetta, niin kiinnekohta ei useinkaan ole heti nähtävissä ellei ole tutustunut välissä syntyneisiin perinteen kehityksen vaiheisiin.

      Useamman kerran olen blogejani valmistellessani miettinyt otanko vai jätänkö tällaisen perinteen ketjun esittelyn mukaan tekstiin. Useasti olen jättänyt ne syrjään siksi, että useinkin niiden aatehistoriallinen polku voi toisinaan viedä liian suuren osan mielekkäästä tekstin pituudesta. Niinpä sellaisia on esiintynyt vain suhteellisen vähän aivan tekstin pitämiseksi riittävän luettavana ennen kaikkea käsittelemäni blogin pääsanoman näkökulmasta.

  4. Matias

    Tyttö voi olla Neitsyt miehelle menessään, mutta ei enää sen jälkeen.

    Ilmestyskirjassa on myös neitsytmiehiä, jotka ovat ne ainoat kelvolliset loppupeleissä. Kysymys ei siis välttämättä ole immenkalvosta, vaan siveellisyydestä yleensä. Ja kristillisesti se on tietysti selibaatti, joka sen puhtauden takaa.

    Maria ei toteuttanut Jesaja 7 ennustusta, koska se lapsi syntyy jo Jesajan luvussa 8. voi itse lukea, vaikka kymmenellä kielellä ja kertoa sitten meillekin, miten se muissa kielissä on kerrottu. Siellä on vielä kaksi todistajaa, kaksi pappia;

    ”Ja minä otan itselleni luotettavat todistajat, pappi Uurian ja Sakarjan, Jeberekjan pojan.” 3 Sitten minä lähestyin profeetta-vaimoani, ja hän tuli raskaaksi ja synnytti pojan. ”
    Homaa sana SYNNYTTI, eli syntyminen tapahtui.
    Mitä papit sitten todistivat? Varmaan neisyyden, se on ollut aikoinaan tapana. Hääyön jälkeen sen näkee lakanoista.

    Tämä lapsi ei kuulu evankeliumin rakennuspalikoihin, eikä häntä saa sen takia nähdä ja siksi hänestä ei koskaan puhuta, lapsi on vaarallinen evankeeliselle tulkinnalle, joka saa nähdä VT:n puolella vain niitä jakeita, joilla voidaan todistella Kristusta. Ne jakeet, jotka paljastavat valheen, pitää hylätä.

    Olen suorastaan hämmentynyt, että tämä lapsi synnyttää niin suurta kummastusta ja mielensä pahoittamista.

    • Saanen tuoda pienen lisän keskusteluun koskien Tarjan kommenttia ”Ilmestyskirjassa on myös neitsytmiehiä, jotka ovat ne ainoat kelvolliset loppupeleissä.” Tarkoittanet kohtaa 14:4, jossa lukee ” He eivät ole tahranneet itseään naisten kanssa vaan ovat pysyneet puhtaina kuin neitsyet, ja he seuraavat Karitsaa, minne hän meneekin.”

      Kyseessä on siis Jeesuksen kanssa taivaassa olijat, joilla ei Raamatun mukaan ole nykyisiä sukupuoliluokitteluja. Ilmestyksen 21. luku kertoo, että ylhäältä laskeutuu ”Uusi Jerusalem”, joka jakeessa 9 samaistetaan neitsyyteen liittyvään: ”Tule, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon.” Kyse on siis hengellisestä puhtaudesta ja uskollisuudesta.

      Myös Vanhassa testamentissa on samankaltaisia kielikuvia. Israelin kansa meni haureudessa vieraiden jumalien perässä useita kertoja. Eikä toiminta liittynyt välttämättä fyysiseen sukupuolielämään.

      Raamatun symboliikka on hienolla tavalla yhtenäistä ja kertoo teoksen Toimeksiantajan nerokkuudesta.

    • Tarja

      Kiitos aktiivisesta keskustelusta

      Jeesuksesta säilynyt luotettava perinne kuvaa sen, että Maria säilytti neitsyytensä koko elämänsä ajan. Taivaasseenkin hän meni neitsyenä.

