Uusi liitto Pyhän Hengen voimassa

Kamerunissa on paljon kukkia. Toisinaan ne loistavat kirkkaissa väreissä. Joskus tuntuu kuin niiden kukkaisloiste on kuin leimuavan tulen välke.

Monet muistavat helluntain epistolasta tulen liekkien esiintymisen. Harvemmat tulevat ajatelleeksi, että myös ortodoksien kirkontornien muoto on tulen liekin muoto. Samaten piispan hiippa on Pyhän Hengen liekin ilmaus.

Helluntai on hyvin vanha juhla. Sitä on juhlittu ikimuistoisista ajoista. Niin kauan kuin on ollut viljanviljelyä, kylvöä ja sadonkorjuuta on myös Pyhän maan alueella vietetty sadonkorjuujuhlaa. Sadonkorjuujuhla sattuu siellä näin suomalaisen kevään aikoihin. Vuoden satoa on juhlittu ja siitä on kiitetty Jumalaa.

Meillä täällä Suomessa näin keväällä tehdään pelloilla kevätkylvöjä. Vanhastaan kylvettiin vakkaa hyväksi käyttäen. Sitten tulivat kylvökoneet ja nykyisin kylvö sujuu uudenaikaisilla koneilla, joilla voi kylvää suuria pinta-aloja kevään kuluessa. Suomessa puolestaan on vanhastaan ennen helatorstaita käyty eri puolilla pelloilla kevään kylvöille Jumalan siunausta rukoilemassa. Siitä on peräisin myös rukoussunnuntain nimi.

Mutta kuten sanottu, niin Pyhällä maalla tähän aikaan on menossa sadonkorjuun aika. Sato koetaan Jumalan siunaukseksi. Hänen hyvyytensä tulee esille vuoden viljasadon tuomassa riemussa. Syötävää riittää ja ihmiset voivat iloita.

Jumalan lain antamisen juhla

Mooseksen ajoista alkaen tähän keväiseen riemuisan sadon juhlaan liitettiin Jumalan hyvyyden ja siunauksen saamisen kokeminen. Juhlaan liittyi Jumalan kiittäminen ja halu muistella hänen suuria tekojaan kansansa keskuudessa. Näin helluntaista tuli myös Jumalan pyhän sanan juhla. Jumalan sanan varhaisin osa oli Laki eli Toora. Näin helluntai muodostui Lain antamisen suureksi juhlaksi.

Samalla siitä tuli myös Jumalan Siinailla tekemän liiton juhla. Tämä liitto oli Jumalan jatkuvan huolenpidon lupaus koko kansalle. Mooseksen johtamasta kansasta tuli Jumalan oma kansa. Se koski kaikkia kansan jäseniä. Kyseessä siis oli jo tuolloin kansankirkko, sanan parhaassa merkityksessä.

SUNNUNTAI 31.5.2020
Helluntaipäivä
Pyhän Hengen vuodattaminen
Ensimmäinen lukukappale: Jer. 31:31-34

Kokonaisen kansan kasvattaminen Jumalan sanan tuntoon vaatii aikaa ja vaivaa. Toisinaan opetus menee perille paremmin, toisinaan tulee takapakkia. Työ ei kuitenkaan ole turhaa, koska Jumala pitää huolta kansastaan ja voimme todeta, että viime kädessä juuri hänen vallassaan on kansamme tulevaisuus. Hän on tulevaisuuden Jumala.

Uudistusta tarvitaan – Jumalan uusi liitto vastaa haasteeseen

Pyhän kansan keskuudessakin tuli vaikeita aikoja, kun kansa oli luopunut Jumalasta ja monet ovat alkaneet palvomaan epäjumalia. Kansa sai kokea monenlaista nöyryytystä näiden lankeemusten takia. Niinpä Jeremian kirjassakin kerrotaan miten kansan lankeemus sai tuomionsa Baabelin pakkosiirtolaisuuteen viemisessä ja Jerusalemin sekä temppelin hävityksessä.

Jumalan työ ei kuitenkaan päättynyt tähän. Hän toi rohkaisua uuteen alkuun. Hän lupasi uuden ajan koittavan. Se tulee uudessa voimassaan ja saa aikaan mielenmuutoksen kansan keskuudessa. Kansa kääntyy Jumalan puoleen.

Tähän uuteen liittoon kuuluu lupaus siitä, että Jumalan sana ei jää vain ulkonaisesti luetuksi ja muodon vuoksi ohjelmaan mukaan otetuksi, vaan se myös tuottaa satoa. Jumalan sanan kylvön ja kasvun sadonkorjuun juhlan riemua on siinä, että sana kohtaa ihmisten mielet. Sydämet syttyvät Jumalan kiitokseen ja ylistykseen. Kansa kääntyy Jumalan puoleen koko olemuksensa ja identiteettinsä tasolla.

Uusi täyttys Jeesuksessa ja Pyhän Hengen tulossa kansan keskuuteen

Lupaus kokonaisen kansan oppimisesta Jumalan tahtoa noudattamaan alkoi toteutua jo Pyhän kansan palaamisessa takaisin luvattuun maahan. Temppeli rakennettiin uudelleen ja kansa pääsi kokoontumaan liturgiaan. Elämä alkoi kukoistamaan ja Jumalan siunausta koettiin jokapäiväisessä elämässä. Yhä useampi opetteli Raamatun sanaa ulkoa.

Mutta paljon oli silti vielä tehtävää. Paljon uudistettavaa ja eteen päin mentävää Jumalan tuntemisen syventämiseksi.

