Uusi liitto Pyhän Hengen voimassa

Kamerunissa on paljon kukkia. Toisinaan ne loistavat kirkkaissa väreissä. Joskus tuntuu kuin niiden kukkaisloiste on kuin leimuavan tulen välke.

Monet muistavat helluntain epistolasta tulen liekkien esiintymisen. Harvemmat tulevat ajatelleeksi, että myös ortodoksien kirkontornien muoto on tulen liekin muoto. Samaten piispan hiippa on Pyhän Hengen liekin ilmaus.

Helluntai on hyvin vanha juhla. Sitä on juhlittu ikimuistoisista ajoista. Niin kauan kuin on ollut viljanviljelyä, kylvöä ja sadonkorjuuta on myös Pyhän maan alueella vietetty sadonkorjuujuhlaa. Sadonkorjuujuhla sattuu siellä näin suomalaisen kevään aikoihin. Vuoden satoa on juhlittu ja siitä on kiitetty Jumalaa.

Meillä täällä Suomessa näin keväällä tehdään pelloilla kevätkylvöjä. Vanhastaan kylvettiin vakkaa hyväksi käyttäen. Sitten tulivat kylvökoneet ja nykyisin kylvö sujuu uudenaikaisilla koneilla, joilla voi kylvää suuria pinta-aloja kevään kuluessa. Suomessa puolestaan on vanhastaan ennen helatorstaita käyty eri puolilla pelloilla kevään kylvöille Jumalan siunausta rukoilemassa. Siitä on peräisin myös rukoussunnuntain nimi.

Mutta kuten sanottu, niin Pyhällä maalla tähän aikaan on menossa sadonkorjuun aika. Sato koetaan Jumalan siunaukseksi. Hänen hyvyytensä tulee esille vuoden viljasadon tuomassa riemussa. Syötävää riittää ja ihmiset voivat iloita.

Jumalan lain antamisen juhla

Mooseksen ajoista alkaen tähän keväiseen riemuisan sadon juhlaan liitettiin Jumalan hyvyyden ja siunauksen saamisen kokeminen. Juhlaan liittyi Jumalan kiittäminen ja halu muistella hänen suuria tekojaan kansansa keskuudessa. Näin helluntaista tuli myös Jumalan pyhän sanan juhla. Jumalan sanan varhaisin osa oli Laki eli Toora. Näin helluntai muodostui Lain antamisen suureksi juhlaksi.

Samalla siitä tuli myös Jumalan Siinailla tekemän liiton juhla. Tämä liitto oli Jumalan jatkuvan huolenpidon lupaus koko kansalle. Mooseksen johtamasta kansasta tuli Jumalan oma kansa. Se koski kaikkia kansan jäseniä. Kyseessä siis oli jo tuolloin kansankirkko, sanan parhaassa merkityksessä.

SUNNUNTAI 31.5.2020
Helluntaipäivä
Pyhän Hengen vuodattaminen
Ensimmäinen lukukappale: Jer. 31:31-34

Kokonaisen kansan kasvattaminen Jumalan sanan tuntoon vaatii aikaa ja vaivaa. Toisinaan opetus menee perille paremmin, toisinaan tulee takapakkia. Työ ei kuitenkaan ole turhaa, koska Jumala pitää huolta kansastaan ja voimme todeta, että viime kädessä juuri hänen vallassaan on kansamme tulevaisuus. Hän on tulevaisuuden Jumala.

Uudistusta tarvitaan – Jumalan uusi liitto vastaa haasteeseen

Pyhän kansan keskuudessakin tuli vaikeita aikoja, kun kansa oli luopunut Jumalasta ja monet ovat alkaneet palvomaan epäjumalia. Kansa sai kokea monenlaista nöyryytystä näiden lankeemusten takia. Niinpä Jeremian kirjassakin kerrotaan miten kansan lankeemus sai tuomionsa Baabelin pakkosiirtolaisuuteen viemisessä ja Jerusalemin sekä temppelin hävityksessä.

Jumalan työ ei kuitenkaan päättynyt tähän. Hän toi rohkaisua uuteen alkuun. Hän lupasi uuden ajan koittavan. Se tulee uudessa voimassaan ja saa aikaan mielenmuutoksen kansan keskuudessa. Kansa kääntyy Jumalan puoleen.

Tähän uuteen liittoon kuuluu lupaus siitä, että Jumalan sana ei jää vain ulkonaisesti luetuksi ja muodon vuoksi ohjelmaan mukaan otetuksi, vaan se myös tuottaa satoa. Jumalan sanan kylvön ja kasvun sadonkorjuun juhlan riemua on siinä, että sana kohtaa ihmisten mielet. Sydämet syttyvät Jumalan kiitokseen ja ylistykseen. Kansa kääntyy Jumalan puoleen koko olemuksensa ja identiteettinsä tasolla.