      Meidän kirkkomme tunnustaa yhdessä kaikkien perinteisten kirkkojen kanssa, että Maria säilytti neitsyytensä

      1) ennen synnytystä

      2) synnytyksen aikana niin ettei hän menettänyt neitsyytensä merkkejä

      3) sekä myös synnytyksen jälkeenkin, joten hän on ikuinen neitsyt.

      Tästä on käyty perusteellinen keskustelu blogissani

      https://www.kotimaa.fi/blogit/maria-ikuinen-neitsyt/

    • Tarja

      Ilmestyskirjan puhe neitsyistä voi periaatteesssa olla tulkittavissa

      toisaalta sellaisiksi jotka ovat säilyttäneet itsensä naimattomina Jumalan valtakunnan tähden.

      Matteuksen evankeliumi:

      19:12 Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon.”

      tai sitten sellaisia, jotka eivät ole luopuneet kristillisestä uskostaan epäjumalien palvontaan.

      Tästä Vanhassa testamentissa on suuri määrä esimerkkejä, joissa Jumalan ja Israelin liittoa verrataan avioliittoon ja epäjumalien palvontaa haureuden harjoittamiseen.

      Ilmestyskirjan yleisen teologian tuntevana omassa tulkinnassani lähden siitä, että tässä on kysymys sellaisesta asetelmasta, missä Kristus on sulhanen ja koko kirkko on morsian, joten tässä siis kerrotaan sellaisista jotka eivät ole langenneet epäjumalien palvontaan, vaan ovat pitäneet itsestään huolta niin että ovat seuranneet meidän Vapahtajaamme, Jumalan Karitsaa, kuten Ilmestyskirja sen ilmaisee.

      morsiamen

      Ilmestyskirja:

      21:2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.

      Kirjassa mainitsee myös vaimo -nimityksen

      Ilmestyskirja:

      19:7 Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.

      Nämä molemmat yhdessä mainitaan tässä

      Ilmestyskirja:

      21:9 Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa täynnä seitsemää viimeistä vitsausta, ja puhui minun kanssani sanoen: ”Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon.”

    • Tarja

      Asetelmasi Jesajan kirjan profetian ja sen soveltamisesta Jeesuksen syntymään on huomattava, että historiallinen tapahtumien kulku menee omia ratojaan ja siellä on omat toteutumansa tuon elämäntilanteen mukaisin tapahtumin.

      Samaisen raamatunkohdan käyttö myöhemmässä juutalaisessa ajatusten kehityksessä ei voi eikä saakaan kahlita myöhemmän käytön sovellutuksia uusiin tilanteisiin. Näiden uusien tilanteiden yhteydessä näitä kohtia käytetään nimenomaan tuon uuden tilanteen ymmärtämiseen.

      Kyseessä ei siis ole valhe, vaan kokonaan uudenlaisen tilanteen mukaiseen tapahtumaan soveltamisesta. Nimenomaan tässä uuden tilanteen selittämiseen käytettynä tuo vanha hisroriallinen teksti tulee merkittäväksi uuden elämäntilanteen merkityksen ilmaisijana.

      Tässä eivät ole vastakkain juutalaisuus vastaan kristinusko, vaan juutalaisen perinteen sisällä tapahtunut aatehistoriallinen eli tarkemmin sanoen teologinen kehitys, joka lopulta johtaa kokonaan ennen näkemättömään kukkaisloistoon, kun ikivanha perinne avaa tulevaisuuden ovet sepposen selälleen ja kutsuu kulkemaan eteenpäin.

      Nämä perinteen kehittymisen ketjut ovat paikoin hyvinkin selkeästi nähtävissä. Otan tästä yhden esimerkin.

      1980 -luvun puolivälissä julkaisin ruotsiksi tekstin, jossa menin helluntaiepistolan kieli-ihmeestä taaksepäin juutalaisen perinteen valossa nähtynä. Menin perinneketjua taaksepäin ja päädyin lopulta juutalaiseen perinteeseen, missä kerrottiin miten Siinain vuorella Jumala antoi kymmenen käskynsä antamisen yhteydessä tulisten liekkien tavoin sanansa kaikua ”maailman kaikkilla 70 kielellä”. Kuitenkin vain juutalaiset ottivat tämän vastaan, joten heistä tuli valittua kansa.