Sitten tapahtui jotain aivan ratkaisevaa. Jeesus syntyi. Jumala itse otti yhteyttä maailmaamme. Hänessä Jumala otti ihmisyyden omaan olemukseensa. Messias oli saapunut, uusi täyttymyksen aika oli koittanut. Ennustukset toteutuivat, lupaukset saivat täyttymyksen.

Ja mikä tärkeintä. Syntien anteeksiantamus tuli koko maailman pelastuksen puolesta. Kaikkien kansojen sovitus täytettiin Golgatan ristillä. Koko maailma tuli sovitetuksi Luojansa ja Huolehtijansa kanssa.

Sanoma tästä piti saada eteenpäin koko maailmaan. Pyhä Henki tekee tämän saarnauttamalla sanaa ja pyhittämällä sakramentit Jumalan suurten tekojen välineiksi.

Koko maailman laajuisen lähetyksen merkittäväksi lähtökohdaksi muodostui Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeinen helluntain. Kyseessä oli valtava kansallinen juhla. Väkeä oli tullut eri puolilta Rooman maailmanvaltaa, myös itsäisestä Parttian suurvallasta eri puolilta sekä Egyptistä etelään ja länteen olevien tuolloisen Afrikan eli kuten sanottiin Etiopian puolelta.

Kirkon kannalta merkittäväksi muodostui yksi aamupäivän klo 9 liturgia, jossa Pietari oli juhlapuhujana. Kyseessä ei siis ollut minkään salaseuran tai nurkkakunnan tilaisuus, vaan tuhansia ihmisiä eri puolilta maailmaa kookoon tulleen väen julkisesta juhlaliturgiasta. Väki oli kokoontunut suureen kansaalliseen helluntain juhlaan.

Saarna vaikutti ja se johti noin 3 000 ihmisen kääntymykseen eli jossakin vaiheessa nämä sitten otettiin Jeesuksen omiksi pyhän kasteen toimituksella Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Syntien anteeksisaaminen ja kasteen armo liittyivät toisiinsa. Samoin Pyhä Henki toimii yhä edelleenkin. Lähetyssaarna eri puolilla maailmaa saa ihmiset kääntymään eli vastaanottamaan Jumalan lapseuden pyhän kasteen toimituksessa.

Ensimmäisen kristillisen helluntain liturgiasta evankeliumi aloitti voittokulkunsa ja tuon juhlan kieli-ihme antaa lähetystyön haasteen: Evankeliumi Jumalan suuresta sovintotyöstä Vapahtajamme ristinkuolemalla ja ylösnousemuksella on saatettava tiedoksi kaikilla maailman kielillä.

Tässä helluntain ensimmäinen lukukappale kokonaisuudessaan

Jer. 31: 31-34

”Tulee aika”, sanoo Herra, ”jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin, kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: ’Oppikaa tuntemaan Herra!’ Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään.”

    • Reino

      Kirkon jäsenyys jo itsessään on Pyhän Hengen tekemä liitto meidän ihmisten ja Jumalan välillä. Hän on jo pyhässä kasteessa ottanut meidät Jumalan lapsiksi. Tämän lisäksi ei tarvita mitään kokonaan uusia rakenteita. Sen sijaan jokaisessa liittosuhteessa on meidän ihmisten puolelta aina parantamisen varaa. Tuollaiseen jatkuvaan Pyhän Hengen voimallisempaan ja rakkaampaan kokemiseen meitä alati kutsutaan.

      Mutta on muistettava että Vapahtajamme pelastustyö on aina voimassa ja Jumalan rakkauskaan ei milloinkaan muutu, joten Jumalan puolelta liitto on aina voimassa, jos me itse emme sitä epäuskollamme tärvele.

      Pyhä Henki ei kutsu meitä kirkon ulkopuolelle vaan nimenomaan kirkon jäseneksi eli siis elämän yhteyteen Jeesuksen ruumiin jäseneksi.

    • Reino

      Kirkko on nimenomaan totuuden asialla. Jeesus on Totuus ja Pyhä Henki on Totuuden Henki.

      Apostoli Paavali kirjoittaa Efeson ensimmäiselle piispalle, nuorelle Timoteukselle, entiselle työkaverilleen lähetysmatkalla

      1.Timoteuksen kirje:

      3:15 että, jos viivyn, tietäisit, miten tulee olla Jumalan huoneessa, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden pylväs ja perustus.

    • ” Kirkko on nimenomaan totuuden asialla ” Tiedemiehet, tutkijat, ovat valheellisiua kun kertovat ensimmäisten ihmisten ilmaantumisesta noin muutama satatuhalla vuotta sitten. Sinun kolmiyhteinen jumala, Jeesus ihminen-jumala on ollut maailmankaikkeuden alusta alkaen luomassa tätä olemassaoloa. Siis ihminen.

    • Reino

      Jeesus on sekä Jumala että ihminen yhdessä persoonassa. Jumala hän on ikuisuudesta asti. Ihmisyyden hän otti Autuaassa Neitsyessä Mariassa. Tästä hetkestä alkaen hänen molemmat luontonsa, Jumalan ja ihmisen, ovat hänessä eroittamatta mutta sekoittamatta.

      Jumala on ollut kolmiyhteinen jo ennen luomista. Hän loi maailmankaikkeuden tyhjästä. Mitään ei ole ollut ennen hänen luomistyötään. Isä loi maailman Pojassaan ja kuten luomiskertomuksesta muistamme niin myös Pyhä Henki oli läsnä kun elämä luotiin.