Uusi täyttys Jeesuksessa ja Pyhän Hengen tulossa kansan keskuuteen

Lupaus kokonaisen kansan oppimisesta Jumalan tahtoa noudattamaan alkoi toteutua jo Pyhän kansan palaamisessa takaisin luvattuun maahan. Temppeli rakennettiin uudelleen ja kansa pääsi kokoontumaan liturgiaan. Elämä alkoi kukoistamaan ja Jumalan siunausta koettiin jokapäiväisessä elämässä. Yhä useampi opetteli Raamatun sanaa ulkoa.

Mutta paljon oli silti vielä tehtävää. Paljon uudistettavaa ja eteen päin mentävää Jumalan tuntemisen syventämiseksi.

Sitten tapahtui jotain aivan ratkaisevaa. Jeesus syntyi. Jumala itse otti yhteyttä maailmaamme. Hänessä Jumala otti ihmisyyden omaan olemukseensa. Messias oli saapunut, uusi täyttymyksen aika oli koittanut. Ennustukset toteutuivat, lupaukset saivat täyttymyksen.

Ja mikä tärkeintä. Syntien anteeksiantamus tuli koko maailman pelastuksen puolesta. Kaikkien kansojen sovitus täytettiin Golgatan ristillä. Koko maailma tuli sovitetuksi Luojansa ja Huolehtijansa kanssa.

Sanoma tästä piti saada eteenpäin koko maailmaan. Pyhä Henki tekee tämän saarnauttamalla sanaa ja pyhittämällä sakramentit Jumalan suurten tekojen välineiksi.

Koko maailman laajuisen lähetyksen merkittäväksi lähtökohdaksi muodostui Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeinen helluntain. Kyseessä oli valtava kansallinen juhla. Väkeä oli tullut eri puolilta Rooman maailmanvaltaa, myös itsäisestä Parttian suurvallasta eri puolilta sekä Egyptistä etelään ja länteen olevien tuolloisen Afrikan eli kuten sanottiin Etiopian puolelta.

Kirkon kannalta merkittäväksi muodostui yksi aamupäivän klo 9 liturgia, jossa Pietari oli juhlapuhujana. Kyseessä ei siis ollut minkään salaseuran tai nurkkakunnan tilaisuus, vaan tuhansia ihmisiä eri puolilta maailmaa kookoon tulleen väen julkisesta juhlaliturgiasta. Väki oli kokoontunut suureen kansaalliseen helluntain juhlaan.

Saarna vaikutti ja se johti noin 3 000 ihmisen kääntymykseen eli jossakin vaiheessa nämä sitten otettiin Jeesuksen omiksi pyhän kasteen toimituksella Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Syntien anteeksisaaminen ja kasteen armo liittyivät toisiinsa. Samoin Pyhä Henki toimii yhä edelleenkin. Lähetyssaarna eri puolilla maailmaa saa ihmiset kääntymään eli vastaanottamaan Jumalan lapseuden pyhän kasteen toimituksessa.

Ensimmäisen kristillisen helluntain liturgiasta evankeliumi aloitti voittokulkunsa ja tuon juhlan kieli-ihme antaa lähetystyön haasteen: Evankeliumi Jumalan suuresta sovintotyöstä Vapahtajamme ristinkuolemalla ja ylösnousemuksella on saatettava tiedoksi kaikilla maailman kielillä.

Tässä helluntain ensimmäinen lukukappale kokonaisuudessaan

Jer. 31: 31-34

”Tulee aika”, sanoo Herra, ”jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin, kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: ’Oppikaa tuntemaan Herra!’ Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään.”

  1. Matias

    Tiedän kyllä kuninkaiden voitelun.

    Mutta Jeesuksen voiteli eräs nainen.

    ”Kun Jeesus oli Betaniassa aterialla spitaalia sairastaneen Simonin talossa, sinne tuli nainen, jolla oli alabasteripullossa aitoa, hyvin kallista nardusöljyä. Hän rikkoi pullon ja vuodatti öljyn Jeesuksen päähän. 4Jotkut paheksuivat tätä ja sanoivat toisilleen: »Millaista voiteen haaskausta! 5Sen olisi voinut myydä ja antaa rahat köyhille. Olisi siitä ainakin kolmesataa denaaria saanut.» He moittivat naista ankarin sanoin. ”

    Mutta Jeesus sanoi: »Antakaa hänen olla. Miksi te pahoitatte hänen mielensä? Hän teki minulle hyvän teon. 7 Köyhät teillä on luonanne aina, ja te voitte tehdä heille hyvää milloin tahdotte, mutta minua teillä ei aina ole. 8 Hän teki minkä voi. Hän voiteli edeltäkäsin minun ruumiini hautaamista varten. 9 Totisesti: kaikkialla maailmassa, missä ikinä evankeliumin sanoma julistetaan, tullaan muistamaan myös tämä nainen ja kertomaan, mitä hän teki.»