      Muutamaa vuotta myöhemmin Ekseteettisen seuran kokouksessa muuan juutalainen Jerusalemin yliopiston eksegetiikan professori täysin tietämättä minun aikaisempaa julkaisuani piti esitelmän, jossa hän meni kohta kohdalta saman loogisen perinteen ketjun läpi, mutta alkaen Siinain vuorella tapahtumista ja siellä perinteen mukaan tapahtuneesta ”maailman kaikilla 70 -kielellä” julistamasta kymmenestä käskystä. Siitä hän samaa loogista polkua vaeltaen päätyi luentonsa lopuksi siihen, mistä minä aikaisemmassa tekstissäni olin aloittanut eli siis ensimmäisen kristillisen helluntain kieli-ihmeeseen ja sen sanomaan.

    • Tarja

      Olen useassa yhteydessä havainnut sinussa sellaisen linjauksen, missä juutalainen ja kristillinen näkemys pannaan mielestäni virheellisesti vastakkain.

      Kun tarkastelen teologian kehitystä viime vuosisadan aikana niin omalta puoleltani olen kohdannut vain tavattoman määrän yhteistä työskentelyä saman Raamatun todellisuudessa.

      Otan tähän esimerkkinä miten merkittävä juutalaisen filosofi on vaikuttanut merkittävän kristillisen teologin ajattelun kehittymiseen.

      Juutalaisen Martin Buberin kehittämä dialoginen personalismi on vaikuttanut merkittävästi Emil Brunnerin teologiaan, jonka hän esittää kirjassaan Wahrheit als Begegnung (Totuus kohtaamisena, 1937). Tässä Brunner hahmottelee ajatuksensa Jumalan ilmoituksesta Jumalan persoonallisena viestintänä. Tällä hän tarkoittaa Jumalan persoonallisen läsnäolon viestittämistä tai osallisuutta uskovassa itsessään.

      ” Jumalan herruus ja rakkaus voidaan välittää vain siten, että Jumala antaa meille itse itsensä.”

      Brunner sanoo, ettei Jumala siirrä ainoastaan tietoa meille, vaan ilmoituksessa siirtyy myös Jumalan persoonallinen läsnäolo., eikä vain häntä koskeva tieto.

      Tämän teologian perustana on juutalaisen Buberin ajatus ”minä-sinä” ja ”minä-se” suhteiden välisestä eroista. Jumalan ilmoituksessa on kysymys siitä, että Jumalan ja ihmisen välillä on kysymys suhteesta ”minä-sinä”.

      Näin päämääränä onkin keskinäisen suhteen syntyminen itsensä ilmoittaman Jumalan ja ilmoitukseen vastaavan ihmisen välillä.

      Tässä vain yksi esimerkki tästä juutalaisuuden keskinäisistä lukemattomista keskinäisestä vuorovaikutuksesta teologian historiassa.

      Toisena otan esille Wolfhart Pannenbergin teologiasta katsauksen siihen, että Jumalan toiminta on nähtävä nimenomaan koko pyhän historian valossa. Näin ilmoitus pysyy reaalisessa ympäristössään eikä hajoa ilmassa leijuviksi haaveiksi.

      Otan tähän vain pienen palan, joissa meidän keskusteluamme koskettavalta osin.

      Hän toteaa, että Jumalan universaali ilmoitus ei toteutunut täysin Israelin kansan historiassa. Se toteutui ensimmäisen kerran Jeesus Nasaretilaisen kohtalossa, niin pitkälle kuin historian on ennkoitavissa tuossa kohtalossa.

      Näin ollen Kristus-tapahtumaa ei voida pitää irrallisena Jumalan ilmoituksen: se tapahtui sen historian puitteissa, jossa Jumala oli kanssakäymisessä Israelin kansan kanssa.

  5. Matias

    ”3) Messiaan syntymä neitsyestä oli selkeä toteutuma Jesajan profetiasta: ”Neitsyt tulee raskaaksi.” Matteus on hyvin voinut kiteyttää tämän sanoman omalle ajalleen. Jeesuksen syntymä neitsyt Mariasta pani arkisen elämän todellisuuteen sen, mitä jo Jesajan kirjassa oli kirjoitettu.”