      Annat siis täysin uskonlauseen, jolla et ilmaise mitään sen paremmin perusteltua kuin oman olettamuksesi, kun maailmankaikkeudessa ilmenevän Jumalan työn johdonmukainen lainalaisuus maailman ylläpidossa, muka todistaisi Luojaansa ja ylläpitäjäänsä vastaan. Väite on verrattavissa siihen että menisit sanomaan jonkun kellosta että tätä ei kukaan ole tehnyt. Tämä kello on aina ollut ja aina ikuisuudesta asti se on mitannut aikaa. Juuri tällaiseen oman uskosi väitteen varassa on koko lauselmasi totuusarvo. Sen sijaan aidot luonnontieteelliset lausekkeet ovat aina joihinkin tehtyihin todellisiin havaintoihin perustuvia ja niiden laskennallisen rajan myöntäminen on viisautta.

      Mikäli et näitä rajoja myönnä, niin päätelmiesi olettamuksien loogisuuskerroin on tasoa: ”Koska Jumalan luomalla ihmisellä on häntäluu, niin ihminen ei voi olla Jumalan luoma.” Etkö hyvä ihminen huomaa, etteivät sinun teologiset väitteesi perustu mihinkään vaan ovat vain ilmaan heitettyjä olettamuksia, joiden sisäinen logiikkakin ontuu pahanpäiväisesti kun ei ole tullut ajatelleeksi väitteiden loogisuutta alusta loppuun asti.

      Joten täysin johdonmukainen on katekismuksemme opetus luomisesta:

      Jumala on kaiken Luoja. Hän on sanallaan luonut koko maailmankaikkeuden. Tiede tutkii maailman synnyn arvoitusta sekä luonnon ja ihmisen kehittymistä. Usko luottaa siihen, että kaiken takana on Jumalan luova tahto ja rakkaus luomakuntaa kohtaan.

      Jumalan hyvä luomistyö ei rajoitu maailman ja elämän alkuun. Luomakunta ei ole sokean kohtalon käsissä, sillä Jumala itse pitää siitä jatkuvasti huolta. —-

      http://katekismus.fi/uskontunnustus/13.html

    • Matias Roto.

      ”” etteivät sinun teologiset väitteesi perustu mihimkään vaan ovat ilmaan heitettyjä olettamuksia ”. jne.

      Sinulla on omat käsityksesi ja se on sinun elämäsi uskon sanoma.

      Olen useissa kirjoituksissani korostanut Korkeimman antamasta samanlaisesta ihmisarvosta lähimmäisen rakkauksineen, jonka Jeesuskin on vahvistanut. Ilman heitettyjä olettamuksia siis sinun käsityksiäsi kirjoituksesi perusteella.

  1. Matias

    ”Jonka liiton he ovat rikkoneet. ”

    Oliko kuitenkin niin, kun Daavid oli yhdistänyt kansan Israelin ja Juudan, että Israel rikkoi sen liiton ja liittoutui Syyrian kanssa ja he aikoivat hyökätä Juudaan.

    Jesaja 7
    Juudan kuningas oli Ahas ja Israelin kuningas oli Remalja, ja Syyrian Damaskoksen kuningas oli Resin. Jesaja sanoo Remaljaa ja Resiniä kahdeksi savuavaksi kekäleeksi.

    ” Lähtekäämme Juudaan vastaan, täyttääksemme se kauhulla, vallatkaamme se itsellemme ja valitkaamme sinne kuninkaaksi Taabalin poika. ”

    Ja Herra puhui jälleen Aahaalle: ” Pyydä itsellesi merkki Herralta, Jumalaltasi ”
    Ahas vastasi : ” En pyydä, enkä kiusaa Herraa. ”

    Sentähden Herra itse antaa teille merkin:
    Katso neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel. Voita ja hunajaa hän syö siinä iässä, jolloin oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän . Sillä ennenkuin poika on oppinut hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän tulee autioksi maa, jonka kahta kuningasta sinä kauhistut. ( Resin ja Remalja )

    Luku 8

    Ja minä otan itselleni luotettavat todistajat , pappi Uurian ja Sakarjan Jeberekjan pojan , sitten minä lähetyin profeetta- vaimoani ja hän tuli raskaaksi ja synnytti pojan.
    Ennenkuin poika oppii sanomaan ’ Isä’ ja’ äiti’ viedään Damaskon tavarat ja Samarian saalis Assyrian kuninkaan eteen .

    Koska tämä kansa halveksii Siiloan hiljaa virtaavia vesiä, niin Herra antaa tulla sen yli virran vedet, valtavat ja suuret, Assyrian kuninkaan ja kaiken hänen kunniansa. Se nousee kaikkien uomiensa yli ja menee kaikkien äyräittensä yli ja tunkeutuu Juudaan, paisuu ja tulvii ja ulottuu kaulaan saakka. Ja levittäen siipensä se täyttää yliyltään sinun maasi Immanuel.

    Tiivistettynä, minun ymmärryksellä näin.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi.

      Olet tuonut puheenvuorossasi esille sen aikakauden, jolloin eri heimojen yhteistyö saavutti näkyvästi suurimman yhteytensä: Daavidin ajan.

      Olet myös hyvin kuvannut yhtä monista niistä historian tapahtumista, joissa heimojen väliset ristiriidat ovat muotoutuneet jopa pohjoisen valtion eli Israelin ja eteläisen valtion eli Juudan välisiksi sodiksi, kun veljeskansat ovat liittoutuneet vieraiden kanssa toinen toistaan vastaan.

      Kiitos puheenvuoroistasi.

    • Ari

      Vastaus ensimmäiseen kysymykseen.