    Hänet siis voideltiin hautaamista varten, ei kuninkaaksi. Kristinuskossa on ollut, niin sanottu ’viimeinen voitelu’ , nimenomaan kuolevalle. Ehtoollinen.
    Viimeinen ateria taas on annettu kuolemaan tuomitulle rikolliselle, ennen teloitusta, varmaan myös ehtoollinen jos sellaisen on halunnut.

    • Tarja

      Ei pidä asettaa vastakohdikseen eri tilanteissa käytettyjä voiteluita. Kaikilla eri voiteluilla on oma erityinen tehtävänsä. Ne kaikki täydentävät toinen toistaan eivätkä suinkaan ole toistensa vastakohtia.

      Uudessa testamentissa on useampikin kertomus eri tilanteissa missä kerrotaan Jeesuksen jalkojen voitelusta. Tapa ei ollut niin harvinainen olosuhteissa, missä liikuttiin jalan ja osa vuodesta oli hyvin kuivaa ja heikkaa pölysi poluilla.

      Kallisarvoisin noista voiteluista käytti Himalajalta peräisin olevaa voidetta, nardusta, joka tuohon aikaan vielä maksoi tavallisen työmiehen vuoden palkan verran yksi astia.

      Hautauksessa käytettiin omaa voiteluaan, jota ei pidä sekottaa muihin voiteluihin. Ylösnousemuskertomuksissa mainittu voitelu kuuluu samaan sarjaa mainitsemasi voitelun kanssa. Jeesus antoi näin ennustuksen että ne jotka ajattelivat tulla haudalle häntä voitelemaan eivät ehtisikään ennen hänen ylösnousemustaan, joten tämä naisen tekemä voitelu oli hänen hautausvoitelunsa.

      Tämä mainitsemasi naisen tekemä voitelu ei ole kertomieni muiden voiteluitten kanssa ristiriidassa vaan täydentää sitä kokonaisuutta mihin kuului monia muitakin voiteluita, joita eri tilanteissa käytettiin. Kaikille näille yhteisenä hengellisenä tekijänä on se että voitelulla välitettiin Jumalan Hengen eli siis Pyhän Hengen kosketus ihmisen elämään. (Eräiden ryhmien puhe ”voitelusta” eräänlaisena hengellisenä hurmiona tai joidenkin armolahjojen saamisena ei siis kuulu voitelu -sanan alkuperäisiin yhteyksiinsä, koska näissä kokemuksiin perustuvissa jutuissa ei öljyä käytetä.

      Mainittakoon vielä yksi voitelu jota käytettiin ennen kuin pakanaperhettä alettiin opettaa kasteelle valmistautumista varten. Nimittäin voitelua käytettiin perheen hyväksi ennen kastekoulun alkua. Tässä toivotettiin voimia kestämään opetusajan kiusauksia vastaan, välitettiin Pyhän Hengen läsnäoloa koko kasteelle valmistautumisen ajaksi, niin että perhe saatettiin uudestisynnyttää Jumalan lapseuteen kasteen pyhässä toimituksessa.

  2. ” Uskonveljet ” Matias ja Juha .

    Kun te kumpikin olette blogeissa korostaneet Pyhän Hengen merkitystä jumalana meidän ihmisten elämässä, niin ystävällisesti vastannette.

    Milloin ensimmäistä kertaa ilmaisu Kolmiyhteinen Jumla siis pyhä henki jumalana tuli meidän ihmisten tietoisuuteen ? Vuosi, vuosikymmen, vuosisata ?

    Minä en ole löytänyt sitä Raamatusta enkä sen ajan teksteistä Paavalista alkaen. Tosin muistini voi luonnollisesti jättää toivomisen varaa.

    Miten ennen Jeesusta eläneet 80 miljardia ihmistä pelastuinat ja nykyisistä 60 milhardista ilman kastetta ja Pyhän Hengen antamaa uutta ruumista ?

    Pyhä Henki jumala, Paha Hemki helvetti. Kumpi on voimakkaampi maailmassamme ?

    Peruskysymys on kolmiyhteisen jumalan tekstin ilmaantuminen, milloin ?

    • Reino, vastaan jotain. Matias erinomaisena teologina voi sitä täydentää.

      Pyhä Henki Jumala on ollut aina. Jo ensimmäisen ihminen Aatami tunsi Hänet.