    Jesajassa ei puhuta Messiaan syntymästä, vaan pojan syntymästä, ja poika syntyi. Ja hänesta sanottiin; ” Sillä ennenkuin poika oppii sanomaan: ’isä’ ja ’äiti’, viedään Damaskoon tavarat ja Samarian saalis Assurin kuninkaan eteen.”
    Lapsi oli tällainen merkkilapsi.

    • Kysyn muuta kuin sinä Matiakselta. Jompi kumpi vastannee?

      En ole sovinisti. Minusta on upeaa, että meillä on ollut nainen presidenttinä. Kysyn silti, onko VT:ssa joskus ilmoitettu tytön syntymästä? Jos ei, niin miksi?

    • Kari

      Kiitos hyvästä kysymyksestäsi

      Raamatun maailma oli hyvin kollektiivinen yhteisö. Kollektiivisessa yhteisössä naiset olivat hyvinkin merkittävässä asemassa kaikkien yhteisön sosiaalisissa tapahtumissa. Useimmiten kuitenkin heidän vaikutuksensa jää kertomusten ulkonaisessa prosessissa ilmaisematta.

  6. Kari Paukkunen

    Hyvä kysymys?
    Ainakaan lauseessa; ”Israel on minun esikoiseni,” ei sanota onko esikoinen poika, vai tyttö, vai molempia, koska on kyse kansasta. Esikoinen kansojen perheväessä.

    Siionia sanotaan tyttäreksi Jesajassa, se tarkoittaa Jerusalemia. Siion synnyttää siellä poikalapsen, eli kansan. Juutalaisuus periytyy Äidin kautta. Naisilla on annettu aika iso rooli. Siitä on jopa synnytetty pilkkalauseita, että he ovat äpärälapsia, hellä ei ole isää. Ja sitten kehitettiin Isäjumala, vaikka jumalasta ei tuossa ole kyse, vaan ihan maallisista.

    Jesajassa sanotaan; ”Tuo minun poikani kaukaa, ja minun tyttäreni hamasta maan äärestä.” Kyllä naiset on huomioitu äitinä ja tyttärenä.

    Aikoinaan on eletty hyvin sotaisia aikoja, ja pojan syntyminen on aina tiennyt suvulle, heimolle, kansalle puolustajaa, ja tietysti suvun nimen jatkajaa.
    Perinteisesti naiset eivät ole sotiin osallistuneet koska eivät kestä kauheuksia siinä määrin kuin miehet, joiden on paadutettava itsensä. On ajateltu, että naiset ovat siellä vain haittona ja tavallaan ehkä, saastuttavat itsensä. Nainen ei saa tappaa, ja varsinkaan miestä, vaikka se olisi vihollinen.

    Olen kuullut, että islamissa jopa kartetaan naissoturin ampumaksi joutumista, koska silloin ei kuulemma pääse paratiisiin. Ei ilmeisesti kuole sankarina, koska heikompi vei hengen.
    Tämä tuli jossain esille silloin, kun kurdinaiset olivat miesten rinnalla sotimassa Isis’iä vastaan.

    • Tarja

      Kiitos useammankin hyvä tapauksen kuvauksesta vastauksessasi.

      Omalta puoleltani täydennän vielä sen verran, että Raamatun puheessa hyvinkin monessa kohdin voisi isä-sanan korvata vanhempi -sanalla ilman merkityksen periatttellista muutosta. Mm. Laestadius teki näin monissa saarnoissaan.

      Esimerkiksi Isä meidän rukouksen Isä ei ole vastakkainasettelu Äiti meidän -ilmauksen kanssa, vaan torjuu puheen ei-persoonallisen käsityksen Jumalan olemuksesta. Näin edellä mainitsemaani Buberin filosiofiseen analyysiin viitaten: Tämä estää käsittämästä Jumalan ja ihmisen välistä suhdetta minä-se -suhteena, vaan meidän suhteemme meidän Jumalaamme on minä-sinä -suhde. Olemme siis persoonallisina ihmisinä persoonien välisessä suhteessa persoonalliseen Jumalaan, joka jo kasteessa on meidät liittänyt yhteyteensä pyhän rakkautensa rajattoman hyvyyden syleilyyn.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25