      Galatalaiskirje:

      5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.

      Vastaus toiseen kysymykseen.

      Jumalan huolenpitoon koko maailmankaikkeudesta kuuluu myös maailmassa olevan historian keskellä vaikuttaminen. Yhdenkään ihmisen elämä ei ole hänen tietämyksensä ja huolenpitonsa ulkopuolella.

      Näin myös uskonpuhdistuksen ajan tapahtumat ovat olleet hänen käsissään yhtä lailla kuin kaikkien maailmanhistorian muidenkin tapausten kulku. Jeremian kirjassa jopa pakanallista Nebukadnessaria kutsutaan ”Jumalan palvelijaksi” siinä mielessä, että tämä yhdessä historian vaiheessa toteutti Jumalan maailmanhistorian kulkuun vaikuttaneen tapahtuman tekemiseen. Tuossa ei kehuttu hänen uskoaan, vaan todettiin että jopa hänen kaltaisensa ihminen maailman historian kulun ohjauksessa toimii Jumalan määräämien tapahtumien kulkuun omalta osaltaan.

      Uskonpuhdistuksen erityiseen tavoitteeseen kuului pyrkiä palaamaan katolisen kirkon varsinaiseen olemukseen eli siis yhteisen koko maailmanlaajuisen Jumalan kansan yhteisestä perinnöstä elämiseen elikä siis kirkon kalleimman aarteen eli Raamatun sanan tuomiseen kirkon elämän keskeiseksi voimaksi.

      Kaikkia lahkolaisten hajaannusta ja yhteisestä uskosta erilleen pyrkivien tavoitteiden vastaisesti maailmanlaajuinen ja yhteinen eli siis katolinen usko on yhteiseen perinteeseen pitäytyvää ja keskinäistä yhteenkuuluvuutta painottava, kuten myös meidän kirkkomme perustava uskontunnustus Augsburgin tunnustus sanoo loppusanoissaan:

      Tässä ovat esitettyinä meidän oppimme pääpiirteet. Siitä voidaan todeta, ettei siinä ole mitään, mikä on ristiriidassa Raamatun tai katolisen kirkon tai Roomankaan kirkon kanssa, sikäli kuin kirkon oppi on isien kirjoituksista meille tunnettua.

      Toinen puoli kuitenkin on että uskonpuhdistusajan Euroopassa oli kolmen eri yhteiskunnallisen alan ristiriitoja, joista yksikään ei yksinään olis jakanut Eurooppaa, mutta kaikki kolme yhdessä loivat sellaisen vastakkainasettelun, että Eurooppa jakaantui eteläiseen katoliseen ja pohjoiseen luterilaiseen osaan. Niiden keskelle sitten jäi reformoidun kirkon kaistale, joka yhtenäisen opillisen ja organisatoorisen yhteyttä vaalivan voiman puutteen takia myöhemmin on jakaantunut ties kuinka moneksi pienemmäksi ryhmäksi.

      Nämä kolme tuossa ajassa liikkuvaa voimaa olivat teologinen keskustelu kirkon keskeisistä kysymyksistä, Euroopan taloudellinen tasapaino etelän ja pohjoisen välillä sekä Pohjois-Euroopan ruhtinaiden poliittinen itsenäisyyspyrkimys eteläisten poliittisista voimista.

      Teologisissa kysymyksissä myös Italiassa oli teologeja joiden teologinen painotus oli hyvin lähellä Lutherin esiin nostamia kysymyksiä, mutta ne jäivät merkitykseltään vähäisiksi, koska niihin ei teologian ohella liittynyt muita yhteiskunnan kysymyksiä.

      Poliittisia vastakkainasetteluja on aina ollut kautta koko maailmanhistorian. Aina ne eivät kuitenkaan ole jakaneet kokonaisia aikakausia. Myöskään pohjoisten ruhtinaiden pyrkimys itse määrätä asioistaan ilman sanelua etelästä käsin ei olisi riittänyt syyksi kokonaisen maanosan kulttuuriseen hajaantumiseen.

      Samaten pohjoisten alueiden pyrkimys pääsemään vapaaksi rahavirtojen kulkeutumisesta pohjoisesta etelään ei olisi muodostunut koko Eurooppaa jakavaksi kysymykseksi, vaan se olisi ollut vain keskustelua yhdestä maanosamme taloudellisista kysymyksistä. (Eihän tämä ole vain tuon ajan kysymys. Juuri eilenkin 27.5.2020 EUssa julkaistiin esitys, joka käytännössä merkitsisi melkoista rahavirtaa Pohjois-Euroopasta Etelä-Euroopan hyväksi. )

      Mutta kun kaikki nämä kolme voimatekijää alkoivat moukaroida samaan aikaan, niin siitä seurasi hajaannus, jota vasta vähitellen on päästy lieventämään viime vuosisadan ekumeenisissa pyrkimyksissä ja lukuisissa hedelmällisissä teologisissa keskusteluissa eri tunnustuskuntien välillä.

      Lutherin lähinnä akateemiseksi väitöstilaisuudeksi tarkoitettu kirjoitus aneista nimittäin antoi tekosyyn, jolla ihmiset saattoivat pyrkiä vapaaksi Italiaan menevien rahojen maksusta, jota puolestaan pohjoisten valtioiden ruhtinaat saattoivat käyttää hyväkseen oman valtansa pönkittämiseen omassa maassaan. Näin syntyi tilanne, missä ruhtinaat itse alkoivat tehdä lopullisia päätöksiä monista sellaisista asioista, joista aikaisemmin oli pyydetty paavilta lopullisen päätöksen hyväksyvää allekirjoitusta.