      Pyhän Raamatun kaksi ensimmäistä jaetta:


      ”Alussa loi Jumala taivaan ja maan. Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä. ” (1. Moos. 1:1-2 / Biblia)

      Näissä jakeissa on mukana Pyhä Kolminaisuus; Isä, Poika ja Pyhä Henki.

      Ensimmäisestä ihmisestä lähtien ihmisellä oli mahdollisuus uskoa Kristukseen. Syntiinlaankeemuksen jälkeen Jumala ilmoitti sen ihmisille. Tähän käärmeen polkiaan ovat uskovaiset uskoneet koko ihmishistorian. Vanhan Liiton aikana uskottiin tulevaan Kristukseen ja me uskomme Kristukseen joka tuli ja sovitti koko maailman synnit.

      Pelastus on ollut ja on tarjolla ihan kaikille ihmisille koko ihmishistorian.

      Aatamille ja Eevalle annettu lupaus:


      Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille, ja sinun siemenes ja hänen siemenensä välille; sen pitää rikki polkemaan sinun pääs, ja sinä olet pistävä häntä kantapäähän. (1. Moos. 3:15 / Biblia)

    • Juha

      Kiitos vastauksestasi

      Pyhä Henki todellakin oli elämän antaja jo maailman luomisessa. Hän on vaikuttanut ja vaikuttaa alati. Vielä silloinkin kun tämä maailmankausi päättyy vaihtuakseen uuteen täydelliseen taivaan elämään Hän on mukana siinäkin antaessaan meille ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän.

      Nikean tunnustus ilmaisee tämän jo Raamatun alussa kerrotun ja myös Raamatun lopun suureen päätökseen eli Jumalan täydelliseen voittoon päätyvän Grande finaleen asti, ikuisesti, iankaikkisuudesta iankaikkisuuteen.

      Uskomme Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä ja Pojasta ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta. Uskomme yhden, pyhän, yleisen4 ja apostolisen kirkon5. Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.

  3. Matias

    Vastaukseni voitelusta.

    Minun ymmärryksen mukaan ihmiset voitelivat hiuksensa ja ihoansa auringon ja kuumuuden takia, ihon ja hiusten kuivumisen ja palamisen ehkäisemiseksi. Nykyisin käytetään myös aurinkovoiteita, koska liika aurinko voi aiheuttaa melanoomaa, eli ihosyöpää ja ihon ennenaikaista vanhenemista.

    Essealaisista taas sanotaan, että he eivät voidelleet itseään, koska pitivät kuivasta ihosta. He ottivat kylpyjä kerran pari päivässä, puhdistautuivat aina ennen ruokailua, josta lienee peräisin sanonta: ” Vesi vanhin voitehista ”.

    Sanonta ’ öljyn kultaa’ viitannee siihen, että öljy antoi myös valoa lampuissa ja oli siksi arvokasta. Hanukka juhla, joulun aikaan on tällainen ’Öljyn ihme’ juhla, öljy kesti lampussa pidempään kuin uskottiin. Ehkä se oli alunperin vain juhlapaikkojen valaisukeino, kuten tempeli ja siksi pyhä, muut käyttivät soihtuja ja kynttilöitä.

    Naiset käyttivät kalliita, ulkomailtakin tuotuja voiteita ihonsa kaunistamiseksi ja varmaan myös ryppyjen ehkäisyyn, kuten nykyisinkin. He olivat varakkaita naisia.

    Kuninkaaksi voiteleminen oli todennäköisesti eräänlainen virkaan asettamisseremonia. En ole perehtynyt asiaan tarkemmin, kuin sanonnan: ” Hänet voideltiin kuninkaaksi ” muodossa.

    Lisäksi puhutaan öljypuusta ja sen oksista, ja juurista, sekä metsäöljypuusta uskonnollisena kuvakielenä.

    Mutta hautaamista varten voitelusta en ole lukenut muuta kuin palsamoinnin yhteydessä Egyptissä ja muuallakin, käytettiin hyvin monenlaisia aineita, ruumiin säilömiseksi kestämään aikaa.

    Tämä mystinen nainen, joka Jeesuksen voiteli sai kyllä aikaan pitkäkestoisen kestävyyden, kun mies vaikka ei enää ole, vaeltaa kuitenkin ihmisten mielissä, niin että kaikki muu on merkityksetöntä. Eipä ihme jos naisia pidetään noitina.

    Tällaisia ajatuksia aamutuimaan.

    • Tarja

      Kuvaat monia nykyajan voiteen käyttöjä. Kiitos niistä.

      Raamatun ajan voiteluun ja sen mukaisesti myös kristikunnan vanhaan perinteeseen kuuluu paljon sellaisia voiteluita, jotka menevät huomattavasti nykyajan mukavuusjuttuihin liittyvien voiteluiden merkitystä ylittävällä tasolla.