      Otapa Ari edelleen huomioon, mitä reformaatio merkitsi ihan käytännön tasolla. Otan esimerkiksi Sipoon seurakunnan. Kun valtiopäivät olivat päättäneet että Ruotsista tulee luterilainen maa, niin sama pappi jatkoi samassa kirkossa saman seurakunnan kanssa samaa liturgiaa osaksi latinaksi ja osaksi ruotsiksi laulaen sekä samoja saarnoja ruotsiksi pitäen kuin aikaisemminkin.

      Vasta kahdeksan ( 8 ) vuotta myöhemmin valtion byrokratia oli päässyt niin pitkälle valtiopäivien päätöksen täytäntöönpanossa, että kyseinen pappi sai kirjeen, missä todettiin, että tämä samainen pappi on tästä lähtien valtuutettu hoitamaan tuota jo ennen hoitamaansa papin virkaa luterilaisena pappina.

      Käytännössä muutos siis näkyi vain ja ainoastaan valtakirjan nimityksessä eikä missään muussa.

      Joten vastauksena kysymykseesi Pyhän Hengen toiminnasta voin todeta, että uskonpuhdistuksenkin keskellä Pyhä Henki jatkoi samaa työtään, kuin hän oli tehnyt jo koko kristikunnan historian ajan kaikkialla kristikunnassa, samaa kuin hän nytkin tekee ja tulee jatkossakin tekemään.

      Hänen työtään kuvaa uskontustus seuraavan luettelon mukaisin tehtäväkuvauksin. Lisään numeroinnin, jotta nämä Pyhän Hengen tehtävät tulisivat paremmin esille.

      Uskomme Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä ja Pojasta ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta.

      1 ) Uskomme yhden, pyhän, yleisen ja apostolisen kirkon.

      2) Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,

      3) odotamme kuolleiden ylösnousemusta

      4) ja tulevan maailman elämää.

      Näitä samoja tehtäviä Pyhä Henki on aina tehnyt aivan pelastushistorian alusta asti, nyt tekee meidän keskellämme ja tulee tekemään aina taivaan kirkkauteen viemiseen saakka iankaikkisen iloon meitä saattaessaan.

  2. Matias.

    Katolisessa kirkossako muka Pyhä henki ?

    Nykyisin me jo tiedämme ainakin osan mitä Katolisen kirkon sisällä on tapahtunut.

    Kuten, yhteistyö natsien kanssa, rahanpesu, lasten ja nunnien hyväksikäyttö, lasten riistämminen äideiltään ja lapsikauppa, inkvisitiot, pakkokäännytykset, ihmisten karkotukset, ryöstelyt, murhat ja uskonsodat, kirjoitusten ja testamenttien väärennökset, totuuden etsimisen kieltäminen, yksinvaltius, erehtymättömäksi julistautuminen, kuvien palvonta. Pyhäin jäännösten palvonta. Ylimielisyys, kuvitteellinen ylivertaisuus .
    Itsensä palvominen ja pyhäksi julistaminen, mikä kertoo siitä, että mitään uskoa tuonpuoleiseen ei ole. Jos olisi, he eivät uskaltaisi noin tehdä, vaan olisivat nöyrempiä.

    Kirjoitit edellä, että jumala vaikuttaa kaikkeen tapahtumiseen ihmisten keskellä, kuitenkin sanotaan : ” Maan hän antoi ihmisten lapsille, että he sitä vallitsevat.”

    Jos kirkon sisällä olisi vaikuttanut Pyhä henki, se olisi tuottanut erilaisia toimia ja tekoja kuin ihmisuhrin kannattaminen, ihmissyönti ja veren juonti, jotka yleisestikin liitetään saatanan palvontaan.

    Tuo kaikki mitä luettelin yllä, viittaa juuri siihen, että kartettavasta kauhistuksesta on kysymys.

    • Taarja

      Olet kirjannut ison määrän sellaisia väitteitä, joita katolista kirkkoa syvästi halveksivat ovat kehittäneet mustamaalatakseen kirkon mainetta ja tallatakseen kristillisen uskon jalkoihinsa.

      Esim. puheet yhteistyöstä natsien kanssa eivät ota huomioon kirkon tuolloista tilannetta, missä äänekkäämpi vastustus natseja vastaan olisi käytännössä estänyt kaiken kirkon työn saksalaisten keskuudessa ja kaikkialla natsien valtaamilla alueilla. Kun sen sijaan pidettiin vähän hiljaisempaa profiilia niin kirkko saattoi aivan käytännön tasolla säilyttää kosketuksen kansan tavallisten ihmisten kanssa ja pystyi jatkamaan toimintaansa.

      Jos he olisivat soittaneet suutaan julkisesti ja äänekkäämmin, niin silloin heidät olisi kokonaan vaiennettu, mutta pidättäytymällä vähän hiljaisempaan rooliin, he aivan käytännön tasolla pystyivät toimimaan kansan hyväksi netsien sortotoimenpiteitä ja vainoja vastaan.

      Kertomukset lasten hyväksikäytöstä ovat valitettavia, mutta jälleen pitää suhteuttaa nuo uutiset todelliseen väkiluvun mukaisiin suhteellisiin tilastoihin. Tällöin kaikesta julkisesta metelistä huolimatta voidaan todeta, että suhteessa muihin samansuuruisiin organisaatioihin katolinen kirkko on poikkeuksellisen puhdas pulmunen.