      Voitelu on ollut mitä suurimmassa määrin hengellinen todellisuus ja Vanhan tesstamentin aikana. Jokaisessa sellaisessa tilanteessa kysymys on Jumalan Hengen eli siis Pyhän Hengen erityisestä siunauksesta tai virkaan vihkimisestä tai esineissä käyttöönsä aiunattaessa.

      Tässä vain pieni näyte näistä

      Pappeudesta

      2.Mooseksen kirja:

      29:29 Aaronin pyhät vaatteet tulkoot hänen pojillensa hänen jälkeensä, että heidät niissä voideltaisiin ja vihittäisiin virkaansa.

      Virkaansa vihitystä profeetasta

      Jesaja:

      61:1 Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta,

      Kuinka esineet ovat heitteille jätettyinä jääneet voitelua vaille, vaikka ne käyttöön ensimmäisen kerran vihittynä olivatkin saaneet voitelun.

      2.Samuelin kirja:

      1:21 Te Gilboan vuoret, älköön teille kastetta tulko, älköön sadetta, älköön peltoja, joista anteja uhrataan. Sillä siellä on poisviskattuna sankarien kilpi, Saulin kilpi, öljyllä voitelematonna.

      Mainittakoon miten tämä ikivanha perinne jatkuu esimerkiksi ortodoksien hankkiessa Valamon luostariin ensimmäisen tietokoneensa. Suurin ongelma ei ollut rahojen saanti eikä tietokoneen merkin ja ohjelmiston valinta, vaan se mikä eniten työllisti oli miettiä minkälaista siunaamisen kaavaa pitäisi käyttää, koska aikaisemmin koko kirkon historian aikana ei tällaista tapausta ollut ennen tullut vastaan. Joten tuo noin 3 000 vuotta vanha tapa elää yhä edelleen Jumalan kansan keskuudessa myös meidän maassamme.

      Vielä minun lapsuuteni aikana emännät leipoessaan tekivät kämmenen syrjällä leivän päälle ristin merkin. Näin tämäkin tapa joka on ollut käytössä jo monta vuosituhatta ennen Jeesuksen syntymää muinaisessa Orientissa on vielä viime vuosisadan puolivälissä ollut käytössä meidänkin maassamme.

      Otanpa tähän vielä senkin miten pyhäkössä oli mitä erilaisimpiin voiteluihin varattua öljyä, jae 26:6
      ja jumalanpalvelusvaatteetkin on vihitty käyttöönsä öljyllä voitelemisella jae 29:21

      2.Mooseksen kirja:

      25:6 öljyä seitsenhaaraista lamppua varten, hajuaineita voiteluöljyä ja hyvänhajuista suitsutusta varten,

      29:21 Ja ota alttarilla olevaa verta ja voiteluöljyä ja pirskoita Aaronin ja hänen vaatteidensa päälle, ja samoin hänen poikiensa ja heidän vaatteidensa päälle. Näin hän tulee pyhäkölle pyhitetyksi, sekä hän itse että hänen vaatteensa, ja samoin hänen poikansa ja hänen poikiensa vaatteet.

      Tässä vain muutama esimerkki voitelun erittäin monipuolisesta käytöstä tavaroiden yms siunaamisessa.

      Voinen vielä kertoa että vanhan kirkon aikana jopa kyntötyötä aloitettaessa auran ylle tehtiin ristinmerkki työn siunaamiseksi. Viittaa siihen voiteluuun, jolla se oli pyhitetyy työhönsä.
      Itse teen autolla ajoa aloittaessani ristinmerkin ohjauspyörän ylle ja luen yhden lauseen rukouspyynnön suomeksi tai ranskaksi, vaikka autoani ei olekaan öljyllä voidellen virkaansa vihitty.

  4. Matias

    ” Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: ’Oppikaa tuntemaan Herra!’ Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään.”

    Eikö tämä juuri kumoa kristillisen uuden liiton, koska tässä on asioita, joita kristillisessä liitossa ei ole. Jumala antaa anteeksi, laki kirjoitetaan sydämiin, kukaan ei enää opeta toistansa.

    Kristillisessä liitossa, pitää olla ihmisuhri ja siihen uskominen, lakia ei tarvitse noudattaa, ja jokainen on pappi, saarnamies ja opettaja.

    • Tarja

      Vielä mitä. Juuri yllä olen selostanut miten perinteen kehittyessä juuri Kristuksessa tuon profetian sanoma on saanut täyttymyksensä.