      Tätä voi verrata erään lestadiolaista liikettä koskeneen väärinkäytöksiä koskenutta tutkimusta, joka tutkimuksena oli erinomainen ja pätevä, mutta valitettavasti tätä seurannut lehdistökeskustelusta ei voi sanoa samaa. Tuossakaan keskustelussa ei otettu huomioon sitä että tuossa tutkimuksessa noin puolen vuosisadan tapausten määrä oli valtavasti pienempi kuin yhtenä vertailua tekemänäni vuotena Helsingissä oli tapahtunut yhden ainoan vuoden aikana. (Tilastot paikkakunnista ja määristä vaihtelevat paljon vuodesta toiseen. )

      Joten tuossa tilastovertailussa saatoin todeta, että yleisessä keskustelussa mustamaalattiin juuri sellaista liikettä, jonka keskuudessa ilmiö oli tilastollisesti poikkeuksellisen alhainen.

      Kolmanneksi otan puheeksi uskonsodat. Kymmenisen vuotta sitten luin erään tutkimuksen, jossa käsiteltiin kaikkia niitä historian sotia, joista löytyi niin paljon materiaalia, että sotien syitä voitiin arvioida. Niitä löytyi vähän yli 1 300 sotaan.

      Tulokseksi tuli että noin 7 % sodista syynä oli uskonto, näistä noin 4 % islam oli mukana ja noin 3% kaikki muut uskonnot yhteensä.

      Joten tämä on tutkittua asiaa kaiken maailman ateistien heittämien ilkeiden väitteiden esittäminen osoittautuu propagandistiseksi yleistykseksi jostain yksittäisestä tapauksesta.

      Luetteloa voisi jatkaa, mutta jo nämä kolme kohtaa näyttävät minkälaiselta sylttytehtaalta nuo syytökset katolista kirkkoa ovat peräisin.

      Pyhimykseksi julistamisen ajatus ei sisällä mitään sen kummallisempaa kuin sen että kirkko toteaa, että tässä on henkilö, jonka uskon elämä ja toiminta kirkossa on ollut muillekin esimerkiksi kelpaavaa. Näin aito kirkon opin mukainen pyhimysten kunnioittaminen on vain sen uskon kunnioittamista, mitä nämäkin esikuvaksi esiin nostetut ovat tunnustaneet. Näin Jumalan kunnioitus on koko toiminnan sisältö myös näissä tapauksissa.

      Kirkoissa olevien pyhäinjäännösten alkuperäinen tarkoitus on ollut uskon kestävyyden havaintoesimerkkinä toimiminen. Tässä on meidän keskellämme se tai se luu tms tästä henkilöstä, joka siellä ja siellä on osoittanut uskoa ja rohkeutta meille tärkeän uskomme puolesta tunnustaessaan ja toimiessaan. Tai siiinä tai siinä vainossa osoitti uskon uskallusta aina marttyyrinä kuolemaan asti. Pysykäämme siis mekin tässä uskon lujuudessa mitään vastuksia pelkäämättä.

      Erehtymättömäksi julistautuminen ei ole mitään inhimillisen elämän virheettömyyteen liittyvää, vaan siinä tuodaan esille evankeliumin erehtymättömyys. Samalla tavoin kuin Paavali saattoi sanoa, että vaikka enkeli taivaasta julistaisi vastoin sitä Jumalan sanaa, jota hän julistaan niin se enkeli olkoon kirottu. Kyseessä siis on evankeliumin julistuksen rohkeus. Kun jossakin kysymyksessä siis paavi julistaa jonkun opin kirkon opetuksen mukaiseksi, niin hän vain tuo esille sen opin joka huolellisella evankeliumin ja kirkon pyhän perinteen perusteella voidaan osoittaa edustavan kirkon omaa ja alkuperäistä ja horjumatonta Jumalan sanan mukaista opetusta. Kysymys siis on siitä, että Jumala ei erehdy, kun hän on meille antanut evankeliumin julistettavaksemme.

      Ihmisuhrin kieltäminen on esitetty jo 1. Moos. 22 luvussa. Siitä lähtien se ei ole kuulunut pyhän kansan oppiin. Yksittäiset tapaukset tuon jälkeen ovat vain osoitus, ettei kaikkina historian aikoina ole ymmärretty mikä on Jumalan sanan mukainen toiminta tässä asiassa.

      Intialaisessa uskonnollisuudessa viimeinen ihmisuhri toimitettiin 1800 ja 1900 lukujen vaihteessa, mutta valitettavasti en nyt saa mieleeni tarkempaa aikaa ja paikkaa koska en tuosta professorin ohimennen mainitsemasta tapahtumasta tullut tehneeksi muistiinpanoja. Seurasimme erästä sanskritin kielistä tekstiä, missä ohimennen puhuttiin kyseisestä uhrista.

    • Tarja

      Ok. Minä luin tuon ajatuksen alun, missä viittasit Daavidiin.

      Sinä puolestasi puhuit varsinaisesti Jes 7 luvussa olevasta pojasta joka tuli merkiksi oman aikansa kriittisessä tilanteessa.

      Historiallinen tilanne oli tuolloin todella täynnään kaikenlaisia liittoutumia ja pikkuruhtinaiden vällsiä sotia milloin missäkin kokoonpanossa, kun toiset pyrkivät hyötymään toisten kustannuksella ja toiset pyrkivät välttämään toisinaan yllättävienkn liittoutumien yllättäviä hyökkäyksiä vastaan.

      Lapsi joka mainitaan voi olla joku tuon aikaisen hyvinkin epätoivoisia hetkiä sisätläneitten tapahtumien keskellä suuren rohkaisun ja toivon näköalan symboli. Keskellä hävitystä elämä jatkuu, uusia ihmisiä syntyy vaikka taistelut ovat vaatineet paljon uhreja.

      Tuon aikaisessa elämäntilanteessa naimisiin menon iän ollessa erittäin alhainen, sanat naimaton ja neitsyt olivat synonyymejä.

      Erikoista on että tuo sana on määräävässä muodossa tilanteessa missä tekstiyhteydessä pitäisi olla epämääräinen muoto. Tässä kysymys ei ole ajattelemattomuudesta, vaan siihen sisältyy merkittävä sanoma.

      Kun sitten tuli Vapahtajamme syntymän aika, niin juuri tuossa neitsyessä nähtiin ennustus Marian neitsyyteen ja Jeesuksen syntymän suureksi lupaukseksi tuli, että Jumala on tullut meidän keskuuteemme. Neitsyen synnyttämä lapsi ei ollut mikä tahansa poika vaan hänessä Jumala itse oli ottanut ihmisyyden. Näin sana tuli lihaksi, eli siis iankaikkisen Jumalan tulo luoksemme merkitsi että maailman luonut Jumala on ottanut osaa luomakuntansa todellisuuteen, kun hän on syntynyt tähän luomakuntaan kuuluvana ihmisenä, näin Jeesuksen olemus todellisena Jumalana ja todellisena ihmisenä syventyvät äärettömän suureen maan ja taivaan kosketukseen keskenään, Jumala on tullut rakastamansa ihmiskunnan keskuuteen elämään meidän inhimillistä elämäämme ja näin tuli pyhittämään ei vain joitakin ajatuksia tai vain joitakin tuntemuksia, vaan koko elämämme kokonaisuudessa ja sen kaikissa ulottuvuuksissa kokonaisvaltaisesti. Hänen työnsä merkitsi koko ihmisen pelastusta.

  3. Matias

    Tietysti on ymmärrettävää, että puolustelet Katolisen kirkon mätäpaiseita, kuin kallisarvoista helmeä, mutta ei mene läpi minulle. Sanoohan jo nimikin, että kysymys on Kato-listasta.
    Minä tosin en tiennyt, että sinä olet katolinen, joskus ihmettelin kyllä noita tulkintoja, että ovat vähän outoja.
    On tunnustuksia Athanasiokselta ja Augsburgista ja sen sellaista kristinuskon ylivertaisuuden korostusta,. Mitään tekoja ei uskalleta tunnustaa eikä myöntää, uskotaan, että ne kivasti katoavat, kun puhutaan kauniisti liirunlaarum rakkaudesta ja armosta ja anteeksiantamisesta.

    Odotellaan nyt kun paavin arkistot joskus aukeavat. ” Ei ole mitään peitettyä, joka ei tule esiin, eikä mitään haudattua, joka ei nousisi ylös. ”

    Se lapsi, joka Jesajassa syntyi, oli Immanuel.
    Hänestä ruli kuningas Hiskia. Jumalan mieleinen mies.
    Neitsyt tarkoittaa nuorta, siveää naista, tai jopa miestä.
    Ilmestyrkirjassa puhutaan neitsyt miehistä, jotka eivät ole saastuttaneet itseään naisten kanssa. Vain he pelastuvat …jostakin.
    Juuri siksi paavit yrittävät pysyä selibaatin hyveessä, joka on vain julkinäytös, taustalla tapahtuu kaikenlaista.

    Teillä olisi pitänyt Jeesuksen syntymälle keksiä ihan oma ennustuslausuma, koska lainaus Jesajasta meni pieleen, se lapsi syntyi jo silloin, eikä lause ole enää uskottava toistona, toisessa uskonnossa.

    • Tarja

      Sana katolinen tarkoittaa koko yhteistä kristikuntaa. Tämä on sanan perusmerkitys. Siinä mielessä kaikki perinteiset kirkkokunnat ovat sanan varsinaisessa mielesssä katolsia.

      Edelleen syytöksiäsi vastaan haluan korostaa sitä että muutamien suuria otsikoita repivien sensaatioiden aiheuttama mielikuva katolisen kirkon, tunnustuskuntana, muka suurista paheista on täysin vääristynyt suhteessa tilastolliseen todellisuuteen, joka osoittaa että kyseessä on moraalisesti ja henkisesti erittäin korkealla tasolla oleva yhteisö.

      Oletko ajatellut että samanlaisia muka suuresta määrästä seksuaalisia väärinkäytöksiä levittivät aikoinaan natsit saadakseen vaimennetuksi katolisen kirkon puuttumisen heidän epäinhimilliseen ohjelmaansa.

      Nykytilannetta seuratessani näyttää ihan samalta. Näyttää että muutamien fanaattisten ateistien organisoima kampanja asettaa nuo muutamat todella valitettavat tapaukset ikäänkuin suurennuslasin alle samaan aikaan kun unohdetaan monessa suurkaupungissa esiintyvistä tilastollisesti paljon vakavammista määristä samanlaisia tapauksia missä lapset ovat saaneet kärsiä traumoja loppuikänsä.

      Peräänkuulutan siis asianmukaista suhteellisuuden tajua erilaisiin uutisiin reagoidessaan.

      Oletko miten paljon lukenut uutisia katolisen kirkon ylläpitämäistä yliopistoista, toisen asteen oppilaituksista tai lukemattomista kouluista eri puolilla maailmaa. Oletko lukenut lukemattomista sairaaloista ja korkeatasoisissta klinikoista eri puolilla maailmaa. Oletko lukenut heidän tekemästään valtavan laajasta kehitysavusta. Oletko lukenet heidän sosiaalipoliiittisia kannanottojaan ajankohtaisiin moraalisiin ongelmiin.
      Leutteloa voisi jatkaa vaikka kuinka monta sivua, missä koko ajan kerrotaan mitä he ovat saaneet aikaan aivan käytännön tasolla.