      En tiedä mistä olet saanut sellaisen käsityksen, ettei muka tuon lauseen ratkaiseva ilmaus syntien anteeksiantamuksesta ratkaisevana perustana tuon uuden liiton olemusen pohjarakenteena, kuuluisi kristilliseen uskoon.

      Koko kristikunnan yhteisessä uskontunnustuksessa vuonna 325 muotoillussa Nikean tunnustuksessahan puhutaan kasteesta syntien anteeksiantona.

      Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, —

  5. Matias

    Jeremian lause ei kerro kristillisestä uudesta liitosta, juuri niiden syiden takia, jotka mainitsin. Kristityille laki on orjuus, toinen opettaa toistansa, kukaan ei tunne tietä joka siinä mainitaan, eikä siinä kerrota uhrin tuomasta syntien anteeksiantamisesta, Golgatasta ja rististä, vaan Jumala suoraan antaa anteeksi. ”Ennenkuin he huutavat, minä jo vastaan. ”

    Ristin merkkiä:
    Minä en siunaa itseäni millään tempuilla, en ole taikauskoinen, enkä pidä voiteluna sitä, että voin joskus käyttää eteerisiä öljyjä niiden miellyttävän tuoksun vuoksi.

    Myös Nardus oljyssä kerrotaan olleen huumaava tuoksi, joka täytti koko huoneen. Ja Jeesuksesta kerrotaan tuoksuvana uhrina.
    Toisaalta taas, apkryfikirjassa sanotaan: ”Uhrimme on suolattava kokonaan.”

    Ja Kristityt sanovat olevansa ” maan suola. ”

    Se on eri asia mitä pyhäkössä on aikoinaan tehty, pyhäkköä ei kuitenkaan ole ollut kahteentuhanteen vuoteen, joten noita pirskotuksia ei ole myöskään tehty.
    Enkä tiedä, jos temppeli vielä tulee, että tehdäänkö enää sielläkään, koska on sanottu, että siitä tulee kaikkien kansojen rukoushuone.

    Jos he palaavat vanhaan käytäntöön, se on juutalaisten oma asia, ja päätösvalta on heidän. Sitten pitäisi löytää vielä leeviläisiä, joille pappeus ja temppelitoimet oli säädetty. He saivat elantonsa uhrilahjoista, mutta eivät perintöosaa. Se oli säädetty Juudalle, joten ehkä leeviläiset ovat liittyneet Juudaan, eikä heitä enää ole.

    • Tarja

      1)

      Tuon lauseen missä puhutaan ettei kukaan opeta toistansa kompetenssialue ei ole kaikkea Jumalan sanan julistusta vastaan vaan se kuvaa vain sitä että jo aikaisemmin opetettu Jumalan sanan opetus on saavuttanut sellaisen pisteen, että tavallaan perustat ovat jo kunnossa. Ihminen on jo siirtynyt pimeydestä valkeuteen, Jumalan sana ymmärtämättömästä sellaiseksi joka jo tietää mistä on kysymys. Voisiko kouluvertausta käyttäen sanoa, että on jo suorittanut peruskoulun valmiiksi, enää ei tarvitse uudelleen aloittaa peruskoulua alusta kertaamaan. Tämä ei suinkaan sulje pois sitä todellisuutta, että alati koko elämän ajan on ammennettava yhä enemmän ja enemmän Jumalan sanan tuntemista ja Jumalan Pyhän Hengen kosketusta elämän voimaksi.

      Kun asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin niin voi välttää oikosulkumaiset ylitulkinnat yli se mitä profetiassa sanotaan.

      2)

      Vapahtajamme pelastustyö on ainoa todellinen perusta sille, että koko maailma on sovitettu Jumalan kanssa ja meillä on rauha Jumalan kanssa siinä, että meidän syntimme ovat todellakin anteeksiannettu.

      Sanoma Golgatan rististä ei siis mene tuon profeetan sanan sivusta vaan panee täytäntöön siihen liittyvän lupauksen.

      3) Ristinmerkki ei ole mikään ”temppu” vaan se on eleellinen rukous: ”Siunaa minun ajatukseni, sydämeni ja kätteni teot!” Jo ikimuistoisista ajoista peräisin oleva ristin merkki on merkinnyt elämää. Ihmisen siunaamisessa öljyä voideltiin juuri otsaan, rintaan ja käsiin. Näihin kohtiin ristinmerkkiä tehtäessä kosketetaan, myös silloin kun henkilöä ei ole tuon ikivanhan alkuperäisen siunauksen mukaisesti voideltu öljyllä.

      Katolisessa kirkossa kastetut konfirmoi eli voitelee öljyllä piispa, ortodoksisessa kirkossa pappi toimittaa mirhavoitelun piispan vihkimällä öljyllä. Nämä toimitukset merkitsevät sitä mitä Raamatussa nimitetään ”Pyhän Hengen voiteluksi.” Esim Efesolaiskirjeen sanonnassa: ”Teillä on voitelu.”

      4) Uhrin suolaaminen ei ole ainoastaan apokryfikirjoissa vaan myös Tanakissa.

      3.Mooseksen kirja:

      2:13 Ja jokainen ruokauhrilahjasi suolaa suolalla, äläkä anna Jumalasi liitonsuolan puuttua ruokauhristasi; jokaiseen uhrilahjaasi sinun on tuotava suolaa.

      5) Temppeli oli kaikkien juutalaisuudessa olleiden noin puolentoistakymmentä eri liikettä yhdistävä laitos. Kun temppeli hävitettiin vuonna 70 AD, niin juutalaisuuden keskelle jäi vain kaksi liikettä joista toinen pitää Jeesusta Messiaana ja toinen vielä odottaa Messiaan tuloa. Nämä molemmat olivat lähellä farisealaisuutta, vaikkakin Messias -kysymyksessä eri linjoilla. Muut liikkeet sitten vähitellen hävisivät tai sulautuivat näihin kahteen voimakkaimmin jäljelle jääneeseen liikkeeseen eli siis nykyisiin kristilliseen kirkkoon ja synagogajuutalaisuuteen.

      Kristikunnassa kysymys temppelistä on jo selkeästi ratkaistu. Jeesuksen ristinkuolema on riittävä sovitustyö. Se riittää kerralla kaikiksi ajoiksi ja kaikkien maailman ihmisten kaikista kansoista ja kulttuureista yhdellä kertaa. Jeesus on yhdellä kertakaikkisella työllään sovittanut koko maailman synnit, erotuksetta kaikkien.

      Juutalaisuudessa Leevin heimon jäsenet leeviläiset ovat eri kansanryhmä kuin Juudan heimon asukkaat. Ketju isältä pojalle oli johdonmukainen. Vain naisväen puolelta saattoi tulla siirtymisiä heimosta toiseen, kun perheiden vaimot saattoivat olla syntyään toisistakin heimoista.

  6. jatko…

    Wikipedia kertoo kyllä leeviläisistä näin, joten ehkä minun aatos ei mennyt siltä osin ihan nappiin.

    ” Nykyaikana leeviläisiin liittyy juutalaisuudessa edelleen erityisiä tapoja. Nykyisten leeviläisten uskotaan juutalaisuudessa olevan suorassa isälinjassa Leevin jälkeläisiä, ja leeviläisen asema periytyy isältä pojille. Julkisen Tooran luvun aikana Tooraa lukemaan kutsutaan Kohen-pappissukuun kuuluvan henkilön jälkeen leeviläissukuun kuuluva henkilö, jos paikalla on leeviläisiä. Juutalaisuudessa näiden henkilöiden nimen perään lisätään sana ”Levi” eli leeviläinen. ”

  7. Matias

    Uhrin suolaaminen
    Mooses
    2:13 Ja jokainen ruokauhrilahjasi suolaa suolalla, äläkä anna Jumalasi liitonsuolan puuttua ruokauhristasi; jokaiseen uhrilahjaasi sinun on tuotava suolaa.

    Tämä on täysin ymmärrettävää onhan kysymys eläimistä, jotka tuodaan papille ruuaksi, kuten myös leipää ja suolaa.
    Mutta kristinuskossa on kysymys ihmisestä, ihmisuhrista, joka on täysin eri asia.

    • Tarja

      Jeesuksen uhrikuolema on Jumalan itsensä tekemä uhri. Jeesus kuoli ristillä niin että hän oli Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.

      Siksi vaikka Jeesuksen kuolemassa kuoli ihminen niin ihmisyyden ja jumaluuden yhteenkuuluminen yhdessä persoonassa merkitsi että kuolemalla oli aivan rajattomasti laajemmat ulottuvuudet kuin että jos hän olisi ollut olemukseltaan vain ihminen.

      Juuri tästä Jeesuksen kuolemasta Jumalana ja ihmisenä yhdessä persoonassa on seurannut pelastuksen merkitys sekä maata että taivasta koskevana tapahtumana, jopa suurempi tapahtuma kuin koko luotu maailmamme, enemmän kuin taivaat ja maa.

  8. Matias

    ”Jeesuksen uhrikuolema on Jumalan itsensä tekemä uhri. Jeesus kuoli ristillä niin että hän oli Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. ”

    Jumala tuli ihmiseksi, että ihminen voi tulla jumalaksi.

    Tässä se ’harhaan osumien’ synti tapahtuukin, täysi jumala ja täysi ihminen uhraa itsensä itselleen ja suuri viha kohtaa Juudasta ja koko kansaa jumalanmurha syytöksin.
    Vaikka heillä ei ole mitään osuutta koko asiaan, heille järjestetään ikuinen piina ja panettelu.