      Salaliittoteoria”Paavin salaisista arkistoista” on monen lahkolaisen rakastama tahallinen väärin tulkinta.

      Vatikaanin asiakirjojen salaisuus ei ole luonteeltaan yhtään sen kummallisempi kuin minkä tahansa valtionhallinnon eräiden asiakirjojen salassapito. Samanlaiset periaatteet vallitsevat kaikisssa vähäkään merkittävissä yhteisöissä. Eihän mikään liikeyrityskään voi julkaista kaikkia asiakirjojaan siitä syystä että esimerkiksi jonkun tarjouskilpailun aikana ei voi kertoa toiselle firmalle mitä heidän kilpailijansa on pannut tarjoukseensa. Jne.

      Kuvitelmat katolisen kirkon muka joistain erityisistä salattavista asioista ovat samaa luokkaa, kuin noin sata vuotta sitten markkinoidut täysin mielettömät teoriat muka juutalaisten vehkeilyistä joidenkin salaisten operaatioiden välityksellä. Mielestäni kuviteltujen salaliittojen käyttäminen vastustajien mustamaalaamiseen ei yleensä tehoa muuta kuin typeryksiin. Mutta valitettavasti niitä tahtoo olla moniakin silloin kun vastaanottajien asenteellinen yksipuolisuus moisia tyhmyyksiä ruokkii.

      Väitteesi siitä että muka kristittyjen olisi pitänyt ”keksiä” joku oma teksti teoreettiseksi pohjaksi Autuaan neitsyen neitsyyden perusteluksi, on historiallisen todellisuuden vastainen. Tässä oletetaan sellainen katkos Jeesuksen ja muun tuon ajan juutalaisuuden välillä jota ei historiasta löydy. Vanhan testamentin käytöstä profeetallisen puheen välineenä ei suinkaan ole mikään vasta Jeesuksen aikana alkanut ilmiö. Vastaavaa on esiintynyt pitkin Vanhan testamentin aikaisen historiaa. Vanhan testamentin aikaisemmat tekstit ovat olleet pohjana hyvin suurelle määrälle toisia Vanhan testamentin tekstien kuvaamissa tapahtumissa ja niistä kerrottujen tapausten kuvausten toteutuksessa.

      Jesajan kirjan 7 luvun naisen on Jeesuksen ajan juutalaisuudessa tulkinnut neitsyeksi valtaosa tuon ajan juutalaisista. Septuaginta käyttää nimenomaan neitsyt -sanaa. Ja Septuaginta oli ylivoimaisesti suurimman osan juutalaisista ainoa Raamattu.

      Ota huomioon, että tuohon aikaan Pyhällä maalla asui noin 1,5 miljoonaa juutalaista, joiden äidinkieli oli aramea . Sen sijaan jo yksistään Rooman valtakunnan alueella muualla asui noin 7-9 miljoonaa juutalaista joiden äidenkieli oli kreikka ja sen mukaisesti Septuaginta oli heidän Raamattunsa. Tämän lisäksi juutalaisia oli itäisessä suurvallassa Parttiassa sekä Egyptistä sekä etelään että länteen olivilla Afrikan alueilla eli Etiopiassa jne. jotka pitivät yhteyttä toisiin juutalaisiin nimenomaan kreikaksi.

      Joten aivan historiallisesti ottaen valtaosa Jeesuksen ajan juutalaisista ymmärsti tuon Jesajan kirjan laueen sanoneen, että neitsyt tuli raskaaksi ja synnytti pojan. Tekstin yksiselitteinen sanoma siis puhuu neitsyen synnyttämästä lapsesta ja tämähän on saanut maailmanhistoriallisen toteutumisensa Jeesuksen syntymässä.

    • Tarja

      Sana Kristus kreikan pohjalta on samaten kuin heprean pohjalta nouseva sana Messias tarkoittavat konkreettisesti ”Voideltu”. Vanhan testamentin aikana voitelulla vihittiin virkaansa Pyhän Hengen eli Jumalan Hengen antamisella voitelussa viran hoitamiseen varustamisella niin kuninkaat, papit kuin jumalanpalvelukseen valtuutetut profeetatkin. Edelleen esineitä pyhitettiin käyttöönsä voitelulla, esim. kuningas Saulin kilpi oli näin siunattu suojaamaan kuningasta hänen sodissaan naapurimaita vastaan.

      Samaten ihmisiä oli voideltu otsaan, käsiin ja rintaan. Muuten ristin merkin teko on viittaus juuri näihin voitelukohtiin.

      Tämä kaikkia juutalaisperäisiä liikkeitä koskeva voitelun merkitys on sitten nimenomaan Jeesusta seuraavissa liikkeissä henkilöitynyt merkistemään ”kristustamista” eli Kristuksen yhteyteen siunauksia ja esirukouksia yms merkitseväksi toiminnaksi. Näin myös saarna Kristuksesta on Kristuksen tuomista kuulijoiden luo. Uskohan tulee kuulemisesta ja kuuleminen julistetun sanan kautta.

      Joten nuo viittaamasi sanat viittaavan siihen että kirkon sanoma kirkon julistuksessa tuo Kristuksen tuoman pelastuksen kuulijoiden luo heidän elämänsä siunaamiseksi ja tulevaisuuden voimaksi.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25