    Muuten minulle on ihan sama mihin kukakin uskoo, mutta se ei saa olla vahingoksi jollekin toiselle, eikä niin suuresti, kuin kristinusko on ollut juutalaiselle kansalle halventamalla ja syyttämällä heitä oman itsensä korottamiseksi näillä hulluilla jutuillaan, joihin yksinkertaiset vielä uskoo.

    Jos te ette ole tyytyväisiä siihen, että jumalaihminen uhrasi itsensä itselleen niin syyttäkää täysi- jumala täysi- ihmistä.

    ” Hän oppi siitä mitä kärsi, Kuuliaisuuden” ?? Kuuliaisuuden kenelle ?

    • Tarja

      Jotenkin aistin puheenvuorostasi jonkinlaista ärtymystä.

      Olen kuitenkin pyrkinyt osoittamaan, että Jeesuksen sovintotyö ristillä juuri on poistanut kaiken tarpeettoman vastakkainasettelun ja vihollisuuden. Jeesuksen tuoma rauha Jumalan ja ihmisten välillä on kutsu nimenomaan rauhaan ja toinen toisensa kunnioittamiseen ja keskinäiseen ymmärrykseen yhden ainoan ja todellisen Jumalan yhteisessä huolenpidossa.

      Tämä kutsu rauhaan ja sovintoon koskee niin hyvin yksilöitä kussakin elämäntilanteessa, niin hyvin yhteisöjä yhteisessä armaassa kotomaassamme, kuin myös kansojen ja erilaisten kansanryhmien välillä, niin myös erilaisten kulttuuripiirien välillä sekä myös sinun esille nostamasi kysymyksen juutalaisten ja ei-juutalaisten välillä.

      Nimenomaan tähän rakkaudelliseen ja rakentavaan yhteistyöhön kutsuu Vapahtajamme täydellinen rauhan teko Golgatan ristillä. Kaikkien turhien ja elämää hankaloittavien väliseinien on väistyttävä, koska Kristus jo ristillä purki ratkaisevan väliseinän joka maailmassamme oli jo Aadamista alkaneen langenneen tilamme takia. On siis aika lopettaa vihollisuus ja ottaa todesta Jumalan kutsu Jeesuksessa Vapahtajassamme, joka ristillä toi perustavan rauhan, nimittäin rauhan Jumalan ja ihmisen välillä ja sitä kautta kutsuu myös meitä elämään rauhassa ja sovussa elämämme kaikilla tasoilla ja kaikissa olosuhteissa.

      Efesolaiskirje:

      2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,

      Hyvää helluntaita!

  9. Matias

    Rauha ristillä ?

    ” Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan pääälle, ei sanon minä, en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan eripuraa, miekan ja sodan. ” Lapset kääntyy vanhempia vastaa pojat isää vastaan ja tyttäret äitiä vastaan, ja miniät anoppia vastaan ja lopussa omat perhekuntalaiset ovat vihollisia toisilleen.
    Jos et vihaa isääsi ja äitiäsi, siskojasi ja veljiäsi vaimoasi ja lapsiasi, jopa omaa elämääsi, et ole kelvollinen.

    Onko muuta väliverhoa kuin se, että te suutelette hunnun läpi kirjoituksia, ettekä näe mitä siellä lukee?

    • Tarja

      Nuo sanat kertovat sellaisten yksittäisiä tapauksia, missä perheen jäsenet ovat joutuneet juutalaisten eri ryhmien välisissä jännitteissä eri puolille liikkeiden välistä jakolinjaa.

      Tällaisia tapauksia varten hän tekee tiettäväksi, että tärkeintä on pitäytyä luottamuksessa Jumalaan niin ettei tällaisten vastusten takia heitä pois sitä toivoa, minkä usko Jumalaan on tälle ihmiselle antanut.

      Hän siis rohkaisee seuraajiaan uskollisuuteen ja kuuliaisuuteen myös niissä tilanteissa että ihmisille valitettavasti siellä täällä sattuvista perheiden tai sukujen tai muiden vastaavien ryhmien sisäisistä jännitteistä saattaisi tulla vaikeuksia oikean tien seuraamiseen. Näiden tämäntapaisten jännitteidenkin sattuessa on ensisijaisesti pysyttävä uskollisina totuudelle eli siis Jumalalle ja hänen sanalleen.

      Pitkän päälle tällainen uskollisuus kuitenkin vie kehitystä eteenpäin paremmin kuin vääränlainen lattiamatoksi antautuminen jonkun hetkellisen painostuksen edessä.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25